Fraude / diefstal vraag en aanbod tweakers

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben bang dat ik het slachtoffer ben van ordinaire oplichterij via vraag en aanbod.
Het betreft deze advertentie: V&A aangeboden: Coolermaster Real Power 700watt. Inclusief bon (24-06-2008) & doos

De verkoper reageert al twee weken niet op mijn mailberichten, gelukkig heb ik een 06-nummer die de verkopen soms bij toeval opneemt en dan een beterschap belooft om direct dezelfde dag mijn geld terug te storten. Waarna, hoe kan het ook anders, hij dagen niet bereikbaar is. Anoniem bellen wil nog wel eens helpen. Gewoonweg schandelijk.

Zijn er maatregelen die ik/tweakers kan nemen tegen dit soort kruimel dieven cq deze persoon, en zijn er gevallen bekend die geld hebben terug gekregen door aangifte te doen (laat staan dat ik naw gegevens heb). Het gaat ik dit geval om 70 euro, niet een wereldbedrag maar ik moet er wel hard voor werken...

Mvg Sno.

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Ik stuur deze even door naar onze Pricewatch-buren, wellicht dat zij je aan wat tips en hints kunnen helpen. Succes, dat zijn geen grappen :{

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• Glaanie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:25

Glaanie

Medewerker Product Content

All your spec are belong to us

7. Tweakers.net B.V. biedt enkel de gelegenheid om verkoper en koper bij elkaar te brengen. Tweakers.net B.V. is en zal op geen enkele manier partij zijn in de daadwerkelijke overeenkomst tussen koper en verkoper. Tweakers.net B.V. kan dan ook geen aansprakelijkheid aanvaarden omtrent de kwaliteit, de veiligheid of de legaliteit van de geadverteerde objecten, de juistheid van de aanbiedingen, de bevoegdheid van verkopers objecten te verkopen en de bevoegdheid van kopers objecten te kopen. Ook kunnen wij nakoming van de overeenkomst tussen koper en verkoper niet garanderen, noch bij een geschil bemiddelen tussen partijen.
Helaas kan tweakers.net dus niets voor je betekenen, tevens heb je dit in het verkeerde subforum geplaatst, deze had beter in Pricewatch of misschien wel beter nog (hoewel de crew dit moet bepalen) Shopping Forum. Succes verder! :)

Edit: Aaah, Rataplan! Laat mijn ook eens wannabee-mod zijn! :p

Verwijderd

Topicstarter
Rataplan schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 22:31:
Ik stuur deze even door naar onze Pricewatch-buren, wellicht dat zij je aan wat tips en hints kunnen helpen. Succes, dat zijn geen grappen :{
Dit zijn idd geen grappen meer, als ik naw gegevens had zou ik misschien iets kunnen ondernemen. En door het steeds groeiende aantal tweakers-accounts is v&a aan het ver-marktplaatsen ben ik bang, tevens is vertrouwen een duur woord geworden, 70 euro vandaag xx morgen.

• Yor
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:40

Yor

Yor1313#2571

Ik denk dat je op www.internetoplichting.nl een grotere kans van slagen hebt.

Zoals in de vele topics al wordt aangegeven, Tweakers.net bemiddelt niet, zoek het maar op in de voorwaarden/FAQ onder puntje 7:

Tweakers.net B.V. biedt enkel de gelegenheid om verkoper en koper bij elkaar te brengen. Tweakers.net B.V. is en zal op geen enkele manier partij zijn in de daadwerkelijke overeenkomst tussen koper en verkoper. Tweakers.net B.V. kan dan ook geen aansprakelijkheid aanvaarden omtrent de kwaliteit, de veiligheid of de legaliteit van de geadverteerde objecten, de juistheid van de aanbiedingen, de bevoegdheid van verkopers objecten te verkopen en de bevoegdheid van kopers objecten te kopen. Ook kunnen wij nakoming van de overeenkomst tussen koper en verkoper niet garanderen, noch bij een geschil bemiddelen tussen partijen.

Succes ermee!

http://yor.minitroopers.com

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Verwijderd schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 22:50:
Dit zijn idd geen grappen meer, als ik naw gegevens had zou ik misschien iets kunnen ondernemen. En door het steeds groeiende aantal tweakers-accounts is v&a aan het ver-marktplaatsen ben ik bang, tevens is vertrouwen een duur woord geworden, 70 euro vandaag xx morgen.
Tja, naw-gegevens verstrekken mogen we niet zomaar, als ik het wel heb: niet zonder tussenkomst van justitie. Ik zorg zelf bij vooruitbetaling meestal dat ik weet waar ik de wederpartij kan vinden; als die zich verstopt weet je al genoeg - en er zijn meer aanwijzingen te vinden dat iemand wel of niet te goeder trouw bezig is. Risicoloos is handel drijven in elk geval niet, helaasch. Zelf tot dusverre overigens betere ervaringen met V&A dan met marktplaats, waar ik ook wel 'ns - ook voor zeven of acht tientjes trouwens - het schip in ben geholpen. I know how you feel. Wel goed dat je het even aankaart, overigens.
Glaanieboy schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 22:33:
Edit: Aaah, Rataplan! Laat mijn ook eens wannabee-mod zijn! :p
...moet je maar sneller zijn >:) Maar: vroeg of laat had iemand de betreffende faq-passage toch wel moeten aankaarten, dus me dunkt dat je post nut heeft ;)

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Verwijderd

Topicstarter
Rataplan schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 23:00:
[...]

Tja, naw-gegevens verstrekken mogen we niet zomaar, als ik het wel heb: niet zonder tussenkomst van justitie. [...]
Nou, zover ik kan inschatten heeft hij mij een banknr van een kennis / vriendin gegeven. Volgens de bank is het namelijk een vrouw. En als ik daar wel naw gegevens van ontvang ga ik achter het verkeerde persoon aan.
Is er een mogelijkheid dat je kan zien of er naw gegevens bekend zijn bij tweakers over zijn user-account, zonder dat je me die geeft. Dan weet ik of het enig nut heeft verder te vragen/zoeken?

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 23:07:
Nou, zover ik kan inschatten heeft hij mij een banknr van een kennis / vriendin gegeven. Volgens de bank is het namelijk een vrouw. En als ik daar wel naw gegevens van ontvang ga ik achter het verkeerde persoon aan.
Dat is wel de persoon die jouw geld heeft ;)

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Ook het vertellen welke gegevens we van een user hebben valt onder het vrijgeven van gegevens, als ik het wel heb. Sorry, no can do :)

Overigens zou ik gewoon achter die bankrekening aangaan. Dat is tenslotte de persoon die je geld heeft, laat die het maar terugstorten, denk ik dan. Of je dat voor elkaar krijgt is vers twee, maar dat verkoper en degene die je geld heeft niet dezelfde persoon zijn, lijkt me niet jouw probleem.

edit:
Summier hoor, Erkens :P

[ Voor 4% gewijzigd door Rataplan op 21-08-2008 23:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dat klopt, maar dat heeft de belastingdienst ook.... :X

Mja eens wachten waar de bank mee komt...

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2008 23:13 ]

Verwijderd

misschien een idee om in vraag en aanbod alleen leden toe te laten die hier al langer registreert zijn? het is nu wel erg makkelijk om iets aan te bieden, en vervolgens mee weg te komen, zonder het ook te leveren ;)

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:07

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Hoewel wij dergelijke incidenten betreuren, kan Tweakers.net aan dergelijke gebeurtenissen niets doen. Tweakers.net heeft namelijk niet deelgenomen aan de overeenkomst tussen jou en verkoper. Daarnaast heeft Tweakers.net niet de mogelijkheden noch de middelen tot weer en wederhoor, wij kunnen en willen dan ook niet bemiddelen tussen jou en verkoper. Dit vermelden wij eveneens in de FAQ: Vraag & Aanbod (reviews: Tweakers.net FAQ )

Wat jij als user wel kunt doen is een User Feedback bij de verkoper invullen. Daarmee deel je jouw ervaringen aangaande deze persoon mee aan je mede-tweakers. Als je naar de betreffende advertentie gaat en dan op Feedback klikt, kan je je eigen beoordeling geven.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Verwijderd

@Microkid, een negatieve feedback, oke, gebruiker komt terug, doet 3 kleine sales op V&A, haalt 6+ en bied ondertussen weer iets aan met oplichting als gevolg. Kan daar niet iets aan gedaan worden? Want eigenlijk zeg je dat Tweakers.net V&A vrijstaat voor oplichtingspraktijken, dat het immers een koopovereenkomst is tussen koper & verkoper.

Ik ga zelf ook altijd af op minstens +10. Dan weet ik enigzins ook zeker dat het goedzit, en vooral communicatie is belangrijk.

• Microkid

Microkid

Smile

Hoe had je je dat voorgesteld? Tweakers is alleen een site die verkoper en koper met elkaar in contact brengt. We doen geen antecendenten onderzoek, bank controle, bloefproef of wat dan ook om iedereen te controleren. En dan nog, ook al is iemand gescreend en goed bevonden, dan kan hij altijd nog een streek uithalen en er met een groot bedrag vandoor gaan. Geen enkele manier is waterdicht. Er zijn sites waar je je kan aanmelden als geverifieerd verkoper. Leuk, maar dat weerhoudt niemand er van iemand op te lichten.
Daarom vertellen wij en ook anderen altijd: kopen op internet dien je voorzichtig te doen. Het is de verantwoording van de koper om de verkoper te controleren. Daar zijn meer dan voldoende mogelijkheden voor, zie ook het topic van weird_nerd. Het is dus niet de verantwoording van Tweakers als blijkt dat iemand een oplichter is. En ja, we luisteren daar zeker wel naar, maar we gaan niet af op vermoedens en geruchten. Pas als het duidelijk is dat iemand een oplichter is (bijv doordat hij op Internetoplichting.nl genoemd wordt of er zijn een aantal aangfites tegen de persoon gedaan ofzo) kunnen wij actie ondernemen. Eerder niet.

