Het grote IPv6 topic

Pagina: 1 ... 64 ... 130 Laatste
Acties:

• Roetzen
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10:50

Roetzen

he.net Certified Sage

Verwijderd schreef op zondag 14 februari 2016 @ 15:44:
Wat ik nog aan hardcoded ipv4 adressen in URL's tegenkom.... Drama.
Hard coderen van data is altijd een slecht idee. Met of zonder IPv6. Quick and dirty werk dus...
Effin, comes with the job.
Precies. Had je maar een vak moeten leren. :)

Veel succes!

Ripe Atlas probes 17297 en 26115

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Roetzen schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 15:28:
[...]

Wel grappig om die discussie nog eens even diagonaal door te lezen. Het is twee jaar geleden en we zijn eigenlijk nog niets opgeschoten. Ziggo gaat nog steeds "dit jaar uitrollen" en er zijn nog steeds mensen die IPv6 niet zien zitten en het overbodig vinden.

Tja, SIDN heeft ook geen tanden en ik weet ook niet of een wettelijke verplichting wel het goede middel is. Toch zou de overheid meer kunnen doen en ook moeten doen volgens mij. Kijk eens naar dit lijstje. Zo maar een greep uit websites van (semi)overheidsdiensten:
[..]
Geen van allen via IPv6 bereikbaar. Hier laat de overheid het toch duidelijk liggen. De overheid heeft dan wel niet de macht ISPs te verplichten IPv6 uit te rollen, maar ze heeft wel de macht om haar eigen websites per IPv6 bereikbaar te maken. en dat zou ze volgens mij dan ook ASAP moeten doen.
Ik host een overheidsdienst die expliciet vroeg om DNSSEC (kon ik niet in voorzien aangezien hun DNS door MinAZ wordt gedaan), IPv6 en TLS op hun site. Ze zijn er dus wel, hoewel deze specifieke een voorbeeldfunctie achtte te hebben.
En o ja, ik heb zelf natuurlijk al lang IPv6. Ik ben heus niet op Ziggo gaan wachten. Ik heb al meer dan vijf jaar een tunnel van SixXs en een tunnel van he.net.
Vijf maar? Broekie :P Ik had al een tunnel toen SixXS nog niet bestond en IPng nog wel, en de adressen met 3ffe begonnen.

[ Voor 3% gewijzigd door CyBeR op 14-02-2016 16:47 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:59
CAPSLOCK2000 schreef op zondag 14 februari 2016 @ 15:05:
[...]

Je kan meer dan vijftien jaar terug gaan en nog dit soort verhalen vinden :(

[...]

Op ip6.nl staat een hele verzameling van dit soort lijstjes met websites uit verschillende sectoren. Bijna overal staat het er slecht voor. Ik heb er drie aan vijf sterren geholpen. Op grond van die ervaring durf ik te zeggen dat het goed te doen is als je maar genoeg tijd neemt. De meeste organisaties vernieuwen iedere paar jaar hun hele website. Als je bij zo'n redesign rekening houdt me ipv6 dan kost het nauwelijks extra werk. Zo'n beetje alle grote webservers, besturingssystemen, CMSen en frameworks zijn er klaar voor en waar dat niet zo is zijn er meestal goede alternatieven. Voor mail is het ook goed te doen en voor dns is het zelfs triviaal.
Er zijn nog genoeg problemen om op te lossen maar er is ook heel veel wel mogelijk. In veel gevallen is het niet meer dan een kwestie van het aan zetten.
Als je daar echter IPv6 oppert krijg je nog steeds de vraag of het écht moet....

Zo ben ik nauw betrokken bij het Ceph project, wat open source is. Daar ben ik nieuwe mirrors aan het regelen en heb ik IPv6 als eis gesteld. Daat krijg ik ook de vraag van mensen of het echt wel moet. JA

• DavidZH
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12:30
Ik ben zelf NIET werkzaam in de IT-sector, maar ben wel zeer geïnteresseerd in deze ontwikkelingen.
Sinds vorige week uitgevonden dat Ziggo ons op DS heeft gezet (niet lite, want het IPv4 adres is niet veranderd).
Nu zou ik me graag willen inlezen in de fundamentals van IPv6 zodat ik hier thuis de boel kan voorbereiden op wat komen gaat (blijft natuurlijk vreselijk koffiedik kijken.... :( ).
Zelf gebruik ik externe toegang om bij mijn NAS te komen via L2TP VPN (wat helaas niet werkt op Android). Later uit te breiden naar mijn domotica en een statische website.

Zouden jullie me kunnen wijzen in de richting van (goed leesbare?) betrouwbare info. Maakt me niet uit of het online, PDF, of papier is. Nederlands of Engels.

• Maurits van Baerle
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
DavidZH schreef op maandag 15 februari 2016 @ 11:51:
Sinds vorige week uitgevonden dat Ziggo ons op DS heeft gezet (niet lite, want het IPv4 adres is niet veranderd).
Ah, interessant. Waar woon je en wat voor modem heb je? Zit je in voormalig Ziggo of voormalig UPC gebied? Hoe scoor je op http://ipv6-test.com?

Wat info betreft, er is natuurlijk een hoop erg technische informatie te vinden maar ik weet niet of je daar op zit te wachten. Als je wat meer over de praktijk van IPv6 en de gevolgen voor gebruikers (en het hele internet) wil lezen dan zijn de stukken die Iljitsch van Beijnum regelmatig schrijft voor Ars Technica over het opraken van IPv4 en de opkomst van IPv6 een erg goede inleiding.

[ Voor 38% gewijzigd door Maurits van Baerle op 15-02-2016 12:25 ]

Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Maurits van Baerle schreef op maandag 15 februari 2016 @ 12:20:
[...]

Ah, interessant. Waar woon je en wat voor modem heb je? Zit je in voormalig Ziggo of voormalig UPC gebied? Hoe scoor je op http://ipv6-test.com?

