Winterbanden... wie heeft ze? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 103 104 Laatste
Acties:
  • 330.311 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-04 19:45
DopdeDouwer schreef op zondag 03 januari 2016 @ 12:34:
Of je hebt een stel prut winterbanden...
Heb ze ook gehad, bij elke rotonde afrijden begonnen ze enthousiast spinnen als het maar een beetje vochtig was.
Ik kan er met de pet niet bij hoe jullie dat toch allemaal voor elkaar krijgen.

Op mijn auto heb ik voorop 2 compleet versleten en uitgedroogde babi pangang zomerbanden zitten en daar heb ik nooit grip issue's mee, al helemaal niet bij acceleren, ook niet bij wat bochtenwerk. Niet met droogweer en niet bij regen.

Alleen vanmorgen bij een NOODSTOP in de regen bij 40km/h greep de ABS in en afgelopen zomer op de Nurburgring begonnen ze te smeren halverwege de 2e ronde.

Rijden jullie dan echt allemaal zo onbenullig of rij ik gewoon heel rustig?

Ze staan trouwens wel op de nominatie om te vervangen, achter heb ik nu Michelin Primacy 3 en dat bevalt prima

[ Voor 18% gewijzigd door FastFred op 04-01-2016 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:00
Uitlijning doet ook een boel. Ik had meer dan 2x zoveel toespoor als standje sportief, resulteerde in glibberen en glijden bij rotondes bij een paar druppen regen.
Na uitlijnen geen problemen meer. Later de hard plastic energysavers vervangen door crossclimates en het rijdt super. Vandaag door de sludge en ijzel gereden, geen centje pijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakob558
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 29-04 09:43
FastFred schreef op maandag 04 januari 2016 @ 10:46:
[...]

Ik kan er met de pet niet bij hoe jullie dat toch allemaal voor elkaar krijgen.

Op mijn auto heb ik voorop 2 compleet versleten en uitgedroogde babi pangang zomerbanden zitten en daar heb ik nooit grip issue's mee, al helemaal niet bij acceleren, ook niet bij wat bochtenwerk. Niet met droogweer en niet bij regen.

Alleen vanmorgen bij een NOODSTOP in de regen bij 40km/h greep de ABS in en afgelopen zomer op de Nurburgring begonnen ze te smeren halverwege de 2e ronde.

Rijden jullie dan echt allemaal zo onbenullig of rij ik gewoon heel rustig?

Ze staan trouwens wel op de nominatie om te vervangen, achter heb ik nu Michelin Primacy 3 en dat bevalt prima
Tot een maand geleden reed ik op twee ontzettend gladde zomerbanden, voorop. Achter ging nog wel, maar voorop zaten echt twee formule-1 bandjes. Dat merkte ik echt wel, ik rijd soms lekker door, maar met die auto moest ik rustig over de rotonde en kon ik echt pas gas geven als ik weer recht op de weg stond, en dan rijd je ~25km/h over de rotonde. Maar dat waren dan ook extreem gladde banden, op een grote Renault Espace. Andere (kleine) auto met prima banden moet ik inderdaad extreem doortrappen wil ik iets merken in de bocht.

Achterwielaandrijving zal ook weer heel anders reageren op mindere voorbanden, AWD heeft ook weer minder last van mindere voorbanden. Verschilt erg per auto of je het snel merkt of niet (neem ik even aan, ervaring met FWD en RWD op verschillende auto's (echter niet allemaal tot het uiterste gevraagd natuurlijk ;)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 29-04 16:52
-tom-562 schreef op zondag 03 januari 2016 @ 12:31:
Als je remweg 'beduidend' langer is (dus merkbaar) dan zit je continu tegen het limiet/ABS te remmen.
Dat doe je niet met normaal straat gebruik (en doe je dat wel, dan kan je beter opnieuw je rijbewijs halen)
Je kan het ook gewoon merken door de mindere tractie op droog wegdek. Als je met winterbanden wel wielslip krijgt in 2e en met zomerbanden niet, beide op droog wegdek in dezelfde temperatuur, dan kan je ook wel besluiten dat de remweg langer zal zijn.
Dus met even volgas te geven bij 20km/u tijdens het vertrekken aan een licht kan je dat dus ook wel merken. (Daarvoor hoef je niet je ABS te gaan opzoeken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-04 08:03
AndRo555 schreef op maandag 04 januari 2016 @ 13:26:
[...]

Je kan het ook gewoon merken door de mindere tractie op droog wegdek. Als je met winterbanden wel wielslip krijgt in 2e en met zomerbanden niet, beide op droog wegdek in dezelfde temperatuur, dan kan je ook wel besluiten dat de remweg langer zal zijn.
Dus met even volgas te geven bij 20km/u tijdens het vertrekken aan een licht kan je dat dus ook wel merken. (Daarvoor hoef je niet je ABS te gaan opzoeken)
Dit idd. Ik merk het op de rotondes ook, als je flink gas geeft dan is het gelijk zoeken naar tractie en/of uitbreken waar je met de zomerbanden vlekkeloos weg gaat. Zul je denk ik alleen merken als je redelijk wat koppel tot je beschikking hebt. Denk dat bij wijze van spreken een C1 met een flinke dot gas niet veel zal doen :9
Als je even sportief door een bochtje gaat merk je het direct. Hoef je echt geen halsbrekende toeren voor uit te halen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Dan nog vraag ik me af of dat is omdat het winterbanden zijn, of omdat de gemonteerde banden te smal zijn voor de auto of de bandenspanning te hoog is gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Zelfs als ik in 1e versnelling 20km/h rij en het gaspedaal tegen de vloer trap trekt mijn auto ook gewoon weg zonder slippen.

Auto is in dit geval een Citroën C4 Coupe VTS met een 138pk / 190nm 2-liter benzine.

Uiteraard als ik dit doe terwijl ik in een bocht zit slipt het binnenste wiel wel even, maar dat is niet meer dan normaal bij zulke acties.

Banden zijn zoals gezegd compleet versleten en uitgedroogd (met scheurtjes en al) Meteor HPsport 205/50ZR17.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:03

PauseBreak

derp!

FastFred schreef op maandag 04 januari 2016 @ 14:17:

Banden zijn zoals gezegd compleet versleten en uitgedroogd (met scheurtjes en al) Meteor HPsport 205/50ZR17.
Dan moet je ze vervangen. En dan gisteren, niet vandaag of morgen.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
PauseBreak schreef op maandag 04 januari 2016 @ 14:36:
[...]

Dan moet je ze vervangen. En dan gisteren, niet vandaag of morgen.
Stond inderdaad al wel op de planning, heb achterbanden nu Michelin Primacy 3 in dezelfde maat als de Meteor's, die bevallen prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

FastFred schreef op maandag 04 januari 2016 @ 14:44:
[...]

Stond inderdaad al wel op de planning, heb achterbanden nu Michelin Primacy 3 in dezelfde maat als de Meteor's, die bevallen prima.
Dat is mooi, maar je moet het gewoon doen. Er is nogal een vergroot risico op fijne dingen als klapbanden als je zo door blijft rijden. Dus hup, naar de bandenboer voor twee verse banden.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakob558
Of je wacht tot ze alle 4 versleten zijn. Dan krijg je korting op de bekeuring, 4 voor de prijs van 3. Tenminste, dat vertelde de bandenboer mij toen ik met 4 versleten banden aankwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 29-04 16:52
_JGC_ schreef op maandag 04 januari 2016 @ 14:02:
Dan nog vraag ik me af of dat is omdat het winterbanden zijn, of omdat de gemonteerde banden te smal zijn voor de auto of de bandenspanning te hoog is gezet.
Dat ligt aan de combinatie van beschikbaar koppel, wegdek, gewicht, FWD/RWD/AWD, banden, droog/nat/... , etc.

Hier op Goodywar Ultragrip 215/55R17 met 340Nm koppel in een Passat. Zowel op droog als nat spinnen ze in in 1e en 2e als je wilt. Zomerbanden doen dat alleen na in het nat, op het droge lukt dat niet in een rechte lijn.
Overigens zijn ze op bepaalde stukken beton in het (zeer) nat helemaal waardeloos, daar knippert het ESP lampje in 3e tot 60km/u.
En dan zijn die Ultragrips blijkbaar nog redelijk goed in het nat als ik de reviews moet geloven. Op nat en modderachtig gras doen ze het overigens feilloos

Ik wil niet weten wat dezelfde 2.0TDI met 400Nm doet in het nat. >:)
thefox154 schreef op maandag 04 januari 2016 @ 13:52:
[...]

Dit idd. Ik merk het op de rotondes ook, als je flink gas geeft dan is het gelijk zoeken naar tractie en/of uitbreken waar je met de zomerbanden vlekkeloos weg gaat. Zul je denk ik alleen merken als je redelijk wat koppel tot je beschikking hebt. Denk dat bij wijze van spreken een C1 met een flinke dot gas niet veel zal doen :9
Als je even sportief door een bochtje gaat merk je het direct. Hoef je echt geen halsbrekende toeren voor uit te halen ;)
Inderdaad, jammer dat er (bijna?) geen diesel wagens zijn met een sper van voor. Dan kan je nog iets van koppel kwijt op de straatstenen. Een veel betaalbaarder alternatief dan vierwielaandrijving, want dat eet aan het verbruik en dus ook co2 en dus ook een hoop meer belastingen aan vaa/bijtelling.

[ Voor 31% gewijzigd door AndRo555 op 04-01-2016 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
jakob558 schreef op maandag 04 januari 2016 @ 16:37:
Of je wacht tot ze alle 4 versleten zijn. Dan krijg je korting op de bekeuring, 4 voor de prijs van 3. Tenminste, dat vertelde de bandenboer mij toen ik met 4 versleten banden aankwam.
Dat duurt me te lang :+ De Michelin's die achterop liggen heb ik ergens in juli vorig jaar (2015) laten monteren. De Meteor's hadden toen nog een redelijk profiel en die Michelin's kostten genoeg. Dus de Meteor's op de vooras laten zetten om wat sneller te verslijten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakob558
Haha, het was dan ook geen advies wat een weldenkend persoon op moet volgen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

FastFred schreef op maandag 04 januari 2016 @ 14:17:
Zelfs als ik in 1e versnelling 20km/h rij en het gaspedaal tegen de vloer trap trekt mijn auto ook gewoon weg zonder slippen.

Auto is in dit geval een Citroën C4 Coupe VTS met een 138pk / 190nm 2-liter benzine.

Uiteraard als ik dit doe terwijl ik in een bocht zit slipt het binnenste wiel wel even, maar dat is niet meer dan normaal bij zulke acties.

Daar heb ik het dus over. Gebeurde met de pangpang bandjes wel (viking op een 1.4 ibiza), met brigestones zomerbandjes niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:24
Met Bridgestone potenza's kreeg ik het met het binnenste wiel ook voor elkaar in een Ibiza 1.4 75pk...

Dat is gewoon vrij logisch hoor..
Onder mijn c30 heb ik exact dezelfde Meteors voorop als fastfred heeft. Ook dezelfde maat, maar die dingen bevallen me best goed. Voor de prijs zijn ze heel niet slecht! Achterop heb ik Vredestein Sportrac5.

Met de winterbanden zat ik heel snel aan het einde van de grip, maar die zijn er af, omdat 1 ervan gescheurd is in de wang in een bocht. Ik vertrouw ze niet meer... Zeetex...

[ Voor 8% gewijzigd door GAIAjohan op 04-01-2016 19:25 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-04 19:36
DopdeDouwer schreef op maandag 04 januari 2016 @ 18:49:
[...]

Daar heb ik het dus over. Gebeurde met de pangpang bandjes wel (viking op een 1.4 ibiza), met brigestones zomerbandjes niet.
Dan ga je niet snel genoeg de bocht door. Ook met nat weer in rechte lijn heb ik in z'n 2 wel eens wat grip verlies. Met name als je vol op het koppel land bij het schakelen naar z'n 2.

De enkele keer dat ik er echt zin in heb wil m'n mazda 3 ook wel eens gaan schuiven bij het uitaccelereren van bochten. Gezien de snelheden op die momenten niet gek. Ben wat dat betreft dik tevreden over de rijeigenschappen van de 3 en de banden die er onder zitten (goodyear eagle ascimetric 2)
GAIAjohan schreef op maandag 04 januari 2016 @ 19:24:
Met de winterbanden zat ik heel snel aan het einde van de grip, maar die zijn er af, omdat 1 ervan gescheurd is in de wang in een bocht. Ik vertrouw ze niet meer... Zeetex...
Meeste scheuren in wangen komen door of schade van buiten af of door langdurig veel te zacht zijn. Leeftijd zou een eventuele 3e oorzaak kunnen zijn.

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Ze waren 3 jaar, stonden toen ik ze kreeg op 2,5bar en heb ze zelf naar 2,7 bar (tango station) gebracht. (Eigen manometer geeft standaard 0,2 bar minder aan dan tango). Er was 1 band met lichte schade, maar dat was niet deze. Hij is gescheurd op de overgang profiel->wang.
Wel was de wang zelf heel erg zacht kwam ik achter. ANWB dacht aan mogelijke productiefout.

Moet nog even een thuiskomer regelen. Als ik die had gehad, had ik de ANWB nooit hoeven bellen.

[ Voor 10% gewijzigd door GAIAjohan op 04-01-2016 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-04 19:36
Dan verwacht je inderdaad nog geen scheuren.

[note to self] Ik moet nog een stalen velg voor een volwaardig reservewiel regenlen. Wil m'n thuiskomer daardoor vervangen.

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Omdat ik ze dit jaar toch wel wil proberen de winterbaand er zojuist onder geschroefd.
Niet dat het nodig is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 319464

Ik heb ze er ook vandaag onder geschroefd, maar meer omdat ik opa en oma in Duitsland heb wonen van 90 jaar en door de Eiffel moet om er te komen en daar kan t weer nog wisselvallig zijn.

Maar de RDW personeel heeft iig geen winterbanden of uberhaupt goeie banden, dit staat nu op hun site te pronken haha.
Vanwege de extreme weersomstandigheden is de RDW telefonisch beperkt ​bereikbaar. Onze excuses voor het ongemak
Te lachwekkend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Als de helft van je personeel het advies opvolgt om vooral thuis te blijven heb je onderbezetting.

Ben eergisteren op weg geweest, toen was het nog te doen. Gisteren is het alleen maar erger geworden. Verder hoeft een ongeluk niet je eigen schuld te zijn, als iemand op spekglad ijs tegen je aanrijdt schuif je zelf gewoon mee de greppel in, aangepaste snelheid en banden of niet maakt dan niet uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 29-04 13:51

YellowCube

Wait...what?

Anoniem: 319464 schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 00:48:
Ik heb ze er ook vandaag onder geschroefd, maar meer omdat ik opa en oma in Duitsland heb wonen van 90 jaar en door de Eiffel moet om er te komen en daar kan t weer nog wisselvallig zijn.

Maar de RDW personeel heeft iig geen winterbanden of uberhaupt goeie banden, dit staat nu op hun site te pronken haha.

[...]

Te lachwekkend
:?
jij trekt uit dat bericht de conclusie dat ze geen winterbanden of goede banden hebben?
Mijn theorie is dat ze allemaal beroerde CV installaties die het met de kou begeven hebben en moeten ze daarom thuis blijven om op de CV installateur te wachten.
Tel daar het deel bij op wat ooit een teveel doorgefokte hond gekocht heeft waardoor ze regelmatig naar de dierenarts moeten en je kunt wel stellen dat de RDW misschien z'n sollicitatieprocedures wat aan moet gaan scherpen.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk33
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-06-2024
als je weg zo'n ijsbaan is dat je er op kunt schaatsen dan hebben winterbanden ook geen zin meer.
Misschien die Nokian Hakkapalitas met spikes wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:07
Anoniem: 319464 schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 00:48:

[...]

Te lachwekkend
De slechte weersomstandigheden moeten organisaties toch prikkelen om telewerken te onderzoeken en verder in te vullen. Ik (ICT) kan vanuit thuis met PC en internet mijn werk verrichten. Uiteraard... niet alles kan remote (denk aan de zorg (ouderen, ziekenhuis, tandarts/dokter).

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaemonAngel
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-02 14:42
Echte winterbanden met spikes zoals in landen zoals Canada en IJsland verplicht zijn in de winter is het enige dat dan helpt of kettingen leggen en heel traag rijden . . .

En je winterbanden helpen momenteel wel. Alles onder de 10°C hebben gewone banden minder grip en winterbanden meer grip door een andere rubber samenstelling. Dit merkte ik goed op mijn vorige auto's waar ik nogal sportief mee reed. Met de grote break is het nu wel anders.
Met de moto merk ik het ook sterk onder de 10°C.
Verder hebben mijn winterbanden veel betere water afvloeiing wat toch echt wel veel doet.
Zeker in onze natte landen is dit vaak wel fijn.

Ik rij wel met de beste banden die ik vind. Met 100 km per dag woon-werk vind ik dit wel een meerwaarde hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 319464

Ik heb in 2009 uit Zweden een auto geimporteerd, kreeg er een set spikebanden bij. Toch al paar keer moeten gebruiken. Hoe ze in Nederland wegen vrij maken is echt om te huilen. Gewoon s avonds zand op die wegen gooien ipv zout, beter voor de natuur en na de winter de veegwagen erover laten rijden. En beter voor onze auto's. Dan vriezen de wegen niet aan en kan iedereen lekker doorrijden, maar nee we blijven maar aan dat zout wat ook nog eens kapitalen kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaemonAngel
Ze gebruiken daar zand omdat zout gewoonweg ook niet werkt bij die temperaturen...

Met genoeg en goed ingezet zout strooien kan je de wegen echt gewoon vrij maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Spikebanden zijn in Nederland verboden, net als kettingen want ze maken e weg kapot. Ook zijn onze winters daar niet vanzelfsprekend genoeg voor..
Zand kan niet, want dan raakt de riolering verstopt..
Ander land dan Zweden, dus ook andere oplossingen die gebruikt moeten worden.

Ik vind dat je nogal ondoordachte reacties plaatst, net al over de RDW, en nu dat we de Zweedse manier moeten aannemen..

2x nadenken had volstaan dat beide reacties niet zo handig waren..

[ Voor 9% gewijzigd door GAIAjohan op 07-01-2016 16:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fynrd1
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-04 15:53

fynrd1

Fooled by Randomness

DaemonAngel schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 16:47:
Echte winterbanden met spikes zoals in landen zoals Canada en IJsland verplicht zijn in de winter is het enige dat dan helpt of kettingen leggen en heel traag rijden . . .

En je winterbanden helpen momenteel wel. Alles onder de 10°C hebben gewone banden minder grip en winterbanden meer grip door een andere rubber samenstelling. Dit merkte ik goed op mijn vorige auto's waar ik nogal sportief mee reed. Met de grote break is het nu wel anders.
Met de moto merk ik het ook sterk onder de 10°C.
Verder hebben mijn winterbanden veel betere water afvloeiing wat toch echt wel veel doet.
Zeker in onze natte landen is dit vaak wel fijn.

Ik rij wel met de beste banden die ik vind. Met 100 km per dag woon-werk vind ik dit wel een meerwaarde hebben.
Winterbanden hebben doorgaans, juist geen betere water afvoer dan zomerbanden, doordat winter- als 4 seizoenen banden beschikken over lamellen. Dus de beste banden die je maar kan vinden? Ik denk dat je dan aardig scheef zit met de zomerbanden die je kiest..

||| F1-aeroblog || Battlelog |||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaemonAngel
fynrd1 schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 17:18:
[...]

Winterbanden hebben doorgaans, juist geen betere water afvoer dan zomerbanden, doordat winter- als 4 seizoenen banden beschikken over lamellen. Dus de beste banden die je maar kan vinden? Ik denk dat je dan aardig scheef zit met de zomerbanden die je kiest..
Hoezo, met welke zomerbanden rij ik dan?
Mijn zomerbanden zijn nog niet vernieuwd op mijn huidige auto dus ik rij met de factory banden. Michelin eco banden (verbruik idd minder maar de grip is minder en ik zal ze dus ook wisselen).
Conti wintercontact voor de winter nu.

En winter is iets anders dan 4 seizoens banden...
http://www.bridgestonetir...tires-vs-all-season-tires

Quote van dat artikel: Deeper tread depths reduce snow buildup and provide better traction on the snow. Winter tire tread patterns are designed to channel snow and slush and expel water.

M+S aanduiding of het sneeuwvlok-symbool voor duitsland.
http://www.anwb.nl/auto/t...winterbanden-in-duitsland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-04 15:53

fynrd1

Fooled by Randomness

DaemonAngel schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 17:29:
[...]

Mijn zomerbanden zijn nog niet vernieuwd op mijn huidige auto dus ik rij met de factory banden. Michelin eco banden (verbruik idd minder maar de grip is minder en ik zal ze dus ook wisselen).

Quote van dat artikel: Deeper tread depths reduce snow buildup and provide better traction on the snow. Winter tire tread patterns are designed to channel snow and slush and expel water.

Eerlijke vergelijking hoor, Michelin Eco banden tegenover Conti Wintercontact.

||| F1-aeroblog || Battlelog |||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

DaemonAngel schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 17:29:
[...]

Lees aub eerst even dit topic door en vervolgens wat anwb en adac testjes...
De post van fynrd1 is een mooie samenvatting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:55
DopdeDouwer schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 19:03:
[...]
Wel met de note erbij dat in de laatste testen de top van de winterbanden het nipt wint van de top zomerbanden in regen. Bij alle andere banden winnen de zomerbanden trouwens wel nog steeds.

En over het weer dat we nu in Noord-Nederland hebben gehad, daarvoor hoef je geen winterbanden te hebben, daar moet je gewoon thuis blijven. Ook met winterbanden heb je op een ijsbaan totaal geen grip.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08:00
redwing schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 19:58:
Ook met winterbanden heb je op een ijsbaan totaal geen grip.
Mijn ervaring is toch anders, het voelt niet als asfalt nee, natuurlijk niet, maar je hebt nog wel meer grip dan met zomerbanden. En op de meeste wegen was het wat ruwer ijs waardoor de grip al flink toenam.

[ Voor 11% gewijzigd door LordSinclair op 08-01-2016 08:22 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaRaDoX4
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14-04 07:34

PaRaDoX4

Beverage Dissemination Officer

mijn winterbanden liggen er nog op sinds de vorige winter, de tijd nooit kunnen vinden om ze te wisselen.

van die gedachtes zoals: volgende week begint t waarschijnlijk toch te vriezen.
de hoeveelheid dat ik dat mezelf verteld heb dit jaar, en nog altijd geen winter :P

Your mission is not to accept the mission. Do you accept? | Steam: -SlipperyPickle- | Stadia: SlipperyPickle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
LordSinclair schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 08:22:
[...]
Mijn ervaring is toch anders, het voelt niet als asfalt nee, natuurlijk niet, maar je hebt nog wel meer grip dan met zomerbanden. En op de meeste wegen was het wat ruwer ijs waardoor de grip al flink toenam.
Als er aangereden sneeuw of ijs ligt dat al gedeeltelijk is weggereden heb je wat betere grip maar op echte ijsbanen (zoals veelal de binnenwegen) moet je ook met winterbanden gewoon wegblijven. Zodra de weg trouwens wat ruwer wordt kom je ook met zomerbanden weer makkelijk weg, je zult alleen wat minder gas moeten geven (met natuurlijk de note dat winterbanden op zulke ondergronden nog altijd beter zijn, alleen 50% meer grip dan amper grip is nog steeds niet veel ;) )

Maar met ijzel moet je gewoon binnen blijven, geen enkele band (exclusief spikes) kan daar goed mee omgaan.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaemonAngel
DopdeDouwer schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 19:03:
[...]

Hm ja, ik zal even de 410 paginas nalezen. Gelukkig zijn er altijd hulpvolle mensen zoals jij -.-
Als je weet welke post je bedoelt, link hem dan of copy hem dan...
Nu gaat je comment verder de vuilbak in.
fynrd1 schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 17:37:
[...]

Eerlijke vergelijking hoor, Michelin Eco banden tegenover Conti Wintercontact.
Die vergelijk ik ook niet. Echt nergens maak ik de vergelijking tussen die 2 banden.
Ik haal aan dat winterbanden beter water afvoeren dan zomerbanden.
Jij zegt van niet, dus ik copy hetgeen ik het snelste vind.
Ik heb dit ook gelezen in meerder adac testen (anwb, seriously dopdewouwl...) maar deze vond ik het snelste terug.
Niet MIJN zomerbanden. Daar ben ik zelf ook niet tevreden van, wat ik vermeld. Enige dat ze wel doen is mijn vebruik verlagen maar verder vind ik ze niet goed. Eenmaal dat ik nieuwe moet kopen zoek ik erover op en zal ik je laten weten wat ik gekozen heb. Dan mag je kritiek geven op mijn keuze. Niet op factory banden.
Ik moet al wel zeggen dat voor de scheurijzers mijn bandenkeuze niet goed zal zijn. Ik rijd om te beginnen met een grote auto en de auto is mijn slechtweer vervoer en voor op vakantie te gaan. Woon-werk etc is met de moto tot als het weer te gruwelijk wordt. Dus mijn auto bandenkeuze richt zich op grip bij slecht weer voornamelijk.

[ Voor 11% gewijzigd door DaemonAngel op 08-01-2016 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Michelin EnergySavers zijn op zich geen slechte zomerbanden, maar na 3-4 jaar zijn de weekmakers er gewoon uit en rijd je op hard plastic. Daarnaast gaan ze vrij lang mee en vervangen mensen ze pas als het APK afkeur is, wat het gewoon een extreem onveilige band maakt op veel auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EektheMan
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 29-04 16:51

EektheMan

DPC

Vandaag door lekker dikke sneeuw gereden met mijn Nokian banden. Ging echt perfect. Verloor alleen richting zodra ik in diepe banen van andere auto's terecht kwam.

Was verder niet koud (-5C), maar tot mijn ongenoegen bevroor mijn tot -10C gekwalificeerde ruitenvloeistof alsnog. Wel vaag. Tenminste ik reken erop dat de warme motor de vloeistof ook een beetje helpt. Maar blijkbaar krijgen de sproeikopjes op de motorkap weinig van die warmte mee.

Misschien maar wat Vodka toevoegen? edit: is blijkbaar niet goed, geeft streepen vanwege de suiker die erin zit. Heb dan maar 25 kilometer gereden voor een fles anti vries :X Overal uitverkocht. Alleen de zomerversie was er nog. Weten de voorraadbeheerders niet dat het winter is? :(

[ Voor 29% gewijzigd door EektheMan op 12-01-2016 13:54 ]

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

redwing schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 09:37:
[...]

Als er aangereden sneeuw of ijs ligt dat al gedeeltelijk is weggereden heb je wat betere grip maar op echte ijsbanen (zoals veelal de binnenwegen) moet je ook met winterbanden gewoon wegblijven. Zodra de weg trouwens wat ruwer wordt kom je ook met zomerbanden weer makkelijk weg, je zult alleen wat minder gas moeten geven (met natuurlijk de note dat winterbanden op zulke ondergronden nog altijd beter zijn, alleen 50% meer grip dan amper grip is nog steeds niet veel ;) )

Maar met ijzel moet je gewoon binnen blijven, geen enkele band (exclusief spikes) kan daar goed mee omgaan.
Niet om lullig te zijn maar zelfs op puur ijs hebben winterbanden veel meer grip dan zomerbanden ;)

YouTube: Tire Rack Tire Test - Winter/Snow vs. All-Season vs. Summer Tires on Ice

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Glashelder schreef op zondag 10 januari 2016 @ 20:46:
[...]

Niet om lullig te zijn maar zelfs op puur ijs hebben winterbanden veel meer grip dan zomerbanden ;)

YouTube: Tire Rack Tire Test - Winter/Snow vs. All-Season vs. Summer Tires on Ice
Klopt, alleen 150% van geen grip is nog steeds amper grip. Leuk dat als je alle ruimte hebt dat je een iets krappere bocht kunt maken, echter in de praktijk op de gewone weg maakt het weinig uit of je de bocht niet haalt op 20 meter of slechts 15 meter te kort komt :+

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Dat is zo, maar in de praktijk zijn er toch zat mensen die de weg op gaan. En dit filmpje laat dan mooi zien waarom ze dat toch het beste kunnen doen op winterbanden :+

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Glashelder schreef op maandag 11 januari 2016 @ 10:21:
Dat is zo, maar in de praktijk zijn er toch zat mensen die de weg op gaan. En dit filmpje laat dan mooi zien waarom ze dat toch het beste kunnen doen op winterbanden :+
Ik ben dan toch voorstander om gewoon rustig te rijden ongeacht welke banden je hebt :+

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

redwing schreef op maandag 11 januari 2016 @ 11:36:
[...]

Ik ben dan toch voorstander om gewoon rustig te rijden ongeacht welke banden je hebt :+
Of gewoon niet de auto te pakken als dat niet noodzakelijk is. Hier was het afgelopen week een ijsbaan want ijzel en vorst enzo. Ik vond het vermakelijk om te zien hoe verschillende buren het opgaven halverwege het krabben, en nog vermakelijker (en vele malen dommer) om te zien hoe verschillende buren met knipperende ESP-lampjes terwijl ze stapvoets reden, toch met alle geweld de buurt uit probeerden te komen. Soms lukte dat, maar de meesten kwamen niet verder dan parkeervak uit, parkeervak weer in.
Ik vond het wel wat vreemd dat de meeste mensen die het probeerden richting het kanaal reden. Ik zou er juist van weg zijn gereden, want er ligt niks tussen straat en kanaal. Ja, een laag ijs waar je geen grip op hebt :+

Maar echt, de wereld vergaat niet als je even wat afspraken moet verzetten hoor :D

Nee, merp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
PauseBreak schreef op maandag 11 januari 2016 @ 11:48:
[...]
Of gewoon niet de auto te pakken als dat niet noodzakelijk is.
Dat was ook precies mijn eerste reaktie. Ongeacht wat voor banden je hebt moet je met zulk weer de weg niet op gaan. Ook met winterbanden heb je amper grip op ijs, alleen spikes zouden helpen maar die zijn in Nederland verboden.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-04 14:23
Wij hebben ook winterbanden. Tot op heden afgelopen 2 jaar niet echt de winterse omstandigheden gehad waarin we echt verschil zouden merken met de zomerbanden.

Echter is de auto wel voorbereid op omstandigheden die redelijkerwijs voor kunnen en gaan komen in de winter.

Mocht het dadelijk echt gaan sneeuwen dan is het advies altijd natuurlijk snelheid aanpassen en voorzichtig rijden, ook al heb je winterbanden. Maar voor de extra zekerheid voor in die gevallen dat je het onverwachts nodig hebt heb je gewoon net even dat beetje extra grip die je met zomerbanden niet zou hebben gehad.

Het is altijd koffiedik kijken en van te voren weet je niet of je het nodig gaat hebben. En ja met zomerbanden zijn we er ook altijd gekomen.

Maar nu dat ik de oude velgen toch lelijk vond en voor de winter toch nieuwe banden nodig had, heb ik voor mijn eigen veilige gevoel gekozen voor een set winterbanden.

PVOutput 10x Longi 360wp zo PSN: Yamy_Daffy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EektheMan
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 29-04 16:51

EektheMan

DPC

Hier in UA sneeuwt het vrijwel iedere dag, maar de afgelopen dagen zijn er kleine plusjes geweest gevolgd door minus temps. Dus glad. Gevolg: Veel ongelukken. Men heeft de rijstijl niet aangepast (en vrijwel iedereen rijdt hier op winterbanden).

In die 2 dagen: 630 ongelukken op de weg -> 11 doden en 83 gewonden.

Meteen op media vele waarschuwingen. Al zou je verwachten dat mensen hier nu de nodige ervaring zouden moeten hebben. Overmoed....

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLN
  • Laatst online: 29-04 00:07

BLN

Ding met winterbanden is altijd, je koopt ze niet voor de dagen dat ze niet nodig zijn, maar voor de dagen dat ze wel nodig zijn.

Dat lijkt misschien een beetje een open deur, maar om dezelfde reden koop je goede banden en remmen bijvoorbeeld. Elke auto kan prima veilig door gemiddelde omstandigheden rijden met de goedkoopste LingLong Ultra Eco Longlife zomerbanden rijden buiten de winter om. Maar wie in dit topic rijdt daar daadwerkelijk op? En hoeveel mensen rijden op hoger segment zomerbanden?

Het komt simpelweg neer op: hoe belangrijk vind ik het contact tussen mijn 1500 kilo staal waar ik me in rond beweeg met de weg.

If it ain't broken, don't fix it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
BLN schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 22:47:
Ding met winterbanden is altijd, je koopt ze niet voor de dagen dat ze niet nodig zijn, maar voor de dagen dat ze wel nodig zijn.

Dat lijkt misschien een beetje een open deur, maar om dezelfde reden koop je goede banden en remmen bijvoorbeeld. Elke auto kan prima veilig door gemiddelde omstandigheden rijden met de goedkoopste LingLong Ultra Eco Longlife zomerbanden rijden buiten de winter om. Maar wie in dit topic rijdt daar daadwerkelijk op? En hoeveel mensen rijden op hoger segment zomerbanden?

Het komt simpelweg neer op: hoe belangrijk vind ik het contact tussen mijn 1500 kilo staal waar ik me in rond beweeg met de weg.
Tja, het enige probleem is dat je in Nederland als je met winterbanden rond rijdt 99% van de tijd met mindere banden rond rijdt om die ene keer dat het glad is 50% meer grip te hebben. En dan kan het dus ook zomaar zijn dat je een keer een noodstop moet maken en door je winterbanden het juist net niet haalt.

Daarna kun je je afvragen wanneer je die grip harder nodig hebt. Als je met 120 rijdt en een noodstop moet maken en b.v. net ergens niet omheen kunt sturen of dat je met 30 tegen je voorganger opschuift. (onderzoeken geven aan dat de schadebedragen tussen zomer/winter ongeveer gelijk zijn, maar dat er in de zomer minder maar grotere schades worden gereden)

Gezien het weer blijft het in Nederland gewooon een afweging van je eigen situatie of je wel/niet winterbanden wilt hebben. Als je b.v. die paar dagen sneeuw je auto kunt laten staan is het al een nobrainer om lekker op goede zomerbanden (uitgezocht op regenkwaliteiten !) te rijden. Andersom als je op wintersport gaat is het een nobrainer om zwinterbanden te hebben.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:09
redwing schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 08:18:
[...]

Tja, het enige probleem is dat je in Nederland als je met winterbanden rond rijdt 99% van de tijd met mindere banden rond rijdt om die ene keer dat het glad is 50% meer grip te hebben. [...]
Heb je de bron met valide onderbouwing voor deze cijfers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Die percentages zijn dan ook gewoon uit de lucht gegrepen. Feit is dat winterbanden gewoon bij alle temperaturen minder presteren dan fatsoenlijke zomerbanden, ongeacht wat de bandenlobby je wil laten geloven. Beter presteren met regen is ook een fabel, het gros van de zomerbanden heeft extra groeven om meer water af te kunnen voeren, heeft je zomerband dat niet, dan heb je gewoon de verkeerde zomerband.

Die paar weken in het jaar dat je wel te maken krijgt met modder en sneeuw heeft de winterband echt voordeel, en dan niet 50% meer grip, maar het verschil tussen heel weinig of gewoon grip. ijzel is de winterband dan weer in het voordeel, maar echt overhouden doet het niet.
Voor mij is het gewoon klaar: ik heb geen zin in wisselen en heb gewoon voor fatsoenlijke allseasons gekozen: iets minder in de zomer, ruim voldoende met modder en sneeuw en met ijzel blijf ik gewoon thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
SniperGuy schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 11:16:
[...]
Heb je de bron met valide onderbouwing voor deze cijfers?
Specifieke cijfers niet want de cijfers zijn zo verzonnen. Maar wat je wel weet is dat bij regen goede zomerbanden in bijna alle gevallen beter zijn (zie ADAC/ANWB testen, alleen de echte top winterbanden winnen het van de zomerbanden, zodra je wat lager kijkt staan er alleen nog zomerbanden), onder de nul graden worden winterbanden op normale weg pas beter en boven de 7 zijn zomerbanden weer beter. Pak daarbij dat veel mensen hun winterbanden er te vroeg onder leggen en er te laat onderuit halen (veelal oct-maart) en daarbij de temperaturen die we in Nl hebben en de conclusie is makkelijk gemaakt dat je veel meer hebt aan banden die goed met regen overweg kunnen dan aan winterbanden.

Het is heel fijn dat er zo vaak gekeken wordt naar wanneer winterbanden beter zijn (op sneeuw en ijs dus), alleen wordt helaas vaak vergeten dat in veel andere omstandigheden ze juist net wat minder grip geven. En dan kun je je dus afvragen of die 50% extra grip gedurende een paar dagen opweegt tegen die paar procent minder grip gedurende heel veel dagen.

Oftewel kijken wat je eigen situatie is en zelf kiezen, voor veel mensen zijn winterbanden overbodig, voor anderen juist niet.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:20

Bestla

M/M -> V/F

Juist daarom dat ik in november de winterbanden eronder doe en eind maart de zomerbanden weer gebruik. Wanneer het sneeuw/vriest/ijzelt dan ben IK er klaar voor.

