Een vraag waar ik nog nergens het antwoord op heb kunnen vinden: de laatste tijd merkte ik dat mijn Xbox One S wat nukkig was met het netwerk oppakken direct na het aanzetten. Tijdens troubleshooten en zoeken kwam ik continu de melding tegen (van Microsoft) dat Xbox het beste werkt met IP
v6. Aha dacht ik, dat stond inderdaad nog op mijn niet-zo-belangrijke to-do-lijstje.
Ik heb een ASUS RT-AC66U router in de meterkast op mijn KPN glasvezel verbinding en die ontving nog geen IP
v6, dus maar even de ExperiaBox aangesloten, die kreeg een firmware update binnen en warempel: IP
v6 stond aan en ook de Xbox had na een reboot direct IPv4 en IP
v6, geen wijzigingen aan mijn kant. Ook mijn MacBook en iPhone kregen IP
v6 adressen, alles prima dus.
Vervolgens de ASUS weer aangesloten en daar eige
nlijk alleen maar geselecteerd dat het Native mode moest zijn en op de PPP verbinding. Na een reboot kregen mijn beide Apple apparaten wederom een IP
v6 adres (2 zelfs, maar daarvoor ook), maar mijn Xbox One S niet. Diverse reboots, wat dingen handmatig gezet en weer teruggedraaid, maar niks helpt.
Kan dit simpelweg incompatibiliteit zijn tussen de ASUS router en de Xbox of is er toch iets qua instellingen waar ik naar moet kijken? Ik kan natuurlijk prima de ExperiaBox ertussen hangen, maar dat is toch weer een extra apparaat met extra stroomverbruik (hoe weinig ook) en daarvoor heb ik nu ook juist de RT-AC66U gekocht, omdat deze ook gewoon direct werkt op het glasvezelkastje.
Edit:
Ik kom er zojuist ook achter dat zowel de Google IP
v6 test als diverse andere aangeven dat ik geen IP
v6 heb, terwijl mijn MacBook dit wel zegt en ik ook prima IPv4 kan uitschakelen zonder daar enig effect van te merken. Zal het dan toch de ASUS router zijn die niet helemaal lekker IP
v6 praat (evt. i.c.m. KPN)?
[
Voor 9% gewijzigd door
MooDyBLueS op 09-11-2018 10:15
]