[SSD] Het grote SSD-ervaringen topic DEEL 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 ... 35 Laatste
Acties:
  • 259.858 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:02
Matched: ssd
Hier is een vergelijking van alle testresultaten van de Intel X25-M, Mtron Mobi 3000 16GB, Mtron Pro 7000 32GB, Samsung SpinPoint F1 750GB en WD Raptor WD1500ADFD. De X25-M presteert in deze meeste tests extreem goed met uitzondering van een paar serverbenchmarks waarin veel geschreven wordt. Er zijn ook veel tests met een hoge verwijdering writes waarin de X25-M prima presteert. Alle RankDisk traces werden achter elkaar uitgevoerd met de servertraces aan het eind. De ssd staat dan ongeveer vier uur continu onder belasting waarbij er vele honderden gigabytes aan (grotendeels willekeurig verspreide) data wordt verplaatst. Zelfs in de test met de slechtste prestaties was de gemiddelde responstijd nog 8,5ms.

De inzinkingen van de X25-M lijken mij een stuk minder erg dan bij een OCZ Core V1/V2 (die we helaas nog steeds niet hebben kunnen testen omdat OCZ geen samples stuurde en dit ook nooit meer gaat doen omdat ze wachten op de V3).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:30
Voor degenen die zitten te springen om een SSD lijkt het dus het best om even de OCZ Core V3 af te wachten en na een vergelijking met de X25-M een keuze te maken.

Femme, bedankt voor je benchmarks.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nFo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:13

nFo

Volgens Hexus.net werkt Sandisk aan een nieuw bestandssysteem voor haar SSD's........
http://www.hardware.info/...bestandssysteem_voor_SSD/

http://channel.hexus.net/content/item.php?item=16222

[ Voor 68% gewijzigd door nFo op 06-11-2008 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drZymo
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-09 08:44

"There are three stages in scientific discovery: first, people deny that it is true; then they deny that it is important; finally they credit the wrong person."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nFo

nFo

Lol niet gezien sorry. B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

DaCoTa schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 23:18:
Om de oorzaak van de wisselende prestaties uit te leggen en de eerlijkheid en duidelijkheid van Intel in dezen te belonen, haal ik de quote even aan:

[...]

Het lijkt erop dat Intel een behoorlijk complexe controller gefabriceerd hebben, zeker vergeleken met de andere SSD controllers. Eentje die heel veel truuks uithaald om in veel gevallen hoge prestaties uit de schijf te toveren, maar eentje die de benchbaarheid niet meer absoluut maakt. Dat is wel iets waar gebruikers en reviewers aan moeten wennen lijkt me. Vraag me wel af of het in dagelijks gebruik te merken is (er nog even vanuit gaande dat het Outlook verhaal een Outlook probleem is, en niet een probleem van de Intel SSD).
Dat verhaal van Sandisk doet mij erg aan het verhaal van Intel denken. Zitten ze op hetzelfde spoor of zijn ze wezenlijk anders?

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Geen matches
Het is me niet helemaal duidelijk of Sandisk's filesystem nu een hardware-based iets is, of ook een software laag welke je tussen het bestandssysteem en de bus kunt plaatsen oid. Het resultaat zal wel in dezelfde richting liggen als de Intel controller ons nu al laat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-12-2024
Geen matches
Snow_King schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 12:40:
[...]
Ja, het werkt nu wel, na wat URL's gokken:

http://www.mtron.net/upload_data/Firmware/0.19R1/

En dan vervolgens: http://www.mtron.net/uplo...19R1/MSP-SATA7035-064.zip

Werkt, heb je de 0.19 voor een Pro 3.5" 64GB.
Op de site van Mtron hebben ze 'officieel aangekondigd' de 19R. Ik heb geprobeerd om mijn mobi te updaten via bootable cd. Alle stappen gevolgd, kreeg ook de melding fw succesful updated. Daarna systeem opnieuw opgestart, tooltje gepakt, zie ik verdomd nog steeds fw18. Nogmaals, zag ook current fw18, weer opnieuw doen. Lukt maar niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-09 08:34
Geen matches
P5ycho schreef op donderdag 06 november 2008 @ 15:42:
Het is me niet helemaal duidelijk of Sandisk's filesystem nu een hardware-based iets is, of ook een software laag welke je tussen het bestandssysteem en de bus kunt plaatsen oid. Het resultaat zal wel in dezelfde richting liggen als de Intel controller ons nu al laat zien.
Een driver voor je "harddisk"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Geen matches
lowfi schreef op donderdag 06 november 2008 @ 22:06:
[...]

Een driver voor je "harddisk"?
Ja? Wat is je punt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Ach je hebt ook vast wel eens een driver voor je CPU geinstalleerd. Ook zoiets waarvan je denkt: "klopt die term wel?".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:42

Snow_King

Konijn is stoer!

330d schreef op donderdag 06 november 2008 @ 22:02:
[...]

Op de site van Mtron hebben ze 'officieel aangekondigd' de 19R. Ik heb geprobeerd om mijn mobi te updaten via bootable cd. Alle stappen gevolgd, kreeg ook de melding fw succesful updated. Daarna systeem opnieuw opgestart, tooltje gepakt, zie ik verdomd nog steeds fw18. Nogmaals, zag ook current fw18, weer opnieuw doen. Lukt maar niet.
Ik heb hem hier inmiddels al op meerdere SSD's draaien (Pro en Mobi).

Ik gebruik een home-brew FreeDOS USB stick, ik kan de image wel ergens online zetten voor je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
Geen matches
Ik had ook geprobeerd om die usb te maken, kreeg een foutmelding dat het niet geformatteerd kon worden, daarna startte mijn mobi niet meer op terwijl ik duidelijk de usb had aangeklikt.

Maar heb je iets gemerkt van de nieuwe fware?

btw Ik had een berichtje achtergelaten op je profiel over je bevindingen over de ARC-1212 hoe het beviel. Ik was in eerste instantie ook van plan om deze te halen voor de mtrons, ook had ik de 1680 op het oog. De latere versies zouden allemaal op 1200MHz draaien. Helaas na aantal mailtjes met Areca konden ze niet zeggen hoe je dit herkent, omdat het niet op de verpakking staat vermeld en natuurlijk niet weet of shops oude stock aan het verkopen is of niet.

[ Voor 49% gewijzigd door 330d op 07-11-2008 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wessel99
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-09-2024
Geen matches
ben ook wel benieuwd!

Even een domme vraag: mijn data blijft bewaard? Niet echt dramatisch als ik opnieuw zou moeten beginnen maar dan kan ik erop gokken om mijn laptop even ergens "tussendoor" te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Geen matches
Nou, ik heb het net gedaan. De tool geeft inderdaad aan dat je de 0.18 nog draait, hoewel de update al gelukt is.

Echter geeft mijn Areca wel 0.19R1 als firmware aan, test dat eens.

Verder merk ik nog geen verschil, alles draait gewoon prima.

@wessel99, ja, je data blijft gewoon bewaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
Geen matches
Ik heb nog geen Areca, daarom vroeg ik ook aan jou hoe die 1212 bevalt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Geen matches
Ja, prima, retesnel. Ik heb nu ook een paar MTron's achter een 1120 zitten, gaat lekker. 350MB/sec in RAID-5

Ik ben wat benchmarks aan het draaien, denk over een weekje nog wel leuke resultaten te hebben.

Ben Postmark en Bonnie++ onder Linux aan het draaien op een XFS filesystem. Wil daar de raptors tegen de MTron's vergelijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nFo

nFo

Hebben we met betrouwbare ssd's wel Raid 5 nodig ?
Of gewoon alles in Raid 0 gooien ? >:)

[ Voor 3% gewijzigd door nFo op 07-11-2008 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Ligt eraan wat je doet. Maar je moet gewoon altijd backups maken, zelfs met raid 1 of 5 etc.
Maar als jij graag de snelheid wilt zou ik gewoon lekker in raid 0 werken. Behalve als je bv heel snel een werkende computer wilt hebben bij een crash, bv als het een server is die elke uur onmisbare websites of bestanden served etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Ik gebruik de SSD's in onder andere een MySQL database-server. Elk stuk hardware kan falen, zelfs een SSD. Daarnaast, hoe lang zijn de SSD's er nu al? Kunnen we echt met 100% zeggen dat ze betrouwbaar zijn?

