Wat zijn je vragen? want ik maak er gebruik van en heb alles ongeveer wel geprobeerd.
Om alvast een voorzet te geven:
Wat is DLNA?
DLNA is een API (communicatie afspraken set), en het is een subset van de UPnP API. Waarom een subset? omdat UPnP te uitgebreid is en te weinig afspraken heeft omtrend welke delen wel aanwezig moeten zijn en welke delen niet.
Is DLNA compatible met UPnP apparaten?
Ja, als je een DLNA NAS (Network Attached Storage) hebt dan kan een UPnP apparaat dat uitlezen, voorbeeld hiervan is de XBox 360, deze is UPnP en kan informatie van de NAS uitlezen (heb ik geprobeerd en dit werkt.
Waarvoor is DLNA bedoeld?
Het is bedoeld om Films, Muziek en Foto's te delen tussen apparaten onderling, niets meer, niets minder.
Als een opslag apparaat DLNA ondersteund doet deze dan ook de decodering van de films, muziek, etc..?
Nee, het apparaat bied alleen de bestanden aan, het apparaat wat het opvraagt en weer moet geven doet de decodering, dus een NAS bied het aan en je TV decodeerd het en geeft het weer.
Is DLNA beschikbaar voor Windows/Mac OSX/Linux?
Ja, voor Windows en Mac OSX (in geval van Samsung 756 serie), krijg je een CD waarmee je mappen op je computer kunt sharen op het netwerk. Voor linux is software te krijgen die dit ondersteund. (bijvoorbeeld van TwonkyVision).
Is DLNA compatible tussen alle verschillende apparaten?
Ja, Samsung kan bijvoorbeeld van een willekeurige NAS (die DLNA ondersteund lezen), zelfde geld voor de PS3 en de XBox 360.
Zijn er veel apparaten beschikbaar die DLNA ondersteunen?
Ja en nee, verschilt per soort apparaat, op
http://www.dlna.org/ kan je alle gecertificeerde apparaten vinden, let wel op, de database wordt niet continue bijgewerkt dus niet alles staat er tussen.
Dit gaat van Televisies, tot NAS apparatuur, tot spelcomputers tot versterkers (Denon en Onkyo bijvoorbeeld).
Hoe werkt DLNA op een samsung tv ?
Heel simpel, ik heb bijvoorbeeld een NAS met DLNA, Samsung ziet deze automatisch als je het menu opent, hiervoor hoef je helemaal niets te doen zolang ze maar op hetzelfde netwerk zitten. Als je meerdere apparaten hebt kan je via een keuze menu'tje een ander apparaat selecteren.
Werkt het goed op de Samsung TV?
Op mijn LE52A756 werkt het prima, ik ben nog geen problemen tegen gekomen.
Welke formaten ondersteund de Samsung TV voor decoderen?
Helaas moet ik je hier het antwoord schuldig blijven, ik heb DivX en XVid geprobeerd en deze werken perfect, de upscaling naar 1080P gaat erg goed (beter dan wat mij XBox 360 en Blu-ray speler kan doen).
Over het MKV formaat heb ik wel ergens gelezen dat dit ondersteund zou worden maar dat de hardware niet krachtig genoeg is om het fatsoenlijk (lees, zonder stotteren) kan weergeven, maar nogmaals, dit heb ik gelezen en nog niet geprobeerd.
[
Voor 82% gewijzigd door
ronaldmathies op 05-12-2008 10:39
]
3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line