Ik ga niet zitten afwachten tot het zover is DAT ze nodig zijn, want ik maak gebruik van een brug en heb de banden daar ook liggen. En dat ligt 15 km verderop. En thuiswerken is geen optie voor mij helaas.

[ Voor 3% gewijzigd door Bestla op 13-01-2016 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Bestla schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 12:41:
Juist daarom dat ik in november de winterbanden eronder doe en eind maart de zomerbanden weer gebruik. Wanneer het sneeuw/vriest/ijzelt dan ben IK er klaar voor.

Ik ga niet zitten afwachten tot het zover is DAT ze nodig zijn, want ik maak gebruik van een brug en heb de banden daar ook liggen. En dat ligt 15 km verderop. En thuiswerken is geen optie voor mij helaas.
Oftewel 4.5 van de 5 maanden rijd je op niet optimale banden :+

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Laatst online: 07:59
redwing schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 13:22:
[...]

Wat is nou je bedoeling?

Mensen ompraten dat ze geen winterbanden meer gaan kopen? Je gelijk halen?
Laat iedereen gewoon zelf kiezen of hij/zij winterbanden koopt of niet, wat maakt jou dat uit?

Ik heb de wintersloffen er ook nog onder, maakt met die (warmere) weer totaal niet uit of ik zomer of winterbanden heb, ze hebben beiden meer dan voldoende grip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
[...]

99% van het jaar rij je op niet optimale banden, maakt niet uit elke band je hebt. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla

Bestla

M/M -> V/F

Inderdaad, het is nooit optimaal. Te hard, te zacht, te versleten, te warm , te koud enz....

[ Voor 47% gewijzigd door Bestla op 13-01-2016 14:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

[...]

Gelukkig rij ik 5 van de 5 maanden niet op het circuit :P

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

625164

Toevallig vandaag bij de garage de winterbanden er op laten leggen (Een beetje "laat" maar ach ja). Aangezien de auto voor het eerst winterbanden kreeg en de leasetoko de keuze redelijk vrij laat zijn het Vredestein Wintrac Xtreme (235/45/18/98V) geworden. Conclusie op 50km rijden? Ze maken iig een stuk meer herrie dan de Michelin Pilot Super Sport die er normaal gesproken onder liggen. Verbruik let ik niet zo op. Ik geloof dat ik in April al de uitnodiging ga krijgen om mijn zomerbandjes te laten monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
FabianGTI schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 13:48:
[...]
Wat is nou je bedoeling?

Mensen ompraten dat ze geen winterbanden meer gaan kopen? Je gelijk halen?
Laat iedereen gewoon zelf kiezen of hij/zij winterbanden koopt of niet, wat maakt jou dat uit?
Precies dat laatste :) Voor Nederland kun je simpelweg niet bepalen wie winterbanden nodig heeft dus moet je ook niet gaan zeggen dat je zomer/winterbanden moet hebben. Beide hebben hun dagen dat ze beter zijn en zolang je niet dagelijks banden gaat verwisselen moet je lekker zelf bepalen wat voor jou het beste is.

Houd er alleen altijd wel rekening mee wat voor banden je er onder hebt en pas je rijstijl er op aan. Heel simpel als het 15 graden is en je hebt winterbanden er onder zul je wat rustiger moeten rijden, net als dat het -5 is en je op zomeranden rijdt. Je weet ten slotte nooit wanneer je je marge echt nodig gaat hebben :)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-04 10:35
redwing schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 17:17:
[...]

Precies dat laatste :) Voor Nederland kun je simpelweg niet bepalen wie winterbanden nodig heeft dus moet je ook niet gaan zeggen dat je zomer/winterbanden moet hebben. Beide hebben hun dagen dat ze beter zijn en zolang je niet dagelijks banden gaat verwisselen moet je lekker zelf bepalen wat voor jou het beste is.

Houd er alleen altijd wel rekening mee wat voor banden je er onder hebt en pas je rijstijl er op aan. Heel simpel als het 15 graden is en je hebt winterbanden er onder zul je wat rustiger moeten rijden, net als dat het -5 is en je op zomeranden rijdt. Je weet ten slotte nooit wanneer je je marge echt nodig gaat hebben :)
Wanneer je het echter zou versimpelen. Iedereen van 15 november tot en met 15 maart winterbanden, dan heeft iedereen de voor en nadelen.

Het is vooral veilig / onveilig door de verschillen.

Overigens zou voor nederland een Semi winterband die tot +10 goed presteert en vooral zich op natte wegen richt veel beter zijn. Sneeuw en ijs hebben we slechts zeer beperkt.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Kevinp schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 17:25:
Overigens zou voor nederland een Semi winterband die tot +10 goed presteert en vooral zich op natte wegen richt veel beter zijn. Sneeuw en ijs hebben we slechts zeer beperkt.
Dat wordt een 4 seizoenenband genoemd :Y)

Als mijn winterbanden (eindelijk) eens op zijn dan worden die vervangen voor 4 seizoenenbanden.
Geen gezeur meer wisselen, opslaan, balanceren, etc etc. Voor het normale rijden heb je nog altijd marge genoeg. De marge die je hebt met "specifieke" banden zal je vaak toch niet gebruiken, daar geldt gewoon anticiperen wat altijd meer marge brengt als éénder welke formule 1 spec band op de openbare weg.

[ Voor 38% gewijzigd door Chevy454 op 13-01-2016 17:31 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:05

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
_JGC_ schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 11:43:
het gros van de zomerbanden heeft extra groeven om meer water af te kunnen voeren, heeft je zomerband dat niet, dan heb je gewoon de verkeerde zomerband.
Dit, kijk ook eens goed naar de kwaliteiten van je gewone banden. Dat is nog veel belangrijker.
Voor mij is het gewoon klaar: ik heb geen zin in wisselen en heb gewoon voor fatsoenlijke allseasons gekozen: iets minder in de zomer, ruim voldoende met modder en sneeuw en met ijzel blijf ik gewoon thuis.
Volgens die redenatie had ik voor gewone banden gegaan. Gewoon thuis blijven als men de sneeuw niet op ruimt, hoef je niet minimaal 50 weken op compromisbanden te rijden.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Gonadan schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 18:50:
[...]

Dit, kijk ook eens goed naar de kwaliteiten van je gewone banden. Dat is nog veel belangrijker.

[...]

Volgens die redenatie had ik voor gewone banden gegaan. Gewoon thuis blijven als men de sneeuw niet op ruimt, hoef je niet minimaal 50 weken op compromisbanden te rijden.
Moet zeggen dat de crossclimate een van de betere zomerbanden is die ik tot nu toe gereden heb. Ik rijd dagelijks een boerenweg en ook bij mijn ouders is het een en al platteland. In de winter heb ik voordeel bij sneeuw, in de zomer voordeel bij stront en in voorjaar en najaar voordeel bij modder. Die paar dagen dat mijn hele route wel schoon is neem ik dan voor lief.

Weet nog dat ik met 60 op een slingerweg met links en rechts bomen en sloten midden in een bocht bijna rechtdoor ging op stront met een stel high performance zomerbanden hartje zomer. Alleen daarvoor wil je al modder+stront banden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
[...]

Het is sowieso een onzinnige discussie die al 100+ pagina's bezig is. Het is nu zomer vs. winterband (vs. 4-seizoenenband), maar het is een onzinnige discussie omdat we die discussie niet voeren over regen zonneschijn ("regenband" vs. semi-slick) of zandpad vs. asfaltweg, al laat zich dat wat beter voorspellen tijdens forenskilometers ;) Je hebt zelden de perfecte band onder je auto liggen.
Je doet nu net alsof winterbanden spontaan iedere vorm van grip verliezen boven een bepaalde temperatuur. Het compound wordt zachter, slijt dus harder, maar je rijstijl aanpassen aan de te hoge temperaturen? Laat me niet lachen joh. Het enige waar je qua temperaturen rekening mee moet houden, ongeacht de band, is de grens van zo'n 3-4 graden waarbij de weg nog bevroren kan zijn. Verder verlies je veel meer grip door een olieplasje bij een verkeerslicht of op een rotonde dan je verliest door winterbanden bij 15°C.

Zijn er überhaupt tests van winterbanden bij hogere temperaturen? Volgens de ANWB doen winterbanden nauwelijks onder voor all season banden bij temperaturen van 35°C (all season 25% langere remweg, winterband 30%). Ik zie alleen niet zo goed op wat voor tests dat gebaseerd is.

