Point of View MB-D510-MATX
De combinatie tussen betaalbaarheid (Amazon.de 80 euro + 5 euro verzending), PCI-Express voor een snelle kaart en PCI-sloten voor oude meuk.

Een "big gun" zoals Intel tweeloop Gigabit netwerkkaart of RAID-controller past erop.
 Nieuwe kaart in ongeopende doos voor de halve prijs van eBay gehaald.
Nieuwe kaart in ongeopende doos voor de halve prijs van eBay gehaald.
De meerprijs tov gewone bordjes is 10 tot 20 euro. Geen gedoe met PCI-risers, kleine dure kastjes, etc. PVR-150 TV-kaarten, Intel dual 100 Mbit/s netwerkkaarten, etc passen ook erin. Hergebruik van bestaande onderdelen is een belangrijke eigenschap van een "volksbordje". De oude Pentium bakjes kunnen nu vervangen worden door iets dat zuinig is, de PCI-kaarten slikt, weinig kost en uitbreidbaar is.
Minpuntjes:
- Er is plaats op het mobo voor een 2de PCI-Express slot, maar die is er niet. Ze hebben een mini PCI-Express ervan gemaakt.
- Meer dan 2 SATA-poortjes zou interessant zijn.
- Geen PATA voor een goedkope CF-kaartje voor een kleine Linux-distro voor flash geheugens (weinig writes tot read only).
- Gigabit netwerkkaart zal geen Intel zijn, dus het enige PCI-Express slot ben je aan een netwerkkaart kwijt?
In mijn situatie is de Internetaansluiting nog altijd trager dan 100 Mbit/s en met een PCI dual netwerkkaart heb ik genoeg voor het routeren. Als ik een TV-kaart + harde schijf toevoeg, dan is een goede Gigabit verbinding naar het netwerk nodig.
Als je beetje wilt modden, dan kan je Intel dual Gigabit in het mini PCI-Express vakje voor Wireless steken.
 Commell MPX-574D2
Commell MPX-574D2, 47 pond vanuit de UK en werkt niet eens op de meeste bordjes van de makers (Commell).
34 pond voor een single Gigabit, die minder problemen oplevert.
Zotac NM10-DTX WiFi (NM10-B-E
120 euro voor een premium bordje met 6 SATA-poortjes en 2 PCI-Express sloten voor de nodige Gigabit netwerkkaarten of andere kaarten.

De POV MB-D510-MATX en HP NC360T combinatie kost mij ongeveer 163 euro. Het gaat niet om een tientje uitsparen, maar de tweeloop kan ik naar eender welke bordje met PCI-Express meenemen en ik zit niet aan een bepaalde processor/bordje vast.