Nee, nog niet,daarvoor hebben we gewoon nog tijd nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Snow_King schreef op zaterdag 08 november 2008 @ 02:24:
Ik gebruik de SSD's in onder andere een MySQL database-server. Elk stuk hardware kan falen, zelfs een SSD. Daarnaast, hoe lang zijn de SSD's er nu al? Kunnen we echt met 100% zeggen dat ze betrouwbaar zijn?
De electronica in/van vrijwel alle in 2007 of later geproduceerde/ontworpen SSDs impliceert dat ze *altijd* als eerste zullen failen bij writes. En dat tussen die eerste write-failures en de eerste read-failures dermate veel tijd zit, dat je gerust kunt stellen dat ze buitengewoon safe zijn, omdat je RUIM de tijd hebt om al je data er bij failure nog veilig (en in tact) vanaf te trekken.

Enige wat echt van groot belang is, is de bescherming van de electronica zelf, dus tegen lading afschermen die kast/laptop, goed aarden, goed surge-protecten, goed overvoltage protecten, en dan is je data bijna twee keer zo veilig op 1 SSD dan op een willekeurige analoge disk (die eigenlijk sowieso èn vatbaar is voor de fragiliteit die bestaat voor SSDs, èn vatbaar is voor wear and tear en stof en hitte en slijtage uit bewegende delen).
Nee, nog niet,daarvoor hebben we gewoon nog tijd nodig.
Dat is niet helemaal juist, de technieken en electronische schakelingen zijn niet geheel nieuw, veel ervan zit nu al in en om oude typen HD, in en om processoren en geheugen, het enige nieuwe is de wijze van toepassen van reeds bestaande onderdelen. Die zijn, mits er solid capacitors, ferrite core chokes en hoge kwaliteit lage zwaai weerstanden etc. in zitten, rete-stabiel en betrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
Geen matches
Ok, gister waren de Mobi's binnen. 's Avonds gelijk geinstalleerd.

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v482/330d/th_mtron.jpg

Mijn systeem:

Asus P5E X38/ICH9R Bios 0702
Intel E6600, Corsair 4GB 800MHz

1 Mobi 3525-16GB cache write on, OS staat op 2 Raptors 36GB Raid0

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v482/330d/th_HDTune_SATA3525_ICH9R.png
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v482/330d/th_atto3525cacheonICH9.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v482/330d/th_HDTACHSATA3525.jpg

2 Mobi's Raid 0 cache write on, XP Pro 32bit

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v482/330d/th_HDTune_ICH9_MtronRaid0.png
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v482/330d/th_attoraidmtronich9cachonos.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v482/330d/th_HDTACHraid0mtronICH9.jpg

Wat mij opviel:
- Mobi's hebben de 0.18 firmware. Geprobeerd 0.19 te downloaden, bij de ene (door opgeven van serial) geeft Mtron site aan dat het niet nodig is. Bij de andere gaf de site aan check serial or product choice again.
Snap er niks van. Enfin, volgens de beschrijving zal 0.19 het probleem oplossen van boot delay. Want ik heb hier ook last van tijdens booten. Na regeltje USB device found: USB Mouse blijft het stil, ong 20-30sec blijft het systeem hangen. Daarna loopt het wel gelijk door. Google gaf aan dat er meerdere mensen dit probleem hebben icm ICH9.
- De cap met ICH9 lijkt totaal verdwenen te zijn, weet niet waar dit precies aan ligt. Maar haal netjes de opgegeven snelheden.
- HD tune geeft 'kartelrantjes' aan, terwijl ik meerdere bench heb gezien met 1 Mtron waarbij het vrijwel een rechte lijn is.

Naast die delay (wat overigens bij softreset soms helemaal geen delay heeft) ben ik tevreden met de snelheid. Vreemd genoeg met XP opstarten merk ik weinig verschil met de laptop met 1 3025-16GB. Maar met verschillende downloads/installaties van Adobe gaat dit echt supersnel. Verder nog niet veel meegetest, Office 2007 start binnen seconde op, terwijl dit bij de Raptors wel 5-6seconden duurt.

Ik had een Acronis backup vd raptors op de Mtrons gezet. Vreemd genoeg reageerde alles goed, behalve internet. Pagina's laden duurde tamelijk veel langer. Achteraf maar een fresh installatie op gegooit. Tot nu toe nog geen problemen ondervonden.

Binnenkort komt de Areca, als ik eindelijk uit ben welke ik ga nemen. De dollarkoers is nog veel te hoog, waardoor de prijzen nog erg hoog zijn ;)

Wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hott
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-10-2024
Geen matches
Werkt de Areca 1220 ook goed met die 7525 van Mtron? Areca 1220 is nog oude Sata geloof ik. Ben van plan er 4 in raid 0 te zetten. Na 2 jaar RAID5 met 8 maxtors is het weer eens tijd voor iets nieuws. De overige 4 gebruik ik wel voor die 1T van Samsung.

[ Voor 49% gewijzigd door hott op 09-11-2008 01:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
Geen matches
De Mobi 3000 en Pro 7000 series werken uitstekend op Areca-controllers. Een 7500 lijkt me ook geen probleem aangezien die slechts licht gewijzigd is (alleen snellere flashchips?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
Ik ben bang dat de IOP 333 vd 1220 tegen de max bandwidth aanloopt met 4 Mtron Pro's in stripe.
Hier een review met de oude 7000serie:
http://asustech.15.forume...-series-ssd_post3912.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hott
330d schreef op zondag 09 november 2008 @ 01:22:
Ik ben bang dat de IOP 333 vd 1220 tegen de max bandwidth aanloopt met 4 Mtron Pro's in stripe.
Ik haal nu met mijn 8 Maxtor in RAID 5 zo'n 400 mb/s read, dus theoretisch moeten deze 4 daar niet boven kunnen komen. In ATTO tests haalde ik ooit 870 mb/sec, maar die test is niet betrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
330d schreef op zondag 09 november 2008 @ 01:22:
Met vier ssd's die elk met 130MB/s sequentieel kunnen lezen zul je wel eens tegen de limiet van de IOP333 aanlopen. De prestaties zullen niet slecht zijn. In de praktijk zal het sowieso niet vaak voorkomen dat de raidcontroller er 400MB/s doorheen jast. Bij dat soort transferrates zullen er al snel elders in het systeem bottlenecks optreden, bijv. de applicatie/processor die geen 400MB/s kunnen verwerken. Voor een goede schaalbaarheid in de toekomst ben je wel beter uit met een ARC-1222 die nauwelijks duurder is en de IOP348 800MHz aan boord heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Geen matches
Ik ben hier toevallig aan het benchmarken met een ARC-1120 en 4x Pro 7000, maar ik blijf rond de 340MB/sec steken.

Of ik nou RAID-5 of RAID-0 draai, ik blijf rond de 340MB/sec zitten, dus het lijkt me dat de Areca daar in de weg zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hott
Femme schreef op zondag 09 november 2008 @ 10:41:
[...]

Met vier ssd's die elk met 130MB/s sequentieel kunnen lezen zul je wel eens tegen de limiet van de IOP333 aanlopen. De prestaties zullen niet slecht zijn. In de praktijk zal het sowieso niet vaak voorkomen dat de raidcontroller er 400MB/s doorheen jast. Bij dat soort transferrates zullen er al snel elders in het systeem bottlenecks optreden, bijv. de applicatie/processor die geen 400MB/s kunnen verwerken. Voor een goede schaalbaarheid in de toekomst ben je wel beter uit met een ARC-1222 die nauwelijks duurder is en de IOP348 800MHz aan boord heeft.
Ik heb er voorlopig maar 2 besteld, eens kijken hoe dat loopt. Intel X-25E zijn nog helaas niet leverbaar, anders was ik daar wel voor gegaan. Het verschil in prijs kan ik misschien wel voor de 1222 aanwenden :) Ik zag ook dat Windows 7 SSD optimalisatie heeft, zal eens in een dual boot met mijn Vista proberen wat benchies te produceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Verwijderd schreef op zaterdag 08 november 2008 @ 22:58:
[...]

