Winterbanden... wie heeft ze? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 103 104 Laatste
Acties:
  • 330.306 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:17
Gonadan schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 10:05:
Ben ik nu gek of had je laatst een relaas dat omgevingstemperatuur weinig tot geen invloed had op de bandentemperatuur? :+
Dat heeft het ook mits je ff hebt gereden. Maar aangezien we er in de tussentijd achter zijn dat er ook onderzoeken zijn die het tegenspreken pas ik me wel lekker aan aan de algehele gedachte :+

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:05

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
WC-eend onderzoeken of echte? Ik was ondertussen al gaan googelen of ik mijn bandentemperatuur kon meteen tijdens het rijden. :+

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Gonadan schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 11:02:
WC-eend onderzoeken of echte? Ik was ondertussen al gaan googelen of ik mijn bandentemperatuur kon meteen tijdens het rijden. :+
Beide :) Punt is dat je nogal wat factoren hebt die onbekend zijn. b.v. als de hele band op temp is maar het contactvlak net iets kouder, wat is dan bepalend voor de echte grip ? Je kunt nl. zeggen dat de band flexibel is door de temperatuur en daardoor goed contact zal maken (vormt zich naar de weg), maar ook dat het contactvlak juist kouder is waardoor dat contact juist niet goed is. En welke nu 100% waar is kan ik ook niet zeggen.

Maar uiteindelijk maakt het toch weinig uit. Je ziet uit alle testen dat winterbanden pas onder 0 beter gaan presteren (en dat is met niet warmgereden banden dus worst-case). Met de temperaturen in nederland kun je dan wel stellen dat de temperatuur van de omgeving zelden echt bepalend zijn (meestal zit de temp wel tussen -10 en 10). Beter kun je dan kijken naar omstandigheden die wel vaker voor komen (regen) en dan is het dus vooral van belang dat je winter/zomerbanden met goede regeneigenschappen hebt. Dat verschil is vele malen groter dan het verschil tussen een zomer- en winterband.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
redwing schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 09:35:
[...]

Wat je nu even vergeet is dat dit verschil bovenop de verschillen komt die er al zijn. Dus ipv die 50% die je hier noemt wordt dat plotseling 65%. Daarnaast mag ik hopen dat als jij in een 20 jaar oude auto rijdt je wel degelijk je rijgedrag aanpast en wat meer afstand houdt. Iemand die in zo'n auto gaat bumperkleven of op 1 s afstand gaat rijden is naar mijn idee inderdaad levensgevaarlijk bezig.
Ten eerste: percentages mag je niet optellen. 15% meer dan 50% is dus 57,5% :*

Ten tweede: in deze redenatie gaan we weer uit van "een auto". Ik weet dat ik ermee begon, maar het zegt allemaal niks. Een Porsche 911 van 20 jaar oud remt waarschijnlijk nog altijd beter dan een Renault Twingo van 2 jaar oud. Het enige wat ik wil aangeven is dat je hele betoog geen enkele zin heeft omdat de variatie in remvermogen van het Nederlandse autopark groter is dan het verschil waar we nu over neuzelen.
[...]

Dat kun je niet inschatten, je kunt wel inschatten in wat voor auto je zelf rijdt en daar je rijgedrag op aanpassen.
Juist, dus eigenlijk moet je altijd voorzichtig zijn en altijd veel afstand houden, want je weet nooit water voor je rijdt. Dus eigenlijk hoef je met winterbanden ook niet anders te rijden als ze boven de "magische grens" van 7°C (eigenlijk ~0°C) worden gebruikt. Je moet te allen tijde voorzichtig rijden omdat het verkeer nu eenmaal te divers en complex is.
[...]

Ik ga uit van de verschillende testen, daarnaast ga ik er ook van uit dat jij zelf die 10% niet zult merken in rem/rijgedrag. Als je het echter op gaat meten zie je wel degelijk verschil tussen zomer en winterbanden onder verschillende omstandigheden.
Dus? Je merkt er zoals je zelf al zegt niks van. En nog altijd generaliseer je. De beste winterband is in de zomer beter dan de slechtste zomerband. Dat is ook het zinloze aan het ANWB-artikel dat ik eerder linkte. "De winterband" bestaat niet, iedereen koopt weer iets anders in een andere maat onder een andere auto onder andere omstandigheden. En woorden als "levensgevaarlijk" die jij gebruikt zijn alleen krachttermen die niks toevoegen. Op 1s afstand van iemand rijden is sowieso stom, wat voor auto + banden jij en je voorganger ook hebben.

Iemand kan dus met een zeer beperkt budget netjes zomer- en winterbanden kopen, maar zou beter uit zijn met een A-merk all season band die sowieso het hele jaar door een compromis is. En dan praten we wederom alleen over de bandjes, terwijl er in de auto veel meer winst te halen is, maar niemand wordt aangesproken op het feit dat hij een auto zonder ABS of rembekrachtiging rijdt of energy saver-achtige banden gebruikt omdat ze zo lekker lang meegaan :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Grrrrrene schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 12:13:
[...]
Ten eerste: percentages mag je niet optellen. 15% meer dan 50% is dus 57,5% :*
Geldt dat ook voor grip met banden ? Ik kan me voorstellen dat die 2 elkaar juist versterken :P
Ten tweede: in deze redenatie gaan we weer uit van "een auto". Ik weet dat ik ermee begon, maar het zegt allemaal niks. Een Porsche 911 van 20 jaar oud remt waarschijnlijk nog altijd beter dan een Renault Twingo van 2 jaar oud. Het enige wat ik wil aangeven is dat je hele betoog geen enkele zin heeft omdat de variatie in remvermogen van het Nederlandse autopark groter is dan het verschil waar we nu over neuzelen.
Ik ga juist wel uit van het gehele wagenpark, het verschil tussen een nieuwe Porsche en een 20 jaar oude Panda wordt alleen maar groter als je goede banden op de Porsche legt en slechte op de Panda. Je kunt dan wel zeggen dat 15% niets meer uitmaakt als je toch al een grote spreiding hebt, maar je spreiding nog groter maken maakt natuurlijk wel degelijk uit.
De voorbeelden van de Panda/Porsche heb ik trouwens van jou overgenomen, ik kijk zelf naar de totale spreiding en die wordt simpelweg groter als je meer variatie (goede/slechte/winter/zomerbanden aanbrengt.)
[...]
Juist, dus eigenlijk moet je altijd voorzichtig zijn en altijd veel afstand houden, want je weet nooit water voor je rijdt. Dus eigenlijk hoef je met winterbanden ook niet anders te rijden als ze boven de "magische grens" van 7°C (eigenlijk ~0°C) worden gebruikt. Je moet te allen tijde voorzichtig rijden omdat het verkeer nu eenmaal te divers en complex is.
Ik zeg dat als je weet dat je in een auto zit die een minder goede wegligging heeft het heel slim is om daar rekening mee te houden :) Dus als je weet dat je 10% meer remweg nodig hebt is het slim om die 10% extra marge te nemen. Want als jij normaal gesproken met een goede marge rijdt gaat daar toch echt die 10% van af. Als jij dan vindt dat de marge nog steeds groot genoeg is mag je zelf bepalen, maar hij is overduidelijk minder groot als voorheen.
[...]
Dus? Je merkt er zoals je zelf al zegt niks van. En nog altijd generaliseer je. De beste winterband is in de zomer beter dan de slechtste zomerband. Dat is ook het zinloze aan het ANWB-artikel dat ik eerder linkte. "De winterband" bestaat niet, iedereen koopt weer iets anders in een andere maat onder een andere auto onder andere omstandigheden. En woorden als "levensgevaarlijk" die jij gebruikt zijn alleen krachttermen die niks toevoegen. Op 1s afstand van iemand rijden is sowieso stom, wat voor auto + banden jij en je voorganger ook hebben.
Ehm, ten eerste generaliseer ik juist totaal niet (ik ga overal uit van vergelijkbare banden, jij maakt er juist iedere keer specifieke voorbeelden van) en daarnaast was jij degene die begon met de term levensgevaarlijk, mijn stelling is juist dat iedereen zelf moet weten waar ie mee gaat rijden. Als jij op sneeuw gaat rijden met je zomerbanden (zou ik ook gewoon doen ;) ) is dat mij best mits je je maar aanpast.
Iemand kan dus met een zeer beperkt budget netjes zomer- en winterbanden kopen, maar zou beter uit zijn met een A-merk all season band die sowieso het hele jaar door een compromis is. En dan praten we wederom alleen over de bandjes, terwijl er in de auto veel meer winst te halen is, maar niemand wordt aangesproken op het feit dat hij een auto zonder ABS of rembekrachtiging rijdt of energy saver-achtige banden gebruikt omdat ze zo lekker lang meegaan :)
Yup, alhoewel in dat geval een goede zomerband met goede regeneigenschappen in de meeste gevallen nog een beter compromis zou zijn O-)

Ik betwijfel trouwens dat je de winst die je met een paar honderd euro extra aan banden kunt krijgen ooit gaat krijgen door datzelfde bedrag extra aan je auto uit te geven.

