@Nico:
Wat ik bedoel is dat je bijvoorbeeld 50 tekeningen maakt waarin je echt probeert een detail goed te krijgen. Afijn, na 49 tekeningen lukt je dat. De 50ste is magnefiek. Vervolgens neem je dan de 50ste tekening mee en laat je die zien. Natuurlijk ben je er heel trots op, want jij kent de voorgeschiedenis van 49 iteraties lang bloed zweet en tranen. Maar dat weten de docenten daar niet. Die denken dat dit jouw dagelijks niveau is en dat je dit om 7.00 's ochtends zonder blikken of blozen uit je mouw schudt. En dan is het inderdaad niet handig als je een pak van 50 papiertjes bij je hebt waar de docent als ware het een flipbook doorheen moet. Het liefst heb je dan zo'n 5 platen waar echt grote sprongen vooruit in zitten, en die je ook kan toelichten.
Hier staat trouwens een tutorial over Thumbnailing:
http://vimeo.com/5001319
Verkijk je niet op de tijd die je krijgt bij je toelating! Het is soms erger dan Idols. In Den Haag was het 'stal de boel maar uit en kom over twee uur maar terug' dus geen toelichting geven, niks. In Arnhem word je rap aan een docententeam voorgeleid en mag je in 10 minuten knallen, maar dan ook echt hun tijd niet verdoen met 'uhh's en 'neuh deze skip ik wel', en in Enschede werden we tijdens onze tekenopdracht ertussenuit gepikt om op de vloer op de gang

onze map uit te stallen, weinig tijd, rumoer en weinig plek dus.
Laat het desnoods eerst even aan een familielid zien of oefen je presentatie voor je tekenleraar. Die zijn kritisch (soms op onverwachte punten) en dan zie je ook gelijk hoe lang al dat laten zien eigenlijk kost.
Okay, dat was weer een heel verhaal.
@TerreurBV:
Ik vond die mouwen van dat rode jasje echt super. Lekker harde kleuren, goed contrast. Als je dan de lippen ook volrood maakt, wordt he wel wat clownsachtig ja. Maar daarom moet je verder in het gezicht ook scherpe schaduwen neerzetten en contrast creeëren door wenkbrauwen extra aan te zetten. Je figuren blijven bijzonder erg in het fletse, gewoon omdat je die tinten zo dicht bij elkaar legt.
In je laatste plaat vind ik haar haar mooi, maar ik mis de highlight. Op het lichte deel zou zo een witte strook kunnen, die de highlight aangeeft. Hij blijft nu plat. Ook het t-shirt blijft te vaag. Onder de oksel zou je een veel donkerdere kleur grijs kunnen gebruiken, er valt daar nauwelijks licht! Nu weet ik ook niet of je fotorealisme nastreeft, of een hele 'mellow' sfeer. Ook onder haar pony (haar op voorhoofd) is te weinig schaduw te vinden. Daar komt geen licht! Er hangt haar voor!
Ik kan zo geen goed voorbeeld vinden, dus doe ik maar een slecht voorbeeld:

Dit is weer eens een plaatje van Lena Furberg, koningin van de comic-paarden.
Het beige paard linksonder is heel soft ingekleurd: gelijkend aan jouw werk. Het grote paard rechtsboven is heel donker ingekleurd: glanzende vacht, glanzend haar. En overal op donkere punten hele felle glimmers. Dat staat niet absurd, dat geeft het volume. Bij paarden werkt het ook goed om spiermassa aan te geven.
Misschien zou je eens een rock 'n roll-sfeer plaatje moeten zoeken, van een sjonnie met een vetkuif en een rood leren jasje. Dan kun je een keer helemaal wild gaan op overdone glimmers!
heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs