Nieuwspost relateren aan Apple

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19:53
Vaak worden nieuwspost om een of andere gerelateerd met een Apple product. Zo ook:
nieuws: Samsung: X360-ultraportable lichter dan Macbook Air

Opzich niet erg, want de titel is pakkend, maar het probleem ligt hier bij de reacties.

Zoals iedereen weet die regelmatig reacties leest, zijn er een hoop Apple Fanboys, en Anti-Apple mensen aan het posten. Die gaan dan continue de discussie aan, vrijwel altijd vergezeld met flinke flames en trolls (zo heb ik vaan M$ voorbij zien komen), wat natuurlijk niet de bedoeling is.

De eerste optie is dat je zo weinig mogelijk artikelen relateerd met Apple.

Optie twee is (imo de beste optie) dat het modbeleid wat strenger wordt gemaakt. Dan heb ik het niet over -1 modden (die lees ik toch, omdat er soms gewoon een leuke/grappige reactie tussenstaat), maar compleet verwijderen, en de user een mailtje sturen dat dat soort dingen niet gewenst zijn. Bij 2 keer een officiële waarschuwing geven.

Wat ook kan is om er een -2 bij te maken, die je in je prefs kan aanzetten. Als iets -2 wordt gemaakt, dan zie je hem helemaal niet als je de standaart settings hebt.

Enkele voorbeelden:
Verwijderd in 'nieuws: Samsung: X360-ultraportable lichter dan Macbook Air'
Niet heel sterk, maar het feit dat hij M$ er in heeft staan, is voor mij al een reden om hem te verwijderen.

jopiek in 'nieuws: Samsung: X360-ultraportable lichter dan Macbook Air'
Duidelijk. Pure flame richting Windows Vista.

Er komen hier natuurlijk weer reacties op die ook ver onder de maat zijn, die zijn er dus ook niet zonder deze reacties.

Het reactieniveau is de laatste tijd gigantisch omlaag gegaan, wat erg jammer is, want er staan regelmatig interessante berichten tussen. Ik hoop in ieder geval dat Tweakers.net de _echt_ slechte reacties (Flames, trolls) gaat aanpakken, met OW's ed, om te zorgen dat het wat beter wordt.

Het is nu dat ik net Apple Fanboys eruit pluk, maar helaas zijn dat meestal diegene die echte flames maken. Maar ook Apple bashers en weetikveel wat zijn er natuurlijk ook :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik wil me bij de oproep aansluiten, maar ben deels voor optie 1; niet vergelijkingen met Apple of Windwos gaan maken als het niet nodig is. In dit specifieke geval is de Macbook Air al helemaal geen industriestandaard en heeft vooral een nichemarkt, dus de vergelijking is niet nodig. Samsung gaat gewoon een lichte en kleine zakelijke laptop maken. En het is nog niet eens een echt lichte laptop, 1.27 kg is eigenlijk best zwaar voor deze klasse laptop.

Nu kan het best zo zijn dat Samsung ergens de vergelijking met de MB Air maakt, en op de borst slaat voor het lage gewicht. Laten we hier dan tenminste door de reclamebel heen prikken ;)

[ Voor 13% gewijzigd door gambieter op 31-08-2008 02:37 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Dit zijn twee discussies. Wat de redactionele verantwoordelijkheid betreft: een laptop van nog geen anderhalve kilo met een 13"-scherm is duidelijk geen Eee-concurrent en ook geen conventioneel model; me dunkt dat Samsung hier wel degelijk gebruik wil maken van de aandacht die Apple voor een dergelijk notebooktype heeft gegenereerd. Ik vind het niet meer dan logisch, sterker nog: ik vind het een goede zaak dat we daar melding van maken en het lijkt me zeer ongewenst dat we zulke informatie gaan verzwijgen omdat er mensen zijn die zich niet kunnen beheersen als 'hun' merk ter sprake komt. Met name M$-bashing is in dit verband van een leeghoofdigheid waar ik geen rekening mee wil houden, al is het vergelijk tussen OS X en Vista natuurlijk wel degelijk een relevant punt van discussie.

Dat brengt me op de tweede discussie, en dat is hoe we met zulke reacties omgaan. Daar heeft de redactie principaliter geen mening over, dat laten we aan de mensen in Tweakers.net Moddereter Forum over. Nou kan ik dit topic daar wel heen schuiven, maar de discussie over redactionele verantwoordelijkheid mag natuurlijk ook gevoerd worden, dus het lijkt mij het verstandigst als we in dit topic met discussie #1 verdergaan en, als er behoefte bestaat om over maatregelen tegen flames en voor een hogere reactiekwaliteit te praten, daarnaast een nieuw topic in TMF wordt geopend. Diel? :)

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De eerste optie is dat je zo weinig mogelijk artikelen relateerd met Apple.
Dat dus ^^

Waarom steeds weer een concurrerend merk erbij halen? Waarom de behoefte om Apple ook weer aandacht te geven, terwijl het niet eens om Apple gaat maar om een ander merk?
Wordt er straks in december in artikelen over Sinterklaas de Kerstman er steeds bij gehaald? Zelfs professionele kranten doen dat zelden...
Ik vind het anders dat als het bedrijf zelf zegt dat ze gaan 'concurreren met Apple', maar tot die tijd vind ik het een beetje onnodig om Apple er zomaar bij te halen. Al zal dat wel weer de Apple lovers/bashers erbij halen, wat het sensatie niveau verhoogt en zodoende zullen er meer mensen het artikel lezen. FTW TelegraafTweakers niveau

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Rataplan schreef op zondag 31 augustus 2008 @ 13:50:
Dit zijn twee discussies. Wat de redactionele verantwoordelijkheid betreft: een laptop van nog geen anderhalve kilo met een 13"-scherm is duidelijk geen Eee-concurrent en ook geen conventioneel model; me dunkt dat Samsung hier wel degelijk gebruik wil maken van de aandacht die Apple voor een dergelijk notebooktype heeft gegenereerd.
Sorry, maar daar ben ik het niet mee eens. De MacBook Air is absoluut geen standaard voor zakelijke notebooks, verre van dat. Er is meer tussen de Air en EEE PC's, en dat is er al lang. De VAIOs en zakelijke Toshiba's beheersen die markt, en als de Air 1% van die markt heeft, dan is dat al heel veel.

Apple wordt nu in dit soort berichten verheven tot een vergelijkingsstandaard die het niet is, en ook niet zal worden. Dat is zoiets als kinderen gaan vergelijken met de schreeuwlelijk ( ;) ) die er recentelijk bij is gekomen.

Als je dan toch wilt vergelijken, zet dan niet de Air in de titel, want dat is imo toch een beetje aandacht zoeken, en uitdagen.
Ik vind het niet meer dan logisch, sterker nog: ik vind het een goede zaak dat we daar melding van maken en het lijkt me zeer ongewenst dat we zulke informatie gaan verzwijgen omdat er mensen zijn die zich niet kunnen beheersen als 'hun' merk ter sprake komt.
Maar dan is het nog steeds de manier waarop. Door de Air te verheffen tot de vergelijkingsstandaard die het helemaal niet is, komt de redactie toch in de buurt van "provoceren" imo. Een wat neutralere berichtgeving zou als bonus hebben dat er wat minder geflamed wordt; dat is natuurlijk niet het doel zijn van die neutraliteit, die neutraliteit is iets wat je juist vraagt van de redactie :) .

Dat is simpel op te lossen door de Air niet in de titel te zetten, puur omdat deze daar niet thuis hoort. Het gaat om een vergelijking met de produtgroep zakelijke notebooks, niet om een specifiek nicheproduct :) .
Diel?
Yep ;)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-10 08:54
Wat ik me afvraag, zou Samsung niet in 't originele persbericht naar Apple hebben gerefereerd, vandaar dat 't zo wordt overgenomen.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

simon schreef op zondag 31 augustus 2008 @ 14:03:
Wat ik me afvraag, zou Samsung niet in 't originele persbericht naar Apple hebben gerefereerd, vandaar dat 't zo wordt overgenomen.
Dat zou goed kunnen, maar dan nog mag je imo van de redactie verwachten dat deze de reclamepraat niet zomaar overneemt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

gambieter schreef op zondag 31 augustus 2008 @ 14:05:
dan nog mag je imo van de redactie verwachten dat deze de reclamepraat niet zomaar overneemt ;)
Dat mag je zeker verwachten, maar ik vermoed eigenlijk dat de redacteur dit er helemaal zelf bij heeft verzonnen ;) Een laptop van minder dan 1,5kg met een 13,3"-scherm en een ssd, zonder optische opslag, die een hele dag op een acculading kan werken - dan kom je volgens mij al snel bij de Air uit. Ik weet wat te weinig van de courante laptophardwaremarkt om hier met zekerheid iets over te zeggen, maar ik ga er blind vanuit dat de vergelijking niet uit effectbejag of vanwege reclamenapraterij is gemaakt. Ik zou 'm zelf ook gemaakt hebben.

Wij zitten ook niet te wachten op die flamewars, trust me on that one :)

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rataplan schreef op zondag 31 augustus 2008 @ 14:22:Ik zou 'm zelf ook gemaakt hebben.
Mag ik vragen waarom? Is het gewoon om extra lezers te lokken, of wil je met het artikel aangeven dat Samsung het apparaat gepaakt heeft 'in navolging van Apple' en het hele idee eigenlijk niet van Samung af komt maar van Apple?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Rataplan schreef op zondag 31 augustus 2008 @ 14:22:
Dat mag je zeker verwachten, maar ik vermoed eigenlijk dat de redacteur dit er helemaal zelf bij heeft verzonnen ;) Een laptop van minder dan 1,5kg met een 13,3"-scherm en een ssd, zonder optische opslag, die een hele dag op een acculading kan werken - dan kom je volgens mij al snel bij de Air uit. Ik weet wat te weinig van de courante laptophardwaremarkt om hier met zekerheid iets over te zeggen, maar ik ga er blind vanuit dat de vergelijking niet uit effectbejag of vanwege reclamenapraterij is gemaakt. Ik zou 'm zelf ook gemaakt hebben.
Dat betekent helaas dat je ook een "slachtoffer" ( :P ) bent van de reclamecampagne van Apple. Goed gedaan van ze, maar ik had toch gehoopt dat de redactie daar doorheen zou prikken. De Air is geen industriestandaard; daar waar je de iPod wel als zodanig kunt zien, is Apple geen marktleider op het gebied van zakelijke notebooks of zelfs maar op notebookgebied.

Zoals het artikel nu is geschreven is het puur een vergelijking met de MB Air, terwijl de vergelijking met zakelijke notebooks zou moeten zijn, waarbij je ook een nicheproduct als de Air kan meenemen. Maar om het in de titel, openingsparagraaf etc puur over de Air te hebben, dat is imo een beetje tunnelvisie (nofi), en is bijna een uitnodiging voor de (geheel foute) flamewar. Iets wat heel makkelijk te voorkomen is door Air niet onterecht veel aandacht te geven.
Wij zitten ook niet te wachten op die flamewars, trust me on that one :)
Gelukkig ;) . Toch hoop ik dat de redactie aan de hand van dit topic de vergelijking met een niche- en hypeproduct als de MB Air alleen zal maken als dat relevant is, en dat is het in dit geval niet (imo).

[ Voor 15% gewijzigd door gambieter op 31-08-2008 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JnX
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-09 21:25

JnX

Ik denk dat de vergelijking tussen de Macbook Air en Samsung 360 in dit geval helemaal niet zo vreemd is. De Samsung wordt misschien niet 'officieel' neergezet als concurrent van de Macbook Air, maar volgens mij is dit, gezien de specificaties, wel degelijk de bedoeling van Samsung.

Het is naar mijn mening helemaal niet gek om een vergelijking te maken tussen twee concurrerende producten, sterker nog, dit gebeurt regelmatig :)

nieuws: Nieuwe AMD Sempron gaat concurreren met Intels Atom

In reactie op de discussie: het is misschien een idee om reacties te kunnen kenmerken als 'niet gerelateerd aan artikel', zodat deze eenvoudig zijn te verbergen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

JnX schreef op zondag 31 augustus 2008 @ 15:18:
Ik denk dat de vergelijking tussen de Macbook Air en Samsung 360 in dit geval helemaal niet zo vreemd is. De Samsung wordt misschien niet 'officieel' neergezet als concurrent van de Macbook Air, maar volgens mij is dit, gezien de specificaties, wel degelijk de bedoeling van Samsung.

Het is naar mijn mening helemaal niet gek om een vergelijking te maken tussen twee concurrerende producten, sterker nog, dit gebeurt regelmatig :)
Maar dat kun je dan ook anders doen. Bijvoorbeeld door te zeggen dat Samsung zich wil mengen in de markt voor zakelijke ultraportables (waarbij een 13" niet echt ultraportable is, maar goed). Dan zeggen dat een van de concurrenten de MacBook Air is, en noem twee andere concurrenten.

En eigenlijk concurreert de Samsung helemaal niet met de Air. De keuze is namelijk eerst OSX vs Windows (en die keuze maakt systeembeheer), en als de keuze Windows is, dan is de Air helemaal geen optie meer, en concurreert de Samsung met de Toshiba's, Lenovo's en VAIO's.

Dus de vergelijking gaat hier niet op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gambieter schreef op zondag 31 augustus 2008 @ 14:47:
[...]

is Apple geen marktleider op het gebied van zakelijke notebooks of zelfs maar op notebookgebied.
Marktleider misschien niet gezien de lage verkoopsaantallen (alhoewel in de VS massaal apple laptops gekocht worden, dus het zou zo maar eens kunnen)

Maar ze zijn wel marktleider in laptop ontwerp. Altijd al geweest, en dat wordt algemeen zo erkend. Voortrekker op het gebied van doordacht ontwerp (alle poortjes aan één kant), clean ontwerp (geen haakjes om het scherm dicht te houden, geen uitstulpingen), voortrekker op het gebied van het introduceren van interessante materialen (polycarbonaat, aluminium), verlicht toetsenbord, noem maar op... En dat allemaal op grote logistieke schaal. Dat er af en toe iets mis gaat (haarscheurtjes) is voor mij een teken dat ze voor hun ontwerpen tot op de limiet gaan om een bepaalde visie in een apparaat te leggen.

edit: zo zal bmw ook veel minder verkopen dan volkswagen, neemt niet weg dat er vaak naar verwezen wordt (technologie, ontwikkeling). Daarvoor hoef je geen marktleider te zijn. Enkel tot de verbeelding sprekende producten maken waar iedereen het over heeft. En in de IT business zijn apple laptops nu éénmaal een hot item. Of je nu voorstander of tegenstander bent. Ik ben het er wel mee eens dat de voorstanders en tegenstanders hun voorkeuren best uit de FP houden en gewoon hun klep dicht houden, maar wat doe je er aan. Imo geen reden voor de redactie om hun beleid ivm het schrijven van artikels aan te passen. Gewoon vééél strenger modereren, het mod team is hier groot genoeg.

Ze hebben idd hun gebreken, maar de ontwerpafdeling van de laptops bij apple doet goed werk met visie. Op notebookgebied hebben ze dus zeker iets te betekenen. Het is niet voor niets dat bijna elke laptop vergeleken wordt met een *book. Hoge bomen vangen veel wind.

Voor mij persoonlijk, als ik nu het geld had kocht ik meteen een macbook air, maar dat doet verder niet ter zake.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2008 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind het ook jammer dat er steeds vergelijkingen getrokken worden door de redactie. En dingen erbij verzinnen vind ik al helemaal niet kunnen, in een collums misschien nog wel maar in nieuws moet je gewoon nieuws brengen. Dingen erbij verzinnen omdat het meer lezers trekt is typpisch tabloid wat hier in het VK regelmatig gebeurd om de verkoop op te krikken.

Als er in het originele pers bericht niets over Apple gerept wordt waarom moet dat in het originele wel? Zelfs al zou er over gesproken worden misschien is dat reden te meer om het niet te gaan vergelijken in het nieuws item. De Apple fans doen dit zelf al genoeg trouwens, bijna elke release van andere merken wordt vergeleken met een Apple product, wat al jammer is en elke normale discussie in de weg staan aangezien de fanboys niet op argumenten ingaan en hun eigen verhaal blijven herhalen, ze kunnen zo de politiek in.

Niet elk nieuws bericht met een nieuwe telefoon, laptop of andere hardware hoeft vergeleken te worden met Apple, dat schiet niet op. Het is misschien makkelijk scoren met deze vergelijkingen en titels maar zoals al eerder gezegt in dit topic doet het de journalistieke intenties geen goed en staat het niet erg professioneel om totaal verschillende producten te vergelijken alsof ze directe concurenten zijn, zoals de laptops in het voorbeelden eerder in dit topic.

Waar Apple de trendy 20-30 something aanspreekt (zie ook hun reclame spots, waar de PC altijd een oudbollig persoon is en de Mac een hippe vlotte jongen) en Toshiba, Sony VAIO, Lenovo en Thinkpads de zakelijke markt bedienen. Als je dan al een vergelijking maken wilt, doe dat dan met producten die hetzelfde markt segment bedienen en haal niet steeds die Apple want dan vergelijk je echt appels met peren.

Hopelijk wordt er iets gedaan aan het berichten van nieuws op de manier die gelukkig niet alleen mij een doorn in het oog is, want het lokt complete flamewars uit tussen 2 groepen die toch niet naar elkaars argumenten luisteren en zodoende de FP vervuilen met hun monologen. Wat een ramp is om te modereren omdat de fans en anti's met hun hartje modden en dat zijn er soms erg veel die je onmogelijk allemaal kan gaan melden in TMF. Vind het fan/anti modden ook niet echt een goeie trend. Want als grote groepen fans of anti's van iets gaan controleren wat er wel niet zichbaar wordt aan reacties dan krijgen bezoekers een verkeerd beeld. Ze zien dan bv alleen positieve of negatieve berichten omdat elke andere klank weg-gemod is. Dat is toch niet de bedoeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Vergelijken is zo vreemd nog niet. Een nieuw product kan 2 dingen doen: een nieuwe niche creeren of in een bestaande niche gaan zitten. Is het een nieuwe niche dan is het het nieuws. Is het een aanvulling op een bestaande doch vrij lege niche dan is een vergelijk met bestaande nicheproducten volmaakt logisch. Een koper van het nieuwe product zit namelijk niet alleen te wachten op het nieuws dat er een nieuw product is maar ook hoe het product zich verhoudt tot andere populaire producten uit die niche. Als het zegge 3 keer duurder is of 15 keer slomer dan is het nieuws an sich interessant maar volkomen kansloos vanwege concurrentie uit diezelfde niche.

Apple bezit nu eenmaal enkele zeer interessante producten in verschillende niches en daarom is een vergelijk hoe dan ook onvermijdelijk. Met iPod's, iPhones en ook Air's ontkom je er niet aan. een nieuw lichtgewicht ultraportable met specs komt nu eenmaal in een niche terecht die bij wijze van door de Macbook Air is vormgegeven. Als een nieuw laptop op een verlanglijstje komt te staan bij potentiele kopers is vergelijken met materiaal uit diezelfde niche het eerste waar iemand aan denkt.

