Core i7 920 | Asus P6T Deluxe V2 | OCZ 6GB | EVGA 260GT 216c | OCZ Vertex 3 60GB | WD vRaptor 150GB | Adaptec 5805 - RAID5: 5,4TB | Lian-Li PC-A7110
Ok, dat valt nog net binnen de marges, want met 481 van de 625 gebruik je dus 77% van het vermogen van de voeding. Ik heb altijd geleerd dat je beter niet boven de 80% kan gaan. Voor mij is de 700Watt dus maar net aan. In ieder geval bedankt voor de info (waar kan ik die PSU calculator vinden?).mphilipp schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 02:02:
[...]
Met 1 SATA schijf en een 4870X2 (4850X2 stond niet in het lijstje) heeft dat systeem volgens de PSU calc 481W nodig. Trekt een 625W dus nog makkelijk. Met 6 SATA schijfjes wordt het penibel: 602W. In jouw geval kun je idd beter wat(t) extra's hebben.
@Frietjemet: ik doe al 5jaar met mijn P4@2.8...
[ Voor 5% gewijzigd door pposthoorn op 13-01-2009 11:12 ]
* PSN=Chef_NL** *
Noem het maar de macht der gewoonte. Ik heb er niet eens bij stil gestaan om er 2 branders in te gooien.pposthoorn schreef op maandag 12 januari 2009 @ 23:21:
[...]
Ik heb echter wel 2 vragen:
Waarom 1 brander en 1 lezer? Ze zijn nagenoeg even duur, ik ga gewoon 2x de S223F bestellen, kan ik lekker door fikken als ik weer eens wat series wil branden.
Ik verwacht niet dat ik veel zal upgraden. En tegen de tijd dat het nodig is zal een nieuwe voeding ook niet zo prijzig meer zijn.
Het heeft ongeveer 2 weken geduurd, maar nu ken ik dan eindelijk knutselen.
- eerst kreeg ik geen beeld, dus maar alles eraf gehaald incl. cpu, alles gecheckt.
- toen een voor een gaan proberen
Nu zit ik met de volgende situatie:
- systeem boot alleen met 2 dimms, dimms omgeruild, daar ligt het niet aan
- systeem boot alleen met 1 hdd, heb een 500W voeding met een 4650 en een wireless nic, verder niks
Kan het 2 dimms probleem aan de voeding liggen?
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Heb je een clear bios gegeven? Wat voor mobo en zijn er foutmeldingen op te zien? UD5 namelijk rapporteerd numerieke foutcodes, ideaal.
Klinkt alsof geheugen niet lekker is overigens, of de geheugenbanken van je mobo.
☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |
Voeding is een Antec Neopower, wel inmiddels dik 2 jaar oud.
Geeft geen foutmeldingen, als ik meer dan 1 HDD aansluit, of meer dan 2 dimms, dan krijg ik helemaal niks, zwart scherm.
Hoop dat het binnen no time als een zonnetje draait allemaal.
even weer wat anders, ik zie de prijs langzaam omhoog kruipen van de 920, jammer jammer...
zakken moet ie.!
Iedereen is als een gek een nieuwe pc aan het bestellen heb ik het idee. Ik ook binnenkort daar niet van, maar even omlaag met die prijs
Heb er dus maar een Coolermaster Real Power M620 ingezet...
Idle is mijn cpu overigens nu al 45 graden, met een noctua nh12.
Heb inmiddels de 3gb ook aan de gang: eerst met 2 dimms booten: bios: timings handmatig ingesteld en voltage handmatig op 1,5v. Derde dimm erin, reboot en hij deed 't.
[ Voor 26% gewijzigd door Phusebox op 13-01-2009 20:49 ]
[ Voor 13% gewijzigd door Patriek op 13-01-2009 20:52 ]
Tja ik heb een coolermaster stacker, met de noctua nh12 met 1 fan gemonteerd, verder nog een 12cm fan aan de achterkant. Overige fans heb ik nog niet aangesloten.Patriek schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 20:48:
Je hebt inderdaad wel erg veel pech zeg. Dat is inderdaad raar dat dit sneller langzamer is, er moet iets niet goed zijn. Waarschijnlijk je moederbord. Temp is opzich niet slecht, al wordt mijn 920 maar 25 graden idle (met TRUE120 en goede airflow).
Heb een mobo fan, zo'n 30cm verticaal ding, maar die maakt me teveel herrie dus die ga ik maar niet gebruiken. Zelfs met Q-fan enabled op Silent.
Ben ook sinds vorige maandag aan het wachten op het volgende systeem, besteld bij Azerty en Alternate:grmpf schreef op maandag 12 januari 2009 @ 13:00:
Ah, ik zie dat ik niet de enige ben die op Azerty zit te wachten... Dat 'verzamelen' van bestellingen heeft kennelijk nogal wat voeten in de aarde...
- Intel Core i7 920
- Gigabyte GA-EX58-UD5
- Noctua NH-U12P SE1366
- OCZ Platinum XTC OCZ3P1600LV6GK
- Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB (2x)
- XFX GeForce 9800 GTX+ 512MB DDR3 Standard
- Cooler Master CM690
- Cooler Master Real Power M700
Vanwege de prijsverhoudingen en verkrijgbaarheid de videokaart en Noctua bij Alternate besteld en de overige componenten bij Azerty. Vorige week van Azerty bericht gehad dat geheugen een langere levertijd kent. Nu blijkt ook het moederbord ineens lastig leverbaar te zijn. Dit terwijl ten tijde van bestellen op alle artikelen 2 - 3 dagen levertijd stond! De artikelen besteld bij Alternate heb ik reeds binnen.
We wachten geduldig af...
Gewoon terugsturen, geld terug vragen (eerst mailen dus) en bij lokale shop nieuwe halen, indien mogelijk. Hoef je ook niet meer te wachten.
Je hebt de duivel dan ook wel verzochtPhusebox schreef op maandag 12 januari 2009 @ 20:44:
Zucht... ja hoor, het kon ook weer eens niet missen, nu hebben ze mijn spullen naar het verkeerde adres gestuurd.... jeeeeeeeeeeej me.
Kapot pakketje, storing bij tnt, verkeerde adres. What's next? als ik alles bij elkaar heb is er vast iets DOA.

Sorry, hardwaregezeik is nooit grappig...
Core i7 920 | Asus P6T Deluxe V2 | OCZ 6GB | EVGA 260GT 216c | OCZ Vertex 3 60GB | WD vRaptor 150GB | Adaptec 5805 - RAID5: 5,4TB | Lian-Li PC-A7110
Madbutcher, wat voor Noctua koeler heb je gekocht? De temperaturen klinken mij overigens niet abnormaal als ik de ervaringen van anderen lees.MadButcher schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 00:45:
Ik heb sinds een week een Core i7 920 + Noctua 1366 koeler in een Lian-Li bigtower 7110.
Heb 1 fan gemonteerd, dus alleen push, geen push-pull.
Push-pull scheelt maar 3' had ik gelezen.
Ik doe niet aan overclocken! Alles staat op auto, behalve turbo-mode die heb ik uitgezet.
....
Zelf heb ik de Noctua NH-U12P SE1366 gekocht. Zit nog in doos. Bij de specs van deze koeler staat een "Rotational Speed" van 1300 RPM. Het toerental lijkt me daarom ook normaal.
Wellicht kun je Noctua support een bericht sturen als je je zorgen maakt over je installatie?
Noctua support kan niet raden op afstand en begint met standaard dingen als koelpasta, overnieuw plaatsen e.d.
Kast open, tafelventilator er op en kijken of de temperatuur drastisch daalt, zo ja, dan kan de temperatuur waarschijnlijk niet uit de kast komen.
Vervolgens kast dicht, fans van de noctua allebij er op en op volle kracht, kijken of het nog steeds warm is.
Alle keren warm betekend verkeerd geplaatst. Sowieso zou ik eigenlijk proberen het overnieuw te plaatsen.
☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |
Motherboard 29 °C (84 °F)
CPU 26 °C (79 °F)
CPU #1 / Core #1 32 °C (90 °F)
CPU #1 / Core #2 32 °C (90 °F)
CPU #1 / Core #3 28 °C (82 °F)
CPU #1 / Core #4 28 °C (82 °F)
en onder load de volgende temps:
Motherboard 34 °C (93 °F)
CPU 47 °C (117 °F)
CPU #1 / Core #1 56 °C (133 °F)
CPU #1 / Core #2 56 °C (133 °F)
CPU #1 / Core #3 55 °C (131 °F)
CPU #1 / Core #4 56 °C (133 °F)
Met BCLK op 166Mhz en een Multi van 21 heb ik op load:
Motherboard 35 °C (95 °F)
CPU 59 °C (138 °F)
CPU #1 / Core #1 68 °C (154 °F)
CPU #1 / Core #2 68 °C (154 °F)
CPU #1 / Core #3 67 °C (153 °F)
CPU #1 / Core #4 67 °C (153 °F)
Nu heb ik in voorgaande posts wel temps voorbij zien komen, maar hebben jullie het dan over de algehele CPU temp, of de average temp per core? Dat scheelt nl. bijna 10 graden... Wellicht wel een noob vraag, maar ben net voorzichtig met OC'en begonnen en wil zeker weten dat ik me niet 10 graden vergis...
Is mijn Noctua goed gemonteerd als je naar bovenstaande temps kijkt? Heb mijn pc laten assembleren en ga er liever niet zelf mee aan het prutsen...
Nu na een paar uurtjes gedraaid te hebben is mijn idle temp ongeveer 32 graden, niet overclocked. En dan moet ik mijn flow nog verbeteren. En de 2e fan op de noctua monteren. Dus rond de 30 stabiel moet haalbaar zijn.
Ik noem meestal een beetje max of gemiddeld. Eigenlijk van alles dus, maar niet de laagste temperatuur, want dat is niet boeiend.
☻/
/▌
Ik bedoel dit (bij BCLK=166Mhz, Multiplier=21):Phusebox schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 08:19:
Verschil tussen CPU en core? waar zie je dat dan? Realtemp geeft alleen de cores.
Nu na een paar uurtjes gedraaid te hebben is mijn idle temp ongeveer 32 graden, niet overclocked. En dan moet ik mijn flow nog verbeteren. En de 2e fan op de noctua monteren. Dus rond de 30 stabiel moet haalbaar zijn.
CPU 59 °C (138 °F)
CPU #1 / Core #4 67 °C (153 °F
Daar zit bij mij telkens zo'n 10 °C tussen. Kijk een temperatuur van 59 °C bij een clock van +/- 3.5Ghz op load valt denk ik wel mee, maar 67/68 °C is fiks hoger natuurlijk... Wat zou haalbaar moeten zijn met die Noctua? Heb er 2 fans in een push-pull op zitten. Het geheel van i7 920, P6T Deluxe, 6GB DDR3 en een GTX260 zit in een Antec P182 waarbij de default case fans op low draaien. Het geheel is dan nog aangenaam rustig, als ik de case fans op high zet dan scheelt dat wel een paar graden, maar wel een stuk luider...
Maar waar vind je die temperatuur, met welk programma? Bij Realtemp is bij mij de cpu temp gelijk aan de core temp.The_Big_Easy schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 08:55:
[...]
Ik bedoel dit (bij BCLK=166Mhz, Multiplier=21):
CPU 59 °C (138 °F)
Everest Ultimate... Erg handig btw, heb de sidebar gadget draaien en die kan zowat alles laten zien van je CPU, Mobo, RAM en GPU: (actuele) clock speeds, voltages, timings, (actuele) multiplier en de snelheid van je casefans..Phusebox schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 09:20:
[...]
Maar waar vind je die temperatuur, met welk programma? Bij Realtemp is bij mij de cpu temp gelijk aan de core temp.
Is het wel betrouwbaar dan? Ach ik heb genoeg aan realtemp die klein in mijn taskbar de temp laat zien.The_Big_Easy schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 09:25:
[...]
Everest Ultimate... Erg handig btw, heb de sidebar gadget draaien en die kan zowat alles laten zien van je CPU, Mobo, RAM en GPU: (actuele) clock speeds, voltages, timings, (actuele) multiplier en de snelheid van je casefans..
Ik denk dat die 10 graden verschil verklaart kan worden doordat die daar een sensor aanspreek die in de behuizing van de processor zit dus niet in de kern (zeg maar de bovenkant van de proc). Anders dan dat kan het natuurlijk ook een lees fout zijn van het programma zoals meerdere programma's dat hebben met de i7. Ik gebruik gewoon het programma dat bij mijn mobo zat (MSI Overclock Center) daarvan weet ik zeker dat die goede temperaturen weergeeft.The_Big_Easy schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 08:55:
[...]
Ik bedoel dit (bij BCLK=166Mhz, Multiplier=21):
CPU 59 °C (138 °F)
Daar zit bij mij telkens zo'n 10 °C tussen. Kijk een temperatuur van 59 °C bij een clock van +/- 3.5Ghz op load valt denk ik wel mee, maar 67/68 °C is fiks hoger natuurlijk... Wat zou haalbaar moeten zijn met die Noctua? Heb er 2 fans in een push-pull op zitten. Het geheel van i7 920, P6T Deluxe, 6GB DDR3 en een GTX260 zit in een Antec P182 waarbij de default case fans op low draaien. Het geheel is dan nog aangenaam rustig, als ik de case fans op high zet dan scheelt dat wel een paar graden, maar wel een stuk luider...
edit: trouwens, mijn stock cooler haalt dezelfde idle en load temperaturen als die je eerder posten, weet je zeker dat je cooler goed zit?
CPU 26 °C (79 °F)
CPU 47 °C (117 °F)
[ Voor 16% gewijzigd door Soepstengel op 14-01-2009 10:48 ]
Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800
Hmm ik heb met de noctua ook rond de 32 graden idle... het is dat het een hel is om die koeler eraf te halen, anders zoek ik het nog eens overdoen, maar dan zit je weer met die koelpasta zooi, hoe krijg je dat er fatsoenlijk af?Soepstengel schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 10:46:
[...]
edit: trouwens, mijn stock cooler haalt dezelfde idle en load temperaturen als die je eerder posten, weet je zeker dat je cooler goed zit?
[...]
Heb dus een "pea-size" druppel uitgesmeerd met een bankpas over de cpu tot het 1 gelijkmatige laag was.
[ Voor 56% gewijzigd door Phusebox op 14-01-2009 10:52 ]
Lijkt me wel, het is toch een redelijk professioneel product...Phusebox schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 09:38:
[...]
Is het wel betrouwbaar dan? Ach ik heb genoeg aan realtemp die klein in mijn taskbar de temp laat zien.
Btw, zag op het lavalys forum deze post van een Everest developer:
The "CPU" temperature is measured by the sensor chip integrated on your motherboard, while the core temperatures are measured by the CPU itself, using on-die temperature diodes. Due to the fact that those temperatures are measured fundamentally different, there's no way to compare them "head-to-head".
BTW, Intel already admitted their DTS (core temperature diodes) solution is very inaccurate, especially under +50 Celsius. And they completely stop working around 0 Celsius. I personally wouldn't trust core diode temperatures on Intel processors at all. Intel never designed the DTS to provide Celsius readings, but they're made to support overtemperature protection.
Bclock 200, draait prima, maar ram dan lager dan 1600Mhz.
Ram 2000 draait prima, met een Bclock van +/- 150/160
Samen, nono, dit krijg ik gekgenoeg niet zo makkelijk draaiend. Iemand tips?
* PSN=Chef_NL** *
☻/
/▌
Daarom de vraag of iemand +/- 190 Blclock icm 2000mhz geheugen heeft draaien op een P6T en de instellingen hierbij.
[ Voor 33% gewijzigd door Chef_v_leeuwen op 14-01-2009 15:24 ]
* PSN=Chef_NL** *
http://www.xtremesystems....p?p=3495431&postcount=877
☻/
/▌
p6t
core i7 920
3x2gb takems 1333mhz triple channel
1tb barracuda 7200.11
gtx 260 black
TRUE 120
Antec p182
BeQuiet Dark Power 550w
...en het werkt ook nog! Althans, tot zover, want os nog niet geinstalleerd. Idle temp CPU is volgens bios 42,5 graden, wat ik dan weer een beetje hoog vind. Kijken hoe zich dat ontwikkelt...
Welke multi? 20x200 is lastige setting om helemaal stabiel te krijgen. Wat zijn je vdimm & vqpi (vtt) voltages? Dit is met R2EX maar P6T zou mem beter moeten clocken:Chef_v_leeuwen schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 14:57:
Is er iemand die toevallig Hi-speed mem gebruikt (lees 2000mhz) in combi met een hoge Bclock op een P6T Del.
Bclock 200, draait prima, maar ram dan lager dan 1600Mhz.
Ram 2000 draait prima, met een Bclock van +/- 150/160
Samen, nono, dit krijg ik gekgenoeg niet zo makkelijk draaiend. Iemand tips?
20x200 3D06
20x168 mem 1000 C9 memtest
18x187 mem 935 C8 prime
Het uitsmeren van pasta is niet noodzakelijk en kan zelfs kleine luchtbelletjes veroorzaken tussen de paste en de cooler. Simpelweg de juiste hoeveelheid in het midden van de processor is prima, dit verspreid zich met het plaatsen v/d cooler. Draai na het plaatsen/schroeven eventueel nog even de cooler een stukje opzij en terug.
Zeer interessante link! (Y)Motrax schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 15:38:
Ik snap het niet, maar hier staat er wel wat over:
Je hoeft hem er niet af te halenPhusebox schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 10:50:
Ben ik trouwens de enige die eigenlijk wel schrok van de Noctua (of TRUE) koeler? Damn, ik dacht dat mijn vorige Zalman groot was, maar dit slaat werkelijk alles. Heb mijn stacker kast moeten aanpassen omdat het anders niet pastte.
[...]
Hmm ik heb met de noctua ook rond de 32 graden idle... het is dat het een hel is om die koeler eraf te halen, anders zoek ik het nog eens overdoen, maar dan zit je weer met die koelpasta zooi, hoe krijg je dat er fatsoenlijk af?
Heb dus een "pea-size" druppel uitgesmeerd met een bankpas over de cpu tot het 1 gelijkmatige laag was.
Verwijderd
Eerder was mijn stressed temp 69C. Lijkt er haast op dat de koeler 'losser' is gaan zitten.. Vaag!
Ik heb een Smackover met een 920 en een Nexus FLC-3000 cooler

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2009 20:13 ]
Tja, lijkt erop dat je koeling niet goed zit? Koelpasta wel goed? Goed bevestigt? Strak tegen de proccesor aan?Verwijderd schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 20:10:
Ik heb ook iets raars.. Temp idle (133MHz) is 36C maar stressed (encoderen) schiet ie ineens naar de 97C-99C. Dat lijkt me niet de bedoeling! Wat me wel opviel is dat de mutiplier verlaagt naar 17-17.5 maar hij blijft wel draaien ondanks de hoge temps. Dit is overigens onder Windows 7. Op internet gelezen dat Realtemp prima moet werken onder win7.
Eerder was mijn stressed temp 69C. Lijkt er haast op dat de koeler 'losser' is gaan zitten.. Vaag!
Ik heb een Smackover met een 920 en een Nexus FLC-3000 cooler
[afbeelding]
Voor de mensen die het intresseren trouwens, bij mij MSI Eclipse is mijn IOH standaard 80 graden. Ik heb de koelpasta nog niet vervangen maar ik heb wel iets gevonden waardoor mijn temp een stuk lager wordt. Het viel me op dat bij 100% belasting mijn IOH lager werdt
Medewerker van MSI heeft mij trouwens vertelt dat de IOH standaard al 70 graden wordt, niks abnormaals dus
Idle werd ie(IOH) ong.60 en load 70-75 graden. Dit op 4Ghz.Volgens MSI is dit dus een normale bedrijfstemp, wat Soepstengel ook al zei.
Nu heb ik er een 120mm fan laten blazen en nu is ie rond de 55 graden idle en load
Maar moet wel zeggen, de support van MSI in Son is zeer goed.(mobo opnieuw laten flashen)
@Soepstengel
Werkt de CPU Usage bij jouw wel in Overclocking Center?
Bij mij werkt ie in Vista64 ult. niet maar wel in Windows 7 ult.
[ Voor 14% gewijzigd door Bullus op 14-01-2009 21:08 ]
|2600k|Asus 290|
Ik heb de voltages al op enge hoogtes gehad, maar dit heeft gek genoeg geen nut. het lukt bijv bij een Bclock van 180 al niet om met mem op 1800 te booten. Hoop niet dat het door een Mem / Mobo combo komt, mem is Kingston HyperX, staat in ieder geval wel op QVL van asus.Viss schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 18:26:
[...]
Welke multi? 20x200 is lastige setting om helemaal stabiel te krijgen. Wat zijn je vdimm & vqpi (vtt) voltages? Dit is met R2EX maar P6T zou mem beter moeten clocken:
20x200 3D06
20x168 mem 1000 C9 memtest
18x187 mem 935 C8 prime
Nog even langer gestressed met mem op 1000 (dit lukt bij een Bclock < 150) maar dit bleek later ook niet stabiel.
* PSN=Chef_NL** *
CPU Usage werkt perfect bij mij, laat gewoon de juist waardes zien. Maak gebruik van Vista 64 bit Bussiness Edition. Maar die knoppen Cooling, Silence, Default, Game en Cinema die werken niet, dan crashd het hele zooitje volgens mij (heb het vorige week geprobeerd maar ben er maar weer vanaf gebleven). Die 120mm fan is wel een slim idee, misschien dat ik dat eens op ga volgenBullus schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 21:05:
...
@Soepstengel
Werkt de CPU Usage bij jouw wel in Overclocking Center?