Wat info betreft, er is natuurlijk een hoop erg technische informatie te vinden maar ik weet niet of je daar op zit te wachten. Als je wat meer over de praktijk van IPv6 wil lezen dan zijn de stukken die Iljitsch van Beijnum regelmatig schrijft op Ars Technica over het opraken van IPv4 en de opkomst van IPv6 een erg goede inleiding.
Ik gok dat hij, net als bij mij in omg Utrecht, zijn modem in dual stack modus aantrof. Maar er nog geen actieve IPv6 configuratie gepusht is naar het modem. Mij modem is nu van modus: IPv4 naar DS gegaan maar zonder config :) hebben buren ook.

Of heb je een werkende IPv6 conig DavidZH?

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Ik zie Rijswijk in z'n profiel, dat zou volgens mij voormalig Ziggo betekenen en volgens mij is Ziggo bezig om in "Groot Den Haag" volledig Dual Stack uit te rollen. De post van Vincent Derksen wijst daar in ieder geval wel op.

• DavidZH
Maurits van Baerle schreef op maandag 15 februari 2016 @ 12:20:
[...]

Ik woon idd in Rijswijk (Casema - Wanadoo - Online - Ziggo) en heb een UBEE EVW3200 in bridge. Daarachter hangt een Netgear WNDR3700 v2 op stock firmware (1.0.0.12; erg oud, maar uptime van ∞..., latere versies liepen continue vast). Mijn MacBookPro waarop ik dit typ heeft een IPv6 adres.

De score op IPv6-test.com is 14/20. Zij stellen dat dat vooral door Firefox komt omdat die IPv4 prefereert boven een tunnel wat ik klaarblijkelijk heb. (Als ik naar Google.nl ga heb ik wel volledig v6 volgens de 4or6 plugin. Maar dat is echt de enige...)
edit: na de speedtest en de pingtest krijg ik ineens 17/20. De pingtest was 100% loss op IPv4 8)7 De speedtest was 111Mb/s op IPv4 en 72Mb/s op IPv6 op een 120Mb abo (via WiFi).

En thanx voor de link! Ga ik eens rustig lezen.

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

DavidZH schreef op maandag 15 februari 2016 @ 13:22:
[...]
Mijn MacBookPro waarop ik dit typ heeft een IPv6 adres.
Waarmee begint dit adres? IPv6 adressen die met fe80: beginnen tellen niet mee; dat zijn link-local adressen. Alles met IPv6 support heeft zo'n adres.

• stormfly
  • Nu online
Ik zit bij Cisco Live in Berlijn deze week maar no way dat hier IPv6 is op het WiFi. Beetje gemiste kans, met duizenden netwerk nerds :)

Edit: mybad https://twitter.com/vlinder_nl/status/699188208094019584

Zat ik er mooi even naast:)

[ Voor 33% gewijzigd door stormfly op 15-02-2016 15:29 ]

• stormfly
  • Nu online
DavidZH schreef op maandag 15 februari 2016 @ 13:22:
[...]

Ik woon idd in Rijswijk (Casema - Wanadoo - Online - Ziggo) en heb een UBEE EVW3200 in bridge. Daarachter hangt een Netgear WNDR3700 v2 op stock firmware (1.0.0.12; erg oud, maar uptime van ∞..., latere versies liepen continue vast). Mijn MacBookPro waarop ik dit typ heeft een IPv6 adres.

De score op IPv6-test.com is 14/20. Zij stellen dat dat vooral door Firefox komt omdat die IPv4 prefereert boven een tunnel wat ik klaarblijkelijk heb. (Als ik naar Google.nl ga heb ik wel volledig v6 volgens de 4or6 plugin. Maar dat is echt de enige...)
edit: na de speedtest en de pingtest krijg ik ineens 17/20. De pingtest was 100% loss op IPv4 8)7 De speedtest was 111Mb/s op IPv4 en 72Mb/s op IPv6 op een 120Mb abo (via WiFi).

En thanx voor de link! Ga ik eens rustig lezen.
Bijzonder want in de zeer wispelturige uitingen van ziggo is ook ooit eens een uitspraak gedaan, dat bridge klanten pas als laatste zouden gaan functioneren.

Zeelandnet schijnt goed te werken met bridge modus en IPv6 dus het kan technisch wel.

• DavidZH
Zr40 schreef op maandag 15 februari 2016 @ 13:24:
[...]

Waarmee begint dit adres? IPv6 adressen die met fe80: beginnen tellen niet mee; dat zijn link-local adressen. Alles met IPv6 support heeft zo'n adres.
begint met 2002:...

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:00
stormfly schreef op maandag 15 februari 2016 @ 14:55:
Ik zit bij Cisco Live in Berlijn deze week maar no way dat hier IPv6 is op het WiFi. Beetje gemiste kans, met duizenden netwerk nerds :)

Edit: mybad https://twitter.com/vlinder_nl/status/699188208094019584

Zat ik er mooi even naast:)
Deden ze dat op FOSDEM beter (als sponsor) :)
Ah tss ze doen het dus wel .. duivelse edits >:)

[ Voor 6% gewijzigd door gekkie op 15-02-2016 15:53 ]

• CyBeR
  • Niet online
2002::/16 is 6to4. Dat is een automatisch tunnelmechanisme, niet iets van Ziggo. Je kunt dat imo beter uit zetten op je router.
gekkie schreef op maandag 15 februari 2016 @ 15:53:
[...]

Deden ze dat op FOSDEM beter (als sponsor) :)
Ah tss ze doen het dus wel .. duivelse edits >:)
Op FOSDEM had ik in de eerste instantie niet eens door dat het default netwerk met NAT64 werkte. Pas toen ik zelf wilde weten welk IP subnet ze gebruikten merkte ik dat ik helemaal geen IPv4-adres had.

[ Voor 51% gewijzigd door CyBeR op 15-02-2016 15:58 ]

• stormfly
  • Nu online
En jij weet zeker dat je modem in bridge staat? Wil je eens een screenshot van de WAN page van je router posten met de laatste (dus niet het eerste) octet geanonimiseerd?

Als ik tcviper zijn post in het ziggo topic van net lees lijkt het alsof hij ook zijn twijfels heeft of het in bridge out of the box werkt?

Zou wel weer een stap verder zijn van ziggo als de bridge klanten nu ook IPv6 kunnen krijgen.

Kan je pingen naar ipv6.google.com

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:40
Juist, dan vertel mij aub es:

Op mijn eigen (Cisco RV320) router de volgende opties voor IPV6:
WAN Type: Obtain IP automatically, Static, SLAAC
DHCP-PD: enable/disable
LAN IPV6 Address: ...........
Lan Prefix assignment: Without any action, configure RA auto, configure DHCPv6 auto, configure RA and DHCPv6 auto.

Wat moet daar dan gekozen worden? :)

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

• stormfly
  • Nu online
CyBeR schreef op maandag 15 februari 2016 @ 15:56:
[...]

2002::/16 is 6to4. Dat is een automatisch tunnelmechanisme, niet iets van Ziggo. Je kunt dat imo beter uit zetten op je router.
Jij bent goed wakker :) dan ben ik wel benieuwd wat David dan echt heeft draaien?

• stormfly
  • Nu online
lama

[ Voor 92% gewijzigd door stormfly op 15-02-2016 16:05 ]

• DavidZH
stormfly schreef op maandag 15 februari 2016 @ 15:58:
[...]

En jij weet zeker dat je modem in bridge staat? Wil je eens een screenshot van de WAN page van je router posten met de laatste (dus niet het eerste) octet geanonimiseerd?

Kan je pingen naar ipv6.google.com
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/gs6FOh0toMmZBwJS5hRQxn3x/thumb.pngAfbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/eqeJS86bsaleTpEDmULHzz62/thumb.pngAfbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/C7dFRFdo9OlYErUhP8gruG5e/thumb.png
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/NhNsYFF7Um1sfzrTgd8fp9x7/thumb.png

En neen. "Unknown host" maar een lookup geeft wel resultaat....

Het lijkt er op dat het modem de tunnel genereert richting mijn router. Mijn modem heeft nu een uptime van 212 dagen, zal hem eens resetten.

Ben nu al blij dat ik hier kwam vragen!

• tcviper
DavidZH schreef op maandag 15 februari 2016 @ 16:49:
[...]

[afbeelding][afbeelding][afbeelding]
[afbeelding]

Het lijkt er op dat het modem de tunnel genereert richting mijn router. Mijn modem heeft nu een uptime van 212 dagen, zal hem eens resetten.

Ah ja dat is een 6to4 tunnel, niet het echte werk :)

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Mijn modem heeft nu een uptime van 212 dagen, zal hem eens resetten.
Grote kans dat je dan nu meteen een firmware update mee krijgt (met extra IPv6 support). Je huidige is v1.0.0.12. Ben benieuwd of dat na een reboot nog steeds zo is...

• DavidZH
Maurits van Baerle schreef op maandag 15 februari 2016 @ 16:55:
[...]

Grote kans dat je dan nu meteen een firmware update mee krijgt (met extra IPv6 support). Je huidige is v1.0.0.12. Ben benieuwd of dat na een reboot nog steeds zo is...
Die firmware is van mijn router, die gaat niet automagisch mee.... En nieuwere firmware wil ik niet want die heeft een "verbeterde" UI, maar veel te zwaar voor de chipset. Word daar heel stroperig van. En ook de routerfunctie gaat behoorlijk achteruit. Veel drop-outs.
Ik ga binnenkort wel kijken voor een nieuwe. Want ik begin aan mijn max te komen met de WiFi gezien mijn Ziggo lijn (150 Mbit).

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Stom, niet gezien dat dat niet de Ubee interface was. Heb je je Ubee als gerestart? Zou je anders voordat je dat doet even je huidige firmware kunnen noteren?

• stormfly
  • Nu online
[...]

[afbeelding][afbeelding][afbeelding]
[afbeelding]

Hmm vreemd want wie is dan de provider van het IPv6 tunnel segment?

• stormfly
  • Nu online
Maurits van Baerle schreef op maandag 15 februari 2016 @ 17:03:
Stom, niet gezien dat dat niet de Ubee interface was. Heb je je Ubee als gerestart? Zou je anders voordat je dat doet even je huidige firmware kunnen noteren?
Gokje 7006 en na de reboot 7009 :p

• DavidZH
stormfly schreef op maandag 15 februari 2016 @ 17:06:
[...]

Gokje 7006 en na de reboot 7009 :p
Nope! 9.9.6007 voor én na reboot.

• stormfly
  • Nu online
Kan zijn dat ik wat cijfers verwisselde :p de voorste en achterste bijvoorbeeld :p

• CyBeR
  • Niet online
stormfly schreef op maandag 15 februari 2016 @ 17:04:
[...]

Hmm vreemd want wie is dan de provider van het IPv6 tunnel segment?
6to4 is een automatische tunnel die met een well-known anycasted IP-adres werkt. Het kán door Ziggo gedaan worden maar die kans is imo vrij klein. Ik weet dat SURFnet een 6to4 relay had, weet niet of dat nog steeds zo is.

• agresionpower
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 26-11 21:48
via een nieuws artikel kwam ik op deze pagina van cisco, waar ze een aantal voorspellingen doen over ipv6 in 2019;
http://www.cisco.com/c/en...dex-vni/vni-forecast.html

Een aantal dingen baren mij best wel zorgen:
Globally, 40.6% of all fixed and mobile networked devices will be IPv6-capable in 2019,

Global IPv6 was 6% of total Internet traffic in 2014, and will be 34% of total Internet traffic in 2019.

Global mobile IPv6 traffic was 13.3% of mobile Internet traffic in 2014, and will be 52.2% of mobile Internet traffic in 2019.

Ik verwacht zelf dat er binnen nu en 2 jaar een aantal providers in Nederland zonder ipv4 komen te zitten.
Dat baseer ik op geluiden die ik zo om me heen hoor in providerland.
Dan zal er dus een flink deel van het internet achter CGNAT zit.

• DavidZH
Ok. Ik heb IPv6 disabled in mijn router. Helaas! Blijf het wel eens in de zoveel tijd proberen.
Ik hoop serieus dat als we DS krijgen dat dat volledig DS is en niet lite. Daar zou ik serieus droevig van worden vanwege de bereikbaarheid van mijn NAS. Het is leuk dat ik dan via IPv6 bereikbaar ben, maar de cijfers laten zien dat een groot deel van de NL'se ISP's geen enkele IPv6 connectivity heeft. Kan ik er alsnog niet bij.

Thanx voor de uitleg zover en het geduld met deze IPv6 n00b. Tot wederhorens! (sprak hij hoopvol :) ).

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

agresionpower schreef op maandag 15 februari 2016 @ 23:38:
via een nieuws artikel kwam ik op deze pagina van cisco, waar ze een aantal voorspellingen doen over ipv6 in 2019;
http://www.cisco.com/c/en...dex-vni/vni-forecast.html

Een aantal dingen baren mij best wel zorgen:
Globally, 40.6% of all fixed and mobile networked devices will be IPv6-capable in 2019,

Global IPv6 was 6% of total Internet traffic in 2014, and will be 34% of total Internet traffic in 2019.

Global mobile IPv6 traffic was 13.3% of mobile Internet traffic in 2014, and will be 52.2% of mobile Internet traffic in 2019.
Ach, zoals Win Kan al zei: voorspellen is moeilijk, vooral als het om de toekomst gaat. Daar komt nog bij dat dit artikel kennelijk dateert van eind 2014 of begin 2015 en dus al weer een jaar oud is. Ik zou dus niet al te veel waarde aan die getallen hechten. Waarmee ik niet gezegd wil hebben dat je zorgen onterecht zijn.
Ik verwacht zelf dat er binnen nu en 2 jaar een aantal providers in Nederland zonder ipv4 komen te zitten.
Dat is nu al het geval. Dat het over twee jaar ook nog zo zal zijn is dan weer niet heel moeilijk te voorspellen. :P
Dat baseer ik op geluiden die ik zo om me heen hoor in providerland.
Dan zal er dus een flink deel van het internet achter CGNAT zit.
Dat een groot deel van het Internet het in de toekomst zonder publiek IPv4 adres zal moeten doen is onvermijdellijk Hoe erg dat dan is, hangt heel erg af van hoe ver IPv6 gevorderd is. Als IPv6 dan inmiddels dominant is, is het misschien niet zo heel erg meer.

Maar ik vrees dat we een vervelende overgangsperiode gaan meemaken. En ik zeg het nog maar eens: dat komt dan omdat de hele wereld - de goeden niet te na gesproken - vijf jaar te laat begonnen zijn met IPv6.

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-12 11:16

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

AMSIX goes wild, max 193.1Gbps / 4.5%

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• agresionpower
CAPSLOCK2000 schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 01:30:
AMSIX goes wild, max 193.1Gbps / 4.5%
Ik gok dat er ergens een route is omgezwaaid :9

edit: zou dat hier mee te maken hebben? Verwijderd in "Het grote IPv6 topic"
Roetzen schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 00:44:
[...]

Ach, zoals Win Kan al zei: voorspellen is moeilijk, vooral als het om de toekomst gaat. Daar komt nog bij dat dit artikel kennelijk dateert van eind 2014 of begin 2015 en dus al weer een jaar oud is. Ik zou dus niet al te veel waarde aan die getallen hechten. Waarmee ik niet gezegd wil hebben dat je zorgen onterecht zijn.

[...]

Dat is nu al het geval. Dat het over twee jaar ook nog zo zal zijn is dan weer niet heel moeilijk te voorspellen. :P

[...]

Dat een groot deel van het Internet het in de toekomst zonder publiek IPv4 adres zal moeten doen is onvermijdellijk Hoe erg dat dan is, hangt heel erg af van hoe ver IPv6 gevorderd is. Als IPv6 dan inmiddels dominant is, is het misschien niet zo heel erg meer.

Maar ik vrees dat we een vervelende overgangsperiode gaan meemaken. En ik zeg het nog maar eens: dat komt dan omdat de hele wereld - de goeden niet te na gesproken - vijf jaar te laat begonnen zijn met IPv6.
misschien moest ik iets duidelijker zijn. Ik ken op dit moment maar 1 Nederlandse provider waarvan ik weet dat die door de ipv4 heen zijn gegaan en een nieuwe voorraad hebben bijgekocht. Ik verwacht dat dat over 2 jaar voor een aantal providers het geval zal zijn.

Nu ben ik zelf werkzaam voor een zakelijke provider, en ken ik voornamelijk de zakelijke kant van de provider markt. Daar is het toch een wat groter probleem om CGNAT aan te gaan bieden gezien de meeste klanten gewoon servers of een vpn hebben draaien.

Verwijderd

agresionpower schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 06:36:
[...]

Ik gok dat er ergens een route is omgezwaaid :9

edit: zou dat hier mee te maken hebben? Verwijderd in "Het grote IPv6 topic"
Was het maar zo, nee het komt niet door mij. Ik denk eerder een foutje met de meting, gebeurd wel vaker.

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-12 11:16

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Zelf denk ik meer aan wat agresionpower zegt: er is ergens iets stuk gegaan waardoor dat verkeer tijdelijk via de AMS-IX is geroute.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

misschien moest ik iets duidelijker zijn. Ik ken op dit moment maar 1 Nederlandse provider waarvan ik weet dat die door de ipv4 heen zijn gegaan en een nieuwe voorraad hebben bijgekocht. Ik verwacht dat dat over 2 jaar voor een aantal providers het geval zal zijn.
Het zouden er nu al veel meer kunnen zijn. Ik vermoed dat de meeste providers hun nood liever niet aan de grote klok zullen hangen. Het is concurrentiegevoelige informatie. Maar dat het aantal dat met het tekort aan IPv4 adressen te maken krijgt toeneemt, lijkt me ook niet zo'n verrassende voorspelling.
Nu ben ik zelf werkzaam voor een zakelijke provider, en ken ik voornamelijk de zakelijke kant van de provider markt. Daar is het toch een wat groter probleem om CGNAT aan te gaan bieden gezien de meeste klanten gewoon servers of een vpn hebben draaien.
Dat lijkt me duidelijk. Zakelijke klanten zullen meestal niet uit de voeten kunnen met CGNAT. Aan de andere kant zullen die vaak ook wel bereid zijn iets te betalen voor een publiek IPv4 adres. Maar ja, dan is de provider die nog wat IPv4 over heeft, toch weer in het voordeel...

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Volgens mij is er al een tijdje een kleine Nederlandse ISP die standaard DS-Lite uitdeelt, waarschijnlijk omdat ze niet genoeg IPv4 adressen hebben om al hun klanten een uniek adres te geven.

Ik ben helaas hun naam kwijt maar volgens mij was er iemand op T.net die z'n abonnementsgeld terugkreeg omdat z'n PS4 niet werkte bij die ISP en zij hem geen publiek IPv4 konden geven.

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Dat herinner ik me ook en ik kan de naam van die ISP ook zo gauw niet terug vinden. Maar naar mijn herinnering was het niet eens DS-Lite, maar alleen IPv4 achter CGNAT. Dus geen IPv6.

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Dat zou ook best kunnen idd. Volgens mij was het een korte naam met een 'X' er in. Ik ben net door die Apnic lijst met IPv6 enabled AS-en in Nederland gegaan en daar stond niets tussen wat er zo een-twee-drie op leek. Dat zou kunnen betekenen dat ze inderdaad niet eens IPv6 hebben anders zouden ze daar juist hoog moeten scoren.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Netrebel? Die gebruiken CGNAT en bieden nog geen IPv6 op verzoek IPv6.

[ Voor 17% gewijzigd door Zr40 op 16-02-2016 18:52 ]

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Dat komt me niet bekend voor. Volgens mij was het iets als 'XMT' of iets dergelijks. Maar goed, ik kan er gigantisch naast zitten...

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Misschien XMS? Het EX-XMS glasvezel topic (Deel 1)

edit: correctie, netrebel biedt wél IPv6 op verzoek.
Als je dat wilt dan geeft netrebel een IPv6 adresblok (/56) uit. In dat geval doet netrebel geen adres translatie, maar worden alle IPv6 adressen geadverteerd in het publieke domein.

[ Voor 63% gewijzigd door Zr40 op 16-02-2016 18:53 ]

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Dat zou best kunnen. Maar hebben die dan geen publieke IPv4's voor klanten (of hadden, want het speelde alweer wat geleden)?

• Snow_King
Uit goede bronnen heb ik vernomen dat WhatsApp bezig is met IPv6.

Ze gaan over op het CDN van Facebook en daarbij krijgen ze direct IPv6. Media gaat eerst en niet lang daar na VOIP.

Chat komt als laatste, daar hebben ze nog wat uitdagingen.

Daarnaast staat een grote Nederlandse bank ook op het punt IPv6 in te schakelen (~5 weken).

Verwijderd

Snow_King schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 10:35:
Uit goede bronnen heb ik vernomen dat WhatsApp bezig is met IPv6.

Ze gaan over op het CDN van Facebook en daarbij krijgen ze direct IPv6. Media gaat eerst en niet lang daar na VOIP.

Chat komt als laatste, daar hebben ze nog wat uitdagingen.

Daarnaast staat een grote Nederlandse bank ook op het punt IPv6 in te schakelen (~5 weken).
Klinkt goed, ik volg yogurtboy en die zei een paar maanden geleden dat ze ermee bezig waren. Ben zelf nu ook bij een partij IPv6 aan het invoeren, zojuist een email over IPv6 verzonden, binnenkort de website en dit jaar ook het netwerk waar ook hosting service draaien voor diverse klanten van hun.

Mijn IPvFoo laat niet zien wat web.whatsapp.com gebruikt. Maar een DIG laat zien dat deze dienst al via facebook CDN loopt.

;; ANSWER SECTION:
web.whatsapp.com. 3223 IN CNAME mmx-ds.cdn.whatsapp.net.
mmx-ds.cdn.whatsapp.net. 59 IN AAAA 2a03:2880:f01c:11:face:b00c:0:167

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2016 10:56 ]

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:26

Nakebod

Nope.

Maurits van Baerle schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 18:40:
Volgens mij is er al een tijdje een kleine Nederlandse ISP die standaard DS-Lite uitdeelt, waarschijnlijk omdat ze niet genoeg IPv4 adressen hebben om al hun klanten een uniek adres te geven.

Ik ben helaas hun naam kwijt maar volgens mij was er iemand op T.net die z'n abonnementsgeld terugkreeg omdat z'n PS4 niet werkte bij die ISP en zij hem geen publiek IPv4 konden geven.
Dat is/was KickXL: KickXL en Portforwarding
Al gaat dat topic niet specifiek over een PS4, dus misschien dat er meer gebruikers zijn die er last van hadden.
Editje: En XMS was het zeker niet, daar had je een semi-vast IPv4 adres (Na ~2 uur stroomloos, of dhcp release, nieuw IP) en was IPv6 via 6RD geregeld.

[ Voor 10% gewijzigd door Nakebod op 17-02-2016 11:03 ]

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Nakebod schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 11:02:
Dat is/was KickXL: KickXL en Portforwarding
Al gaat dat topic niet specifiek over een PS4, dus misschien dat er meer gebruikers zijn die er last van hadden.
Ah, ja dank voor het opfrissen van het geheugen. Ik zie dat dat al weer twee jaar gelden was. Ook toen was er dus al een ISP die geen IPv4 meer had.

Laat niemand meer zeggen dat de IPv4 adressen nog niet op zijn... }:O

En het heeft dus wel degelijk impact. KickXL heeft het niet gered, ze is overgenomen door Telfort. Of het gebrek aan IPv4 adressen heeft bijgedragen tot de ondergang kan ik zo gauw niet achterhalen, maar het was in elk geval daardoor geen goede start. :(

Verwijderd

Roetzen schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 11:15:
[...]

Ah, ja dank voor het opfrissen van het geheugen. Ik zie dat dat al weer twee jaar gelden was. Ook toen was er dus al een ISP die geen IPv4 meer had.

Laat niemand meer zeggen dat de IPv4 adressen nog niet op zijn... }:O

En het heeft dus wel degelijk impact. KickXL heeft het niet gered, ze is overgenomen door Telfort. Of het gebrek aan IPv4 adressen heeft bijgedragen tot de ondergang kan ik zo gauw niet achterhalen, maar het was in elk geval daardoor geen goede start. :(
Telfort is destijds een inschrijf pilot gestart voor IPv6, geen idee van de status nu. Concepts deed toen ook aan IPv6, die was overgenomen door Telfort.

/Edit, wat namen door elkaar gehaald

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2016 11:38 ]

Verwijderd

Uit de mail (IPv6 taskforce)

Aansluitingen van particulieren:

KPN schat momenteel 150.000
XS4ALL heeft er 180.000
Ziggo zit nu op 60.000 en gaat naar verwachting deze week richting
180.000 (Den Haag etc.)

• agresionpower
Verwijderd schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 11:40:

XS4ALL heeft er 180.000
180.000 (Den Haag etc.)
Je was me net voor :9

Bij google stijgt Nederland inmiddels door naar 4.33%

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Mooi nieuws van Ziggo. Je ziet op APNIC ook dat ze heel geleidelijk meer IPv6 verkeer gaan produceren. Ze zweefden maandenlang rond de 0.30%, begin vorige week zaten ze rond de 0.60% en nu is het 0.84%. Als ze dan inderdaad deze week het aantal aansluitingen gaan verdriedubbelen zullen ze een flinke sprong gaan maken.

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 08:26:
[...]

Was het maar zo, nee het komt niet door mij. Ik denk eerder een foutje met de meting, gebeurd wel vaker.
Bij de vorige meetfout hebben ze naderhand de foute data verwijderd zodat de grafiek weer normaal werd. Aangezien deze piek er nu nog in staat vermoed ik eigenlijk dat het geen meetfout is geweest maar een route-fout. Het IPv6 verkeer is er dan dus wel degelijk geweest, alleen was het niet de bedoeling :) .

• Snow_King
Verwijderd schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 11:40:

XS4ALL heeft er 180.000
180.000 (Den Haag etc.)
Dit zijn dus IPv6-enabled aansluitingen? Dan vind ik KPN best wel hoog staan!

• agresionpower
Snow_King schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 13:22:
[...]

Dat is wel zoals ik het uit de mail interpreteer.
Maurits van Baerle schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 11:56:
[...]

Bij de vorige meetfout hebben ze naderhand de foute data verwijderd zodat de grafiek weer normaal werd. Aangezien deze piek er nu nog in staat vermoed ik eigenlijk dat het geen meetfout is geweest maar een route-fout. Het IPv6 verkeer is er dan dus wel degelijk geweest, alleen was het niet de bedoeling :) .
Ik vermoed dat iemand de AMS-IX als back up route gebruikt, en dat het verkeer daar naar om is gezwaaid nadat hun primaire route het begaf (of ze hadden daar onderhoud aan ofzo).

De lacnic heeft trouwens een "promo" filmpje voor ipv6 online gezet, "The sad tale of a ISP that didn't deploy IPv6": YouTube: The sad tale of a ISP that didn't deploy IPv6

[ Voor 11% gewijzigd door agresionpower op 17-02-2016 14:26 ]

Verwijderd

[...]

Ik keek er ook van op, aan de andere kant neemt datavolume wel steeds toe. Zoveel grote content providers (qua data) zijn er niet bijgekomen. Het lijkt aannemelijk.

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:00
agresionpower schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 14:13:
De lacnic heeft trouwens een "promo" filmpje voor ipv6 online gezet, "The sad tale of a ISP that didn't deploy IPv6": YouTube: The sad tale of a ISP that didn't deploy IPv6
Mien god wat een tranentrekker :)

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-12 14:41

databeestje

Von PrutsHausen

[...]

Dat zijn nieuw opgeleverde aansluitingen, dan is 150k in een aantal maanden tijd niet erg extreem. Ook de ondernemerspakketten vallen hieronder, al weet ik niet zeker of het modem dit ook oppikt.

De ondernemerspakketten die ik gezien heb kon ik op de Draytek 2850 gewoon IPv6 met PPPoE sessie mee laten liften en kwam er een prefix binnen.

Dit alles bij elkaar zou best 150k kunnen zijn.

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

gekkie schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 15:19:
[...]

Mien god wat een tranentrekker :)
Ach, ik vond het wel leuk. Maar ik denk niet dat als het management van Ziggo of KPN dat filmpje ziet dat er veel verandert... :)

• CyBeR
  • Niet online
agresionpower schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 14:13:
[...]

Waarom de fuck vraagt dat filmpje me eerst om een 3D-bril op te zetten en doet 't daarna niks met 3d?

Verwijderd

Ik las nog wat dingetjes bij de ziggo community:

https://community.ziggo.n...885/index5.html#post78567

Toch wel weer des Ziggo's dat ze nog minder aan de eigen community laten weten.

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2016 09:06 ]

• stormfly
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 08:48:

Niveau op Tweakers is aanzienlijk hoger dan die Community 8)7

Maar die tijdslijn tabel is wel leuk.

• Snow_King
Verwijderd schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 08:48:

Het is gewoon huilen ;(

Je ziet gewoon dat wanneer je IPv6 echt aan zet het al snel meer dan 50% van je verkeer gaat afhandelen. Dus ik snap gewoon nog steeds niet waarom ISP's zo laks zijn!

Verwijderd

Toch zie je gelukkig her en der dat er firmware updates zijn en de IPv6 opties weer verschijnen. Ik hoop dat zo blijft en dat de berichten uit meerdere delen van land gaan komen.

Onder andere op http://ziggo-gebruikers.n...hread.php?t=49125&page=21

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Roetzen schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 17:59:
[...]
Ach, ik vond het wel leuk. Maar ik denk niet dat als het management van Ziggo of KPN dat filmpje ziet dat er veel verandert... :)
Ik ben aan het verhuizen en heb voor mijn nieuwe woning al xs4all aan laten leggen. Ik zal Ziggo over een paar weken laten weten waarom ik bij ze opzeg.

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-12 20:55
Ziggo modem ging net offline en toen hij op kwam viel het me op dat ik een IPv6 WAN adres heb gekregen _/-\o_

Verwijderd

andy88 schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 13:52:
Ziggo modem ging net offline en toen hij op kwam viel het me op dat ik een IPv6 WAN adres heb gekregen _/-\o_
Zeker weten? > http://test-ipv6.com/ start met 2001:1c00::

Welke regio ongeveer, Den Haag of ergens anders in het land.

• _serial_
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-11 16:04

_serial_

and there was silence

andy88 schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 13:52:
*O*

somewhere there was silence

• tcviper
Nu nog met eigen router erachter :P

• andy88
Is inderdaad wel in routed mode @tcviper

Afbeeldingslocatie: http://oi66.tinypic.com/10sd7jn.jpg
Verwijderd schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 13:55:
[...]

Zeker weten? > http://test-ipv6.com/ start met 2001:1c00::

Welke regio ongeveer, Den Haag of ergens anders in het land.
Ziggo Zuid (voormalig @Home gebied).

[ Voor 60% gewijzigd door andy88 op 18-02-2016 14:31 ]

Verwijderd

andy88 schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 14:30:

Dat is helemaal mooi, dan is de uitrol niet alleen Den Haag maar ook Limburg? :)

Verwijderd

Nog een Ziggo klant en IPv6 super user: https://twitter.com/ZiggoWebcare/status/700316730191646720

• stormfly
  • Nu online
Handig dat hij zijn IP post:) traceroute gaat naar POP den haag :p dus het reeds bekende gebied.

• Wildy
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Naar aanleiding van bovenstaande berichten mijn modem ook maar eens een schop gegeven en ik heb ook een ipv6 adres!
Woon in Nieuwegein.

• Snow_King

[...]

Nice!
Wildy schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 15:07:
Naar aanleiding van bovenstaande berichten mijn modem ook maar eens een schop gegeven en ik heb ook een ipv6 adres!
Woon in Nieuwegein.
Klinkt goed allemaal! :)

Nu hopen dat Ziggo het ook echt vol houdt.

• andy88
Woon in Nieuwegein.
Nice! :)

Op een ander forum las ik:
Het verhaal gaat dat Ziggo deze week voor ruim 100.000 aansluitingen IPv6 aan zet.
Dat lijkt dus te kloppen.

• agresionpower
andy88 schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 15:36:
[...]

Nice! :)

Op een ander forum las ik:

[...]

Dat lijkt dus te kloppen.
Dat was hier ook besproken en kwam van de IPv6 taskforce mail lijst.

• Maurits van Baerle
  • Niet online

[afbeelding]
Welk modem heb je? Zou je ook eens je resultaten op http://ipv6-test.com/ kunnen posten?

• agresionpower

• CyBeR
  • Niet online
Oh als ze op zijn gaan ze eens beginnen. Dat die uitrol even duurt staan ze niet bij stil blijkbaar.

• stormfly
  • Nu online
Woon in Nieuwegein.
Sure? Want ik zit ook in dat gebied maar ik heb nog niets. We zitten beide op POP de Meern schat ik in.

Wat is je modem en waarmee begint het IPv6 adres? 2001: of FE80?

• andy88
Maurits van Baerle schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 15:49:
[...]

Welk modem heb je? Zou je ook eens je resultaten op http://ipv6-test.com/ kunnen posten?
Modemrouter is een Ubee EVW321b met firmware versie 9.12.7009.
De ipv6-test zie je op de vorige pagina staan.

• SampleUser
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14:28
Eerlijk gezegd lijkt het me logisch vanuit een business point of view. IPv6 heeft niet meer content dan IPv4, ze zitten op het moment nog niet in de gevarenzone, als het dreigend wordt (lees: hun blocks raken op) zullen ze zeer waarschijnlijk nieuwe klanten achter een NAT zetten en IPv6 gaan uitdelen.

• Snow_King
SampleUser schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 16:43:
[...]

Eerlijk gezegd lijkt het me logisch vanuit een business point of view. IPv6 heeft niet meer content dan IPv4, ze zitten op het moment nog niet in de gevarenzone, als het dreigend wordt (lees: hun blocks raken op) zullen ze zeer waarschijnlijk nieuwe klanten achter een NAT zetten en IPv6 gaan uitdelen.
Dat is gewoon erg kort en dom denken. Want jij kan voldoende IPv4 hebben, maar als de andere kant van het internet dat niet heeft heb je een probleem :)

• stormfly
  • Nu online
Snow_King schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 16:46:
[...]

Dat is gewoon erg kort en dom denken.
Past perfect in het profiel van Caiway :)

• Maurits van Baerle
  • Niet online
andy88 schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 16:33:
[...]

Modemrouter is een Ubee EVW321b met firmware versie 9.12.7009
Thx!
De ipv6-test zie je op de vorige pagina staan.
Ik zie alleen test-ipv6.com en dat is (verwarrend genoeg) niet hetzelfde als ipv6-test.com.

Ik ben vooral benieuwd of je 18 of 20 punten haalt.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik haal met XS4ALL daar 19 punten, enkel omdat er geen DNS hostname bestaat voor het SLAAC adres. Ik vind het vreemd om daar een punt aan toe te kennen.

• CyBeR
  • Niet online
Inderdaad, niet veel mensen gaan 20 krijgen, zeker met PE enabled (wat default is), of je ISP moet een on-the-fly gegenereerde reverse DNS toepassen.

• andy88
Maurits van Baerle schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 17:44:
[...]

Thx!

[...]
Ik zie alleen test-ipv6.com en dat is (verwarrend genoeg) niet hetzelfde als ipv6-test.com.

Ik ben vooral benieuwd of je 18 of 20 punten haalt.
We gaan natuurlijk voor de 20 :)

Afbeeldingslocatie: http://oi65.tinypic.com/fmf6r.jpg

Andere aansluiting, hemelsbreed 800 meter verder, met een good old EVM320b (modem only) helaas nog op IPv4.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Hoe heb je die hostname opgelost? Dat voorkomt hier de 20 punten met één punt :P

edit: Wacht eens, volgens mij had ik dat al eens gevraagd hier. |:(

[ Voor 30% gewijzigd door Raven op 18-02-2016 18:01 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:11
stormfly schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 16:59:
[...]

Past perfect in het profiel van Caiway :)
Precies. 't Is dat ze voor mij de goedkoopste zijn, maar anders had ik een ISP gekozen die wel, zoals Caiway ondanks hun slogan doet vermoeden, wel vooruit kijken.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• CyBeR
  • Niet online
Raven schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 18:01:
Hoe heb je die hostname opgelost? Dat voorkomt hier de 20 punten met één punt :P

edit: Wacht eens, volgens mij had ik dat al eens gevraagd hier. |:(
Zo te zien is dat een algemene reverse dns voor alle ziggo IPv6-adressen. Dat schiet ook niet op natuurlijk.

[cyber@miranda ~]$ host 2001:1c05::1
1.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.5.0.c.1.1.0.0.2.ip6.arpa domain name pointer ipv6.dynamic.ziggo.nl.
[cyber@miranda ~]$ host 2001:1c05::2
2.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.5.0.c.1.1.0.0.2.ip6.arpa domain name pointer ipv6.dynamic.ziggo.nl.

[ Voor 29% gewijzigd door CyBeR op 18-02-2016 18:08 ]

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Gelukkig zit ik niet bij Ziggo :+

Maar na ff ingelezen te hebben, ik gebruik geen static IPv6-adressen (behalve de gateway die alleen dienst doet als IPv4 router/AP/IPv6 firewall) dus heeft rDNS niet echt nut volgens mij.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Maurits van Baerle
  • Niet online
andy88 schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 17:53:
[...]

We gaan natuurlijk voor de 20 :)

[afbeelding]

Andere aansluiting, hemelsbreed 800 meter verder, met een good old EVM320b (modem only) helaas nog op IPv4.
Interessant dat ICMP bij jou wel goed gaat terwijl dat bij Jerrythafast niet goed gaat. Staat je IPv6 firewall wel aan?

• Wildy
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
stormfly schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 16:30:
[...]

Sure? Want ik zit ook in dat gebied maar ik heb nog niets. We zitten beide op POP de Meern schat ik in.

Wat is je modem en waarmee begint het IPv6 adres? 2001: of FE80?
Ja, heb echt IPv6, adres begint met 2001:1c02:2e08. Op ipv6-test.com haal ik 18/20 alleen omdat ICMP filtered is. Doe ik dezelfde test op mijn telefoon dan krijg ik wel 20/20.
Ik heb een EVW320B. Ik durf zo niet te zeggen op welke POP ik zit, hoe kan ik dat zien?

• andy88
Maurits van Baerle schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 18:11:
[...]

Interessant dat ICMP bij jou wel goed gaat terwijl dat bij Jerrythafast niet goed gaat. Staat je IPv6 firewall wel aan?
Dit zal ik als ik straks thuis ben even checken. De modem configuratie is vrijwel helemaal stock dus het zou me verbazen als hij uit staat.

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21-12 22:40
Inderdaad, hier wordt ICMP met default settings gefilterd.

Overigens krijg ik nu geen 18/20 meer maar 17/20, omdat Firefox opeens heeft besloten dat IPv4 toch de default is :? Als ik het in Edge test krijg ik ook 17/20; daarin is IPv6 wel de default maar is de fallback naar IPv4 7 seconden volgens ipv6-test.com :X

• stormfly
  • Nu online
Wildy schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 18:57:
[...]

Ja, heb echt IPv6, adres begint met 2001:1c02:2e08. Op ipv6-test.com haal ik 18/20 alleen omdat ICMP filtered is. Doe ik dezelfde test op mijn telefoon dan krijg ik wel 20/20.
Ik heb een EVW320B. Ik durf zo niet te zeggen op welke POP ik zit, hoe kan ik dat zien?
Je kan "iets" zien als je een traceroute doet naar nu.nl oid. Welke hostnamen zie je dan voorbij komen? MND HVS ?

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Jerrythafast schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 20:06:
Inderdaad, hier wordt ICMP met default settings gefilterd.

Overigens krijg ik nu geen 18/20 meer maar 17/20, omdat Firefox opeens heeft besloten dat IPv4 toch de default is :? Als ik het in Edge test krijg ik ook 17/20; daarin is IPv6 wel de default maar is de fallback naar IPv4 7 seconden volgens ipv6-test.com :X
Volgens mij is dat gewoon "Happy Eyeballs" aan het werk. Soms is de IPv4 route sneller dan de IPv6 route en geeft Firefox de voorkeur aan IPv4. Als jij een week lang ieder uur hetzelfde test zul je waarschijnlijk zien dat het fluctueert.

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21-12 22:40
Ik vermoedde al zoiets inderdaad. Wel brak van Edge dat die pas na 7 seconden fallback doet.

• andy88
Maurits van Baerle schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 18:11:
[...]

De firewall staat aan:
IPv6 Firewall Protection: On

Ik heb getest op Windows 10 met Firefox.
Op mijn iPhone 6s ga ik wel nat (19 van de 20) omdat Safari standaard IPv4 verkiest boven IPv6.

[ Voor 15% gewijzigd door andy88 op 18-02-2016 21:10 ]

Pagina: 1 ... 64 ... 130 Laatste

Let op:
Let op: Blijf netjes reageren, en laat dit topic niet verzanden in een "wellus / nietus" discussie.. Opmerkingen als "het werkt hier ook" zijn ook niet gewenst.