@jpmountain (en @Boudewijn):
Vanavond is de patiënt bij dokter Koifarm op bezoek geweest. Het bleek, na enig speurwerk, dat er inderdaad een regulator stond te oscilleren zoals Boudewijn reeds vermoedde. En wel de regulator die van 5 Volt de 3,3 Volt maakt waar de DAC z'n werk op pleegt te doen.
Gevolg: er kwam 5 Volt op de DAC te staan, en daar kan ie niet tegen. Oftewel: DAC kaduuk.
Opheffen van het oscilleren dmv een "bypass-operatie" door dokter Koifarm mocht niet meer baten: de patiënt is overleden....
Omdat de ledematen verder nog goed zijn, wordt nu overwogen om er een "Frankenstein-speler" van te maken met een nieuw DAC-bordje, zoiets als
dit
Je hebt dan alleen het rechterbordje nodig; wat op het linkerbordje zit is al aanwezig in de speler.
Je "steelt" de voeding van de MHZS, het digitale signaal van de digitale uitgang, en de uitgang van het bordje sluit je aan op de buizentrap in de MHZS. Gevolg: een upgrade van de speler, want de originele DAC was al niet zo geweldig.
Hopelijk kun je hier iets mee, of je reparateur.
Niet dat ik gehinderd word door enige kennis van zaken trouwens: verder dan middelbare school-natuurkunde ben ik niet gekomen en dat is al ruim 20 jaar geleden. Maar wanneer dokter Koifarm de zaken uitlegt, lijkt het allemaal heel simpel.
Ik mag eventueel de speler en DAC-bordje (moet nog even uitzoeken welke het wordt want er zijn er meer, en kopen uiteraard) naar hem opsturen, waarna hij het uitvoert. Dat aanbod gold trouwens ook voor jou, voor zover ik het begreep.
Maar ook al is Nieuw Amsterdam niet bij mij naast de deur (zo'n 210 kilometer van Leiden, waar ik woon) ga ik waarschijnlijk nog wel een keer een zondagmiddagje langs, al was het maar om toe te kijken en op het juiste moment "it lives!" te roepen....
@Koifarm: bedankt voor de gastvrije ontvangst en al je inspanningen. Ik heb een hoop opgestoken en zal snel een DAC-bord kopen (want nu moet ik weer naar m'n Yamaha "natural sound"-cd-speler gaan luisteren, brrrrrrrrr) waarna ik uiteraard weer contact met je opneem !