Maarre, we hebben nu trouwens wederom een heel betoog over nogal onzinnige dingen. Iedereen snapt dat er verschil is tussen auto's en dat je je altijd aan zult moeten passen aan de omstandigheden (en dus ook aan de grip die een auto heeft). Ik neem aan dat dat bij jou niet anders is dus ik snap niet helemaal waar deze discussie nu daadwerkelijk over gaat :)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Oh noes! Hagel een sneeuw! Morgen gauw mijn banden wisselen!

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Gonadan schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 17:51:
Oh noes! Hagel een sneeuw! Morgen gauw mijn banden wisselen!
Hier wordt het nog steeds alleen maar regen.... :(

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Was vanmiddag, ben wel benieuwd of er nog winterweer komt.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-04 14:23
Anoniem: 58485 schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 21:28:
[...]

Ik denk dat je wat meer op de motor kunt remmen met Quattro dan FWD alleen :P

Maar zonder dollen, ik behield m'n grip dankzij quattro.
Want met Quattro heb je ineens 2x zoveel remmend vermogen op de motor?

Met Quattro heb je 4 aangedreven wielen, je auto verdeeld zijn vermogen mooi over 4 wielen waardoor je makkelijker weg komt bij weinig grip.

Meer niet.

PVOutput 10x Longi 360wp zo PSN: Yamy_Daffy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Zo, ze zitten erop. Meteen icepacks laten installeren want dan presteren ze beter. O-)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:03

PauseBreak

derp!

Gonadan schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 12:48:
Zo, ze zitten erop. Meteen icepacks laten installeren want dan presteren ze beter. O-)
Toch wel ook aan de binnenkant van de banden he? Dan blijven ze langer koud! :*)

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-04 13:12
@Gonadan, ik heb zo'n infraroodmeter. Daarmee zou je eigenlijk prima banden temperatuur kunnen meten (is heel gemakkelijk), alleen moet je even stoppen zo nu en dan, om uit te stappen.

Of je knutselt het er even in als tweaker. Dat wil ik nog wel eens doen. Voornamelijk om dan ook het asfalt te meten.
Yamy_Daffy schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 21:39:
[...]

Want met Quattro heb je ineens 2x zoveel remmend vermogen op de motor?

Met Quattro heb je 4 aangedreven wielen, je auto verdeeld zijn vermogen mooi over 4 wielen waardoor je makkelijker weg komt bij weinig grip.

Meer niet.
Dat is niet helemaal waar. Bij een terreinagen in z'n 4x4 moet je JUIST in de motor afremmen wanneer je een besneeuwde helling afdaalt. Ga je remmen, dan ga je schuiven en heb je minder controle.
Dus met een 4x4 kun je wel beter controle hebben. Maar je moet dan ook niet vergeten dat je het dan over een veel zwaardere auto hebt (in mijn geval 2 ton) en dus een langere remweg hebt. Eenmaal het rempedaal fors ingetrapt is het gewoon een zwaar lomp ding.

Wat betreft de Quattro, tja het is een beetje onduidelijk wat die gaat doen met motorafremmen. Dat is namelijk niet zo simpel als een ouderwetse 4x4. Een Quattro is in de basis ook gewoon een voorwielaandrijver die de achterwielen erbij pakt wanneer het nodig is. Het zou me niet heel veel verbazen als een van de oudere quattro's ook gewoon op de voorwielen begint af te remmen, net als een FWD auto.
Tegenwoordig zit er veel meer electronica in, electronica die er ook voor zorgt dat de remkracht beter verdeelt wordt. Daarmee wordt remmen waarschijnlijk net zo gebalanceerd als motorremmen met een 4x4.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Juist aan de binnenkant, vloeibare stikstof aanvoer uit de achterbak. Onder nul presteren ze namelijk nog beter heb ik begrepen.

Plus ik heb mijn profiel gefreesd tot het weer boven de 4mm was, wel veel werk dat rijden met winterbanden.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
!null schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 13:20:
@Gonadan, ik heb zo'n infraroodmeter. Daarmee zou je eigenlijk prima banden temperatuur kunnen meten (is heel gemakkelijk), alleen moet je even stoppen zo nu en dan, om uit te stappen.

Of je knutselt het er even in als tweaker. Dat wil ik nog wel eens doen. Voornamelijk om dan ook het asfalt te meten.

[...]

Dat is niet helemaal waar. Bij een terreinagen in z'n 4x4 moet je JUIST in de motor afremmen wanneer je een besneeuwde helling afdaalt. Ga je remmen, dan ga je schuiven en heb je minder controle.
Dus met een 4x4 kun je wel beter controle hebben. Maar je moet dan ook niet vergeten dat je het dan over een veel zwaardere auto hebt (in mijn geval 2 ton) en dus een langere remweg hebt. Eenmaal het rempedaal fors ingetrapt is het gewoon een zwaar lomp ding.

Wat betreft de Quattro, tja het is een beetje onduidelijk wat die gaat doen met motorafremmen. Dat is namelijk niet zo simpel als een ouderwetse 4x4. Een Quattro is in de basis ook gewoon een voorwielaandrijver die de achterwielen erbij pakt wanneer het nodig is. Het zou me niet heel veel verbazen als een van de oudere quattro's ook gewoon op de voorwielen begint af te remmen, net als een FWD auto.
Tegenwoordig zit er veel meer electronica in, electronica die er ook voor zorgt dat de remkracht beter verdeelt wordt. Daarmee wordt remmen waarschijnlijk net zo gebalanceerd als motorremmen met een 4x4.
Met een Quattro of 4x4 verdeel je dus het remmend vermogen van de motor op 4 wielen.
Je kan niet meer/harder remmen op de motor. Aangezien je het totaal remmend vermogen niet veranderd.

Die elektronica die in moderne auto's zit die de remkracht verdeelt heeft niets met de 4x4 of Quattro te maken.
Dat heeft onze Volvo V50 fwd namelijk ook. Heet namelijk DSTC. Die meet de stand van het stuur en kijkt of er voldoende grip is om de bocht te halen. Zodra het systeem meet dat je de bocht niet haalt dan zal deze een binnenste wiel afremmen om te corrigeren.

YouTube: volvo v50-driving on snow with DSTC, 2013

YouTube: How Effective is Stability Control

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

!null schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 13:20:

Die zag ik staan inderdaad, wel wat prijzig voor een hobbytestje. :P

Op zich moet je zoiets toch prima aan je wielkast kunnen hangen om het loopvlak te meten. Aan de andere kant zal iedereen toch WC-eendonderzoek roepen dus waarom zou ik eigenlijk? :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik heb zo'n ding voor 15 dollar uit China. Maar dan moet je niet op 0,1 graad nauwkeurig willen meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Halve of hele graad is voor mijn genoeg. Zal eens kijken of ik zoiets kan vinden.

Edit:
Oh jij hebt zo'n pistool zeker?