En dat staat los van flamewars tussen have's/havenots. Het verbaast me dat mensen dermate oogkleppen opzetten met betrekking tot consumentenproducten en daar over gaan flamen. Wanneer vergelijkbare producten beter&goedkoper zijn (Wet van de Remmende Voorsprong) zijn die zealoten de eerste die het langzamere duurdere product kopen, puur door de oogkleppen die concurrerende producten uitsluiten.
Of het een ramp is om te modden? Ik vind van niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ecteinascidin schreef op woensdag 03 september 2008 @ 11:37:
Is het een aanvulling op een bestaande doch vrij lege niche dan is een vergelijk met bestaande nicheproducten volmaakt logisch. Een koper van het nieuwe product zit namelijk niet alleen te wachten op het nieuws dat er een nieuw product is maar ook hoe het product zich verhoudt tot andere populaire producten uit die niche.
Maar ze zitten niet in dezelfde niche. Het gaat om zakelijke laptops, en bij zakelijke laptops wordt er vaak voor een OS gekozen door systeembeheer, daarna een merk ivm beheersbaarheid, en dan een paar types. Dat betekent dat de MB Air en deze Samsung helemaal niet in hetzelfde marktsegment zitten, door het verschil in OS, en de vergelijking ook niet erg zinvol is :) .

Een vergelijking met de echte concurrenten (Toshiba, Sony, Lenovo) was meer op zijn plaats geweest, en had en passant de hele discussie voorkomen en de fanboys hadden de post genegeerd :) .

[ Voor 10% gewijzigd door gambieter op 03-09-2008 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-10 08:54
Weet ik nog niet zo gambieter, dit zijn zeer luxe producten in de zakelijke markt, voor mensen die veel onderweg zijn, in die markt komen nog best wat apples voor. De vergelijking verbaast mij eigenlijk niet. Apple heeft de MBA duidelijk gepositioneerd voor de luxe zakenman die veel reist en sleek en sexy wil overkomen.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Wat je aanhaalt is echter wel een maatschappelijk verschil en niet een technisch verschil. Maatschappelijke verschillen zijn veel subjectiever.

* Delerium kent zat mensen in de professionele wereld die Apple's meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:49
gambieter schreef op woensdag 03 september 2008 @ 11:42:
[...]

Maar ze zitten niet in dezelfde niche. Het gaat om zakelijke laptops, en bij zakelijke laptops wordt er vaak voor een OS gekozen door systeembeheer, daarna een merk ivm beheersbaarheid, en dan een paar types. Dat betekent dat de MB Air en deze Samsung helemaal niet in hetzelfde marktsegment zitten, door het verschil in OS, en de vergelijking ook niet erg zinvol is :) .

Een vergelijking met de echte concurrenten (Toshiba, Sony, Lenovo) was meer op zijn plaats geweest, en had en passant de hele discussie voorkomen en de fanboys hadden de post genegeerd :) .
Je hebt toch ook zakelijke telefoons met andere os-en? Nog buiten het feit dat windows prima op een air draait mocht osx niet volstaan.

De strekking van jouw berichten is verder vaak dat fanboys ergens de schuld van zijn. De basher gaan vrijwel altijd vrijuit. Meten met 2 maten?

Het is op tweakers (frontpage vooral) onderhand zo dat als je een apple computer hebt je bij voorbaat al in het fanboy hoekje wordt gegooid. Het weerhoudt mij er iig vaak van antwoorden.

Het zijn een beetje telegraaf berichten natuurlijk. Scheeuwerige kop die al het 1 en ander uilokt bij deze en gene. Beter zou het zijn geweest om een kop als "samsung introduceert ultraportable" te plaatsen en dan in het bericht zelf een verwijzing naar de air (e.a) te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

lowfi schreef op woensdag 03 september 2008 @ 12:21:
De strekking van jouw berichten is verder vaak dat fanboys ergens de schuld van zijn. De basher gaan vrijwel altijd vrijuit. Meten met 2 maten?
Ik zie een basher als een fanboy van een alternatief, en zie dus niet zoveel verschil in bashers en fanboys. Een fanboy zal vaak een product van een andere groep bashen naast het ophemelen van het eigen product. Maar wat ik zeg geldt net zo goed voor bashers als je die specifiek wilt identificeren :) .
Het is op tweakers (frontpage vooral) onderhand zo dat als je een apple computer hebt je bij voorbaat al in het fanboy hoekje wordt gegooid. Het weerhoudt mij er iig vaak van antwoorden.
Dat valt wel mee, het hangt mede af van de toonzetting van de post. Er zijn hier veel posters die Apples hebben zonder als fanboy over te komen, dus ik denk dat je toch iets teveel generaliseert hierboven :)
Het zijn een beetje telegraaf berichten natuurlijk. Scheeuwerige kop die al het 1 en ander uilokt bij deze en gene. Beter zou het zijn geweest om een kop als "samsung introduceert ultraportable" te plaatsen en dan in het bericht zelf een verwijzing naar de air (e.a) te maken.
Eensch wat mij betreft, en dat is ook min of meer de kritiek op het Samsung artikel :)
Ecteinascidin schreef op woensdag 03 september 2008 @ 11:52:
* gambieter kent zat mensen in de professionele wereld die Apple's meenemen.
En dat zal dan toch vaak eerst met systeembeheer zijn overlegd ;) .

