Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makila
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-05 19:13
Loev schreef op maandag 22 december 2008 @ 16:16:
[...]

Idd, vragen als: Welke van de volgende eigenschappen moet een test analist hebben? Die kan je echt verwachten. Sterker nog, je krijgt sowieso één vraag uit dat hoofdstuk. Hoe nutteloos :X
Daarom dat er zoveel gebuisden zijn he? De stof is super droog en het merendeel van de stof heb je nooit nodig op de werkvloer. Je valt in slaap na pagina 5, terwijl je maar liefst 400blz moet instampen. Waarom Tmap Next dan wel nuttig is? Je leert een aantal testtermen en begrippen kennen. Als een testmanager begint te praten over Exploratory testen, een testplan of het V-model of wat dan ook, dan weet je meteen waarover hij praat en moet je geen half jaar liggen zoeken. Het is dus niet zo dat het ganse boek een "waste" is. Er staan echt wel nuttige zaken in. Maar het examen zelf staat vol van details en is een beetje van het goede te veel. Als je het boek een keer of 2 gelezen hebt, dan kun je op de werkvloer als je iets niet meer weet, gewoon het boek opendoen en het heel snel weer opzoeken.

[ Voor 15% gewijzigd door makila op 24-12-2008 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maca
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-04-2022
Ik heb geen praktijk ervaring met gestructureerd testen maar moet wel van mijn werkgever het examen halen :(

Na een cursus van 2 dagen met als voornaamste strekking "wij zijn geweldig" en "T-map is een wereldwijde norm voor testen (in nederland ja)" en "De theorie lees je zelf maar in het boek" mocht ik zelf aan de slag voor het examen. Tot nu toe ben ik 2x gezakt. En dat is niet omdat ik het testen niet snap, maar gewoon omdat de vragen in zo'n raar nederlands gesteld zijn dat het voelt alsof ik heel erg dyslectisch geworden ben.

Ook heb ik op zo'n stress moment nogal wat moeite met verschil maken tussen multiple desicion/condition coverage en modified desicion/condition coverage etc.

Ik heb begrepen dat mijn manager het nog niet op wil geven en ze dwingt mij de boel voor de 3e keer te gaan leren en examen te gaan doen.. hopelose zaak volgens mij..
Maar misschien dat ik het eens in het engels ga proberen.. als het taal gebruik daar beter is?

Nikon D300 + Nikon D70 + Pentax Optio S5z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makila
maca schreef op woensdag 24 december 2008 @ 09:50:
Ik heb geen praktijk ervaring met gestructureerd testen maar moet wel van mijn werkgever het examen halen :(

Na een cursus van 2 dagen met als voornaamste strekking "wij zijn geweldig" en "T-map is een wereldwijde norm voor testen (in nederland ja)" en "De theorie lees je zelf maar in het boek" mocht ik zelf aan de slag voor het examen. Tot nu toe ben ik 2x gezakt. En dat is niet omdat ik het testen niet snap, maar gewoon omdat de vragen in zo'n raar nederlands gesteld zijn dat het voelt alsof ik heel erg dyslectisch geworden ben.

Ook heb ik op zo'n stress moment nogal wat moeite met verschil maken tussen multiple desicion/condition coverage en modified desicion/condition coverage etc.

Ik heb begrepen dat mijn manager het nog niet op wil geven en ze dwingt mij de boel voor de 3e keer te gaan leren en examen te gaan doen.. hopelose zaak volgens mij..
Maar misschien dat ik het eens in het engels ga proberen.. als het taal gebruik daar beter is?
Ja, het examen is geen "ik zal dit even snel al slapend halen" De kans dat iemand 2x achtereen buist, is nog altijd zo'n 10%. Ik vind dat vrij veel en ik vind het helemaal geen schande om 2x te buizen door de hoge moeilijkheidsgraad. :? De grote moeilijkheid is inderdaad de vraagstelling. Daar had ik het ook het lastigste mee. Nou ik weet mijn uitslag binnen de 2 weken, dus hopelijk ben ik erdoor, want ik heb geen zin in herexamens.

[ Voor 11% gewijzigd door makila op 24-12-2008 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Striker2k2
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-05 22:01
Is het aan te raden een examen training te volgen of kan het ook gehaald worden mbv alleen zelfstudie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makila
Striker2k2 schreef op zondag 28 december 2008 @ 23:07:
Is het aan te raden een examen training te volgen of kan het ook gehaald worden mbv alleen zelfstudie?
De examentraining = 2 dagen = 10% les, 90% proefexamens doen. Allee zo was het bij ons toch. Dus als je de examentraining volgt, in de hoop dat de leerstof behandelt wordt, dan kom je van een superkale reis terug!!
De examentraining is enkel handig om te kijken hoever je staat met je studie. (Let wel op : Een goede score op een proefexamen garandeert geen goede score op het echte examen, wat nog een stuk moeilijker is)

Er is wel een 4 of 5-daagse cursus die je kunt volgen, hier wordt wel het Tmap Next boek min of meer bekeken. Deze is wel het volgen waard. Ook een mengeling cursus/examentraining bestaat. Ook dit lijkt me erg nuttig.

[ Voor 26% gewijzigd door makila op 29-12-2008 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 235299

Ik heb een 3 daagse cursus gehad, waarbij de laatste dag examentraining was, met het examen er direct achter aan. Ik kan het van harte aanraden! Vooral op de laatste dag valt alles een beetje op zijn plaats, oefen je nog met de testtechnieken etc., zodat je niet meer echt voor nare verrassingen komt te staan tijdens het examen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -W0kk3L-
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-05 22:15
Leer vooral ook de grondbeginselen van testontwerptechnieken. Hoeveel testgevallen komen eruit wanneer met de basistechniek MCDC gewerkt wordt: niet volledig uitwerken, maar direct N+1 denken. Dat soort weetjes schelen je enorm veel tijd. Ken ook de stappen die je doorloopt voor het uitvoeren van een techniek, zonder ze ook daadwerkelijk uit te hoeven voeren. Ook dat scheelt enorm veel tijd.

Ken de plaatjes van de processen. Helaas, dat is nog het niveau van het examen. Welke stap staat op het met nummer 9. Dat soort vragen krijg je ook.

Examentraining is handig. Maar inderdaad, enkel een examentraining geeft geen garantie tot slagen. Ook niet enkel het doen van de proefexamens! Lees het boek dus meerdere keren aandachtig. Uiteraard de hoofdstukken die aangegeven staan in de examenwijzer. Alle overige hoofdstukken zijn ook interessant, maar niet voor het examen. Lees deze dus op een ander moment aandachtig door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makila
-W0kk3L- schreef op maandag 29 december 2008 @ 09:31:
Hoeveel testgevallen komen eruit wanneer met de basistechniek MCDC gewerkt wordt: niet volledig uitwerken, maar direct N+1 denken.
Ja er zijn er altijd die op een examen dit allemaal gaan uitwerken. Neem nu als voorbeeld de testontwerptechniek EVT : Aantal testgevallen = aantal condities + 1 per conditie(elke conditie is gescheiden door het woordje ALS). Aantal logische testgevallen bij EVT is iets te ingewikkeld om hier uit te leggen, maar ook daar bestaan trukjes voor om dit niet allemaal hoeven uit te rekenen. Dit scheelt allemaal enorm in tijd. Dat is 30 seconden werk tov 10 minuten alles uitwerken. En vermits je op een examen slechts een uurtje tijd hebt, zijn die trukjes erg handig.

[ Voor 19% gewijzigd door makila op 29-12-2008 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyna18
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-05 07:30
Kom op mensen, nou niet met zijn allen elkaar de put in praten, zo moeilijk is dat examen nou ook weer niet.
Ja, er worden veel feitjes en dingen gevraagd op het examen die je waarschijnlijk niet meer nodig hebt, dus dat weet je van te voren. Goed leren dus die onderdelen! Verder wat proefexamens maken om te wennen aan de manier van vragen stellen. Dat is echt voor de meeste mensen voldoende.

Ik zit trouwens per 2 januari op de bank, dus ik denk dat ik dan maar even de gelegenheid pak om meteen Tmap Next Advanced mee te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makila
dyna18 schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 12:09:
Ik zit trouwens per 2 januari op de bank, dus ik denk dat ik dan maar even de gelegenheid pak om meteen Tmap Next Advanced mee te pakken.
En ik zit vanaf 2 januari opnieuw bij een klant(ik heb net 2 maanden bench erop zitten, dus het werd weer tijd). Zullen we even ruilen? :) Het examen is doenbaar mits je er wat tijd voor kan vrijmaken. Ja er zijn er die alles op 2 dagen instuderen en slagen, maar gemiddeld heb je een slordige 2 weken nodig om voldoende basis te hebben, om te slagen. Lijkt me niet verkeerd. Op school moet je langer studeren.

[ Voor 60% gewijzigd door makila op 30-12-2008 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:20

FunkyTrip

Funky vidi vici!

makila schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 19:37:
Ja er zijn er die alles op 2 dagen instuderen en slagen, maar gemiddeld heb je een slordige 2 weken nodig om voldoende basis te hebben, om te slagen. Lijkt me niet verkeerd. Op school moet je langer studeren.
Op school deed ik dat ook wel, 2 dagen instuderen en slagen. Maar we zijn nu 12 jaar verder en ik heb sindsdien nooit meer voor iets geblokt. Maar ondertussen wel mezelf flink afgestompt met online games enzo ;)

Ik neem niet meer zo snel dingen op als vroegah :(
In de vakantie wat hoofdstukken zitten doornemen, maar het gaat echt ene oor in andere uit. Je moet je echt weer instellen op rustige concentratie, goed lezen enzo. Wat dat betreft heb ik de afgelopen jaren echt super ad-hoc zitten testen. Nooit eens echt uren besteed om testgevallen enzo uit te werken (nooit nodig gehad ook).

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-05 13:53

Meneer iCy

swarma

Ben geslaagd met 77%, maar klopt het dan Exin naar beneden afrond? Had maar een 7 volgens exin, maar als ik 77% afrond krijg ik een 8.

Ik heb zelf 1,5 jaar gelden ISTQB cursus en examen gehaald en wilde dit jaar (2008) Tmap nog halen en heb hiervoor een 2 daagse cursus gevolgt en hierna een examentraining. Ik heb voor de rest niet echt geleerd. Heb wat dingen doorgenomen wat echt Tmap eigen zijn, maar zoals welke testspecificatie techniek etc heb ik achterwege gelaten.

[ Voor 56% gewijzigd door Meneer iCy op 12-01-2009 15:32 ]

Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makila
iCy schreef op maandag 12 januari 2009 @ 15:30:
Ben geslaagd met 77%, maar klopt het dan Exin naar beneden afrond? Had maar een 7 volgens exin, maar als ik 77% afrond krijg ik een 8.
Eindelijk de resultaten gekregen. Geslaagd. 8) Nu kan ik eindelijk stoppen met zagen in dit topic zeker? O-)

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Nou, ik heb 'm gisteren gemaakt. Nog 4 proefexamens van te voren geoefend en dat varieerde van 2 tot 5 fout, dus ik ging redelijk ontspannen het examen in, maar man man man wat een KUTvragen had ik zeg. Iedereen heeft andere vragen, maar het leek alsof ze de pittigste bij mij hadden neergelegd :(

Normaal vul ik de helft achteloos in, maar nu zat ik bij de 1e 10 vragen al zwaar te twijfelen tussen 2 antwoorden alvorens het eerste inkoppertje kwam. En achteraf kom je er natuurlijk achter dat je een paar vragen die je zeker dacht te weten toch fout heb... En dan heb je in je achterhoofd ook nog die 15 twijfelgevallen. Ik ben er absoluut niet gerust op. Soms heb je gewoon pech blijkbaar.

Dit dus.

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Maar goed, eind goed, al goed... Net gehaald (9 fout) ;)

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .GoO
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-05 08:29
Heeft iemand de samenvatting + oefenexamen misschien voor mij? Zou zeer gewaardeerd worden :)

m.kroef [at] quicknet.nl

[ Voor 41% gewijzigd door .GoO op 10-03-2009 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 294795

Voor iedereen die op zoek is naar een proefexamen TMap Next Foundation:
Op de site van Exin staat er ééntje, en die kun je gratis en zonder wachtwoord downloaden.

http://www.exin.nl/examens/examen-overzicht/tmap.aspx
En dan klikken op het gewenste examen. Rechts staat het pdf'je dat je zoekt.

Succes met studeren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 294802

hallo,

Kan iemand mij a.u.b. helpen met Tamp next proefexamen of samenvatting of een uittreksel? Ik heb over 3 weken examen en de 750 pagina's 8)7 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Anoniem: 294795 schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 14:41:
Voor iedereen die op zoek is naar een proefexamen TMap Next Foundation:
Op de site van Exin staat er ééntje, en die kun je gratis en zonder wachtwoord downloaden.

http://www.exin.nl/examens/examen-overzicht/tmap.aspx
En dan klikken op het gewenste examen. Rechts staat het pdf'je dat je zoekt.

Succes met studeren!
Maar wel onthouden dat het werkelijke examen een behoorlijk stuk pittiger is dan het voorbeeldexamen!

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 278719

Afgelopen vrijdag examen gedaan... Vandaag uitslag: 19 goed...

Wat wordt hier getest? Uithoudingsvermogen? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:13
Binnenkort TMap advanced. Puur voor het tijdverdrijf. Dacht ook dit keer weer een samenvatting te schrijven.
Echter is de tijd zeer beperkt.. Hard leren dan maar.

Heb wel begrepen dat het examen met logisch inzicht goed te doen..... Voor de zekerheid toch maar goed leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 299729

Ja, die examens zijn op z'n zachtst gezegd klote... die vraagstelling is soms zo onbegrijpelijk. Leer je een tabel uit je hoofd met testontwerptechnieken, stellen ze een vraag waarvan het antwoord in kolom 4 terug te vinden is.... wtf! Nu twee keer gestraald op vergezochte theorievragen waar je als Datawarehousetester niks aan hebt. De werkgever heeft ooit eens viaviavia gehoord dat TMAP de bijbel is en elke tester moet hierin gecertificeerd worden. Prima, maar laat Exin de vragen dan ook op een normale manier stellen en niet als een cryptogram.

Aan dat proefexamen heb je niet veel, want de vraagstelling daarin wijkt nogal af van het feitelijke examen.

Maar goed, blokken dan maar weer. ooit zal het lukken... ooit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makila
Anoniem: 299729 schreef op woensdag 22 april 2009 @ 11:31:
Ja, die examens zijn op z'n zachtst gezegd klote... die vraagstelling is soms zo onbegrijpelijk. Leer je een tabel uit je hoofd met testontwerptechnieken, stellen ze een vraag waarvan het antwoord in kolom 4 terug te vinden is.... wtf! Nu twee keer gestraald op vergezochte theorievragen waar je als Datawarehousetester niks aan hebt. De werkgever heeft ooit eens viaviavia gehoord dat TMAP de bijbel is en elke tester moet hierin gecertificeerd worden. Prima, maar laat Exin de vragen dan ook op een normale manier stellen en niet als een cryptogram.

Aan dat proefexamen heb je niet veel, want de vraagstelling daarin wijkt nogal af van het feitelijke examen.

Maar goed, blokken dan maar weer. ooit zal het lukken... ooit
Veel lezen, lezen en lezen en schemakes vanbuiten leren en zoveel mogelijk examenvragen verzamelen die eventueel gesteld kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdcroon
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-01 13:05
Zojuist voor mijn TMAP Foundation geslaagd. In totaal 5 fouten dus geslaag met een 8.

Ik heb op basis van de exameneisen het boek doorgelezen een een samenvatting gemaakt.
Verder nog de diverse processchema's in mijn hoofd gestampt en 2 overzichten Basistechniek/Testontwerptechniek en Kwaliteitsattribuut/Testontwerptechniek. Dit is gewoon dom stamp werk. Het is in principe zonde van de tijd want dit soort zaken zijn in de praktijk eenvoudig op te zoeken. Maar je weet vooraf dat je hier vragen over kunt verwachten.

Ik had een paar vragen waarvan ik wist dat het in het boek staat maar de info zelf niet opgeslagen.

Een examen met open vragen was meer op z'n plaats geweest. Een belangrijk deel is het uitwerken van testgevallen en dat is moeilijk om in meerkeuze vragen te vatten.

Nu op naar TMAP Advanced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

4 voorbeeldvraagjes:

In welke activiteit worden de checklists 'testontwerptechnieken' gebruikt?
A. intake testobject
B. opstellen checklists
C. opstellen testspecificaties
D. verzamelen testbasis

Welke set velden moet minimaal in een bevindingenrapport aanwezig zijn?
A. ernst,indiener & identificatie testomgeving
B. ernst, korte typering en prioriteit
C. indiener, unieke identificatie en voorlopige ernst

Wat is de overeenkomst tussen ontwikkeltesten en systeemtesten of acceptatietesten?
A. de ontdekker van fouten is veelal ook de oplosser
B. de risicovolle delen van het systeeem moeten het eerst worden getest
C. de tests zijn als zelfstandig proces te organiseren
D. rapportage moet uitvoerig zijn

De testbasis voor een test bestaat uit regels die specificeren waar een rubriek aan moet voldoen om als geldige invoer en/of uitvoer door het systeem geaccepteerd te worden. De geldigheid van de invoergegevens moet worden getest.

Welke testontwerptechniek is geschikt om dit te testen?

A. datacombinatietest
B. gegevenscyclustest
C. procescyclustest
D. syntactische test

succes ;)

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makila
FunkyTrip schreef op maandag 27 april 2009 @ 14:33:
4 voorbeeldvraagjes:

In welke activiteit worden de checklists 'testontwerptechnieken' gebruikt?
A. intake testobject
B. opstellen checklists
C. opstellen testspecificaties
D. verzamelen testbasis

B?

Welke set velden moet minimaal in een bevindingenrapport aanwezig zijn?
A. ernst,indiener & identificatie testomgeving
B. ernst, korte typering en prioriteit
C. indiener, unieke identificatie en voorlopige ernst

C?

Wat is de overeenkomst tussen ontwikkeltesten en systeemtesten of acceptatietesten?
A. de ontdekker van fouten is veelal ook de oplosser
B. de risicovolle delen van het systeeem moeten het eerst worden getest
C. de tests zijn als zelfstandig proces te organiseren
D. rapportage moet uitvoerig zijn

B?

De testbasis voor een test bestaat uit regels die specificeren waar een rubriek aan moet voldoen om als geldige invoer en/of uitvoer door het systeem geaccepteerd te worden. De geldigheid van de invoergegevens moet worden getest.

Welke testontwerptechniek is geschikt om dit te testen?

A. datacombinatietest
B. gegevenscyclustest
C. procescyclustest
D. syntactische test

C?

succes ;)

T'is alweer 4 maanden geleden .. en ik heb niet gespiekt. Hoeveel heb ik er alweer fout? 8)
Ah dang it! Ik heb het nagekeken. Ik heb er alweer 2 fout ;) Maar goed, ik moet geen examen afleggen. 8) Ik ben reeds gecertificeerd.

