Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makila
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:13
Effe topic maken over Tmap Next. Vermits ik moeite heb met de leerstof, wil ik wel eens weten hoe anderen door de leerstof geraakt zijn.

Volgens de leeswijzer moet ik de volgende hoofdstukken studeren :
Hoofdstuk 1-2-3-4-6-7-10-12-14-15

Hoofdstuk 1 : Essenties Tmap, ken ik al. Dat is niet zo moeilijk.
Hoofdstuk 2 + 3 : V-model + Faseringsmodel : Kan ik tekenen en in grote lijnen uitleggen. 1 volle dag blokken en dat zat er al in.
Hoofdstuk 4 : Gewoon wat uitleg over een aantal zaken die later aan bod komen.
Hoofdstuk 5 : Voor Testmanagers(dus niet voor mij) (--> Tmap Next Advanced)

Dus ik moet nu aan Hoofdstuk 6 beginnen.
Pff, Hoofdstuk 6 dat is bijna 200blz. Dit legt in detail het faseringsmodel uit. En dat is gene poespas se! Ik ben eraan begonnen en na een uurke draait mijn hoofd al langs alle kanten. Ik weet al niet meer wat ik geblokt heb! Hoe pak ik dit hoofdstuk het beste aan? Ik kan dat moeilijk vanbuiten gaan blokken? Achteraan het boek van Tmap staat een opsomming van alle puntjes van Planning, Beheer, ... (Faseringsmodel). Die zal ik al maar vanbuiten blokken, daar zit je al een uur of 2 aan... Dat lijkt me de kern van de zaak al. Nu nog de uitleg over al die begrippen ..

[ Voor 10% gewijzigd door makila op 19-08-2008 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -W0kk3L-
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-05 22:15
Malika. Allereerst heb je een goeie keuze gemaakt door het testvak in te willen. Ik zit er inmiddels een aantal jaartjes in en het blijft een leuk vak. Inderdaad, het begin is pittig. Er komt veel informatie op je af die je totaal niets zegt en niet kunt plaatsen. Even doorbijten! ;)

Ben je TMap Next aan het bestuderen om vervolgens het examen af te leggen bij Exin? In de exameneisen staan namelijk ook paragrafen opgegeven. Zie:
http://www.exin.nl/~/medi...rijvingNL/TMPF%20pdf.ashx
Let vooral ook op de toelichting. Niet alle subparagrafen horen bij de examenstof (doch niet minder interessant! ;-)... sorry, vakidioot hier). Lees de exameneisen dus nog even goed door. Voor specifieke vragen, stuur je maar een pm.

Er is een nederlands forum wat zich bezig houdt met alles wat in het testvak gebeurt: http://www.testforum.nl. Misschien heb je hier iets aan. Dat is wat specifieker dan een topic in een "algemeen" Werk en inkomen forum hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makila
-W0kk3L- schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 06:19:
Malika. Allereerst heb je een goeie keuze gemaakt door het testvak in te willen. Ik zit er inmiddels een aantal jaartjes in en het blijft een leuk vak. Inderdaad, het begin is pittig. Er komt veel informatie op je af die je totaal niets zegt en niet kunt plaatsen. Even doorbijten! ;)

Ben je TMap Next aan het bestuderen om vervolgens het examen af te leggen bij Exin? In de exameneisen staan namelijk ook paragrafen opgegeven. Zie:
http://www.exin.nl/~/medi...rijvingNL/TMPF%20pdf.ashx
Let vooral ook op de toelichting. Niet alle subparagrafen horen bij de examenstof (doch niet minder interessant! ;-)... sorry, vakidioot hier). Lees de exameneisen dus nog even goed door. Voor specifieke vragen, stuur je maar een pm.

Er is een nederlands forum wat zich bezig houdt met alles wat in het testvak gebeurt: http://www.testforum.nl. Misschien heb je hier iets aan. Dat is wat specifieker dan een topic in een "algemeen" Werk en inkomen forum hier.
Yup ik moet in november of december examen afleggen. Dus nog wel even wat tijd, maar ik kan er best NU aan beginnen he? Anders kom ik er niet.

Ik heb gisterenavond al een mailtje gestuurd naar mijn Manager om eventueel opleidingen te kunnen krijgen voor Hoofdstuk 6(Eventueel ook 7) & Hoofdstuk 14(Eventueel ook 15).
Blijkbaar heb ik een juiste inschatting gemaakt, want als ik de link naar Exin bekijk, dan blijken Hoofdstuk 6 & 14 inderdaad de belangrijkste hoofdstukken, die email naar de manager lijkt me dan ook een juiste zet. :)
In hoofdstuk 15 heb ik me vergist, blijkbaar is dat wat minder belangrijk. ;)

In ieder geval bedankt voor de links! Nu ga ik die 2 grote hoofdstukken even bespreken met mijn Manager en zien of ik hiervoor wat cursusmateriaal ter beschikking kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -W0kk3L-
Heeft Sogeti BE trouwens geen specifieke TMap Next training? Of ben je werkzaam in een andere tak van sport (ik zag iets van programmeur in een van de topics voorbij komen)? Uit het boek studeren is pittig. Ik had verwacht dat een organisatie die het boek op de markt brengt zijn eigen medewerkers toch wel intensief ondersteunt bij zo'n opleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vunzz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-04 19:06
Pff, TMap Next... Ik heber geen Exin examen ingedaan, maar het afgelopen (studie-)jaar was het wel een vakje in mijn studie. In vijf weekjes die hele pil doorgenomen. Wat kan ik zeggen..., ben blij dat het vak over is. ;)
De stof is erg droog, het is veel en inderdaad onoverzichtelijk, het gaat je duizelen. Als je dan 90% zeker weet dat je er verder nooit wat mee te maken krijgt is dat ook niet echt motiverend, haha.
Ik kreeg het vak overigens binnen een opleiding HBO Bedrijfskundige Informatica die ik naast mijn werk volg.

How can you conquer a hill top, if you are to busy at the bottom stepping over stones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58294

Tmap kan misschien heel droog zijn maar is ook niet de bedoeling als je voor de eerste keer het hele boek door neemt. Het is een boek die je er bij pakt als je een onderdeel nodig hebt. Ik moet zeggen dat ik het boek er nog eens regelmatig bij pak voor een onderdeeltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:16

sebasd

loopt op espresso

-W0kk3L- schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 07:14:
Ik had verwacht dat een organisatie die het boek op de markt brengt zijn eigen medewerkers toch wel intensief ondersteunt bij zo'n opleiding.
Gebeurt in ieder geval in NL wel gewoon, of in ieder geval zijn er genoeg mogelijkheden toe. Ik heb er ook wel veel aan gehad, aan die cursus. Testontwerptechnieken gebruik ik nooit, dus wat extra ondersteuning op dat gebied was wel welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:21
Ik heb zelf het boek ook moeten leren, en het is inderdaad erg veel om te onthouden.
Zelf heb ik een 2 daagse cursus gedaan via http://www.1100cc.nl/index.php
Ik moet zeggen dat ik hier veel aan heb gehad, er word duidelijk en helder op een pragmatische manier de facetten van gestructueerd testen uitgelegd door een ervaren testmanager.
Begin September zijn er nog plaatsen vrij, ik kan m aanbevelen.

Het boek heb ik in stukken gelezen en niet geprobeerd te 'rushen', aan het eind wordt het ook een stuk pittiger met technieken zoals datacombinatietest, algoritmetest en gegevenscyclustest, deze gaan toch wel wat dieper dan syntactische, semantische testen etc.
Hiervoor moest ik echt de tijd nemen om deze materie onder de knie te krijgen, in de praktijk heb ik deze technieken nog niet hoeven toe te passen, ze zijn ook wel erg specifiek.
sebasd schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 08:22:
[...]

