Winterbanden... wie heeft ze? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 102 ... 104 Laatste
Acties:
  • 330.379 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-05 19:54

Rannasha

Does not compute.

redwing schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 10:09:
[...]

Werd het maar eens tijd. Voorlopig heb ik 1 keer de auto mogen krabben en voor de rest is de temperatuur ruim boven nul geweest. Ik wil zo onderhand wel eens een keertje dat het winter wordt :)
Gewoon ergens gaan wonen waar de winter wat serieuzer is dan in NL :)

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 30-04 16:55

BertV

Handgemaakt

kwiebus schreef op maandag 11 mei 2015 @ 21:48:
Ik heb vandaag een stukje in een Toyota Aygo op winterbandjes gereden. Of het nu aan de winterbandjes ligt weet ik niet maar dat ding lag als een dweil op de weg. Wellicht is 27°C buitentemperatuur ook wat te warm voor winterbandjes?
Het zal wel per merk verschillen, maar mijn Kleber winterbanden sturen inderdaad anders dan mijn Pirelli zomerbanden. Nerveuzer, of directer als je het positief bekijkt.

Ik houd toch al bij beiden een hogere bandenspanning aan dan in het boekje (2.6 ipv 2.3) vanwege het verbruik. Als ik comfort belangrijk zou vinden dan had ik geen Aygo gehad.

Ik ben best tevreden met dat kleine karretje dat ik prive goedkoop rij, km-vergoeding en geen bijtelling.
Heb een lease seat ibiza st 1.2 tdi ecomotive afgewezen.

[ Voor 3% gewijzigd door BertV op 11-12-2015 10:34 ]

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02-05 16:38
BertV schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 10:33:
[...]

Het zal wel per merk verschillen, maar mijn Kleber winterbanden sturen inderdaad anders dan mijn Pirelli zomerbanden. Nerveuzer, of directer als je het positief bekijkt.

Ik houd toch al bij beiden een hogere bandenspanning aan dan in het boekje (2.6 ipv 2.3) vanwege het verbruik. Als ik comfort belangrijk zou vinden dan had ik geen Aygo gehad.

Ik ben best tevreden met dat kleine karretje dat ik prive goedkoop rij, km-vergoeding en geen bijtelling.
Heb een lease seat ibiza st 1.2 tdi ecomotive afgewezen.
Ben benieuwd naar je remweg bij natte omstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
[quote]GAIAjohan schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 19:07:
[...]

Hmm, ik heb verkeerd gekeken bij Vredestein..
Ok, de Sportrac5 die Volvo adviseert voor 205/50/17 heeft een lagere load indicatie. De 205/55/16 zomerband is wel hetzelfde..

Hier het verschil:
Boekje:
[afbeelding]

Vredestein:
[afbeelding]

Continental houdt nml dezelfde waarden als het de handleiding:
[afbeelding]
[/quote
Bij de meeste auto's moest er ook 2.2/2.4 bar in, heb echter die van mij net opgezocht en hij zegt 29 psi (2.0 bar)
tire pressure

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Malt007 schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 10:41:
[...]

Ben benieuwd naar je remweg bij natte omstandigheden.
Ik vermoed dat jij dit vraagt vanwege de (iets) hogere bandenspanning?
Die 0,3 gaat geen verschil maken, ik heb meer (dwars)profiel op de winterbanden dus de grip is toch al meer bijterig.

Omdat de banden smal zijn (155) werken de winterbanden extra goed op sneeuw heb ik verleden jaar gemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02-05 16:38
BertV schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 10:45:
[...]

Ik vermoed dat jij dit vraagt vanwege de (iets) hogere bandenspanning?
Die 0,3 gaat geen verschil maken, ik heb meer profiel op de winterbanden dus de grip is toch al meer bijterig.

Omdat de banden smal zijn (155) werken de winterbanden extra op sneeuw goed heb ik verleden jaar gemerkt.
Je hebt minder grip bij alle omstandigheden behalve sneeuw. Laatst stond er een artikel gelinkt op autoweek.nl waarbij de uitkomst was dat winterbanden gemiddeld een 18% langere remweg hebben bij natte omstandigheden door de veel mindere waterafvoer. Dan ook nog een hogere bandenspanning en een c-merk banden, hoop risico als je amper een kreukelzone hebt...

Ok, bovenstaand is ietwat gechargeerd en er zijn een hoop tegenstrijdige berichten te vinden op internet over de werking van winterbanden. Maar heb het gevoel dat het voornamelijk marketing is en het grootste gedeelte van de mensen tuint er met open ogen in.

[ Voor 14% gewijzigd door Malt007 op 11-12-2015 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Ik rij normaal motor dus wat kreukelzone betreft ben ik wel wat gewend.

Kleber is niet een A-merk, maar volgens mij ook geen slechte band.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:43
BertV schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 10:52:
Ik rij normaal motor dus wat kreukelzone betreft ben ik wel wat gewend.

Kleber is niet een A-merk, maar volgens mij ook geen slechte band.
Submerk van Michelin
Wikipedia: Michelin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beavbusi
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 02-05 16:20
Ik kan 4 winterbanden met goed profiel erop kopen voor 100 euro met velg, koopje dus. Ze zijn alleen wel van 2511 . Maakt dit uit met winterbanden? Hoorde dat je ze sowieso om de 5 jaar zou moeten vervangen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-04 08:03
Beavbusi schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 11:01:
Ik kan 4 winterbanden met goed profiel erop kopen voor 100 euro met velg, koopje dus. Ze zijn alleen wel van 2511 . Maakt dit uit met winterbanden? Hoorde dat je ze sowieso om de 5 jaar zou moeten vervangen..
Hebben ze dan nog steeds banden??????? >:)

Maar even serieus let goed op scheurtjes, uitdroging etc.
Als ze al langere tijd opgeslagen hebben gelegen zou ik ze lekker laten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:20
Rannasha schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 10:13:
[...]
Gewoon ergens gaan wonen waar de winter wat serieuzer is dan in NL :)
Dat heb ik al een jaartje gedaan, alleen hadden ze daar geen winterbanden beschikbaar..... Dat was ook gelijk de enige keer dat ik echt winterbanden nodig had (met 10 km/hr op de snelweg een helling naar boven rijden is toch niet zo'n heel fijn gevoel ;) )

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beavbusi
thefox154 schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 11:09:
[...]

Hebben ze dan nog steeds banden??????? >:)

Maar even serieus let goed op scheurtjes, uitdroging etc.
Als ze al langere tijd opgeslagen hebben gelegen zou ik ze lekker laten liggen.
De banden zien er wel goed uit nog, volgens mij vorig jaar nog gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-04 08:03
Beavbusi schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 11:40:
[...]

De banden zien er wel goed uit nog, volgens mij vorig jaar nog gebruikt.
Check even goed het profiel. Ik zie veel banden van rond de 5,5 mm aangeboden worden.
Winterband heb je toch wel zeker 5mm nodig om echt profijt te hebben.
5mm klinkt veel maar is voor de winterband dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04:35
Het wordt elk jaar meer... 4 mm is nog ruim voldoende..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beavbusi
thefox154 schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 11:42:
[...]

Check even goed het profiel. Ik zie veel banden van rond de 5,5 mm aangeboden worden.
Winterband heb je toch wel zeker 5mm nodig om echt profijt te hebben.
5mm klinkt veel maar is voor de winterband dat niet.
Het ziet er nog goed uit, heb alleen geen profielmeter. ALs ik ze echt ga ophalen zal ik deze meenemen.

Wat denk jij wat de grens is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02-05 00:10
Rannasha schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 10:05:
Gisteravond ook maar de winterbanden eronder gehangen. Had het tot nu toe uitgesteld om 3 redenen:
1) lui
2) Ik wist dat ik de afgelopen week 15% van de gemiddelde jaarlijkse kilometers zou rijden.
3) zomerbanden zitten op mooie LM velgen, winterbanden zitten op staal.

Maar goed, we hebben inmiddels de meeste nachten al iets van vorst en sneeuw is ook al eens langsgekomen, dus het werd tijd.
Je woont in Frankrijk zie ik in je profiel. Heb je daar geen verplichting voor winterbanden? Ik heb bijvoorbeeld een tijd in Oostenrijk gewoond en daar is het vanaf 1 november verplicht om met winterbanden te rijden. Tot april. Zo niet dan riskeer je een boete. En bij een ongeval zal de verzekering wel moeilijk gaan doen en waarschijnlijk noet uitkeren.

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

PM_Petrol schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 15:34:
[...]

Je woont in Frankrijk zie ik in je profiel. Heb je daar geen verplichting voor winterbanden? Ik heb bijvoorbeeld een tijd in Oostenrijk gewoond en daar is het vanaf 1 november verplicht om met winterbanden te rijden. Tot april. Zo niet dan riskeer je een boete. En bij een ongeval zal de verzekering wel moeilijk gaan doen en waarschijnlijk noet uitkeren.
Winterbanden zijn hier in FR niet verplicht, ook niet in Zwitserland (ik woon in het grensgebied). Sneeuwkettingen zijn wel verplicht op bepaalde wegen wanneer er sneeuw ligt, maar dat zijn eigenlijk alleen de wegen waar je het verwacht: bergweggetjes enzo.

edit: Overigens rij ik vaak in de kerstvakantie over Duitsland terug naar NL, dus dan loop je wel tegen de verplichte winterbanden aan.

[ Voor 8% gewijzigd door Rannasha op 11-12-2015 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:04
PM_Petrol schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 15:34:
[...]

Als winterbanden in Oostenrijk verplicht zijn, dan klopt blijkbaar de informatie die op de ANWB website staat niet, daar staat namelijk dat ze enkel bij winterse omstandigheden verplicht zijn?

http://www.anwb.nl/auto/t...interbanden-in-oostenrijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02-05 00:10
kwiebus schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 15:53:
[...]

Als winterbanden in Oostenrijk verplicht zijn, dan klopt blijkbaar de informatie die op de ANWB website staat niet, daar staat namelijk dat ze enkel bij winterse omstandigheden verplicht zijn?

Ja dat is ook zo. In Wenen en oost-Oostenrijk in het algemeen heb je minder last van winterse omstandigheden dan in het westen van het land. En de minimale profieldiepte moet wel 4mm zijn.
Maar het weer kan snel veranderen en morgen kan het ineens vriezen. Dus over het algemeen rijdt iedereen vanaf november wel met winterbanden (in Tirol iig).

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 30-04 09:22

psy

Voorlopig nog geen echte noodzaak voor de winterslofjes hier....
Verdere vooruitzichten
Volgens Meteo Limburg wordt het vanaf woensdag voor een lange periode, minimaal tot en met begin volgende week, zeer zacht. Er zijn maxima van 12 tot 16 graden te verwachten en dat zijn normale maxima voor eind maart en het eerste deel van april, dus voor de lente. Ook de nachten gaan dan erg zacht verlopen met geen lagere temperaturen dan 8 tot 11 graden. De normale maximumtemperatuur voor half december is 6 graden en de normale minimumtemperatuur 1 graad. Het gaat stevig waaien uit een zuidwestelijke richting. Woensdag is het bewolkt en regenachtig. Vanaf donderdag tot en met het weekeinde is het meestal droog en naast veel bewolking is er een aantal opklaringen.
De kans is groot dat het ook tijdens Kerstmis vrij zacht is.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
kwiebus schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 15:53:
[...]

Inderdaad hebben ze daar dezelfde regels als in Duitsland. Je bent niet verplicht om winterbanden te hebben, je bent echter wel verplicht om in winterse omstandigheden op winterbanden te rijden. Oftewel zolang er geen sneeuw/ijs ligt mag je gewoon op je zomerbanden rond rijden.
Punt is alleen wel dat de kans dat je sneeuw tegen komt daar redelijk groot is en je dus al snel er niet aan ontkomt om gedurende de winter met winterbanden te rijden.

[ Voor 11% gewijzigd door redwing op 14-12-2015 09:56 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:01

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Feitelijk de perfecte regel. Prima als je het onzin vind of er geen geld voor over hebt, maar dan mag je in de sneeuw dus gewoon de weg niet op. Word je gepakt of gebeurt er wel iets terwijl je niet de maatregelen hebt getroffen ben je gewoon de sjaak.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:51

PauseBreak

derp!

Rannasha schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 15:47:
[...]

Winterbanden zijn hier in FR niet verplicht, ook niet in Zwitserland (ik woon in het grensgebied). Sneeuwkettingen zijn wel verplicht op bepaalde wegen wanneer er sneeuw ligt, maar dat zijn eigenlijk alleen de wegen waar je het verwacht: bergweggetjes enzo.

edit: Overigens rij ik vaak in de kerstvakantie over Duitsland terug naar NL, dus dan loop je wel tegen de verplichte winterbanden aan.
Dat is wel een dingetje, want ik ken verschillende dorpen in Zwitserland waar je gewoon niet de weg op mag gaan wanneer je auto geen permanente AWD heeft en voorzien is van winterbanden. Wellicht dus dat dit per kanton verschilt.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

PauseBreak schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 17:30:
[...]

Dat is wel een dingetje, want ik ken verschillende dorpen in Zwitserland waar je gewoon niet de weg op mag gaan wanneer je auto geen permanente AWD heeft en voorzien is van winterbanden. Wellicht dus dat dit per kanton verschilt.
Ongetwijfeld, de kantons hebben een behoorlijke mate van autonomiteit op gebied van interne zaken. Op federaal niveau is het echter niet verplicht en ook de kantons waar ik me regelmatig begeef (Geneve, Vaud, Valais) hebben ook geen kanton-brede verplichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azerox
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-04 17:01
Omdat ik in een grote stad woon en aan de snelweg heb ik geen winterbanden. De binnenwegen zijn altijd goed begaanbaar en de snelweg al helemaal. Mocht er ineens onverwacht -20 horrorstormwinter aankomen dan schaf ik ze wel aan natuurlijk. Met de winters in Nederland zie ik de toegevoegde waarde niet. Ik hou gewoon wat meer afstand (sowieso al) en doe rustig aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:34
Azerox schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 18:37:
Mocht er ineens onverwacht -20 horrorstormwinter aankomen dan schaf ik ze wel aan natuurlijk.
Als het zo onverwacht is ben je dan sowieso te laat hè :+, bovendien is de run op winterbanden zo enorm dat je ze waarschijnlijk pas na de sneeuwperiode erom kunt laten zetten :+

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azerox
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-04 17:01
GAIAjohan schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 18:39:
[...]

Als het zo onverwacht is ben je dan sowieso te laat hè :+, bovendien is de run op winterbanden zo enorm dat je ze waarschijnlijk pas na de sneeuwperiode erom kunt laten zetten :+
Ik kan gelukkig thuis werken :) Ook voor zeer lange tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• calsonic
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Vorig jaar een leuke set 16" Borbet lichtmetaal met winterbanden gekocht... liggen nu nog steeds in de schuur.
Misschien maar verkopen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-04 13:12
Tja ik had ze er onder gezet toen het laatst een flink stuk kouder werd. Maar nu is het weer zo warm, dat het alleen maar nadelig is denk ik. Valt me nog mee met grip, ligt nog wel goed op de weg in de bochten. Maar ik zou wellicht voor de gein eens een noodstop moeten doen op een afgelegen stukje. Want tja, 15 graden is nou niet echt winterbandenweer.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:15
Het lijkt er meer en meer op dat het zinvoller wordt om 4 seizoenen- of knappe zomer banden te kopen. Met de afgelopen wintermaanden en wat er nu voorspeld is heeft het weinig zin om echte winterbanden te kopen. Wellicht dat het nog loont als je in het hoge noorden woont . Misschien met z'n allen minder rijden zodat we toch ooit nog winterbanden kunnen gebruiken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Miki schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 09:22:
Het lijkt er meer en meer op dat het zinvoller wordt om 4 seizoenen- of knappe zomer banden te kopen.
Was het dan niet altijd al zinvoller om goede 4 seizoenen banden te kopen?
Geen gedoe met extra velgen, het wisselen van de banden en het opslaan van krik, velgen etc etc.

* Chevy454 heeft zomer- en winterbanden :(
Maar zodra deze setjes op gereden zijn worden er 4 seizoenen gemonteerd.

Zelfs mijn teamleader die de grootste tegenstander was van no season pneuen is omgeslagen naar goede 4 seizoensbanden.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Neuh, want zolang het gewoon hollands weer is wil je gewoon goede 'normale' banden met goede prestaties op nat. Dus 70-80% van de tijd wil je sowieso geen vierseizoen of winterband op je auto hebben. Dit jaar zelfs 95% van de tijd. :+

In mijn ogen wordt het meer en meer zinvol om gewoon alleen op goede zomerbanden te rijden. :P

[ Voor 17% gewijzigd door Gonadan op 18-12-2015 10:24 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-04 13:12
Met de sportievere auto's reed ik meestal banden die gewoon goed grip boden (sportieve banden) die dan vervolgens niet heel lang mee gingen, maar zoveel kilometer reed ik ook niet.

Maar met dat soort banden had ik ook eigenlijk geen problemen als het weer wat slechter en kouder was. Eigenlijk ook een soort van all-season band. Tot er natuurlijk echt ijzel of sneeuw lag, dan hield het wel op.

Dus een goeie sportieve band met zachter rubber zou ik ook wel kunnen zien als all-season band, met als grote nadeel dat je er weinig kilometers mee doet.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:51

Polycom

Poes van goud

Ben blij dat m'n winterbanden nog in de kast liggen. Misschien ga ik ze wel verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Gonadan schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 10:23:
In mijn ogen wordt het meer en meer zinvol om gewoon alleen op goede zomerbanden te rijden. :P
Belangrijkste voor Nederland is dat je een band pakt die het goed doet in de regen. All-seasons klinken altijd leuk maar blijven een compromis waardoor je eigenlijk altijd op mindere banden rijdt alleen omdat je dan bij die paar dagen sneeuw wat betere grip hebt.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denko
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-05 19:07

Denko

|{ing Øf ßlitz

Boinkie schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 11:44:
Het wordt elk jaar meer... 4 mm is nog ruim voldoende..
Onder de 9 mm ga ik niet meer de weg op! Levensgevaarlijk.

Afbeeldingslocatie: http://cdn.meme.am/instances/500x/55843270.jpg

PSN & XBL: Denkoyugo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

redwing schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 11:01:
Belangrijkste voor Nederland is dat je een band pakt die het goed doet in de regen. All-seasons klinken altijd leuk maar blijven een compromis waardoor je eigenlijk altijd op mindere banden rijdt alleen omdat je dan bij die paar dagen sneeuw wat betere grip hebt.
No shit, dat staat toch in het stukje wat je nu weggeknipt hebt? :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Gonadan schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 11:11:
[...]

No shit, dat staat toch in het stukje wat je nu weggeknipt hebt? :+
Oeps, zie het dan maar als bevestiging dat ik het helemaal met je eens ben :+

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
Ze liggen nog in de schuur, ik heb dit seizoen een keer hoeven krabben maar toen was de weg droog.
Zolang mijn telefoon voor de komende zeven dagen zelfs nacht temperaturen voorspeld boven de zeven graden krijg ik nog geen aandrang om ze eronder te zetten.
Als de wind gaat draaien en uit Siberië of de Noordpool gaat waaien kan het altijd nog.
Nou heb ik winterbanden voornamelijk omdat ze in de wijk niet strooien en als het
blijft vriezen en een keer sneeuwt we al die tijd met gladheid blijft zitten. Maar het is pas December.
In het verleden is februari bitter koud geweest met akelige sneeuw op 1 maart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Om letterlijk antwoord te geven op de vraag: ik heb 3 setjes winterbanden op velgen liggen (1x set Peugeot Partner/Berlingo, 1x Audi A4/A6 op lichtmetaal en een setje voor Volvo V70/S80 2007 en nieuwer), overgenomen van een klant van me om te verkopen. :+ Dus als iemand nog iets zoekt voor bovengenoemde modellen: ze mogen weg voor een zacht prijsje. :+

Op m'n 740 en V70 heb ik gewoon allweather-banden: Michelin Crossclimate op de V70 en Vredestein Quatrac op de 740, beiden bevallen prima voor heel het jaar door. :)

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-05 14:58
Bart-Willem schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 13:52:
Om letterlijk antwoord te geven op de vraag: ik heb 3 setjes winterbanden op velgen liggen (1x set Peugeot Partner/Berlingo, 1x Audi A4/A6 op lichtmetaal en een setje voor Volvo V70/S80 2007 en nieuwer), overgenomen van een klant van me om te verkopen. :+ Dus als iemand nog iets zoekt voor bovengenoemde modellen: ze mogen weg voor een zacht prijsje. :+

Op m'n 740 en V70 heb ik gewoon allweather-banden: Michelin Crossclimate op de V70 en Vredestein Quatrac op de 740, beiden bevallen prima voor heel het jaar door. :)
Wat is het formaat, merk en type van de S80 banden?

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Gamebuster schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 14:36:
[...]

Wat is het formaat, merk en type van de S80 banden?
225/55/16, 2x Continental Wintercontact (5,5-6mm profiel) en 2x Dunlop SP Wintersport (5-5,5mm profiel). Het zijn 16-inch stalen velgen met ET 50 en naafgat 63,4mm (vandaar nieuw type S80 en V70, maar ze zouden ook op een V50, C30 en S40 moeten passen, al vermoed ik dat de bandenmaat daarvan kleiner is). Indien gewenst met originele Volvo wieldoppen die prima bij een V70 en S80 passen (zijn de originele die op de V70 van 2008 en later geleverd zijn). Je S80 is wel van het nieuwe type? :P

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
Bart-Willem schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 19:16:
[...]

225/55/16, 2x Continental Wintercontact (5,5-6mm profiel) en 2x Dunlop SP Wintersport (5-5,5mm profiel). Het zijn 16-inch stalen velgen met ET 50 en naafgat 63,4mm (vandaar nieuw type S80 en V70, maar ze zouden ook op een V50, C30 en S40 moeten passen, al vermoed ik dat de bandenmaat daarvan kleiner is). Indien gewenst met originele Volvo wieldoppen die prima bij een V70 en S80 passen (zijn de originele die op de V70 van 2008 en later geleverd zijn). Je S80 is wel van het nieuwe type? :P
Nee heb een oude S80 (2001), maar er zitten dus ook echt velgen bij. Ze passen in ieder geval niet op mijn huidige velgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:16

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik krijg ze van de leasemij, maar ze liggen er nog niet onder.Mijn ervaring is toch wel minder comfort en de temperatuur is ook niet dat het noodzakelijk is. Zodra de temperatuur onder de 10 graden komt zet ik ze eronder.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Gamebuster schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 21:55:
[...]

Nee heb een oude S80 (2001), maar er zitten dus ook echt velgen bij. Ze passen in ieder geval niet op mijn huidige velgen.
Want je hebt 15-inch zeker? :+ Ik mis m'n S80 nog steeds trouwens, zo'n V70 diesel is toch wel hele andere koek. :'(

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
Bart-Willem schreef op zondag 20 december 2015 @ 00:22:
[...]

Want je hebt 15-inch zeker? :+ Ik mis m'n S80 nog steeds trouwens, zo'n V70 diesel is toch wel hele andere koek. :'(
225/50/17 heb ik op de putdeksel velgen. Maar ik heb straks een Golf GTE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:34
Bart-Willem schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 19:16:
[...]

Et waarde is ook anders.. Nml 52,5
Normale maten in 16" voor een c30/s40/v50 zijn 195/60/16 en 205/55/16.

Dus nee, het gaat geheel niet passen op die auto's.

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EektheMan
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 02-05 16:42

EektheMan

DPC

Sport_Life schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 23:10:
Zodra de temperatuur onder de 10 graden komt zet ik ze eronder.
Op een enkele dag na is de temperatuur op werkdagen <9u - >19u toch ook onder de 10C? Dat zijn toch de momenten wanneer de meesten die banden gebruiken, tenminste, ik kijk niet naar de temps overdag.
*Disclaimer, Eek woont niet in NL en heeft niet zo'n idee wat het weer heeft gedaan de afgelopen tijd. Ervaringen in het verleden...garantie...

[ Voor 4% gewijzigd door EektheMan op 20-12-2015 11:59 ]

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinobigbird
  • Laatst online: 23:27

Pinobigbird

doesn't share food!

De afgelopen weken was het gewoon rond de 10°C tijdens de ochtend- en avondspits hoor. Een paar weken geleden was het een ochtend 4°C. Al met al geen winterbandenweer.
Toch ben ik vrijdag banden gaan wisselen. Die afspraak had ik oktober al staan, in de veronderstelling dat het nu wel richting het vriespunt zou gaan...

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Winterbanden krijgen pas een merkbaar verschil onder de 0 graden en eerlijk gezegd zit het enige echte verschil alleen maar op ijs/sneeuw. Voor de rest maakt het geen bal uit of je op dit moment op winter of zomerbanden rijdt.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08:02
calsonic schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 08:34:
Vorig jaar een leuke set 16" Borbet lichtmetaal met winterbanden gekocht... liggen nu nog steeds in de schuur.
Misschien maar verkopen....
Hier liggen ze bij het autobedrijf... Betaal jaarlijks natuurlijk wat kosten voor deze opslag. Ik zit nu over 3 opties te twijfelen:
- banden onder mijn Nissan Pixo laten zetten
- banden jaartje overslaan
- banden verkopen

:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-04 11:05
redwing schreef op zondag 20 december 2015 @ 19:45:
Winterbanden krijgen pas een merkbaar verschil onder de 0 graden en eerlijk gezegd zit het enige echte verschil alleen maar op ijs/sneeuw. Voor de rest maakt het geen bal uit of je op dit moment op winter of zomerbanden rijdt.
Kleine correctie; winterbanden zonder winterse omstandigheden rijden als een slappe vaatdoek t.o.v. zomerbanden.

Die van mij liggen nog netjes in de opslag. Daar blijven ze, totdat de weerprofeet dicteert dat het echte ***weer eraan komt. En dan ben ik o zo blij dat ik die dingen heb :)

[ Voor 4% gewijzigd door Henk op 20-12-2015 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-04 15:53

fynrd1

Fooled by Randomness

Ik hoopte dat het wat kouder zou zijn zodat mijn pas aangeschafte winterset eronder kon. Helaas, toch voor kerst, twee nieuwe zomerbanden(PS3) moeten aanschaffen, aangezien ze de twee voorste onder de wettelijke grens van 1.6mm waren gekomen.

||| F1-aeroblog || Battlelog |||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Henk schreef op zondag 20 december 2015 @ 23:31:
[...]
Kleine correctie; winterbanden zonder winterse omstandigheden rijden als een slappe vaatdoek t.o.v. zomerbanden.
Dat ligt meestal aan het soort winter/zomerbanden die je hebt. Goede winterbanden zouden in de huidige omstandigheden niet veel moeten verschillen met zomerbanden. Als je echter 'sportieve' zomerbanden hebt en die vergelijkt met standaard winterbanden zul je wel verschil merken. Wat ik hier op het werk veel zie is dat mensen hun zomerbanden helemaal uitzoeken, daarna hun winterbanden van marktplaats halen en dan klagen dat winterbanden zo slecht rijden :+

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:41
[...]

Dat zou vrijwel niets uit moeten maken, vaak rijdt de winterband wat minder omdat ze vaak om een kleinere velg zitten
Qua grip rijden mijn winterbanden met de temperaturen van de laatste dagen alsnog prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

[...]

Die van mij liggen nog netjes in de opslag. Daar blijven ze, totdat de weerprofeet dicteert dat het echte ***weer eraan komt. En dan ben ik o zo blij dat ik die dingen heb :)
Dat dus. Tot nu toe blijkt uit bijna elke test dat winterbanden alleen beter presteren op sneeuw en ijs. Onder normale en zeer regenachtige omstandigheden zijn zomerbanden nog steeds beter (ook als het heel koud is).
M'n spiksplinternieuwe velgen en banden liggen dus ook helaas nog te wachten op koude en gure tijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

EektheMan schreef op zondag 20 december 2015 @ 11:58:
Op een enkele dag na is de temperatuur op werkdagen <9u - >19u toch ook onder de 10C? Dat zijn toch de momenten wanneer de meesten die banden gebruiken, tenminste, ik kijk niet naar de temps overdag.
*Disclaimer, Eek woont niet in NL en heeft niet zo'n idee wat het weer heeft gedaan de afgelopen tijd. Ervaringen in het verleden...garantie...
Aan de kust is met 15+ naar huis geen uizondering. :+
FabianGTI schreef op maandag 21 december 2015 @ 09:58:
Dat zou vrijwel niets uit moeten maken, vaak rijdt de winterband wat minder omdat ze vaak om een kleinere velg zitten
Qua grip rijden mijn winterbanden met de temperaturen van de laatste dagen alsnog prima :)
Daarom heb ik exact dezelfde maat als mijn zomerbanden, maar dat schijnt dan ook weer VERBOTEN te zijn. :+
Dat zou suggereren dat de omgevingstemperatuur een grote mate van invloed heeft op de band. Dat is helaas niet waar, pas als de omstandigheden dermate slecht zijn dat je ze niet warm kunt rijden gaat de buitentemperatuur een rol spelen.

In dat licht, is er al een keer een tegenonderzoek gevonden of blijft men gewoon nog de fabrikanten na-papegaaien? :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-05 14:35
De eerste km's na het vertrekken of gewoon in druk verkeer rijden is niet genoeg om die banden warm te krijgen. Dat moet je al serieus doothalen om wat temperatuur er in te krijgen en dat doet 99% van de rijders niet. Voor het grootste deel van de bevolking is Tband ~ Tomgeving.
Ik heb wel de indruk dat met de winterbanden toch iets langer grip houden op een nat en hobbelig wegdek. Ik vermoed dat de iets zachtere winterbanden daar toch iets voor tussen zitten.
In het droge weer van nu met temperaturen tussen de 10 en 15 graden zijn de winterbanden beduidend minder goed dan de zomersloffen. In het nat gaat het ongeveer gelijk op, beiden doen de tractiecontrole ingrijpen in tweede, soms zelfs in derde op vlakke natte beton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:57
Ik heb m'n winterbanden er ook onder liggen, vooral omdat m'n zomerbanden gewoon versleten waren. Merk het echter gelijk wel; bak minder grip en minder stuurgevoel. Merk ook duidelijk dat de wangen van winterbanden veel zachter zijn.

Ik zit er sterk over te twijfelen om mijn winterbanden te verkopen en een setje A-merk zomerbanden te kopen. Die paar dagen dat het sneeuwt in NL kan ik m'n auto wel laten staan, en de nadelen tegen winterbanden wegen imho niet op tegen de voordelen. Zo nam ik afgelopen week een (bijna haakse) bocht met 40km/h, waarbij ik dusdanig veel onderstuur had dat ik bijna geheel op de andere weghelft kwam. Dezelfde bocht met (versleten) zomerbanden was geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Knul schreef op maandag 21 december 2015 @ 13:15:
Zo nam ik afgelopen week een (bijna haakse) bocht met 40km/h, waarbij ik dusdanig veel onderstuur had dat ik bijna geheel op de andere weghelft kwam. Dezelfde bocht met (versleten) zomerbanden was geen enkel probleem.
Komt nog wel..blijkbaar rij je ietwat op de grens van wat je auto aankan :) Ik heb wat grip betreft nooit echt verschil gemerkt tussen winter- of zomerbanden. Maar ik blijf dan ook ver weg van de grens O-)

* Glashelder weet uit ervaring dat lantaarnpalen hard aankomen :) Die dingen hebben de nare eigenschap even hard te zijn, of je nou op zomer of winterbanden staat :+
Gonadan schreef op maandag 21 december 2015 @ 12:46:

Daarom heb ik exact dezelfde maat als mijn zomerbanden, maar dat schijnt dan ook weer VERBOTEN te zijn. :+
Wat is er precies verboden?

Zoals ik het lees lijk je te zeggen dat het hebben van winterbanden in dezelfde maten als zomerbanden verboden is :? * Glashelder is in overtreding

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Het was een satirische formulering met referentie naar de toortsen en hooivorken die ik in dit topic achter mij aan heb gekregen toen ik toe gaf op dezelfde maat te rijden. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

GAIAjohan schreef op zondag 20 december 2015 @ 02:48:
[...]

Et waarde is ook anders.. Nml 52,5
Normale maten in 16" voor een c30/s40/v50 zijn 195/60/16 en 205/55/16.

Dus nee, het gaat geheel niet passen op die auto's.
ET 52,5 past makkelijk op een C30/S40/V50, alleen de bandenmaat wijkt iets teveel af. :P Dan krijg je een C30 Monstertruck, maar het past wel. :+

Dat het geheel niet past is dus onzin: de ET-waarde mag best afwijken, als het maar niet teveel is. 2,5 afwijking is echt helemaal niets. :P

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Meestal gaat 10mm beide kanten op wel goed, vooral naar buiten toe als je niet te brede banden hebt want dan kom je tegen de wielkasten aan, en naar binnen kan soms problemen dat je velgen niet genoeg ruimte hebben rond de remklauwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
AndRo555 schreef op maandag 21 december 2015 @ 13:02:
De eerste km's na het vertrekken of gewoon in druk verkeer rijden is niet genoeg om die banden warm te krijgen. Dat moet je al serieus doothalen om wat temperatuur er in te krijgen en dat doet 99% van de rijders niet. Voor het grootste deel van de bevolking is Tband ~ Tomgeving.
Je hoeft helemaal niet serieus door te halen om je band op temperatuur te krijgen. Bij een normale auto verzorgt de vervorming van de band tijdens het rijden de meeste hitte in een band. Als je 10 minuutjes 50 kunt rijden zijn ze al ruim boven de omgevingstemperatuur. Voor het gros van de mensen op de weg is de Tomgeving dus totaal niet van belang en klopt de stelling dat Tband ~ Tomgeving al helemaal niet.

Je moet dit dus niet vergelijken met b.v. een Formule 1 waar ze juist veel hitte in de band krijgen doordat ze veel wrijving hebben met de weg. Bij een normale auto is dat amper van belang en zijn banden er ook niet op gemaakt om op die manier een hogere temperatuur te krijgen. Sterker nog kun je daar eerder een klapband van krijgen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
redwing schreef op maandag 21 december 2015 @ 14:21:
[...]

Je hoeft helemaal niet serieus door te halen om je band op temperatuur te krijgen. Bij een normale auto verzorgt de vervorming van de band tijdens het rijden de meeste hitte in een band. Als je 10 minuutjes 50 kunt rijden zijn ze al ruim boven de omgevingstemperatuur. Voor het gros van de mensen op de weg is de Tomgeving dus totaal niet van belang en klopt de stelling dat Tband ~ Tomgeving al helemaal niet.

