Dat is een andere discussie.
Ik snap niet waarom jij kritiekloos ISP's ontslaat van elke verantwoordelijkheid omdat ze nu wat aan IPv6 doen. Het is echt een keuze om zo laat met de transitie te beginnen en dual-stack over te slaan.
Ik kritiekloos? Ik heb de laatste vijf jaar geen gelegenheid voorbij laten gaan om er op te wijzen dat iedereen veel te laat begonnen is met IPv6. De paar gunstige uitzonderingen daargelaten. Ik heb mij ingezet IPv6 te promoten en mijn mening over de trage invoering niet onder stoelen of banken gestoken. Ik ben al acht jaar aan het zeuren bij mijn ISP dat ze er werk van moeten maken. Ik heb zelfs het predikaat "fanatiek" over mij afgeroepen. ;-) Wat heb jij gedaan?
"IPv4 op is" of "wij Tweakers bijzondere dingen willen" zijn geen valide argumenten.
Valide argument of niet, "op is op", daar helpt geen lieve moeder aan.
En IPv4 adressen zijn niet duur tov is niet duur tov de maandelijkse fee, dat is je net voorgerekend.
Ik zie elders genoeg ach en wee geklaag als de prijs van het abo weer met een Euro omhoog gaat. Als er IPv4 aangekocht moet worden dan gaat dat doorberekend worden aan de klanten. Ook aan de klanten die het helemaal niet nodig hebben. Zo werkt dat nu eenmaal. En wat men ook doet, het worden er niet meer. Als ISPs wederzijds IPv4 van elkaar gaan wegkopen zal dat de prijs alleen maar opdrijven. Niemand is gebaat bij een prijzenoorlog om de laatste kruimels. Het is hoe dan ook uitstel van executie. Beter maar de realiteit onder ogen zien en nu door de zure appel heen bijten.
Als ISP is het een luie keuze om voor een halve implementatie van een transitiemechanisme kiezen (omdat je STB's teveel v4 ip's gebruiken). Als er geen lokaal monopolie was konden klanten overstappen, nu is dat vaak lastig.
Tja, ik heb niet bedacht dat het zo moest zijn...

Je moet eigenlijk stemmen met je voeten als je voor de techniek kiest. Ziggo is niet de goede keuze als de kwaliteit van de implementatie een requirement is.
En waar moet ik dan heen? Het 75+ jaar oude koper van KPN is geen partij voor de groene coax en meer is er hier niet. Voorlopig nog geen zicht op glasvezel. Je zegt het zelf: "lokaal monopolie". Ik zou het beste kunnen verhuizen naar België. Daar hebben de grote ISPs IPV6 al jaren geleden opgepikt. Maar dat had ik dan vijf jaar geleden moeten doen.
Ik heb het anders aangepakt. Ik verdedig de keuze van de NL ISPs om IPv6 zo lang voor zich uit te schuiven tot DS-Lite onvermijdelijk was niet. Maar ik ben ook niet stil blijven zitten wachten. Ik heb de bui zien hangen en ik heb mijn plan getrokken en mij voorbereid. Ik ben klaar voor DS-Lite.
En nu ik dat zo heb opgeschreven en het nog eens terug lees, vraag ik me of als men wél vijf jaar geleden IPv6 ingevoerd had en iedereen nu Dual Stack had en dan alsnog terug moest naar DS-Lite of flink moest betalen om Dual Stack te houden, of men dan wel tevreden was geweest. Ik betwijfel het eerlijk gezegd. Mogelijk was de onvrede dan nog veel groter geweest, Wat is erger? Vijf jaar Dual Stack te hebben gehad en er dan afscheid van moeten nemen, of het nooit gehad te hebben?
Over de vermeende onprofessionaliteit van feste-ip.
Verkeer loopt via een ander land. Zou voor mij niet acceptabel zijn (juridisch, concreet bijvoorbeeld bij p2p als je dat doet, deze risico's wil ik niet uitzoeken). Daarnaast ben je afhankelijk van de routing van feste-ip.
Daarmee is niks gezegd over de professionaliteit van feste-ip.
Als ik mag kiezen over welk land de routing gaat, dan is Duitsland bepaald geen slechte keus. Zowel juridisch als technisch. Ik denk dat juridisch Duitsland zelfs te verkiezen is boven Nederland. Ze zijn daar nogal fel op privacy. Maar ik heb niks te kiezen. Niks let je overigens om een soortgelijke dienst als feste-ip in Nederland op te zetten, of dat te bevorderen, maar ik betwijfel of je daarmee juridisch of qua routing beter af bent. Misschien komt zo iets er "vanzelf" ook wel.
Ik wist niet dat feste-ip deze beperking had.
Dan heb je niet goed opgelet. En ook niet goed nagedacht. feste-ip.net beschikt ook niet over een oneindige voorraad gratis IPv4. Niemand kan voor één Euro per jaar bieden wat jij dan kennelijk dacht dat feste-ip kon bieden.
Als je alleen aparte poortnummers kan gebruiken dan is het gewoon geen oplossing voor veel use-cases. Als je het dan voorstelt als oplossing zonder deze beperking te noemen dan ben je mensen eigenlijk aan het voorliegen :x
Ik heb het alleen maar naar voren geschoven als een oplossing voor DS-Liters die vanaf een IPv4 only locatie - zoals de camping of bij de baas - hun webcam of ander device op hun LAN - willen kunnen bereiken. Ik heb nooit meer dan dat beweerd, Sterker nog, ik heb gezegd dat full Dual Stack in de toekomst alleen nog beschikbaar zal zijn voor wie het echt nodig heeft en die nood laat blijken door er flink voor te willen betalen.
Ik heb ook gemeld dat feste-ip wel een oplossing heeft voor hen die 1:1 portmapping nodig hebben, bijvoorbeeld voor een publiek toegankelijke webserver, maar dat dat meer kost dan een Euro per jaar.
Als je als ISP een portmapping mechanisme aanbied dan is de kans op conflicten laag. Een erg klein deel van jouw klanten wil forwards op poorten < 1024. Als 1% van de klanten specifieke forwards wil dan kan je een /22 aan CGNAT range de forwards regelen waar je vroeger een /16 voor nodig had (ik reken daar met 1/64e <-> 2^6).
Als het allemaal zo simpel is, wat let je dan om
zelf zo iets op te zetten? ( In Linux termen:
show me the code.. ) Als het een succes wordt kun je het verkopen aan de meest biedende ISP