Betreft topic 1322512

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22-09 11:24

Mr.Qips

Meneer Kips dus

Topicstarter
Zojuist is mijn topic gesloten.

Nou ben ik hier niet zozeer om hierover te klagen. Ik begrijp best dat jullie niet willen dat users elkaar zwart maken en het topic begon off-topic te worden.

Ik ben hier omdat ik mij afvraag of jullie je wel verantwoordelijk voelen over de vraag & aanbod-sectie. Als er users zijn die andere users oplichten via jullie site, is het aan jullie om dat te voorkomen. Als de gedupeerde hier over klaagt, moet je niet het topic sluiten, maar de gedupeerde steunen.

Door het topic te sluiten, wordt de klacht feitelijk in de doofpot gestopt. Klacht verdwenen, probleem opgelost. Voor jullie dan. De gedupeerde is opgelicht en de oplichter gaat vrolijk door met oplichten.

Is dit echt hoe T.net werkt? Het valt me erg tegen van jullie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacub86
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:44
uit de FAQ:
Tweakers.net B.V. biedt enkel de gelegenheid om verkoper en koper bij elkaar te brengen. Tweakers.net B.V. is en zal op geen enkele manier partij zijn in de daadwerkelijke overeenkomst tussen koper en verkoper. Tweakers.net B.V. kan dan ook geen aansprakelijkheid aanvaarden omtrent de kwaliteit, de veiligheid of de legaliteit van de geadverteerde objecten, de juistheid van de aanbiedingen, de bevoegdheid van verkopers objecten te verkopen en de bevoegdheid van kopers objecten te kopen. Ook kunnen wij nakoming van de overeenkomst tussen koper en verkoper niet garanderen, noch bij een geschil bemiddelen tussen partijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Qips

Mr.Qips

Meneer Kips dus

Topicstarter
Dat is natuurlijk wel heel erg makkelijk. Ik begrijp best dat jullie een disclaimer hebben. Maar moet de praktijk dan ook zo gaan?

Een topic sluiten of een frontpage-reactie omlaag modden gaat in een handomdraai, maar als er een oplichter actief is, kijkt iedereen de andere kant op. Of zie ik het nu helemaal verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:54

JvS

Ik heb hem zelf ook

Je hebt een mislukte deal met een buurjongen gemaakt via tweakers.net. Je bent via tweakers.net met hem in aanraking gekomen. Dat is een risico wat je altijd loopt. Dat topic is gesloten omdat het offtopic ging, en omdat het niet ergens heen zou lijden (behalve: doe aangifte of haal verhaal bij hem zelf).

Wat verwacht je precies voor ondersteuning van tweakers.net als ik het mag vragen?

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wontcachme
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08:50

wontcachme

You catch me? No you wont

Mr.Qips schreef op woensdag 19 november 2008 @ 18:47:
Dat is natuurlijk wel heel erg makkelijk. Ik begrijp best dat jullie een disclaimer hebben. Maar moet de praktijk dan ook zo gaan?
Waarvoor is een disclaimer dan? Denk je dat ze die voor de sier hebben en verder hun eigen andere regels hanteren

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Qips

Mr.Qips

Meneer Kips dus

Topicstarter
De disclaimer is bedoeld als het tot een rechtzaak mocht leiden. Waar ik op doel, is dat T.net bijvoorbeeld de desbetreffende oplichter een verkoop-ban geeft, of contact opneemt met die persoon ("er is hier iemand die een klacht over jou heeft, wat heb jij hier over te zeggen?").

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, die disclaimer is om precies aan te geven waar je eigen risico begint. Bij het begin dus.

Ik denk maar zo: als je op straat iemand tegenkomt en die licht je op, ga je dan de wegbeheerder aanspreken?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2008 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Qips

Mr.Qips

Meneer Kips dus

Topicstarter
Ja, want in dat geval is de 'wegbeheerder' het Rijk, en dus moet ik bij de politie zijn.

Als ik word opgelicht op een markt (met eigen terrein), ga ik naar de eigenaar van deze markt om verhaal te halen ("een van de verkopers op uw markt heeft mij opgelicht").

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En die stuurt je vervolgens naar de politie. Om aangifte te doen.
Het is een geschil tussen 2 personen, waarbij de markteigenaar geen partij is.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2008 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:54

JvS

Ik heb hem zelf ook

Mr.Qips schreef op woensdag 19 november 2008 @ 18:59:
Ja, want in dat geval is de 'wegbeheerder' het Rijk, en dus moet ik bij de politie zijn.