Bij mij werkt ie in Vista64 ult. niet maar wel in Windows 7 ult.
Ben hem nu aan het stressen met Prime95....Soepstengel schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 20:08:
[...]
Je hoeft hem er niet af te halenHeb dat ding van mij getracht over te clocken en dat gaat amper. Iets over de 3 Ghz wordt mijn cpu onder load al > 80 graden dus dat grote ding heeft wel degelijk nut! Een CPU kan nu eenmaal niet koeler dan een bepaalde temperatuur, zeker bij Intels ligt dit vaak zo tegen de 30 graden aan omdat je nog steeds niet alle warmte kwijt raakt die je cpu afgeeft, er blijft altijd een klein beetje warmte hangen. Mijn CPU wordt onder load toch ook wel iets warmer op stock dan de jouwe, scheelt zo'n 5 graden. Wil ik serieus gaan overclocken dan zal ik toch echt een nieuwe proccesor koeler moeten kopen en waarschijnlijk ook nieuw geheugen dat op 1600 Mhz loopt al wil het misschien met mijn 1333 ook wel lukken. Eerst maar eens beginnen met een nieuwe koeler voor mij denk ik
(mijn computer crashde trouwens op een baseclock van 166 onder stress....)
Hoe lang moet die minimaal draaien voor je een redelijke stress temp hebt?
Hij schoot met een van 27 naar 42, maar zit na paar minuten al bijna op 60, maar de fan is nog niet harder gegaan. Ik hoor mijn pc in ieder geval niet.
Mwah kan nu wel zeggen dat ie idle ergens tussen 27 en 32 hangt en stressed max 60, hoger niet.
[ Voor 6% gewijzigd door Phusebox op 14-01-2009 22:52 ]
http://www.xtremesystems....p?t=201670&highlight=linx
@Soepstengel
Klopt ja die werken bij mij ook niet,zal wel aan de software liggen.Ook het instellen van je QPI gaat ie bsod's geven.
Heb watercooling en dan is het wel een must dat er wat overheen wordt geblazen.De 220mm fan van mijn HAF, die is dus eigenlijk te zwak.
[ Voor 48% gewijzigd door Bullus op 14-01-2009 22:41 ]
|2600k|Asus 290|
Ik hoe bevalt de DFI LanParty UT X58-T3eH8 ? Ik ben namelijk aan het twijfelen tussen DFI LanParty UT X58-T3eH8 en de Asus Rampage II Extreme moederbord. Heb al gehaald de i7 965 en 2 sets 12GB Mushkin XP3-12800 6GB DDR3-1600 CL7. Nu nog en goede mobo en aansluiten op me Mach II. ( moet nog uitvinden hoe het beste te isoleren want zolang ik week er is nergens aan te kommen een Mach II i7 kit of weet iemand een oplossing ?? )
Gr,
* Intel Core i7-6700K @ 4.8Ghz * Asus MAXIMUS VIII EXTREME* nVidia Asus Poseidon 1080Ti * Mushkin 16 GB * SSD Samsung M.2 2280 256GB + 3x Samsung 256GB 850Pro* Enermax Revolution85+ 1250W * CM Stacker 832 SE * Waretcooling CPU, NB ,VGA 3x Mora
2x6gb? of 2x (3x2gb) ?SlowikPL schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 12:44:
Hallo Smokey
Ik hoe bevalt de DFI LanParty UT X58-T3eH8 ? Ik ben namelijk aan het twijfelen tussen DFI LanParty UT X58-T3eH8 en de Asus Rampage II Extreme moederbord. Heb al gehaald de i7 965 en 2 sets 12GB Mushkin XP3-12800 6GB DDR3-1600 CL7. Nu nog en goede mobo en aansluiten op me Mach II. ( moet nog uitvinden hoe het beste te isoleren want zolang ik week er is nergens aan te kommen een Mach II i7 kit of weet iemand een oplossing ?? )
Gr,
je weet dat het tripplechannel is?
Thanx voor de link, hier had ik wat aan; het lag inderdaad aan de Uncore en QPI frequenties die hij op auto niet goed afsteld.Motrax schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 15:38:
Ik snap het niet, maar hier staat er wel wat over:
Sys draait nu op 3,78 Ghz (21*180) en mem op 900 8-8-8-24 2T, en stabiel (Y)
Verder totaal geen voltages hoeven tweaken behalve uiteraard de CPU en voor het Geheugen (1,65v)
Kort samenvattend waar de link van Motrax op neer komt:
Omdat alles met elkaar gelinkt is kan het door afwijkende freq's last van elkaar krijgen. Zijn uitgevonden gouden regel:
Verhoudingen houden op: Ram 1:2 Uncore 1:1 (8:9 is nog beter) QPI, even vertaald, dit is in mijn geval dus 1800Mhz Ram, 3600Mhz Uncore en QPI op 3960.
QPI max is voor de meeste P6T'smobo's 4000Ghz, als je hierboven komt heb je zeer grote kans op een instabiel of niet-postend systeem. Indien je binnen de opgegeven ratio's blijft is de kans op een stabiel systeem het best.
* PSN=Chef_NL** *
Uncore (NB frequentie)=(2 x divider ram) x bclock
QPI= 18x bclock
In Chef geval, loopt je QPI dus op 3600 ipv 3960?
[ Voor 41% gewijzigd door Bullus op 15-01-2009 18:54 ]
|2600k|Asus 290|
Niet helemaalBullus schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 17:47:
Waar kan ik uncore terugvinden/berekenen? Er zit geen optie in het bios waar ik hem kan instellen.
Uncore (NB frequentie)=(2 x divider ram) x bclock
QPI= 18x bclock
In Chef geval, loopt je QPI dus op 3600 ipv 3960?
Het zit zo:
Verhouding Ram tot Uncore is 1:2, dus 1800 op 3600
Verhouding Uncore tot QPI is vervolgens weer 8 op 9 (of max 1:1) ik zit er tussen in, op 3960.
Het komt niet op de Mhz nauwkeurig maar je kan het alleen maar in flinke stappen instellen, zo kom ik dus op 3960, dit zit dus tussen verhouding 8:9 en 1:1 in (4050 en 3600). 4050 is weer te hoog (max 4000) dus expres hieronder gebleven.
* PSN=Chef_NL** *
QPI is toch een vaste waarde.
920/940= 18x
965= 24x
Uitgaande van mijn plaatje
http://images.hardware.info/usersys/benchmarks/006771-7.jpg
Uncore= 2x6x222=2664(nb frequentie) Zie cpu-z
QPI= 18x 222= 3996 (zie cpu-z QPI link)
Uncore:QPI
8:9= 4050
1:1=2664
Dus tussen 2664 - 4050 moet de QPI dus zitten en dat is ie mijn geval.