[ Voor 20% gewijzigd door Gonadan op 16-01-2016 11:45 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Idd zo'n laser pistool. Van dx.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Da's wat lastiger in de wielkast tapen. :P

Ik dacht aan zoiets:
http://www.roteg.nl/infra...uursensor0150c-p-185.html

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 29-04 13:51

YellowCube

Wait...what?

Yamy_Daffy schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 21:50:
[...]

Met een Quattro of 4x4 verdeel je dus het remmend vermogen van de motor op 4 wielen.
Je kan niet meer/harder remmen op de motor. Aangezien je het totaal remmend vermogen niet veranderd.

Die elektronica die in moderne auto's zit die de remkracht verdeelt heeft niets met de 4x4 of Quattro te maken.
Dat heeft onze Volvo V50 fwd namelijk ook. Heet namelijk DSTC. Die meet de stand van het stuur en kijkt of er voldoende grip is om de bocht te halen. Zodra het systeem meet dat je de bocht niet haalt dan zal deze een binnenste wiel afremmen om te corrigeren.

YouTube: volvo v50-driving on snow with DSTC, 2013

YouTube: How Effective is Stability Control
de effectiviteit valt of staat uiteraard nog steeds met grip (idem voor quattro of andere AWD systemen). In de omstandigheden zoals in de filmpjes zou je met zomerbanden alsnog naast de weg belanden.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
YellowCube schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 13:08:
[...]

de effectiviteit valt of staat uiteraard nog steeds met grip (idem voor quattro of andere AWD systemen). In de omstandigheden zoals in de filmpjes zou je met zomerbanden alsnog naast de weg belanden.
Alles staat of valt met grip uiteraard, ben ik helemaal met je eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Yamy_Daffy schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 17:16:
[...]
Alles staat of valt met grip uiteraard, ben ik helemaal met je eens.
Alleen zag ik in testen wel staan dat DSTC schijnbaar stukken effectiever was dan winterbanden (en natuurlijk gecombineerd nog effectiever). Op zich ook niet zo heel gek omdat je plotseling van 4 banden de grip kunt gebruiken ipv dat als er 1 slipt de rest ook gaat.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Nou wie gaat er even lekker een eindje gummen? :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:29
Gonadan schreef op zondag 17 januari 2016 @ 10:21:
Iedere dag wordt er gegumd, ongeacht de condities.
De hoeveelheid 'gegum' wordt bepaald door de dan geldende condities :P

Mijn winterset laat gelukkig ruim van te horen wanneer er teveel gevraagd gaat worden van zijdelingse grip, veel duidelijker dan de zomerset die het einde van de grip in stilte aankondigd. Ik ben persoonlijk nooit echt fan geweest van Michelin Pilot Sport, maar ze waren nieuw toen ik de auto 5 maanden geleden kocht en om dan al een andere zomerband erop te laten leggen is ook weer weggegooid geld :z
Toyo Proxes R888 lijken me wel wat, maar zo onpractisch op de openbare weg in NL :-(

[ Voor 5% gewijzigd door SniperGuy op 17-01-2016 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:45
*knuppel in hoenderhok gooit*

Nou, de eerste sneeuw is er. En als ik de weersverwachtingen mag geloven ook direct de laatste sneeuw deze winter.

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/ZNmz0rDtFcaTSQO4fWfXTcvy/medium.jpg

Wat ben ik blij dat ik dit jaar geen geld kapot geslagen heb op winterbanden :P

[ Voor 4% gewijzigd door FastFred op 17-01-2016 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 619521

Laatste sneeuw deze winter?

Wist je dat alle Elfstedentochten, op twee na, in Februari hebben plaatsgevonden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
De laatste elfstedentocht was 19 jaar geleden, iets met global warming enzo

Tegenwoordig wordt er dacht ik een alternatief gereden (vergelijkbare afstand) op kunstijs, dus je zou 'm ook in juni kunnen doen als je wilt, maar dat is geen reden om in juni nog met winterbanden te rijden :Y)

[ Voor 63% gewijzigd door FastFred op 17-01-2016 16:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 619521

Dat is dus 1-0 voor jou! Duimpje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 705700

Gonadan schreef op zondag 17 januari 2016 @ 10:21:
Met sneeuw ben je niet aan het gummen. Je laat nl geen gummi op het asfalt achter 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:52
FastFred schreef op zondag 17 januari 2016 @ 16:35:
*knuppel in hoenderhok gooit*

Nou, de eerste sneeuw is er. En als ik de weersverwachtingen mag geloven ook direct de laatste sneeuw deze winter.

[afbeelding]

Wat ben ik blij dat ik dit jaar geen geld kapot geslagen heb op winterbanden :P
Gaat komende week gewoon redelijk vriezen en winter is nog lang niet om.

Maargoed, met de matige winters tegenwoordig heb je meer aan een goede set allseasons die vooral goed scoren bij zomer en/of regen. Nu had ik in oktober 4 hard plastic schuin afgesleten zomerbanden en geen winterbanden en ook geen extra set velgen, dus was voor mij de keuze snel gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

FastFred schreef op zondag 17 januari 2016 @ 16:35:
als ik de weersverwachtingen mag geloven
Weersverwachtingen geloven... :D :') :D
Anoniem: 705700 schreef op zondag 17 januari 2016 @ 19:21:
Met sneeuw ben je niet aan het gummen. Je laat nl geen gummi op het asfalt achter 8)
Nou laat dat maar aan sommige bestuurders over. Zo zag ik enkele winters terug een bestelauto spinnen tot er ijs lag, vervolgens zijn banden lekker opgummen op locatie. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:03

Shabbaman

Got love?

Ik zag vanochtend iets wits buiten, en aangezien we over twee weken op wintersport gaan leek dit een mooi moment om de winterbanden uit de schuur te halen. Viel me gelijk op dat er niet veel profiel meer op de voorbanden van de set zomerbanden (nou ja, zomer... all weather?) zit.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Hoe bekend. Dat soort dingen vielen mij ook altijd op bij de wissel. Maandje voor het terugwisselen even 2 velgen bij de bandenboer naarbinnen rollen en klaar. Niks gedoe met plannen of vervangend vervoer en bandenboer kan makkelijk even een paar tientjes verdienen in een dood kwartiertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Jij hebt toch CrossClimates _JGC_? Bevallen die een beetje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:35
FastFred schreef op zondag 17 januari 2016 @ 16:49:
De laatste elfstedentocht was 19 jaar geleden, iets met global warming enzo

Tegenwoordig wordt er dacht ik een alternatief gereden (vergelijkbare afstand) op kunstijs, dus je zou 'm ook in juni kunnen doen als je wilt, maar dat is geen reden om in juni nog met winterbanden te rijden :Y)
Een alternatief wordt verreden op de Weissensee in Oostenrijk, niet op kunstijs.

Verder is global warming niet alle reden hoor:
Enkele andere zijn: Verantwoordelijkheid van de organisatie is veel hoger tegenwoordig. Mensen geven een organisatie gemakkelijker de schuld ipv zichzelf als er iets gebeurt.. Veel meer toeschouwers op het ijs - dus meer kans op doorzakken

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Timmert schreef op maandag 18 januari 2016 @ 11:14:
Bevallen mij prima, alleen op ijzel zijn ze waardeloos, maar dat waren de Snowtrac 3's onder de vorige auto ook. Met sneeuw en koude temperaturen merk ik geen tekortkomingen, met hogere temperaturen en zowel nat als droog wegdek merk ik ook geen nadeel. Geluid valt me ook mee.

Overigens heb ik 185/65/15 92T besteld ipv de 88H, die laatste is volgens de garage niet te krijgen in de Benelux via reguliere kanalen. Hij heeft diverse leveranciers gevraagd naar de 88H, maar kon alleen de 92T en 92V krijgen. Aangezien de V al snel duurder is dan de T en mijn auto in theorie 200 kan terwijl T tot 190 kan, vond ik 92T wel best.
Had ook grijze import 88H via Autobandenmarkt kunnen bestellen, dan had hij ze voor een tientje per stuk wel willen monteren, maar ik gun die beste man z'n handel ook wel en als ie 5 euro per band duurder is dan online bestellen is het veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:26
_JGC_ schreef op maandag 18 januari 2016 @ 11:56:
[...]
Aangezien de V al snel duurder is dan de T en mijn auto in theorie 200 kan terwijl T tot 190 kan, vond ik 92T wel best.
Ook puur theorie, maar als je toevallig met je auto naar Duitsland gaat, denk er dan aan dat je een stickertje op je dashboard plakt dat je eraan herinnert dat je met je banden maar 190 mag. Belangrijke Kafkaëske regeltjes :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Sander-
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-04 18:01

-Sander-

///M Powerrrrrr

Timmert schreef op maandag 18 januari 2016 @ 11:14:
Ik heb ze ook (225/45/17) en bevallen mij echt super. Precies wat Michelin zelf ook zegt, een zomerband met winterband eigenschappen.
Op droog, nat en sneeuw dikke prima! Geluid is ook niet meer dan wat ik voorheen eronder had (Michelin Premacy 3)
Hoe ze zich houden met de slijtage kan ik nog niet veel over zeggen, ze zeggen zelf dat dat weer vergelijkbaar is met de Michelin Eco banden.

Kan ze zeker aanraden en als deze op zijn, dan komen ze er zeker weer onder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

-Sander- schreef op maandag 18 januari 2016 @ 12:25:
Ik heb ze ook (225/45/17) en bevallen mij echt super. Precies wat Michelin zelf ook zegt, een zomerband met winterband eigenschappen.
Op droog, nat en sneeuw dikke prima! Geluid is ook niet meer dan wat ik voorheen eronder had (Michelin Premacy 3)
Hoe ze zich houden met de slijtage kan ik nog niet veel over zeggen, ze zeggen zelf dat dat weer vergelijkbaar is met de Michelin Eco banden.

Kan ze zeker aanraden en als deze op zijn, dan komen ze er zeker weer onder!
Dus én slijtvast als de harde ecobanden, én comfort als de zachte banden, én grip als slicks op droog, én grip als de winterlamellen op sneeuw. Feitelijk geweldig op álle fronten. Het klinkt mij dan in de oren alsof Michelin de perfecte band zonder compromissen heeft uitgevonden.

Beetje jammer dat het natuurkundig onmogelijk is.

Edit:
Ze bestaan niet eens in mijn maat? :D _O-

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Zoals eerder gezegd, de Michelin EnergySaver is in de basis geen slechte band, maar bij die dingen zijn na een paar jaar de weekmakers eruit en zijn het oncomfortabele en onveilige kutbanden. Ik heb zowel de Viking CityTech II als de Michelin EnergySaver gereden (beide ecobanden) op mijn vorige auto, met de EnergySavers niks aan de hand, met de Viking CityTech II vloog ik zowat het klaverblad af met de snelheden die ik anders aanhield.

In principe is de CrossClimate gewoon een EnergySaver+ met lamellen voor grip op sneeuw. Die lamellen geven wat meer geluid en hoger verbruik, dus om nou te roepen dat ze net zo zuinig zijn als hardplastic banden en net zo lang meegaan... nee, die marketing moet je gewoon doorheen prikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Fijn dat er nog realistische mensen bestaan. ;)

Zonder een discussie te willen starten over de EnergySaver en andere ecobanden: 'geen slechte' is wat anders dan 'een zeer goede'. De tests van de Cross Climate laten mij vooralsnog dan ook zien dat Michelin een goede stap heeft gemaakt wat betreft vierseizoenenbanden, ook al beweren ze dat dit anders is. Hij lijkt wel degelijk beter te presteren dan de voorheen verkrijgbare allseasonmeuk, al is het verschil ook weer niet echt groot. Overigens lijken de nieuwe generatie Vectors nog beter te zijn, zeker op winterse omstandigheden. :P

Echter blijft hij evengoed achter bij echt goede zomer- of winterbanden, het blijft dus nog steeds een compromis. Omdat de verschillen wel kleiner lijken te worden is een compromis wel steeds aantrekkelijker. Ik ben erg benieuwd of andere merken ook snel met zoiets gaan komen. :P

Van de ANWB kunnen we binnenkort dus ook een test verwachten:
Wij zijn nog niet in de gelegenheid geweest de winterse eigenschappen van de Cross Climate van Michelin te beproeven. Deze tests staan gepland voor januari 2016.
Wettelijk is deze band geschikt voor winterse omstandigheden. Technisch gesproken verwachten wij (op basis van onze eerste indrukken onder zomerse omstandigheden) het gedrag van een all seasonband onder winterse omstandigheden.

[ Voor 4% gewijzigd door Gonadan op 18-01-2016 15:39 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-04 11:38
Gonadan schreef op maandag 18 januari 2016 @ 15:26:
Echter blijft hij evengoed achter bij echt goede zomer- of winterbanden, het blijft dus nog steeds een compromis.
Dat is toch het hele eieren eten met all-season banden en soortgelijke? In alle situaties wel redelijk, maar in "zomerse" omstandigheden wat minder dan een echt goede zomerband en onder flink winterse omstandigheden net wat minder dan een goede winterband.

Voor datgeen wat we hier in Nederland de laatste paar jaar als winter mogen bestempelen zullen dit soort all-season banden prima hun mannetje staan. Zelf kies ik er toch niet voor, omdat ik in het voorjaar, de zomer en de herfst toch liever op echt goede zomerbanden wil rijden (Goodyear Eagle F1 Assymetric 2 in mijn geval). Vergeleken met de zomerbanden die onder de auto lagen toen ik hem kocht (midrange bandjes) was dit al een wereld van verschil op bijna alle fronten (grip op droog, grip op nat, stuur gevoel etc.). Hetzelfde geldt voor wanneer ik onder droge en nog milde temperaturen (zeg 15 graden) deze zomerbanden vergelijk met mijn winterbanden; eveneens een wereld van verschil. Ik verwacht dat een vergelijk met all-season/eco-banden niet anders zal zijn.

Maar het blijft een persoonlijke keuze aan de hand van een aantal factoren (kosten, tijd, plaats om de banden op te slaan, gereden kilometers etc.). Tot op heden ben ik nog altijd prima tevreden met mijn keuze voor zomer- + winterbanden. Het waren niet de goedkoopste zomerbandjes, maar ze hebben me afgelopen voorjaar al eenmaal behoed van forse schade (vreemd gedrag andere weggebruiker + randje aquaplanning bij een klaverblad). Ergens in de loop van het jaar deze zomerbanden maar eens vervangen (zit nu nog een goede 2.5mm op denk ik), de winterbanden hebben dan nog aanzienlijk meer (4++ mm), maar deze zijn inmiddels al 4.5 jaar oud. Wellicht hierna nog een wintertje gebruiken, maar daarna vervang ik ze liever preventief.

Ryzen 7 5800X ~~ 32GB GSkill TridentZ 3600Mhz ~~ ASRock B550 Steel Legend ~~ XFX Radeon RX5700XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 319464

Van het weekend weer capriolen gezien in belgie op doorreis naar familie in het saarland.

Op de snelweg luik-aachen ontstond zaterdag tegen de middag opeens een sneeuwstorm. 10cm sneeuw in paar tellen. Van schone weg in wit overgaand. Gelukkig was het 3 baans. Men ging van 120 vol in de remmen naar 30km/h, alarmlichten aan. Sommige gingen uit angst al bij voorbaat stil staan op de vluchtstrook. Gelukkig gebeurde de sneeuwstorm precies toen ik er reed en bleef de linkerbaan vrij en kon ik afbuigen richting spa/verviers. Ook daarna mensen gezien die berg omhoog op de vluchtstrook stil gingen staan. Die komen pas weg als de wegen weer vrij zijn.