[ Voor 9% gewijzigd door gambieter op 03-09-2008 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nieuws: Sony Ericsson publiceert Xperia X1-sdk
Moet ik toch toegeven het een netjes stukje is geworden zonder vergelijking met Apple vanuit de redactie, het kan dus wel. Hulde! :D

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2008 16:40 ]

• cococless
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-09-2023
In sommige gevallen heb je gelijk dat producten niet aan Apple gerelateerd moeten worden.
Maar in dit geval niet.
Het gaat hier niet over het OS zoals sommige aanhalen maar over de (ultra)portable eigenschappen.
Macbook Air is koploper in ultra en daarom logisch dat men de vergelijking aangaat met deze portable.
De discusie is gestart met het verkeerde voorbeeld.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

cococless schreef op donderdag 04 september 2008 @ 01:24:
In sommige gevallen heb je gelijk dat producten niet aan Apple gerelateerd moeten worden.
Maar in dit geval niet.
Het gaat hier niet over het OS zoals sommige aanhalen maar over de (ultra)portable eigenschappen.
Macbook Air is koploper in ultra en daarom logisch dat men de vergelijking aangaat met deze portable.
De discusie is gestart met het verkeerde voorbeeld.
Que? De Air is echt geen marktleider in de ultraportable markt, sterker nog, je kunt je afvragen of een laptop van 1.4 kg uberhaupt een ultraportable is; in ieder geval eentje met overgewicht ;) . De marktleider is eerder de Toshiba met zijn Portege lijn, met zware concurrentie van Sony, HP, Dell en Lenovo (en dan zal ik vast nog wel een merk vergeten).

Dit is trouwens wel een leuke vergelijking van de ultraportables: http://www.brighthub.com/...atform/articles/1535.aspx

[ Voor 14% gewijzigd door gambieter op 04-09-2008 02:03 ]

• cococless
gambieter schreef op donderdag 04 september 2008 @ 01:58:
[...]

Que? De Air is echt geen marktleider in de ultraportable markt, sterker nog, je kunt je afvragen of een laptop van 1.4 kg uberhaupt een ultraportable is; in ieder geval eentje met overgewicht ;) . De marktleider is eerder de Toshiba met zijn Portege lijn, met zware concurrentie van Sony, HP, Dell en Lenovo (en dan zal ik vast nog wel een merk vergeten).

Dit is trouwens wel een leuke vergelijking van de ultraportables: http://www.brighthub.com/...atform/articles/1535.aspx
Portability

5 - Apple Macbook Air

5 - Toshiba Portege R500
Hoger dan 5 gaan ze niet.

En directe kliks op die site:
Macbook Air:
Price - $2500
Processor - 1.8 GHz Intel Core 2 Duo
Memory - 2 GB
Storage - 64 GB solid state HDD
Width - 0.4cm to 1.94cm
Weight - 1.36 k

Toshiba Portege:
Price - $2500
Processor - 1.33 GHz Intel Core 2 Duo
Memory - 2 GB
Storage - 120 GB Solid State HDD
Width - 1.95cm 2.25cm
Weight - 779g
héhé :p ...bitchslap gelijk ze hier zeggen :D

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

cococless schreef op donderdag 04 september 2008 @ 02:41:
Hoger dan 5 gaan ze niet.
En directe kliks op die site:
[...]
héhé :p ...bitchslap gelijk ze hier zeggen :D
Moet je wel het hele artikel lezen ;)
These after all are the factors which will determine what mobile technologies you buy, and the ones that stand up to all kinds of rigorous use are the Dell XPS 1330, Samsung Q45 and the Toshiba Portege R500. These are outstanding notebooks which really do stand head and shoulders above the rest, for price and performance in particular. If it were not for the Apple Macbooks inability to interchange battery packs and integrate more 3rd party hardware and communications devices then Apple would have a viable alternative to the portable PC. So too would Lenovo with the ThinkPad and Fujitsu with the Lifebook.

Eindscore:
36 points = Dell XPS 1330
35 points = Samsung Q45, Toshiba Portege R500
31 points = Fujitsu Siemens Lifebook
29 points = Lenovo ThinkPad, HP Compaq 2510P
28 points = Apple Macbook Air Asus U2E
* gambieter doet niet aan bitchslap en geeft gewoon uppercut :+

• cococless
ha :D vond het niet nodig verder te lezen, als men zo vergelijkt mag men portability toch minstens 50% van de score laten meetellen...

Ma swat,
Dit is zeker wat de topicstarter bedoelde? Voortdurend in discussie gaan....

Ik denk dat we topics zoals deze dan ook beter achterwege laten en de opmerkingen van zowel Apple als niet Apple fans gewoon negeren.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

cococless schreef op donderdag 04 september 2008 @ 03:47:
ha :D vond het niet nodig verder te lezen, als men zo vergelijkt mag men portability toch minstens 50% van de score laten meetellen...
Als ik moet kiezen tussen een baksteen van 1.4 kg of een lichtgewichtje van 0.9 kg, dan weet ik het wel ;)
Ma swat,
Dit is zeker wat de topicstarter bedoelde? Voortdurend in discussie gaan....
Er is op zich niets mis met discussie, zolang er maar met onderbouwing wordt gewerkt, en men de andere kant respecteert. Het helpt in discussies niet als er onterechte claims worden gemaakt, zoals de zogenaamde marktleiderpositie van de MBA. Qua design is Apple vaak innovatief en deels een trendsetter (maar niet zo vaak als het bedrijf het publiek wil laten geloven), maar een marktleider is iets heel anders :)
Ik denk dat we topics zoals deze dan ook beter achterwege laten en de opmerkingen van zowel Apple als niet Apple fans gewoon negeren.
Ik denk dat het juist goed is als de redactie scherp wordt gehouden, en daar helpen dit soort topics bij. Het Samsung-artikel was niet erg sterk door het onnodige vergelijken met de MBA, en dat is nu duidelijk aangegeven; aan de redactie om dit punt in de overwegingen mee te nemen :)

• cococless
gambieter schreef op donderdag 04 september 2008 @ 10:46:

Als ik moet kiezen tussen een baksteen van 1.4 kg of een lichtgewichtje van 0.9 kg, dan weet ik het wel ;)
Op een volle tas voel ik die extra 500 g niet, wel merk ik het verschil tussen die enkele dossiers meer of minder dat erbij kunnen.
Er is op zich niets mis met discussie, zolang er maar met onderbouwing wordt gewerkt, en men de andere kant respecteert. Het helpt in discussies niet als er onterechte claims worden gemaakt, zoals de zogenaamde marktleiderpositie van de MBA. Qua design is Apple vaak innovatief en deels een trendsetter (maar niet zo vaak als het bedrijf het publiek wil laten geloven), maar een marktleider is iets heel anders :)
Ja, en die discussies worden ook gevoerd, alleen horen die niet thuis is dit deel van het forum.
Ik denk dat het juist goed is als de redactie scherp wordt gehouden, en daar helpen dit soort topics bij. Het Samsung-artikel was niet erg sterk door het onnodige vergelijken met de MBA, en dat is nu duidelijk aangegeven; aan de redactie om dit punt in de overwegingen mee te nemen :)
Het gaat hier niet over een vergelijkende studie maar over een artikel en dan is het handig om te refereren naar de zeer populaire MBA. Ik kon me direct een eerste gedachte vormen over die portable zonder het gelezen te hebbenn dat zou ik bij de vergelijking met een andere porable niet kunnen. En dat is waar een titel voor dient!

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

cococless schreef op donderdag 04 september 2008 @ 11:59:
Ja, en die discussies worden ook gevoerd, alleen horen die niet thuis is dit deel van het forum.
Volgens mij was het punt al na de topicstart duidelijk, dat niet iedereen het in dit geval met de redactionele keuze eens is, is ondertussen ook meer dan helder.

Dat laat wmb onverlet dat de discussie gevoerd mag worden. De beslissing over het openblijven of bijsturen van het topic is sowieso aan de crew; als je vindt dat er ingegrepen moet worden, maak dan een topic report aan :)

[ Voor 6% gewijzigd door Rataplan op 04-09-2008 12:07 ]

• cococless
cococless schreef op donderdag 04 september 2008 @ 11:59:

Ik bedoelde dus de discussie die ontstaan is tussen mij en gambieter van welke ultra portable nu de beste is.

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Ik lees er nog steeds een discussie over de vergelijkbaarheid van de diverse ultraportables in, en daar heb ik geen bezwaar tegen; als het te structureel offtopic wordt zal ik er heus wel wat aan doen. Maar dat maakt niet uit, punt is dat jij hier niet hoeft te verkondigen wat wel en niet bediscussieerd mag worden, da's mijn werk ;) Als je daarin suggesties hebt maak je dus een TR aan (edit: of je stopt gewoon met bijdragen aan die vermeend verkeerde discussie) :)

En dan nu weer (zoveel mogelijk :+) ontopic :)

[ Voor 8% gewijzigd door Rataplan op 04-09-2008 12:24 ]

• cococless
Wow... Gaat het hier nu over de vergelijkbaarheid van ultraportables?
Want dan is de topictitel 'Nieuwspost relateren aan Apple' toch wel zeer verwarrend...
Daarom dat in me wou verduidelijken met mezelf te quoten.
Omdat ik zelf in die discussie zat leek het me duidelijk dat ik bedoelde om weer ontopic te gaan (en niet de discussie te verplaatsen!), maar blijkbaar was ze nooit offtopic.
Dus voor ik een TR aanmaak (als dit al nodig was/is), kan je met antwoorden wat het topic nu juist is? Of moet ik dat op andere plaats vragen?

edit: smileys zorgen er niet voor dat je post vriendelijk overkomt

[ Voor 7% gewijzigd door cococless op 04-09-2008 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

cococless schreef op donderdag 04 september 2008 @ 14:03:
Wow... Gaat het hier nu over de vergelijkbaarheid van ultraportables?
Want dan is de topictitel 'Nieuwspost relateren aan Apple' toch wel zeer verwarrend...
Daarom dat in me wou verduidelijken met mezelf te quoten.
Omdat ik zelf in die discussie zat leek het me duidelijk dat ik bedoelde om weer ontopic te gaan (en niet de discussie te verplaatsen!), maar blijkbaar was ze nooit offtopic.
Dus voor ik een TR aanmaak (als dit al nodig was/is), kan je met antwoorden wat het topic nu juist is? Of moet ik dat op andere plaats vragen?
De vergelijking tussen de Air en de X360 is hier ontopic omdat die bepaalt of de redactie die vergelijking in een nieuwspost moet kunnen maken.
edit: smileys zorgen er niet voor dat je post vriendelijk overkomt
Baat het niet, dan schaadt het niet, dunkt mij. Maar als je dat graag wilt, kan ik ook minder vriendelijk doen. Je mag in elk geval ophouden met de legitimiteit van dit topic in twijfel te trekken: daar gaan mijn collegae en ik over en jij niet. Als je verder nog vragen hebt, mijn mailadres staat in mijn profiel.

En nou ontopic, dat is: over de vergelijkbaarheid van Apples Air en de Samsung en de gewenste weerslag daarvan op het redactionele beleid, of ik ga posts opruimen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sobbereng
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-10 15:25
topics met Apple verbinden
Volgens mij heeft Apple met zijn MBA een heel nieuw laptopgenre heeft gelanceerd, namelijk laptops met een 13" scherm die erg dun zijn. Apple als pionier, enkel dankzij de primeur van de Atom natuurlijk. Niet echt ultraportables/subnotebooks, omdat ze de vergelijking met EEE PC en opvolgers niet aankan kwa dimensies, gewicht, prestaties en functies.
Het lijkt mij dan ook logisch dat nieuwe modellen in die klasse meteen vergeleken worden met de MBA. Zo ging het ook met de tweede Atomlaptop, de X300 van Lenovo. En ook met andere producten gaat het vaak zo, dat Apple een concept (niet noodzakelijkerwijs het hunne, zoals de alles-in-één iMac) bij het grote publiek bekend krijgt, en daarom als referentie wordt genomen, omdat het grote publiek ook zo redeneerd. Normaal & wenselijk me dunkt.
(ik heb me niet gedocumenteerd, hopelijk zit ik wat juist)

het geflame

Voor dat terugkomende geflame in de aan Apple gerelateerde topics, stel ik voor een topic op het subforum te openen, 'Apple vs andere', waarbij ik opzettelijk niet het woord 'PC' gebruik om geflame over de naam te vermijden. Een uitlaatklep :P Volledig modvrij als het kan, om het onzinnige van de discussie in de verf te zetten.

Mijn eerste post- mijn eerste edit ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:46

Hertog

Aut bibat, aut abeat

http://www.zdnet.nl/news.cfm?id=90401&mxp=201
http://weblogs2.nrc.nl/he...maakt-macbook-air-killer/
http://www.pcmweb.nl/artikel.jsp?id=2336130
http://www.mobile-lifesty...t-maar-niet-licht-genoeg/

Ik zoek op 'Samsung x360' en kan zonder moeite hits te voorschijn toveren waarin de vergelijking met de MacBook Air gemaakt wordt. Uit het PCM artikel blijkt zelfs dat Samsung dit zelf ook doet: de slogan is 'lighter then air'. Apple heeft nu eenmaal een nieuwe klasse in de laptops aangebracht met de Air. Daarmee zeg ik niets over of hij goed is of niet, of de Samsung beter is of slechter, en zelfs of die klasse überhaupt nodig was. Het lijkt mij niet meer dan logisch dat nieuwe laptops in die klasse met Apple wordt vergeleken, en dat blijkt ook overal te gebeuren.
Bovendien denk ik dat 'het tegenhouden van flames' geen reden mag zijn om dan maar nieuwsberichten aan te passen. Zoals sobbereng al zei, maak een topic aan over hoe met die flames om te gaan, maar zeg niet dat vergelijkingen achterwege moeten blijven omdat deze flames uitlokken, want dan pak je niet het probleem zelf aan.

Merk ook op dat een aantal mensen die hierboven willen aanduiden dat de Air niet te vergelijken is met de x360 precies dat doen om hun punt te proberen te bewijzen :P

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilbert de Vries
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-10 20:49

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
Dit topic gaat wmb hard richting een slotje... Alles wat gezegd moet worden is gezegd, lijkt me niet zinvol hier verder over te discussiëren.
Pagina: 1