De electronica in/van vrijwel alle in 2007 of later geproduceerde/ontworpen SSDs impliceert dat ze *altijd* als eerste zullen failen bij writes. En dat tussen die eerste write-failures en de eerste read-failures dermate veel tijd zit, dat je gerust kunt stellen dat ze buitengewoon safe zijn, omdat je RUIM de tijd hebt om al je data er bij failure nog veilig (en in tact) vanaf te trekken.

Enige wat echt van groot belang is, is de bescherming van de electronica zelf, dus tegen lading afschermen die kast/laptop, goed aarden, goed surge-protecten, goed overvoltage protecten, en dan is je data bijna twee keer zo veilig op 1 SSD dan op een willekeurige analoge disk (die eigenlijk sowieso èn vatbaar is voor de fragiliteit die bestaat voor SSDs, èn vatbaar is voor wear and tear en stof en hitte en slijtage uit bewegende delen).

[...]

Dat is niet helemaal juist, de technieken en electronische schakelingen zijn niet geheel nieuw, veel ervan zit nu al in en om oude typen HD, in en om processoren en geheugen, het enige nieuwe is de wijze van toepassen van reeds bestaande onderdelen. Die zijn, mits er solid capacitors, ferrite core chokes en hoge kwaliteit lage zwaai weerstanden etc. in zitten, rete-stabiel en betrouwbaar.
Ik snap je theorie volledig, echter zit er ook veel ontwikkeling in de firmware van de SSD.

Daar kunnen ook grove fouten in gemaakt worden waardoor er bijvoorbeeld problemen danwel complicaties optreden.

Persoonlijk vind ik dat we eerst gewoon nog eens moeten kijken hoe de SSD's onder zware omstandigheden blijven presteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hott
Geen matches
Snow_King schreef op zondag 09 november 2008 @ 11:31:
Ik ben hier toevallig aan het benchmarken met een ARC-1120 en 4x Pro 7000, maar ik blijf rond de 340MB/sec steken.

Of ik nou RAID-5 of RAID-0 draai, ik blijf rond de 340MB/sec zitten, dus het lijkt me dat de Areca daar in de weg zit.
Effe nagekeken in de tech specs, en die 340 MB/sec klopt :)
ftp://download.intel.com/design/IIO/prodbref/31477802.pdf

In de laatste tabel staat : IOP 333 MHz (up to 2.7 GB/s) Bus, dus ik neem aan dat het bits zijn, dus 2.7/8 = 340 MB/sec. De IOP348 draait 6.4 Gb/s, en ook nog dual. Dus mijn 2 Mtrons stripe zijn echt max.

Nog even een vraag: als ik naast de 2 Mtron 7500 raid 0 een raid 5 met 4 x 1 TB Samsung zet, krijg ik dan voor deze RAID 5 het verschil tussen de theoretisch maximum (=340 MB/sec) en het verbruik van de Mtron Raid 0 (=260 MB/sec)? Dat zou neerkomen op 80 MB/sec :( Of kan de Areca 1220 per RAID een afzonderlijke bandbreedte geven (wat me onwaarschijnlijk lijkt eigenlijk, misschien die nieuwe 1222 met de Dual feature, wat wellicht per raid set (maximaal 2 dus) een 6.4 Gb/s bandbreedte geeft?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xabre16v
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Even een praktische vraag, ik wou/wil mijn notebook schijf upgraden naar een conventionele 7200rpm exemplaar. Heb er nu een 5400rpm inzitten.

Nu twijfel ik tussen een 7200rpm of een SSD. Is het verschil in dagelijks gebruik nou echt flink in het voordeel van de SSD ten opzichte van een conventionele 7200rpm schijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:01

_Arthur

blub

Geen matches
hott schreef op zondag 09 november 2008 @ 11:45:
misschien die nieuwe 1222 met de Dual feature, wat wellicht per raid set (maximaal 2 dus) een 6.4 Gb/s bandbreedte geeft?).
De Areca 1212 en 1222 hebben single core IOP 348 800mhz processors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astratuner
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
Geen matches
Hey,

ik had eens even een technische vraag over de 2.5" schijven.

Hoe bouwt men deze in? Aangezien de HD cages allemaal 3.5" groot zijn.

Welke populaire dingen koopt men doorvoor ofzo?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
  • Laatst online: 11-09 18:20
Geen matches
Snow_King schreef op zondag 09 november 2008 @ 11:31:
Zou het misschien geen idee zijn om meerdere Areca kaarten parallel te zetten en daar dan een software raid bovenop te draaien? Dit is ook een beetje de techniek om veel andere dingen sneller te krijgen (dual/quad cpus, dual/tripple gpus (sli), etc).

Aangezien Areca en geen enkele andere RAID controller fabrikant, op korte termijn met snellere RAID kaarten lijkt te komen (alle aankondigingen doorgenomen, staat niets bij), zou het clusteren van kaarten misschien een oplossing zijn? Ik denk dan aan b.v. 4x een Areca 1680, met op elke kaart dan 4x een Mtron 7500, of om het iets kleiner te houden: 2x een Areca 1680 met dan ook weer 4x een Mtron 7500.

Heeft iemand hier al ervaring mee (of een gelijksoortige setup)?

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
flowerp schreef op zondag 09 november 2008 @ 15:35:
Aangezien Areca en geen enkele andere RAID controller fabrikant, op korte termijn met snellere RAID kaarten lijkt te komen (alle aankondigingen doorgenomen, staat niets bij), zou het clusteren van kaarten misschien een oplossing zijn?
Ik mag toch hopen dat men hier wel druk mee bezig is? De ontwikkeling van SSD's gaat op het moment razendsnel en het zou mij niet verbazen als de controllers het volgende knelpunt gaan worden, zeker als men daar ook niet genoeg aan innovatie doet.

Het zou mij niet verbazen als Intel met onboard controllers de Areca's etc gewoon buitenspel zet in de komende jaren. Intel heeft dan namelijk controle over het hele traject tussen CPU, GPU, geheugen en nu dus ook de dataopslag; kennis die ze een aanzienlijke voorsprong kan opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Roamor schreef op zondag 09 november 2008 @ 15:42:
[...]
Ik mag toch hopen dat men hier wel druk mee bezig is?
Ik weet het niet. Terwijl de SSD aankondigingen maanden tot een jaar van te voren komen, is er nog niet eens een hint ergens dat iemand aan een nieuwe generatie controller kaarten werkt. Ongetwijfeld zal er ergens in een lab al wel wat in gang gezet zijn, maar er is geen enkele aankondiging.

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:01

_Arthur

blub

Geen matches
Astratuner schreef op zondag 09 november 2008 @ 15:30:
http://www.addonics.com/products/io/aa25ide35.asp
AAMKHD25B
3.5" bay mounting bracket (black color, AAMKHD25B) only, set of mounting screws for the hard drive to bracket and the bracket. Does not inclued the IDE converter connector $4.99

Even googlen was niet al te lastig volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
Astratuner schreef op zondag 09 november 2008 @ 15:30:
Hey,

ik had eens even een technische vraag over de 2.5" schijven.

Welke populaire dingen koopt men doorvoor ofzo?

Alvast bedankt!
Ik heb bij webconnexxion deze gehaald:
http://www.addonics.com/products/raid_system/ae4rcs25nsa.asp

werkt goed, maar je moet wel zorgen dat de disc goed op de trays worden vastgeschroefd en goed in stoppen.