[ Voor 8% gewijzigd door Grrrrrene op 13-01-2016 19:19 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Kevinp schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 17:25:
[...]
Wanneer je het echter zou versimpelen. Iedereen van 15 november tot en met 15 maart winterbanden, dan heeft iedereen de voor en nadelen.
Als je het nog verder wil versimpelen laat je mensen gewoon zelf kiezen :+ Bovenstaande zou nl. naar mijn idee voor Nederland compleet onzinnig zijn. Als ik winterbanden eronder had gelegd op 15 november had ik dan nu al 2 maanden op de verkeerde banden gereden. Had ik echter in Groningen gewoond waren ze toch al best handig geweest. Terwijl we het toch gewoon over Nederland hebben.
Het is vooral veilig / onveilig door de verschillen.
Die verschillen houd je toch. Ook op winterbanden is het verschil tussen asfalt en sneeuw enorm groot. Het grootste probleem is dan ook dat veel mensen gewoon niet weten hoe ze moeten rijden op sneeuw/ijs.
Gewoon een band die het goed doet in regen is al voldoende, ongeacht of dat een winter-/zomer- of all-season-band is.
Grrrrrene schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 19:13:
[...]
Het is sowieso een onzinnige discussie die al 100+ pagina's bezig is. Het is nu zomer vs. winterband (vs. 4-seizoenenband), maar het is een onzinnige discussie omdat we die discussie niet voeren over regen zonneschijn ("regenband" vs. semi-slick) of zandpad vs. asfaltweg, al laat zich dat wat beter voorspellen tijdens forenskilometers ;) Je hebt zelden de perfecte band onder je auto liggen.
Klopt, maar je zult aan mijn posts ook zien dat ik er meestal op aanstuur dat het verschil tussen regenband-semislick veel meer van belang is dan de zomer-winterband. Sneeuw/ijs gaat om een weekje per jaar, regen komt echter vele malen vaker voor.
Je doet nu net alsof winterbanden spontaan iedere vorm van grip verliezen boven een bepaalde temperatuur. Het compound wordt zachter, slijt dus harder, maar je rijstijl aanpassen aan de te hoge temperaturen?
Je hebt al snel zo'n 5-10 % minder grip bij hogere temperaturen en dat kan toch best een verschil zijn als je b.v. een noodstop moet maken.
Zijn er überhaupt tests van winterbanden bij hogere temperaturen? Volgens de ANWB doen winterbanden nauwelijks onder voor all season banden bij temperaturen van 35°C (all season 25% langere remweg, winterband 30%). Ik zie alleen niet zo goed op wat voor tests dat gebaseerd is.
Als je dat lineair pakt (zal vast niet helemaal kloppen maar ff voor de versimpeling) krijg je 1% minder grip per graad oftewel bij 15 graden heb je zelfs een 10-15% langere remweg. Lijkt me toch een verschil dat groot genoeg is om je voor aan te passen wil je het veilig houden.

[ Voor 41% gewijzigd door redwing op 13-01-2016 19:27 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-04 10:35
redwing schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 19:19:
[...]

Als je het nog verder wil versimpelen laat je mensen gewoon zelf kiezen :+ Bovenstaande zou nl. naar mijn idee voor Nederland compleet onzinnig zijn. Als ik winterbanden eronder had gelegd op 15 november had ik dan nu al 2 maanden op de verkeerde banden gereden. Had ik echter in Groningen gewoond waren ze toch al best handig geweest. Terwijl we het toch gewoon over Nederland hebben.
Juist dat zorgt voor meer gevaar door winterbanden. wanneer het gaat vriezen kan de een wel goed remmen, en staat op tijd stil, de achterligger welke op zich voldoende afstand houd ( nou ja dus niet ) staat nog niet stil.

Ik ben het met je eens dat het amper nodig is. Maar wanneer iedereen gelijk is is het sowieso simpeler dan wanneer je mensen laat kiezen.

Het grootste nadeel is dat de banden steeds zuiniger worden. Vroeger waren bijna alle banden gewoon 4 season banden. In nederland misschien ook wel de beste optie.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Kevinp schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 19:45:
[...]

Juist dat zorgt voor meer gevaar door winterbanden. wanneer het gaat vriezen kan de een wel goed remmen, en staat op tijd stil, de achterligger welke op zich voldoende afstand houd ( nou ja dus niet ) staat nog niet stil.
Zoals ik al zei heeft dat vooral te maken met aanpassen. Rijd je met winterbanden bij 20 graden moet je wat meer afstand houden, rijd je met zomerbanden in de sneeuw zul je nog wat meer afstand moeten houden.

Maar ja zo zitten veel mensen helaas niet in elkaar, het is ook al vaak genoeg uit onderzoeken gebleken dat veel veiligheidsmaatregelen in auto's minder opleveren dan verwacht omdat mensen juist vanwege die maatregelen de marges gaan verkleinen :P

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Tering. Gisteren over de A1 met een volle regenbui aan het rijden. Alles ging lekker totdat ik plots remmen moest omdat een vrachtwagen niet in z'n spiegel keek voordat ie in ging halen. De neus van m'n auto brak voelbaar uit naar links de berm in omdat de weg bezaaid was met regen en zowat aquaplanning gaande was.

Lang leve quattro. Hiermee voorkwam ik dat mijn auto compleet uitbrak met een snelheid van ongeveer 130kmph. Het is niet dat ik 'm scheet maar wel realiseerde dat ik nieuwe voorbanden nodig had.

Voerde uit automatisme een kleine correctie uit, groot licht en een spreekwoordelijke middenvinger voor het niet kijken in z'n spiegel. De lul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
In hoeverre helpt quattro dan bij het remmen?

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

dreamscape schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 21:18:
In tegenstelling tot Jism's eerdere toddenbakken heeft deze auto voor de verandering ook remmen aan de achterzijde! :+

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Ik denk dat je wat meer op de motor kunt remmen met Quattro dan FWD alleen :P

Maar zonder dollen, ik behield m'n grip dankzij quattro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-04 11:05
Anoniem: 58485 schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 21:28:
[...]

^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
[...]

Je hebt al snel zo'n 5-10 % minder grip bij hogere temperaturen en dat kan toch best een verschil zijn als je b.v. een noodstop moet maken.
Dat verschil is veel kleiner dan het verschil tussen de verschillende zomerbanden. Denk je dat mensen op een A-merk band die 10% minder grip heeft dan de beste band hun rijgedrag aanpassen? Ik vind het echt kolder om op deze manier net te doen alsof je op ijs rijdt met winterbanden bij hogere temperaturen. Sterker nog: de verschillen in remvermogen binnen het hele Nederlandse wagenpark zijn al groter dan tussen een zomerband en een winterband bij 35°C ;) Levensgevaarlijk, die mensen die in een auto van ~20 jaar oud rijden die een stopafstand hebben van minstens 50% meer dan een moderne auto met rembekrachtiging en ABS.
Als je dat lineair pakt (zal vast niet helemaal kloppen maar ff voor de versimpeling) krijg je 1% minder grip per graad oftewel bij 15 graden heb je zelfs een 10-15% langere remweg. Lijkt me toch een verschil dat groot genoeg is om je voor aan te passen wil je het veilig houden.
Neuh, ik denk daar niet over na. Ik geloof niet in die bangmakerij ;) Volgens diezelfde logica moet ik ook bij iedere auto waar ik achter rijd nadenken wat voor auto dat is, hoe hard hij kan remmen en moet ik inschatten of hij op winter-, zomer- of all season-banden rijdt ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Grrrrrene op 14-01-2016 06:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bestla

Bestla

M/M -> V/F

_JGC_ schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 19:10:
[...]

Moet zeggen dat de crossclimate een van de betere zomerbanden is die ik tot nu toe gereden heb. Ik rijd dagelijks een boerenweg en ook bij mijn ouders is het een en al platteland. In de winter heb ik voordeel bij sneeuw, in de zomer voordeel bij stront en in voorjaar en najaar voordeel bij modder. Die paar dagen dat mijn hele route wel schoon is neem ik dan voor lief.

Weet nog dat ik met 60 op een slingerweg met links en rechts bomen en sloten midden in een bocht bijna rechtdoor ging op stront met een stel high performance zomerbanden hartje zomer. Alleen daarvoor wil je al modder+stront banden.
Haha, dat doet mij denken aan de tijd dat ik met een Chevy Blazer uit 76 met Mud+Snow banden reed. Sneeuw? Welke sneeuw? :P
Afbeeldingslocatie: http://s11.postimg.org/fz463tcub/BILD0053.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
Grappig is dat Oostenrijkers vaak alleen maar op winterbanden rijden (die in de bergen wonen). Omdat winterbanden snel uitdrogen kopen ze in de winter nieuwe en rijden deze in de zomer op om de volgende winter weer nieuwe te kunnen kopen.

[ Voor 5% gewijzigd door LordSinclair op 14-01-2016 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Laatst online: 07:59
[...]

Ben ik toch wel benieuwd over wat voor winterbanden je het hebt, ik heb met zowel de winterbanden als zomerbanden een noodstop moeten maken, en kwam ik beide gevallen ruim van te voren stil te staan, ook was de remweg niet langer leek het
Ik heb wel gewoon A-merk zomer en winterbanden

En Jism, kap nou toch eens met je premium 4wd drive hashtaqswag hashtaqyolo apparaat, die 4wd heeft écht geen voordeel bij het remmen :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Grrrrrene schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 06:40:
[...]
Dat verschil is veel kleiner dan het verschil tussen de verschillende zomerbanden. Denk je dat mensen op een A-merk band die 10% minder grip heeft dan de beste band hun rijgedrag aanpassen? Ik vind het echt kolder om op deze manier net te doen alsof je op ijs rijdt met winterbanden bij hogere temperaturen. Sterker nog: de verschillen in remvermogen binnen het hele Nederlandse wagenpark zijn al groter dan tussen een zomerband en een winterband bij 35°C ;) Levensgevaarlijk, die mensen die in een auto van ~20 jaar oud rijden die een stopafstand hebben van minstens 50% meer dan een moderne auto met rembekrachtiging en ABS.
Wat je nu even vergeet is dat dit verschil bovenop de verschillen komt die er al zijn. Dus ipv die 50% die je hier noemt wordt dat plotseling 65%. Daarnaast mag ik hopen dat als jij in een 20 jaar oude auto rijdt je wel degelijk je rijgedrag aanpast en wat meer afstand houdt. Iemand die in zo'n auto gaat bumperkleven of op 1 s afstand gaat rijden is naar mijn idee inderdaad levensgevaarlijk bezig.
[...]
Neuh, ik denk daar niet over na. Ik geloof niet in die bangmakerij ;) Volgens diezelfde logica moet ik ook bij iedere auto waar ik achter rijd nadenken wat voor auto dat is, hoe hard hij kan remmen en moet ik inschatten of hij op winter-, zomer- of all season-banden rijdt ;)
Dat kun je niet inschatten, je kunt wel inschatten in wat voor auto je zelf rijdt en daar je rijgedrag op aanpassen.
FabianGTI schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 08:41:
[...]
Ben ik toch wel benieuwd over wat voor winterbanden je het hebt, ik heb met zowel de winterbanden als zomerbanden een noodstop moeten maken, en kwam ik beide gevallen ruim van te voren stil te staan, ook was de remweg niet langer leek het
Ik heb wel gewoon A-merk zomer en winterbanden
Ik ga uit van de verschillende testen, daarnaast ga ik er ook van uit dat jij zelf die 10% niet zult merken in rem/rijgedrag. Als je het echter op gaat meten zie je wel degelijk verschil tussen zomer en winterbanden onder verschillende omstandigheden.
En Jism, kap nou toch eens met je premium 4wd drive hashtaqswag hashtaqyolo apparaat, die 4wd heeft écht geen voordeel bij het remmen :')
Tijdens het remmen niet, mocht je gaan slippen of moeten uitwijken voegt het wel wat toe, maar daar ging het in dit geval niet om.

Maarre we dwalen weer een beetje af, mijn stelling is simpelweg dat zomer- en winterbanden in de winter zowel voor- en nadelen hebben en dat je zelf maar moet beslissen wat in jouw geval meer meespeelt :)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

_JGC_ schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 19:10:
[...]

Jouw situatie is mij bekend inderdaad, maar die is wel belangrijk als toevoeging bij je redenatie. Zoals je hem nu beschreef is het namelijk niet logisch, als je voornamlijk schone wegen rijdt kan je beter geen vier seizoenen nemen. :)

[...]

Ben ik nu gek of had je laatst een relaas dat omgevingstemperatuur weinig tot geen invloed had op de bandentemperatuur? :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Gonadan schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 10:05:
Ben ik nu gek of had je laatst een relaas dat omgevingstemperatuur weinig tot geen invloed had op de bandentemperatuur? :+
Dat heeft het ook mits je ff hebt gereden. Maar aangezien we er in de tussentijd achter zijn dat er ook onderzoeken zijn die het tegenspreken pas ik me wel lekker aan aan de algehele gedachte :+

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

WC-eend onderzoeken of echte? Ik was ondertussen al gaan googelen of ik mijn bandentemperatuur kon meteen tijdens het rijden. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Gonadan schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 11:02:
WC-eend onderzoeken of echte? Ik was ondertussen al gaan googelen of ik mijn bandentemperatuur kon meteen tijdens het rijden. :+
Beide :) Punt is dat je nogal wat factoren hebt die onbekend zijn. b.v. als de hele band op temp is maar het contactvlak net iets kouder, wat is dan bepalend voor de echte grip ? Je kunt nl. zeggen dat de band flexibel is door de temperatuur en daardoor goed contact zal maken (vormt zich naar de weg), maar ook dat het contactvlak juist kouder is waardoor dat contact juist niet goed is. En welke nu 100% waar is kan ik ook niet zeggen.

Maar uiteindelijk maakt het toch weinig uit. Je ziet uit alle testen dat winterbanden pas onder 0 beter gaan presteren (en dat is met niet warmgereden banden dus worst-case). Met de temperaturen in nederland kun je dan wel stellen dat de temperatuur van de omgeving zelden echt bepalend zijn (meestal zit de temp wel tussen -10 en 10). Beter kun je dan kijken naar omstandigheden die wel vaker voor komen (regen) en dan is het dus vooral van belang dat je winter/zomerbanden met goede regeneigenschappen hebt. Dat verschil is vele malen groter dan het verschil tussen een zomer- en winterband.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
redwing schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 09:35:
[...]

Wat je nu even vergeet is dat dit verschil bovenop de verschillen komt die er al zijn. Dus ipv die 50% die je hier noemt wordt dat plotseling 65%. Daarnaast mag ik hopen dat als jij in een 20 jaar oude auto rijdt je wel degelijk je rijgedrag aanpast en wat meer afstand houdt. Iemand die in zo'n auto gaat bumperkleven of op 1 s afstand gaat rijden is naar mijn idee inderdaad levensgevaarlijk bezig.
Ten eerste: percentages mag je niet optellen. 15% meer dan 50% is dus 57,5% :*

Ten tweede: in deze redenatie gaan we weer uit van "een auto". Ik weet dat ik ermee begon, maar het zegt allemaal niks. Een Porsche 911 van 20 jaar oud remt waarschijnlijk nog altijd beter dan een Renault Twingo van 2 jaar oud. Het enige wat ik wil aangeven is dat je hele betoog geen enkele zin heeft omdat de variatie in remvermogen van het Nederlandse autopark groter is dan het verschil waar we nu over neuzelen.
[...]

Dat kun je niet inschatten, je kunt wel inschatten in wat voor auto je zelf rijdt en daar je rijgedrag op aanpassen.
Juist, dus eigenlijk moet je altijd voorzichtig zijn en altijd veel afstand houden, want je weet nooit water voor je rijdt. Dus eigenlijk hoef je met winterbanden ook niet anders te rijden als ze boven de "magische grens" van 7°C (eigenlijk ~0°C) worden gebruikt. Je moet te allen tijde voorzichtig rijden omdat het verkeer nu eenmaal te divers en complex is.
[...]

Ik ga uit van de verschillende testen, daarnaast ga ik er ook van uit dat jij zelf die 10% niet zult merken in rem/rijgedrag. Als je het echter op gaat meten zie je wel degelijk verschil tussen zomer en winterbanden onder verschillende omstandigheden.
Dus? Je merkt er zoals je zelf al zegt niks van. En nog altijd generaliseer je. De beste winterband is in de zomer beter dan de slechtste zomerband. Dat is ook het zinloze aan het ANWB-artikel dat ik eerder linkte. "De winterband" bestaat niet, iedereen koopt weer iets anders in een andere maat onder een andere auto onder andere omstandigheden. En woorden als "levensgevaarlijk" die jij gebruikt zijn alleen krachttermen die niks toevoegen. Op 1s afstand van iemand rijden is sowieso stom, wat voor auto + banden jij en je voorganger ook hebben.

Iemand kan dus met een zeer beperkt budget netjes zomer- en winterbanden kopen, maar zou beter uit zijn met een A-merk all season band die sowieso het hele jaar door een compromis is. En dan praten we wederom alleen over de bandjes, terwijl er in de auto veel meer winst te halen is, maar niemand wordt aangesproken op het feit dat hij een auto zonder ABS of rembekrachtiging rijdt of energy saver-achtige banden gebruikt omdat ze zo lekker lang meegaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Grrrrrene schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 12:13:
[...]
Ten eerste: percentages mag je niet optellen. 15% meer dan 50% is dus 57,5% :*
Geldt dat ook voor grip met banden ? Ik kan me voorstellen dat die 2 elkaar juist versterken :P
Ten tweede: in deze redenatie gaan we weer uit van "een auto". Ik weet dat ik ermee begon, maar het zegt allemaal niks. Een Porsche 911 van 20 jaar oud remt waarschijnlijk nog altijd beter dan een Renault Twingo van 2 jaar oud. Het enige wat ik wil aangeven is dat je hele betoog geen enkele zin heeft omdat de variatie in remvermogen van het Nederlandse autopark groter is dan het verschil waar we nu over neuzelen.
Ik ga juist wel uit van het gehele wagenpark, het verschil tussen een nieuwe Porsche en een 20 jaar oude Panda wordt alleen maar groter als je goede banden op de Porsche legt en slechte op de Panda. Je kunt dan wel zeggen dat 15% niets meer uitmaakt als je toch al een grote spreiding hebt, maar je spreiding nog groter maken maakt natuurlijk wel degelijk uit.
De voorbeelden van de Panda/Porsche heb ik trouwens van jou overgenomen, ik kijk zelf naar de totale spreiding en die wordt simpelweg groter als je meer variatie (goede/slechte/winter/zomerbanden aanbrengt.)
[...]
Juist, dus eigenlijk moet je altijd voorzichtig zijn en altijd veel afstand houden, want je weet nooit water voor je rijdt. Dus eigenlijk hoef je met winterbanden ook niet anders te rijden als ze boven de "magische grens" van 7°C (eigenlijk ~0°C) worden gebruikt. Je moet te allen tijde voorzichtig rijden omdat het verkeer nu eenmaal te divers en complex is.
Ik zeg dat als je weet dat je in een auto zit die een minder goede wegligging heeft het heel slim is om daar rekening mee te houden :) Dus als je weet dat je 10% meer remweg nodig hebt is het slim om die 10% extra marge te nemen. Want als jij normaal gesproken met een goede marge rijdt gaat daar toch echt die 10% van af. Als jij dan vindt dat de marge nog steeds groot genoeg is mag je zelf bepalen, maar hij is overduidelijk minder groot als voorheen.
[...]
Dus? Je merkt er zoals je zelf al zegt niks van. En nog altijd generaliseer je. De beste winterband is in de zomer beter dan de slechtste zomerband. Dat is ook het zinloze aan het ANWB-artikel dat ik eerder linkte. "De winterband" bestaat niet, iedereen koopt weer iets anders in een andere maat onder een andere auto onder andere omstandigheden. En woorden als "levensgevaarlijk" die jij gebruikt zijn alleen krachttermen die niks toevoegen. Op 1s afstand van iemand rijden is sowieso stom, wat voor auto + banden jij en je voorganger ook hebben.
Ehm, ten eerste generaliseer ik juist totaal niet (ik ga overal uit van vergelijkbare banden, jij maakt er juist iedere keer specifieke voorbeelden van) en daarnaast was jij degene die begon met de term levensgevaarlijk, mijn stelling is juist dat iedereen zelf moet weten waar ie mee gaat rijden. Als jij op sneeuw gaat rijden met je zomerbanden (zou ik ook gewoon doen ;) ) is dat mij best mits je je maar aanpast.
Iemand kan dus met een zeer beperkt budget netjes zomer- en winterbanden kopen, maar zou beter uit zijn met een A-merk all season band die sowieso het hele jaar door een compromis is. En dan praten we wederom alleen over de bandjes, terwijl er in de auto veel meer winst te halen is, maar niemand wordt aangesproken op het feit dat hij een auto zonder ABS of rembekrachtiging rijdt of energy saver-achtige banden gebruikt omdat ze zo lekker lang meegaan :)
Yup, alhoewel in dat geval een goede zomerband met goede regeneigenschappen in de meeste gevallen nog een beter compromis zou zijn O-)

Ik betwijfel trouwens dat je de winst die je met een paar honderd euro extra aan banden kunt krijgen ooit gaat krijgen door datzelfde bedrag extra aan je auto uit te geven.

Maarre, we hebben nu trouwens wederom een heel betoog over nogal onzinnige dingen. Iedereen snapt dat er verschil is tussen auto's en dat je je altijd aan zult moeten passen aan de omstandigheden (en dus ook aan de grip die een auto heeft). Ik neem aan dat dat bij jou niet anders is dus ik snap niet helemaal waar deze discussie nu daadwerkelijk over gaat :)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Oh noes! Hagel een sneeuw! Morgen gauw mijn banden wisselen!

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Gonadan schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 17:51:
Oh noes! Hagel een sneeuw! Morgen gauw mijn banden wisselen!
Hier wordt het nog steeds alleen maar regen.... :(

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Was vanmiddag, ben wel benieuwd of er nog winterweer komt.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
Anoniem: 58485 schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 21:28:
[...]

Want met Quattro heb je ineens 2x zoveel remmend vermogen op de motor?

Met Quattro heb je 4 aangedreven wielen, je auto verdeeld zijn vermogen mooi over 4 wielen waardoor je makkelijker weg komt bij weinig grip.

Meer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Zo, ze zitten erop. Meteen icepacks laten installeren want dan presteren ze beter. O-)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Gonadan schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 12:48:
Zo, ze zitten erop. Meteen icepacks laten installeren want dan presteren ze beter. O-)
Toch wel ook aan de binnenkant van de banden he? Dan blijven ze langer koud! :*)

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-04 13:12
@Gonadan, ik heb zo'n infraroodmeter. Daarmee zou je eigenlijk prima banden temperatuur kunnen meten (is heel gemakkelijk), alleen moet je even stoppen zo nu en dan, om uit te stappen.

Of je knutselt het er even in als tweaker. Dat wil ik nog wel eens doen. Voornamelijk om dan ook het asfalt te meten.
Yamy_Daffy schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 21:39:
[...]

Want met Quattro heb je ineens 2x zoveel remmend vermogen op de motor?

Met Quattro heb je 4 aangedreven wielen, je auto verdeeld zijn vermogen mooi over 4 wielen waardoor je makkelijker weg komt bij weinig grip.

Meer niet.
Dat is niet helemaal waar. Bij een terreinagen in z'n 4x4 moet je JUIST in de motor afremmen wanneer je een besneeuwde helling afdaalt. Ga je remmen, dan ga je schuiven en heb je minder controle.
Dus met een 4x4 kun je wel beter controle hebben. Maar je moet dan ook niet vergeten dat je het dan over een veel zwaardere auto hebt (in mijn geval 2 ton) en dus een langere remweg hebt. Eenmaal het rempedaal fors ingetrapt is het gewoon een zwaar lomp ding.

Wat betreft de Quattro, tja het is een beetje onduidelijk wat die gaat doen met motorafremmen. Dat is namelijk niet zo simpel als een ouderwetse 4x4. Een Quattro is in de basis ook gewoon een voorwielaandrijver die de achterwielen erbij pakt wanneer het nodig is. Het zou me niet heel veel verbazen als een van de oudere quattro's ook gewoon op de voorwielen begint af te remmen, net als een FWD auto.
Tegenwoordig zit er veel meer electronica in, electronica die er ook voor zorgt dat de remkracht beter verdeelt wordt. Daarmee wordt remmen waarschijnlijk net zo gebalanceerd als motorremmen met een 4x4.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Juist aan de binnenkant, vloeibare stikstof aanvoer uit de achterbak. Onder nul presteren ze namelijk nog beter heb ik begrepen.

Plus ik heb mijn profiel gefreesd tot het weer boven de 4mm was, wel veel werk dat rijden met winterbanden.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
!null schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 13:20:
@Gonadan, ik heb zo'n infraroodmeter. Daarmee zou je eigenlijk prima banden temperatuur kunnen meten (is heel gemakkelijk), alleen moet je even stoppen zo nu en dan, om uit te stappen.

Of je knutselt het er even in als tweaker. Dat wil ik nog wel eens doen. Voornamelijk om dan ook het asfalt te meten.

[...]

Dat is niet helemaal waar. Bij een terreinagen in z'n 4x4 moet je JUIST in de motor afremmen wanneer je een besneeuwde helling afdaalt. Ga je remmen, dan ga je schuiven en heb je minder controle.
Dus met een 4x4 kun je wel beter controle hebben. Maar je moet dan ook niet vergeten dat je het dan over een veel zwaardere auto hebt (in mijn geval 2 ton) en dus een langere remweg hebt. Eenmaal het rempedaal fors ingetrapt is het gewoon een zwaar lomp ding.

Wat betreft de Quattro, tja het is een beetje onduidelijk wat die gaat doen met motorafremmen. Dat is namelijk niet zo simpel als een ouderwetse 4x4. Een Quattro is in de basis ook gewoon een voorwielaandrijver die de achterwielen erbij pakt wanneer het nodig is. Het zou me niet heel veel verbazen als een van de oudere quattro's ook gewoon op de voorwielen begint af te remmen, net als een FWD auto.
Tegenwoordig zit er veel meer electronica in, electronica die er ook voor zorgt dat de remkracht beter verdeelt wordt. Daarmee wordt remmen waarschijnlijk net zo gebalanceerd als motorremmen met een 4x4.
Met een Quattro of 4x4 verdeel je dus het remmend vermogen van de motor op 4 wielen.
Je kan niet meer/harder remmen op de motor. Aangezien je het totaal remmend vermogen niet veranderd.

Die elektronica die in moderne auto's zit die de remkracht verdeelt heeft niets met de 4x4 of Quattro te maken.
Dat heeft onze Volvo V50 fwd namelijk ook. Heet namelijk DSTC. Die meet de stand van het stuur en kijkt of er voldoende grip is om de bocht te halen. Zodra het systeem meet dat je de bocht niet haalt dan zal deze een binnenste wiel afremmen om te corrigeren.

YouTube: volvo v50-driving on snow with DSTC, 2013

YouTube: How Effective is Stability Control

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

!null schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 13:20:

Die zag ik staan inderdaad, wel wat prijzig voor een hobbytestje. :P

Op zich moet je zoiets toch prima aan je wielkast kunnen hangen om het loopvlak te meten. Aan de andere kant zal iedereen toch WC-eendonderzoek roepen dus waarom zou ik eigenlijk? :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik heb zo'n ding voor 15 dollar uit China. Maar dan moet je niet op 0,1 graad nauwkeurig willen meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Halve of hele graad is voor mijn genoeg. Zal eens kijken of ik zoiets kan vinden.

Edit:
Oh jij hebt zo'n pistool zeker?

[ Voor 20% gewijzigd door Gonadan op 16-01-2016 11:45 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Idd zo'n laser pistool. Van dx.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Da's wat lastiger in de wielkast tapen. :P

Ik dacht aan zoiets:
http://www.roteg.nl/infra...uursensor0150c-p-185.html

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 29-04 13:51

YellowCube

Wait...what?

Yamy_Daffy schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 21:50:
[...]

Met een Quattro of 4x4 verdeel je dus het remmend vermogen van de motor op 4 wielen.
Je kan niet meer/harder remmen op de motor. Aangezien je het totaal remmend vermogen niet veranderd.

Die elektronica die in moderne auto's zit die de remkracht verdeelt heeft niets met de 4x4 of Quattro te maken.
Dat heeft onze Volvo V50 fwd namelijk ook. Heet namelijk DSTC. Die meet de stand van het stuur en kijkt of er voldoende grip is om de bocht te halen. Zodra het systeem meet dat je de bocht niet haalt dan zal deze een binnenste wiel afremmen om te corrigeren.

YouTube: volvo v50-driving on snow with DSTC, 2013

YouTube: How Effective is Stability Control
de effectiviteit valt of staat uiteraard nog steeds met grip (idem voor quattro of andere AWD systemen). In de omstandigheden zoals in de filmpjes zou je met zomerbanden alsnog naast de weg belanden.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Pagina: 1 ... 103 104 Laatste

Dit topic is gesloten.