Je moet dit dus niet vergelijken met b.v. een Formule 1 waar ze juist veel hitte in de band krijgen doordat ze veel wrijving hebben met de weg. Bij een normale auto is dat amper van belang en zijn banden er ook niet op gemaakt om op die manier een hogere temperatuur te krijgen. Sterker nog kun je daar eerder een klapband van krijgen.
Meer dan een paar graden kan het niet zijn, en dat reken ik ook bij "~". De hitte die je verstookt in je banden is verloren brandstof en die willen veel fabrikanten beperken. Daarnaast koelen de banden harder af naarmate het temperatuursverschil met de omgeving groter is. Laat staan dat het wat nat is, dan krijg je er al helemaal geen temperatuur in stads/spits/file omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
AndRo555 schreef op maandag 21 december 2015 @ 15:19:
[...]
Meer dan een paar graden kan het niet zijn, en dat reken ik ook bij "~". De hitte die je verstookt in je banden is verloren brandstof en die willen veel fabrikanten beperken. Daarnaast koelen de banden harder af naarmate het temperatuursverschil met de omgeving groter is. Laat staan dat het wat nat is, dan krijg je er al helemaal geen temperatuur in stads/spits/file omgeving.
Nogmaals, de temperatuur van een band wordt vooral veroorzaakt door de vervorming van de band en maar voor een heel klein gedeelte door het contat met de weg. Het grappige daaraan is dat als het buiten dus echt koud wordt dat vooral invloed heeft op de begintemperatuur van de banden, maar als je eenmaal aan het rijden bent heeft dat nog maar amper invloed. Als je dus 10 minuutjes aan het rijden bent zijn je banden ruim warmer dan de omgeving ongeacht kou of regen (en dan gaat het dus wel degelijk om meer dan een paar graden)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Gonadan schreef op maandag 21 december 2015 @ 13:44:
Het was een satirische formulering met referentie naar de toortsen en hooivorken die ik in dit topic achter mij aan heb gekregen toen ik toe gaf op dezelfde maat te rijden. ;)
Mijn winterset heeft ook gewoon dezelfde afmetingen als de zomerbanden 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:57
Glashelder schreef op maandag 21 december 2015 @ 13:38:
[...]

Komt nog wel..blijkbaar rij je ietwat op de grens van wat je auto banden aankunnen :) Ik heb wat grip betreft nooit echt verschil gemerkt tussen winter- of zomerbanden. Maar ik blijf dan ook ver weg van de grens O-)

* Glashelder weet uit ervaring dat lantaarnpalen hard aankomen :) Die dingen hebben de nare eigenschap even hard te zijn, of je nou op zomer of winterbanden staat :+
FTFY

Overigens ontdek ik de grens liever op een (voor mij) bekende overzichtelijke bocht waar niemand rijdt, dan op een willekeurig moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Glashelder schreef op maandag 21 december 2015 @ 13:38:
Ik heb wat grip betreft nooit echt verschil gemerkt tussen winter- of zomerbanden. Maar ik blijf dan ook ver weg van de grens O-)
Zolang je de keuze hebt. Iedereen die door een flink pak sneeuw heeft moeten rijden met en zonder winterbanden heeft het verschil wel ervaren. Dan ontkom je niet aan de grens. Jammer genoeg komt het in Nederland wel erg weinig voor, want ik vind het wel lollig. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Over sneeuw geen discussie hoor, daar is uiteraard een duidelijk verschil. En daarom heb ik ze ook ;) Omdat ik bij normaal gebruik geen verschil merk. Maar mocht het dan ineens gaan sneeuwen dan zit ik 'safe' :)

Hier kom je zonder winterbanden zowat de straat niet uit als het gesneeuwd heeft :X

[ Voor 17% gewijzigd door Glashelder op 21-12-2015 16:01 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Glashelder schreef op maandag 21 december 2015 @ 16:01:
Over sneeuw geen discussie hoor, daar is uiteraard een duidelijk verschil. En daarom heb ik ze ook ;) Omdat ik bij normaal gebruik geen verschil merk. Maar mocht het dan ineens gaan sneeuwen dan zit ik 'safe' :)

Hier kom je zonder winterbanden zowat de straat niet uit als het gesneeuwd heeft :X
Genoeg plekken waar je na een paar dagen met sneeuw ook de straat niet meer uitkomt mét winterbanden hoor. Dat wordt lekker platgereden en dan krijg je zo'n fijne laag ijs met prettige randen in het midden en aan de zijkanten. Dat was afgelopen winter echt genieten :P

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Daar kan je toch gewoon op rijden? Mits behoedzaam?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-05 16:45

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Gonadan schreef op maandag 21 december 2015 @ 15:52:
[...]

Zolang je de keuze hebt. Iedereen die door een flink pak sneeuw heeft moeten rijden met en zonder winterbanden heeft het verschil wel ervaren. Dan ontkom je niet aan de grens. Jammer genoeg komt het in Nederland wel erg weinig voor, want ik vind het wel lollig. :P
Veelal snappen diezelfde mensen ook niet het principe achter gas, koppeling en combinatie ervan als je vanuit stilstand heuveltje op moet. Oude kantoor waren de parkeerplaatsen allemaal aflopend, dus wild je weg, moest je eerst stukje omhoog.

Collega nog vol trots vertellen, heeft winterbanden, geen probleem, zo weg. Vervolgens stapt ze in de auto, gooit dat ding tegen de 3,5k toeren en koppeling los.. De initiële verplaatsing van ~10cm was al snel over toen de sneeuw onder de auto inmiddels ijs werd, nee.. goed bezig met je winterbanden. En nog steeds elk jaar als we weer eens het mirakel mogen krijgen van sneeuw, zie je ze weer.. in de sneeuw, volgas en maar blijven planken.

Ik ga dit jaar gewoon verder op zomerbanden, vorig jaar nog all-season, ervoor nog aparte winterbanden, gros van de wegen die ik rij zijn al ruim voordat ik de weg op ga gesmolten door de strooiwagens, wegrijden, bochten neem ik wel wat langzamer en als bonus, ik rij toch een AWD auto :)

Laat er eerst maar eens wat sneeuw komen :P

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
redwing schreef op maandag 21 december 2015 @ 15:24:
[...]

Nogmaals, de temperatuur van een band wordt vooral veroorzaakt door de vervorming van de band en maar voor een heel klein gedeelte door het contat met de weg.
Volledig mee akkoord, dat ontkende ik ook helemaal niet. De band koelt ook gewoon af wegens (turbulente) gedwongen convectie (luchtstroom) en indien nat ook nog een stuk door verdamping van het water.
Het grappige daaraan is dat als het buiten dus echt koud wordt dat vooral invloed heeft op de begintemperatuur van de banden, maar als je eenmaal aan het rijden bent heeft dat nog maar amper invloed. Als je dus 10 minuutjes aan het rijden bent zijn je banden ruim warmer dan de omgeving ongeacht kou of regen (en dan gaat het dus wel degelijk om meer dan een paar graden)
Complete nonsense, want de koeling van de banden is rechtstreeks afhankelijk met het verschil in temperatuur tussen band en omgeving. Als je dus aan het rijden bent zal de bandentemperatuur quasi altijd x aantal graden boven de omgevingstemperatuur zijn. Ongeacht wat die omgevingstemperatuur is. (nattigheid en vochtigheidsgraad van de lucht hebben ook wel nog een beetje invloed)

Plak er eens een getal op. Want ik heb toch echt de indruk dat banden vrij gemakkelijk hun warmte kwijt raken als ze een stukje gereden hebben, stadsverkeer.
Mijn banden zijn niet voelbaar warm na een stukje rijden en met voelbaar = meer dan een paar graden boven omgeving.
Na een goed stuk snelweg, 130(+)km/u zijn ze misschien lichtelijk warm.

[ Voor 13% gewijzigd door AndRo555 op 21-12-2015 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Pas als je stil staat.

Maar leuk, deze weer. Deze is aan jou redwing, ik pak de popcorn. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Gonadan schreef op maandag 21 december 2015 @ 17:12:
Pas als je stil staat.

Maar leuk, deze weer. Deze is aan jou redwing, ik pak de popcorn. :D
LOL, tja ik kan het echt niet laten :+ Volgens mij is dit het 3e of 4e jaar dat we deze discussie hebben ;)
AndRo555 schreef op maandag 21 december 2015 @ 17:00:
Complete nonsense, want de koeling van de banden is rechtstreeks afhankelijk met het verschil in temperatuur tussen band en omgeving.
Hey, maar dat ontken ik ook niet :D Punt is alleen dat de temperatuur van een band vooral afhankelijk is van de vervorming van de band tijdens het rijden. Dus uiteindelijk zal de band wel iets kouder zijn, maar dat verschil is veel kleiner dan het verschil in buitentemperatuur.
Als je dus aan het rijden bent zal de bandentemperatuur quasi altijd x aantal graden boven de omgevingstemperatuur zijn. Ongeacht wat die omgevingstemperatuur is. (nattigheid en vochtigheidsgraad van de lucht hebben ook wel nog een beetje invloed)
Als je aan het rijden bent zal de bandentemperatuur vooral een bepaald aantal graden worden. Als het 10 graden kouder of warmer buiten is zal de band zelf niet 10 graden warmer of kouder worden. Dat verschil is een heel stuk kleiner.
Plak er eens een getal op. Want ik heb toch echt de indruk dat banden vrij gemakkelijk hun warmte kwijt raken als ze een stukje gereden hebben, stadsverkeer.
Mijn banden zijn niet voelbaar warm na een stukje rijden en met voelbaar = meer dan een paar graden boven omgeving.
Ik ga er geen getallen op plakken omdat ik die getallen niet heb. Wat ik wel heb is dat er eerder in dit topic (een paar jaar terug of zo) een onderzoek staat waaruit blijkt dat de temp van een band vooral bepaald wordt door de vervorming van de band en dat de buitentemperatuur maar heel marginaal van invloed is.
Ik heb toen ook wat verder gezocht en de onderzoeken die er specifiek voor waren (bar weinig van te vinden trouwens) geven allemaal dit verhaal.

De tegenhanger hiervan is een standaard verhaaltje van 7 graden onzin die je op tig sites precies hetzelfde ziet staan, maar waar geen enkele onderbouwing bij staat. De enige testen worden gedaan met auto's die een remtest ondergaan zonder eerst een stukje gereden te hebben en daarmee dus niet representatief zijn.
Na een goed stuk snelweg, 130(+)km/u zijn ze misschien lichtelijk warm.
Je zult merken dat als het 20 graden buiten is ze lichtelijk warm zijn, maar als het -10 is dat ze nog steeds lichtelijk warm aan zullen voelen. Als de temp de buitentemp + x zou zijn zou je je banden moeten verbranden als het buiten 20 graden is. Dit geeft dus eigenlijk juist precies aan wat ik hier zeg :P

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
redwing schreef op maandag 21 december 2015 @ 19:21:
[...]

[...]

Als je aan het rijden bent zal de bandentemperatuur vooral een bepaald aantal graden worden. Als het 10 graden kouder of warmer buiten is zal de band zelf niet 10 graden warmer of kouder worden. Dat verschil is een heel stuk kleiner.

[...]

Ik ga er geen getallen op plakken omdat ik die getallen niet heb. Wat ik wel heb is dat er eerder in dit topic (een paar jaar terug of zo) een onderzoek staat waaruit blijkt dat de temp van een band vooral bepaald wordt door de vervorming van de band en dat de buitentemperatuur maar heel marginaal van invloed is.
Ik heb toen ook wat verder gezocht en de onderzoeken die er specifiek voor waren (bar weinig van te vinden trouwens) geven allemaal dit verhaal.

[...]
Dat onderzoek wil ik wel eens zien. Wat je/het onderzoek eigenlijk zegt is dat ofwel banden veel meer warmte genereren als het koud is buiten of dat banden zichzelf veel beter thermisch isoleren in het koude. Twee aspecten die niet echt opgaan imho.
Vanuit een warmteoverdracht perspectief klopt dat anders niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
AndRo555 schreef op maandag 21 december 2015 @ 19:55:
[...]
Dat onderzoek wil ik wel eens zien. Wat je/het onderzoek eigenlijk zegt is dat ofwel banden veel meer warmte genereren als het koud is buiten of dat banden zichzelf veel beter thermisch isoleren in het koude. Twee aspecten die niet echt opgaan imho.
Vanuit een warmteoverdracht perspectief klopt dat anders niet.
Rubber is isolerend dus zal het koude (of de warmte) van het asfalt + buitenlucht slecht in de band komen. Vervorming gebeurt echter in de hele band waardoor de hele band warmer wordt. Je krijgt dan dat er vanuit het asfalt amper kou/warmte de band in gaat, maar wel dat de band door vervorming helemaal opwarmt. Uiteindelijk is het dan ook logisch dat de temperatuur van een band grotendeels afhankelijk is van de warmte die vrij komt bij de vervorming tijdens het rijden en niet zo zeer van de buitentemperatuur.

Hier staat het trouwens : Speedpete in "Winterbanden... wie heeft ze?"

Staat trouwens ook mooi in hoe lang het duurt voor een band op temperatuur is, +/- 20 minuten dus.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
redwing schreef op maandag 21 december 2015 @ 20:12:
[...]

Rubber is isolerend dus zal het koude (of de warmte) van het asfalt + buitenlucht slecht in de band komen. Vervorming gebeurt echter in de hele band waardoor de hele band warmer wordt. Je krijgt dan dat er vanuit het asfalt amper kou/warmte de band in gaat, maar wel dat de band door vervorming helemaal opwarmt. Uiteindelijk is het dan ook logisch dat de temperatuur van een band grotendeels afhankelijk is van de warmte die vrij komt bij de vervorming tijdens het rijden en niet zo zeer van de buitentemperatuur.
Even serieus nu, want wat je zegt houdt niet veel steek:
Beschouw de warmte die in de band komt door vervorming. Stel die even voor als constant (zeg maar constant 50 km/u rijden) Na een tijd zal de band op een constante temperatuur blijven. (mocht die blijven opwarmen dan was die al snel gesprongen)
De temperatuur blijft constant, dus dat wil zeggen dat de hoeveelheid warmte per seconde die in de band wordt gestoken (door vervorming), gelijk is aan de hoeveelheid warmte per seconde die door de band wordt afgegeven aan de omgeving. (eerste wet van de thermodynamica)
De hoeveelheid warmte die een band afgeeft aan de omgeving:
Q1= h *(Tband-Tomgeving)
Waarbij Q1 de warmtestroom is uit de band (in Watt) en h een constante die kenmerkend is voor die band aan een bepaalde load en snelheid,
Q2 is de warmtestroom die in de band gaat (door vervorming). Stel dat Q2 constant is voor een gegeven snelheid zowel in koud als warm weer.
Q1=Q2 zoals ik daarjuist al bewees. Dus Q2=constante=h*(Tband-Tomgeving).
Q2 en h zijn onafhankelijk van temperatuur. Dus moet het verschil Tband-Tomgeving constant zijn voor zowel koude omgeving als warme omgeving.

Dus als het 0 graden buiten is en je band wordt 5 graden bij 50km/u continu rijden, dan is je band 25 graden als het buiten 20 graden zou zijn. In thermisch evenwicht natuurlijk.

*volgens jouw redenering gaat er meer warmte in dan dat er uit gaat, wat betekent dat je banden blijven opwarmen en dus op een gegeven moment moeten gesmolten zijn. Dat is dus duidelijk niet zo.
Hier staat het trouwens : Speedpete in "Winterbanden... wie heeft ze?"

Staat trouwens ook mooi in hoe lang het duurt voor een band op temperatuur is, +/- 20 minuten dus.
Daar staat alleen wat Speedpete vertelt. En 22graden banden lijken mij niet echt geloofwaardig in 0 graden weer, of je moet al heeeel snel rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Even kort want telefoon: Q2 is niet temperatuuronafhankelijk. Warme band is soepeler, dus minder warmte ontwikkeling door vervorming. Het is geen lineair verloop zoals jij nu aanneemt.

Daarnaast beschouw jij de omgevingstemperatuur als bepalende factor voor hoeveel de band zijn warmte kwijt kan. Dat is nu net het hele punt, zo bepalend is die temperatuur dus niet.

[ Voor 33% gewijzigd door Gonadan op 21-12-2015 23:33 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
Gonadan schreef op maandag 21 december 2015 @ 23:26:
Even kort want telefoon: Q2 is niet temperatuuronafhankelijk. Warme band is soepeler, dus minder warmte ontwikkeling door vervorming. Het is geen lineair verloop zoals jij nu aanneemt.
Dat zal inderdaad nog een beetje afhangen van de temperatuur. Echter maakt dat niets uit eens we in een thermisch evenwicht zijn, dan is T constant en Q constant.
Van waar haal je het lineair verloop vandaan? Ik heb enkel Q constant genomen in evenwicht, wat een geen foute aanname is.
Daarnaast beschouw jij de omgevingstemperatuur als bepalende factor voor hoeveel de band zijn warmte kwijt kan. Dat is nu net het hele punt, zo bepalend is die temperatuur dus niet.
Hmm, dat is als zeggen dat de spanning over een weerstand helemaal niet zo afhankelijk is van de stroom die er door gaat. :/
https://en.wikipedia.org/wiki/Convective_heat_transfer
Het is toch echt wel lineair afhankelijk van het verschil in T tussen de twee objecten. Dat het hier geforceerde convectie betreft in een waarschijnlijk vrij turbulent milieu maakt het moeilijk om de h (heat transfer coeff) exact te berekenen, echter doet dat niets af van de accuraatheid van Q=hA(delta T).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Gonadan schreef op maandag 21 december 2015 @ 23:26:

Vooral de warmteontwikkeling die door de vervorming ontstaat is inderdaad van belang. Hoe warmer (en dus soepeler) de band wordt hoe minder warmte-ontwikkeling er is. Juist daardoor is de afvoer van de warmte ook niet de meest bepalende factor, want zelfs als die afvoer groter is (koudere buitenlucht) zal dat door het niet lineaire verloop van de temperatuur in de band niet tot gevolg hebben dat de band een evenredig lagere temperatuur heeft. Dat verschil is gewoon veel kleiner.

Vandaar trouwens ook dat een te lage spanning in een band kan zorgen voor een klapband. De vervorming is dan nl. vele malen groter waardoor de temperatuur in de band veel hoger oploopt wat uiteindelijk in een gat/klapband kan resulteren.
AndRo555 schreef op maandag 21 december 2015 @ 23:41:
[...]
Dat zal inderdaad nog een beetje afhangen van de temperatuur. Echter maakt dat niets uit eens we in een thermisch evenwicht zijn, dan is T constant en Q constant.
Van waar haal je het lineair verloop vandaan? Ik heb enkel Q constant genomen in evenwicht, wat een geen foute aanname is.
Zoals jij het beredeneert moet dat wel lineair zijn omdat jij de temperatuur van de band lineair laat verlopen met de buitentemperatuur. Dat kan dus alleen als je de warmte-ontwikkeling in de band ook lineair houdt. Punt is alleen dat die dat net niet is.Wat er nl. gebeurt is dat als er meer warmteverlies aan de buitenkant is de band dus kouder wordt, meer zal vervormen en daardoor juist meer warmte veroorzaken. En dat evenwicht is volgens dat onderzoek op een redelijk vaste temperatuur van de band.
De conclusie die je daar dus uit kunt halen is dat de band bij een bep. temperatuur redeijk snel een stuk soepeler wordt. Een veel koudere buitentemp zorgt dan voor een kleine daling van de temp van de band waardoor die veel stugger wordt en daardoor een stuk grotere warmte-ontwikkeling krijgt.

Conclusie is dus dat juist doordat de opwarming van de band zelf niet lineair is het prima kan dat een verschil in buitentemp. van 30 graden kan resulteren in een band die slechte een paar graden kouder wordt.

[ Voor 36% gewijzigd door redwing op 22-12-2015 00:21 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
redwing schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 00:10:
[...]

[...]

Zoals jij het beredeneert moet dat wel lineair zijn omdat jij de temperatuur van de band lineair laat verlopen met de buitentemperatuur. Dat kan dus alleen als je de warmte-ontwikkeling in de band ook lineair houdt. Punt is alleen dat die dat net niet is.Wat er nl. gebeurt is dat als er meer warmteverlies aan de buitenkant is de band dus kouder wordt, meer zal vervormen en daardoor juist meer warmte veroorzaken. En dat evenwicht is volgens dat onderzoek op een redelijk vaste temperatuur van de band.
De conclusie die je daar dus uit kunt halen is dat de band bij een bep. temperatuur redeijk snel een stuk soepeler wordt. Een veel koudere buitentemp zorgt dan voor een kleine daling van de temp van de band waardoor die veel stugger wordt en daardoor een stuk grotere warmte-ontwikkeling krijgt.

Conclusie is dus dat juist doordat de opwarming van de band zelf niet lineair is het prima kan dat een verschil in buitentemp. van 30 graden kan resulteren in een band die slechte een paar graden kouder wordt.
Klinkt best aannemelijk, maar niet in de mate dat je het verschil in bandentemp tussen 30 graden buiten en 0 graden slechts een paar graden is.Stel dat de band 35 graden is nij 30 graden buiten en 33 graden bij 0 graden buiten, dan is dat meer dan 16 keer zoveel warmte ge producdeerd, wat mij heel sterk zou lijken.

Edit: p33 en 34: https://www.google.be/url...g2=1-NGc_ot5xXlThyKvyzB3w

[ Voor 7% gewijzigd door AndRo555 op 22-12-2015 01:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
AndRo555 schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 00:51:
[...]
Klinkt best aannemelijk, maar niet in de mate dat je het verschil in bandentemp tussen 30 graden buiten en 0 graden slechts een paar graden is.Stel dat de band 35 graden is nij 30 graden buiten en 33 graden bij 0 graden buiten, dan is dat meer dan 16 keer zoveel warmte ge producdeerd, wat mij heel sterk zou lijken.

Edit: p33 en 34: https://www.google.be/url...g2=1-NGc_ot5xXlThyKvyzB3w
Ik neem aan dat je p36/37 bedoelt, maar dat is hetzelfde als uit die andere onderzoeken alleen met een andere conclusie :D Rubber is nl. heel erg isolerend waardoor de contactvlakken wel de temp van de omgeving aan nemen. Wat er in die andere onderzoeken echter als conclusie kwam is dat het contactoppervlakte zelf niet van veel invloed is op de flexibiliteit van de band. De temperatuur van het grootste gedeelte van de band is nl. wel aardig constant (want isolerend en niet bloot gesteld aan de buitenlucht) en die bepaalt of een band zich goed naar de weg kan vormen of niet.

Maar zoals je al ziet met onderzoeken is het maar net wie de conclusie trekt. Met dezelfde gegevens kun je zoveel conclusies trekken als je wilt :+

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
Ik bedoel anders echt wel p32-33 van dd pdf (figure 9-10).
Rubber mag misschien wel heel goed isolerend zijn, perfect isolerend is het niet en het oppervlak dat lucht raakt is enorm groot. Dus os de warmte afvoer aam de buitenkant daar afhankelijk van het verschil in temperatuur met de lucht. En is warmte door de band afhankelijk van temperatuurverschil in de band met de buitenkant van de band.
Het feit dat je zegt dat de band isolerend is en de temperatuur dus constant is daardoor kan niet. Ofwel is de band perfect isolerend en wordt die alleen maar warmer (ontploft) ofwel is die niet perfect isolerend en is de warmte uit de band richting de omgeving afhankelijk van het verschil met de buitentemperatuur.
En ik kan er inkomen dat die wat meer warmte geneneren in de kou, maar dat over het algemeen toch een vrij recht evenredig verloop heeft met de buitenlucht. Zoals in de data op de pdf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

AndRo555 schreef op maandag 21 december 2015 @ 23:41:
Hmm, dat is als zeggen dat de spanning over een weerstand helemaal niet zo afhankelijk is van de stroom die er door gaat. :/
https://en.wikipedia.org/wiki/Convective_heat_transfer
Het is toch echt wel lineair afhankelijk van het verschil in T tussen de twee objecten. Dat het hier geforceerde convectie betreft in een waarschijnlijk vrij turbulent milieu maakt het moeilijk om de h (heat transfer coeff) exact te berekenen, echter doet dat niets af van de accuraatheid van Q=hA(delta T).
Hier zit dus het lineaire. ;)

Je stelt nog steeds dat temperatuur de enige factor is, maar vergeet niet alle andere factoren die gaan meewerken in winterweer. Relatieve luchtvochtigheid, echte luchtvochtigheid, lagere snelheden, etc. Allemaal factoren waarvan ik nu zo even niet uit mijn mouw kan schudden wat de exacte invloed is maar ik weet wel dat je niet blind een lineair verband met de temperatuur kunt leggen.

Vergeet je trouwens niet dat objecten op vele manieren hun warmte kunnen kwijt raken? Jij hebt het nu slechts over geleiding aan een omgeving of ander object. Banden zullen warmte ook simpelweg uitstralen.
AndRo555 schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 00:51:
Zo extreem zal het ook niet zijn, maar plaats deze discussie even in de context waar hij hoort. Namelijk het ontkrachten van de 7-graden mythe, of een ander arbitrair getal. Natuurlijk zal een band op -5 een stuk kouder en harder zijn dan op 25 graden, dat ontkent niemand. De fabrikanten praten echter over een grens waarop de winterbanden ineens veiliger zijn, dat is simpelweg onzin. Het enige wat klopt aan het verhaal is dat een band die te hard is om zich goed naar de weg te vormen verminderde grip heeft, en dat is nu eenmaal eerder het geval voor gewonde banden omdat die een iets hardere samenstelling hebben.