Gebeurt in ieder geval in NL wel gewoon, of in ieder geval zijn er genoeg mogelijkheden toe. Ik heb er ook wel veel aan gehad, aan die cursus. Testontwerptechnieken gebruik ik nooit, dus wat extra ondersteuning op dat gebied was wel welkom.
Error-guessing is ook een testontwerptechniek :P, je zit neem ik aan in het testvak dan.
Dus je past geen technieken toe? zoals basale vorm van syntactische tests? het heeft je wel meer inzicht gegeven in het testen doordat je deze materie nu kent.
Er is wel een testplan toch en dat soort dingen, waar de teststrategie in wordt toegelicht

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makila
-W0kk3L- schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 07:14:
Heeft Sogeti BE trouwens geen specifieke TMap Next training? Of ben je werkzaam in een andere tak van sport (ik zag iets van programmeur in een van de topics voorbij komen)? Uit het boek studeren is pittig. Ik had verwacht dat een organisatie die het boek op de markt brengt zijn eigen medewerkers toch wel intensief ondersteunt bij zo'n opleiding.
Ze hebben inderdaad een specifieke TMap Training. Ik ben echter aangeworven als programmeur en heb eerst een maand Java Opleiding genoten. Nadien ben ik overgeschakeld naar het Testen. Ik heb dan 2.5 dagen cursus Tmap gekregen om nadien zeer snel te worden verkocht aan een klant.
Turismo schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 10:04:
Het boek heb ik in stukken gelezen en niet geprobeerd te 'rushen', aan het eind wordt het ook een stuk pittiger met technieken zoals datacombinatietest, algoritmetest en gegevenscyclustest, deze gaan toch wel wat dieper dan syntactische, semantische testen etc.
Hiervoor moest ik echt de tijd nemen om deze materie onder de knie te krijgen, in de praktijk heb ik deze technieken nog niet hoeven toe te passen, ze zijn ook wel erg specifiek.
[...]
Je moet de stof nog wel snappen. Hoofdstuk 6 is het moeilijkste. Daar worden een stuk of 50 puntjes opgesomd, die dan 1 voor 1 worden uitgelegd.

Hoofdstuk 14, testontwerptechnieken is ook heel zwaar. 150blz vol met oefeningen. Dat leer je niet in 1,2,3
Anoniem: 58294 schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 07:39:
Tmap kan misschien heel droog zijn maar is ook niet de bedoeling als je voor de eerste keer het hele boek door neemt. Het is een boek die je er bij pakt als je een onderdeel nodig hebt. Ik moet zeggen dat ik het boek er nog eens regelmatig bij pak voor een onderdeeltje.
Ik moet verplicht examen afleggen eind dit jaar. Dus tja...

[ Voor 89% gewijzigd door makila op 21-08-2008 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turismo
makila schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 10:19:
[...]

Je moet de stof nog wel snappen. Hoofdstuk 6 is het moeilijkste. Daar worden een stuk of 50 puntjes opgesomd, die dan 1 voor 1 worden uitgelegd.
Ben ik zeker met je eens, het V-model uit je hoofd leren gaat niet werken.
Dit bedoelde ik min of meer ook met die DCT/Algoritmetest, ik denk dat ik het echt in de praktijk moet doen, om beter te begrijpen hoe dit werkt.
Pas als je begrijpt waarom het zo in elkaar steekt en de prakische kant ervan doorhebt, is het een stuk makkelijker om de in de stof te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

Turismo schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 10:04:
Error-guessing is ook een testontwerptechniek :P, je zit neem ik aan in het testvak dan.
Dus je past geen technieken toe? zoals basale vorm van syntactische tests? het heeft je wel meer inzicht gegeven in het testen doordat je deze materie nu kent.
Er is wel een testplan toch en dat soort dingen, waar de teststrategie in wordt toegelicht
Ik zit in het testvak inderdaad. Scripts zijn al klaar, ik hoef ze "alleen maar" te automatiseren. Natuurlijk worden ook de geautomatiseerde scripts wel getest om te kijken of ze hetzelfde doen als de oorspronkelijke tests, maar dat is toch iets anders vind ik.

Maar wat je zegt klopt wel hoor, ik zie de toegevoegde waarde van die achtergrondkennis zelf ook wel. Ik gebruik het alleen niet in mijn dagelijkse werk.

[ Voor 10% gewijzigd door sebasd op 20-08-2008 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turismo
sebasd schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 10:45:
[...]

Ik zit in het testvak inderdaad. Scripts zijn al klaar, ik hoef ze "alleen maar" te automatiseren. Natuurlijk worden ook de geautomatiseerde scripts wel getest om te kijken of ze hetzelfde doen als de oorspronkelijke tests, maar dat is toch iets anders vind ik.

Maar wat je zegt klopt wel hoor, ik zie de toegevoegde waarde van die achtergrondkennis zelf ook wel. Ik gebruik het alleen niet in mijn dagelijkse werk.
Ah okee duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makila
Turismo schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 10:45:
[...]

Ben ik zeker met je eens, het V-model uit je hoofd leren gaat niet werken.
Dit bedoelde ik min of meer ook met die DCT/Algoritmetest, ik denk dat ik het echt in de praktijk moet doen, om beter te begrijpen hoe dit werkt.
Pas als je begrijpt waarom het zo in elkaar steekt en de prakische kant ervan doorhebt, is het een stuk makkelijker om de in de stof te komen.
Ik ken het V-model. Ook het faseringsmodel ken ik. Ik kan de begrippen ook uitleggen en ik snap ook wat ik zeg(De eerste Hoofstukken heb ik al ingestudeerd ;)). Maar hoofdstuk 6 gaat erg diep in detail. Ik was moe gisterenavond en ik begin aan hoofdstuk 6, en dat was zo meteen van "what the!?" Zo heeft bijvoorbeeld de Planning alleen al, 14 verschillende onderdelen die allemaal nog eens apart uitgelegd worden. Begin daar maar eens aan. Ook is de uitleg niet altijd duidelijk. Dat neemt toch de nodige tijd in beslag en als je bij de klant zit, en je moet nog wat boodschappen doen thuis, dan wordt de ruimte om te studeren toch al serieus krapjes.

Ook Hoofdstuk 14 is zwaar. Hierover zou ik liefst toch een cursus willen krijgen. Hoofdstuk 6 kun je nog instuderen, Hoofdstuk 14 is praktijk gericht. Dat is nog een stuk lastiger.

[ Voor 6% gewijzigd door makila op 20-08-2008 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makila
T'is in orde. Ik heb net een mailtje gekregen van de Manager. Die gaat cursussen regelen voor mij, voor Hoofdstukken 6, 7 en 14. De andere hoofdstukken moet ik zelf bestuderen.
Nadien moet ik ettelijke weken zelfstudie doen. En nadien is het examentijd. Dat wordt dus blokken, blokken en blokken ;)

[ Voor 8% gewijzigd door makila op 20-08-2008 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyna18
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-05 07:30
Ik heb T-map Next foundation een maand geleden gehaald. Ik had het geluk dat het een zeer rustige periode op het werk was, en ik dus gewoon af en toe tijdens werktijd in de boeken kon duiken. Let trouwens op dat je niet alle paragrafen hoeft te lezen. Hou je gewoon aan de verplichte stof. Als je die doorneemt + je oefent op het officiele proefexamen dan halen de meesten het wel.
(Let even op dat je niet oude proefexamens van Tmap blauw gebruikt. Die wijken in mijn ogen toch te veel af van het examen voor Tmap next.)