Maar ik kan hem dus niet op 3357 zetten?
|2600k|Asus 290|
Verwijderd
ik heb een beetje rond gekeken, en dacht aan deze, maar kan iemand mij uitleggen of cas latency verschil van 1 en xmp ondersteuning tov de duurdere setjes veel uitmaken qua prestatie? ik vraag me het vooral af van xmp ondersteuning...
alvast bedankt
Mijn ervaring met kingston triple channel 6 GB 1333 mhz geheugen is dat ze bij stress best warm worden op het gevoel, mijn geheugen setje is ook gewoon niet over te clocken! Dat setje van mij heeft dus ook geen heatsink, gewoon doodnormaal kaartje met de chips erop die vrij warm/heet worden. Dacht het nog slim aan te pakken door oude geheugen banken te ontdoen van hun heatsink en op mijn huidige te zetten maar jammer genoeg pas dat niet... Dus als je wilt overclocken denk ik dat je het beste wel eentje kan nemen met heatsink en natuurlijk 1600 mhzVerwijderd schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 21:27:
klein vraagje tussendoor: wat gebruiken jullie/vinden jullie het beste voor geheugen? ik dacht aan een triple setje van 6 GB met coolblock/heatpipe blok erop, zijn er ervaringen?
ik heb een beetje rond gekeken, en dacht aan deze, maar kan iemand mij uitleggen of cas latency verschil van 1 en xmp ondersteuning tov de duurdere setjes veel uitmaken qua prestatie? ik vraag me het vooral af van xmp ondersteuning...
alvast bedankt
edit: betreft XMP (binnen 3 sec gevonden) linkje
Met XMP enabled memory modules kan je dus gewoon erg goed overclockenExtreme memory profiles (XMP) are SPD (Serial Presence Detect) settings that are activated once memory modules are installed into a system with a mainboard that supports such settings. It is projected that XMP will be supported by mainboards based on Intel X38 chipset and will allow memory modules to function at higher clock-speeds with aggressive latency settings to provide additional performance.
[ Voor 15% gewijzigd door Soepstengel op 15-01-2009 22:48 ]
Ik ben nu al sinds November mij core i7 920 met Asus p6t deluxe mobo.
Alleen mijn probleem is dat het zolang duurt voor dat ik ook in Windows ben
Ik heb mijn quick boot enabled in de bios en ook dat linux boot van asus disabled(kan even niet op de naam komen)
Hij doet sowieso de memory test, maar hij controleerd ook wat voor invoer appratuur in zit.
Iemand ooit ook dit probleem gehad ?
bedankt alvast
Wat is lang? 15sec tot inlogscherm bij mij met hetzelfde bord. Quickboot Enabled.Rashied schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 00:43:
Hallo iedereen,
Alleen mijn probleem is dat het zolang duurt voor dat ik ook in Windows ben![]()
Ik heb mijn quick boot enabled in de bios en ook dat linux boot van asus disabled(kan even niet op de naam komen)
Hij doet sowieso de memory test, maar hij controleerd ook wat voor invoer appratuur in zit.
bedankt alvast
Ik heb dus ook de NH-U12P SE1366.FlyBock schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 21:24:
[...]
Madbutcher, wat voor Noctua koeler heb je gekocht? De temperaturen klinken mij overigens niet abnormaal als ik de ervaringen van anderen lees.
Zelf heb ik de Noctua NH-U12P SE1366 gekocht. Zit nog in doos. Bij de specs van deze koeler staat een "Rotational Speed" van 1300 RPM. Het toerental lijkt me daarom ook normaal.
Wellicht kun je Noctua support een bericht sturen als je je zorgen maakt over je installatie?
Toerental van 1300 is ook normaal, alleen in eerste instantie beetje vreemd dat ie niet varieerd op Q-Fan van het P6T Deluxe mobo.
Temperaturen zijn ook ruim binnen specs, behalve als ik Prime95 draai.
De idle-temps zien er zeer goed uit.The_Big_Easy schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 22:52:
Ik heb ook een Noctua en de volgende temps (waardes mbv Everest) als op stock settings idle draai:
CPU 26 °C (79 °F)
CPU 47 °C (117 °F)
Met BCLK op 166Mhz en een Multi van 21 heb ik op load:
CPU 59 °C (138 °F)
CPU #1 / Core #4 67 °C (153 °F)
Nu heb ik in voorgaande posts wel temps voorbij zien komen, maar hebben jullie het dan over de algehele CPU temp, of de average temp per core? Dat scheelt nl. bijna 10 graden... Wellicht wel een noob vraag, maar ben net voorzichtig met OC'en begonnen en wil zeker weten dat ik me niet 10 graden vergis...
Is mijn Noctua goed gemonteerd als je naar bovenstaande temps kijkt? Heb mijn pc laten assembleren en ga er liever niet zelf mee aan het prutsen...
Ik had Everest 4.5 maar die crashte onder Vista.
Voor temperaturen gebruik ik CPUID Hardware Monitor.
En mijn temperaturen die ik opgaf zijn de gemiddelden van de vier cores.
Probeer Prime95 eens (stresstest met maximum heat).
Dan gaan al je 8 threads op 100% in de taskmanager.
Ik heb de schroeven van de Noctua nog iets aangedraaid.
En nu komt de gemiddelde temp. van de 4 cores niet boven de 69 'C bij stresstest van Prime95.
Max temp. van 1 core was 70'C.
Dus ik haal 'm voorlopig nog niet uit elkaar.
Mocht ik hitte-problemen krijgen komende zomer, dan wel.
[ Voor 8% gewijzigd door MadButcher op 16-01-2009 09:01 ]
Ehm schroeven nog iets aangedraaid? Heb je het boekje gelezen? Aandraaien tot ze stoppen. Als je dan met kracht gaat forceren sloop je misschien je socket, of processor volgens mij.MadButcher schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 08:54:
[...]
Ik heb de schroeven van de Noctua nog iets aangedraaid.
En nu komt de gemiddelde temp. van de 4 cores niet boven de 69 'C bij stresstest van Prime95.
Ik gebruik Everest Ultimate build 1599 (is een beta release en werkt goed onder Vista Ultimate 64bit)MadButcher schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 08:54:
[...]
De idle-temps zien er zeer goed uit.
Ik had Everest 4.5 maar die crashte onder Vista.
Voor temperaturen gebruik ik CPUID Hardware Monitor.
En mijn temperaturen die ik opgaf zijn de gemiddelden van de vier cores.
De door mijn geposte temps onder load zijn terwijl prim95 64bit met 8 threads stond te stampenProbeer Prime95 eens (stresstest met maximum heat).
Dan gaan al je 8 threads op 100% in de taskmanager.
70'C heb ik nog niet gezien, zal in de zomer wel gebeuren... Misschien moet ik dan de case fans van mijn Antec P182 maar eens op medium laten draaien ipv low. Is wel lekker stil nuIk heb de schroeven van de Noctua nog iets aangedraaid.
had verwacht met 4 casefans dat de boel zou gaan opstijgen. maar ik heb voor de zekerheid het knopje nogmaals ingedrukt want wist niet of hij nou aanstond. het systeem heeft 10 minuten aangestaan, en wat ik kon zien was de idle temp 34C, volgens mij best netjes met een TRUE 1366. vandaag komt mijn nieuwe GTX260 216 Black binnen dus dan kan het systeem afgemaakt worden. (i7 draaid nu met 6600GT tijdelijk

i7 920 + zalman 9900
asus P6T Deluxe
3x2gb Corsair domintator 1600mhz
2xgtx280
Ik heb de proc stabiel @ 3.4 staan Vcore 1.15
Ik kan waarchijnlijk wel hoger maar ik wil mijn temps juist kunnen aflezen.
Ik gebruik volgende programma's die jullie allemaal wel kennen: Core temp, CPUID Hardware Monitor en Real Temp.
Wanneer ik deze programma's tegelijk laat draaien geeft elk van deze verschillende temps.
Core Temp
core0 33C
core1 31
core2 38
core4 30
CPUID
core0 34
core1 33
core3 39
core4 33
Real Temp
core0 28
core1 28
core2 26
core3 26
Welke van deze programma's moet ik geloven? In de bios staat er maar één enkele cpu temp en deze is 39.
Is deze geloofwaardiger dan de programma's?
In stressed mode gaan alle temps van deze programma's de hoogte in tot 60-62, maar dan is het verschil van temp tussen de programma's minder dan in iddle.
Is er misschien nog een programma waar de temps exact kan aflezen?
Kanalen, dingen e.d. die op auto-detect staan, maar niet in gebruik zijn disablen. Scheelt aardig wat tijd. Op mijn UD5 heb je 10 sata kanalen, maar ik gebruik er 2. 8 disabled scheelt tijd.Rashied schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 00:43:
Hallo iedereen,
Alleen mijn probleem is dat het zolang duurt voor dat ik ook in Windows ben![]()
bedankt alvast
☻/
/▌
offtopic: leuk systeempjepapichulo schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 10:07:
Heb sinds gisteren ook een i7 systeem met volgende spec:
i7 920 + zalman 9900
asus P6T Deluxe
3x2gb Corsair domintator 1600mhz
2xgtx280
Ik heb gedraaid met Everest Ultimate, CoreTemp en RealTemp, alle 3 gaven ze bij mij temperaturen per core aan die binnen 1-2 graden van elkaar aflagen. Wellicht dat je bij RealTemp nog even een offset voor TjMax moet instellen? Volgens mij staat TjMax in RealTemp default op 105, voor een i7 moet dat dacht ik 100 zijn, je offset moet dus -5 zijn.Welke van deze programma's moet ik geloven? In de bios staat er maar één enkele cpu temp en deze is 39.
Is deze geloofwaardiger dan de programma's?
In stressed mode gaan alle temps van deze programma's de hoogte in tot 60-62, maar dan is het verschil van temp tussen de programma's minder dan in iddle.
Is er misschien nog een programma waar de temps exact kan aflezen?
Daarnaast is het natuurlijk zo dat temperaturen fluctureren en niet elk programma op het zelfde moment de sensoren uitleest.
Tenslotte heb ik een aantal post hierboven een quote van een Everest developer gepost, die beweert dat Intel heeft gezegd dat de diode sensoren op de cores niet heel accuraat zijn, zeker niet als de temperaturen onder de 50C zitten...
Heb je de bootvolgorde wel goed staan? Dus meteen laten booten van HD? Niet eerst kijken of er toevallig een bootable DVD/ USB device aanwezig is scheelt ook tijd...Rashied schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 00:43:
Hallo iedereen,
bedankt alvast
Dus jouw cpu wordt bij 2,6GHz 10'C minder heet dan de mijne onder Prime95?The_Big_Easy schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 09:59:
De door mijn geposte temps onder load zijn terwijl prim95 64bit met 8 threads stond te stampen
[...]
70'C heb ik nog niet gezien, zal in de zomer wel gebeuren... Misschien moet ik dan de case fans van mijn Antec P182 maar eens op medium laten draaien ipv low. Is wel lekker stil nu
En jij doet ook de maximum heat test neem ik aan?
Dan moet ik mijn Noctua misschien toch eens opnieuw gaan bevestigen.
p.s.
Ik heb de mijne in een Lian-Li 7110 bigtower, aan de kast kan het niet liggen.
[ Voor 6% gewijzigd door MadButcher op 16-01-2009 15:42 ]
Bij mij is het idle 35 graden max, onder load ergens tussen de 60-65 max. Dat is met een HAF 932 kast, veel fans, maar niet op volle kracht. Mijn systeem is nu zo stil dat mijn F1 duidelijk hoorbaar rammelt bij schijfactiviteit
Ik moet nog gaan overklokken met mijn systeem, maar ik denk dat ik alleen een overklok ga doen zonder voltageverhoging. Ik ben benieuwd hoe ver ik dan komen. Als het niet ver is, dan iets voltage verhogen en bekijken hoe het met de temperatuur gaat.
☻/
/▌
Ìk heb een CM Stacker (eerste versie)MadButcher schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 15:42:
[...]
Dus jouw cpu wordt bij 2,6GHz 10'C minder heet dan de mijne onder Prime95?
p.s.
En nu mijn airflow in orde is haal ik met de Noctua tijdens de Max Heat test van Prime95 een stress-temp van 52 graden.
Offtopic:MadButcher schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 15:42:
[...]
Dus jouw cpu wordt bij 2,6GHz 10'C minder heet dan de mijne onder Prime95?
p.s.
Ik had het al eerder gevraagd maar heb j misschien niet gezien. Prive-bericht sturen kon ook niet (staat uit bij jou). Hoe bevalt deze behuizing?? Ik wil hem ook nemen namelijk. Met name hoe stil je harde schijven zijn in het ding aangezien er op het eerste gezicht geen rubbers oid bij zitten...
Bij deze net een review geschreven: productreview: Lian Li PC-A7110B review door MadButcherRob1106 schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 16:23:
[...]
Offtopic:
Ik had het al eerder gevraagd maar heb j misschien niet gezien. Prive-bericht sturen kon ook niet (staat uit bij jou). Hoe bevalt deze behuizing?? Ik wil hem ook nemen namelijk. Met name hoe stil je harde schijven zijn in het ding aangezien er op het eerste gezicht geen rubbers oid bij zitten...
De harde schijven voor in de beugels hangen in zacht kunststof.
Achterin zijn ze te bevestigen met rubber ringetjes. Kijk maar eens goed naar de foto's op de Lian-Li site.
Offtopic: ik had eerst de metalen Antec P190 in gedachte, die is stiller, maar is niet meer verkrijgbaar.
[ Voor 12% gewijzigd door MadButcher op 16-01-2009 16:32 ]
Heb een Linksys WMP54g, zijn er andere fatsoenlijke wireless netwerk kaarten die wel goed werken op dit moederbord?
http://www.overclock3d.ne...i-e_wireless_network_card
Pci-e x1 en heeft een betere ontvangst dan de standaard usb dongles.
Review:
http://forum.overclock3d.net/showthread.php?p=300446
Het is goed te installeren, staat verderop in het onderwerp.
Toenertijd gekocht bij komplett.nl voor 10,-. Voor dat geld kan je het niet laten liggen, de eerst volgende pci-e was iets van 40,-.
Komplett link:
http://www.komplett.nl/k/...E6-410C-9075-06518B1B62A5
De verzendkosten zijn zowat hoger dan het product
☻/
/▌
Thanks. Zijn er ook 64bit drivers? site is beetje onduidelijk.Motrax schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 18:10:
Ik heb ervaring met twee van deze:
http://www.overclock3d.ne...i-e_wireless_network_card
Pci-e x1 en heeft een betere ontvangst dan de standaard usb dongles.
☻/
/▌
Ik heb me i7 sys net in elkaar zitten.
Ik zet em aan: Cpu fan draait even GPU cooler gaat zachter maar geen beeld. heel even later hele snelle piepjes achter elkaar uit de pc speaker. En dan reset het bord maar vervolgens gebeurt hetzelfde en blijft dus in een loop hangen.
Ik heb het geheugen al er uit gehad en in andere slots gehad.