Hier zal je slechts voordeel van gaan merken als de bandentemperatuur op een niveau komt waar de gewone band te hard wordt om zich naar het wegdek te vormen. Dit zal dus pas bij lage temperaturen en lage snelheden zijn door sneeuw of ijs, zolang je gewoon relatief normale snelheden kunt rijden op de wegen gaat dat voordeel gewoonweg niet op. Daarbij is de samenstelling van een gewone band absoluut geen constante. Een beetje sportieve of comfortabele band is aardig zacht en kan dus erg lang blijven presteren, terwijl die populaire ecobanden een stuk harder zijn en waarschijnlijk veel eerder last krijgen.

De verschillen in de samenstelling, type, bandenspanning en andere zaken is vele malen groter dan het verschil in temperatuur wat je tussen twee banden zult bemerken. Ook al zal het als gemiddelde bedoeld zijn, een vaste grens klopt gewoon niet.

Bekijk het eens praktisch in plaats van met wikipediaformuletjes:
Vanaf welke temperatuur merk jij dat je banden niet meer warm te rijden zijn, dus dat je ze als ongemakkelijk hard ervaart en een verminderde grip hebt? Kan jij die benoemen? Is het mogelijk om te stellen dat je gewone banden vanaf een bepaald moment niet meer voldoen?
AndRo555 schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 08:51:
Ik bedoel anders echt wel p32-33 van dd pdf (figure 9-10).
Rubber mag misschien wel heel goed isolerend zijn, perfect isolerend is het niet en het oppervlak dat lucht raakt is enorm groot. Dus os de warmte afvoer aam de buitenkant daar afhankelijk van het verschil in temperatuur met de lucht. En is warmte door de band afhankelijk van temperatuurverschil in de band met de buitenkant van de band.
Het feit dat je zegt dat de band isolerend is en de temperatuur dus constant is daardoor kan niet. Ofwel is de band perfect isolerend en wordt die alleen maar warmer (ontploft) ofwel is die niet perfect isolerend en is de warmte uit de band richting de omgeving afhankelijk van het verschil met de buitentemperatuur.
En ik kan er inkomen dat die wat meer warmte geneneren in de kou, maar dat over het algemeen toch een vrij recht evenredig verloop heeft met de buitenlucht. Zoals in de data op de pdf.
Het oppervlak ten opzichte van het volume is eerder klein dan groot. Vergeet niet dat lucht een zeer slechte geleider is dus dat de band zijn warmte erg slecht aan de lucht kwijt kan. Bij de gratie van convectie lukt het de band nog enigszins om zijn warmte kwijt te raken aan de lucht, maar het meeste zal het wegdek moeten zijn. Verder kan warme lucht veel meer vocht bevatten dan koude lucht, dus zal ook veel beter de warmte geleiden, nog een reden waarom in de winter de temperatuur minder invloed heeft op een band.

Het ontplofverhaal heb ik nu wel genoeg gezien. Als de energie in de band hoger wordt gaat de bandenspanning omhoog, dus mindervervorming, dus minder warmte ontwikkeling. Juist omdat de omgevingstemperatuur zo'n kleine factor is kan relatief snel een evenwicht bereikt worden. Daarnaast gaat hij gewoon meer uitstralen en zal gevoelstemperatuur van de lucht een stuk lager liggen dan de 30 graden die jij benoemt. Want dat is weer een voordeel van lucht, als je al gelooft dat het een grote factor is, de convectie zorgt ervoor dat de temperatuur helemaal niet zo hoog is.

Volgens jouw theorie zal iedereen in de zomer zijn banden leeg moeten laten lopen of ze rijden alleen op het midden van het profiel en heeft iedereen in de winter flinke wangetjes. In mijn ervaring hoef ik er niet zoveel lucht bij te doen of uit te halen bij een seizoenswisseling. Zou de temperatuur dan toch niet zo heel veel invloed hebben?

Op zich wel een interessante discussie, mogelijk niet meer helemaal op zijn plaats. Maar in mijn ogen is het wel duidelijk dat de claim van de fabrikanten vrij simpel onderuit te halen is. Je kunt niet zonder meer stellen dat de winterbanden beter gaan presteren onder temperatuur x. Ook het benoemen van een bereik als x-y helpt daar niet bij.

Het enige wat je kunt aannemen uit de 'adviezen' van de fabrikanten is dat de winterbanden beter zullen presteren in sneeuw en ijs. Omdat je dan lage snelheden hebt, weinig warmteontwikkeling en dan houdt de zachte samenstelling zich beter. Bij het herfstweer wat we in Nederland winter noemen heeft het over het algemeen weinig toegevoegde waarde en koop je ze 'voor het geval dat'. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Eigenlijk zou ik mijn winterbanden er gewoon preventief op willen zetten, maar als ik dan de weerberichten voor komende week zie twijfel ik toch weer. Ik woon aan de kust dus het blijft zo'n tien graden, winterse neerslag kan ik de wel vergeten. :D

[ Voor 9% gewijzigd door Gonadan op 02-01-2016 11:08 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Gonadan schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 11:08:
Eigenlijk zou ik mijn winterbanden er gewoon preventief op willen zetten, maar als ik dan de weerberichten voor komende week zie twijfel ik toch weer. Ik woon aan de kust dus het blijft zo'n tien graden, winterse neerslag kan ik de wel vergeten. :D
Ja, de voorspelling hier is sneeuw de komende dagen. Leuk, maar wel wat jammer dat onderhand het profiel totaal versleten is doordat het gewoon herfst in plaats van winter is gebleven :+

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Mogelijk een klein beetje sneeuw toch? Serieus winterweer zit er niet in, de komende week gaat de temperatuur weer omhoog.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-05 14:39
Sinds 2 weken zitten de winterbanden onder onze PHEV suv en das met dit weer een nadeel - de remweg is beduidend langer. Er zitten netjes Vredestein's zonder, op dezelfde velgen als de zomerbanden dus kan goed vergelijken. Alsof je op pindakaas rijdt en dat klopt natuurlijk ook met het gegeven dat het zachtere compound met meer tussenruimte is - dus minder contact met de weg.

Enfin, we zullen komende jaren ontdekken of winterbanden nog nodig blijven. Zo rijden mensen in Zweden al een tijd op hun spikes zonder sneeuw, das ook een dure hobby.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Is de remweg meetbaar langer gebleken of baseer je dat op het verminderde contact met de weg?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Ik denk dat je dat met 15 graden wel kunt merken, als je een vaste route hebt en je weet dat als je op een bepaald punt remt dat je normaal makkelijk stil komt, en nu wat meer moeite hebt. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Het verschil tussen de banden ga je pas merken op de limiet, dus als hij de abs tegen komt. Bij gewoon remmen zal er geen verschil in remweg zijn aangezien je niet slipt, dan gaat het gewoon om wielomtrek.

Dus als je op je vaste route zomaar problemen hebt moet je toch eens naar je rijstijl gaan kijken. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Mm dan is dat een kronkel van mij, ik vond altijd met warmer weer dat ze een soort van smeerden en hoewel je wel grip had voelde het allemaal een stuk minder vertrouwd en leek de remwerking wel minder te zijn. Zeker als je ineens een warme dag had. Dus vandaar.

En tsja, mijn rijstijl was idd redelijk stevig, dat is nu minder geworden en ik heb nu zelfs alleen nieuwe zomerbandjes. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:36

-tom-562

Oliesjeik

Als je remweg 'beduidend' langer is (dus merkbaar) dan zit je continu tegen het limiet/ABS te remmen.
Dat doe je niet met normaal straat gebruik (en doe je dat wel, dan kan je beter opnieuw je rijbewijs halen)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Of je hebt een stel prut winterbanden...
Heb ze ook gehad, bij elke rotonde afrijden begonnen ze enthousiast spinnen als het maar een beetje vochtig was.

[ Voor 13% gewijzigd door DopdeDouwer op 03-01-2016 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Neuh dat niet, zelfs beter dan de zomerbanden, maar wel met remmen dat ik het minder vond, ach zal wel tussen de oren hebben gezeten. :) Met kouder weer was er iig niks aan de hand. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Het gevoel van gebrek aan contact met de weg herken ik goed. Dat is dan ook één van de redenen dat ze er bij mij nu nog niet preventief onder zitten. Het rijdt bij deze temperaturen gewoon minder prettig.

@DopdeDouwer:
Als je daadwerkelijk slipt heb je inderdaad heb grip meer, dan zijn ze niet goed genoeg (mits je normaal rijdt). Bij remmen kan de remweg pas langer worden bij gebrek aan grip, dus slippen. Als je dan ABS hebt grijp die in.

Heb je dus ABS en hij grijp niet in dan is de remweg nog gewoon hetzelfde. Je merkt over het algemeen pas verschil bij een noodstop.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Ik denk dat het dat zal zijn geweest ja, weer wat geleerd. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ej PauseBreak! Al donuts gedraaid? :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1 ... 102 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.