Er zijn ook simpele ombouw brackets verkrijgbaar van 2,5->3,5 paar euros
xabre16v schreef op zondag 09 november 2008 @ 15:16:
Even een praktische vraag, ik wou/wil mijn notebook schijf upgraden naar een conventionele 7200rpm exemplaar. Heb er nu een 5400rpm inzitten.

Nu twijfel ik tussen een 7200rpm of een SSD. Is het verschil in dagelijks gebruik nou echt flink in het voordeel van de SSD ten opzichte van een conventionele 7200rpm schijf?
Ik heb de 5400rpm schijf uit de laptop gehaald en vervangen door een Mobi. Ding start vliegensvlug op en werkt een stuk prettiger. Alleen op de oude hd stond vista. en nu heb ik xp erop. Snelheidswinst zit daar natuurlijk ook in. Al met al, ik ben zeer tevreden en wil geen traditionele HD meer. Tja, kost alleen wat duiten.

[ Voor 37% gewijzigd door 330d op 09-11-2008 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
Geen matches
hott schreef op zondag 09 november 2008 @ 11:45:
[...]

Nog even een vraag: als ik naast de 2 Mtron 7500 raid 0 een raid 5 met 4 x 1 TB Samsung zet, krijg ik dan voor deze RAID 5 het verschil tussen de theoretisch maximum (=340 MB/sec) en het verbruik van de Mtron Raid 0 (=260 MB/sec)? Dat zou neerkomen op 80 MB/sec :( Of kan de Areca 1220 per RAID een afzonderlijke bandbreedte geven (wat me onwaarschijnlijk lijkt eigenlijk, misschien die nieuwe 1222 met de Dual feature, wat wellicht per raid set (maximaal 2 dus) een 6.4 Gb/s bandbreedte geeft?).
De processor heeft een bepaald maximum aan data dat hij per seconde kan verwerken. Bij een 800MHz IOP348 is dat ongeveer 780MB/s. Die bandbreedte wordt natuurlijk niet geallocceerd per raidset. Als je niks doet met de harde schijven in een raidset heeft de processor weinig te doen. Ga je tegelijkertijd benchmarks draaien op de vier Samsungs en de twee Mtron's dan loop je kans dat de processor verzadigd raakt. In de praktijk hoef je daar niet heel erg bang voor te zijn. De harde schijven hoeven maar een klein beetje te seeken om de transferrate flink in elkaar te laten zakken.

Voor zover ik weet gebruikt Areca niet de dualcore versies van de IOP348.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
Geen matches
flowerp schreef op zondag 09 november 2008 @ 15:35:
[...]

Aangezien Areca en geen enkele andere RAID controller fabrikant, op korte termijn met snellere RAID kaarten lijkt te komen (alle aankondigingen doorgenomen, staat niets bij), zou het clusteren van kaarten misschien een oplossing zijn? Ik denk dan aan b.v. 4x een Areca 1680, met op elke kaart dan 4x een Mtron 7500, of om het iets kleiner te houden: 2x een Areca 1680 met dan ook weer 4x een Mtron 7500.
Areca, Adaptec en een aantal andere fabrikanten hebben in maart van dit jaar nieuwe raidcontrollers aangekondigd die gebruikmaken van de 1,2GHz variant van de IOP348. Hiermee is een bandbreedte van 1,2GB/s mogelijk. Die performance is ruimschoots voldoende voor de huidige processors en applicaties.

Veel fabrikanten komen maar één per jaar met grote updates van hun raidkaarten. Vaak worden die vernieuwingen op de CeBIT aangekondigd. Ten tijde van de vorige CeBIT was de toekomst van Intels I/O processors nog onzeker (Intel zou ermee gaan stoppen). Ik weet niet hoe het er nu voor staat.

De meeste fabrikanten bieden geen mogelijkheid om raid-adapters te clusteren. Wel zou je softwarematig een raid 50 kunnen bouwen van twee raid 5-arrays. Als een systeem meerdere raidarrays heeft zou je die over controllers kunnen verdelen. Ik ben alleen wel benieuwd in welke applicatie je meer dan 1,2GB/s aan I/O denkt te kunnen verwerken.
Roamor schreef op zondag 09 november 2008 @ 15:42:
[...]

Het zou mij niet verbazen als Intel met onboard controllers de Areca's etc gewoon buitenspel zet in de komende jaren. Intel heeft dan namelijk controle over het hele traject tussen CPU, GPU, geheugen en nu dus ook de dataopslag; kennis die ze een aanzienlijke voorsprong kan opleveren.
Het prestatievoordeel van een Areca ten opzichte van een onboard controller komt voornamelijk uit de cache. Zolang die cache niet geïntegreerd gaat worden in de southbridge en de I/O processors voldoende in prestaties blijven stijgen zie ik het nog niet snel gebeuren dat een onboard controller beter gaat presteren dan een losse raid-adapter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Femme schreef op zondag 09 november 2008 @ 20:34:
[...]
De meeste fabrikanten bieden geen mogelijkheid om raid-adapters te clusteren. Wel zou je softwarematig een raid 50 kunnen bouwen van twee raid 5-arrays. Als een systeem meerdere raidarrays heeft zou je die over controllers kunnen verdelen.
Mijn idee was ook om het puur software matig te doen.
Ik ben alleen wel benieuwd in welke applicatie je meer dan 1,2GB/s aan I/O denkt te kunnen verwerken.
Nou, wij ontwikkelen een applicatie die ruwe wetenschappelijke data analyseert. De gegevens stromen zijn hier aanzienlijk. Voor een enkel experiment zitten we (eigenlijk 'ze') al snel aan zo'n 30, 40GB aan ruwe data. Hier moeten dan zeer veel queries overheen gaan, met name om allerlei gemiddelden en max waardes er uit te halen, voor telkens andere parameters.

Nu wordt er aan de software kant ook al heel veel geoptimaliseerd, met allemaal gespecialiseerde datastructuren enzo, maar een mega installatie van SSDs en zware raid controllers wordt dus ook onderzocht. Zo zit ik zelf al bijna een jaar de SSD ontwikkelingen te volgen, maar we hebben nog niets aangeschaft. 2x een Areca 1680 is voor het budget van dergelijke systemen niet zo heel veel eigenlijk, en 8x SSD valt relatief gezien ook wel mee qua kosten.

Of de applicatie inderdaad 1.2 GB/s aan IO kan verstoken (zonder dat de CPU een bottleneck wordt) kan ik nu nog niet zeggen, daarvoor zou ik nog iets meer moeten benchmarken en onderzoeken doen qua schaling.

Wel lijkt het me gewoon een aardig gedachten experiment, of 2 of meer kaarten in parallel inderdaad de prestaties nog zouden verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Geen matches
Wat ik misschien niet goed duidelijk gemaakt heb, ik gebruik de 1120 en 1220 (PCI-X en PCI-E), die heeft een 500Mhz CPU en is dus echt een bottleneck.

De 1222 heb ik ook al in gebruik en die gaat echt vele malen sneller. De 1680 heb ik nog niet getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
Geen matches
Wat doe je met zoveel Areca's ?? Trouwens heb je de 8 poorts 1680 of de ix versies?
Volgens reply van Areca TW werd er mij verteld dat de eerdere 1680 op 800MHz draaien en de latere op 1200. Heb je trouwens last ondervonden met compatibiliteit met SATA schijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Geen matches
330d schreef op zondag 09 november 2008 @ 23:09:
Wat doe je met zoveel Areca's ?? Trouwens heb je de 8 poorts 1680 of de ix versies?
Volgens reply van Areca TW werd er mij verteld dat de eerdere 1680 op 800MHz draaien en de latere op 1200. Heb je trouwens last ondervonden met compatibiliteit met SATA schijven?
Ik heb een leuke werkgever waar ik wat spullen kan lenen om mee te spelen :)

Ik heb de 1680ix, maar die is in productie en zitten SAS schijven aan, niet getest met SATA. Het is wel de 1.2Ghz.

De 1222 die ik heb is wel 800Mhz en werkt prima in S-ATA mode. Heb er ook een draaien met 4 WD Velociraptors er aan, geen problemen mee, super snel!

Morgen ga ik een roundup maken op een 1120 / 1220, heb een test systeem gemaakt met:

- 2x WD Velociraptor 150GB
- 4x Seagate 7200.9 160GB
- 4x MTron Pro 7000 32GB

Ik wil gaan testen met RAID-0, 10 en 5.

Daar ga ik onder andere iozone en bonnie++ op los laten om nou eens te kijken wat de echte verschillen zijn. Ik richt me daarbij vooral op fileserver en mailserver werk, dus veel werken met kleine files.

Ik heb zo het idee dat die Velociraptors nog best wel eens een concurrent kunnen zijn door hun snellere write-tijden.

[ Voor 27% gewijzigd door Snow_King op 09-11-2008 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
flowerp schreef op zondag 09 november 2008 @ 22:55:
[...]

Nou, wij ontwikkelen een applicatie die ruwe wetenschappelijke data analyseert. De gegevens stromen zijn hier aanzienlijk. Voor een enkel experiment zitten we (eigenlijk 'ze') al snel aan zo'n 30, 40GB aan ruwe data. Hier moeten dan zeer veel queries overheen gaan, met name om allerlei gemiddelden en max waardes er uit te halen, voor telkens andere parameters.
Bij een dergelijke applicatie ken ik me inderdaad voorstellen dat je snelle I/O nodig hebt. Een database (je hebt over het uitvoeren van queries) heeft meestal vooral baat bij lage toegangstijden. Ssd's zijn hier al veel sneller dan harde schijven en I/O processors zoals de IOP348 kunnen prima overweg met de lage toegangstijden van solid state disks. De latency van een 800MHz processor is erg laag. Harde schijven halen bij lange na niet hun maximale transferrate als er veel seeks gedaan moeten worden, zoals bij typische database I/O. Je moet dan denken aan transfer rates van hooguit enkele tientallen MB/s op een groot array van 15K-schijven. De doorvoersnelheid van de I/O processor zal op dat soort workloads niet snel een beperking vormen. Met een raid-array van bijv. X25-M ssd's kun je wel richting honderden MB/s random I/O.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
Wat een tegenvaller. Net bericht gekregen van ssdisk dat Korea eind vorige week hadden besloten om de prijzen van de nieuwe 3500Mobi's te verlagen. Ik had net paar dagen er voor 3 besteld. Naar verwachting zal het me een extra Mobi schelen als ik deze week zal gaan bestellen. Wat een ellende :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:31
Geen matches
Ik zag vandaag in de pricewatch dat een Mobi 3500 16GB (de 3525-16) in NL verkrijgbaar is voor 119 euro. Dat is best goedkoop.
@330d, voor hoeveel heb je ze besteld dan? En kan je niet annuleren?

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
Nee, zoals je ziet bovenstaande posten heb ik al uitgepakt en mee gewerkt. De 3e Mobi had ik doorverkocht aan iemand anders. Die zal ook denken dat ik de boel aan het oplichten ben. Heb een deal met ssdisk dat ik partner ben en mag doorverkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Molybdenum
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-09 08:28
Geen matches
eigenlijk verandert er helemaal niks voor je. dat geld had je toch wel uitgegeven en je had precies hetzelfde ontvangen als voor de prijsverandering.
;)

't is alleen dat je nu wéét dat de prijzen zijn verlaagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
Geen matches
nou, ik had voorzelfde geld 4 mobis kunnen krijgen ipv ,. als ik bijv vandaag de order had geplaatst. En als die jongen ziet dat de prijs is gedropt tot 118,- kan ik ook fluiten naar mijn waardering. Tuurlijk krijg je te maken met prijsschommelingen, maar 3dagen 100euro verschil in totaal is gewoon zuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GenetiX
  • Laatst online: 21-03 14:36
Na mijn -in eerste instantie- goede ervaringen met OCZ core SSD 64GB heb ik deze toch teruggebracht afgelopen week. Naarmate ik meer software installeerde werd het systeem steeds trager. Ik kreeg last van 'freezes' van soms wel 20 sec. Het systeem deed dan niets meer. Vooral na installatie van een virusscanner werd dit probleem steeds erger.

De OCZ heb ik omgeruild voor een Raptor, misschien iets trager maar zeker geen 'freezes' meer. Mijn conclusie is dat SSD's nog verder uitontwikkeld moeten worden, maar daarna zeker een alternatief zijn voor de huidige generatie hard drives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drZymo
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-09 08:44
GenetiX schreef op maandag 10 november 2008 @ 15:51:
Na mijn -in eerste instantie- goede ervaringen met OCZ core SSD 64GB heb ik deze toch teruggebracht afgelopen week. Naarmate ik meer software installeerde werd het systeem steeds trager. Ik kreeg last van 'freezes' van soms wel 20 sec. Het systeem deed dan niets meer. Vooral na installatie van een virusscanner werd dit probleem steeds erger.

De OCZ heb ik omgeruild voor een Raptor, misschien iets trager maar zeker geen 'freezes' meer. Mijn conclusie is dat SSD's nog verder uitontwikkeld moeten worden, maar daarna zeker een alternatief zijn voor de huidige generatie hard drives.
SSDs in het algemeen zijn al aardig goed ontwikkeld hoor. Alleen die pruts controller van JMicron die in die Core gebruikt wordt is slecht. (Staat ook al tig keer vermeld in dit topic ;) ) Dus om nu te zeggen dat SSDs nog geen alternatief zijn vind ik wat kort door de bocht :+.

"There are three stages in scientific discovery: first, people deny that it is true; then they deny that it is important; finally they credit the wrong person."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Mijn conclusie is dat SSD's nog verder uitontwikkeld moeten worden, maar daarna zeker een alternatief zijn voor de huidige generatie hard drives.
Ik wordt altijd een beetje moe van deze conclusies, je bent niet de eerste.
Het is hetzelfde als zeggen een Toyota Corolla te hebben gekocht, dat vond je maar kut dus is iedere Toyota kut, inclusief de Supra om maar wat te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-08 15:01

PaulX

Beyond your imagination...

Weet iemand of het mogelijk is dat er in de (niet zo verre) toekomst een
SSD (SLC) met SAS (i.p.v. reguliere SATA) beschikbaar gaat komen met het doel om zo goed mogelijk gebruik te kunnen maken van de IOP348 I/O processor (vanwege de native SAS, als ik me niet vergis), en om de betere 'error recovery' mogelijkheden 8)

[ Voor 13% gewijzigd door PaulX op 10-11-2008 20:31 ]

ASRock Z97 Extreme6, Intel Core i7-4790S, G.Skill 16GB DDR3-1866, Samsung 950 Pro 256GB m.2 SSD (GPT, Bootdrive)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hott
Geen matches
Kreeg net te horen van Azerty dat Mtron 7500 EOL zou zijn? Kan het me haast niet voorstellen eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002

voodooless

Sound is no voodoo!

Er zijn wel wat SAS SSD's te vinden (google maar eens wat), maar die zijn behoorlijk onbetaalbaar. En om dat dan voor thuis alleen te kopen voor betere error recovery:? Lijkt me zinloos. Een paar SATA Intel's zullen het de IOP348 ok nog erg moeilijk maken kwa load. Ik zou me daar dus niet echt zorgen over maken.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

hott schreef op maandag 10 november 2008 @ 20:37:
Kreeg net te horen van Azerty dat Mtron 7500 EOL zou zijn? Kan het me haast niet voorstellen eigenlijk.
Zo ver ik weet niet, die dingen zijn net nieuw!

En over het SAS gebeuren, S-ATA werkt toch ook prima op die Areca's? En er zijn inderdaad wel SAS SSD's, maar die zijn ongeveer even duur als een leuke auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
PaulX schreef op maandag 10 november 2008 @ 20:22:
goed mogelijk gebruik te kunnen maken van de IOP348 I/O processor (vanwege de native SAS, als ik me niet vergis),
Wat ik er van begrepen heb, is dat de huidige generatie 348 gebaseerde raid controllers zo gaar is met SATA omdat niemand het kan laten gebruik te maken van de ingebouwde SATA emulatie in de 348. Iedereen dacht dat deze 'wel ok' zou zijn, maar dat was klaarblijkelijk voor dat er snelle SSDs met SATA op de markt waren. Het heeft ook toen nog enkele maanden geduurd voordat men er achter kwam dat de SATA emulatie brak was.

Men (de controller fabrikanten), zouden gewoon de ingebouwde SATA emulatie moeten laten voor wat het is, en 348 boards gewoon weer combineren met een externe, hardware high performance SATA controller. Of ze dat gaan doen is maar de vraag. Er zijn slechts enkele performance minded gekken die überhaupt het verschil snappen. De meerkosten zijn echter enorm, misschien wel tot 2,- euro. (dat lijkt weinig, maar is voor hardware fabrikanten een astronomisch bedrag).

Er zijn wel wat SSDs te krijgen met SATA, maar ik heb daar nog nooit benchmarks van gezien. Het lijken meer producten van X generaties geleden die nog niet door hebben dan de prijzen enorm zijn gedaald (ongeveer zoals de situatie dat 100Mhz Unix workstations van SGI of Sun nog 20.000 waren terwijl een huis tuin en keuken PC met 10x de performance amper een paar 100,- was)

Kreeg net te horen van Azerty dat Mtron 7500 EOL zou zijn? Kan het me haast niet voorstellen eigenlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Geen matches
Snow_King schreef op maandag 10 november 2008 @ 21:27:
[...]
Zo ver ik weet niet, die dingen zijn net nieuw!
Zijn die 7500's niet een soort 'tussen product'. De echte nieuwe versies zouden al in Januari komen, wat al over 2 maanden is. Toch lijkt EOL me nu erg stug. Het zijn gewoon de huidige modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GenetiX
GreenSky schreef op maandag 10 november 2008 @ 17:10:
[...]

Ik wordt altijd een beetje moe van deze conclusies, je bent niet de eerste.
Het is hetzelfde als zeggen een Toyota Corolla te hebben gekocht, dat vond je maar kut dus is iedere Toyota kut, inclusief de Supra om maar wat te noemen.
Dat je er moe van wordt, kan ik ook niets aan doen. Ik sta zeker achter deze stelling. Als je een product op de markt brengt, lijkt me dat je dat uitvoerig test met gangbare controllers. Als ik zo eens door het OCZ forum struin, blijkt dat daar weinig aandacht voor geweest is. Blijkbaar is de marktvraag zo hevig, dat één en ander nagelaten wordt. Dat vind ik persoonlijk een slechte zaak. Mij hoor je overigens niet zeggen dat alle SSD's 'kut' zijn, alleen dat men in deze pioneersfase blijkbaar wel eens steken laat vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
GenetiX schreef op maandag 10 november 2008 @ 22:11:
Mij hoor je overigens niet zeggen dat alle SSD's 'kut' zijn, alleen dat men in deze pioneersfase blijkbaar wel eens steken laat vallen.
Wacht even, hier zeg je al heeeel wat anders dan de zin die ik eerder heb gequote. Je spreekt jezelf een beetje tegen. Dat geeft niet, maar je eerder getrokken conclusie is simpelweg niet waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hott schreef op maandag 10 november 2008 @ 20:37:
Wat een lariekoek. Ze zijn in FULL production. Vraag is niet bij te benen;
http://www.ssdisk.eu/overview_mtron_7500.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GenetiX
GreenSky schreef op maandag 10 november 2008 @ 22:14:
[...]

Wacht even, hier zeg je al heeeel wat anders dan de zin die ik eerder heb gequote. Je spreekt jezelf een beetje tegen. Dat geeft niet, maar je eerder getrokken conclusie is simpelweg niet waar.
Er bestaan geen waarheden. Als er SSD producten van een grote speler op de markt zijn die op basis niveau slecht functioneren kun je stellen dat men nog aan het pioneren is. Dit ongeacht het feit dat het bij andere merken beter functioneert. Dat is nu eenmaal met alle nieuwe techniek het geval. Het product verbetert en daalt in prijs. Tot die tijd kijk ik de kat nog even uit de boom ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Nu wordt ie mooi. Je zei eerst dit:
Mijn conclusie is dat SSD's nog verder uitontwikkeld moeten worden, maar daarna zeker een alternatief zijn voor de huidige generatie hard drives.
En dat is simpelweg niet waar. Punt.

Uiteraard bestaand er SSD's waarmee ze nog aan het pionieren zijn, maar als je een goed presterende SSD wil hebben kun je die kopen. Dan heb je de discussie of je dat geld er wel voor over hebt etc, logisch. Maar dat SSD's nog niet af zijn klopt niet, er zijn prima werkende SSD's te koop. En wat betreft uitontwikkelen, HDD's zijn toch ook nog niet uitontwikkeld? Die worden toch ook steeds sneller en zuiniger?

Ik (en ik denk meerdere hier) zit helemaal niet te wachten op iemand die een budget SSD koopt en daar problemen mee ondervindt, dan hier een beetje komt lopen doen alsof SSD's niet af zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Geen matches
330d schreef op zondag 09 november 2008 @ 17:00:
[...]
Ik heb de 5400rpm schijf uit de laptop gehaald en vervangen door een Mobi. Ding start vliegensvlug op en werkt een stuk prettiger. Alleen op de oude hd stond vista. en nu heb ik xp erop. Snelheidswinst zit daar natuurlijk ook in. Al met al, ik ben zeer tevreden en wil geen traditionele HD meer. Tja, kost alleen wat duiten.
Klinkt interessant. Hoe zit het met het stroomverbruik, kun je nu langer doen met je accu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Geen matches
In mijn geval was het niet echt merkbaar, geen beduidend langere accu duur. Maar ik heb dit niet allemaal exact opgemeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
GenetiX schreef op dinsdag 11 november 2008 @ 10:07:
[...]

Er bestaan geen waarheden. Als er SSD producten van een grote speler op de markt zijn die op basis niveau slecht functioneren kun je stellen dat men nog aan het pioneren is. Dit ongeacht het feit dat het bij andere merken beter functioneert. Dat is nu eenmaal met alle nieuwe techniek het geval. Het product verbetert en daalt in prijs. Tot die tijd kijk ik de kat nog even uit de boom ;)
OCZ is nou niet echt een grote speler in de SSD markt hoor. Ze proberen gewoon een graatje mee te pikken, net als Transcend en Hama; Dat pakt allemaal wat trager uit dan je op grond van maximale doorvoer zou zeggen.

Ik vind het overigens raar dat je nu inees de kat uit de boom gaat zitten kijken terwijl je een maandje geleden toen jij je Core kocht ook al wel wist dat er problemen met random-writes waren. Misschien had je zelf iets meer moeten pionieren alvorens in een opwelling een produkt te kopen waarvan je wist dat er problemen mee waren?

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Transcend heeft trouwens wel wat bestaansrecht. Los van dat ze nu ook met hele snelle en dure SSD's zijn gekomen (die nieuwe SATA modellen enzo) hebben ze allerlei flash modules (in principe ook gewoon SSD's) in allerlei vormen en maten. Low-profile dingen enzo, en ook usb modules zonder casing en usb socket die je ergens bijvoorbeeld rechtstreeks op kan solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
GreenSky schreef op dinsdag 11 november 2008 @ 10:36:
In mijn geval was het niet echt merkbaar, geen beduidend langere accu duur. Maar ik heb dit niet allemaal exact opgemeten.
Het verschil in idle verbruik tussen een ssd en een 2,5 inch harde schijf is veelal niet meer dan een halve watt, dus in absolute verbruik maakt het weinig uit. Ten opzichte van een 3,5 inch harde schijf is de besparing wel vrij groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Femme schreef op dinsdag 11 november 2008 @ 12:38:
[...]

Het verschil in idle verbruik tussen een ssd en een 2,5 inch harde schijf is veelal niet meer dan een halve watt, dus in absolute verbruik maakt het weinig uit. Ten opzichte van een 3,5 inch harde schijf is de besparing wel vrij groot.
Ja precies, maar dat geld dus ook voor een gewone 2.5 inch HDD en is het daardoor niet 'SSD-relevant'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GenetiX
GreenSky schreef op dinsdag 11 november 2008 @ 10:31:
Nu wordt ie mooi. Je zei eerst dit:

[...]

En dat is simpelweg niet waar. Punt.

Uiteraard bestaand er SSD's waarmee ze nog aan het pionieren zijn, maar als je een goed presterende SSD wil hebben kun je die kopen. Dan heb je de discussie of je dat geld er wel voor over hebt etc, logisch. Maar dat SSD's nog niet af zijn klopt niet, er zijn prima werkende SSD's te koop. En wat betreft uitontwikkelen, HDD's zijn toch ook nog niet uitontwikkeld? Die worden toch ook steeds sneller en zuiniger?

Ik (en ik denk meerdere hier) zit helemaal niet te wachten op iemand die een budget SSD koopt en daar problemen mee ondervindt, dan hier een beetje komt lopen doen alsof SSD's niet af zijn.
Ik denk dat dit forum toegankelijk is voor alle rangen en smaken en prijsklassen. Dat geldt dus ook voor SSD's en aanverwante techniek. "Dat is simpelweg niet waar. Punt." - zinnetjes houden de discussie niet echt levend. Je komt bijzonder gefrustreerd over 8)7 Sterkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-09 23:37

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
Iemand de OCZ Core al gespot? Kwam langs in een neiuwsbericht; 30GB voor 99 Euro. Leuk voor in de laptop.

Voor in mijn toekomstige Netbook:

30GB SSD voor XP+Apps,
16GB SD-Kaart voor extra Data,
320GB HDD Externe 2.5" schijf voor ISO's en Games etc.

Lijkt me perfect...

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
GenetiX schreef op dinsdag 11 november 2008 @ 19:52:
[...]

Ik denk dat dit forum toegankelijk is voor alle rangen en smaken en prijsklassen. Dat geldt dus ook voor SSD's en aanverwante techniek. "Dat is simpelweg niet waar. Punt." - zinnetjes houden de discussie niet echt levend. Je komt bijzonder gefrustreerd over 8)7 Sterkte.
Het kan best frustrerend werken ja, wanneer er mensen een topic oprichten, veel posts etc, het kaf van het koren wordt hier gescheiden. Vaak genoeg is de conclusie dat er prima SSD's zijn, met een aardig prijskaartje. En dan komt er zo iemand zoals jij (je bent niet de eerste), die een goedkope OCZ Core heeft gekocht waarvan ie had kunnen weten dat ie problemen gaf.. die komt even concluderen dat SSD's nog niet af zijn. Dan kan ik niet laten om er wat van te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remko
  • Laatst online: 07-02 08:13
Wil de HD van mijn Laptop vervangen door een SSD, na e.e.a lezen kom ik tot de conclusie dat de enige daadwerkelijk goede / betaalbare optie (<250 euro voor 32 GB ) een Mtron mobi 3500 is. (slc -> geen vasthangen zoals bij ocz core)

Klopt deze conclusie of heb ik wellicht wat over het hoofd gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Geen matches
Kort door de bocht wel ja, dan weet je zeker dat je goed zit.

Voor 200 eu excl verzendkosten uit Duitsland:
http://geizhals.at/deutsc...251_2.5~220_SLC~252_32768
Ik weet de actuele prijzen in Nederland niet, kijk even of ie in de pricewatch staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fommes
  • Laatst online: 08-01 15:49
Geen matches
Heb nu een aantal maanden de mtron mobi 32GB ATA versie in mijn laptop draaien, en hij werkt uitstekend.
In eerste instantie was hij wel sneller qua opstarten als nu maargoed dat is bij een normale harde schijf ook natuurlijk...

Ik zou alleen wel aanraden om icm vista > 32 gb te nemen, ik zit nu op 2 tot 3 gb vrije ruimte en dat is toch wat krap, ga daarom ook maar een 8gb sd kaartje halen om daar nog wat data op te kunnen zetten (mijn pst bestanden, foto's etc..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remko
  • Laatst online: 07-02 08:13
Geen matches
Duidelijk, straks maar de 32 GB variant bestellen bij Azerty :) (~200 incl verzenden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-08 22:42

Madrox

Oh, Pharaoh!

GreenSky schreef op dinsdag 11 november 2008 @ 20:07:
[...]

Het kan best frustrerend werken ja, wanneer er mensen een topic oprichten, veel posts etc, het kaf van het koren wordt hier gescheiden. Vaak genoeg is de conclusie dat er prima SSD's zijn, met een aardig prijskaartje. En dan komt er zo iemand zoals jij (je bent niet de eerste), die een goedkope OCZ Core heeft gekocht waarvan ie had kunnen weten dat ie problemen gaf.. die komt even concluderen dat SSD's nog niet af zijn. Dan kan ik niet laten om er wat van te zeggen.
Kan me wel enigsinds voorstellen waarom hij zo reageert. Juist die goedkopere SSD's waren aanleiding voor velen om te roepen dat de SSD het snel over ging nemen van de harddisk. Nu, een x aantal maanden en ervaringen later; blijkt dat die "in prijs verlaagde/goedkopere modellen" helemaal niet zo goed presteren als verwacht.

Conclusie; er zijn goede SSD's, echter nog steeds behoorlijk aan de prijs. Er is dus weinig veranderd.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Hallo, ik heb een dell laptop met een 32gb sandisk SSD erin.

Als er meerdere dingen tergelijkertijd lopen, bijvoorbeeld het laten bouwen van iets(ide), en windows updates.
Of iets uitpakken, en iets lezen...

Dan lijkt het net alsof alles enorm verstopt. Normale taken zijn redelijk snel (ik merk van de hoge reactiesnelheid helemaal niets). Maar multi-task achtige dingen zijn zo enorm traag.

Het stelt me eigenlijk erg teleur. Ik gebruik Windows Vista, en heb al naar wat tools gezocht.
(o.a. http://managedflash.com/technology/papers/index.htm < wat niet werkt, want het is mijn bootschijf).

Ik heb geen defragmentatie, en let erg op mijn software installatie.

Nog een voorbeeld: Als Windows een nieuw ipadres heeft gevonden, gaat hij alle INF files scannen. Als ik Word iets dergelijks wil gebruiken - is er niet meer mee te werken.

Ik heb zo'n ding:
http://www.sandisk.com/OE...isk_SSD_SATA_5000_25.aspx aangesloten op een Intel ICH8M controler

Heeft iemand misschien nog een tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
Verwijderd schreef op dinsdag 11 november 2008 @ 00:59:
[...]
Wat een lariekoek. Ze zijn in FULL production. Vraag is niet bij te benen;
http://www.ssdisk.eu/overview_mtron_7500.php
Klopt. de 3500 en 7500 blijven nog even doorgaan. De 3000 en 7000 die zijn wel bijna EOL.
Ik heb wel gehoord dat er weer een nog snellere Mtron zal komen binnenkort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Geen matches
fommes schreef op woensdag 12 november 2008 @ 10:31:
Heb nu een aantal maanden de mtron mobi 32GB ATA versie in mijn laptop draaien, en hij werkt uitstekend.
In eerste instantie was hij wel sneller qua opstarten als nu maargoed dat is bij een normale harde schijf ook natuurlijk...

Ik zou alleen wel aanraden om icm vista > 32 gb te nemen, ik zit nu op 2 tot 3 gb vrije ruimte en dat is toch wat krap, ga daarom ook maar een 8gb sd kaartje halen om daar nog wat data op te kunnen zetten (mijn pst bestanden, foto's etc..)
Heb je een ExpressCard interface? Daar kan je dan een 16GB of 32GB kaart instoppen, redelijk goedkoop. Werkt als een USB disk maar steekt niet uit. Zoek er op in dit topic, heb er wat over gepost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fommes
  • Laatst online: 08-01 15:49
Geen matches
GreenSky schreef op woensdag 12 november 2008 @ 11:18:
[...]

Heb je een ExpressCard interface? Daar kan je dan een 16GB of 32GB kaart instoppen, redelijk goedkoop. Werkt als een USB disk maar steekt niet uit. Zoek er op in dit topic, heb er wat over gepost.
Ziet er goed uit bestel ik die wel thanks voor de tip! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hott
Uiteindelijk toch maar besloten de Intel 25-M te halen. Deze SSD geeft wel problemen op de Sata controller van de 680 SLI mobo, krijg vage write fouten etc. Nu op mijn Areca 1222 (ook maar gelijk erbij :) )een stabiele Raid 0 draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:03
Blasterxp schreef op woensdag 12 november 2008 @ 11:04:

Als er meerdere dingen tergelijkertijd lopen, bijvoorbeeld het laten bouwen van iets(ide), en windows updates.

Dan lijkt het net alsof alles enorm verstopt. Normale taken zijn redelijk snel (ik merk van de hoge reactiesnelheid helemaal niets). Maar multi-task achtige dingen zijn zo enorm traag.

Het stelt me eigenlijk erg teleur. Ik gebruik Windows Vista, en heb al naar wat tools gezocht.
(o.a. http://managedflash.com/technology/papers/index.htm < wat niet werkt, want het is mijn bootschijf).

Nog een voorbeeld: Als Windows een nieuw ipadres heeft gevonden, gaat hij alle INF files scannen. Als ik Word iets dergelijks wil gebruiken - is er niet meer mee te werken.

Ik heb zo'n ding:
http://www.sandisk.com/OE...isk_SSD_SATA_5000_25.aspx aangesloten op een Intel ICH8M controler

Klinkt als dezelfde problemen als de OCZ CORE SSD. Bij deze disk komt het probleem door de jmicron controller. zoek hier maar eens op en kijk of de problemen overeen komen. Zo ja heb je pech en is er niets aan te doen

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

hott schreef op woensdag 12 november 2008 @ 13:00:
Uiteindelijk toch maar besloten de Intel 25-M te halen. Deze SSD geeft wel problemen op de Sata controller van de 680 SLI mobo, krijg vage write fouten etc. Nu op mijn Areca 1222 (ook maar gelijk erbij :) )een stabiele Raid 0 draaien.
Doel je met "deze" op de Intel? Zoja, waar heb jij die zo snel vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hopelijk komt die OCZ Core v3 snel uit, zonder jmicron controller. Want SSD is wel nice maar die Jmicron controller verpest het gewoon als deze gebruikt wordt. De SSD techniek zelf is best wel ok, ondanks dat het nog relatief nieuw is zo voor de consumentenmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Blasterxp schreef op woensdag 12 november 2008 @ 11:04:

Ik heb zo'n ding:

Ik heb zo'n ding een tijdje gebruikt in mijn Thinkpad X41. Als je niet tevreden bent en hem nog kunt inruilen: snel doen. Van het geld dat je bespaart een Mtron oid. kopen.
Bij mij werkte de SSD best goed, op een ICH7. Weinig last van hangers gehad. Heb nu een andere laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 12 november 2008 @ 13:52:
Hopelijk komt die OCZ Core v3 snel uit, zonder jmicron controller. Want SSD is wel nice maar die Jmicron controller verpest het gewoon als deze gebruikt wordt. De SSD techniek zelf is best wel ok, ondanks dat het nog relatief nieuw is zo voor de consumentenmarkt.
With stupid.

Wat ik me wel afvraag is, produceert JMicron deze SSD-controllers inclusief "software" (firmware) of maakt OCZ de firmware?

Waar ik op doel is dat de hardware misschien wel goed is maar de algoritmes erop niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hott
Geen matches
voodooless schreef op woensdag 12 november 2008 @ 13:45:
[...]

Doel je met "deze" op de Intel? Zoja, waar heb jij die zo snel vandaan?
Jup, opgehaald bij Informatique.
http://www.informatique.nl/131520

[ Voor 41% gewijzigd door hott op 12-11-2008 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Dude 639 euro... Daar haal je 5,3 Mtron 16GB's voor :) En die doen het met z'n 5'en in raid 0 wel even wat beter dan de Intel..

Ik ben wat aan het testen met een OC core v1 64gb en een Perc5i met 256mb en een BBU. De perc5i vond ik interessant omdat hij voor minder dan 200 van ebay te halen is, en dan heb je toch een goede kaart met writeback cache en de mogelijkheid om iig makkelijk 8 schijven aan te sluiten.

Iig, de OCZ wordt goed herkend op de Perc en ik hem er Vista64 op gezet (OCZ in raid 0 met zichzelf, 128kb stripe, writeback, adaptive read ahead) Vista wat getweaked, defrag uit, indexen uit, dat soort meuk. (die tips die op de ocz site staan)

Over het algemeen is alles in Vista knettertje snel tot nu toe. Ook instaleren van bijv CS3 ging niet traag. Er zit een virusscanner op, Avast.
Als je de boel erg onder druk zet qua writes dan merk ik wel dat er wat kleine hangertjes in zitten.
Bijv een rar inpakken, een bestand er op kopieeren en dingen willen laden tegelijk...
De vraag is alleen voor mezelf hoeveel ik de OS schijven qua writes ga belasten op deze manier. Want ik wil sowieso meerdere raid 0 volumes. Mijn OS schijf wordt write-technisch over het algemeen niet zo belast..
Dus op zich vind ik een zootje jmicron MLC ssd's nog helemaal niet afgedaan hebben...maar ik wil nog wel wat testen.

[ Voor 91% gewijzigd door maratropa op 12-11-2008 18:07 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Geen matches
maratropa schreef op woensdag 12 november 2008 @ 17:35:
Dude 639 euro... Daar haal je 5,3 Mtron 16GB's voor :) En die doen het met z'n 5'en in raid 0 wel even wat beter dan de Intel..
En dat past in een laptop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Geen matches
Hij heeft het toch over een areca en dus een desktop systeem? Een laptop is een ander verhaal ja, maar voor een desktop systeem zou ik nu geen intel kopen..

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hott
Geen matches
maratropa schreef op woensdag 12 november 2008 @ 17:46:
[...]

Hij heeft het toch over een areca en dus een desktop systeem? Een laptop is een ander verhaal ja, maar voor een desktop systeem zou ik nu geen intel kopen..
Tja, altijd al early adapter geweest, houdt het een beetje spannend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hott
Geen matches
[quote]maratropa schreef op woensdag 12 november 2008 @ 17:35:

De 1 houdt van dure vrouwen, de andere van dure auto's en weer een ander van dure pc onderdelen.
Ik houd van alle 3 :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Geen matches
Hoeveel X25-M's heb je dan? ;)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hott
Geen matches
Nu 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
Geen matches
Dat je daarvoor over hebt, knap hoor. Voor dat geld kon ik je bijna 3 Mtron Pro's leveren en een 1231ML :P
Ben wel benieuwd naar de prestaties though :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17:18
In het RAID topic zie ik dit staan:
klik!
Met 1 SSD staat er bij, maar in dat geval zou het vast niet in het RAID topic staan :z

Scores zijn iig niet mis :9~ :9~

[ Voor 43% gewijzigd door SmiGueL op 12-11-2008 19:54 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
SmiGueL schreef op woensdag 12 november 2008 @ 19:44:
In het RAID topic zie ik dit staan:
klik!
Met 1 SSD staat er bij, maar in dat geval zou het vast niet in het RAID topic staan :z

Scores zijn iig niet mis :9~ :9~
Dat zijn wel prestaties van 4 Intel's !

http://hothardware.com/Ne...se-Study-In-Speed-Take-2/
Groot verschil...
Pagina: 1 ... 9 ... 35 Laatste

Dit topic is gesloten.