Verwijderd schreef op donderdag 04 september 2008 @ 01:27:
Ik probeer niet de illusie te wekken dat er op de man wordt gespeeld. Ik zeg alleen dat "fanboys" ook valide argumenten kunnen inbrengen. Wat ik hier echter vaak merk is dat wanneer iemand het predikaat "fanboy" krijgt, zijn argumenten niet meer serieus worden genomen. In zulke situaties gaat men dus niet meer af op iemands argumenten, maar op de persoon.
Het probleem met fanboys is meestal nou juist dat hun argumenten vaak niet rationeel - of anders zeer eenzijdig belicht - zijn. Dat is waarin fanboys zich over het algemeen juist negatief onderscheiden van de mainstream.
Ik wil trouwens niet de pro-Apple posts verhoogd zien en de negatieve posts verlaagd. Ik wil dat posts meer worden beoordeeld op de inhoud, en niet omlaag worden gemod omdat de inhoud de modder niet aanstaat.
Ik denk dat posts inderdaad moeten worden beoordeeld op inhoud, ofwel relevantie, correctheid en onderbouwing.
En dat is precies waar het in de laag gemodde posts - waar jij ook aan refereert - aan schort.
Al plaatst een fanboy 100.000 Apple fanboy-achtige posts bij elk willekeurig artikel op de frontpage; mits zijn posts valide en relevante argumenten bevat, mogen zijn posts niet omlaag worden gemod. Ongeacht hoe irritant zijn posts zijn. Irritant is geen reden om iets omlaag te modden. "Irritant" is een subjectief begrip. Wat voor de een irritant is, is voor de ander interessant.
De posts zijn nou juist irritant omdat de argumenten niet valide noch relevant zijn.
De post die werd aanhaald over dat Apple keyboard kan makkelijk een -1 krijgen voor off-topic. Waarom moet een Apple MacOS keyboard erbij gesleurd worden in een topic over een Logitech Windows keyboard? Wat interesseert het de gemiddelde tweaker nou dat hij zijn Apple keyboard "sexier"
vindt?
Hij valt vervolgens (1e edit) de prijs aan, terwijl logitech diverse technische innovaties (verlichting, perfectstroke etc) in de plank heeft zitten die hij helemaal niet meeneemt in de vergelijking met z'n Apple keyboard. Invalide vergelijking dus. Het 'gewone' Logitech Ultra Flat keyboard zonder die innovaties kost 20 Euro, ofwel 60% minder dan zijn geliefde Apple keyboard. Waarom vergelijkt hij daar niet mee als hij toch perse moet vergelijken?
Vervolgens komt hij (2e edit) met het argument dat Apple zogenaamd in 2007 (!!) de nieuwe trend zette met dunne keyboards die andere bouwers nu zogenaamd zouden volgen... standaard fanboyargument, met name populair bij de Apple fanboys, en tevens volslagen quatch. Er zijn al veel langer (ultra)dunne keyboards op de markt, waaronder bijvoorbeeld Logitech's eigen DiNovo Edge (2006), en Ultra Flat keyboard (2003!!) die er lang voor dat Apple keyboard waren.
Dus naast
1.) off-topic (ofwel: niet relevant), ook nog eens
2.) nonsense (ofwel: niet valide) en daarbovenop
3.) irritant. Ik had hem met bovenstaande argumentatie in mijn achterhoofd ook op -1 gegooid. Hij staat dus nog hoog i.m.o.
ASUS Max IV GENE-Z, Core i7 3770k, 16GB Kingston HyperX DDR3-1600, EVGA GTX970 FTW
Crucial M550 512GB SSD, 2TB WD HDD, LG GGW-H20L Blu/HD, Panasonic 40" AX630 UHD
Full Specz