[ Voor 4% gewijzigd door makila op 28-04-2009 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-05 09:40
Ik heb vorige week wo-do-vr een ISTQB Foundation Cursus + examen gedaan, en daar zei de cursusleider dat ongeveer 1:2 mensen het Tmap Next Foundation examen haalt. Hij zei dat de vragen over het algemeen erg onduidelijk zijn en soms ook bar slecht op de theorie aansluiten.. Als ik de laatste berichten even zo bekijk heeft hij daar aardig gelijk in :)

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makila
IJnte schreef op woensdag 29 april 2009 @ 08:55:
Ik heb vorige week wo-do-vr een ISTQB Foundation Cursus + examen gedaan, en daar zei de cursusleider dat ongeveer 1:2 mensen het Tmap Next Foundation examen haalt. Hij zei dat de vragen over het algemeen erg onduidelijk zijn en soms ook bar slecht op de theorie aansluiten.. Als ik de laatste berichten even zo bekijk heeft hij daar aardig gelijk in :)
Al bij al, mits wat logisch nadenken en wat praktijk ervaring, haal je zo'n 50% op Tmap Next. De andere helft van de vragen zijn gewoon weetjes en daarvoor moet je studeren :)

Ongeveer 55-60% slaagt voor het Tmap examen. Inderdaad net boven de helft.

[ Voor 36% gewijzigd door makila op 29-04-2009 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Octopuz
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Het voorbeeldexamen is in de EXIN bookshop te downloaden, de prijs is normaal 7,98 EUR maar nu 0,00 EUR:

http://www.exinbookshop.com/product_info.php?products_id=484

(nee, contacteer mij er niet over, mijn werkgever heeft het aangeschaft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-05 11:12
Iemand ervaringen over TMap Next Professional examens? De foundation en verpilchte andere zaken ISTQB waren een eitje... maar na 3 jaar project-en testervaring overweeg ik toch eens om de upgrade naar Professional te maken....

Momenteel bezig een SAP/ERP testtraject op te zetten en mensen hierbij te ondersteunen in FAT-test, dus toch weer hands-on bezig :)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makila
Octopuz schreef op woensdag 29 april 2009 @ 20:57:
Het voorbeeldexamen is in de EXIN bookshop te downloaden, de prijs is normaal 7,98 EUR maar nu 0,00 EUR:

http://www.exinbookshop.com/product_info.php?products_id=484

(nee, contacteer mij er niet over, mijn werkgever heeft het aangeschaft)
Dat komt, omdat dit voorbeeldexamen zo fel (illegaal) verspreid is, dat niemand het nog koopt van Exin he? Dus maken ze het nu gratis beschikbaar voor iedereen. ;) Zijn ze ook meteen van het gezever af.
NielsTn schreef op woensdag 29 april 2009 @ 21:09:
Iemand ervaringen over TMap Next Professional examens?
Sorry helaas, geen ervaring mee.

[ Voor 18% gewijzigd door makila op 30-04-2009 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 305616

Hallo,
Ook een cursus TMAP gedaan. Twee dagen lang suf geluld door de leraar. Echt niks aan. Inmiddels ook twee keer gezakt voor het examen. En ik heb ook een hekel aan dat EXIN met al die rotvragen. Ik durf geen examen meer aan te vragen.
Maar goed, wat ik dus nu probeer te doen, is het boek vaker te lezen in diepe concentratie en er zelf mee aan de slag gaan; Ik heb een bevindingenbeheertool gedownload en zelf aangepast. Deze gebruik ik in mijn huidige functie als Service Operator om alle problemen die ik aan de telefoon tegenkom te documenteren. Verder heb ik een testdag bij Sogeti in Vianen bijgewoond en een aantal mensen daar gesproken. Alles lijkt nu allemaal iets interessanter te worden. En... driemaal is scheepsrecht dus nu moet het wel lukken. Overigens blij met alle info op dit forum.

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 305616 op 12-06-2009 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 315649

*knip* dit forum is niet bedoeld om even snel een samenvatting van het een of het ander te scoren

[ Voor 67% gewijzigd door Rukapul op 27-08-2009 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 25-05 16:37
@JanTest: Niet slim om je email te posten ;)

Mijn ervaring met Tmap Next is dat ondanks dat ze aanraden bepaalde hoofdstukken van het boek te leren het heel erg handig is om in ieder geval het hele boek toch te lezen. Er komen altijd zaken naar voren die wellicht erg handig voor je kunnen zijn.

Het ergste aan het examen vind ik dat er een check is waarin ze kijken of je de feitjes wel snapt, het inzicht laten ze echter buiten beschouwing, waardoor ik zelf sterk het idee heb gekregen dat Tmap niet veel meer is dan een cententrekker.

• ck2000nl
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-04 14:49
merauder schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 23:30:
waardoor ik zelf sterk het idee heb gekregen dat Tmap niet veel meer is dan een cententrekker.
EXIN maakt die examens en niet Tmap zelf. Misschien hebben ze de schrijvers van Tmap wel om input gevraagd hoor, maar dit heb je vaker met EXIN examens... |:(

| Sony VAIO Pro 13" 8GB 256GB ssd Windows 8 |

• NielsTn
Over een week ga ik Tmap Next doen als een tussentijdse 'update' van mijn in 2006 behaalde Tmap.
Ben benieuwd.

BTW: Exin doet puur de examens afnemen. Examens zelf (vragen en antwoorden) worden veelal door docenten/trainers opgesteld in opdracht van Exin. Exin zelf doet dat dus niet ;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• makila
NielsTn schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 11:46:
Over een week ga ik Tmap Next doen als een tussentijdse 'update' van mijn in 2006 behaalde Tmap.
Ben benieuwd.

BTW: Exin doet puur de examens afnemen. Examens zelf (vragen en antwoorden) worden veelal door docenten/trainers opgesteld in opdracht van Exin. Exin zelf doet dat dus niet ;)
Schijnt dat veel vragen gewoon van jou en mij komen. Je mag een stapel vragen naar Exin sturen en de beste vragen selecteert EXIN dus wel degelijk er tussen uit en die komen dan ook echt op de examens terecht. Tmap is eigendom van Sogeti. Waarom mag Sogeti de vragen niet opstellen. Omdat er dan sprake is van een belangenconflict en dat is bij wet verboden. Sogetisten zouden dan altijd slagen he? En dat is niet de bedoeling! De examens moeten juist afgenomen worden door een onafhankelijk partij. Ook de vragen moeten onafhankelijk worden opgesteld.

[ Voor 7% gewijzigd door makila op 27-08-2009 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Zojuist terug van het examen: 25 uit 30 vragen gehaald (dus 83%).

Veel herkenbaar uit oefenvragen :)

Nu maar es overwegen om de volgende TMap Next module te volgen.... 8)

Mijn studeertips?
  • haal de meest recente examen specs op bij Exin (te downloaden vanaf hun site). Ik heb de specs van juli 2009 benut.
  • Bekijk de hoofdstukken van de examen-onderdelen goed: zo is onder ander Hfdst 14 een belangrijke, maar bv. het hoofdstuk ontwikkeltesten meer een 'nice to have/leuk om te lezen' onderdeel;
  • ken de faseringen, en weet grofweg van de fasering planning, uitvoeren, voorbereiden welke activiteiten er zijn. Ook infrastructuur is een leuke: het definieren van de infrastructuur gebeurt in de planning fase (zo uit mn kop), maar realisatie en overige (beheer) zitten weer in de Inrichten & Beheer infra fasering.
  • oefenexamens kunnen helpen je te wennen aan de vraagstelling;
  • bij testontwerptechnieken kun je vragen verwachten over DCT (datacombinatietest), syntactisch/semantisch, en de coverages zoals MCDC (bepalen van aantal testgevallen bv).
  • voor de rest: stampen-stampen-stampen....

[ Voor 73% gewijzigd door NielsTn op 06-11-2009 23:33 . Reden: update examen tips TMap Next ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fazerin
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-11-2023
Hoi,
Wie kan mij helpen aan samenvatting en proef examen.
Mocht je het boek al hebt uitgelezen wil ik wel overnemen. Graag vermelding van datum uitgaven.
Mijn mail adres is m_lebour@hotmail.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Fazerin schreef op donderdag 03 december 2009 @ 12:37:
Hoi,
Wie kan mij helpen aan samenvatting en proef examen.
Mocht je het boek al hebt uitgelezen wil ik wel overnemen. Graag vermelding van datum uitgaven.
Mijn mail adres is m_lebour@hotmail.com
1e bericht, en vandaag geregistreerd....
Helaas ik heb niets te delen, maar tips lees je hier in het topic :)
-print bij exin de examenspecs,
-markeer in het boek de hoofdstukken
-blokken maar :)

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:22

Polariteit

Fietsende fotografeur

Het ergste aan het examen vind ik dat er een check is waarin ze kijken of je de feitjes wel snapt, het inzicht laten ze echter buiten beschouwing, waardoor ik zelf sterk het idee heb gekregen dat Tmap niet veel meer is dan een cententrekker.
Helemaal mee eens. Vergeet nooit dat ik opeens een vraag kreeg met daarin een bepaald blok-diagram van een bepaald proces met denk ik een stuk of 15 stappen, en dan moest je dus aangeven wat blok 3, 7 en 11 waren ofzo :S

@fazerin: samenvatting van het boek heb je mijns inzien weinig aan :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
marceltuit schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 07:20:
[...]

Helemaal mee eens. Vergeet nooit dat ik opeens een vraag kreeg met daarin een bepaald blok-diagram van een bepaald proces met denk ik een stuk of 15 stappen, en dan moest je dus aangeven wat blok 3, 7 en 11 waren ofzo :S

Die schema-herken-vragen ("wat hoort bij activiteit in blokje 5, of bij merk "X") die zijn al heeeeel lang vervallen.
Bij de Tmap 2006 zaten ze er nog wel in... bij Tmap NEXT examens nog NOOIT gezien (trust me, heb 3 examens gehad bij exin).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:22

Polariteit

Fietsende fotografeur

heb ook in 2006 dat examen gedaan, was trouwens wel tmapnext ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
marceltuit schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 08:19:
heb ook in 2006 dat examen gedaan, was trouwens wel tmapnext ;)
Voordeel van de oude (blauwe) TMap examen is dat daar alles in zat.
Dit is in TMap next gesplitst: Foundation en Advanced.
Advanced behelst o.a. TPI.
dat was voor mij de keuze om TMap Blauw te doen ipv Tmap Next :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 338036

Hoi,

Ik lees dat er diverse mensen zijn die een samenvatting hebben van het TMAP NEXT foundation examen en proefexamens bezitten.

Ik zie er enorm tegen op om aan dat dikke boek te beginnen... Wie wil mij bovenstaande mailen please?
Mijn mailadres is acabadabra AT gmail DOT com.

Alvast enorm bedankt en de beste wensen voor 2010!

Groeten, acabadabra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

marceltuit schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 07:20:
[...]

Ze verrassen je ook wel eens met iets nieuws. Alle proefexamens (stuk of 6) die we hebben gedaan waren maximaal met testmaat 2. Tijdens het examen zelf krijgt iedereen andere vragen (we waren met 7) en wie kreeg er ineens een vraag met zo'n padentekeningetje met testmaat 3? Ik :(
Gelukkig zijn dat soort vragen niet zo moeilijk als de feitjes die in de eerste 150 bladzijdes staan.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 340431

Ik moet 26 januari het examen voor Tmap Foundation Next doen.
Als er iemand oefenexamens heeft dan zou ik ze graag willen ontvangen.
Je kan ze mailen naar loopstra[at]jole.nl

Ik heb het oefenexamen van de Exin site (juli 2009) afgehaald dus die heb ik al.

Bij voorbaad dank. _/-\o_

Groetjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .GoO
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-05 08:29
Ik heb oefenexamens en een goede samenvatting.

Stuur maar een mail.

[ Voor 20% gewijzigd door .GoO op 19-01-2010 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 349765

Hallo,

Ik ben van plan om het certificaat van TMap te halen.
Mocht iemand nog proefexamens hebben dan hou ik me aanbevolen.

Mail naar: yeunghoming@gmail.com

Gr.
HoMing

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 349765 op 15-03-2010 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scooby123
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-01 15:27
Hallo,

Op dit moment ben ik gestart met TMAP NEXT. Ik was al begonnen met het maken van een samenvatting maar dit neemt ontzettend veel tijd in beslag.

Daarom vraag ik iemand om mij een samenvatting en eventuele proefexamens toe te sturen.

robert.veltman(AT)gmail.com

Alvast erg bedamkt,

Robert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 378230

t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 338511

IJnte schreef op woensdag 29 april 2009 @ 08:55:
Examen gehaald?
TMap is daarnaast overrated en alleen 'geldig' in de Benelux terwijl ISTQB wereldwijd geldig is. Daarnaast kan je binnen ISTQB verder groeien dan in TMap. Dat gecombineert met bewust onduidelijke examenvragen doet mij afvragen waarom mensen zo dol op Tmap zijn hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Anoniem: 338511 schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 11:52:
[...]