Ik had voor mijzelf het volgende overzicht gemaakt van de hoofdstukken die ik moest lezen. (trouwens voor TMap Next Advanced moet je alle overige hoofdstukken lezen, dus uiteindelijk gaat het toch om het hele boek)

TMap Next Foundation - examenstof

Hoofdstuk (a) pagina's
2 20
3 26
6.1 t/m 6.4 (b) 17
6.5 t/m 6.8 58
7.1 1
7.2.1 t/m 7.2.6 10
8.4.2 2
8.5.1 t/m 8.5.4 14
8.6.1 t/m 8.6.3 4
10 26
12.1 t/m 12.3 13
14 (c) 130
321

Toelichting en verantwoording
a Over de inhoud van kaders worden geen vragen gesteld. Behalve bij
kaders waar het gaat om definities en de kaders uit hoofdstuk 14. Daar
mogen wel vragen over worden gesteld.
b Uitsluitend de paragrafen 6.2, 6.3 en 6.4 behoren tot de examenstof.
De subparagrafen hiervan (6.2.x, 6.3.x en 6.4.x) behoren niet tot de
examenstof.
c Over het afleiden van orthogonale arrays (14.3.5) worden geen vragen
gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyna18
makila schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 06:48:
Blijkbaar heb ik een juiste inschatting gemaakt, want als ik de link naar Exin bekijk, dan blijken Hoofdstuk 6 & 14 inderdaad de belangrijkste hoofdstukken, die email naar de manager lijkt me dan ook een juiste zet. :)
In hoofdstuk 15 heb ik me vergist, blijkbaar is dat wat minder belangrijk. ;)
Hoofdstuk 15 hoort niet bij dit examen. Die kun je dus overslaan.
Bij hoofdstuk 6 zijn er grote stukken die je niet hoeft te kennen. Ook die kun je overslaan.
Het zou jammer zijn je tijd te besteden aan hoofdstukken die niet tot het examen behoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyna18
Vunzz schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 07:30:
Pff, TMap Next... Ik heber geen Exin examen ingedaan, maar het afgelopen (studie-)jaar was het wel een vakje in mijn studie. In vijf weekjes die hele pil doorgenomen. Wat kan ik zeggen..., ben blij dat het vak over is. ;)
De stof is erg droog, het is veel en inderdaad onoverzichtelijk, het gaat je duizelen. Als je dan 90% zeker weet dat je er verder nooit wat mee te maken krijgt is dat ook niet echt motiverend, haha.
Ik kreeg het vak overigens binnen een opleiding HBO Bedrijfskundige Informatica die ik naast mijn werk volg.
Jammer dat je het certificaat niet hebt gehaald. Dat komt later op je CV toch weer van pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makila
dyna18 schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 12:01:
[...]

Hoofdstuk 15 hoort niet bij dit examen. Die kun je dus overslaan.
Bij hoofdstuk 6 zijn er grote stukken die je niet hoeft te kennen. Ook die kun je overslaan.
Het zou jammer zijn je tijd te besteden aan hoofdstukken die niet tot het examen behoren.
Ik wist in ieder geval dat Hoofdstukken 4&5 niet tot het examen behoorde. Dus toen ik aan Hoofdstuk 6 begonnen ben, heb ik hier gisteren een Topic geopend. Ik heb dus nog geen stof te veel geleerd. :)

Als ik jouw samenvatting bekijk, dan is het inderdaad voldoende dat ik cursus krijg over de Hoofdstukken 6&14, dat ik dan alles eens goed lees/doorneem, de theorie instudeer en de proefexamens bekijk.

Jullie zijn allemaal bedankt, voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vunzz
  • Laatst online: 20-04 19:06
dyna18 schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 12:05:
[...]

Jammer dat je het certificaat niet hebt gehaald. Dat komt later op je CV toch weer van pas.
Ach, in de studie komen zoveel van dit soort standaarden aan de orde: ITIL, TMAP, Prince etc. Als ik daar allemaal ook nog Exin-examen is moest doen, dan bleef ik bezig, kan later altijd nog als je ergens echt mee aan de slag gaat. Itil heb ik bijvoorbeeld wel. Ik vind HBO naast een baan van 40 uur wel even genoeg :) Daarnaast denk ik dan een HBO-papiertje leuker op m'n CV staat dan een TMAP-papiertje, haha.
Wat Waldiek hierboven al ergens zei: "Tmap kan misschien heel droog zijn maar is ook niet de bedoeling als je voor de eerste keer het hele boek door neemt. Het is een boek die je er bij pakt als je een onderdeel nodig hebt."

How can you conquer a hill top, if you are to busy at the bottom stepping over stones.

• makila
Lap, ik heb het zitten! Het contract bij de huidige klant, loopt deze maand af, en normaal ging ik wat TMap Next cursussen volgen in de maand september. Maar, ik ben meteen, alweer verkocht aan een nieuwe klant voor de periode september-oktober. (Nadeel van het tekort aan Testers op de markt en mezelf goed kunnen verkopen). Nu krijg ik de cursus Tmap Next dus niet(voorlopig?). En ik moet mijn examen zeer binnenkort afleggen(Met wat pech gebeurt dit zelfs binnen de maand al!), dus dat belooft. Ik heb de manager al laten verstaan dat ik Hoofdstuk 6 desnoods zelf instudeer, maar dat ik over Hoofdstuk 14(TestOntwerpTechnieken) toch zeker voor het examen een cursus zou moeten krijgen. De tijd is te kort om dit zelf allemaal uit te zoeken(Het zijn praktische oefeningen), en een examen zonder dit Hoofdstuk te kennen, ... , dat komt nooit goed.

Ik hoop dat de klant het niet erg zal vinden als ik 2 dagen of zo afwezig ben wegens het volgen van een zeer dringende cursus, en dat dit geen problemen gaat opleveren. Desnoods moeten ze mij maar een avondsessie geven. Ik ben niet echt geneigd examen af te leggen zonder enige "praktische" voorbereiding. Of ben ik nu zo onredelijk?

[ Voor 31% gewijzigd door makila op 21-08-2008 12:44 ]

Anoniem: 130184

Je kan het beste gewoon wat proefexamens erbij pakken dan weet je ongeveer wat de belangrijke onderwerpen en vraagstellingen zijn. Ik hoop overigens wel dat tmap next examen ergens op slaat, want ik was op zijn zachtst gezegd niet onder de indruk van het niveau van het "oude" tmap examen (wel gehaald overigens). Ik vind Tmap overigens wel een leuk naslagwerkje maar er staat echt veel en veel te veel blabla in. Het kan 10x duidelijker en korter, maar zo werkt Sogeti niet geloof ik.
Tot zover mijn rant en tips :)

• makila
Anoniem: 130184 schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 12:43:
Je kan het beste gewoon wat proefexamens erbij pakken dan weet je ongeveer wat de belangrijke onderwerpen en vraagstellingen zijn. Ik hoop overigens wel dat tmap next examen ergens op slaat, want ik was op zijn zachtst gezegd niet onder de indruk van het niveau van het "oude" tmap examen (wel gehaald overigens). Ik vind Tmap overigens wel een leuk naslagwerkje maar er staat echt veel en veel te veel blabla in. Het kan 10x duidelijker en korter, maar zo werkt Sogeti niet geloof ik.
Tot zover mijn rant en tips :)
Daarvoor moet je eerst nog proefexamens in je bezit hebben he?(Niet dus) Ik zal Hoofstuk 6 er goed instuderen, en daarna zien we wel.

[ Voor 10% gewijzigd door makila op 21-08-2008 12:52 ]

makila schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 12:51:
[...]

Daarvoor moet je eerst nog proefexamens in je bezit hebben he?(Niet dus) Ik zal Hoofstuk 6 er goed instuderen, en daarna zien we wel.
Mail wat lui binnen je bedrijf, die dingen circuleren altijd wel rond binnen bedrijven. En als je ze *ECHT* niet kan vinden kan je ze gewoon netjes bij Exin kopen volgens mij, maar dat zou je ff moeten checken.

• dyna18
Zelf vond ik het examen niet al te moeilijk. Ook hoofdstuk 6 en 14 vond ik prima met zelfstudie te doen. Wel even zorgen (zoals al aangegeven) dat je het officiële Tmap next proefexamen krijgt. Ik vraag mij dan ook af wat een cursus toevoegt.

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-05 11:12
Heb op mn site nog wel wat oefenstof staan (proefexamens) van Tmap,
misschien heb je er wellicht iets aan.

veel succes, het examen viel mij eigenlijk wel mee (als in: goed te doen, niet te zwaar, niet te licht).

sterker nog : ISEB/ISTQB was gewoon fluitend afronden ;)

[ Voor 1% gewijzigd door NielsTn op 12-11-2009 13:27 . Reden: URL niet meer valide, proefexamens verwijderd ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• makila
dyna18 schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 13:13:
Zelf vond ik het examen niet al te moeilijk. Ook hoofdstuk 6 en 14 vond ik prima met zelfstudie te doen. Wel even zorgen (zoals al aangegeven) dat je het officiële Tmap next proefexamen krijgt. Ik vraag mij dan ook af wat een cursus toevoegt.
De ene is beter in zelfstudie dan de andere he? Ik heb toch wat last om te snappen wat ik studeer. En niet iedereen kan zomaar een boekje met zelfstudie "op de juiste manier" instuderen. Dan vind ik dat extra uitleg over de begrippen meer dan welkom zijn voor mij persoonlijk. Ik heb liever eerst wat uitleg over de hoofdstukken om ze nadien met zelfstudie in te studeren. Zelfstudie zal je zowiezo moeten doen. Daar ontsnapt niemand aan, vanzelf gaat het niet.

[ Voor 18% gewijzigd door makila op 21-08-2008 13:52 ]

Misschien is het persoonlijk, maar ik vind dat je wel op een beetje onaangename manier reageert op reacties en tips van mensen. En dan bedoel ik op zaken als "Ja dan moet je dat wel hebben he?" en "Ja de een is beter in zelfstudie dan de ander he?". Ik bedoel je vraagt wel zelf om reacties/tips. Misschien cursusje communicatie na je Tmap? No offense.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 130184 op 21-08-2008 14:00 ]

• makila
Anoniem: 130184 schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 13:59:
Misschien is het persoonlijk, maar ik vind dat je wel op een beetje onaangename manier reageert op reacties en tips van mensen. En dan bedoel ik op zaken als "Ja dan moet je dat wel hebben he?" en "Ja de een is beter in zelfstudie dan de ander he?". Ik bedoel je vraagt wel zelf om reacties/tips. Misschien cursusje communicatie na je Tmap? No offense.
Sorry daarvoor, je tip is wél goed hoor. De reactie was niet rechtstreeks voor jouw bedoeld, het was gewoon een vaststelling. Komt mss grof over, maar als je tekst intypt, ontbreken de emoties, die vul je zelf in he? :) Ik geef het toe, mijn reactie was een beetje ongepast!

En ivm de reactie, de ene is beter in zelfstudie dan de andere ... Hiermee ben ik het met je oneens.

Tja, Ik vraag achter een cursus, ik vraag hier de mening van anderen...dan zeg ik : ben ik dan zo onredelijk? Dan krijg ik er als reactie op : pfff je kunt toch makkelijk alles zelf in studeren.(Als in : Ja je bent zeer onredelijk, je hebt geen cursus nodig, het gaat allemaal vanzelf, allee zo interpreteerde ik dat antwoord toch..)

Ik vind noch dit antwoord, noch mijn antwoord daarop dan ook grof, maar gewoon een simpele tegenreactie. Maar waarschijnlijk heb ik dyna18 foutief begrepen/geinterpreteerd. Dat krijg je ervan als je puur tekst intikt.

Swoit. Bedankt voor de reacties alweer :)

[ Voor 35% gewijzigd door makila op 21-08-2008 14:25 ]

• makila
dyna18 schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 13:13:
Nu okay, bedankt voor de raad & info dat je de hoofdstukken persoonlijk makkelijk vind. Ik apprecieer dat.

Maar in feite gaat het er niet om of ik Tmap met zelfstudie kan instuderen of niet. Het gaat erom, dat 99% van alle testers wel een deftige cursus Tmap Next gekregen hebben, en ik (voorlopig) niet. Dus op dat vlak, voel ik me toch serieus benadeeld. En ik vind dus dat ik recht heb op een cursus nadat er al 3x een cursus gecancelled geweest is.(In mijn nadeel natuurlijk)
Anoniem: 130184 schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 13:59:
Als je op een jaar tijd, al 3 cursussen gecancelled ziet, en als je naar een cursus Tmap Next kunt fluiten, terwijl(zie hierboven), bijna alle testers de cursus wel gekregen hebben, dan snap je mss waarom ik een beetje gefrusteerd ben? No offense. Always good friends. :)

[ Voor 32% gewijzigd door makila op 21-08-2008 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyna18
Die 99% is echt niet correct hoor. Bij mij in het bedrijf (en ook iedereen die ik spreek van concullega's) doet iedereen het examen met zelfstudie.

Niet dat er iets mis is met een cursus, maar jouw beeld dat iedereen een cursus volgt + dat dit examen bijna alleen met cursus te halen is, is niet juist! Ik zou die frustratie dan ook maar snel laten varen want daar maak je geen vrienden mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makila
dyna18 schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 11:00:
Die 99% is echt niet correct hoor. Bij mij in het bedrijf (en ook iedereen die ik spreek van concullega's) doet iedereen het examen met zelfstudie.

Niet dat er iets mis is met een cursus, maar jouw beeld dat iedereen een cursus volgt + dat dit examen bijna alleen met cursus te halen is, is niet juist! Ik zou die frustratie dan ook maar snel laten varen want daar maak je geen vrienden mee.
Sorry ik ben niet duidelijk genoeg geweest, Ik spreek me alleen uit tov Sogeti BE. Hier volgt iedereen bij de Intake/aanwerving meteen een maand cursus Testen(waarvan een week Tmap Next geloof ik). Ik spreek me niet uit, over "andere" bedrijven. Daar kan het wél zo zijn dat het volledig zelfstudie is zoals je aanhaalt. Dus die 99% is voor Sogeti medewerkers, en moet je niet gaan veralgemenen tov andere bedrijven. Ik heb de boot gemist, omdat ik als programmeur ben aangenomen, en nadien pas overgeschakeld bent naar het Testen.

En okay, zelfstudie kan dus ook. Maar Sogeti stelt dus zelf een examen datum vast. Hier heb je niks in de pap te brokken. Ik kan dus niet zeggen : Okay vermits ik bij de klant zit, heb ik 10 weken nodig om de stof te leren en dat examen af te leggen of nu even niet, ik zal het examen volgend jaar afleggen. Nope! Sogeti legt datums vast voor eind september, eind oktober en eind november van dit jaar. Dus als ik pech heb, dan zegt Sogeti morgen : Peter binnen 4 weken examen afleggen, zie dat je de stof kent! Dus eventjes rustig het boek studeren zit er ook niet in. Dat moet rap rap rap gaan. Er is dus niet alleen zelfstudie waarmee ik te maken heb, maar daar bovenop ook nog eens tijdsdruk.

Maar goed, ik kan alleen maar mijn best doen, ik ben reeds begonnen met studeren en ik studeer zoveel mogelijk en zo snel mogelijk, en hopelijk is dit genoeg. Zoniet...dan kan ik nog altijd herkansen nadien(eventueel dan wel een cursus naargelang de onderdelen die ik het slechste doe op het examen) en dan heb ik toch weer wat meer tijd om het nog wat beter in te studeren.

Je hebt gelijk, gefrustreerd blijven rondlopen, heeft weinig zin..Ik hoop alleen dat je begrijpt waarom :)

[ Voor 12% gewijzigd door makila op 22-08-2008 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyna18
Ja, het is begrijpelijk dat het scheef is als alle andere mensen binnen je unit wel de cursus hebben gekregen.

Maar hmm... het examen wordt toch gewoon door EXIN afgenomen? Daar kun je op elke dag van het jaar terecht om examen af te nemen (in Nederland tenminste). Beetje vaag dat het dan bij jullie op vaste data moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makila
dyna18 schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 13:02:
Ja, het is begrijpelijk dat het scheef is als alle andere mensen binnen je unit wel de cursus hebben gekregen.

Maar hmm... het examen wordt toch gewoon door EXIN afgenomen? Daar kun je op elke dag van het jaar terecht om examen af te nemen (in Nederland tenminste). Beetje vaag dat het dan bij jullie op vaste data moet.
Ja inderdaad dat kan. Maar ze willen dus groepen ineens afsturen naar EXIN. Dus bijvoorbeeld wij hebben 100 Testers. Dan schrijven ze 20 testers ineens in op datum xx. Die datum ligt dan vast. Ik vind het fout van Sogeti om alles op vaste datums te doen. Mss is het zo goedkoper(bijvoorbeeld 10% korting op de prijs), maar dan nog...er zijn er anderzijds ook mensen die dan niet slagen, juist omdat ze geen zin hebben in het examen of omdat ze geen degelijke begeleiding gekregen hebben. Zo wordt het gewoon allemaal toch weer duurder he?