[ Voor 12% gewijzigd door Microkid op 21-08-2008 23:42 ]

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Verwijderd

Extend de huidige V&A feedbacksysteem. :) Zorg dat de gebruikers punten kunnen geven op communicatie, verzending, algemene indruk etc, status van het gekochte item, dat je als koper of verkoper zijnde een duidelijk beeld krijgt van die persoon. En dan niet in een paar zinnetjes met een punt, maar duidelijke puntensysteem. Dat wekt naar mijn weten nog enigzins vertrouwen als iemand als 'groen' uitkomt dan 'rood' of 'geel'.

• Microkid

Microkid

Smile

Die dingen zitten inderdaad al in de pen, daar wordt druk over nagedacht en gesproken. Alleen de invulling en het hoe en wanneer zijn nog onduidelijk. Maar geloof me dat we er mee bezig zijn :)

Maar dan nog zal een uitgebreidere User Survey met punten niet heilig zijn. Het enige wat je bereikt is dat je een beter beeld krijgt van de verkoper. Maar dan nog kan hij braaf 4 (goedkope) artikelen verkopen en punten scoren, en dan een duur artikel niet leveren en er met de centen vandoor gaan. Begrijp je m'n punt? Dit soort praktijken kan je bijna niet voorkomen, ook niet met een mooi survey systeem.

[ Voor 66% gewijzigd door Microkid op 21-08-2008 23:47 ]

Verwijderd

Zelf denk ik dat je gebaad bent door de politie in te schakelen. je zou hem anoniem kunnen bellen en gewoon zeggen van "de voeding in goede orde te willen ontvangen of een aangifte"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoyGenius
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

Misschien een idee om net zoals bij Marktplaats.nl en Speurders.nl zoiets als 'gecontroleerde verkoper' in het leven te roepen (neem aan dat mensen weten wat dat is) :?

I haven't lost my mind, it's backed up on tape somewhere...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:22

MsG

Forumzwerver

Bij marktplaats moet je daar een hele zut voor aantonen geloof ik, ben benieuwd wie dat bij tweakers dan zou controleren. :) denk niet dat ze daar man voor hebben.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Marktplaats = commercieel. Tweakers is ook commercieel maar V&A is daar geen onderdeel van (van het commercieele). Het controleren van Users op V&A door Tweakers.net is niet hun 'job'. Dat is aan de users merendeels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeyDude
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-12-2024

HeyDude

Blijven lachen!

Verwijderd schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 23:41:
Extend de huidige V&A feedbacksysteem. :) Zorg dat de gebruikers punten kunnen geven op communicatie, verzending, algemene indruk etc, status van het gekochte item, dat je als koper of verkoper zijnde een duidelijk beeld krijgt van die persoon.
Hulde hulde voor deze suggestie: als ik er op mocht stemmen gaf ik dit een 10

Klik hier ! | Mijn V&A advertenties | Join het DPC Whatpulse team

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jup. Bij bedrijven heb je ook zo'n systeem. Kan je mooi cijfers geven voor elk item, verzending, communicatie, hoelang het gemiddeld geduurd heeft, en een oordeel. Verklein dat tot de bestaande V&A featureset en je bent klaar. Een stuk betrouwbaarder dan het huidige, lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeyDude

HeyDude

Blijven lachen!

Verwijderd schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 23:47:
Zelf denk ik dat je gebaad bent door de politie in te schakelen. je zou hem anoniem kunnen bellen en gewoon zeggen van "de voeding in goede orde te willen ontvangen of een aangifte"
Mijn ervaringen zijn soortgelijke aard helaas.
Eerst op zoek naar informatie over "oplichter" of andere slachtoffers bij internetoplichting.nl (ze helpen daar enorm goed op dit vlak)
Na wat tips of raad: aangifte doen bij de politie (intrekken kan altijd nog)
Mede slachtoffers zoeken via bovengenoemde site / aangifte koppelen door de nummers) en afwachten.
Kans dat je geld terug ziet is klein maar aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De beste manier om fraude te voorkomen, is goederen ophalen en ter plekke controleren. Soms wordt iets leuks wat verder weg aangeboden, maar dan maak ik de afweging het dan maar niet te doen of dat het de moeite waard is er een rit voor te maken.

