Hier even twee screenshots van HD Tune op mijn Intel X25-M 80 Gb. Het eerst screenshot is van nu ruim een maand geleden. Ik heb de
SSD toen gekocht (voor €314) en dit was kort nadat ik Windows + programma's er op had geïnstalleerd:
En de tweede is van vandaag. Inmiddels meer software geïnstalleerd, een upgrade gedaan naar een nieuwere build van Windows 7 en gewoon een dikke maand best intensief gebruikt.
De enige "speciale maatregel" die ik heb genomen is de pagefile op een andere disk zetten. Ik ben over de performance erg goed te spreken. Ik heb nooit een slowdown/hang gemerkt zoals bij sommige andere
SSD's. Vooralsnog is er in ieder geval ook geen sprake vertraging vanwege veel gebruik. Dit baseer ik vooral op mijn praktijk ervaring, maar uit de screenshots blijkt dat ook wel volgens mij. Hierbij kun je dan wel weer opmerken dat de disk nog maar voor de helft vol zit. Er zijn in beide screenshots duidelijk "hogere stukken" te zien aan het eind van de disk. Dit is denk ik ruimte die nog nooit is beschreven.
Wat ik echter niet kan verklaren zijn de gekke
dalen naar beneden. Ik merk hier niets van tijdens gebruik. Ik heb dit ook niet op andere HD Tune screenshots van deze
SSD gezien. De behaalde Min, Max en Average liggen wel behoorlijk hoog vergeleken met andere HD Tune screenshots van deze
SSD. Iemand nog een ander idee hoe dit komt?
Mobo is een Asus P5W-DH Deluxe (i975x chipset, Intel ICH7R SATA Controller) met een recente driver van Intel. OS is Windows 7 X64.
Na bovenstaande getypt te hebben, HD Tach ook maar even gedownload:
Ook hier zie je deze dalen dus terug. Wel een stuk minder, maar dat komt misschien doordat HD Tach leest in 32 MB blokken en niet de héle disk doet? De behaalde waarden liggen hier trouwens ook nog wel weer wat anders dan in HD Tune. Met name de Burst Rate is nogal een verschil!