majic schreef op woensdag 10 september 2008 @ 09:58:
Goed, na een weekje WNW+ (Ik had hiervoor PIT+) mijn conclusies :
- Ondanks dat ik in Hartje Utrecht woon, in Breda studeer en regelmatig in Den Bosch ben bijna nooit 3.5G dekking
- Als die 3.5G er is gaat het nog steeds niet met snelheden dat ik zeg : woohoo! In de praktijk ben ik gewoon onderweg (Trein, auto, bus) en haal ik maar een hele korte tijd die 100kb/sec of 3.5G dekking.
- De videostreams zijn extreem belabberd, om te huilen. Sorry, ik kan daar echt geen seconde meer naar kijken en snap niet dat T-mobile dit als serieuze dienst durft aan te bieden. NOS Mobile ziet er veel, veel beter uit en dat gaat toch ook prima over 3G ?
......
Overigens bovenstaande op een verders perfect werkende N95-1 met recente firmwares.
So far mijn ervaringen...
Geen enkele twijfel over je ervaring, maar ik blijf me verbazen over de verschillen Ik maak zelf met een Nokia N82 gebruik van WnW+, en ik moet zeggen dat ik qua dekking zeer weinig problemen (meer) heb. Ik woon in Den Bosch en ben voor m'n werk regelmatig in Utrecht. Heb voor de fun wel eens een TV stream aangezet onderweg over de A2, en ik heb opvallend weinig hapers op die momenten over dat traject. Ben het wel met je eens dat de compressie op de streams te hoog is. 't is niet echt prettig kijken zo. Bedoel je overigens 100kByte of 100kbit? Want dat eerste haal ik bewegend op hogere snelheid ook zelden, over dat laatste: Lees hieronder over de rit Zwolle-Den Bosch
Nou wil ik op die dekking wel even verder in gaan. Ik heb tussen maart en 21 augustus veel problemen ervaren, zowel qua dekking, maar ook beschikbaarheid van de services. Vele malen meegemaakt in die periode dat ik 's avonds ineens allemaal SMSjes kreeg over gemiste oproepen, terwijl ie de hele dag naast me lag.

Tevens zeer regelmatig geen data-overdracht bij een actieve GPRS of UMTS dataverbinding. Het toestel niet automatisch tussen GSM en UMTS netwerkmodus laten schakelen verminderde de problemen, maar ze waren nog wel dagelijks merkbaar.
Ik heb daar zeer regelmatig over gebeld en tussen eind mei en begin augustus ook afmeldingen gehad per SMS van de 'cases' (probleemmeldingen) die waren uitgezet, maar de problemen bleven. Ik heb daarom half augustus toch maar weer eens gebeld en beheerst, maar duidelijk vermeld dat dit toch wel erg frustrerend begon te worden. Ben ook zakelijk afhankelijk van die aansluiting en het wordt niet gewaardeerd als ik uren onbereikbaar ben overdag.
Ik vermoed niet dat dit laatste terzake heeft gedaan, maar het lijkt erop dat er de 21e augustus een magische switch is overgehaald.

Vanaf die dag heb ik niet alleen een zeer stabiele verbinding (voor voice en data), maar ben ook nagenoeg altijd binnen het bereik van het UMTS netwerk. Dat zal zeker met de locaties waar ik kom te maken hebben, maar als ik tijdens een rit van Zwolle naar Den Bosch over de A50 (Veluwe) slechts rondom Apeldoorn 2x een korte dip van 30 seconden heb in een 128k audiostream en verder continu geluid heb, dan heb ik niets te klagen. Ik heb het toestel sinds die datum alleen nog maar op UMTS only staan, en niet gemerkt dat ik onbereikbaar was. (Al zal het op sommige plekken vast wel even zo zijn geweest) Ik ben dan ook stomverbaasd over de klachtenstroom die juist de afgelopen weken op gang is gekomen, ook buiten de -door een minder gevoelige ontvangt geplaagde- iPhone om. Voor mij lijkt het alsof sinds die dag een perfecte integratie tussen de sites van het Orange en T-Mobile netwerk tot stand is gekomen
Voor de WnW abonnees: In de periode dat ik nog PIT+ had (de 384kbit variant voor 19,95) was het ook onmogelijk om gebruik te kunnen maken van HSDPA. Gezien de snelheid van UMTS voldoet, schakelen ze HSDPA standaard niet aan. Consequent waren ze er niet in (een kennis had wel HSDPA met PIT+), maar het is mij nooit gelukt om het via de helpdesk voor elkaar te krijgen. En er is genoeg energie ingestoken

Da's jammer, want het scheelt idd in de latency. pingtijd op 3G (UMTS) is zo'n 190-220ms. in NL, op een laptop via Bluetooth. Met HSDPA is dat 130-150ms.
Ik heb van de week overigens bij toeval ontdekt dat ook Bleutooth best wel wat latency heeft. Ik heb WalkingHotspot op m'n N82 geinstalleerd, omdat de N82 en MacBook niet lekker samen gaan via Bleutooth. Deze maakt (Net als JoikuSpot) een accespoint van je toestel. Voordeel van WalkingHotspot is dat de trailversie transparant werkt (dus niet alleen HTTP/HTTPS) Nu ik m'n MacBook via WiFi aan de N82 koppel, zijn m'n pingtijden met zo'n 50ms gezakt. Enig nadeel is dat 't wel een stuk meer slurpt...
Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat