Gezien het feit dat ik redelijk wat reacties kreeg op mijn review van de SR60 presenteer ik hier vol trots de Grote Grado Gespreksplek! alliteratie voor extra win
Wat is Grado, en wat is er zo bijzonder aan? |
Grado is een familiebedrijf in New York. Ze maken elementen voor draaitafels, hoofdtelefoons en hoofdtelefoonversterkers. Ze doen dit al 50 jaar en zijn een van de oudste familiebedrijven in de audiowereld. Grado heeft meer dan 48 patenten op elementen en hoofdtelefoons. De huidige eigenaar is John Grado die de veelgeprezen Prestige en de Reference Series heeft ontwikkeld. De hoofdtelefoons van Grado hebben een eigen huissound die volgens velen zeeer geschikt is voor rock. Alle hoofdtelefoons hebben een open ontwerp, wat betekent dat als je luistert, je de buitenwereld gewoon kan horen... en de buitenwereld jou ook. Dus als je in de bieb zit te luisteren en de mensen kijken boos naar je, is dat niet omdat jij juist het boek hebt geleend wat zij wilden lenen. |
Het modellengamma |
Aangezien we hier in PMD zitten, bespreek ik hier alleen de hoofdtelefoons Grado heeft zijn modellengamma onderverdeeld in de Prestige Series (SR), De Reference Series(RS) en de Grado Statement Series(GS). Dit alles in oplopende prijs en kwaliteit. Allereest de goedkoopste serie, de Prestige Series.
Voor diegenen die denken "ohmaarwatdoetienou, die heeft hij niet opgenoemd daarboven!", wees niet ongerust, want de Alessandro's zijn een beetje buitenbeentjes. Ze zijn ontwikkeld door Alessandro en Grado samen en hebben dus minder de huissound van Grado. Ze hebben 3 modellen.
|
De Prestige Series |
De iGrado ![]() Grado gaat op de hippe iPodtour. Vandaar de "i". Yeah, Skullcandy schijt 7 kleuren van angst. Sort of... De iGrado's zijn de goedkoopste Grado's, en om die prijsstelling te bereiken zijn ze in China gemaakt ipv. in Brooklyn, waar de rest van het gamma wordt gemaakt. Nu klink ik bijzonder negatief, maar niets is minder waar, het ding heeft namelijk dezelfde transducers als de Grado SR60. En die zijn goed. Klik op de link voor de lijst met awards die het ding heeft gekregen. De Grado SR60 ![]() In 1994 schokte Grado de audiowereld met de SR60, headphones die toen korte metten maakten met het dogma dat audiokwaliteit onder de $100 niet mogelijk is. Nu, 14 jaar later is de SR60 nog steeds een van de meest aangeraden headphones in zijn prijsklasse. Dit is het model dat ik zelf heb, en ik heb er ook een review over geschreven. De Grado SR80 ![]() De SR80's zijn in feite een set SR60's met een paar kleine wijzigingen die het prijsverschil volgens velen meer dan waard zijn door de meer aanwezige bas en de betere weergave van de hoge tonen. De Grado SR125 ![]() De SR125's zijn in feite wat de SR80's zijn voor de SR60's. Meer van hetzelfde, maar dan net een stukje beter en net een stukje duurder. De SR125's hebben het vooral lastig omdat de SR80's en de '60's zo enorm goed zijn. Alle modellen vanaf de 125's hebben trouwens een 6.3mm plug. Bij de 80's, de 60's en de iGrado's is er een adapter bijgeleverd van 3.5 naar 6.3mm. De Grado SR225 ![]() Vervelen we ons al? De SR225's zijn getweakte 125's \o/ De Grado SR325i ![]() Oeh, spanning en sensatie. Er staat een "i" achter. En ze zien er nog anders uit ook! De behuizing is nu niet gemaakt van plastic maar van een speciale keiharde legering. En dus klinken de 325's weer een stuk beter dan de SR225's en kosten ze ook meer. De hoofdband is ook anders dan de modellen onder de 325i, in dit geval van comfortabeler leer. Dit is vooral omdat de 325i's een stuk zwaarder zijn door de lichtmetalen behuizing. Dit waren alle Grado's in de Prestige Series. Misschien een beetje saai, maar de lineup is solide, duidelijk, en er is voor ieder portemonnee wat wils. Alhoewel... het kan altijd beter. En John Grado weet dat ook. |
