Daar ben ik mee bekend, maar ik neem aan dat dat geen vast geconfigureerd adres is (verkregen via SLAAC toch?). Punt blijft dan dus dat je een DDNS update moet doen. Ja, zolang je door radvd hetzelfde vaste adres krijgt kun je volstaan met een zelf ingevoerd DNS record, maar dit is in de praktijk toch een onwenselijke situatie? Op mijn netwerk heb ik 6 desktops, 4 tablets en een stuk of 6 telefoons. Ik ga echt niet bijhouden of ze nog hetzelfde IP-adres hebben, ik wil dat het gewoon helemaal automatisch werkteasyriider schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 14:01:
Op mijn Asus router hebben de aangesloten apparaten twee IPv6 adressen. Een random adres dat dagelijks veranderd voor het uitgaande verkeer en een statisch adres waarmee ze van buitenaf te bereiken zijn.
Dat statische adres is gebaseerd op het MAC adres, dus zolang je de netwerkkaart niet veranderd blijft dat hetzelfde.
Daar heb je een goed punt!
Maar dan nog blijf ik eigenwijs en wil ik gewoon dat het automatisch wordt geüpdate in mijn DNS server
.
Maar dan nog blijf ik eigenwijs en wil ik gewoon dat het automatisch wordt geüpdate in mijn DNS server
Je wilt ook het systeem via een hostnaam kunnen benaderen. Dat gaat niet samen met privacy. Je zult moeten kiezen. De keus lijkt me niet heel moeilijk. Die privacy extensions zijn voor een vaste aansluiting toch een wassen neus. De prefix blijft immers hetzelfde, dus daarmee geef je toch al je identiteit weg. Het heeft alleen zin voor een mobiel apparaat zodat het niet aan het MAC adres over de wereld gevolgd kan worden.Dennis schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 13:36:
[...]
Ja, maar dat is toch juist het hele punt? Ik wil SLAAC gaan gebruiken in verband met privacy, dan heb ik toch geen statisch IP-adres?
Zoals anderen al uitgelegd hebben, heb je met SLAAC en privacy extensions minimaal twee adressen. Eén is een vast adres met de laatste 64 bits gerelateerd aan het MAC adres van het interface, Van het andere zijn de laatste 64 bit random. Maar de prefix blijft hetzelfde. Het random adres wordt dan gebruikt voor uitgaan en het vaste adres kun je aan een hostnaam koppelen voor inkomend. In theorie zou je met DDNS ook het wisselende random adres aan een hostnaam kunnen koppelen, maar dat is nodeloos ingewikkeld, want zinloos. Zodra je dat doet ben je immers het kleine beetje privacy dat je had meteen kwijt.
Je kunt natuurlijk eigenwijs zijn en veel nieuwe dingen zijn bedacht door eigenwijzerikken, maar ik zou met toch wat verder in de materie verdiepen, voordat je iets opbouwt wat nodeloos ingewikkeld is.
ex-UPC / nu Ziggo IPv4-only klant hier.
Ik gebruik een SixXs tunnel die vanuit mijn Cisco 1841 routertje opgezet wordt. Dat is leuk, want op mijn LAN waar alles bedraad of met wifi aanhangt heb ik nu native IPv6 zonder dat er een tunnel client nodig is.
Maar zoals ik al eerder gemeld heb, zijn mijn Usenet downloads ingestort sinds dat mijn usenet provider IPv6 is gaan ondersteunen
Op http://ipv6-test.com/ kan ik ook zien dat mijn IPv6 snelheid blijft hangen op een fractie van de IPv4 snelheid.

Ik heb de CPU load van de router in de gaten gehouden, maar dat is geen bottleneck.
Zijn er nog meer mensen die een soortgelijke setup hebben? Ik kan haast niet anders dan concluderen dat SixXs de snelheid beperkt. Mijn tunnel termineert bij Surfnet in A'dam.
Ik gebruik een SixXs tunnel die vanuit mijn Cisco 1841 routertje opgezet wordt. Dat is leuk, want op mijn LAN waar alles bedraad of met wifi aanhangt heb ik nu native IPv6 zonder dat er een tunnel client nodig is.
Maar zoals ik al eerder gemeld heb, zijn mijn Usenet downloads ingestort sinds dat mijn usenet provider IPv6 is gaan ondersteunen
Op http://ipv6-test.com/ kan ik ook zien dat mijn IPv6 snelheid blijft hangen op een fractie van de IPv4 snelheid.

Ik heb de CPU load van de router in de gaten gehouden, maar dat is geen bottleneck.
Zijn er nog meer mensen die een soortgelijke setup hebben? Ik kan haast niet anders dan concluderen dat SixXs de snelheid beperkt. Mijn tunnel termineert bij Surfnet in A'dam.
