Ik heb alleen de eerste 3 pagina's van dit topic volledig gelezen, de rest heb ik even vluchtig bekeken, dus als ik iets essentieels gemist heb, mijn excuses.
Wat mij als eerste opvalt in deze discussie is dat het hier sterk lijkt te draaien om evolutie vs. creationisme. In het enige land ter wereld waar dit soort discussies echt hard gevoerd worden, en waar deze onderwerpen heel soms zelfs de wetenschapslessen insluipen, de VS, is deze discussie op sterven na dood (behalve in het cafe en op internetfora

) door een rechterlijke uitspraak uit 1987 in de zaak
Edward vs. Aguillard. In het kort: er was een Act in Louisiana die zei: als je evolutieleer onderwijst, moet je ook creationisme onderwijzen. De uitspraak in 1987 zei: dat is grondwettelijk niet correct, aangezien creationisme een
religieus concept betreft, en niet een
wetenschappelijk concept. Het probleem daarmee is dat 'public schools' (openbaar onderwijs) geen religieuze of levensbeschouwelijk gekleurde onderwerpen mogen onderwijzen, en zeker niet in 'science class' (science staat in dit geval voor 'natuurwetenschappelijk', dus natuurkunde, scheikunde en biologie - niet wiskunde!).
Wat is er in 1987 vervolgens gebeurd? Simpel: men hernoemt 'creationisme' naar 'intelligent ontwerp' (intelligent design) en zegt niet dat de bijbel letterlijk gelijk heeft, maar dat er wat gaten bestaan in de evolutietheorie, en dat die gaten alleen verklaard kunnen worden middels het 'intelligente ontwerper' concept.
Intelligent Design is intussen ook op zeer losse schroeven komen te staan. Er zijn een paar kopstukken in de VS over dit onderwerp (Michael Behe, Kent Hovind en William Dembski aan ID zijde, Ken Miller, Robert Pennock en Richard Dawkins (uit de UK) aan de evolutie-zijde), waarvan voor mij Ken Miller de meest duidelijke uiteenzetting heeft gemaakt over waarom ID geen wetenschap is, en niet thuishoort in 'science class'. Die uiteenzetting vind je hier:
http://www.youtube.com/watch?v=JVRsWAjvQSg
Begint rond 1:47 (ik zou snel voorbij de introductie skippen, dat is echt pijnlijk voor je oren en je gemoedstoestand) en eindigt rond 1:09:30 (daarna volgen vragen, waarbij een aantal vragenstellers zichzelf belangrijker vinden dan de vraag en het antwoord - altijd pijnlijk om te zien). Granted, zeer lang om te kijken, maar erg verhelderend. Een aantal zaken die Miller behandelt (in random order):
- Wetenschap komt in de les terecht via een proces van conceptualisatie, onderzoek, publicaties, peer review en uiteindelijk wetenschappelijke consensus; ID / creationisme probeert direct van concept naar de les te gaan, dat hele proces van onderzoek en peer review overslaand
- De belangrijkste redenen dat ID een verklaring zou moeten zijn voor het ontstaan van divers leven (het gebrek aan overgangsvormen en onreduceerbare complexiteit) worden redelijk effectief van tafel geveegd
- ID-voorstanders blijken toe te geven dat ze natuurwetenschappen om moeten bouwen naar 'supernatural science' om een intelligente ontwerper mee te kunnen nemen, en zijn ook bereid dit te doen!
Wat volgens mij de sleutel is in deze discussie, is dat mensen problemen hebben met het bevatten van evolutie. Het is lastige materie! Maar betekent dat dat het niet correct is? Ik heb meer moeite met het kiezen van een homonculus-redenering, waarin je zegt:
- Ik zoek een verklaring.
-> Die verklaring is god.
- Hoe verklaren we god dan?
-> Niet nodig, hij was, hij is en hij zal altijd zijn, omnipotent en omniscient.
Ik denk dan: leuk, dan zijn we dus klaar, en hoeven we nergens meer over na te denken? Dat gaat compleet tegen de basics van intelligentie in, wat mij betreft: intelligentie geeft je de mogelijkheid om aan alles te twijfelen totdat je een redelijke verklaring hebt gekregen. Om dus zo maar te stoppen met nadenken en een verklaring te accepteren die door geen enkele test te verifieren valt, is voor mij onacceptabel. Zoals Galileo het al mooi verwoordde: "I do not feel obliged to believe that the same God who has endowed us with sense, reason, and intellect has intended us to forgo their use.”
Neil Tyson legt heel goed uit waarom god
toch als verklaring gebruikt wordt (in 2 delen):
http://www.youtube.com/watch?v=eV1r4fxaZsE
http://www.youtube.com/watch?v=YotBtibsuh0
Hij zegt eigenlijk: als een mens, hoe slim ook, aan de grenzen van zijn begrip komt, grijpt hij/zij mogelijk terug naar verklaringen in het bovennatuurlijke. Dit was vooral waar tot misschien een eeuw, of zelfs minder lang geleden, aangezien religie tot die tijd nauwelijks in twijfel getrokken werd - ja, misschien op detailniveau, maar niet als begrip in het algemeen. Omgekeerd zie je dat als mensen iets
wel (menen) te begrijpen, ze god niet aan zullen grijpen als bewijs (zoals Tyson het zegt in de 2e clip: "So, he figures this out, does
not invoke god... because, he figured it out!").
Vervolgens maakt ID nog een flinke fout. ID pretendeert een wetenschappelijke basis. Echter, ID redeneert dat er 'missing links' bestaan, die we niet kunnen verklaren en waar geen fossielen of andere bewijzen voor zijn, wat volgens ID
bewijst dat de evolutietheorie niet op gaat. Sinds wanneer staat wetenschap het toe dat je gebrek aan bewijs als tegenbewijs aanvoert? Als je niet wilt voldoen aan wetenschappelijke condities dan moet je dat zelf weten, maar pretendeer dan niet een wetenschappelijke stroming te zijn.
99.9% van de redeneringen die ID / creationisme ondersteunen en kritisch zijn tov evolutie, zijn redeneringen die door een eerstejaars biologiestudent vrij makkelijk van tafel geveegd kunnen worden. Ook in dit topic heb ik geen enkele redenering gezien die ook maar enigszins kan opboksen tegen de robuustheid van de evolutietheorie. Het heeft ook geen zin om keer op keer dat soort simpele redeneringen tegen te spreken - je kan wel bezig blijven. De grap is natuurlijk dat
juist mensen met een lager opleidingsniveau en een lagere intelligentie eerder geneigd zijn tot het grijpen naar een bovennatuurlijke verklaring. Zij zullen ook veel meer moeite hebben om tegenargumenten te begrijpen, en terugvallen op een kinderlijk 'ja maar ik snap het niet dus is het niet zo en ik geloof lekker toch iets anders'. Dat is geen belediging, dat is gewoon realiteit.
Ik ben echter van mening dat dat niet erg is. Het kost tijd, deze discussie zal nog lang gevoerd moeten worden, maar over 40 jaar zijn heel veel mensen met een creationistisch wereldbeeld voor een groot deel dood, en wordt dit principe al veel genuanceerder overgebracht op kinderen. Nog eens 40 jaar later is iederen dood die op die manier is opgevoed, en nog eens 80 jaar later is Genesis mythologie ipv waarheid. In mijn voorspelling duurt het dus nog 160 jaar voordat godsdienst als absolute waarheid verdwenen is, wat aardig lang lijkt, maar als je dan ziet dat tussen 0 en 1500 AD eigenlijk geen kritiek geleverd werd op religie, dat tussen 1500 en 1900 eigenlijk alleen door de wetenschappelijke elite kritiek geleverd werd op god, en dat pas de laatste 100 jaar god ook door niet-wetenschappelijk onderlegde mensen verworpen wordt op wetenschappelijke basis, dan denk ik dat nog eens 160 jaar voor het effectief wegvegen van zaken als ID niet zo heel slecht is.