Als ik word opgelicht op een markt (met eigen terrein), ga ik naar de eigenaar van deze markt om verhaal te halen ("een van de verkopers op uw markt heeft mij opgelicht").
Tweakers.net gaat niet voor jou bemiddelen. Gewoon niet. Dat gaat marktplaats ook niet doen bijvoorbeeld.

Je verwachting is begrijpelijk, maar zal vrees ik niet waargemaakt worden. Koop en verkoop is gewoon je eigen verantwoordelijkheid.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Qips

Mr.Qips

Meneer Kips dus

Topicstarter
JvS schreef op woensdag 19 november 2008 @ 19:03:
Je verwachting is begrijpelijk, maar zal vrees ik niet waargemaakt worden.
En dat is precies waarom ik dit topic geopend heb. Er is nu moeite gestoken in het ondernemen van actie tegen mij (het sluiten van een topic), maar er wordt geen moeite gestoken in het actie ondernemen tegen de oplichter. Is dat niet de omgekeerde wereld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mr.Qips schreef op woensdag 19 november 2008 @ 19:06:
[...]
En dat is precies waarom ik dit topic geopend heb. Er is nu moeite gestoken in het ondernemen van actie tegen mij (het sluiten van een topic), maar er wordt geen moeite gestoken in het actie ondernemen tegen de oplichter. Is dat niet de omgekeerde wereld?
Van Tweakers.net moet je niet meer verwachten dan dat je van marktplaats kan verwachten. Op marktplaats zijn oplichters, op Tweakers.net ook. Ze stellen zich, in tegenstelling tot bijvoorbeeld ebay, niet verantwoordelijk voor hetgeen er bij V&A gebeurd.

Wel kun je natuurlijk een slechte beoordeling achterlaten om je mede-tweakers te waarschuwen. Er is een 'report' functie voor zover ik weet bij V&A dus als er 20 mensen worden opgelicht kunnen ze wel alle 20 een slechte beoordeling achterlaten maar zal de redactie nog niks doen. Ik heb wel eens gezien dat ze hier en daar in een topic reageren en dan een account van V&A weigeren, maar wat daar de criteria voor zijn weet ik niet
Via het meldpunt kun je de beheerders van deze website op de hoogte brengen van eventuele problemen met een advertentie (aanbieden van illegale goederen, misbruik van de dienst, etc.)
Of daar ook een mislukte koop onder valt: geen idee. En of het melden werkt: geen idee. En of alleen de advertentie (automatisch) wordt verwijderd bij teveel meldingen of dat een admin het geheel doorleest en op basis daarvan de advertentie verwijderd of de gebruiker een ban geeft: geen idee :+

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2008 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is heel zuur, maar de regels zijn heel duidelijk.

Voor het forum zijn er regels voor topics. Die van jou voldeed daar niet aan en ging dus dicht.
Voor V&A gelden heel andere voorwaarden. De koop, en alles wat daar bij komt kijken, is puur op eigen risico. Zoals ook op marktplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:20

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Mr.Qips schreef op woensdag 19 november 2008 @ 18:47:
Ik vraag me überhaupt of af of het verschuilen achter een disclaimer juridisch haalbaar is gezien de partij die de advertentiedienst aanbied fasciliteert bij de verkoop.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Met vele honderden advertenties is het ondoenlijk bij te houden hoe het e.e.a. verloopt. De keer dat er sprake is van vermeende oplichting mag daarom geen reden zijn om de policy van Tweakers.Net wat V&A betreft te wijzigen. Er is altijd sprake van een andere kant van een verhaal en dat weet alleen de andere partij.

Concreet zou dus Tweakers.Net het verhaal moeten verifiëren, een oordeel moeten vellen én maatregelen moeten nemen. Tweakers.Net kan natuurlijk niet op de stoel van een rechter of van de politie gaan zitten.

Het is en blijft spijtig dat er figuren zijn die op deze manier aan wat geld komen.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:48

World Citizen

FreeReef.nl

foutje

[ Voor 93% gewijzigd door World Citizen op 19-11-2008 19:43 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Qips

Mr.Qips

Meneer Kips dus

Topicstarter
Ik zeg niet dat jullie alle advertenties moeten controleren. Natuurlijk zou dat veeeeeel te veel werk zijn. Op Marktplaats bestaat er een 'klacht-knop' (welke ook bijvoorbeeld bij Hyves en andere grote sites bestaat). Ik zie dat ook jullie zo'n knop hebben. Ik heb hier geen gebruik van gemaakt, maar als ik zo de reacties bekijk, kan ik rekenen op een antwoord als "helaas, dit is je eigen probleem". Op sites als Marktplaats wordt er vrij snel gereageerd (door de advertentie te verwijderen, dat is zelfs een paar keer bij mijn eigen advertenties gebeurd, omdat ik ze dubbel had geplaatst). Het lijkt mij dat jullie ook enige actie zouden moeten ondernemen als er een klacht binnenkomt.

Nogmaals: ik begrijp waarom mijn topic gesloten is en ook ik vind dat niet alle advertenties gecontroleerd hoeven te worden, maar klachten zouden in mijn opinie serieus genomen moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Waar lees jij dat klachten niet serieus genomen worden? Dat er naar de regels verwezen wordt, en dat er uitgelegd wordt waarom die regels er zijn houdt toch niet in dat je niet serieus genomen wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01:22

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Twee recente topics over hetzelfde probleem: Internetoplichterij, wat doet Tweakers eraan? en Fraude / diefstal vraag en aanbod tweakers

Beide bevatten informatie over het beleid en waarom dingen gaan zoals ze gaan.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Qips

Mr.Qips

Meneer Kips dus

Topicstarter
De regel is dat jullie niet aansprakelijk zijn en er dus niets mee zullen doen. Dat noem ik niet 'iets serieus nemen', maar iets negeren/ontkennen/afschuiven.

In de hierboven gelinkte topics zie ik ook wisselende uitkomsten: in het eerste topic wordt de oplichter gebanned ("omdat er genoeg klachten zijn binnengekomen") en in het tweede topic wordt er niets gedaan, behalve dat het onderwerp in de volgende vergadering meegenomen zou worden. Blijkbaar is er uit die vergadering niets gekomen, want het systeem en de regels zijn nog precies het zelfde.

Ik blijf vinden dat jullie dit probleem niet onderkennen.

Edit: jullie mogen ook zeggen dat jullie er gewoon niets aan willen doen en dat daarmee de discussie beeindigd is (niet dat ik dan heel blij ben, maar het bespaart wat frustraties aan beide kanten en het geeft een antwoord op mijn vragen).

[ Voor 16% gewijzigd door Mr.Qips op 20-11-2008 00:01 ]

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01:22

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Die vergadering was voor zover ik weet afgelopen zaterdag, dus da's logisch dat daar nog niets over bekend is. Verder vind ik het persoonlijk logisch dat tweakers.net geen partij wil worden in geschillen, daar zitten veel te veel (juridische) haken en ogen aan. Als ze dat willen, moet je erop rekenen dat ze er iemand voor moeten aannemen die vervolegns ook weer betaald moet worden en dat kost wel wat.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

• Longbeard
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-09 21:18

Longbeard

Back in Black, hobby beëindigd

Mr.Qips schreef op woensdag 19 november 2008 @ 18:15:
Zojuist is mijn topic gesloten.

Nou ben ik hier niet zozeer om hierover te klagen. Ik begrijp best dat jullie niet willen dat users elkaar zwart maken en het topic begon off-topic te worden.
Ik heb je topic gesloten en wel om de volgende redenen. (Helaas heb ik het topic te laat gezien anders had ik het al in een eerder stadium gesloten.) De reden waarom ik het topic sluit is dat je al in de derde post een bevolkingsgroep beschuldigd aan de hand van één enkel incident. Na die post gaat het topic voornamelijk over je beschuldiging van deze bevolkingsgroep. Ten slotte vererger je in je laatste post deze situatie door je eerder standpunt te herhalen en te onderstrepen.
Ik ben hier omdat ik mij afvraag of jullie je wel verantwoordelijk voelen over de vraag & aanbod-sectie. Als er users zijn die andere users oplichten via jullie site, is het aan jullie om dat te voorkomen. Als de gedupeerde hier over klaagt, moet je niet het topic sluiten, maar de gedupeerde steunen.
Tot nu toe is er met betrekking tot deze user één enkel klacht, jouw klacht. Aan de hand van één enkele klacht gaan en willen wij geen conclusies trekken om tegen welke user dan ook maatregelen te nemen of zelfs een user te bannen. Tevens is het, mocht de user in het openbaar communiceren, jouw woord tegen de zijne. Op dit moment hebben we uitsluitend jouw visie op hetgeen is gebeurd. Doordat we enkel jouw visie hebben kunnen we daaraan geen conclusies en/of maatregelen verbinden.
Door het topic te sluiten, wordt de klacht feitelijk in de doofpot gestopt. Klacht verdwenen, probleem opgelost. Voor jullie dan. De gedupeerde is opgelicht en de oplichter gaat vrolijk door met oplichten.
Je maakt je topic zelf onmogelijk door herhaaldelijk niet te klagen over de mogelijke oplichter maar over zijn bevolkingsgroep. Daardoor ontspoorde het topic en had het weinig zin om het topic verder open te houden.
Is dit echt hoe T.net werkt? Het valt me erg tegen van jullie.
Kort door de bocht. Ja. Had jij zoals gebruikelijk de Frontpage Admins via de mail op de hoogte gebracht van een mogelijke oplichting, dan hadden we zoals nu ook is gebeurd een notitie bij de user gemaakt. Aan de hand van één enkele beschuldiging doen wij naast het noteren van je klacht niets. Tweakers.net kan aan de hand van één enkel klacht, zonder bijvoorbeeld een aanklacht bij de politie, niets meer doen. Daarnaast ben je zelf de oorzaak van het ontsporen van het topic door je niet te bepreken tot hetgeen is gebeurd maar door er een hele bevolkingsgroep erbij te betrekken. Een bevolkingsgroep die met betrekking tot je beschuldiging niet als groep aansprakelijk is of kan worden gesteld.

• Longbeard

Longbeard

Mr.Qips schreef op woensdag 19 november 2008 @ 23:43:
De regel is dat jullie niet aansprakelijk zijn en er dus niets mee zullen doen. Dat noem ik niet 'iets serieus nemen', maar iets negeren/ontkennen/afschuiven.
Tweakers.net is niet aansprakelijk, net zoals een krant niet aansprakelijk is voor de overeenkomsten die als gevolg van advertenties in de krant zijn overeengekomen. Dat wil niet zeggen dat wij je klacht niet serieus nemen.
In de hierboven gelinkte topics zie ik ook wisselende uitkomsten: in het eerste topic wordt de oplichter gebanned ("omdat er genoeg klachten zijn binnengekomen") en in het tweede topic wordt er niets gedaan, behalve dat het onderwerp in de volgende vergadering meegenomen zou worden. Blijkbaar is er uit die vergadering niets gekomen, want het systeem en de regels zijn nog precies het zelfde.
We nemen maatregelen echter nemen we deze maatregelen niet altijd in het openbaar. Zeker niet wanneer er maar één enkele klacht voorligt.
Ik blijf vinden dat jullie dit probleem niet onderkennen.
Tweakers.net wil en kan niet bemiddelen, We hebben niet de middelen of mogelijkheden tot hoor en wederhoor. Deze middelen zijn door de Nederlandse staat aan politie en justitie toe bedeeld, je zult je klacht dan ook daar moeten neerleggen.
Edit: jullie mogen ook zeggen dat jullie er gewoon niets aan willen doen en dat daarmee de discussie beeindigd is (niet dat ik dan heel blij ben, maar het bespaart wat frustraties aan beide kanten en het geeft een antwoord op mijn vragen).
Ik begrijp dat je teleurgesteld bent echter kunnen en willen wij aan de hand van één enkele klacht ten aanzien van een user geen maatregelen nemen.

• Mr.Qips

Mr.Qips

Meneer Kips dus

Topicstarter
Ok, ik begrijp dat jullie niets willen doen. Erg jammer, ik hoop dat jullie daar in de toekomst iets aan gaan veranderen.

Btw, ik ben niet de enige met een klacht geweest, want als je op de userstats kijkt, zie je dat er nog een gedupeerde is. Met deze persoon heb ik op het moment emailcontact en hij bevestigt dat hij ook is opgelicht. Maargoed, twee klachten, twee positieve verhalen, het gaat hier om een nogal wisselende oplichter.

Ik blijf het beleid van T.net vaag vinden, maar bedankt voor de verduidelijking. Ik leg me er bij neer, wat jullie betreft.

• Longbeard

Longbeard

Mr.Qips schreef op donderdag 20 november 2008 @ 10:00:
Ok, ik begrijp dat jullie niets willen doen. Erg jammer, ik hoop dat jullie daar in de toekomst iets aan gaan veranderen.

Btw, ik ben niet de enige met een klacht geweest, want als je op de userstats kijkt, zie je dat er nog een gedupeerde is. Met deze persoon heb ik op het moment emailcontact en hij bevestigt dat hij ook is opgelicht. Maargoed, twee klachten, twee positieve verhalen, het gaat hier om een nogal wisselende oplichter.
Er is tot nu maar één klacht bij ons binnengekomen. Zoals je zelf al aangeeft is zijn userfeedback zowel positief als negatief, te divers om als Tweakers.net de conclusie te trekken dat het hier daadwerkelijk om een oplichter handelt.
Ik blijf het beleid van T.net vaag vinden, maar bedankt voor de verduidelijking. Ik leg me er bij neer, wat jullie betreft.
Pagina: 1