Nu beter zou zijn, dat ze het examen wél degelijk verplichten maar dat je zelf mag bepalen wanneer en hoe.(Zolang het binnen een voorop gestelde termijn gebeurd, dus niet : 5 jaar later), maar ja ..

[ Voor 50% gewijzigd door makila op 22-08-2008 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:37
TMap moet ik ook examen voor doen, voor de 2e keer maar liefst.

De basis van TMap is niet moeilijk, maar de vraagstelling van EXIN is redelijk tricky. Houdt hier ook rekening mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matel
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-01 23:25
Jullie hebben nog geluk gehad; ik moest Tmap Next foundation halen in 3 dagen (2 dagen leren, 3e dag examen). Gelukkig kon ik het hele weekend studeren. En is het is nog gelukt ook :D Scheelde natuurlijk wel dat ik al een jaar testervaring had toen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makila
matel schreef op zaterdag 23 augustus 2008 @ 13:34:
Jullie hebben nog geluk gehad; ik moest Tmap Next foundation halen in 3 dagen (2 dagen leren, 3e dag examen). Gelukkig kon ik het hele weekend studeren. En is het is nog gelukt ook :D Scheelde natuurlijk wel dat ik al een jaar testervaring had toen ;)
Hehe, proficiat! Dan ben je wel vrij goed in het studeren he :) De examenstof 1x lezen duurt bij mij toch al +12uur se.(Grondig lezen dan). Dus 1 weekend is wel zeer effectief gestudeerd moet ik zeggen. Ik weet van mezelf dat ik wel iets meer tijd nodig ga hebben dan 1 weekend. Maar het geeft me wel moed, als ik lees dat het op 2 dagen studeren mogelijk is. :*)

Als iemand het kan op 2 dagen, dan moet voor mij een maand zeker genoeg zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door makila op 24-08-2008 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -W0kk3L-
Zie overigens de opmerking van Exin op de exameneisen: "De module is primair bestemd voor (beginnende) professionele testers met een ½ tot 1 jaar werkervaring in het vakgebied testen". Ik kan dit onderstrepen. Met een jaartje testervaring vallen veel onderwerpen beter op zijn plaats. Tuurlijk loop je het risico dat je de verkeerde dingen aanleert, maar mijn ervaring is dat dit wel meevalt als je een goeie opdracht hebt. Een beetje ervaren coach leert je de goeie trucjes van het vak.

Ik ben inmiddels al een aantal jaartjes werkzaam in het testvak. Vorig jaar had ik zoiets van "och, laat ik dat certificaat ook maar eens gaan halen. Het staat wel OK op je CV". Ik heb de training/cursus achterwege gelaten en ben gewoon, na wat bestuderen van het boek en het maken van diverse proefexamens, naar het examen gegaan. Prima te doen en uiteraard geslaagd. Overigens ben ik het er wel mee eens dat het bij Exin meer om de vraagstelling gaat, dan om daadwerkelijk begrip van de stof. Hopelijk gaan ze daar met TMap Next beter mee om.

Anoniem: 273223

Hai Niels,

Ik heb je site gezocht, maar het lukt me niet me als gebruiker aan te melden (krijg steeds de melding dat ik een ongeldig e-mailadres invul). Zou jij hier eens naar kunnen kijken, want ik ben wel geinteresseerd in het proefexamen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:19

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Ik zit eigenlijk al 10 jaar in het testvak en heb zelden tot nooit iets uit TMap gehaald. Ook geen cursus gedaan ofzo. Bij alle bedrijven waar ik voor gewerkt heb was het toch vooral gewoon gezond verstand gebruiken. Testsetje bouwen, beetje slim waardes kiezen, bugs proberen te isoleren en meestal was ik als tester verantwoordelijk voor de issue database en allerlei voortgangsrapportages.

Kom wel met alles in aanraking. Straks gaan we weer iets met TPI doen, dan wordt er weer een hoop getheoretiseerd en plannetjes gemaakt en uiteindelijk doet iedereen weer gewoon zijn ding.

Toch hoop ik ooit de motivatie te vinden om in de avonduurtjes cursussen te volgen om mijn CV wat op te leuken voor mindere tijden. Maar er zijn zoveel andere leuke dingen te doen na het avondeten ;)

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -W0kk3L-
Dan wordt het tijd dat je eens testspecificatietechnieken gaat gebruiken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

-W0kk3L- schreef op zaterdag 06 september 2008 @ 08:49:
Dan wordt het tijd dat je eens testspecificatietechnieken gaat gebruiken!
Tja misschien wel, maar voorlopig heb ik niet het idee dat het nodig is. Het moet wel toegevoegde waarde hebben. Het gebeurt zo vaak dat mensen hele docs schrijven met risicogebieden en weetikveel wat, die uiteindelijk nooit meer worden gebruikt. Zo gaat het ook zo vaak met testscenario's. Je schrijft ze en dan verdwijnen ze in de kast omdat er toch nooit tijd meer is om ze bij een regressietest opnieuw langs te lopen (en bovendien is dat nogal saai hehe). En dan blijken ze alleen handig voor nieuwe medewerkers om zich snel in te werken. De theorie is mooi, maar de praktijk is weerbarstig in het gros van de softwarebedrijven lijkt me.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee
  • Laatst online: 24-05 23:08

djidee

Mr. Slungel

De technieken exact toepassen is haast onmogelijk, omdat elk bedrijf anders is, en zich vaak niet leent voor een exacte kopie/aanpak volgens het boekje. Maar het is wel bruikbaar bij het opzetten van je testsets. Ik gebruik het meer als handboek. Hoe kan ik de testset die ik nu heb evt uitbreiden, om de dekking te verhogen/niets over het hoofd te zien? Her en der moet je het lichtjes aanpassen/bij schaven, en dan is het erg geschikt.

"Mekker, blaat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

FunkyTrip schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 15:55:
[...]
Kom wel met alles in aanraking. Straks gaan we weer iets met TPI doen, dan wordt er weer een hoop getheoretiseerd en plannetjes gemaakt en uiteindelijk doet iedereen weer gewoon zijn ding.

Toch hoop ik ooit de motivatie te vinden om in de avonduurtjes cursussen te volgen om mijn CV wat op te leuken voor mindere tijden. Maar er zijn zoveel andere leuke dingen te doen na het avondeten ;)
Dat is imho ook waar tmap (next) nog het nuttigste voor is: cv-vulling en de pratende pakken tevreden houden. Op een of andere manier zie ik altijd de plannen die geschreven worden door tmap adepten grandioos de mist in gaan. Er bestaat gewoon geen certificering voor een beetje gezond verstand. Heb je dat niet dan zal tmap je niet helpen. Heb je het wel dan voegt tmap weinig toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Ik heb afgelopen week zonder voorbereiding het TMAP Oefenexamen gehaald. De enige opleiding die ik genoten heb was de standaardopleiding van mijn werkgever iets minder dan een jaar geleden. Het valt allemaal reuze mee, je komt een heel eind met alleen goed lezen en begrip voor het testvak.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-05 22:31
Ik heb diverse proefexamens in mijn bezit voor EXIN TMap next foundation.
Het betreft hier de nieuwe stijl (30 vragen ipv 40). Ook heb ik nog diverse oude stijl (40 vragen)
in mijn bezit.

Tevens heb ik nog diverse samenvatingen TMap next in mijn bezit.

Eventueel wil ik mijn samenvatting ook nog wel beschikbaar stellen. (zeer uitgebreid), maar die moet ik dan eerste even uit de bedrijfshuisstijl halen. Ik heb de samenvatting namelijk voor intern gebruik geschreven.

Graag mail sturen i.p.v. PM bij interesse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyna18
Je PM staat helaas niet aan. Ik heb echter interesse in de proefexamens voor Tmap next (foundation en advanced).
Misschien dat je mij kan PMen?

Edit: Nee ik heb niets ontvangen... mij aub niet PMen voor proefexamens.

[ Voor 20% gewijzigd door dyna18 op 18-11-2008 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -W0kk3L-
Ik hou mij ook aanbevolen. Bij voorbaat dank!

[ Voor 154% gewijzigd door -W0kk3L- op 09-10-2008 05:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-12-2023
Ook ik heb interesse, maar ik zie geen mailadres in je profiel staan. Mijn adres is railgunner4ever AT hete mail.com. Thanx!