Gelukkig heb ik 6 jaar in zweden gewoont. En daar leren ze je wel een paar dingen. Verse sneeuw is niet eng en men moet blijven rijden. En niet in elkaars sporen blijven rijden, zeker niet als het hard vriest. Verse sneeuw is isolerend, dat rijdt net zo goed als asfalt. En al helemaal geen paniek creeeren door af te remmen naar 30, stil te gaan staan of alarmlichten aan. De situatie wordt er namelijk onnodig levensgevaarlijk door. En als dan alles stil staat en het sneeuwt een uurtje flink komt er niemand meer weg. En ik denk dat maar weinig mensen voorzieningen treffen zoals extra kledinglagen en slaapzakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Anoniem: 319464 schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 06:40:
En ik denk dat maar weinig mensen voorzieningen treffen zoals extra kledinglagen en slaapzakken
Nou... ik heb standaard twee dekens in de auto en een voorraadje waxinelichtjes. Daarmee houd je het wel een tijdje warm in de auto. Ook een paar flesjes water en zelfs nog wat te eten (paar repen Snelle Jelle).

Als ik op wintersport ga, heb ik overigens ook altijd nog wel een schep en een jerrycan met extra brandstof bij me. Met 0,7 liter per uur (volgens mij BC als ik stil sta) kan ik de boel wel een tijdje stationair laten draaien om enigszins warm te blijven.

Maar we gaan er maar vanuit dat het eigenlijk niet nodig is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Moi_in_actie schreef op maandag 18 januari 2016 @ 15:59:
Dat is toch het hele eieren eten met all-season banden en soortgelijke? In alle situaties wel redelijk, maar in "zomerse" omstandigheden wat minder dan een echt goede zomerband en onder flink winterse omstandigheden net wat minder dan een goede winterband.
Klopt, maar de Cross Climate werd gemarket als een perfecte combinatie en niet als allseason band. De persoonlijke ervaringen leken die kant ook op te wijzen, al dan niet door marketing en cognitieve dissonantie beïnvloed.

De eerste tests laten echter zien dat hij niet is zoals beweerd wordt. Wel stukken beter dan de allseasons van voorheen, maar ook de GoodYear Vector tweede generatie heeft dat voor elkaar, op sneeuw en nat zelfs beter. Allseason wordt dus wel steeds interessanter, maar de keuze blijft persoonlijk.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Laatst online: 21:59
dreamscape schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 08:59:
[...]
Als ik op wintersport ga, heb ik overigens ook altijd nog wel een schep en een jerrycan met extra brandstof bij me. Met 0,7 liter per uur (volgens mij BC als ik stil sta) kan ik de boel wel een tijdje stationair laten draaien om enigszins warm te blijven.

Maar we gaan er maar vanuit dat het eigenlijk niet nodig is :)
Ik heb sowieso olie, kvs, ruitenwisservloeistof, eten en drinken bij me in de auto. Een dekentje of extra jas is idd ook wel handig voor als ik op wintersport ga.

Overigens heb ik meestal 55 liter reservebrandstof bij me :+ gastank ftw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EektheMan
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 29-04 16:51

EektheMan

DPC

Grrrrrene schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 19:13:
Het is sowieso een onzinnige discussie die al 100+ pagina's bezig is. Het is nu zomer vs. winterband (vs. 4-seizoenenband), maar het is een onzinnige discussie omdat we die discussie niet voeren over regen zonneschijn ("regenband" vs. semi-slick) of zandpad vs. asfaltweg, al laat zich dat wat beter voorspellen tijdens forenskilometers ;) Je hebt zelden de perfecte band onder je auto liggen.
Ik vraag me af of een ANWB zandbak vs asfalt serieus neemt. Als ik het goed begrijp doen ze hun tests samen met ADAC (ze betalen er gewoon voor?). Maar ADAC zal die tests doen op asfalt welke vooral in Duitsland wordt gebruikt. Zeker in de koude gebieden/landen zal geen ZOAB liggen. Het meest gebruikte asfalt in NL op de snelwegen als ik me niet vergis?

Heeft type asfalt, ZOAB vs compact asfalt niet ook een grote impact?

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:03

PauseBreak

derp!

EektheMan schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 13:20:
[...]

Ik vraag me af of een ANWB zandbak vs asfalt serieus neemt. Als ik het goed begrijp doen ze hun tests samen met ADAC (ze betalen er gewoon voor?). Maar ADAC zal die tests doen op asfalt welke vooral in Duitsland wordt gebruikt. Zeker in de koude gebieden/landen zal geen ZOAB liggen. Het meest gebruikte asfalt in NL op de snelwegen als ik me niet vergis?

Heeft type asfalt, ZOAB vs compact asfalt niet ook een grote impact?
ZOAB zal zeker een impact hebben ja. Er is simpelweg minder water dat de banden moeten afvoeren dan op 'compact asfalt'.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:41
dreamscape schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 08:59:
[...]

Nou... ik heb standaard twee dekens in de auto en een voorraadje waxinelichtjes. Daarmee houd je het wel een tijdje warm in de auto.
Warm houden met de waxinelichtjes?
Is het niet zo dat die zuurstof verbruiken?
Laat je dan ook je raam op een kier ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Op een kiertje inderdaad, al is je auto sowieso niet luchtdicht.
Ik heb het in ieder geval al vaker als tip gehoord van anderen die op wintersport gaan. Ik heb het zelf nog nooit nodig gehad, maar het kan geen kwaad om die dingen mee te nemen...

[ Voor 15% gewijzigd door dreamscape op 19-01-2016 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Je zou bijna denken dat als je raam op een kier moet je meer warmte verliest dan die lichtjes kunnen genereren. :D

Het is wel handig om überhaupt iets van licht mee te hebben, dan dan weer wel.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Misschien hoeft het raam niet eens open. Door ventielatieroosters komt waarschijnlijk genoeg lucht naar binnen. En het is ook niet zo dat één waxinelichtje ineens alle zuurstof uit een C-segment stationwagon weet weg te stoken.

Overigens is dat alles pas nodig als je je normale brandstof hebt verstookt met stationair draaien. Ergens hoop ik toch dat ik na meer dan 24 uur vaststaan in de sneeuw wel op een of andere manier daar weer weg ben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Mensen die hun raam opendoen vanwege een waxinelichtje in de auto zullen de deur ook wel openzetten als ze de openhaard aansteken of meerdere kaarsen in de woonkamer aansteken :P

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:54
Het moet wel zeer extreem weer worden om dit soort dingen te moeten gebruiken. Als je naar Zwitserland/Oostenrijk gaat en het sneeuwt zo hard dat alles vast staat en de brandstof ook nog eens op is....... Al heb je nog maar 5 liter in je tank. Dan houd je het nog wel 5 uur uit met een draaiende motor lekker warm. En helemaal als je op de snelweg stil staat. Als je nou ergens in een onbewoond gebied niet meer verder kan is het een ander verhaal. Maar de meeste skigebieden liggen wel op wegen waar redelijk veel auto's rijden. Het is niet zo dat er dagen lang geen auto's rijden op bepaalde stukken.

Ik zat vorige week in een appartement net buiten Mayrhofen. Er moest een klein heuveltje beklommen worden om bij het appartement te komen, dat vooral in het begin zeer steil was. De eerste dag dat het zo veel heeft gesneeuwd in Mayrhofen kwam ik niet meer boven..... Echt een aanloop maken kon niet omdat het precies in een bocht zat. Had ik nu toch maar quattro genomen ipv FWD ;). Ik heb Conti wintercontact banden die net nieuw zijn. De volgende dagen ging het wel gewoon. En op de terugreis afgelopen zaterdag was het ook flink bezig met sneeuwen. 50 km/h rijden en er was verder niks aan de hand. Op de snelwegen in DE was alles gewoon schoon en kon je normaal rijden. Zaterdag naar Ischgl. Moet nog even kijken of ik via de Fernpass ga of via de Arlberger tunnel. Ligt een beetje aan het weer.

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:07
Alu isodeken (met goud/zilveren zijden). Verwarmt dmv reflectie van lichaamswarmte. Ideaal

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:16
Even meningen peilen. Ik wil all season banden gaan rijden (rij lang niet genoeg om zomer/winter te verantwoorden, dus dan maar middle ground). De zomerbanden waar ik op dit moment op rij zijn 205/60R15, maar ik heb in de berging ook nog een setje lichtmetaal liggen met m'n oude winterbanden (205/55R16). De auto is een 2011 Octavia 1.8 TSI. Met welke van de twee denken jullie dat ik de beste combinatie veiligheid en comfort kan verwachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Je bedoelt qua maat? Gaat weinig boeien, beiden is 205 breed. Dan zou ik gewoon voor de mooiste set gaan.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:16
Ik heb ooit begrepen dat de hoogte van de band nog wel een impact kan hebben op comfort (en misschien ook veiligheid?), of gaat dat eigenlijk pas spelen bij 17" en groter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:29

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

anboni schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 00:38:
Ik heb ooit begrepen dat de hoogte van de band nog wel een impact kan hebben op comfort (en misschien ook veiligheid?), of gaat dat eigenlijk pas spelen bij 17" en groter?
Een hoge band heeft meer bounce, als hij een kletser krijgt. De grote velgen met de dunne brede banden geven een prachtig mooie klapper als je een stoeprand hard op rijdt. Simpelweg niet genoeg rubber en lucht om de klap op te vangen.

OT: Ik heb sinds kort winterbanden. Moet voor werk naar Duitsland en die schijnen het wel fijn te vinden als je winterbanden hebt. Dus ik luister braaf. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

In principe is een hoge wang slapper, dus zal de band minder direct aanvoelen. Wat je comfort vindt is dan weer heel persoonlijk. Banden met hogere wang stuiteren minder op een klinkerweg of hobbels, wat men vaak als comfortabel ervaart. Anderzijds hebben ze in bochten veel minder feedback en 'dweilt' het meer, wat men dan weer als oncomfortabel ervaart. Waar jouw voorkeur ligt zal persoonlijk zijn.

Je praat met dergelijke verschillen echter wel over banden op een 19" vs. 16" velg bijvoorbeeld. Het verschil tussen 15" en 16" zal heel erg meevallen, de meesten zien dat gewoon als nogal hoge wang.

Dat je velgen een klap krijgen als je een stoeprand op rijdt is grote onzin, dan is je bandenspanning gewoon veel te laag. Tenzij je met 21" en 30 km/u de stoep op wilt, maar dan verdien je het gewoon.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Laatst online: 18:02
Ik heb winterbanden nodig voor duitsland (en het rijdt ook lekkerder) maar ik twijfel nog even tussen 2 16" banden bijkopen (heb nog 2 16" inch banden liggen namelijk) óf een complete set 15" op staal kopen.

Reden om voor de complete set te gaan:
- Geen wisselkosten zomer/winter
- Banden gaan wellicht langer mee omdat ze niet steeds omgelegd hoeven te worden
- Staal kan tegen een stootje

Prijsverschil is iets van 150 euro (complete set kost 330, 2 16 inch banden iets van 180 excl wisselen) dus dat heb ik er na een paar keer wisselen wel uit. Of vergeet ik nog een reden om juist niet voor een complete nieuwe set te gaan?

Komt wel nieuwe twijfel bij: Ultragrip8 of Winter Response 2. Laatste is 20 euro duurder. Laatste heeft klasse C/C ipv E/E maar ik heb geen idee of dat 20 euro extra waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostje123
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:26
Ik piepte vandaag met mijn winterbanden iets te hard weg bij het optrekken, daarna leek net of ik een beetje een brandgeur rook.

Kan dat slijtage zijn van de winterbanden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Joostje123 schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 13:25:
Ik piepte vandaag met mijn winterbanden iets te hard weg bij het optrekken, daarna leek net of ik een beetje een brandgeur rook.

Nee denk het asfalt.

Als ze slipte, ja, mogelijk, kan ook je koppeling zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:18
Joostje123 schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 13:25:

Als je met piepende banden weg rijdt is dat slijtage van je winterbanden ja, ligt er een beetje aan hoe lang je dat deed of je het echt ruikt.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

maarud schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 13:22:
Of vergeet ik nog een reden om juist niet voor een complete nieuwe set te gaan?
Het grote voordeel van een extra set is dat je het wisselen zelf kunt doen, dus je kunt ze in de schuur laten liggen tot het weer écht om slaat.

Argumenten tegen een stalen set is het uiterlijk, velen rijden niet voor niets op lichtmetaal. Tenzij je huidige set net zo lelijk is als staal, dan maakt het niet uit. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Steelies for the win, staat best cool meestal.
Mensen die lelijke goedkope wieldoppen op die tijdelijke steelies plaatsen sporen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik rij in de winter met zwarte stalen velgen met daarop relatief lelijke wieldoppen. En in de zomer rij ik gewoon met stalen velgen zonder wieldoppen (maar die stalen velgen zijn wel zilverkleurig, het valt eigenlijk niet zo op)

Dus volgens jouw logica ben ik vermoedelijk al ontspoord? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Laatst online: 18:02
Staal vind ik wel stoer in de winter, voor de zomer heb ik originele lichtmetalen velgen :D

Ik ga dan sowieso wel voor de set, nu nog even twijfelen welk merk band ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Lelijke goedkope wieldoppen is een no-go. Lichtmetaal in de zomer en steelies met veel te dure OEM wieldoppen in de winter FTW! :)

Alleen tijdens wintersport laat ik die doppen maar thuis. Dan gaan de kettingen mee, anders is deze plek bovenop de berg niet te bereiken:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ITaj56v.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door dreamscape op 20-01-2016 14:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
dreamscape schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 14:33:
Lelijke goedkope wieldoppen is een no-go. Lichtmetaal in de zomer en steelies met veel te dure OEM wieldoppen in de winter FTW! :)
Volgens mij spreek je jezelf tegen. Want ik ken niet zoveel mooie wieldoppen hehe.
Alleen tijdens wintersport laat ik die doppen maar thuis. Dan gaan de kettingen mee, anders is deze plek bovenop de berg niet te bereiken:
[afbeelding]
Nou ben ik niet zo heel erg van de wintervakanties, maar ik wil zeker wel een keer in de winter een vakantie houden.
Daarvoor heb ik echter een 4x4 staan, met modderbanden met sneeuwvlokje erop (naast M+S wat geloof ik niet zoveel waard is).
Het is een ouderwetse 4x4 waarbij je de tussenbak lokt, en achterin heb ik een viscose limited slip diff. Voorin komt dan nog een lock diff (is nu nog een open diff). Dit zorgt ervoor dat er altijd wel 3 of 4 wielen aan het draaien zijn. tezamen met de goede banden, en een beetje rijerarving, ben ik niet heel bang voor die stijle besneeuwde helling.

Nou heb ik me laten vertellen dat je met een 4x4 en banden met een sneeuwvlokje, geen sneeuwkettingen hoeft mee te hebben, waar het voor gewone auto's wel verplicht is? Iemand enig idee of dat waar is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Lijkt me onzin, als jij een besneeuwde berg opkomt in Duitsland is dat leuk maar je moet ook een keer naar beneden en dan komen kettingen ook wel van pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Bierkameel schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 14:52:
Lijkt me onzin, als jij een besneeuwde berg opkomt in Duitsland is dat leuk maar je moet ook een keer naar beneden en dan komen kettingen ook wel van pas.
Dat doe je dus door rustig op de motor af te remmen met zo'n ouderwetse 4x4. Heb ook al eens in de bergen in de sneeuw gereden op grote hoogte.
Heb het overigens ook wel eens fout gedaan door te gaan remmen, waardoor de boel ging schuiven :+
Maar daar hadden sneeuwkettingen niet geholpen, want met een vers laagje van een paar cm ga je zo doorheen met kettingen en sloop je het asfalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
!null schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 14:43:
[...]
Volgens mij spreek je jezelf tegen. Want ik ken niet zoveel mooie wieldoppen hehe.
Ik heb ze nergens echt 'mooi' genoemd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
!null schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 14:57:
[...]
Dat doe je dus door rustig op de motor af te remmen met zo'n ouderwetse 4x4. Heb ook al eens in de bergen in de sneeuw gereden op grote hoogte.
Heb het overigens ook wel eens fout gedaan door te gaan remmen, waardoor de boel ging schuiven :+
Maar daar hadden sneeuwkettingen niet geholpen, want met een vers laagje van een paar cm ga je zo doorheen met kettingen en sloop je het asfalt.
Maar dan sta je wel stil. Het voordeel van sneeuwkettingen is juist dat ze zich ingraven, iets wat winterbanden veel minder doen. Ik kan me dan ook niet echt voorstellen dat je op een 4*4 geen sneeuwkettingen nodig zou hebben. Op een besneeuwde helling en dan vooral 1 die al lekker aangereden is ga je met je 4*4 net zo goed glijden. Want je kunt wel op je motor remmen, maar als je moet stoppen voor iets wordt dat toch lastig.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OneTimer
!null schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 14:43:

[...]
Nou heb ik me laten vertellen dat je met een 4x4 en banden met een sneeuwvlokje, geen sneeuwkettingen hoeft mee te hebben, waar het voor gewone auto's wel verplicht is? Iemand enig idee of dat waar is?
In Oostenrijk heb je dat idd op sommige heuvels. Er staat een blauw rond bord met een sneeuwketting symbool. Daar onder hangt een bordje met "uitzondering van 4x4". Dus in principe heb je dan geen kettingen nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
redwing schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 15:47:
[...]

Maar dan sta je wel stil. Het voordeel van sneeuwkettingen is juist dat ze zich ingraven, iets wat winterbanden veel minder doen. Ik kan me dan ook niet echt voorstellen dat je op een 4*4 geen sneeuwkettingen nodig zou hebben. Op een besneeuwde helling en dan vooral 1 die al lekker aangereden is ga je met je 4*4 net zo goed glijden. Want je kunt wel op je motor remmen, maar als je moet stoppen voor iets wordt dat toch lastig.
Als je een landrover of goeie jeep hebt dan wel, maar de "4x4" die ze tegenwoordig in de normale modellen auto's stoppen zijn alleen leuk om van de parkeerplaats af te komen, daarmee ga je geen heuvel op of af :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Megamind schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 15:50:
[...]
Als je een landrover of goeie jeep hebt dan wel, maar de "4x4" die ze tegenwoordig in de normale modellen auto's stoppen zijn alleen leuk om van de parkeerplaats af te komen, daarmee ga je geen heuvel op of af :P
Een landrover/jeep kan natuurlijk heel wat meer hebben, maar bij een steile gladde helling gaan ook die op een gegeven moment glijden. Sneeuwkettingen hebben nu eenmaal nog veel meer grip dan een winterband.

Je hebt trouwens wel eens wat minder steile hellingen waarbij je afhankelijk van je auto ook zonder sneeuwkettingen mag rijden. Maar dat zijn specifieke plekken en het is niet algemeen dat je geen sneeuwkettingen nodig zult hebben.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Het gaat eigenlijk niet eens zo zeer om winterbanden, meer de modderbanden die zich ook wat beter door sneeuw heen weten te ploegen. Maar echt zacht rubber hebben zoals de beste winterband om dan over ijzel te kunnen rijden, nee dat niet.

Maar het 4x4 systeem is inderdaad het ouderwetse 4x4 zoals op de oude terreinwagens. En dan dus aangevuld met LSD achter, en voor komt er ter zijner tijd een locker in de vooras. Dan heb je dus altijd 3,5 wiel dat aan het draaien is. (ik zeg 3,5 omdat een LSD niet hetzelfde is als een locker). Het gaat om een Toyota busje.
PM_Petrol schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 15:49:
[...]

In Oostenrijk heb je dat idd op sommige heuvels. Er staat een blauw rond bord met een sneeuwketting symbool. Daar onder hangt een bordje met "uitzondering van 4x4". Dus in principe heb je dan geen kettingen nodig.
Ok, dus niet helemaal onzin. Bedankt.
Maar je kunt dan vast net zo goed een heuvel tegen komen waarbij het wel verplicht is.

Beter toch gewoon meenemen dan.

Overigens zie ik me wel voor me dat de sneeuwkettingen tussen het profiel doorvallen, waardoor je er weinig aan zou hebben. Ach, het lijkt me leuk om in ieder geval een keer te proberen.

[ Voor 9% gewijzigd door !null op 20-01-2016 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
!null schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 16:07:
Het gaat eigenlijk niet eens zo zeer om winterbanden, meer de modderbanden die zich ook wat beter door sneeuw heen weten te ploegen. Maar echt zacht rubber hebben zoals de beste winterband om dan over ijzel te kunnen rijden, nee dat niet.

Maar het 4x4 systeem is inderdaad het ouderwetse 4x4 zoals op de oude terreinwagens. En dan dus aangevuld met LSD achter, en voor komt er ter zijner tijd een locker in de vooras. Dan heb je dus altijd 3,5 wiel dat aan het draaien is. (ik zeg 3,5 omdat een LSD niet hetzelfde is als een locker). Het gaat om een Toyota busje.

[...]

Ok, dus niet helemaal onzin. Bedankt.
Maar je kunt dan vast net zo goed een heuvel tegen komen waarbij het wel verplicht is.

Beter toch gewoon meenemen dan.

Overigens zie ik me wel voor me dat de sneeuwkettingen tussen het profiel doorvallen, waardoor je er weinig aan zou hebben. Ach, het lijkt me leuk om in ieder geval een keer te proberen.
Ja als er niks onder staat met een uitzondering ben je als 4x4 wagen ook gewoon verplicht om aan minimaal 2 aangedreven wielen kettingen om te leggen. Waar ga je heen, waar je mogelijk kettingen nodig zou hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Oh nu ben ik nog niks van plan. Maar ik wilde die bewering even staven.
Ik zal denk ik toch wel een keer naar Oostenrijk gaan in de winter.
Of naar Polen of Scandinavie. Daar zullen regels minder of anders zijn. Ik wil wel eens kamperen in de sneeuw. Maarja dan zal ik toch eens de diesel heater moeten installeren :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

dreamscape schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 14:33:
Lichtmetaal in de zomer en lichtmetaal in de winter ftw! ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
!null schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 18:42:
Oh nu ben ik nog niks van plan. Maar ik wilde die bewering even staven.
Ik zal denk ik toch wel een keer naar Oostenrijk gaan in de winter.
Of naar Polen of Scandinavie. Daar zullen regels minder of anders zijn. Ik wil wel eens kamperen in de sneeuw. Maarja dan zal ik toch eens de diesel heater moeten installeren :p
In Scandinavië zijn de regels denk ik strenger. Daar is het volgens mij ook toegestaan om met spikes te rijden. Dat is in Oostenrijk, Duitsland niet het geval. Als je naar Oostenrijk gaat heb je, als je ze überhaupt nodig dient te hebben, alleen last op de lokale weg. En dan waarschijnlijk ook echt de laatste kilometer voor het appartement, huisje, hotel etc.... Op de snelwegen/regionale wegen wordt alles goed schoon gehouden. Het moet wel heel hard sneeuwen om daar kettingen nodig te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik weet dat je daar in het seizoen met spikes mag rijden. Maar ik denk dat ze daar meer je eigen inschattingsvermogen vertrouwen dan iets te verplichten. Zal heteens checken.
Ik wil daar wel eens wildkamperen in de sneeuw. Al is het nog onduidelijk of ik de dames thuis dan mee krijg :+
Ben ook benieuwd of er dan nog te rijden valt op wat lichte offroad weggetjes, alles wordt volgens mij meteen 10x zo moeilijk met de sneeuw, waar je in de zomer de zwaardere tracks zou kunnen pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-04 10:13
Gonadan schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 19:10:
[...]

Inderdaad, mijn nieuwe winterset is gewoon 225/40/18 met lichtmetaal, dezelfde maat als mijn zomerset. Zwarte set in de winter, gewoon normaal lichtmetaal in de zomer. Heb je ook meteen iedere keer weer een andere look van je auto, houdt het ook leuk :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Gonadan schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 19:10:
[...]