Ik heb ook een SixXs tunnel en ik haal op IPv6 ook maar een fractie van de snelheid op IPv4. De tunnel eindigt bij BIT in Ede.joopv schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 15:09:
Een verklaring heb ik niet.
joopv schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 15:09:
[afbeelding]

Dan doet mijn HE-tunnel het toch wat beter
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Ja, maar die DNS adverteer ik alleen binnen mijn eigen netwerk. Dus ik kan dan bijvoorbeeld de computer van mijn ouders bereiken, maar naar buiten wordt de hostname niet bekendgemaakt. Dus ik zal slechts die 19 punten blijven scoren van de 20.Roetzen schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 15:02:
Je wilt ook het systeem via een hostnaam kunnen benaderen. Dat gaat niet samen met privacy. Je zult moeten kiezen. De keus lijkt me niet heel moeilijk. Die privacy extensions zijn voor een vaste aansluiting toch een wassen neus. De prefix blijft immers hetzelfde, dus daarmee geef je toch al je identiteit weg. Het heeft alleen zin voor een mobiel apparaat zodat het niet aan het MAC adres over de wereld gevolgd kan worden.
Qua snelheid heb ik op IPv6 via HE ook een mindere snelheid, heb het hier getest.
[ Voor 9% gewijzigd door Dennis op 27-06-2015 16:00 ]
Ik heb ook nog een HE tunnel. Maar ook daar is mijn IPv6 snelheid een stuk lager dan de IPv4 snelheid. 
De test van IPv6-test.com vind ik niet erg betrouwbaar. De snelheid hangt erg af van welke server je kiest. De hoogste snelheden haal ik met speedtest.ziggo.nl. IPv4 28 Mbps. down. IPv6 via SixXs 14 MBps down. Via he.net ook 14 Mbps.
De test van IPv6-test.com vind ik niet erg betrouwbaar. De snelheid hangt erg af van welke server je kiest. De hoogste snelheden haal ik met speedtest.ziggo.nl. IPv4 28 Mbps. down. IPv6 via SixXs 14 MBps down. Via he.net ook 14 Mbps.
[ Voor 52% gewijzigd door Roetzen op 27-06-2015 16:14 ]
Met andere woorden: Klagen bij onze ISP's dat ze geen native verbinding aanbieden?
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Dat doe ik al jaren.Raven schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 16:09:
Met andere woorden: Klagen bij onze ISP's dat ze geen native verbinding aanbieden?
Ik krijg hetzelfde resultaat bij iedere test server.Raven schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 15:57:
[...]
[afbeelding]
Dan doet mijn HE-tunnel het toch wat beter, al is de IPv4 snelheid bij die test wel érg laag, heb een Gb verbinding. Volgens mij nogal trage server daar.
Maar ik zal eens een HE tunnel gaan optuigen vanuit m'n router, eens kijken wat het resultaat daarvan gaat zijn.
Ik gebruik Ziggo i.c.m. SixXS SURFnet. Snelheid ligt zo goed als gelijk via IPv4 en IPv6.
Zoek ff een nieuwere versie van IOS, in 15.1 zat wel ip6ip maar deze werd in software afgehandeld. In 15.3 en later was dit opgelost voor de 2921 op het werk, toen gingen we van 40 mbit naar 80mbit. Best een verschil. De 2921 is wel een stukje zwaarder overigens.joopv schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 15:09:
[afbeelding]
Helaas, de laatste 1800 en 2800 routers firmware is 15.1.4.m10. Die zijn ook al weer 10 jaar oud. Ondertussen een HE tunnel gemaakt, het resultaat lijkt beter. Nog wat testen doen voor een betrouwbaar resultaat.
Dit ziet er wel grappig uit, een gratis online IPv6 network planning tool. Vandaag gelanceerd.
De tool zelf is hier te vinden: https://www.infoblox.com/6mapInfoblox 6Map is an online tool that uses a question-and-answer format to create a printable map showing how IPv6 addresses might be assigned throughout an enterprise network.
The guiding principles behind Infoblox 6Map reflect the shift from famine to feast in moving from IPv4 to IPv6:"Coming up with an IPv6 address framework is one of the most important initial tasks for any organization starting down the path to IPv6 adoption, and we hope Infoblox 6Map is a helpful first step," said Tom Coffeen, chief IPv6 evangelist at Infoblox. "IPv6 provides a foundation that opens up networks to future opportunities such as cloud architecture and the Internet of Things, and Infoblox is committed to providing enterprise-grade solutions for easily and automatically managing IPv6 deployments."
- Plan for the number of subnets, not the number of host addresses. With IPv6, there is no need for conservation to ensure sufficient host addresses. The smallest unit for IPv6 planning, therefore, is a subnet.
- Assign subnets in a way that leaves many in reserve for future use. Leave at least one-fourth of subnet address blocks unassigned and in reserve for future use.
