Klein crosje uit Het Grote Wegmisbruikers Topic in de HK
Knipperlichten... Waarom zitten die eigenlijk op een auto??? Ik dacht altijd dat ze waren om de rest van het verkeer te laten weten dat je een zijwaartse beweging gaat maken die afwijkt van je rijbaan, maar als ik naar het verkeer kijk, lijkt het eerder een stukje sierverlichting op de auto...
Naast de dagelijkse auto's die op de snelweg geen richting aangeven bij het wisselen van een rijstrook (ik snap dat 120 km/u rijden erg intens is en dat je echt je aandacht bij het sturen moet houden en dat zoiets als richting aangeven alleen maar afleidt...) zie ik de laatste tijd ook steeds vaker bij voorsorteren een nieuw fenomeen. Je rijdt op een doorgaande weg en bij een stoplicht heb je een voorsorteerstrook om links of rechts af te slaan. Dus wat doe je? Je stuurt de voorsorteerstrook op en als je halverwege bent, of nog beter, voor een rood stoplicht staat, besluit je richting aan te geven. DAT IS TE LAAT!!! Je hoort voor je de voorsorteerstrook op stuurt al richting aan te geven. Als je op die strook staat, snapt iedereen wel dat je links of rechtsaf wilt....
Ik krijg weleens commentaar dat ik teveel of te vaak richting aan geef (als ik op een uitvoegstrook rij, zet ik hem pas uit ter hoogte van het verdrijvingsvlak, ongeacht hoe lang die strook is), maar in mijn ogen kan je nooit teveel richting aangeven. Het is zelfs zo'n automatisme geworden dat ik mezelf erop betrap dat ik zelfs soms in een haakse bocht (zoals bij mij in de straat) nog richting aan geef, terwijl je daar toch echt maar 1 kant op kan, namelijk de bocht door. Het gaat gewoon automatisch, bij een richtingsverandering, gewoon een tik tegen de stuurschakelaar die precies achter m'n hand zit.
Z___Z schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 15:22:
[...]
Ik denk dat signaal geven toch de veiligste oplossing is. Het zorgt ervoor dat de bestuurder voor weet dat je er bent, en dat je achter hem rijdt. Als hij dan niet bekenkt dat hij naar rechts kan tja dan zou ik er gewoon rechts langs gaan.
Had ik ook laatst op de A50 tussen Apeldoorn en Arnhem, rijdt ik daar om 12 uur 's nachts met een rustig gangetje van 140, rijd er voor me een auto links met 100. Ik erachter rijden, groot licht flitsen. Geen reactie. Kijken of recht een vluchtstrook ligt, ja, rechts erlangs, flink toeteren en verder rijden. Hopeloos op een lege snelweg links rijden. Rijbewijs innemen.
Rechts inhalen vind ik trouwens wel gevaarlijk, zorg er wel altijd voor dat als degene die links rijdt toch besluit naar rechts te gaan als ik aan het inhalen ben dat ik rechts plek heb om uit te wijken.
Niet heel netjes wat ik doe, maar het helpt vaak wel, is gewoon stug op de 2de baan achter op iemand komen rijden die onnodig links hangt, ook al heeft de snelweg 3 of meer banen en ik kan ik er wel langs. Vaak snappen ze hint als je toch wel heel dichtbij komt met een redelijke snelheid. Snappen ze het niet, en er is nog een baan links vrij, dan ga ik er strak achter- en voorlangs en laat ik m'n knipperlicht extra lang aanstaan. Of, als de weg echt verlaten is, geef ik een grootlicht knipper.
Vaak zie ik dan in m'n spiegels dat die persoon het "licht" heeft gezien en als nog een baan opschuift.
[...]
Ik weet niet of jij als je aan de buitenkant rijdt ook wel eens 3 kwart rond gaat, maar als je dat doen vind ik jou toch echt fout. Rechts is voor rechts af en recht door, links is voor 3 kwart of rechtdoor, over het algemeen. Recht door alleen als er 2 rijbanen bij de rechtdoor afrit van de rotonde zijn. Wat dat betreft zijn turbo rotondes goede uitvindingen, wordt je tenminste gedwongen de juiste rijbaan te kiezen.
Daar ging het geloof ik niet om, maar dat de pipo op de binnenbaan zonder richting aangeven ineens voorlangs komt zetten.
[
Voor 37% gewijzigd door
deepbass909 op 04-11-2008 15:30
]
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier