De app deed het af en toe niet, dan zag hij de receiver niet. En soms wel op de tablet en dan niet op de telefoonJerrythafast schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 17:20:
[...]
Klinkt verdacht. Deed die app het niet toen je IPv6 nog aan had staan in je KPN modem? In dat geval verbindt die app niet rechstreeks met jouw receiver maar kunnen ze bij Denon mogelijk meeluisteren met jouw bezighedenNiet kosjer...
Ja, dit moet je in de router uit zetten.ilfamo schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 16:13:
[...]
Moet je dat in de router uitzetten? Bij ons gaat alles ook traag op alle apparaten (terwijl speedtest keurig 100/100 aangeeft) en ik kan idd soms mijn versterker en chromecast niet bereiken. Is het uitzetten van IPv6 hier de oplossing voor?
Inloggen op je router (192.168.2.254).
In de zwarte balk "Instellingen" kiezen.
Dan in het linker menu "IPv6" kiezen.
Dan IPv6 uit zetten.
Hierna moet je je router opnieuw opstarten.
Edit: spuit 11, je had het al opgelost zag ik later..... maar ja voor degenen die het niet weten dan maar....
[ Voor 8% gewijzigd door roches op 28-01-2017 20:24 ]
Geeft niet, liever dit dan geen reactieroches schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 20:22:
[...]
Edit: spuit 11, je had het al opgelost zag ik later..... maar ja voor degenen die het niet weten dan maar....
Is er inmiddels een mobiele provider die ipv6 aanbied in Nederland?
Al gemeld op http://allestoringen.nl/ ?
This post is warranted for the full amount you paid me for it.
Fijn dat dit topic er is.
Ik heb sinds een paar weken problemen met alle android apparaten op mijn Experiabox V10 en kon het nog niet echt verklaren.
Na het uitzetten van ipv6 werkt alles weer als een trein.
Wel jammer dat KPN dit niet beter regelt / communiceert.
Ik weet zeker dat er meer mensen kampen met dit issue
Ik heb sinds een paar weken problemen met alle android apparaten op mijn Experiabox V10 en kon het nog niet echt verklaren.
Na het uitzetten van ipv6 werkt alles weer als een trein.
Het gaat niet alleen over de experiabox, IPv6 werkt gewoon helemaal niet meer.jack78 schreef op maandag 30 januari 2017 @ 14:32:
Ik vind het tragisch dat het nu al vijf dagen duurt en er nog geen oplossing danwel communicatie over een oplossing is
KPN kan wat dat betreft zelfs leren van Casema rond 2000
Nog iemand met problemen?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
[ Voor 17% gewijzigd door MisteRMeesteR op 02-02-2017 22:36 ]
www.google.nl
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.
Ja, ben reuze benieuwd idd
www.google.nl
13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.
Het zou me niets verbazen als KPN net ontdekt heeft dat hun monitoring alleen de kwaliteit van de IPv4 verbinding checkt...ANdrode schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 08:58:
[...]
Het werkt weer.
Ik ben erg benieuwd naar het incident rapport. Zeven dagen is best een tijdje
Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic
Ik heb 2 laptop's bij de ene werkt IPV6 dus wel en bij mijn andere laptop dus niet.
Ik heb de instellingen nagelopen, maar het enige verschil bij laptop waar ik geen IPV6 heb is dat er niks staat ingevuld bij IPV6-standaardgateway en niks staat ingevuld bij Ipv6 DNS server.
Op beide laptop's heeft IPV6 gewoon gewerkt
Ik heb de instellingen nagelopen, maar het enige verschil bij laptop waar ik geen IPV6 heb is dat er niks staat ingevuld bij IPV6-standaardgateway en niks staat ingevuld bij Ipv6 DNS server.
Ik heb met mijn macbook wel eens gehad dat ik geen ipv6 had nadat ik hem herstart had op een locatie waar geen ipv6 was.ivo1969 schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 15:36:
Ik heb 2 laptop's bij de ene werkt IPV6 dus wel en bij mijn andere laptop dus niet.
Toen ik vervolgens verbinding maakte met een netwerk die wel ipv6 deed leek mijn macbook ook geen ipv6 neighbor discovery meer te doen. Dat heb ik toen geforceerd waarna het wel werkte.
Maar wellicht helpt het als je aangeeft wat voor router/provider je hebt?
Reactie van KPN omtrent de IPv6 storing:
De storing is vrijdag 3 februari verholpen.
De storing werd veroorzaakt door een softwareupdate op een deel van de routers. Een aantal instellingen zijn hierdoor verloren gegaan en moesten handmatig worden hersteld.
Voor de kenners: na een update van een deel van de routers waren er niet kloppende koppelingen in routeringstabellen. Hierdoor kwam een deel van het ipv6 verkeer op een doodlopend spoor uit. Deze tabellen zijn handmatig hersteld. Zoals Androde al uitlegde werken Speedtests (uiteindelijk) wel goed doordat na een timeout wordt geschakeld naar ipv4. De eerste focus van het onderzoek ging om deze reden naar de DNSv6-servers, omdat het er alle schijn van dat de storing hier vandaan kwam. Dat bleek niet het geval.
De fabrikant onderzoekt hoe dit probleem heeft kunnen ontstaan bij deze softwareupdate om vergelijkbare storingen in de toekomst te voorkomen.
www.google.nl
Wel suf... het heeft dus extra lang geduurd omdat ze eerst de DNS-servers gingen checken. Hier hadden we toch al vrij snel door dat routes op IPv6 gewoonweg dood liepen
Hier wel ja
maar dit Tech forum zal geen afspiegeling zijn van het niveau van de KPN onderzoekers. Blijkt
Bij mij (en vele anderen) liep de verbinding al stuk na twee hobs. Dat kan natuurlijk nooit de DNS server zijn. En ik zou dan ook niet daar gaan zoeken, het verkeerkomt er namelijk niet eens. Is dit nou de kwaliteit van de ICT van KPN? Fijn dat ze hebben laten weten wat er aan de hand was.
Vergeet niet dat zon call door level 1 support "branden de lampjes" naar level 2 support en uiteindelijk naar level 3 support gaat.
Kan zo een week of langer tussen zitten in deze flow. Heeft te maken met hoeveel calls er zijn voordat iets snel door rolt naar het volgende level.
Kan zo een week of langer tussen zitten in deze flow. Heeft te maken met hoeveel calls er zijn voordat iets snel door rolt naar het volgende level.
Kom er net achter dat WhatsApp ook werkt op mijn IPv6 only netwerk. Heb daar eigen SSID voor.
Paar maanden geleden was dat nog niet. Tcpdump op router laat ook verkeer naar IPv6 zien als ik berichtje stuur.
Paar maanden geleden was dat nog niet. Tcpdump op router laat ook verkeer naar IPv6 zien als ik berichtje stuur.
Naar aanleiding van je post heb ik ook gelijk een IPv6-only VLAN en SSID opgezet. Tweakers, Facebook, mijn eigen hosts, en de servers die ik beheer zijn allemaal prima bereikbaar.Snow_King schreef op maandag 6 februari 2017 @ 22:47:
Kom er net achter dat WhatsApp ook werkt op mijn IPv6 only netwerk. Heb daar eigen SSID voor.
De rest van het internet nog steeds niet
[ Voor 31% gewijzigd door Zr40 op 06-02-2017 23:45 ]
Ik heb zelf het gevoel dat dit initieel werd afgewimpeld als een WiFi storing. "Zal wel aan Android liggen" - en dat kan er voor zorgen dat het niet goed geregistreerd wordt.stormfly schreef op maandag 6 februari 2017 @ 17:12:
Vergeet niet dat zon call door level 1 support "branden de lampjes" naar level 2 support en uiteindelijk naar level 3 support gaat.
Er werd ook geen storing voor op de site gezet. Er is wel: "WiFi is geen deel van de dienstverlening" genoemd
Ik snap hoe deze flow een week of langer kan duren. Dat maakt het alleen nog steeds niet acceptabel. Acheraf ben in ik in ieder geval positief verrast dat er achteraf zo'n stuk verduidelijking kwam.
Heb/had weinig verwachtingen meer van KPN. Had achteraf beter xs4all of tweak kunnen nemen
Klopt als je echt een tweaker bent zou je bij XS4ALL moeten aansluiten, maar tja die centen extra besteed ik liever aan mijn gezin ;-)
Tja wat ik uit jouw opmerking opmaak is dat het dus veel te lang bij level 1 support heeft gelegen. Waarbij je je af moet vragen of zij uberhaupt al IPv6 troubleshoot scripts/uitvraag scripts hebben?
Ach zoals hier geschreven, het IPv6 internet is nog verre van compleet; lees je kunt niets met IPv6 only. Dus zolang dat niet op een hogere dekkingsgraad zit zal een helpdesk niet snel IPv6 troubleshoot als prioriteit opnemen.
"Kunt u IPv6 eens uitschakelen" is dan een veel gemakkelijkere vraag in het reguliere troubeshoot script ;-)
Zal nog een paar jaar duren, in NL is geen tekort aan IPv4 voor de grote partijen. Zeker niet, nu ze elkaar allemaal over genomen hebben
Het feit dat Ziggo de horizon box, die ze echt vrij fanatiek positioneren, nog voorziet van een IPv4 adres + een IPv4 adres op het klant modem geeft wel een indruk van hun IP pools. Daar voelen ze nog niet echt druk, ook de modem uitrol ligt helemaal stil als je het mij vraagt. Zelfs het laatste nieuwe modem de ConnectBox doet weinig met IPv6. Net als Vodafone die VolLTE voorziet van IPv4 ipv IPv6
Tja wat ik uit jouw opmerking opmaak is dat het dus veel te lang bij level 1 support heeft gelegen. Waarbij je je af moet vragen of zij uberhaupt al IPv6 troubleshoot scripts/uitvraag scripts hebben?
Ach zoals hier geschreven, het IPv6 internet is nog verre van compleet; lees je kunt niets met IPv6 only. Dus zolang dat niet op een hogere dekkingsgraad zit zal een helpdesk niet snel IPv6 troubleshoot als prioriteit opnemen.
"Kunt u IPv6 eens uitschakelen" is dan een veel gemakkelijkere vraag in het reguliere troubeshoot script ;-)
Zal nog een paar jaar duren, in NL is geen tekort aan IPv4 voor de grote partijen. Zeker niet, nu ze elkaar allemaal over genomen hebben
Dat klinkt mij juist als een goede zaak. Hoe eerder hun IPv4 pool leeg is, hoe eerder ze de noodzaak zien om IPv6 uit te rollenstormfly schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 09:46:
Het feit dat Ziggo de horizon box, die ze echt vrij fanatiek positioneren, nog voorziet van een IPv4 adres + een IPv4 adres op het klant modem geeft wel een indruk van hun IP pools.
Tja maar met het komen en gaan van klanten kunnen ze dit nog vele jaren volhouden. En het overgrote deel van de Tweakers in dit topic zijn zo IPv6 minded dat ze liever gisteren dan vandaag over zouden stappen.
Maar over 5 jaar kunnen we eens kijken of Ziggo al stappen gemaakt heeft ;-)
Maar over 5 jaar kunnen we eens kijken of Ziggo al stappen gemaakt heeft ;-)
Krijgt die Horizon box niet gewoon een RFC1918 IP?stormfly schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 09:46:
Het feit dat Ziggo de horizon box, die ze echt vrij fanatiek positioneren, nog voorziet van een IPv4 adres + een IPv4 adres op het klant modem geeft wel een indruk van hun IP pools.
www.google.nl
Gezien dit plaatje lijkt de uitrol van IPv6 bij Ziggo inderdaad volledig stil te liggen. Het enige modem dat IPv6 doet is de Ubee EVW321B. Daarbij werd IPv6 begin 2016 aangezet. En dat was het dan. Na april 2016 zet er weer een lichte daling in. Vermoedelijk de Ubees die uitvallen en vervangen worden door modems die geen IPv6 doen. Ik heb begrepen dat de Ubee EVW321b niet meer uitgeleverd wordt...

Dus zo schiet het inderdaad niet op...

Dus zo schiet het inderdaad niet op...
Tja dat is grafisch inderdaad een mooie voorstelling van wat ik trachte over te dragen.
Wat ik dan slecht begrijp is dat de ConnectBox door LG wordt gekocht, lees vele landen, en dat ze daar dan zonder IPv6 mee starten.
Of ze zijn gewoon nog niet uit de DS of DS-Lite discussie en het project is breder dan dat wij kunnen inzien.
Zijn er al verhalen van de ConnectBox in DS-Lite bij nieuwe klanten? Mijn ConnectBox ging van de week keurig in bridge net als mijn vorige modem, dat is niet te testen voor bestaande klanten.
Wat ik dan slecht begrijp is dat de ConnectBox door LG wordt gekocht, lees vele landen, en dat ze daar dan zonder IPv6 mee starten.
Of ze zijn gewoon nog niet uit de DS of DS-Lite discussie en het project is breder dan dat wij kunnen inzien.
Zijn er al verhalen van de ConnectBox in DS-Lite bij nieuwe klanten? Mijn ConnectBox ging van de week keurig in bridge net als mijn vorige modem, dat is niet te testen voor bestaande klanten.
Het zou kunnen dat dat een rol speelt. In Duitsland en Oostenrijk wordt DS-Lite nu uitgerold voor nieuwe klanten van de dochters van Liberty Global. Het zou kunnen dat de fusie van Ziggo en UPC hier de uitrol van IPv6 even op hold gezet heeft. Twee verschillende `technieken (DS-Lite voor fUPC en Dual stack voor fZiggo) binnen wat uiteindelijk één bedrijf moet worden is natuurlijk ook niet echt handig commercieel gezien.stormfly schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 10:36:
En aangezien Liberty Global kennelijk voor DS-Lite gaat, ligt het voor de hand dat ook in Nederland zo gaat gebeuren. Wie weet zijn de huidige bezitters van een Ubee EVM321b in oud Ziggo gebied de enigen en de laatsten met een consumenten aansluiting die full dual stack krijgen via de kabel...
[ Voor 3% gewijzigd door Roetzen op 07-02-2017 11:14 ]
Nee hoor zit ook een coax modem in, waar een publiek IP komt. Ik heb niet zon stroomvreter staan waardoor ik geen screenshots kan overhandigen. Er schijnt een tijd te zijn geweest dat UPC dit als modem/all in one box uitleverde. Hij kan ook als WiFi box fungeren.MisteRMeesteR schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 10:19:
[...]
Krijgt die Horizon box niet gewoon een RFC1918 IP?
Tijdens de ipv6 taskforce vergadering van vorig jaar kreeg ik toch een ander beeld van de ipv4 voorraad van ziggo...stormfly schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 09:46:
Klopt als je echt een tweaker bent zou je bij XS4ALL moeten aansluiten, maar tja die centen extra besteed ik liever aan mijn gezin ;-)
Zal nog een paar jaar duren, in NL is geen tekort aan IPv4 voor de grote partijen. Zeker niet, nu ze elkaar allemaal over genomen hebbenHet feit dat Ziggo de horizon box, die ze echt vrij fanatiek positioneren, nog voorziet van een IPv4 adres + een IPv4 adres op het klant modem geeft wel een indruk van hun IP pools. Daar voelen ze nog niet echt druk, ook de modem uitrol ligt helemaal stil als je het mij vraagt. Zelfs het laatste nieuwe modem de ConnectBox doet weinig met IPv6. Net als Vodafone die VolLTE voorziet van IPv4 ipv IPv6
Is die nog steeds actief dan? Aan hun webstie te zien zou je het niet zegen..agresionpower schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 12:19:
[...]
Tijdens de ipv6 taskforce vergadering van vorig jaar kreeg ik toch een ander beeld van de ipv4 voorraad van ziggo...
http://new.ipv6-taskforce.nl/
Maar vertel eens.....
De laatste vergadering vorig jaar was afgeblazen omdat de grote partijen eigenlijk niks te vertellen hadden.Roetzen schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 12:54:
[...]
Is die nog steeds actief dan? Aan hun webstie te zien zou je het niet zegen..
http://new.ipv6-taskforce.nl/
Maar vertel eens.....
Maar die in februari was wel interessant. Ziggo gaf toen aan tegen het eind van het jaar toch wel tegen het einde van hun ipv4 voorraad aan te gaan lopen.
Nu zijn we een jaar verder, dus er kan van alles veranderd zijn.
Wat ik wel zeker weet is dat ik na jaren van vragen onlangs ipv6 heb gekregen van ziggo.
Op welk modem heb je IPv6 gekregen?
Als ze echt zo krap zitten? Tja dan denk ik dat Routzen gelijk heeft en ze toch voor DS-Lite kiezen LIG wide.Tja of dat nou de oplossing is...je zou zeggen dat wedden op 1 paard niet heel verstandig is.
Als ze echt zo krap zitten? Tja dan denk ik dat Routzen gelijk heeft en ze toch voor DS-Lite kiezen LIG wide.Tja of dat nou de oplossing is...je zou zeggen dat wedden op 1 paard niet heel verstandig is.
Daar ben ik ook benieuwd naar.stormfly schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 13:08:
Ik vind dat niet zo'n goede vergelijking. De keuze tussen DS en DS-lite is geen weddenschap. Als de bodem van de IPv4 schatkist in zicht komt, dan is Full Dual Stack een doodlopende straat. Dat is geen kans, dat is een zekerheid. Dus dan kun je als provider beter kiezen voor de techniek die wel toekomst heeft. Wij als Tweakers vinden dat uiteraard niet leuk, maar vanuit commercieel oogpunt van Ziggo bezien kan ik het wel begrijpen. Beide technieken naast elkaar aanbieden, vereist extra investeringen, zowel in firmware als in kennis bij onderhoud en ondersteuning. En de kosten voor het onderhouden van twee technieken lopen ook door. Dus wordt het een afweging tussen het mogelijke verlies van een klein aantal klanten dat per sé dual stack wil en de verliespost vanwege de kosten van het onderhouden van twee parallelle technieken.Als ze echt zo krap zitten? Tja dan denk ik dat Routzen gelijk heeft en ze toch voor DS-Lite kiezen LIG wide.Tja of dat nou de oplossing is...je zou zeggen dat wedden op 1 paard niet heel verstandig is.
We zullen het zien...
Ik denk stiekem ook wel eens dat het op grote schaal uitrollen van DS-Lite de IPv6 zaak alleen maar versterkt. Mensen krijgen uiteindelijk een 'echte' verbinding over IPv6 en een 'halfzachte' verbinding over IPv4. Dan wordt het voor dienstenaanbieders, hardwarefabrikanten (PlayStation 4!) etc. alleen maar aantrekkelijker om te zorgen dat IPv6 goed werkt. Dat scheelt ze een hoop gezeur met CG-NAT.Roetzen schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 13:37:
[...]
Daar ben ik ook benieuwd naar.
[...]
Ik vind dat niet zo'n goede vergelijking. De keuze tussen DS en DS-lite is geen weddenschap. Als de bodem van de IPv4 schatkist in zicht komt, dan is Full Dual Stack een doodlopende straat. Dat is geen kans, dat is een zekerheid. Dus dan kun je als provider beter kiezen voor de techniek die wel toekomst heeft. Wij als Tweakers vinden dat uiteraard niet leuk, maar vanuit commercieel oogpunt van Ziggo bezien kan ik het wel begrijpen. Beide technieken naast elkaar aanbieden, vereist extra investeringen, zowel in firmware als in kennis bij onderhoud en ondersteuning. En de kosten voor het onderhouden van twee technieken lopen ook door. Dus wordt het een afweging tussen het mogelijke verlies van een klein aantal klanten dat per sé dual stack wil en de verliespost vanwege de kosten van het onderhouden van twee parallelle technieken.
We zullen het zien...
http://bwoz.nl/ziggo/blauwdruk15.pdfMisteRMeesteR schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 10:19:
[...]
Krijgt die Horizon box niet gewoon een RFC1918 IP?
Dit is vrij recent ze zijn sinds afgelopen maandag pas begonnen met de Braun dozen bij Ziggo.
-Er zijn ca. 1 miljoen gateways geïnstalleerd.
-Verwachting dat we naar ca. 2 miljoen geïnstalleerde gateways
gaan.
Als ik het document juist interpreteer is een gateway een Horzion box. Poef daar gaat je IPv4 pool
Ondersteund die Horizon Box nou wel of niet IPv6 (onafhankelijk van hoeveel IPv4 adressen hij nou gebruikt)?
Ik heb een connect box.stormfly schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 13:08:
Is fUPC en dus DS-lite.
Ik heb daar in de praktijk nog geen problemen gehad, ook al had ik dat wel verwacht gezien ik vrijwel dagelijks online game vanaf mijn ps4.
Op mijn vraag met hoeveel mensen ik het ipv4 adres deel heb ik helaas geen reactie gehad.
Ik had de connect box gekregen na een upgrade, en had geen ipv6.
Op twitter heb ik toen gevraagd of ik dat alsnog kon krijgen, eerste reactie was dat dat niet mogelijk was.
Ik heb toen aangegeven dat ik het een gemiste kans vond. Daarop kreeg ik een berichtje dat ze me wel degelijk aan ipv6 konden helpen. en zo geschiedde.
Dat was vorig jaar tijdens de ipv6taskforce ook gevraagd.Maurits van Baerle schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 12:59:
Ondersteund die Horizon Box nou wel of niet IPv6 (onafhankelijk van hoeveel IPv4 adressen hij nou gebruikt)?
Het antwoord toen was dat die geen ipv6 ondersteunde, maar dat daar wel aan gewerkt werd.
[ Voor 16% gewijzigd door agresionpower op 08-02-2017 13:22 ]
MdO82 in "[Ziggo] Ervaringen Topic - Deel 9"Maurits van Baerle schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 12:59:
[ Voor 29% gewijzigd door stormfly op 08-02-2017 14:32 ]
Alles leuk en aardig maar waar lees jij in die presentatie dat die Horizon Box wél of juist geen RFC1918 IP krijgt? (mijn initiële vraag.) Een gateway hoeft niets persé _default_ gateway te zijn hé?stormfly schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 11:19:
[...]
http://bwoz.nl/ziggo/blauwdruk15.pdf
Dit is vrij recent ze zijn sinds afgelopen maandag pas begonnen met de Braun dozen bij Ziggo.
-Er zijn ca. 1 miljoen gateways geïnstalleerd.
-Verwachting dat we naar ca. 2 miljoen geïnstalleerde gateways
gaan.
Als ik het document juist interpreteer is een gateway een Horzion box. Poef daar gaat je IPv4 pool
Iemand die kan controleren of deze idd een niet-RFC1918 IP ontvangt?
www.google.nl
Dat post ik omdat ik het weet, ik had het al eens uitgezocht. Maar gezien de vraag van Maurits heb ik een post hierboven een vraag gesteld, kan natuurlijk altijd door de tijd veranderd zijn.
Maar dat blijkt niet zo ;-) Horizon box aan = publiek ip consumed.
MdO82 in "[Ziggo] Ervaringen Topic - Deel 9"
Maar dat blijkt niet zo ;-) Horizon box aan = publiek ip consumed.
Wat @wopper zegtMisteRMeesteR schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 14:34:
[...]
Alles leuk en aardig maar waar lees jij in die presentatie dat die Horizon Box wél of juist geen RFC1918 IP krijgt? (mijn initiële vraag.) Een gateway hoeft niets persé _default_ gateway te zijn hé?
Iemand die kan controleren of deze idd een niet-RFC1918 IP ontvangt?
Als je de Horizon Box als Gateway gebruikt, dan krijgt hij een publiek IP (confirmed fZiggo gebied). Als je ook nog eens een ConnectBox hebt, dan gebruik je dus 2 publieke IPv4 adressen.
Als je de Horizon Box niet in Gateway mode gebruikt, dan maak je verbinding met je ConnectBox via Wifi (of ethernet denk ik) en krijg hij een RFC1918 IP en gebruikt alleen de ConnectBox een publiek IPv4 adres.
Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.
Ok, helder nudaxy schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 15:13:
[...]
Wat @wopper zegt![]()
Als je de Horizon Box als Gateway gebruikt, dan krijgt hij een publiek IP (confirmed fZiggo gebied). Als je ook nog eens een ConnectBox hebt, dan gebruik je dus 2 publieke IPv4 adressen.
Als je de Horizon Box niet in Gateway mode gebruikt, dan maak je verbinding met je ConnectBox via Wifi (of ethernet denk ik) en krijg hij een RFC1918 IP en gebruikt alleen de ConnectBox een publiek IPv4 adres.
www.google.nl
Hmm kijk dat is net ff wat andere info dan wat de andere poster aangaf, het is niet zo " als je hem aanzet met coax erin dat hij dan een publiek IPv4 consumeert?" Dat is dan toch afhankelijk van de gateway instelling zeg jij?daxy schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 15:13:
[...]
Wat @wopper zegt![]()
Je kan dus kiezen voor gateway modus waarbij hij zelf routeert naar het internet en dan heeft hij zeker een publiek ip.
Of hem joinen op het lokale LAN achter de connectbox. Maar in het laatste geval schakelt hij dan het coax modem uit en pikt hij geen adressen meer in dan? Of draait die vrolijk door, ik neig naar het laatste gezien het exorbitante energie verbruik van het apparaat?
Is dat voor jou te testen of uit te lezen wat het coax modem doet in niet-gateway modus?
Ik had ze net via DM naar wopper gestuurd, maar deze info heb ik op dit moment op mijn box (fZiggo).
Thuisnetwerk:

Status Kabelmodem:
Thuisnetwerk:

Status Kabelmodem:
2250 WP Zuid PVoutput
Wat fijn dat zo'n box je vertelt wat voor een TV je hebt
ervaring:
de Horizon heeft altijd een publiek v4 adres, welke instelling je gebruikt (op de mediabox/op een modem) heeft afaik alleen invloed op het 'mijn media' deel (dlna en afstandbediening via app) en dat je 'm eventueel als acces point kan gebruiken. het schijnt dat als je 'm handmatig instelt je ook de Horizon Extra via je LAN kan gebruiken ipv direct op de Horizon, maar hier heb ik zelf geen ervaring mee
Via de Netflix app (die dus over het interne modem van Horizon loopt) geeft ie een verbinding van rond de 30 Mbit aan. Alle andere apps werken ook via die verbinding.
Ik heb 'm momenteel niet meer in het netwerk hangen maar de laatste keer dat ik in de webinterface keek was het enige dat er over IPv6 terug te vinden was bij de log opties (Internet v6 en LAN v6), ik heb een G7400 in fZiggo gebied trouwens.
speculaties:
Maar, met de komst van de nieuwe Horizon (codenaam Eos) volgend jaar? (meer info: google Virgin TV V6, dit is de UK versie die op TiVo draait, andere landen krijgen de Horizon interface) lijkt het hele 'gateway' verhaal verleden tijd te zijn, deze moet via ethernet op de SuperHub (=ConnectBox) worden aangesloten volgens de installatiehandleiding.
Over de IPv6 plannen bij Ziggo, onlangs was er een vragenuurtje met productmanagers op hun forum, daar kwam zo ongeveer uit dat de Connect Box het nieuwe standaardmodem is en dat ze 'over enkele maanden' ook in fZiggo gebied nieuwe klanten op DS-lite gaan zetten net zoals dat nu al in fUPC gaat, over bestaande klanten werd niets nieuws gezegd
.
de Horizon heeft altijd een publiek v4 adres, welke instelling je gebruikt (op de mediabox/op een modem) heeft afaik alleen invloed op het 'mijn media' deel (dlna en afstandbediening via app) en dat je 'm eventueel als acces point kan gebruiken. het schijnt dat als je 'm handmatig instelt je ook de Horizon Extra via je LAN kan gebruiken ipv direct op de Horizon, maar hier heb ik zelf geen ervaring mee
Via de Netflix app (die dus over het interne modem van Horizon loopt) geeft ie een verbinding van rond de 30 Mbit aan. Alle andere apps werken ook via die verbinding.
Ik heb 'm momenteel niet meer in het netwerk hangen maar de laatste keer dat ik in de webinterface keek was het enige dat er over IPv6 terug te vinden was bij de log opties (Internet v6 en LAN v6), ik heb een G7400 in fZiggo gebied trouwens.
speculaties:
Maar, met de komst van de nieuwe Horizon (codenaam Eos) volgend jaar? (meer info: google Virgin TV V6, dit is de UK versie die op TiVo draait, andere landen krijgen de Horizon interface) lijkt het hele 'gateway' verhaal verleden tijd te zijn, deze moet via ethernet op de SuperHub (=ConnectBox) worden aangesloten volgens de installatiehandleiding.
Over de IPv6 plannen bij Ziggo, onlangs was er een vragenuurtje met productmanagers op hun forum, daar kwam zo ongeveer uit dat de Connect Box het nieuwe standaardmodem is en dat ze 'over enkele maanden' ook in fZiggo gebied nieuwe klanten op DS-lite gaan zetten net zoals dat nu al in fUPC gaat, over bestaande klanten werd niets nieuws gezegd
Dan moet ik dus maar zuinig zijn op mijn Ubee EVW321B want dat lijkt dan de enige mogelijkheid om mijn Full Dual Stack te behouden. Voorlopig. Voor eeuwig zal het wel niet zijn, ook al gaat dat ding niet kapot...Ivar1984 schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 17:13:
[
Over de IPv6 plannen bij Ziggo, onlangs was er een vragenuurtje met productmanagers op hun forum, daar kwam zo ongeveer uit dat de Connect Box het nieuwe standaardmodem is en dat ze 'over enkele maanden' ook in fZiggo gebied nieuwe klanten op DS-lite gaan zetten net zoals dat nu al in fUPC gaat, over bestaande klanten werd niets nieuws gezegd.
Helder dan consumeert de horizon box, zoals jij al had gemeldMdO82 schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 17:05:
Ik had ze net via DM naar wopper gestuurd, maar deze info heb ik op dit moment op mijn box (fZiggo).
Thuisnetwerk:
[afbeelding]
Status Kabelmodem:
[afbeelding]
Volgens mij als je via de Go App remote een opname plant, dan gebruikt hij ook het interne Horizon modem om te communiceren.
Dat zou je kunnen testen door de LAN/WiFi port van je interne netwerk los te halen en dan kijken of je nog opnames kunt plannen
Goede info thanks!Ivar1984 schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 17:13:
ervaring:
speculaties:
Over de IPv6 plannen bij Ziggo, onlangs was er een vragenuurtje met productmanagers op hun forum, daar kwam zo ongeveer uit dat de Connect Box het nieuwe standaardmodem is en dat ze 'over enkele maanden' ook in fZiggo gebied nieuwe klanten op DS-lite gaan zetten net zoals dat nu al in fUPC gaat, over bestaande klanten werd niets nieuws gezegd.
Dat kan dan nietstormfly schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 20:06:
[...]
Helder dan consumeert de horizon box, zoals jij al had gemeldAltijd een IPv4 adres zodra hij onder spanning staat, gateway modus aan of uit maakt dan niet uit. Het modem logt altijd in op het coax segment, wat in lijn is met het hoge energie verbruik.
Volgens mij als je via de Go App remote een opname plant, dan gebruikt hij ook het interne Horizon modem om te communiceren.
Dat zou je kunnen testen door de LAN/WiFi port van je interne netwerk los te halen en dan kijken of je nog opnames kunt plannen?
"Kan geen mediabox vinden in het netwerk"
Maar goed dan gaan we teveel of-topic
* MdO82 rent weer snel naar het ziggo topic
[ Voor 6% gewijzigd door MdO82 op 08-02-2017 20:54 ]
2250 WP Zuid PVoutput
Ik zit hier ongelooflijk te klootzakken met mijn Fritzbox 7490 (xs4all).
Wat wil ik:
Bepaalde poorten openzetten voor specifieke IPv6 adressen.
Nu kan ik op de fritzbox wel een device id opgeven, wat gewoon het macaddress is, maar ik kan niet een custom IP opgeven in de port sharing/forwarding.
Waarom wil ik dit:
Ik wil specifieke services een specifiek adres geven zodat ik het ook gemakkelijk in een docker container kan gooien, etc. Zo kan ik ook meerdere services draaien op bijvoorbeeld poort 443.
Is er een mogelijkheid dat ik zelf IP's op een systeem zet en voor die IP's een poort open zet. Met IPv4 is het geen probleem, maar met IPv6 krijg ik het niet voor elkaar.
Sinds zojuist draai ik 3.80 en ook daar kan het niet.
Wat wil ik:
Nu kan ik op de fritzbox wel een device id opgeven, wat gewoon het macaddress is, maar ik kan niet een custom IP opgeven in de port sharing/forwarding.
Waarom wil ik dit:
Ik wil specifieke services een specifiek adres geven zodat ik het ook gemakkelijk in een docker container kan gooien, etc. Zo kan ik ook meerdere services draaien op bijvoorbeeld poort 443.
Is er een mogelijkheid dat ik zelf IP's op een systeem zet en voor die IP's een poort open zet. Met IPv4 is het geen probleem, maar met IPv6 krijg ik het niet voor elkaar.
Ik stink niet, ik ruik gewoon anders
Kan je geen static route voor een /64 maken naar je Docker host? Kan je je containers native IPv6 gevennhimf schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 22:53:
Ik zit hier ongelooflijk te klootzakken met mijn Fritzbox 7490 (xs4all).
Wat wil ik:
Waarom wil ik dit:
Dat kan werken, maar eigenlijk wil ik zo veel mogelijk al bij de router al tegenhouden. Het gaat om maar een paar IP's en een paar poorten.Snow_King schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 22:57:
[...]
Kan je geen static route voor een /64 maken naar je Docker host? Kan je je containers native IPv6 geven
Maar deze optie houd ik in elk geval in het achterhoofd!
Ik stink niet, ik ruik gewoon anders
@nhimf
Op zich past dat wel bij het verschil van NAT IPv4 en Routing IPv6. De fritsbox gaat er vanuit dat hij het verkeer routed doorzet naar de host. En dat jij op de host de hostfirewall opent voor de specifieke poort.
De vraag is "heeft de fritsbox wel een IPv6 firewall?". Want porten openen op IPv4 is geen firewalling, dat is het openen van NAT translaties.
Dat hij het MAC adres gebruikt is wel een standaard begrip. Omdat een host meerdere dynamische IPv6 adressen kan aanvragen. Is het anders niet te doen qua forwarding. Een fixed IPv6 op de host en dan naar dat MAC adres doorsturen, werkt dat?
Op zich past dat wel bij het verschil van NAT IPv4 en Routing IPv6. De fritsbox gaat er vanuit dat hij het verkeer routed doorzet naar de host. En dat jij op de host de hostfirewall opent voor de specifieke poort.
De vraag is "heeft de fritsbox wel een IPv6 firewall?". Want porten openen op IPv4 is geen firewalling, dat is het openen van NAT translaties.
Dat hij het MAC adres gebruikt is wel een standaard begrip. Omdat een host meerdere dynamische IPv6 adressen kan aanvragen. Is het anders niet te doen qua forwarding. Een fixed IPv6 op de host en dan naar dat MAC adres doorsturen, werkt dat?
[ Voor 24% gewijzigd door stormfly op 16-02-2017 07:16 ]
die route wil je wel. Hoe gaan je containers anders IPv6 krijgen?nhimf schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 23:02:
[...]
Dat kan werken, maar eigenlijk wil ik zo veel mogelijk al bij de router al tegenhouden. Het gaat om maar een paar IP's en een paar poorten.
Maar deze optie houd ik in elk geval in het achterhoofd!
Op deze manier? http://blog.si6networks.c...&m=1#c2704075865951553675stormfly schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 07:37:
https://m.theregister.co....st_fragmentation_attacks/
Iedereen zijn filters al geïmplementeerd? ;-)
@Maurits van Baerlenee dat is de test om je te testen of je filters werken. Ik zoek met name of je uberhaupt kunt filteren op MTU sizes in professionele routers zoals van Cisco. Dit PTB berichten zijn gemakkelijk te matchen maar dan wil je in dezelfde regel ook alles droppen met een MTU filter <1280 dan wordt het complex.
Zie ook regel 3 daar zoek ik naar.
Zie ook regel 3 daar zoek ik naar.
- Network ingress filtering (BCP 38) will not mitigate the attack, since the source address of ICMPv6 PTB messages need not be forged
- Things like the TCP MD5 option protect the application data stream, but have no effect on ICMPv6 error messages
- Many firewall implementations do not allow ICMPv6 PTB messages to be filtered based on the MTU value that they advertise
Ik heb laatst op kantoor een IPv6 tunnel van HE opgezet. Sindsdien klagen collega's dat de downloadsnelheid significant lager is dan voorheen, bijvoorbeeld bij gebruik van een IPv6-enabled Ubuntu mirror. Ik heb zelf even getest, en kom inderdaad niet boven 19 Mbit/s uit, terwijl dezelfde mirror via IPv4 ruim 300 Mbit/s haalt.
Waar zou dit aan kunnen liggen?
Waar zou dit aan kunnen liggen?
Je tunnelt... Je stuurt al jouw verkeer via een machine van HE waar anderen ook al hun verkeer langs sturen. Zelfs al heeft dat ding 10 gigabit, als 500 mensen gebruik maken van die dienst heb je maar 20 mbit over
En natuurlijk zullen ze wel meer endpoints hebben dan één, maar je snapt het principe
En natuurlijk zullen ze wel meer endpoints hebben dan één, maar je snapt het principe
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
Tja die tunnel servers dat is volgens mij een sterfhuis constructie als je SiXXS leest. Dus die schaalfactor zal erg slecht zijn, onlangs ook iemand in dit topic geweest met fors lage snelheden.
Jij hebt een IPv6 hobby @Zr40 maar verlies niet uit het oog dat jouw collegas liever gewoon snel IPv4 internet hebben om hun werk te kunnen doen;-)
#never enable your hobby in production environments ;-)
Jij hebt een IPv6 hobby @Zr40 maar verlies niet uit het oog dat jouw collegas liever gewoon snel IPv4 internet hebben om hun werk te kunnen doen;-)
#never enable your hobby in production environments ;-)
[ Voor 3% gewijzigd door stormfly op 16-02-2017 10:41 ]
Dat zou je denken, maar als dat echt de oorzaak is dan verwacht ik dat de daadwerkelijke snelheid varieert met tijd. Dat heb ik (nog) niet gezien.Paul schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 10:28:
Je tunnelt... Je stuurt al jouw verkeer via een machine van HE waar anderen ook al hun verkeer langs sturen. Zelfs al heeft dat ding 10 gigabit, als 500 mensen gebruik maken van die dienst heb je maar 20 mbit over
SixXS neem ik al jaren niet meer serieusstormfly schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 10:40:
Tja die tunnel servers dat is volgens mij een sterfhuis constructie als je SiXXS leest. Dus die schaalfactor zal erg slecht zijn, onlangs ook iemand in dit topic geweest met fors lage snelheden.
Uiteraard, ik heb ook direct de oude situatie hersteld nadat het probleem duidelijk is geworden.maar verlies niet uit het oog dat jouw collegas liever gewoon snel internet hebben ;-)
Leuke aanname maak je daar#never enable your hobby in production environments ;-)
[ Voor 4% gewijzigd door Zr40 op 16-02-2017 10:48 ]
Ik had als nieuwe klant in fUPC gewoon vorig jaar gewoon IPv6 gekregen, eigenlijk, op een Technicolor 7200. Dan ga ik er van uit dat de Technicolor 7210 het ook kan.Roetzen schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 10:26:
Gezien dit plaatje lijkt de uitrol van IPv6 bij Ziggo inderdaad volledig stil te liggen. Het enige modem dat IPv6 doet is de Ubee EVW321B. Daarbij werd IPv6 begin 2016 aangezet. En dat was het dan. Na april 2016 zet er weer een lichte daling in. Vermoedelijk de Ubees die uitvallen en vervangen worden door modems die geen IPv6 doen. Ik heb begrepen dat de Ubee EVW321b niet meer uitgeleverd wordt...
Deze week via de klantenservice IPv6 ook weer uit laten zetten, trouwens, omdat het ervoor zorgde dat ik niet naar m'n werk kon VPN'nen voor Remote Desktop (met in Windows ingebouwde VPN naar router hier op werk) en m'n vriendin voor haar werk geen toegang had tot het universiteitsnetwerk (via een VPN-infra van Sophos, meen ik). Eerder al eens een paar uur met zowel systeembeheerder van werk als technische dienst Ziggo geprobeerd dingen 'normaal' aan de praat te krijgen, maar lukte met geen mogelijkheid.
Nu dus maar terug naar IPv4 en alles werkt opeens perfect.
Tsja. Ik wil best mee in de vaart der volkeren, maar af en toe vanaf huis kunnen werken is voor mij belangrijker dan uit principe een IPv6-verbinding hebben. Dit soort dingen moeten eerst gewoon gaan werken, anders blijf je weerstand houden. Vent van Ziggo zei ook dat ze het probleem "heel vaak zien en regelmatig mensen terugzetten". Als je links mondjesmaat mensen overzet en rechts steeds weer mensen terugzet, blijven je absolute aantallen dus ongeveer gelijk
Hier op kantoor (fZiggo gebied) is recent de TC7210 vervangen door de Connect Box. Ik zie in de web interface van beide modems links en rechts hints naar IPv6, ik ben er wel zeker van dat deze modems er intern ondersteuning voor hebben, maar dat het administratief niet is ingeschakeld.Twam schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 13:35:
[...]
Ik had als nieuwe klant in fUPC gewoon vorig jaar gewoon IPv6 gekregen, eigenlijk, op een Technicolor 7200. Dan ga ik er van uit dat de Technicolor 7210 het ook kan.
offtopic:
Wel een enorm gaar ding, die Connect Box. Als iemand vergeet om uit te loggen in de web interface dan mag je er zelf een half uur niet meer in
Wel een enorm gaar ding, die Connect Box. Als iemand vergeet om uit te loggen in de web interface dan mag je er zelf een half uur niet meer in
[ Voor 20% gewijzigd door Zr40 op 16-02-2017 13:46 ]
Hier fUPC met een Connect Box en IPv6 (DS-Lite).
Dat ligt dus niet aan IPv6, maar eerder aan een brak endpoint aan de andere kant.Twam schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 13:35:
[...]
Ik had als nieuwe klant in fUPC gewoon vorig jaar gewoon IPv6 gekregen, eigenlijk, op een Technicolor 7200. Dan ga ik er van uit dat de Technicolor 7210 het ook kan.
Deze week via de klantenservice IPv6 ook weer uit laten zetten, trouwens, omdat het ervoor zorgde dat ik niet naar m'n werk kon VPN'nen voor Remote Desktop (met in Windows ingebouwde VPN naar router hier op werk) en m'n vriendin voor haar werk geen toegang had tot het universiteitsnetwerk (via een VPN-infra van Sophos, meen ik). Eerder al eens een paar uur met zowel systeembeheerder van werk als technische dienst Ziggo geprobeerd dingen 'normaal' aan de praat te krijgen, maar lukte met geen mogelijkheid.
Nu dus maar terug naar IPv4 en alles werkt opeens perfect.
Tsja. Ik wil best mee in de vaart der volkeren, maar af en toe vanaf huis kunnen werken is voor mij belangrijker dan uit principe een IPv6-verbinding hebben. Dit soort dingen moeten eerst gewoon gaan werken, anders blijf je weerstand houden. Vent van Ziggo zei ook dat ze het probleem "heel vaak zien en regelmatig mensen terugzetten". Als je links mondjesmaat mensen overzet en rechts steeds weer mensen terugzet, blijven je absolute aantallen dus ongeveer gelijk
Daar kan Ziggo niets aan doen, maar het is eerder de Sophos VPN software.
Zo krijgt IPv6 dus een slechte naam terwijl het totaal niet aan het protocol ligt.
Bij mijn schoonouders (fZiggo) vorige week een ubee vervangen voor zo'n ConnectBox. Geen spoor kunnen vinden van IPv6...bartvb schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 13:45:
Hier fUPC met een Connect Box en IPv6 (DS-Lite).
Ik denk eigenlijk dat dat eerder ligt aan de CGNAT waar je mee te maken krijgt als je IPv6 gebruikt bij UPC, aangezien zij ipv dual-stack gekozen hebben voor DS-Lite.Snow_King schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 14:54:
[...]
Dat ligt dus niet aan IPv6, maar eerder aan een brak endpoint aan de andere kant.
Daar kan Ziggo dus prima wat aan doen.
[ Voor 5% gewijzigd door CyBeR op 16-02-2017 15:21 ]
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Dat zou eventueel kunnen, maar dan ligt het nog steeds niet aan IPv6. Maar aan het feit dat er CGNAT wordt gebruikt.CyBeR schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 15:21:
[...]
Ik denk eigenlijk dat dat eerder ligt aan de CGNAT waar je mee te maken krijgt als je IPv6 gebruikt bij UPC, aangezien zij ipv dual-stack gekozen hebben voor DS-Lite.
Daar kan Ziggo dus prima wat aan doen.
Als nou de andere kant al gewoon IPv6 zou spreken was er helemaal niets aan de hand.
Zo gaan we mensen weer in een kip-ei situatie stoppen die eens klaar moet zijn.
Los van het feit dat het dus ook niet werkte met de standaard Windows-implementatie van PPTP en een Asus-router.Snow_King schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 14:54:
[...]
Dat ligt dus niet aan IPv6, maar eerder aan een brak endpoint aan de andere kant.
Daar kan Ziggo niets aan doen, maar het is eerder de Sophos VPN software.
Zo krijgt IPv6 dus een slechte naam terwijl het totaal niet aan het protocol ligt.
Ik zei dus ook niet dat het aan het protocol ligt, ik zei juist ook dat de gebrekkige ondersteuning voor niet heel gekke of specialistische dingen de acceptatie in de weg zit. Implementatie en protocol zijn wat mij betreft onlosmakelijk met elkaar verbonden. Zolang de normale gebruiker tegen dingen aanloopt die na een overgang op IPv6 opeens niet meer kunnen, is het logisch dat er imagoproblemen ontstaan en mensen terug willen. Problemen met diensten/producten van jongens als Microsoft, Asus, Sophos (en daarvoor Cisco, bij de UvA) lijken me echt wel onderdeel van de discussie: dat zijn geen kleine spelers meer die je zo even terzijde schuift. Dan moet je als industrie ook gewoon hand in eigen boezem steken en zorgen dat op grote conferenties etc. betere/correcte implementatie van IPv6 hoger op de agenda komt.
Ik was gerust blij dat ik een IPv6-verbinding had hoor, begrijp me niet verkeerd. Als iedereen vasthoudt aan verouderde protocollen zaten we nu nog allemaal met een inbelmodem te klooien. Maar als ik moet kiezen tussen MS en Asus achter de broek zitten tot zij mijn probleem oplossen, of Ziggo bellen of ik weer op IPv4 mag... Tsja, met de ene zit ik dezelfde middag thuis te werken, met de ander heb je kans dat het over 2 jaar nog niet werkt. Ik vind gerust dat problemen bij de wortel moeten worden opgelost, maar als consument heb ik toch nog wel eens de neiging toch voor de makkelijke/snellere workaround te gaan
Open de developer tools eens, ga in de web interface eens naar Admin / Info (of Beheer / Informatie) en kijk naar de laatste getter.xml request. Duidelijke sporen van IPv6 ondersteuningSt00mwals schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 15:20:
[...]
Bij mijn schoonouders (fZiggo) vorige week een ubee vervangen voor zo'n ConnectBox. Geen spoor kunnen vinden van IPv6...
[ Voor 12% gewijzigd door Zr40 op 16-02-2017 16:10 ]
Zojuist KPN glasvezel in een nieuwbouw woning aangesloten. Hoppa, ipv6.
Nu nog uitzoeken wat ik er mee kan en wil doen
Signature van nature
Bezoek eens: http://test-ipv6.com/Sircuri schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 00:51:
Zojuist KPN glasvezel in een nieuwbouw woning aangesloten. Hoppa, ipv6.
Wat komt daar uit?
Zal ik van middag nog even doen thuis. Ik kon overigens http://ipv6.google.com ineens bereiken. En dan kon ik voorheen nooit.Snow_King schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 06:28:
[...]
Bezoek eens: http://test-ipv6.com/
Wat komt daar uit?
Signature van nature
Ik zag deze post voorbij komen op de ziggo Community site:
https://community.ziggo.n...89/index3.html#post144368
Dus hier wordt gesteld dat die nieuwe connect box bij nieuwe klanten al ipv6 moet geven?
Dus hier wordt gesteld dat die nieuwe connect box bij nieuwe klanten al ipv6 moet geven?
Het zijn inderdaad applicaties die de uitrol bemoeilijken - VPN met PPTP is bijvoorbeeld allang onveilig en verouderd, maar ladingen bedrijven gebruiken het nog steeds. Een andere grote groep is gebruikers van Plex (waarmee je overal de films/muziek vanaf je eigen PC kan syncen en afspelen) - dat is inmiddels erg populair geworden, maar werkt nog niet met IPv6.Twam schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 13:35:
Deze week via de klantenservice IPv6 ook weer uit laten zetten
Het probleem met die applicaties is niet zozeer dat het niet meer werkt zodra IPv6 actief is, maar dat het een routeerbaar IPv4 adres nodig heeft. Dat Ziggo geen routeerbaar IPv4 adres meer levert wanneer ze IPv6 aanbieden helpt daar natuurlijk compleet niet bij.
Bij nieuwe klanten als het goed is wel.duvekot schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 08:58:
Ik zag deze post voorbij komen op de ziggo Community site:
Ik als bestaande klant kreeg een connectbox na een upgrade van mn abonnement.
Vervolgens moest ik zelf vragen om ipv6. en kreeg ik eerst te horen dat ik dat nog niet kon krijgen.
Pas na verder aandringen (via twitter) werd ik van ipv6 voorzien.
Wellis waar via DS lite.
Als die applicaties een routeerbaar IPv4 adres nodig hebben, dan ondersteunen die applicaties dus geen IPv6, want als ze dat wel zouden doen dan konden ze ook met alleen een routeerbaar IPv6 adres werken. Het manco ligt dan dus wel degelijk bij die applicaties.Zr40 schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 09:34:
Het probleem met die applicaties is niet zozeer dat het niet meer werkt zodra IPv6 actief is, maar dat het een routeerbaar IPv4 adres nodig heeft. Dat Ziggo geen routeerbaar IPv4 adres meer levert wanneer ze IPv6 aanbieden helpt daar natuurlijk compleet niet bij.
En hoe bevalt DS-Lite bij jou? Ook problemen gehad met bepaalde applicaties of merk je weinig of niets tov je eerdere situatie met IPv4 only?agresionpower schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 10:30:
[...]
Pas na verder aandringen (via twitter) werd ik van ipv6 voorzien.
Wellis waar via DS lite.
Wat ik bedoel is dat de afwezigheid van het IPv4 adres het stuk maakt, niet de aanwezigheid van IPv6.Roetzen schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 12:34:
[...]
Als die applicaties een routeerbaar IPv4 adres nodig hebben, dan ondersteunen die applicaties dus geen IPv6, want als ze dat wel zouden doen dan konden ze ook met alleen een routeerbaar IPv6 adres werken. Het manco ligt dan dus wel degelijk bij die applicaties.
Dient de applicatie dan niet gewoon te communiceren ongeacht of er een IPv4 adres is, routeerbaar of niet?Zr40 schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 12:44:
[...]
Wat ik bedoel is dat de afwezigheid van het IPv4 adres het stuk maakt, niet de aanwezigheid van IPv6.
heb je trouwens ansich niet altijd een IPv4 adres als in AIPIPA (of is 't v4 gedeelte "uitgevink" en dus geen ip op v4?
Maar dan nog, d'r zit een dependency op een v4 IP.... lijkt mij dan ook wat boven werd aangehaald een app-issue.
Als het apparaat geen van de aanwezige protocollen spreekt en het protocol dat het apparaat wel spreekt is niet aanwezig of niet op de juiste manier aanwezig, dan kan het apparaat dus niet communiceren.Dutch2007 schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 12:55:
Dient de applicatie dan niet gewoon te communiceren ongeacht of er een IPv4 adres is, routeerbaar of niet?
Dat ligt niet aan de protocollen die er wel zijn, dat ligt aan het feit dat het benodigde protocol er NIET is.
Als je een campingkoelkast hebt die alleen op 12v werkt, en je hebt alleen maar netspanning tot je beschikking, ligt het dan aan de netspanning dat je apparaat niet werkt?
Rhàshan - Aditu Sunlock
Ik heb 2 keer gehad dat ik een game sessie niet op kon zetten. ik vermoed dat dat een DS-lite issue was maar daar heb ik verder geen bewijs voor.Roetzen schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 12:34:
[...]
Als die applicaties een routeerbaar IPv4 adres nodig hebben, dan ondersteunen die applicaties dus geen IPv6, want als ze dat wel zouden doen dan konden ze ook met alleen een routeerbaar IPv6 adres werken. Het manco ligt dan dus wel degelijk bij die applicaties.
[...]
En hoe bevalt DS-Lite bij jou? Ook problemen gehad met bepaalde applicaties of merk je weinig of niets tov je eerdere situatie met IPv4 only?
Verder werkt het allemaal prima, maar heel veel gekke dingen doe ik dan ook niet met mijn thuisverbinding.
Heb overigens wel een issue laten aanmaken bij playstation, maar die begrepen er echt compleet niks van toen ik het uitlegde. Maar dat laatste had ik stiekem ook wel verwacht.
Test with IPv4 DNS recordSnow_King schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 06:28:
[...]
Wat komt daar uit?
ok (0.046s) using ipv4
Test with IPv6 DNS record
ok (0.045s) using ipv6
Test with Dual Stack DNS record
ok (0.235s) using ipv6
Test for Dual Stack DNS and large packet
ok (2.267s) using ipv6
Test IPv4 without DNS
ok (1.377s) using ipv4
Test IPv6 without DNS
ok (1.369s) using ipv6
Test IPv6 large packet
ok (2.278s) using ipv6
Test if your ISP's DNS server uses IPv6
ok (2.271s) using ipv6
Find IPv4 Service Provider
ok (0.832s) using ipv4
Find IPv6 Service Provider
ok (0.164s) using ipv6 ASN 1136
Signature van nature
Bij Ziggo is er nog een verbeterpuntje....Snow_King schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 06:28:
[...]
Wat komt daar uit?
Test met een IPv4 DNS record
goed (0.085s) gebruik makend van ipv4
Test met een IPv6 DNS record
goed (0.063s) gebruik makend van ipv6
Test met een Dual Stack DNS record
goed (0.495s) gebruik makend van ipv6
Test met een Dual Stack DNS en grote pakketten
goed (0.073s) gebruik makend van ipv6
Test IPv4 zonder DNS
goed (0.080s) gebruik makend van ipv4
Test IPv6 zonder DNS
goed (0.121s) gebruik makend van ipv6
Test IPv6 met grote pakketten
goed (0.445s) gebruik makend van ipv6
Test of uw ISP's DNS server IPv6 gebruikt
slecht (2.110s)
Vind IPv4 Service Provider
goed (0.643s) gebruik makend van ipv4 ASN 9143
Vind IPv6 Service Provider
goed (0.684s) gebruik makend van ipv6 ASN 9143
De DNS servers van Ziggo doen het nog niet goed in een IPv6 only omgeving. Geen halszaak, maar toch...
Kan iemand met DS-lite dezelfde test doen?Roetzen schreef op zondag 19 februari 2017 @ 15:24:
[...]
Test of uw ISP's DNS server IPv6 gebruikt
slecht (2.110s)
...
De DNS servers van Ziggo doen het nog niet goed in een IPv6 only omgeving. Geen halszaak, maar toch...
Sure:
Test with IPv4 DNS record
ok (0.070s) using ipv4
ok (0.214s) using ipv6
ok (0.381s) using ipv6
ok (0.341s) using ipv6
Test IPv4 without DNS
ok (0.146s) using ipv4
Test IPv6 without DNS
ok (0.167s) using ipv6
Test IPv6 large packet
ok (0.393s) using ipv6
timeout (15.010s)
ok (0.724s) using ipv4 ASN 6830
ok (0.499s) using ipv6 ASN 6830
Edit: Oops. Ik gebruik hier een eigen DNS server, die gaf 10/10, bovenstaande is resultaat met:
84.116.46.21
en
2001:b88:1002::10
als DNS servers (ergens op internet gevonden).
Test with IPv4 DNS record
ok (0.070s) using ipv4
ok (0.214s) using ipv6
ok (0.381s) using ipv6
ok (0.341s) using ipv6
Test IPv4 without DNS
ok (0.146s) using ipv4
Test IPv6 without DNS
ok (0.167s) using ipv6
Test IPv6 large packet
ok (0.393s) using ipv6
timeout (15.010s)
ok (0.724s) using ipv4 ASN 6830
ok (0.499s) using ipv6 ASN 6830
Edit: Oops. Ik gebruik hier een eigen DNS server, die gaf 10/10, bovenstaande is resultaat met:
84.116.46.21
en
2001:b88:1002::10
als DNS servers (ergens op internet gevonden).
[ Voor 20% gewijzigd door bartvb op 19-02-2017 19:47 ]
Op m'n FreeBSD bak heb ik firewall met logging aanstaan, deze logt ook continu deze berichten:
Ik heb deze eigenlijk altijd al genegeerd, omdat alles toch wel werkte. Ik ben er nu aan het verdiepen wat dat type ICMP bericht eigenlijk doet. Ik weet nu ongeveer wat het betekent, maar ik heb geen flauwe idee waarom.
De ICMPv6 message komt van mijn router af. Het 4::a adres is een van vele op die host004. Dit vind ik nog het vreemdste.
Hoe kan ik dit 'probleem' aanvliegen om op te lossen?
code:
1
| Feb 19 19:41:45 host004 kernel: ipfw: 65000 Deny ICMPv6:137.0 [fe80::9xcc:83xf:febx:3x3x] [2a00:xxxx:xxxx:4::a] in via vlan4 |
Ik heb deze eigenlijk altijd al genegeerd, omdat alles toch wel werkte. Ik ben er nu aan het verdiepen wat dat type ICMP bericht eigenlijk doet. Ik weet nu ongeveer wat het betekent, maar ik heb geen flauwe idee waarom.
De ICMPv6 message komt van mijn router af. Het 4::a adres is een van vele op die host004. Dit vind ik nog het vreemdste.
Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/
Hûh? Wat is er op te lossen, dan?Keiichi schreef op zondag 19 februari 2017 @ 20:46:
...Hoe kan ik dit 'probleem' aanvliegen om op te lossen?
Je hebt besloten om icmp-redirect messages in je firewall te blokkeren. Vervolgens schrijft-ie in z'n log weg als er een icmp-redirect message geblokkeerd is. Ik zie het probleem niet
QnJhaGlld2FoaWV3YQ==
Ik kreeg ook alleen van dat specifiek IP adres een redirect, overige 10 ipv6 adressen die geconfigureerd staan krijgen geen ipv6 redirect.Brahiewahiewa schreef op maandag 20 februari 2017 @ 02:47:
[...]
Hûh? Wat is er op te lossen, dan?
Je hebt besloten om icmp-redirect messages in je firewall te blokkeren. Vervolgens schrijft-ie in z'n log weg als er een icmp-redirect message geblokkeerd is. Ik zie het probleem niet
Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/
Kennelijk gebruikt die host jouw FreeBSD router terwijl hij volgens jouw router de next-hop ook zelf zou kunnen bereiken, daarom verstuurt die laatste een redirect.Keiichi schreef op zondag 19 februari 2017 @ 20:46:
Op m'n FreeBSD bak heb ik firewall met logging aanstaan, deze logt ook continu deze berichten:
code:
1 Feb 19 19:41:45 host004 kernel: ipfw: 65000 Deny ICMPv6:137.0 [fe80::9xcc:83xf:febx:3x3x] [2a00:xxxx:xxxx:4::a] in via vlan4
Update 4.07 van mijn Playstation 4. Nog steeds zelfde verhaal.
PS4 neemt IPv6 adres via SLAAC, vraagt nog om wat spul via DHCPv6, doet request naar PSN en daarna radiostilte
PS4 neemt IPv6 adres via SLAAC, vraagt nog om wat spul via DHCPv6, doet request naar PSN en daarna radiostilte
Best straf om te zien dat wereldwijd de IPv6 uitrol zo traag gaat, terwijl het in België de normaalste zaak van de wereld is
.
Het is ook vreselijk om te zien. ISP's blijven het maar uitstellen en uitstellen. Excuus-truus de hele tijd maar spelen waarom het niet kan.Lulukai schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 18:48:
Best straf om te zien dat wereldwijd de IPv6 uitrol zo traag gaat, terwijl het in België de normaalste zaak van de wereld is
Dat is gewoon onzin, de échte, échte wil ontbreekt gewoon.
De echte noodzaak (voor die ISP's, voor de duidelijkheid
) ook...
Rhàshan - Aditu Sunlock
Let op:
Let op: Blijf netjes reageren, en laat dit topic niet verzanden in een "wellus / nietus" discussie.. Opmerkingen als "het werkt hier ook" zijn ook niet gewenst.
Let op: Blijf netjes reageren, en laat dit topic niet verzanden in een "wellus / nietus" discussie.. Opmerkingen als "het werkt hier ook" zijn ook niet gewenst.