Maar laten we vooropstellen dat we, ondanks dat we niet voor rechter kunnen spelen, als er meerdere meldingen komen echt wel maatregelen nemen om nieuwe advertenties te voorkomen. We zijn daar echter wel voorzichtig mee; dat is dan weer het gevolg van het Peter en de wolf 'jongetje wat wolf roept' effect omdat iedereen tegenwoordig na een paar dagen al fraude roept...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

offtopic:
Je bedoelt The Boy Who Cried Wolf, niet Peter and the Wolf. Zit nog wel redelijk wat verschil tussen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

/me schopt Rataplan - Ik zit niet voor niks niet bij de redactie :P
Ik had het natuurlijk op een diepere betekenis kunnen gooien :+

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2008 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:34
MsG schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 01:58:
Bij marktplaats moet je daar een hele zut voor aantonen geloof ik, ben benieuwd wie dat bij tweakers dan zou controleren. :) denk niet dat ze daar man voor hebben.
Ik ben op Marktplaats ook een vertrouwde verkoper, en stelt voor een particulier niets voor een formulier + kopie legitimatie + kopie bankafschrift, meer niet. :)
En je verkoopt spullen een stuk sneller.

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hari-Bo schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 09:17:
[...]

Ik ben op Marktplaats ook een vertrouwde verkoper, en stelt voor een particulier niets voor een formulier + kopie legitimatie + kopie bankafschrift, meer niet. :)
En je verkoopt spullen een stuk sneller.
Als tweakers dit zou invoeren naast het reeds bestaande feedback systeem lijkt het mij een stuk meerwaarde. En op ten duur waarschijnlijk het stuk extra administratie waard.
Want waar onderscheid tweakers zich nu ten opzichte van de rest?
In de 7 jaar dat ik lid ben heb ik nog nooit zoiets meegemaakt hier, maar in die tijd is het verkoop systeem ook niet aangescherpt ten behoeve van de gebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Anders dan op marktplaats, is het hier ook bedoeld voor Tweakers onderling die wat overtollige zaken hebben. Commerciële handel wordt hier niet toegestaan, en bovendien is het geheel Gratiesch - waar gaat die administratie van betaald worden denk je?

V&A is hier een extra dienst *geen* core business.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ga mede-gedupeerden zoeken op het forum van www.internetoplichting.nl. Waarschijnlijk zijn daar al veeeeeeeeel meer gegevens over jouw oplichter bekend. Hier kun je leuk discussieren, maar je komt geen stap verder zodra het over oplichting in V&A gaat. Bij Internetoplichting is de informatievoorziening veel minder beperkt.

Dus eens even daar zoeken met de gegevens die je al hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:22

MsG

Forumzwerver

Verwijderd schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 23:41:
Extend de huidige V&A feedbacksysteem. :) Zorg dat de gebruikers punten kunnen geven op communicatie, verzending, algemene indruk etc, status van het gekochte item, dat je als koper of verkoper zijnde een duidelijk beeld krijgt van die persoon. En dan niet in een paar zinnetjes met een punt, maar duidelijke puntensysteem. Dat wekt naar mijn weten nog enigzins vertrouwen als iemand als 'groen' uitkomt dan 'rood' of 'geel'.
Alsof dit werkt. Als de oplichter echt de intentie heeft op te lichten. Wat let hem dan een nieuw account aan te maken?

[ Voor 47% gewijzigd door MsG op 22-08-2008 13:48 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:18

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Microkid schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 23:37:
Hoe had je je dat voorgesteld? Tweakers is alleen een site die verkoper en koper met elkaar in contact brengt.
Maar, zover ik weet, zijn de verkopers daar toch ook gekoppeld aan het forum?

Stel dat iemand al jaren actief is op het forum en zo'n oplichting doet, heeft dat dan geen consequenties? (net als een flinke flame naar iemand anders ook een warning of temp ban kan opleveren).

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HeyDude schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 08:20:
[...]

Mijn ervaringen zijn soortgelijke aard helaas.
Eerst op zoek naar informatie over "oplichter" of andere slachtoffers bij internetoplichting.nl (ze helpen daar enorm goed op dit vlak)
Na wat tips of raad: aangifte doen bij de politie (intrekken kan altijd nog)
Mede slachtoffers zoeken via bovengenoemde site / aangifte koppelen door de nummers) en afwachten.
Kans dat je geld terug ziet is klein maar aanwezig.
Oké, maar een item toen ik een 2e hands TFT kocht op Marktplaats een tijdje terug.
In het eerste gezicht leek er sprake van oplichterij, maar toen ik de verkoper zelf te spreken kreeg bleek het een misverstand te zijn en die TFT heeft jaren nog gediend.

Ook op Marktplaats een mooie advertentie van een elektrische fiets. ik dacht "doen", maar mijn Moeder tipte me op een cruciale fout die de verkoper maakte door zijn geschiedenis over het voertuig op het net te zetten, ik heb er vanaf gezien.

Als ik iets verkoop doe ik dat liever op een particuliere site, ik spreek de koper graag onder 4 ogen.

Ik ben ook wel eens beticht van oplichterij op Marktplaats, maar na het tonen van de juiste informatie werd dit ingetrokken, dit heeft mijn consumentenvertrouwen wel een deuk gegeven omdat ik altijd zo eerlijk mogelijk verkoop en dus ook koop, dus wat ik bij een ander doe verwacht ik ook van een ander en dat is:
1. Openheid
2. Echt contact
3. Eerst kijken, dan kopen, nooit vooraf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quincy5
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-09 09:27
Verwijderd schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 23:23:

Ook op Marktplaats een mooie advertentie van een elektrische fiets. ik dacht "doen", maar mijn Moeder tipte me op een cruciale fout die de verkoper maakte door zijn geschiedenis over het voertuig op het net te zetten, ik heb er vanaf gezien.
:?
Ik begrijp niet wat de geschiedenis van de fiets met eventuele oplichting te maken heeft.

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 11:54:
Anders dan op marktplaats, is het hier ook bedoeld voor Tweakers onderling die wat overtollige zaken hebben. Commerciële handel wordt hier niet toegestaan, en bovendien is het geheel Gratiesch - waar gaat die administratie van betaald worden denk je?

V&A is hier een extra dienst *geen* core business.
Waarom zou dat niet Gratiesch kunnen, er zijn vast wel mods voor te vinden? Bovendien zijn r genoeg betalende leden, persoonlijk zou ik voor een stuk extra veiligheid wel geld overhebben. Let wel, ik zeg niet dat ik wil betalen voor advertenties (zoals marktplaats) maar voor veiligheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op zaterdag 23 augustus 2008 @ 02:55:
Waarom zou dat niet Gratiesch kunnen, er zijn vast wel mods voor te vinden? Bovendien zijn r genoeg betalende leden, persoonlijk zou ik voor een stuk extra veiligheid wel geld overhebben. Let wel, ik zeg niet dat ik wil betalen voor advertenties (zoals marktplaats) maar voor veiligheid.
Op zo'n moment moet je het wel gedegen aanpakken, en accepteer je ook een bepaalde verantwoordelijkheid voor de gebruikers, moet je een geschillenreglement hebben, etc etc. Ook gaan mensen dan denken dat ze zelf niet meer voorzichtig hoeven te zijn.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
[...]

Hoe zie je dit voor je dan? Want een beetje effectief systeem behelst wel iets meer als een beetje administratie... Je moet ook echt iets kunnen bieden als het fout gaat...

Bovenal is er voor mij al een simpel gratis verificatie systeem. Het aantal posts wat iemand gemaakt heeft gecombineerd met de registratietijden van FP en forum.
Van een Hlpdsk bijv zou ik rustig iets durven kopen, van een nieuw lid wat net vandaag geregistreerd is dan weer niet.
Heck man, als je wilt kun je met voldoende forum-posts gewoon een beeld van iemand krijgen en met een beetje geluk zijn er ook nog forumposts over de hardware die hij nu verkoopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeyDude

HeyDude

Blijven lachen!

Wat ook helpt ondanks alle vertrouwen over en weer is het gebruik maken van een Escrow service.

Laatst via Marktplaats deze in onderling overleg gebruikt en dat werkt goed.
Paydutch bijvoorbeeld: Kost maar 0,50 pp en de extra buffer en zekerheid scheelt enorm.

Behalve ...
- als er wat mis gaat en het geld/goed weer terug moet: je wacht lang op je geld.
- je de regels niet opvolgt en geen ontvangstbewijs hebt van versturen of ontvangen

Maar ja dat is met alle regels in deze wereld..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sommige fora met een handels sectie hebben een aantal mods die users helpen die gedupeerd zijn. En de mods gaan best ver om hun gebruikers te helpen.
I strongly suggest those people that have not contacted the police do so now. You will have the full backing of HEXUS should it come to that and I will try and support you as much as possible.
Misschien iets om hier ook te doen, ook al kan er dan uiteindelijk weinig gedaan worden voelt het toch een beter dan mods die je op de gebruikers voorwaarden wijzen, daar je heb je weinig aan als je net een flink bedrag kwijt bent geraakt.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2008 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-07 17:20

JHS

Splitting the thaum.

dutchcow: Maar wat zou die 'full backing' dan in vredesnaam in moeten houden :? .

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcgek
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

pcgek

Nee Jij trekt volle zalen.

@sno_dwarf. Gewoon ff een topic openen op internetoplichting.nl, dat wil vaak wel eens helpen om iemand te bewegen zijn zaakjes alsnog goed af te handelen. ;)

Nadat er een topic over deze persoon is gestart, kun je hem in de dagen daarna ook makkelijk vinden via Google. Ik kan me niet voorstellen dat hij het zelf leuk vind om met oplichting in verband te worden gebracht.

[ Voor 40% gewijzigd door pcgek op 24-08-2008 15:01 ]

Computers maken fouten, maar om er een puinhoop van te maken heb je mensen nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-06 00:33
Als ik iets verkoop via internet, dan doe ik het altijd in persoon. Als ze het niet komen halen, dan wil ik het best komen brengen, maar dan delen we de kosten met 25 cent per kilometer. (heen terug 50 km totaal, dan 25 km betalen).

Persoon blij, hij heeft zekerheid, ik heb zekerheid en de transactie kan vlot afgehandeld worden. Weet de ander veel dat ik een leasebak heb. :+

En sowieso aangifte doen. Je hebt een rekening numer. De politie zal het niet de moeite waard vinden, tenzij je al nummer 15 bent die met dezelfde gegevens aangifte doet.

Als je rechtsbijstand hebt, check ook even of die je kunnen helpen. Probleem blijft echter dat het woord tegen woord is.

[ Voor 28% gewijzigd door The - DDD op 24-08-2008 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is geen commercieele verkoop hier op V&A dat Tweakers.net zich moet bezighouden met de betrouwbaarheid van de users, en / of registraties of 'gecontroleerd' verkoper. Dit is een zaak van vertrouwen tussen beide clienten en je moet altijd een paar dingen voorop hebben:

Duidelijkheid.
Communicatie.
Betrouwbaarheid (check zijn V&A status).
Afspreken en / of ophalen / langsbrengen (meeste zekerheid, je ziet het product ook).

Ga geen 600 euro neerleggen voor een PC die je via V&A ziet staan, maar maak gewoon een persoonlijke afspraak. Er zijn users hier op V&A waarvan ik zo weer iets van zou kopen waarvan ik ook weet dat ik het ontvang. Ik zou best iets kunnen overnemen van een nieuweling, maar de ervaring leerde mij al dat dat in sommige gevallen niet goed gelukt was. Immers heb ik zelf ook een topic ooit gestart over een user die mij ook nooit wat opstuurde, maar na het lezen van mijn thread ineens het geld retourneerde. Enigzins heeft het aan de grote schandpaal hangen ook zijn voordelen. Internetoplichting.nl is een goede start, aangezien het hier op V&A plaatsvind is een topic wellicht ook wat waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeyDude

HeyDude

Blijven lachen!

The - DDD schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 15:04:
En sowieso aangifte doen. Je hebt een rekening numer. De politie zal het niet de moeite waard vinden, tenzij je al nummer 15 bent die met dezelfde gegevens aangifte doet.

Als je rechtsbijstand hebt, check ook even of die je kunnen helpen. Probleem blijft echter dat het woord tegen woord is.
Bij de politie moet je soms volharden als ikde verhalen mag geloven om aangifte te kunnen doen.
Nogmaals internetoplichting.nl is je "vriend" in deze.
De mods hier kunnen hoogstens hun best doen om te helpen voorkomen doe je zelf helaas.

Verder is een rechtbijstand niet hulpvol bij een bedrag lager dan 500 euro (zie je eigen voorwaarden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Dan kijk je toch in iemands gallery of diegene betalend lid is? Van betalende leden zal je minder snel echte problemen kunnen verwachten, omdat dit a) De meer actieve tweakers zijn en b) er dan bankgegevens bij Tweakers.net bekend zijn (die natuurlijk niet vrijgegeven worden, tenzij jusitie die eist).

En de insteek dat er "vast wel mods" te vinden zijn; je kan nog steeds niet rechter gaan spelen en je mag nog steeds geen persoonsgegevens vrijgeven. Je denkt er veeeel te simpel over...
Als jij zegt dat je betaald hebt en niets ontvangen, en verkoper zegt dat het is opgestuurd... Wat denk je dan dat wij hier aan kunnen doen?
Zoals gezegd, als er veelvuldig geluiden en verschillende bronnen zijn wordt echt het account wel op slot gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

binnen 3 weken kun je het geld terugvorderen op de bank zelf, ik vrees echter dat ik te laat ben met dat nieuws, iig suc6 :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Verwijderd schreef op zaterdag 30 augustus 2008 @ 19:30:
binnen 3 weken kun je het geld terugvorderen op de bank zelf, ik vrees echter dat ik te laat ben met dat nieuws, iig suc6 :/
Nee hoor.

Het enige wat je kan terug halen zijn automatisch incasso's, en dan nog niet eens alle automatische incasso's. Beetje lullig om mee te doen met 30 loterijen, en elke keer als je niets wint, het geld terug haalt. Voor de rest kan het wel binnen 30 dagen.

Zelf overmaken, is je eigen verantwoordelijkheid, en is niet terug te halen.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeyDude

HeyDude

Blijven lachen!