De display geeft 6F en 68 en 69 aan. 6F als laatste. Dat zou de floppy controller zijn maar dat lijkt me sterk. Ik heb verder ook niet op het bord aan gesloten.
Het lijkt er op dat het zaakje DOA is. Maar wat is er kapot ? Het bord ? OF de CPU ? memory lijkt me sterk want dat alle 3 de repen het niet doen zal niet snel. Maar goed hoe test je dat andere. Ik heb niet even een 2e X58 of een 2e i7 cpu. Iemand nog een idee ?
Anders gaat alles terug maar en ga ik terug naar me Q9450.
Edit: Heb het zaakje buiten de kast getest met alleen een voeding geheugen en video kaart maar niets. 69 error. In het boekje staat turn on L2 cache. Dus lijkt me een dode cpu.
[ Voor 8% gewijzigd door Astennu op 16-01-2009 21:06 ]
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Verwijderd
Misschien heb je hier wat aan:
http://forums.tweaktown.c...ts-error-code-69-a-29121/
[ Voor 9% gewijzigd door Astennu op 16-01-2009 22:21 ]
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
[ Voor 88% gewijzigd door Bullus op 17-01-2009 00:17 ]
|2600k|Asus 290|
Ik heb TakeMS 1333 MHz CL8 geheugen 3x2 GB kit 1.5v. Maar die doen makkelijk 1600 MHz CL8 op 1.6v moet even gaan kijken of er nog meer in zit. Maar het valt me in ieder geval niet tegen zeker niet voor de prijs van 130 euro. (had die besteld bij Digitique). Alleen 1400 MHz CL7 wil nog niet lukkenSoepstengel schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 22:42:
[...]
Mijn ervaring met kingston triple channel 6 GB 1333 mhz geheugen is dat ze bij stress best warm worden op het gevoel, mijn geheugen setje is ook gewoon niet over te clocken! Dat setje van mij heeft dus ook geen heatsink, gewoon doodnormaal kaartje met de chips erop die vrij warm/heet worden. Dacht het nog slim aan te pakken door oude geheugen banken te ontdoen van hun heatsink en op mijn huidige te zetten maar jammer genoeg pas dat niet... Dus als je wilt overclocken denk ik dat je het beste wel eentje kan nemen met heatsink en natuurlijk 1600 mhz(stomme fout van mij om 1333 mhz geheugen te nemen, elke keer als ik een computer bestel en zelf in elkaar zit dan zit er wel weer een onderdeel bij die uit de toon valt lijkt het wel...) Voor de rest kan ik je niet helpen, ik weet vrij weinig tot niks van latancy's maar er staan zat topics hier op GoT en er zijn zat websites die je uit kunnen leggen wat het is, kan je zelf mooi bepalen wat je wilt
edit: betreft XMP (binnen 3 sec gevonden) linkje
[...]
Met XMP enabled memory modules kan je dus gewoon erg goed overclocken
Draai nu 3.5 GHz stock voltages. Morgen eens kijken waar ik pressies op moet letten en met hoeveel het verbruik omhoog gaat als ik met de v-core ga spelen.
Edit: Owhja de cooler is trouwens een Scythe Mugen 2000 heb em nog niet boven de 61c load gezien met ongeveer 900-1100 rpm.
[ Voor 3% gewijzigd door Astennu op 17-01-2009 02:46 ]
Naar aanleiding van deze 2 berichtjes moet ik misschien dat kingston kitje wat ik op het oog had toch links laten liggen en voor zo'n TakeMS setje gaan. Is wel erg relaxed als je voor 130 euro je geheugen op 1600 kan klokkenAstennu schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 02:43:
[...]
Ik heb TakeMS 1333 MHz CL8 geheugen 3x2 GB kit 1.5v. Maar die doen makkelijk 1600 MHz CL8 op 1.6v moet even gaan kijken of er nog meer in zit. Maar het valt me in ieder geval niet tegen zeker niet voor de prijs van 130 euro. (had die besteld bij Digitique). Alleen 1400 MHz CL7 wil nog niet lukkenMorgen maar eens verder spelen.
Draai nu 3.5 GHz stock voltages. Morgen eens kijken waar ik pressies op moet letten en met hoeveel het verbruik omhoog gaat als ik met de v-core ga spelen.
Edit: Owhja de cooler is trouwens een Scythe Mugen 2000 heb em nog niet boven de 61c load gezien met ongeveer 900-1100 rpm.
Er werkt nog maar 2Gb van de 3, Bios en Taskmanager etc geven 2Gb aan, CPU-Z drie, maar geeft tegelijk aan dat de boel in dual channel draait.
CMos gereset, reepjes 1 voor 1 getest, memtest gedraait, allemaal prima, maar als ik er drie instop blijft hij 2 GB aangeven.
Hiervoor draaide het gewoon in triple channel.
Kan ik ervan uitgaan dat de memcontroller in mijn CPU zijn werk niet doet?
* PSN=Chef_NL** *
Toen ik gister probs had met mijn Memory config las ik op inet dat mensen dit soort dingen ook hadden. Dan zag hij weer 4 gb dan weer 6. Daar wat het ook een pinnetje van de socket die wat verbogen was. Of heb je dit probleem eerst helemaal niet gehad ?Chef_v_leeuwen schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 11:54:
Hmm ik heb nu een groter probleem denk ik,
Er werkt nog maar 2Gb van de 3, Bios en Taskmanager etc geven 2Gb aan, CPU-Z drie, maar geeft tegelijk aan dat de boel in dual channel draait.
CMos gereset, reepjes 1 voor 1 getest, memtest gedraait, allemaal prima, maar als ik er drie instop blijft hij 2 GB aangeven.
Hiervoor draaide het gewoon in triple channel.
Kan ik ervan uitgaan dat de memcontroller in mijn CPU zijn werk niet doet?
Ik ben aan het clocken maar ik vind het allemaal maar vaag. 1600 MHz Mem draait super maar bij 1650 is het meteen afgelopen. Ookal verhoog ik voltages. Beetje appart. Maar eens kijken wat dit veroorzaakt.
Geheugen hoger clocken was bij mij geen probleem op de Gigabyte, op de Asus had ik heir iets meer moeite mee, maar dat kwam doordat ik de QPI link en de NB freq niet goed had staan.
* PSN=Chef_NL** *
Edit:
Hij is nu al een uur bezig met prime.
CPU 3400 MHz 1.2v in bios (geeft 1.68 onder met load)
QPI op 3600 MHz 1.4v
Valt me niet tegen eens kijken of er meer in zit
Edit:
Even een 4GHz poging gedaan:
1.5v op de cpu al 15 min prime stabiel. Temp piek met coretemp en hardware monitor 83c (die geven dezelfde temps weer)
Verbruik was 407 watt piek alleen de kast aan de meter met een HD4870 X2 in de kast
1.45v gaf na 3 min een reboot. Verlaging in voltage verlaagde het piek verbruik naar 377 Watt. Temps gingen naar 75c piek.
Ik ga het zaakje tweaken op 3.8 Ghz ik denk dat ik dan aanzienlijk lagere voltages nodig heb.
[ Voor 63% gewijzigd door Astennu op 17-01-2009 16:41 ]
Verwijderd
Ik heb btw gewoon kinston value ram genomen, daar zitten geen koellichamen op en dat doet 1424 nu op standard voltage van 1.5 volt, wel cas 9.