- Define as many subnets as needed. With IPv6, there is no need to limit the number of subnets. Instead, define subnets for every dimension of your network -- geography (headquarters, regional offices, local sites, etc.), function (data center, remote site, lab, etc.) and hierarchy (user groups, VLANs, security needs, etc.).
Uit het persbericht
Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic
Hier ook inderdaad. Ook ik haal nagenoeg 120 Mbit/s op IPv6 via Ziggo icm SixXs Surfnet tunnel.bundit schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 17:14:
Ik gebruik Ziggo i.c.m. SixXS SURFnet. Snelheid ligt zo goed als gelijk via IPv4 en IPv6.
Ik haal dit alleen sinds ik een nieuwe router heb (Asus RT-AC87U), mijn Netgear R6300v1 met DD-WRT haalde maar 20-30 Mbit/s max.
Met andere woorden, niet alle hardware/software is geschikt voor full-blown IPv6 snelheid.
Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.
Had je met die Netgear R6300v1 met DD-WRT op zowel IPv4 als IPv6 een lagere snelheid of was er daar een groter verschil tussen IPv4 en IPv6?daxy schreef op maandag 29 juni 2015 @ 14:26:
[...]
Hier ook inderdaad. Ook ik haal nagenoeg 120 Mbit/s op IPv6 via Ziggo icm SixXs Surfnet tunnel.
Ik haal dit alleen sinds ik een nieuwe router heb (Asus RT-AC87U), mijn Netgear R6300v1 met DD-WRT haalde maar 20-30 Mbit/s max.
Met andere woorden, niet alle hardware/software is geschikt voor full-blown IPv6 snelheid.
Volle snelheid op IPv4Maurits van Baerle schreef op maandag 29 juni 2015 @ 15:10:
[...]
Had je met die Netgear R6300v1 met DD-WRT op zowel IPv4 als IPv6 een lagere snelheid of was er daar een groter verschil tussen IPv4 en IPv6?
Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.
Ben net bij een vriend van mij in Groningen op bezoek met KPN 100/100 glasvezel.
Heeft hij native IPv6 zonder het zelf te weten. Heeft een subnet, meen /48 uit 2a02:a440::/26
Heeft hij native IPv6 zonder het zelf te weten. Heeft een subnet, meen /48 uit 2a02:a440::/26
Ik heb wat raars hier sinds ik thuis IPv6 heb 'uitgerold'. Als ik sommige sites bezoek, valt mijn draadloze netwerkverbinding helemaal uit. Dit is bijvoorbeeld bij Facebook zo. Alleen disconnect en reconnect helpt dan nog.
Heb zojuist even IPv6 uitgezet in de adapterinstellingen en dan is het probleem weg. Raar.
Dit soort problemen lijkt me lastig te debuggen, althans, ik zou niet weten waar ik moet beginnen. Iemand suggesties of misschien wel iets soortgelijks?
Heb zojuist even IPv6 uitgezet in de adapterinstellingen en dan is het probleem weg. Raar.
Dit soort problemen lijkt me lastig te debuggen, althans, ik zou niet weten waar ik moet beginnen. Iemand suggesties of misschien wel iets soortgelijks?
Mijn eerste vermoeden is een driverprobleem. Heb je een ander apparaat om mee te testen? Ik verwacht dat andere apparaten er geen last van hebben.
This post is warranted for the full amount you paid me for it.
Verwijderd
http://www.stateoftheinte...growth-data.html#networks Is actueel tot 27-6
Bij KPN lijkt er wat te gebeuren, van 0,3% begin van de maand naar 4,7% op dit moment.
Helaas zie je bij Ziggo weer een afname.
Bij KPN lijkt er wat te gebeuren, van 0,3% begin van de maand naar 4,7% op dit moment.
Dank voor je reactie! Ik wacht nog wel even een maandje met 'debuggen', want ben toch van plan eind juli een kale install te doen met Windows 10. Ik heb nu wel meer problemen met mijn Windows-installatie, dus wellicht dat dit ook iets is wat daarmee opgelost is.CAPSLOCK2000 schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 02:09:
Mijn eerste vermoeden is een driverprobleem. Heb je een ander apparaat om mee te testen? Ik verwacht dat andere apparaten er geen last van hebben.
Staat dus waarschijnlijk samen met die vriend van mij in Groningen die ineens IPv6 had.Verwijderd schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 06:37:
Alleen stuurde hij mij deze speedtest toe:

Dat is best raar, hoe kan de upload over IPv6 zó langzaam zijn terwijl het over IPv4 wel prima werkt? Lijkt mij iets van een traffic shaping die raar doet. Per ongeluk op 1Mbit gezet ipv 100Mbit oid.