Examen gehaald?
TMap is daarnaast overrated en alleen 'geldig' in de Benelux terwijl ISTQB wereldwijd geldig is. Daarnaast kan je binnen ISTQB verder groeien dan in TMap. Dat gecombineert met bewust onduidelijke examenvragen doet mij afvragen waarom mensen zo dol op Tmap zijn hier.
Omdat het in Nederland de de facto standaard is en het een van de meest gevraagde competenties is voor IT-personeel.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Testert
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-09-2024
FirePuma142 schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 12:02:
[...]

Omdat het in Nederland de de facto standaard is en het een van de meest gevraagde competenties is voor IT-personeel.
Tja, de mensen die de vacatures opstellen hebben niet altijd evenveel verstand van zaken ;)

Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rûnom bart - It âlde spegelet him yn wat de takomst hat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Anoniem: 338511 schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 11:52:
[...]

.... Dat gecombineert met bewust onduidelijke examenvragen doet mij afvragen waarom mensen zo dol op Tmap zijn hier.
Wellicht omdat het onderdeel uitmaakt van de opleiding a la I-Tracks?
of wens van de werkgever?
en zo zijn er nog meer redenen te bedenken dat mensen gemotiveerd TMap (gaan) halen.

FYI: ben nu bezig met ISTQB Advanced TA. :9
11 november examen..... :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Testert schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 14:49:
[...]

Tja, de mensen die de vacatures opstellen hebben niet altijd evenveel verstand van zaken ;)
Dat verandert niets aan de vraag dan wel het antwoord. ;)

Overigens lijkt me dit niet de plek om waardeoordelen over TMap/ISTQB/TestFrame/SmarTEST/etc. te vellen dan wel bediscussieren.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 380366

Ik zag in deze thread enorm veel aanvragen voor een TMAP samenvatting. Hier kun je een uitgebreide samenvatting online inzien, die heb ik net vers geplaatst ;) : *knip* De samenvatting is gebaseerd op de standaard examenliteratuur: "Tmap Next Voor Resultaatgericht Testen".

Er komen binnenkort ook oefenvragen TMAP op te staan en er worden een aantal shorttrack trainingen gegeven voor de professional en student; hierbij vooral gericht op zelfstudie en het uiteindelijke examen.

Info delen is zeer welkom. Op deze manier verwijzen naar betaalde content beschouw ik echter als spam.

[ Voor 20% gewijzigd door SmartDoDo op 21-10-2010 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
Anoniem: 380366 schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 21:12:
Ik zag in deze thread enorm veel aanvragen voor een TMAP samenvatting. Hier kun je een uitgebreide samenvatting online inzien, die heb ik net vers geplaatst ;) : *knip* De samenvatting is gebaseerd op de standaard examenliteratuur: "Tmap Next Voor Resultaatgericht Testen".

Er komen binnenkort ook oefenvragen TMAP op te staan en er worden een aantal shorttrack trainingen gegeven voor de professional en student; hierbij vooral gericht op zelfstudie en het uiteindelijke examen.
Hmm.. jammer dat je samenvatting niet is opgebouwd volgens het boek. Ook wordt TMap regelmatig naast TMap next gebruikt terwijl er een behoorlijk verschil inzit. Als laatste spreekt dat verdien model van je site mij niet aan. Als je hier iets aanbiedt op tweakers, doe het dan volledig en zonder xtra kosten. Het 'gratis' downloaden van de volledige PDF samenvatting is mij iig nog niet gelukt.

Daarom voor iedereen die een samenvatting wil van het boek TMap Next, lees dit hele topic goed door zodat je weet waar je de juiste info kan krijgen. ;) Door enkel je mailadres te posten zal niemand je een samenvatting toesturen.

[ Voor 6% gewijzigd door SmartDoDo op 21-10-2010 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mcsluis schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 22:52:
[...]

Hmm.. jammer dat je samenvatting niet is opgebouwd volgens het boek.
Toch wel? Het volgt iig de hoofdstukken van het boek.
Ook wordt TMap regelmatig naast TMap next gebruikt terwijl er een behoorlijk verschil inzit.
Dat gebruikte boek is TMap Next, en de standaard literatuur voor het TMap Foundation Examen. Naast verschil dus ook genoeg overeenkomsten.
Als laatste spreekt dat verdien model van je site mij niet aan.
Haha wat een kniesoor ben jij. Het is ook niet eens mijn site. Je doet net of ik spam hier.
Als je hier iets aanbiedt op tweakers, doe het dan volledig en zonder xtra kosten.
Dit vind ik flauw. Die html samenvatting is volledig. Geen extra kosten. Informatie is zonder te betalen in te zien. Ik ben niet schromeloos aan het aanbieden of promoten, maar speel in op de grote vraag in deze thread. Tuurlijk wil je een gemakkelijke PDF en honderden oefenvragen zonder extra kosten, maar met de gemaakte kosten zou het hier aanbieden van dit spul niet meer zijn dan Warez.
Het 'gratis' downloaden van de volledige PDF samenvatting is mij iig nog niet gelukt.
Zodra de E-Learning omgeving af is voor Tmap Foundation, kun je die PDF daar gratis downloaden als extra. Dat zijn vele honderden oefenvragen en een PDF gericht op het examen. Moet dat dan helemaal gratis om een geliefd verdienmodel te krijgen? Hang ik er een PDF in dan ligt die binnen de kortste keren op straat. Nee ik heb niet de insteek van een student of vrijgevige opleider zelf, maar speel in op de vraag.
Daarom voor iedereen die een samenvatting wil van het boek TMap Next, lees dit hele topic goed door zodat je weet waar je de juiste info kan krijgen. ;) Door enkel je mailadres te posten zal niemand je een samenvatting toesturen.
Linkje naar PDF? En kan ik anders deze thread als PDF downloaden? :+

Ik wist van te voren dat er enkele tweakers over zouden vallen. Excuus, ik heb echt geprobeerd en de intentie een bijdrage te leveren aan deze thread. Ik hoop dat sommigen dat wel kunnen waarderen.
Info delen is zeer welkom. Op deze manier verwijzen naar betaalde content beschouw ik echter als spam.
Jammer, want het is geen betaalde content. Het is relevant voor het topic. Ik zie niet hoe je tot de conclusie kan komen dat een html-samenvatting spam, puur alleen omdat deze op een site staat die nog overige (andere) commerciële activiteiten aanbied.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 380366 op 21-10-2010 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
Anoniem: 380366 schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 23:18:
Toch wel? Het volgt iig de hoofdstukken van het boek.
Het is blijkbaar opgebouwd a.d.h.v. de te bestuderen hoofstukken volgens de info van exin. Dat werd mij niet gelijk duidelijk
Dat gebruikte boek is TMap Next, en de standaard literatuur voor het TMap Foundation Examen. Naast verschil dus ook genoeg overeenkomsten.
Je hebt gelijk. Verkeerd gezien.
Linkje naar PDF? En kan ik anders deze thread als PDF downloaden?
Nope dat is weer te makkelijk. Op één van de 1e pagina's staat precies hoe en wat.
Haha wat een kniesoor ben jij. Het is ook niet eens mijn site. Je doet net of ik spam hier.
Het leek alsof het je eigen site was die je aan het spammen was. Excuses van mij zijde. Omdat het linkt naar betaalde content is het wel spam. Zie je eigen argument hier beneden,
Dit vind ik flauw. Die html samenvatting is volledig. Geen extra kosten. Informatie is zonder te betalen in te zien. Ik ben niet schromeloos aan het aanbieden of promoten, maar speel in op de grote vraag in deze thread. Tuurlijk wil je een gemakkelijke PDF en honderden oefenvragen zonder extra kosten, maar met de gemaakte kosten zou het hier aanbieden van dit spul niet meer zijn dan Warez.
Is het nu wel of niet gratis. ;)
Zodra de E-Learning omgeving af is voor Tmap Foundation, kun je die PDF daar gratis downloaden als extra. Dat zijn vele honderden oefenvragen en een PDF gericht op het examen. Moet dat dan helemaal gratis om een geliefd verdienmodel te krijgen? Hang ik er een PDF in dan ligt die binnen de kortste keren op straat. Nee ik heb niet de insteek van een student of vrijgevige opleider zelf, maar speel in op de vraag.
Dus het is wel je eigen site? Nu ben ik je kwijt.
Jammer, want het is geen betaalde content. Het is relevant voor het topic. Ik zie niet hoe je tot de conclusie kan komen dat een html-samenvatting spam, puur alleen omdat deze op een site staat die nog overige (andere) commerciële activiteiten aanbied.
Dit argument staat haaks op het argument erboven.

Anyway. Ik begrijp dat je een zinvolle bijdrage wilt leveren aan dit topic/tweakers. Echter als er uiteindelijk betaald moet worden voor content, dat is het een commerciele uiting. Daar is niemand mee gebaat.
Wellicht heb ik mijn eerdere post niet helemaal correct geformuleerd. Mijn excuses daarvoor.

Het probleem binnen dit topic is dat er veelal enkel wordt gevraagd om samenvattingen door het posten van emailadressen. En dat is wel heel makkelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door mcsluis op 22-10-2010 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mcsluis schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 08:57:

Het leek alsof het je eigen site was die je aan het spammen was. Excuses van mij zijde. Omdat het linkt naar betaalde content is het wel spam. Zie je eigen argument hier beneden,
Ik heb design en development gedaan voor de site. Van betrokkenheid is dus zeker sprake, maar niet van eigendom.
Is het nu wel of niet gratis. ;)
De gelinkte html samenvatting is compleet gratis ;) . Ik heb het nooit over een PDF gehad, dat leek uit jouw verwachtingen voort te komen.
Dus het is wel je eigen site? Nu ben ik je kwijt.
Niet mijn site, wel betrokken zoals vermeld in de eerste post. Die PDF bestond reeds, maar ik had de eigenaar overgehaald een gratis versie te plaatsen in HTML vorm. Van een simpel lokkertje kun je niet echt spreken, want de samenvatting is compleet. Maar daar zat wel m'n gedachte: Geef gratis informatie, dat word gewaardeerd. Als men meer wil, dan weten ze je te vinden.
Anyway. Ik begrijp dat je een zinvolle bijdrage wilt leveren aan dit topic/tweakers. Echter als er uiteindelijk betaald moet worden voor content, dat is het een commerciele uiting. Daar is niemand mee gebaat.
Wellicht heb ik mijn eerdere post niet helemaal correct geformuleerd. Mijn excuses daarvoor.
Ja ik heb ook de regels nog eens goed nagelezen. Ook met wat moderators gesproken. Dit is inderdaad een grijs gebied, en ik had hier beter moeten uitkijken om het niet zo 'spammerig' te laten overkomen of helemaal niet moeten doen.

Zoals je zelf weet en in deze thread kan zien, is het maar een zooitje met zelfstandige voorbereiding voor de verschillende foundations. Gevestigde opleiders zijn erg gesloten met hun materiaal. Er zijn vrijwel geen professionele samenvattingen en oefenvragen beschikbaar.

Vrijwel elke site bied iets aan waar uiteindelijk voor betaald moet worden, of voert een ander verdienmodel (zoals VNU media zelf met tweakers). Deze thread zelf is ook een commerciele uiting, omdat tweakers er baad bij heeft dat deze gevonden word en nieuwe bezoekers aanbrengt die dan weer "gemarketeerd" kunnen worden. Over de zinvolle bijdrage: Als Google z'n werk een beetje doet, dan zou een echte samenvatting TMap heus wel gevonden worden, tussen al de meuk. Daar heb ik dit linkje niet voor nodig.
Het probleem binnen dit topic is dat er veelal enkel wordt gevraagd om samenvattingen door het posten van emailadressen. En dat is wel heel makkelijk.
Yup. Maar dit komt ook omdat de gevestigde opleiders zo weinig vrijgeven. Dank voor je reply trouwens! Van kniesoor tot toffe peer in één sympathieke reply :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 398193

beste mensen,

ik ben een begonnen met het leren voor tmap next foundation. ik vraag me af of iemand me zou willen helpen met proefexamens. mocht iemand proefexamens hebben, dan mag je ze sturen naar:
vanessa_she at hotmail dot com

alvast hartstikke bedankt

x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 407644

hallo iedereen, ben druk bezig met tmap foundation examen te leren. als je oefenvragen hebt, dan zou je me super helpen door ze te sturen naar yoursightonit {at} hotmail

thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:10

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Ik heb op dit moment zo'n 70 oefenvragen online staan. Dit zijn oefen vragen en geen examen vragen ;-)

Wij zijn nog bezig met verzinnen van aantal vragen over hoofdstuk 6 (faseringsmodel) en hoofdstuk 14 testcoverage, aangezien je hier de meeste vragen over kunt verwachten. En het prettig is om je kennis hier op te kunnen toetsen ;-)

Samenvatting voor TmapF staat tevens online en word nog verder uitgebreid. Er liggen nog aantal samenvatting en oefenvragen om verwerkt te worden van de diverse Exin Modules.

http://eosfotografie.nl/exin-modules/
.

[ Voor 32% gewijzigd door Daan_ op 08-07-2011 09:44 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TitoTinto
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-05 22:32
Heeft iemand TMap Next Foundation proefexamens zodat ik optimaal kan voorbereiden op het examen.
Graag mailen naar valentijn.nl at hotmail dot com

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darobb
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 26-01-2024
Iemand tips voor het snel "examen-ready" zijn voor TMAP NEXT?
Het is echt veel stof in vergelijking met andere Exin examens...

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
Aangezien het bijna weekend is ben ik een aardige stemming!!

Voor zolang het duurt is hier de complete set met benodigde documentatie te downloaden. Gelieve zoveel mogelijk mirrors te maken zodat anderen er ook profijt van hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TitoTinto
hOi, kun je die complete Tmap set ergens neerzetten waar iedereen gratis bij kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
TitoTinto schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 15:26:
hOi, kun je die complete Tmap set ergens neerzetten waar iedereen gratis bij kan.
Dat kan ook. Klik op de link. En dan op free-download en dan op download. Wel een klein beetje moeite voor doen he.. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door mcsluis op 09-07-2011 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TitoTinto
ik zie het bedankt, zag alleen de 1e 3 op download opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TitoTinto
Er is een password nodig voor het bestand te00000000088_TMap Next Foundations Dutch 2007.pdf staat deze ergens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
TitoTinto schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 18:35:
Er is een password nodig voor het bestand te00000000088_TMap Next Foundations Dutch 2007.pdf staat deze ergens?
exin001

[ Voor 4% gewijzigd door mcsluis op 09-07-2011 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magictest
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20-07-2011
Hoi ik ben op zoek naar proef examens van TMap Next, voor resultaat gericht testen.

kan iemand mij die emailen ?

fulcokoop at hotmail dot com

ik zou je erg dankbaar zijn!

Mvg,
Fulco

@superdaan: op je website zijn allen samenvattingen van hfst 12 en 14 in te zien kan je die andere ook weer even online doen?

[ Voor 39% gewijzigd door magictest op 17-07-2011 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Links zijn inmiddels hersteld op de index pagina. :)

Samenvatting wel wel benaderbaar via het menu

[ Voor 16% gewijzigd door Daan_ op 17-07-2011 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magictest
Dank je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magictest
Zijn de samenvattingen 'af' eigenlijk ? Zou het voldoende moeten zijn als ik je samenvattingen leer (i.c.m. 2,5 jaar test ervaring om certificaat te halen van tmap?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TitoTinto
Heeft er iemand voorbeeld examen(s) van TMap NEXT® Advanced - TMap NEXT® Test Manager? Zo ja, kan ik deze ontvangen of ergens downloaden. Alvast bedankt. soest25 at hotmail dot com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TitoTinto
Vandaag TMap NEXT® Test Engineer examen gehaald.
MCSluis bedankt voor het beschikbaar stellen van de voorbeeld examens.

[ Voor 8% gewijzigd door TitoTinto op 22-07-2011 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darobb
TitoTinto schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 14:19:
Vandaag TMap NEXT® Test Engineer examen gehaald.
MCSluis bedankt voor het beschikbaar stellen van de voorbeeld examens.
Wat heb je precies gedaan voor het examen? en geleerd?
Heb je nog tips?

Is het huidige exin proefexamen te vergelijken met het echte examen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 279033

Tmap gehaald met een score van 70%. Enige kanttekeningen:
  • Wat een belachelijk hoge haalgrens zeg. 20 van de 30 goed om het te halen. En ik maar denken dat ik het ruim gehaald had met mijn 21.
  • Tentamen was een stuk makkelijker dan de proefexamens.
  • Als je testmaat-2 niet weet ben je genaait bij het tentamen.
  • Ook belangrijk om te weten wat in welke testfase afspeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeeps
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-07-2023
Anoniem: 279033 schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 07:34:
  • Wat een belachelijk hoge haalgrens zeg. 20 van de 30 goed om het te halen. En ik maar denken dat ik het ruim gehaald had met mijn 21.
Hoge Haalgrens? Je mag een van de 3 vragen fout hebben.... dat noem ik niet echt hoog hoor. Als je een beetje test ervaring hebt kun je sowieso de helft van de vragen al beantwoorden zonder dat je uberhaupt in het boek hebt gekeken. Als je daarnaast het faseringsmodel tot in detail (dus ook welke stappen er in welke volgorde in een fase zitten) kent, haal je het al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

20 van de 30 is supermakkelijk juist. 2 jaar geleden toen ik hem deed was het nog 33 van de 40. Had 6 fout, eentje meer en het was net aan geweest :D
Tentamen was bij mij juist moeilijker. Bij de proefexamens had ik juist <3 fout na flink oefenen.
En ik had een testmaat-3 vraag :( Alle proeftentamens hadden alleen maar testmaat 2. Gelukkig is het zo dat als je de techniek snapt, dan maakt de testmaat niet uit.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:05
Volgens deze redenering heb ik, achteraf, bij elk school tentamen/examen/toets van 'vroegah' ook kanttekeningen;
- Vaak minimaal 65% goed voor een 5.5
- Als ik een wiskundige formule niet wist kon ik een aantal opdrachten niet maken
- De opgaven in het boek waren veel makkelijker
- Bij geschiedenis was het blijkbaar belangrijk om te weten welke figuren een impact hadden op welke wereldoorlog..

Je moet er wel wat voor doen, je krijgt niet alles op een presenteerblaadje!

[ Voor 4% gewijzigd door Nnoitra op 06-09-2011 09:57 ]

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darobb
Bedankt voor de tips!
Is het voldoende om te weten welke activiteiten zich binnen welke fase bevinden? Of moet je ook uitgebreid weten wat er zich afspeelt binnen iedere activiteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 425342

fun ik mag dat examen ook ga doen

wie heeft er proefexames

graag naar m.annetje at live.nl

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Maar beetje googlen vind je er vast wel twee. Exin heeft immers dit jaar een nieuwe versie van proef examen online gezet En de versie die ze ervoor op hadden staan die is met beetje zoeken ook wel te vinden ;-)

Examens van Exin kunnen verraderlijk zijn mede door de vraagstelling. Dan kun je de stof zo goed beheersen, maar als je moeilijkheden hebt met de manier van vragen van Exin dan heb je ook een probleem. Gelukkig hebben ze niet meer van die dubbele ontkenningsvragen meer :D

Pagina: 1 2 Laatste