Als ik niet tijdens de wintersport af en toe met kettingen zou rijden, zou ik dat ook doen. Maar het is imho echt zonde om lichtmetaal te gaan beschadigen met sneeuwkettingen.

Je hebt van die kettingen die je snel kunt omleggen en je velg niet raken (zoals RUD Centrax), maar die presteren toch niet zo goed als mijn Sportmatiks. Dan sta je alsnog mooi te wezen met je lichtmetaal onderaan de berg ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Mijn winter LM zijn gewoon OEM velgen met flink wat stoeprandschade. Van dichtbij is dat zonde, maar ik hoef mee geen zorgen te maken om beschadiging of pekel. Van met dan een meter afstand ziet het er toch gewoon uit als mooie LM velgen.

Maar inderdaad, ik gebruik geen kettingen. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Gonadan schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 20:57:
Van met dan een meter afstand ziet het er toch gewoon uit als mooie LM velgen.
Hmm... Eigenlijk geldt dat voor mijn hele auto. Van een afstand ziet hij er netjes uit, met wat luxe opties van de Ghia-versie, zoals allerlei in kleur gespoten spul en een extra stukje chroom. Maar van dichtbij zie je de honderdmiljoenmiljard krassen die door de vorige eigenaar zijn veroorzaakt.

Dus eigenlijk kan ik in de winter ook best op lichtmetaal gaan rijden.

Een goede reden om op zoek te gaan naar mooi 16" of 17" lichtmetaal voor de zomer, dan zijn de huidige 15" zomervelgen mooi voor de winter. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Dat was ook mijn redenatie. Van afstand zien steelies er uit als lelijke steelies, LM ziet er knap uit ook al heeft het wat schade. Hetzelfde geldt een beetje voor het detailen. Prachtig mooi om te poetsen en helemaal strak in de was te zetten, maar ik ga niet elk krasje en putje wegpolijsten want dan sta ik toch elke week opnieuw te huilen.

Algemeen: Als je niet om het uiterlijk geeft is dat natuurlijk ook prima, het is primair een gebruiksvoorwerp, maar gun mij ook mijn gevoel. <3

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:07
!null schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 19:38:
Ik weet dat je daar in het seizoen met spikes mag rijden. Maar ik denk dat ze daar meer je eigen inschattingsvermogen vertrouwen dan iets te verplichten. Zal heteens checken.
Ik wil daar wel eens wildkamperen in de sneeuw. Al is het nog onduidelijk of ik de dames thuis dan mee krijg :+
Ben ook benieuwd of er dan nog te rijden valt op wat lichte offroad weggetjes, alles wordt volgens mij meteen 10x zo moeilijk met de sneeuw, waar je in de zomer de zwaardere tracks zou kunnen pakken.
In noorwegen ben je verplicht om je aan de weersomstandigheden aan te passen. Met andere woorden zijn winterbanden geeneens verplicht.

Dat gezegd te hebbende betekent het in de praktijk dat je je auto het hele winterseizoen moet laten staan, omdat er zeker in de bergen altijd wel ergens sneeuw ligt of de temperatuur laag is.

Staar je niet blind op spijkerbanden, in 95 procent van de gevallen zijn deze slechter als normale winterbanden. Slechts op ijsondergrond (of extreem compacte sneeuw) heeft dit een voordeel. Daarbuiten is het alleen maar extra lawaai, extra verbruik en slecht voor het milieu en asfalt). Wij hebben gewone winterbanden en komen daar prima mee door de sneeuw. Wellicht dat je op de meest verlate wegen 4x4 nodig hebt maar ook dit is vaak niet nodig.

Gisteren onze wagen verkocht en de nieuwe eigenaar moest er 700 kilometer mee over de hardangervidden in -24 graden. Dat ging prima en kreeg deze mooie foto.

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/t86yjb.jpg

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:42
Het is geen marktplaats hier

[ Voor 87% gewijzigd door PWM op 23-02-2016 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Laatst online: 22:28
Rene schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 09:39:
[...]

In noorwegen ben je verplicht om je aan de weersomstandigheden aan te passen. Met andere woorden zijn winterbanden geeneens verplicht.

Dat gezegd te hebbende betekent het in de praktijk dat je je auto het hele winterseizoen moet laten staan, omdat er zeker in de bergen altijd wel ergens sneeuw ligt of de temperatuur laag is.

Staar je niet blind op spijkerbanden, in 95 procent van de gevallen zijn deze slechter als normale winterbanden. Slechts op ijsondergrond (of extreem compacte sneeuw) heeft dit een voordeel. Daarbuiten is het alleen maar extra lawaai, extra verbruik en slecht voor het milieu en asfalt). Wij hebben gewone winterbanden en komen daar prima mee door de sneeuw. Wellicht dat je op de meest verlate wegen 4x4 nodig hebt maar ook dit is vaak niet nodig.

Gisteren onze wagen verkocht en de nieuwe eigenaar moest er 700 kilometer mee over de hardangervidden in -24 graden. Dat ging prima en kreeg deze mooie foto.

[afbeelding]
Afgelopen week bijna 2K km gereden op studded tyres. Op keihard aangestampt sneeuw-ijs, losse sneeuw, slush sneeuw en alle andere variaties van bevroren water.
Het rijd echt heerlijk, en je hebt super veel grip. En op asfalt heb je meer herrie, maar rijd het nog prima.
In NL rij ik lekker op normale banden, vind persoonlijk winterbanden in nl echt geldverspilling.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qubSKms.png

[ Voor 3% gewijzigd door Dacuuu op 23-02-2016 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Dacuuu schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 22:04:
[...]

Afgelopen week bijna 2K km gereden op studded tyres. Op keihard aangestampt sneeuw-ijs, losse sneeuw, slush sneeuw en alle andere variaties van bevroren water.
Het rijd echt heerlijk, en je hebt super veel grip. En op asfalt heb je meer herrie, maar rijd het nog prima.
In NL rij ik lekker op normale banden, vind persoonlijk winterbanden in nl echt geldverspilling.
[afbeelding]
Expeditie Noordkaap toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Laatst online: 22:28
FastFred schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 22:32:
[...]

Expeditie Noordkaap toevallig?
Nee dat niet, ben in IJsland geweest. De mensen daar zijn gewend aan het rijden op ijs/sneeuw, en dat is prettig. Geen Nederlandse taferelen. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:56
Een huishoudelijke mededeling:

Deel 2 is zojuist gestart en HIER te vinden: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1674883

Is er ook een modje zo lief dit draadje netjes te vergrendelen? O-)

[ Voor 19% gewijzigd door D_Jeff op 28-02-2016 17:51 ]

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Waarom eigenlijk een nieuw draadje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Omdat er hier 10.000 posts staan, het is dan ivm performance beter om over te stappen naar een nieuw deel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

SChief schreef op zondag 28 februari 2016 @ 18:12:
Omdat er hier 10.000 posts staan, het is dan ivm performance beter om over te stappen naar een nieuw deel.
Dat is toch al lange tijd meer zo?

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
EWK schreef op zondag 28 februari 2016 @ 18:55:
[...]

Dat is toch al lange tijd meer zo?
offtopic:
Neem aan dat het woordje 'niet' ontbreekt in je post. Maar ja, dat is wel zo. Vroeger was het 1k, nu 10k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

D_Jeff schreef op zondag 28 februari 2016 @ 17:50:
Een huishoudelijke mededeling:

Deel 2 is zojuist gestart en HIER te vinden: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1674883

Is er ook een modje zo lief dit draadje netjes te vergrendelen? O-)
Ik neem aan dat dit op verzoek van een modje is en de originele ts om toestemming is gevraagd? Heb namelijk nergens wat gezien. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-04 16:00

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Deze had op zich al wel dichtgemogen, er was al een nieuw deel: Winterbanden - Ervaringen en Discussie - Deel 2

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Pagina: 1 ... 103 104 Laatste

Dit topic is gesloten.