[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2009 17:07 ]
Mijn i7 is gewoong een beste. Voor 3.8 Ghz heb ik echt 1.35v nodig lager = crash.Verwijderd schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 17:02:
Dat lijkt me wel, ik vind jou voltage erg hoog moet ik zeggen, de mijne doet namelijk 3,7 op 1.29 volt.
Ik heb btw gewoon kinston value ram genomen, daar zitten geen koellichamen op en dat doet 1424 nu op standard voltage van 1.5 volt, wel cas 9.
Ben nu 3.4 Ghz op 1.175 aan het testen.
Trouwens als je je QPI voltage met 0.1v verhoogt gaat je systeem 8 watt meer gebruiken. Ik heb daar na normaals het voltage verhoogt met 0.1v en het ging weer 8 omhoog. Dus als je een zuinig systeem wil loont het best wel om daar ook naar te kijken.
Ik verbruik nu trouwens piek 305 watt op 3.4 GHz. Vergeleken met de 407 watt op 4.0 is dat toch een giga besparing. Die cpu zal wel ergens in de 200 watt gezeten hebben op 1.5v.
En over dat geheugen. Ik kan 1600 MHz CL8 draaien op 1.55v. Ik ga kijken of ik er 7-8-7-20 van kan maken. 1600 MHz was trouwens wel met T1 timings.
[ Voor 7% gewijzigd door Astennu op 17-01-2009 17:15 ]
Verwijderd
Ok ja dat kan, dan heb je inderdaad een beetje pech als je een zuinig systeem wilt ja. ja mij maakt dat niks uit, ik game er ook alleen maar op hij staat niet elke dag aan.Astennu schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 17:14:
[...]
Mijn i7 is gewoong een beste. Voor 3.8 Ghz heb ik echt 1.35v nodig lager = crash.
En over dat geheugen. Ik kan 1600 MHz CL8 draaien op 1.55v. Ik ga kijken of ik er 7-8-7-20 van kan maken. 1600 MHz was trouwens wel met T1 timings.
Heb je dan ook 1333 geheugen? dat van mij loopt ook gewoon T1. Maar als mn koeling binnen is voor de mem ga ik nog wel hoger proberen, er zit nou helemaal niks op. Worden trouwens ook maar lauw die chips.
Ben nu bezig met de Uncore speeds. Echter krijg ik dat niet helemaal stabiel. Welke voltages moet je dan verhogen ? de QPI VTT ? want ik dacht dat die juist voor de BCLK clock was.
Iemand enig idee hoe dit werkt?
Haha sorry beetje noob op dat gebied, heb die ontwikkeling nooit zo gevolgd. Thanks voor de link, dat werkt beterAdmiral Freebee schreef op zondag 18 januari 2009 @ 10:36:
Lees dit eens op de Microsoft websiteJe kan niet altijd zomaar AHCI aanzetten en verwachten dat het direct werkt. Gelukkig is Vista er al iets soepeler mee dan XP.
http://expertester.wordpr...0%93-benchmark-advantage/
Edit: ik heb het nu ook aangezet. Ik draai geen benchmarks en ga er naïef van uit dat het wel sneller is
Ook meteen SATA Native Mode en HPET Mode aangezet.
Enige nadeel en dat vind ik eerlijk gezegd een grote, is dat bij de UD5 als je AHCI aanzet, meteen ook de raid config gaat controleren wat voor schijven er aanhangen, duurt 6 seconden

[ Voor 53% gewijzigd door Motrax op 18-01-2009 13:54 ]
☻/
/▌
3.7 GHz op 1.152 V (CPUZ readout, in BIOS ingesteld op 1.2V) stabielVerwijderd schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 17:02:
Dat lijkt me wel, ik vind jou voltage erg hoog moet ik zeggen, de mijne doet namelijk 3,7 op 1.29 volt.
Kan je niet de individuele sata poorten die je niet gebruikt afzonderlijk uitschakelen?Motrax schreef op zondag 18 januari 2009 @ 12:57:
Post dan meteen even een benchmark en een uitleg, er zijn meer mensen die dit niet weten
http://expertester.wordpr...0%93-benchmark-advantage/
Edit: ik heb het nu ook aangezet. Ik draai geen benchmarks en ga er naïef van uit dat het wel sneller is
Ook meteen SATA Native Mode en HPET Mode aangezet.
Enige nadeel en dat vind ik eerlijk gezegd een grote, is dat bij de UD5 als je AHCI aanzet, meteen ook de raid config gaat controleren wat voor schijven er aanhangen, duurt 6 secondenAangezien de rest van het laden van de BIOS e.d. maar 4s duurt...
Lijkt er op dat het niet uit te schakelen is.
☻/
/▌
Ik weet het ook niet precies want mijn UD5 moet nog binnenkomenMotrax schreef op zondag 18 januari 2009 @ 14:31:
Dat had ik al gedaan, maar de raid chip zelf gaat het ook nog eens nalopen. Ik heb nog niet gezien dat ik in een menu van de raidchip zelf kan komen om het aan te passen en de handleiding van het moederbord meldt niet dat die mogelijkheid bestaat.
Lijkt er op dat het niet uit te schakelen is.
Maar kan je niet dmv Ctrl+i in het raid menu komen en daar iets instellen? (zou me verbazen maar je kan het altijd proberen)
Verwijderd
Ik wil niet overclocken, gewoon de normale snelheid is voor mij OK. Na de installatie van de Asus P6t Deluxe programma's veranderen volgende waarden constant:
- Vcore: van 1.064 tot 1.17
- Multiplier: van 12 tot 20
Vooral bij uitvoeren van zwaardere programma's gaan die dingen snel omhoog.
Met als gevolg dat de temperatuur ook vreemd doet, hieronder een print screen:
Wat is de oplossing om dat stabiel te krijgen, en vooral die temp omlaag bij idle gebruik.

Kun je met een i7 systeem op dat moederbord ook gewoon 2x2GB ram plaatsen? En dan later bijvoorbeeld nog 1tje van 2GB erbij doen? Zodat het dan Triple channel loopt? of moet het persee 3 stuks zijn die je erin stopt?
Zoja als het kan. Is het erg als dan de 3e reep die er later bij komt van en ander merk is?
| PS5 PSN: Hitting-Apex89
- Ja, je kunt ook gewoon twee modules gebruiken met dual channel modus. Je verliest dan geloof ik iets van 6 tot 10% prestaties gemiddeld genomen.Kuhr89 schreef op zondag 18 januari 2009 @ 17:57:
Ik vroeg mezelf eigenlijk iets af, wat ik niet zo snel kon vinden.
Kun je met een i7 systeem op dat moederbord ook gewoon 2x2GB ram plaatsen? En dan later bijvoorbeeld nog 1tje van 2GB erbij doen? Zodat het dan Triple channel loopt? of moet het persee 3 stuks zijn die je erin stopt?
Zoja als het kan. Is het erg als dan de 3e reep die er later bij komt van en ander merk is?
- Twee modules van verschillende merken kan in theorie werken, maar ik zou het niet aanraden omdat de praktijk vaak anders uitwijst.
Goud is geen geld
Dit topic is gesloten.
Dit topic is bedoeld om leuk te praten over de Nehalems en bijbehorende chipset. Gelieve geen vragen over het nu wel of niet zinnig is deze te kopen, dat is makkelijk zelf uit te zoeken en niet echt discussiewaardig.