De Reference Series |
De eerste set cans in de Reference Series was de Grado RS1. En ze zien er gelijk een stuk anders uit dan de SR serie. Ze zijn gemaakt van speciaal geselecteerd mahonie. Want old-skool is niet old-skool genoeg. Het klinkt natuurlijk beter! Allereerst de Grado RS1 ![]() Als je van bomen houdt, en je CO2 uitstoot wil minimaliseren, is de RS1 the way to go. Er is minder olie gebruikt voor het gieten van plastic en ze klinken nog goed ook. De Grado RS2 ![]() De RS2 is het kleine broertje van de RS1. Klinken bijna even goed en zijn een stuk goedkoper. Het geld dat je bespaart kan je stoppen in een nieuw kabeltje tussen je iAudio en je draagbare versterker. Zo, dat waren de Grado Reference Series. Niets van Grado zegt "ik luister muziek, en ik neem dat heel serieus." als een RS op je hoofd. Of toch...? |
De Grado Statement Series |
![]() ![]() De Grado Statement Series GS1000 is precies dat. Het statement van Grado dat ze de king of the hill zijn. En ze kosten ~$1000. Het laatste woord van Grado ziet er ook uit als een serieus stukje techiek. Niets schreeuwt "Ik vind geluidskwaliteit belangrijker dan mijn nekwervels. Ik heb er toch 7!" als een GS1000. |
De Alessandro Music Series |
Dit is wat Alessandro over de Music Series zegt: Om kort te zijn, de MS1 is een getunede SR80, de MS2 is een getunede SR325 en de MS Pro is een getunede RS. Een volledige specslijst is hier te vinden. |
Fuck die zijn duur in Nederland! |
Niet getreurd, ga naar www.turntablelab.com en bestel ze daar. Betalen gaat via creditcard en ze zijn binnen een week binnen. De GS1000 en de MS'en hebben ze niet, maar de MS'en zijn direct te bestellen van de Alessandro site. |
Linkjes |
Grado Labs De homepage van Grado mag hier natuurlijk niet ontbreken. Head-Fi Een van de grootste fora op het gebied van headphones. Een must als je cans op dopjes wil kopen. Headwize Hier is ook een boel informatie te vinden. Goodcans Een review/resource site annex webshop. Er staan een heleboel handige ditjes en datjes tussen. Wel redelijk Grado minded. Niet flagrant biased, maar het is de site van 1 kerel, en die ene kerel houdt gewoon heel erg van Grado's geluid, dat zegt hij ook vaak genoeg in zijn reviews. De webshop shipt niet naar Europa, maar ze hebben wel hele goede foto's die goed laten zien hoe groot de cans in kwestie zijn. Een interview met John Grado. Een lang interessant interview met John Grado over het bedrijf, het 'Grado geluid' en waarom Grado geen speakers maakt, maar John wel een set ontworpen heeft en thuis ook naar volle tevredenheid gebruikt. Op tweakers.net zijn wij natuurlijk niet bang om onze garantie kwijt te raken in de zoektocht naar nog betere prestaties. Daarom zet ik hier een paar linkjes die ik heb gevonden voor Grado mods. Een centraal Grado modtopic op Head-Fi Een collectie standaardmods en hoe je de earcups uit elkaar haalt De tutorial om voor je sr-60/sr-80/sr-125/sr-225 een leren koptelefoon band te maken.* Sort of tutorial, in het topic staan de benodigde tips voor het maken van houten behuizing.* |
Zoals altijd kunnen op- en aanmerkingen via DM. Als je wil mag je me er op straat ook over aanspreken.
*Dank aan Subz voor de linktips!
[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 156750 op 19-11-2008 20:09 . Reden: Mijn review toegevoegd, en nog wat ditjes en datjes. ]