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad Air 2 64 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makila
Oppassen mensen, geef hier je spam-email adres op. Niet je gewone email ;)

Ik heb interesse, stuur maar naar crushler AT hotmail.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelleratioN
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:27
Als je nog tijd over hebt mag je het ook aan mij mailen! :)

[ Voor 27% gewijzigd door XelleratioN op 14-10-2008 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 231405

mcsluis schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 13:57:
Ik heb diverse proefexamens in mijn bezit voor EXIN TMap next foundation.
Het betreft hier de nieuwe stijl (30 vragen ipv 40). Ook heb ik nog diverse oude stijl (40 vragen)
in mijn bezit.

Tevens heb ik nog diverse samenvatingen TMap next in mijn bezit.

Eventueel wil ik mijn samenvatting ook nog wel beschikbaar stellen. (zeer uitgebreid), maar die moet ik dan eerste even uit de bedrijfshuisstijl halen. Ik heb de samenvatting namelijk voor intern gebruik geschreven.

Graag mail sturen i.p.v. PM bij interesse.
Ik zou graag ook een kopie willen ontvangen. Kan iemand de proefexamen(s) sturen naar dj.dongorgon AT gmail punt com?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gh0stw4lk3r
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:26
ook ik ben erg geïnteresseerd in een kopietje

[ Voor 39% gewijzigd door Gh0stw4lk3r op 16-10-2008 22:15 . Reden: Email weggehaald ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Octopuz
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Kan ook het mailadres niet vinden maar zou graag een kopietje krijgen op octootje-at-gmail.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 278099

ook ik zou graag een kopie willen ontvangen
mail me graag op j.doe [a-t] quicknet punt nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
heb de php-scripts kunnen fixen...succes met de info op mn site.

[ Voor 5% gewijzigd door NielsTn op 04-12-2009 00:28 . Reden: niet langer meer van toepassing ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makila
Even wat proefexamens bekeken, 20 vragen. Ik begon met 4/5, ik dacht dat gaat zeer goed maar heu toen liep het plots zeer zwaar fout. Daar stonden ineens bepaalde vragen, waar er schema's getekend waren. Er waren dan bijvoorbeeld 14 vakjes, genummerd van 1 tot 14 in dat schema en dan was de vraag letterlijk : Welke begrip hoort bij vakje 9. :? Of je had schema's met 5 vakjes met in één van de vakjes een vraagteken. Dan wordt er gevraagd, wat hoort bij het vraagteken?

Allee komaan zeg, dat heeft toch niks meer met kennis te maken? Dat is gewoon die schema's achteraan en binnen in het Tmap Next boek min of meer vanbuiten blokken.

Vragen over wat is xxx(definities)? Of xxx hoort bij welk hoofdstuk? Of in welk hoofdstuk komt xxx aan bod? Of welk begrip hoort niet thuis bij xxx? ... Zijn okay. Maar als ge al begint te vragen wat er hoort bij welk nummerke. Pffff...Dat is er toch wat over vind ik.

[ Voor 43% gewijzigd door makila op 22-10-2008 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
makila schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 17:18:
Even wat proefexamens bekeken, 20 vragen. Ik begon met 4/5, ik dacht dat gaat zeer goed maar heu toen liep het plots zeer zwaar fout. Daar stonden ineens bepaalde vragen, waar er schema's getekend waren. Er waren dan bijvoorbeeld 14 vakjes, genummerd van 1 tot 14 in dat schema en dan was de vraag letterlijk : Welke begrip hoort bij vakje 9. :? Of je had schema's met 5 vakjes met in één van de vakjes een vraagteken. Dan wordt er gevraagd, wat hoort bij het vraagteken?

Allee komaan zeg, dat heeft toch niks meer met kennis te maken? Dat is gewoon die schema's achteraan en binnen in het Tmap Next boek min of meer vanbuiten blokken.

Vragen over wat is xxx(definities)? Of xxx hoort bij welk hoofdstuk? Of in welk hoofdstuk komt xxx aan bod? Of welk begrip hoort niet thuis bij xxx? ... Zijn okay. Maar als ge al begint te vragen wat er hoort bij welk nummerke. Pffff...Dat is er toch wat over vind ik.
Ik kan dat bevestigen, het is meer herkennen dan daadwerkelijk toetsen van inzicht/kennis....
Niet alleen ik als testanalist ervoer dat, maar ook trainers van Improve QS....
dus: gewoon stampen die hap! Daarna mag je toch ooit op de job het boek erbij pakken 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 278719

In november staat ook voor mij het examen op het programma :(

Wie is bereid mij een kopie te zenden?
Mail me op rottenashell [a-t] gmail punt com

Alvast hardstikke bedankt!! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makila
Anoniem: 278719 schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 21:17:
In november staat ook voor mij het examen op het programma :(

Wie is bereid mij een kopie te zenden?
Mail me op rottenashell [a-t] gmail punt com

Alvast hardstikke bedankt!! 8)
Sorry ik heb nog van niemand een kopie ontvangen. Heb jij ook heel veel last van alles te blokken? De leerstof is heel droge stof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

makila schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 17:18:

Je hebt de essentie van t-map ook ontdekt zie ik :) Ik vind het nog steeds meer een manier voor sogeti en consorten om grof geld te verdienen, dan dat het super veel toegevoegde waarde heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makila
Anoniem: 130184 schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 13:43:
[...]

Je hebt de essentie van T-map ook ontdekt zie ik :) Ik vind het nog steeds meer een manier voor sogeti en consorten om grof geld te verdienen, dan dat het super veel toegevoegde waarde heeft.
Het heeft wel wat waarde hoor. Maar dan in combinatie met de praktijk en ander naslagwerk. :)

[ Voor 17% gewijzigd door makila op 28-10-2008 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Daarom zeg ik ook niet super veel :) Ik vind het wel aardig als naslag werkje inderdaad, maar ik vind dat "men" het teveel opblaast en er teveel van verwacht. Maargoed ik moet het ook OOIT nog eens doen geloof ik, ik heb wel die oude tmap certificaten dus voor nu vind ik het nog wel ff best zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 258263

8)7

[ Voor 98% gewijzigd door Anoniem: 258263 op 28-10-2008 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -W0kk3L-
Een aardig naslagwerkje?! Ruim 700 pagina's... wanneer komt de digitale versie uit? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 279000

Is er iemand die mij een proefexamens kan mailen? ik zie inderdaad mensen die ze in het bezit hebben maar geen e-mail adres achterlaten.

Mocht iemand moeite willen doen....mijn dank.

drewathome22(AT)yahoo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makila
Anoniem: 279000 schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 10:25:
Is er iemand die mij een proefexamens kan mailen? ik zie inderdaad mensen die ze in het bezit hebben maar geen e-mail adres achterlaten.

Mocht iemand moeite willen doen....mijn dank.

drewathome22(AT)yahoo.com
Sommigen doen dat opzettelijk, meestal weigeren ze ook nog eens Pm's, zodat jij je email zou opgeven en dan krijg je netjes "veel" spam binnen. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 279000

Mister Maklila,

Heb jij inmiddels wel al proefexamens in je bezit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelleratioN
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:27
never mind :)

[ Voor 93% gewijzigd door XelleratioN op 09-03-2011 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makila
FiREFaRT schreef op zaterdag 01 november 2008 @ 17:12:
Gisteren te horen gekregen dat ik geslaagd ben wheeee! :9

Ik heb de proefexamens ook in mijn bezit, mocht je ze willen mag je me mailen O+
Mail adres zou zichtbaar moeten zijn in mijn profiel.
Na 5 maand zagen, kreeg ik eindelijk een degelijke opleiding Tmap. Natuurlijk kwam er vrijdag plots een ex-klant van mij af. Die wil dat ik hem ga helpen, net op de dagen van de opleiding natuurlijk. Manager heeft opleiding dus weer laten annuleren want klant gaat voor zegt hij. :? Er zijn tot aan mijn "verplicht" examen geen opleidingen meer gepland. Dat is toch vrij zuur, zeker als je weet dat minstens 95% van alle testers binnen de firma wel opleidingen gekregen hebben. Maar ja niks aan te doen. Dus zelfstudie nu maar, en stampen die hap en hopelijk is dat dan genoeg. Populair zijn bij (ex-)klanten heeft blijkbaar toch ook wat nadelen. ;)

[ Voor 24% gewijzigd door makila op 01-11-2008 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 279697

Ik ben nieuw op Tweakers en ik weet niet hoe ik een PM kan sturen dus vraag ik het via deze weg.
Ik zou graag ook een kopie willen ontvangen van de proef examens. Kan iemand de proefexamen(s) sturen naar c.espoza AT nexusit punt nl?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 280218

Goededag,
ook ik zou graag een kopie willen ontvangen van de oefen examens. bswiertsATgmail

Bij voorbaat dank !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 280254

Ik zou ook wel graag de samenvatting van TMap-next willen ontvangen. Kan iemand mij die sturen?
mijn email adres is reinoudterhorst (at) hotmail punt com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 280354

Hallo,

Nog zo eentje die deze maand examen tmap moet doen.... Heeft er iemand een proefexamen???

Mijn dank is groooooooot......

email: hverhaegh@ops.nl

Groetjes

Henk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyna18
Zeer jammer dat dit topic nu vervalt in een stroom aan proef-examen requests. Misschien dat we het weer over de inhoud kunnen hebben?

Ik zit zelf te denken om Tmap next advanced binnenkort te gaan doen. Een collega geeft echter aan dat ik beter ISEB practioner kan gaan doen omdat dat hoger gewaardeerd wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 280863

Kan iemand me de samenvattingen en eventuele proefexamens ook doorsturen aub.
maripuk at gmail dot com
Alvast bedankt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makila
dyna18 schreef op woensdag 12 november 2008 @ 16:51:
Zeer jammer dat dit topic nu vervalt in een stroom aan proef-examen requests. Misschien dat we het weer over de inhoud kunnen hebben?

Ik zit zelf te denken om Tmap next advanced binnenkort te gaan doen. Een collega geeft echter aan dat ik beter ISEB practioner kan gaan doen omdat dat hoger gewaardeerd wordt?
Ik weet het niet. maar als je op je CV hebt staan Tmap Next Foundation + ISEB. Ik vind dat dit zowiezo beter staat dan dat er enkel staat Tmap Next Advanced. Advanced kun je later nog behalen. Waarom niet eerst je CV verruimen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyna18
Ow, maar ISEB foundation heb ik ook al.
Dus ik heb zowel tmap next foundation als iseb foundation.

Ik zit er nu aan te denken om nu een branche certificaat (basis opleiding bankbedrijf) en tmap next advanced te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makila
dyna18 schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 13:04:
Ow, maar ISEB foundation heb ik ook al.
Dus ik heb zowel tmap next foundation als iseb foundation.
Ah okay. Waarom ga je dan niet voor het 2de examen van beiden? :) En voor ISEB is er zelfs nog een 3de examen voor zo ver ik weet.

[ Voor 10% gewijzigd door makila op 19-11-2008 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 276809

Hoi

Ik zou graag ook een kopie willen ontvangen,kan iemand de proefexamen(s) naar me toe kunnen sturen me email adres is matthijsdantuma@gmail.com

Al vast bedankt voor de genomen moeite.

MVG

matthijs Dantuma

• makila
dyna18 schreef op woensdag 12 november 2008 @ 16:51:
Klopt Dyna18, deze thread wordt onnodig langer gemaakt.

Aan al diegenen die een kopie van proefexamens vragen. Ik zou ze kunnen sturen, maar ik doe het niet en weet je waarom? Omdat ik de indruk krijg dat mensen niet eens de moeite doen de ganse thread te lezen. Als je deze thread volledig leest, dan hadden jullie allemaal opgemerkt, dat iemand die proefexamens in zijn bezit heeft, dit hier terloops aangegeven heeft en dat zijn email in zijn profiel duidelijk zichtbaar is. Dus aan al deze mensen : Stop met deze thread onnodig lang te maken en leer eerst lezen. :X Email deze persoon of mij "persoonlijk".

Alle posts over proefexamens aanvragen vanaf vandaag, beschouw ik als spam en daar reageer ik niet langer op.

[ Voor 75% gewijzigd door makila op 20-11-2008 11:19 ]

Anoniem: 235299

Anoniem: 130184 schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 13:43:
[...]

Je hebt de essentie van t-map ook ontdekt zie ik :) Ik vind het nog steeds meer een manier voor sogeti en consorten om grof geld te verdienen, dan dat het super veel toegevoegde waarde heeft.
Met de methodiek en technieken is niets mis, maar ik vind wel dat mensen hier een punt hebben wat betreft het Foundation examen. Het boek is tenslotte geschreven als naslagwerk, dat staat ook letterlijk in het boek vermeld. Vervolgens moet je uit deze dikke pil rijtjes (bijv. de activiteiten per fase van de TMAP fasering) uit je hoofd gaan leren. Er zitten ook wel goede dingen in het examen (bijv. het begrijpen van de verschillende dekkingsvormen zoals modified condition/decision), maar ik vind niet dat je heel veel hebt aan het examen.

• makila
Anoniem: 235299 schreef op donderdag 20 november 2008 @ 12:39:
[...]

Met de methodiek en technieken is niets mis, maar ik vind wel dat mensen hier een punt hebben wat betreft het Foundation examen. Het boek is tenslotte geschreven als naslagwerk, dat staat ook letterlijk in het boek vermeld. Vervolgens moet je uit deze dikke pil rijtjes (bijv. de activiteiten per fase van de TMAP fasering) uit je hoofd gaan leren. Er zitten ook wel goede dingen in het examen (bijv. het begrijpen van de verschillende dekkingsvormen zoals modified condition/decision), maar ik vind niet dat je heel veel hebt aan het examen.
Ik heb de hoofdstukken die je moet kennen voor het Foundation examen voor een eerste keer vluchtig ingestudeerd en ik heb ook (proef)examens in mijn bezit. Naar mijn mening is de essentie en Kern van Tmap = Hoofdstuk 14, 150 blz + een samenvatting van het V-model + FaseringsModel(je moet weten wat het is, maar de details moet je zelf invullen naargelang de klant en de testsituatie). De rest is naslagwerk + theorie.

[ Voor 70% gewijzigd door makila op 20-11-2008 13:29 ]

• dyna18
makila schreef op woensdag 19 november 2008 @ 11:29:
[...]

Ah okay. Waarom ga je dan niet voor het 2de examen van beiden? :) En voor ISEB is er zelfs nog een 3de examen voor zo ver ik weet.
Omdat ik verwacht dat deze zeer overlappend zullen zijn.
Ik doe dan liever van 1 van beide het vervolg examen (Tmap Next Advanced in dit geval) en 1 branchgerelateerd certificaat.
Misschien dat die Iseb advanced ook nog komt, maar belangrijkste dingen eerst.

Er staan nog genoeg dingen op mijn lijstje om te doen de komende jaren. Voor wie geinteresseerd is:
Basisopleiding bankbedrijf
TMAP Next Advanced
Leergang testcoördinatie
Introductiecursus Pensioen
Hypotheken in één dag
Introductie requirements
Prince 2 Foundation
ITIL Foundation
Begeleiden van (junior) medewerkers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik geloof dat het TMAP Next Advanced examen niet zo heel moeilijk is. Het is vooral bedoeld voor testmanagers, dus als je die kant op wilt zou ik die doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makila
Nou hier ben ik weer. Vandaag een eerste proefexamen gekregen. 23/40, niet geslaagd dus, want daarvoor moet ge 26 punten behalen. Dat viel me toch serieus tegen se. Volgende week nog een 2de proefexamen en dan de week daarachter echt examen. Ik heb nog altijd 2 weken de tijd, dat gaat nog wat extra studeren worden.

De praktijk ging vlotjes, daar haalde ik boven de 70%(En die is toch het belangrijkste op de werkvloer zeker?). Maar de theorie? :X Daar zal ik maar over zwijgen zeker? 8)7 En laat daar nou net 70% van de vragen uit komen.

[ Voor 43% gewijzigd door makila op 03-12-2008 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makila
Hier ben ik weer. 2de proefexamen. Resultaat : 39/40 O-) Had ik dit proefexamen al niet eens eerder gezien op mijn lokale PC? 8) Maar goed, ik had liever een ander proefexamen gehad, nu weet ik nog niet hoever ik sta. We zullen het volgende week wel weten want dan is er het echte examen. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loev
  • Laatst online: 24-05 22:38
makila schreef op donderdag 20 november 2008 @ 13:06:
Ik heb de hoofdstukken die je moet kennen voor het Foundation examen voor een eerste keer vluchtig ingestudeerd en ik heb ook (proef)examens in mijn bezit. Naar mijn mening is de essentie en Kern van Tmap = Hoofdstuk 14, 150 blz + een samenvatting van het V-model + FaseringsModel(je moet weten wat het is, maar de details moet je zelf invullen naargelang de klant en de testsituatie). De rest is naslagwerk + theorie.
Dat laatste woord slaat de spijker precies op zijn koppie. 2 maanden geleden TMAP Next examen gedaan en (godzijdank) gehaald. Echt lastig examen, slagingspercentage is ook belachelijk laag als je naar andere examens kijkt. 62% tov gemiddeld 90%.

Ben nu een aantal maanden test analist en geloof TMAP is te theoritisch, veel stof zul je nooit gebruiken. Sommige testtechnieken zijn wel handig, mijn beslissingboom wordt elke dag nog gebruikte (ze kenden die techniek helemaal niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makila
[b][message=31203210,noline]
Dat laatste woord slaat de spijker precies op zijn koppie. 2 maanden geleden TMAP Next examen gedaan en (godzijdank) gehaald. Echt lastig examen, slagingspercentage is ook belachelijk laag als je naar andere examens kijkt. 62% tov gemiddeld 90%.
57% slagingspercentage voor Tmap Foundation NL, staat er nu. (70% voor de Engelse versie)
Zeg, geslaagd is toch 20/30 niet? Want die examinator sprak plots over 23/30. :?
20/30 heb ik wel gehaald denk ik, maar ik ken pas binnen 2 weken de uitslag. Krijg je effectief je score te zien? Of is het of wel geslaagd, of wel niet geslaagd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loev
makila schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 20:33:
[...]

57% slagingspercentage voor Tmap Foundation NL, staat er nu. (70% voor de Engelse versie)
Zeg, geslaagd is toch 20/30 niet? Want die examinator sprak plots over 23/30. :?
20/30 heb ik wel gehaald denk ik, maar ik ken pas binnen 2 weken de uitslag. Krijg je effectief je score te zien? Of is het of wel geslaagd, of wel niet geslaagd?
Waar heb jij examen gedaan? Niet bij Exin? Daar zie je het namelijk direct. Bij exin moet 20/30 goed hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het EXIN examen is veranderd, van 40 examenvragen in 1 uur naar 30 examenvragen in 1 uur. Je moet nu 20 van de 30 vragen goed scoren voor een voldoende. Voorheen was het 23/40 geloof ik. Dat is de verwarring waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

26/40.

Blijft dus dat je ongeveer 2/3 goed moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Vandaag mijn eerste cursusdag gehad van een 3daagse TMAP Next Foundation cursus met daarna een examen. 20 proefvragen geoefend (had het boek nog niet gelezen overigens), maar inderdaad...het is duidelijk dat de makers van het examen zelf geen testers zijn, maar gewoon mensen die nog 100 certificeringsexamens moeten maken van 100 andere boeken/methodes. De meest vage weetjes. Kortom, je moet een naslagwerk uit je hoofd leren 8)7

Dit dus.

• makila
Loev schreef op woensdag 17 december 2008 @ 11:23:
[...]

Waar heb jij examen gedaan? Niet bij Exin? Daar zie je het namelijk direct. Bij exin moet 20/30 goed hebben.
Neen ik heb het examen bij Sogeti gedaan, op papier ipv op PC. Het examen zelf was opgesteld door Exin en ook de examinator was van Exin. Wij krijgen pas te horen of we geslaagd zijn in januari.

Bij de vorige lichting, sprak de examinator dat je 26/40 moest halen. Nu zei (diezelfde???) examinator, dat je 23/30 moest halen. :X Terwijl het toch 2x duidelijk 20/30 moest zijn. Ze zouden het toch moeten weten se! Maar blijkbaar slapen ze daar nog half. 8)7

[ Voor 37% gewijzigd door makila op 18-12-2008 10:38 ]

• makila
FunkyTrip schreef op woensdag 17 december 2008 @ 20:04:
Vandaag mijn eerste cursusdag gehad van een 3daagse TMAP Next Foundation cursus met daarna een examen. 20 proefvragen geoefend (had het boek nog niet gelezen overigens), maar inderdaad...het is duidelijk dat de makers van het examen zelf geen testers zijn, maar gewoon mensen die nog 100 certificeringsexamens moeten maken van 100 andere boeken/methodes. De meest vage weetjes. Kortom, je moet een naslagwerk uit je hoofd leren 8)7
Als je alles vanbuiten blokt, dan bestaat de kans nog steeds dat je gebuisd bent. De vraagstelling is af en toe, moeilijk te noemen. Of de bewoording is vrij vreemd. Maar als je ook nog wat oefenexamens doorworstelt, dan is het doenbaar.

[ Voor 4% gewijzigd door makila op 18-12-2008 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

makila schreef op donderdag 18 december 2008 @ 10:41:
[...]

Als je alles vanbuiten blokt, dan bestaat de kans nog steeds dat je gebuisd bent. De vraagstelling is af en toe, moeilijk te noemen. Of de bewoording is vrij vreemd. Maar als je ook nog wat oefenexamens doorworstelt, dan is het doenbaar.
Tja ergens kan het nooit te moeilijk zijn... als 90% het haalt, kan iedere nitwit die zo'n cursus doet het in principe halen door een beetje te stampen.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makila
FunkyTrip schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 09:16:
[...]

Tja ergens kan het nooit te moeilijk zijn... als 90% het haalt, kan iedere nitwit die zo'n cursus doet het in principe halen door een beetje te stampen.
Ja dat is waar. Bij de meeste beginnersexamens bij Exin ligt het slagingspercentage ergens tussen 70 en 100%. Maar wat voor meerwaarde heeft een examen als iedereen erdoor is? Bij Tmap Next Foundation NL versie, is het slagingspercentage slechts 57%. Bij de Engelstalige versie is dat 70%, maar ik heb opgemerkt, dat de meesten het examen in het Nederlands doen. Gemiddeld slaagt 62% zoals Loev al aangaf.(NL en EN bijeengeteld)

[ Voor 82% gewijzigd door makila op 21-12-2008 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

makila schreef op zondag 21 december 2008 @ 21:42:
[...]

Ja dat is waar. Bij de meeste beginnersexamens bij Exin ligt het slagingspercentage ergens tussen 70 en 100%. Maar wat voor meerwaarde heeft een examen als iedereen erdoor is? Bij Tmap Next Foundation NL versie, is het slagingspercentage slechts 57%.
Oh? Mijn cursusleider vertelde dat 90% het haalt.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makila
FunkyTrip schreef op maandag 22 december 2008 @ 10:42:
[...]

Oh? Mijn cursusleider vertelde dat 90% het haalt.
Dan is die toch 100% fout hoor. Kijk maar even op exin :
http://www.exin.nl/nieuws/slagingspercentages/overige.aspx

De engelse versie heeft duidelijk een hoger slagingspercentage, maar de meeste mensen doen het examen in het NL.

[ Voor 17% gewijzigd door makila op 22-12-2008 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-05 13:53

Meneer iCy

swarma

Kan iemand mij een proefexamen sturen of meerdere?

mag naar pascal [apestaartje] ikhebgeenidee.nl

Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loev
FunkyTrip schreef op woensdag 17 december 2008 @ 20:04:
Idd, vragen als: Welke van de volgende eigenschappen moet een test analist hebben? Die kan je echt verwachten. Sterker nog, je krijgt sowieso één vraag uit dat hoofdstuk. Hoe nutteloos :X
Pagina: 1 2 Laatste