RaZ schreef op zaterdag 30 augustus 2008 @ 19:33:
[...]
Zelf overmaken, is je eigen verantwoordelijkheid, en is niet terug te halen.
Inderdaad: je hebt zelf de opdracht gegeven dus helaas pindakaas

Maar wat wel nog kan:
De bank stuurt de ander op verzoek nog een nette maar dringende brief.
98% van de mensen die zo'n brief krijgen reageren positief en storten het "spontaan" terug.
Daarna bij geen response (na een maand) krijg je de NAW gegevens via de bank en kun je alleen nog via een civiele procedure mbv een advocaat je geld terug vorderen als er inderdaad sprake is
van een vergissing en je dit kunt aantonen.

Bovenstaande heeft natuurlijk bij oplichting of fraude geen kans van slagen ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Inmiddels heb ik mijn geld terug ontvangen van die leugenachtige snuiter :)
Dit na het hebben gedreigd met aangifte tegen hem en het andere rekening nummer waar hij opeens het geld naartoe gestort wilde hebben.
En reken maar dat ik achter hem aangegaan was, als zou ik er geld bij moeten toeleggen.
Bovenstaande heeft natuurlijk bij oplichting of fraude geen kans van slagen
Ik kan aantonen dat ik een deal had met die snuiter, de rekening waar het geld naartoe ging is niet van hem. Foutje toch, kan gebeuren >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 09:40:
[...]

Dan kijk je toch in iemands gallery of diegene betalend lid is? Van betalende leden zal je minder snel echte problemen kunnen verwachten, omdat dit a) De meer actieve tweakers zijn en b) er dan bankgegevens bij Tweakers.net bekend zijn (die natuurlijk niet vrijgegeven worden, tenzij jusitie die eist).

En de insteek dat er "vast wel mods" te vinden zijn; je kan nog steeds niet rechter gaan spelen en je mag nog steeds geen persoonsgegevens vrijgeven. Je denkt er veeeel te simpel over...
Als jij zegt dat je betaald hebt en niets ontvangen, en verkoper zegt dat het is opgestuurd... Wat denk je dan dat wij hier aan kunnen doen?
Zoals gezegd, als er veelvuldig geluiden en verschillende bronnen zijn wordt echt het account wel op slot gezet.
Het hele verhaal kom meer op eigen schuld dikke bult, tja... dat klopt ook wel.
Maar toch ben ik van mening dat een site als tweakers een bepaalde vorm van hulp mag bieden in dit soort gevallen al levert het geen geld op.
En wat persoonsgegevens betreft, kun je ermee doen wat je wilt zolang je dat maar van te voren duidelijk maakt en de gebruiker een akkoord laat geven. Hoeveel site hebben wel iets in de kleine lettertjes staan over het gebruik van naw gegevens voor advertentie doeleinden of mailings.
Ik denk niet simpel, maar probeer het simpel te maken dat is een iets andere insteek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je mag van de wet zeer zeker niet doen met persoonsgegevens wat je wil. Nu kan je voor reclamedoeleinden bepaalde zaken wel aan derden doorgeven, maar dat is iets wat Tweakers.net pertinent niet wil - het zou ook zeker niet in dank worden afgenomen.

Overigens is dat nogal wat anders dan persoonsgegevens publiceren of aan willekeurige derden verstrekken.

Ik ben wel benieuwd wat je verder met "bepaalde vorm van hulp" bedoelt. Het is makkelijk te stellen dat we "iets" moeten doen, maar kom dan ook met een voorstel zodat er over gediscussieerd kan worden.
Afgezien van de zekerheden die kopers/verkopers voor zichzelf kunnen stellen, kan ik werkelijk niet bedenken hoe wij tot een conclusie zouden moeten komen in bijvoorbeeld het geval de een zegt niets ontvangen te hebben en de ander zegt het verstuurd te hebben.

Moeten wij een compleet onderzoek gaan instellen? De zenddiensten gaan ons echt geen gegevens geven, banken ook niet. Moeten we langs bij betrokkenen? De betrokkenen bij elkaar zetten?
Of een soort van intermediair zijn die zowel het geld als de goederen beheert tot beiden er zijn en dan verderstuurt? Enig idee wat dat met zich meebrengt?
Dat soort dingen is echt niet haalbaar, maar natuurlijk: als er goede ideeën zijn, graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd in "Fraude / diefstal vraag en aanbod tweakers"

Maar goed das iets voor #devschuur en staat op een niet hoge prioriteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:01
Mijn simpele idee zou zijn om op zijn minst die feedbackscore weg te halen om mensen te bewegen om die feedback zelf te lezen. De individuele scores hoeven niet weg (zodat je kunt schiften in negatieve en positieve feedback), maar de totaalscore zou wel kunnen verdwijnen bij de advertentie en in plaats daarvan een linkje naar de feedback.

De score opzich is namelijk behoorlijk nietszeggend of je wel of niet met een oplichter te maken hebt. De feedback zelf is dat des te meer. Als mensen zelf niet willen verdiepen met wie ze willen handelen, is dat hun pakkie- an, maar een nietszeggend nummertje voor een adverteerder wat iets zou moeten zeggen over de betrouwbaarheid, is veel erger, imho.

Bovendien los je daar dit probleem mee op:
Verwijderd schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 23:31:
@Microkid, een negatieve feedback, oke, gebruiker komt terug, doet 3 kleine sales op V&A, haalt 6+ en bied ondertussen weer iets aan met oplichting als gevolg.
(...)
:)

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 03 september 2008 @ 15:40:
[...]

Ik vind het een idee, maar zie het niet bijdragen aan voorkomen van fraude. iemand staat nu positief of negatief te boek, en dat is straks nog zo.

Overigens zijn de punten bedoeld als eerste indicatie - als je die weghaalt zijn er nog meer mensen die zich niet bedenken even te bekijken wat voor ervaringen anderen hadden. Je moet je alleen niet blindstaren op een score, maar lezen wat mensen schrijven; en er zullen altijd mensen zijn die dat niet doen.

Onderscheid tussen kleine of grote verkopen bij beoordeling is ook niet echt haalbaar; is de ervaring bij een duurder product meer relevant?
Dan zou ik eerder neigen naar een gemiddelde score zoals bij ShR, met daarbij het voorstel zoals ik dat ook voor de ShR heb ingediend: laat de reviews kwa zwaarte meetellen afhankelijk van het karma van de reviewer.

Ten eerste ben je dan af van V&A scores van 100+ terwijl dat enkel is omdat iemand vaker wat verkoopt dan de prima verkoper die op +6 staat, en kan je met een aanduiding van de weging een beter beeld krijgen van welke reviews door actieve tweakers geplaatst worden.

Wil ik daar wel aan toevoegen dat ik dan vind dat we van iemand die zwaarder weegt wat hogere eisen mogen stellen aan de review.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2008 15:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 03 september 2008 @ 15:40:
[...]

Idee waar ik over heb zitten denk is om met esb (http://www.e-sportbond.nl/) een soort van intermediair systeem op te zetten voor het toekomstige te realiseren vraag/aanbod in gamers gerelateerde goederen. Maw er kom een nieuwe site met een soort van betaal /credit systeem voor leden en partners.

Misschien is dat systeem voor tweakers ook handig, maar goed kan nog maanden duren voor dat dat van de grond is.

Tussentijds zou een stap kunnen zijn; bij overeenstemming tussen koper/verkoper dat je de add afsluit in een soort van pending status met daarbij een invulveld voor naw/bank gegevens die over een weer gestuurd worden. Men weet nu van elkaar wie wie is en zijn bereid te transactie aan te gaan met elkaar.

In die pending status is de add dus niet meer geldig voor verkoop/aanbod maar in voorgang van de transactie. Als de transactie voltooid is kan in overeenstemming met beide partijen de add afgesloten worden met daarbij een invulveld voor de terugkoppeling/feedback.

Zo is de handeling van ver-aankoop heel bewust gemaakt, kan de verkooper geen mensen aan het lijntje houden, heeft tweakers een goede terugkoppeling over geslaagde en niet geslaagde transacties met daarbij dus de mogelijkheid mensen te verbieden om spullen te koop te zetten als er meerdere onjust afgehandele trasacties voorkomen.

Nogmaals ik probeer het simpel te houden maar een aantal bewuste acties voor ver-aankoop zou toch mensen meer bewust moeten maken dat er regels zijn en een overeenstemming twee kanten op werkt.

Just my 2 cents }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeyDude

HeyDude

Blijven lachen!

Verwijderd schreef op donderdag 04 september 2008 @ 19:28:
[...]
Idee waar ik over heb zitten denk is om met esb (http://www.e-sportbond.nl/) een soort van intermediair systeem op te zetten voor het toekomstige te realiseren vraag/aanbod in gamers gerelateerde goederen. Maw er kom een nieuwe site met een soort van betaal /credit systeem voor leden en partners.
Die intermediair is er al langer: paydutch.nl (en andere escrow services) en niet alleen voor games.
Als een verkoper niet accoord gaat met de voorwaarden die hieraan verbonden zijn
is dat wellicht een reden om de transactie niet te starten en niets te kopen.
Dan heb je 2 keuzes: ophalen of opsturen met garanties

NB aan deze dienst zitten voor koper en verkoper ook nadelen:
  • Langere wachttijden op je geld verkoper en koper (mocht het niet doorgaan)
  • Onzekerheid voor de verkoper of de koop doorgaat (totdat het goed geaccepteerd/getest is)
Tja en of nou iemand een langer of korter track record heeft op deze site helpt wel bij het opbouwen van vertrouwen. Maar de laatste tijd wordt het moeilijker om mijn vertrouwen te winnen :|

Pagina: 1