Verwijderd
Ik zou het naar de IPv6 taskforce mailen, volgens mij kijkt daar ook een KPN project manager op want dit kan beter via het project worden aangepakt van via de helpdesk denk ik.
Misschien (kleine kans) dat http://test-ipv6.com/ sectie "Voor de helpdesk" wat oplevert.
Misschien (kleine kans) dat http://test-ipv6.com/ sectie "Voor de helpdesk" wat oplevert.
Ook bij mij is vannacht de stekker eruit gehaald na een modem herstart door Ziggo terwijl het allemaal zo mooi werkte. Die grafiek gaat wel steil naar beneden, ze zitten nu op 0,2%, binnen een maand misschien op 0% als de trend zich doorzet en alle modems herstart zijn.Verwijderd schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 06:37:
Wat voor modem heb je ook alweer? Het verhaal gaat dat de firmware op de Ubee 320 is teruggedraaid. Het zou prima kunnen dat het op de Ubee 321 en de Technicolor TC7210 nog wel werkt...easyriider schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 11:46:
[...]
Ook bij mij is vannacht de stekker eruit gehaald na een modem herstart door Ziggo terwijl het allemaal zo mooi werkte. Die grafiek gaat wel steil naar beneden, ze zitten nu op 0,2%, binnen een maand misschien op 0% als de trend zich doorzet en alle modems herstart zijn.![]()
[afbeelding]
Even zoeken en het lag aan Bitdefender....: http://forum.bitdefender.com/index.php?showtopic=51024Verwijderd schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 08:39:
Ik zou het naar de IPv6 taskforce mailen, volgens mij kijkt daar ook een KPN project manager op want dit kan beter via het project worden aangepakt van via de helpdesk denk ik.
Hij heeft even Ubuntu gestart en haalde daar een strakke 93Mbit upload:
Kun je in BitDefender die ICMPv6 instelling aanpassen die ze noemen in dat topic?
Als dat kan dan is het de moeite waard om contact op te nemen met BitDefender zodat ze dat als default instelling aanpassen. Anders houden een heleboel mensen dit probleem en geven ze de schuld aan IPv6 in plaats van aan BitDefender...
Als dat kan dan is het de moeite waard om contact op te nemen met BitDefender zodat ze dat als default instelling aanpassen. Anders houden een heleboel mensen dit probleem en geven ze de schuld aan IPv6 in plaats van aan BitDefender...
Hij gaf aan dat óók gedaan te hebben, maar dat haalde niets uit. Uiteindelijk Bitdefender uit gezet en het was in orde.Maurits van Baerle schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 15:12:
Kun je in BitDefender die ICMPv6 instelling aanpassen die ze noemen in dat topic?
Ik snap je redenering wel, want IPv6 gaat nu de schuld krijgen terwijl dat het probleem niet is.
De firmware van m'n Ubee 320B heeft nog steeds hetzelfde versienummer (9.9.6007). Als er echt iets mis was met IPv6 in dit modem had Ziggo dat toch in één keer kunnen aanpassen in alle Ubee modems in plaats van te wachten tot ze herstart worden. Het draaide hier al maanden vlekkeloos dus ik denk dat er een heel andere reden achter zit.Maurits van Baerle schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 12:48:
[...]
Wat voor modem heb je ook alweer? Het verhaal gaat dat de firmware op de Ubee 320 is teruggedraaid. Het zou prima kunnen dat het op de Ubee 321 en de Technicolor TC7210 nog wel werkt...
Misschien is de test eind deze maand afgelopen en wordt het overal uitgeschakeld en kan men gaan evalueren en beslissen of het in een later stadium globaal weer wordt ingeschakeld. Maar van Ziggo hoor je niets, dus het is slechts gissen naar de ware reden.
Onmiddelijk klagen bij de helpdesk dat je internet stuk is. Veel succes.
Daar gaan ze écht niet onderuit komen anders.easyriider schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 16:43:
[...]
beslissen of het in een later stadium globaal weer wordt ingeschakeld
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Nu KPN aan het rollen is had ik de hoop op mijn nieuwe (vandaag aangesloten) Telfort glas verbinding ook IPv6 te hebben, maar helaas hier in Deventer niet.
In de firmware staat gewoon disabled.
In de firmware staat gewoon disabled.
[ Voor 11% gewijzigd door St00mwals op 01-07-2015 15:41 ]
Mag hopen dat Ziggo het voor zakelijke klanten in ieder geval ingeschakeld laat.. Toen de verbinding hier net opgeleverd werd kreeg ik al mooi een IPv6 subnet in de documentatie. Echter werken? Ho maar 
Nu is er een nieuw modem geplaatst en nu het wel. Zou toch flink balen als het nu weer wordt uitgezet
Nu is er een nieuw modem geplaatst en nu het wel. Zou toch flink balen als het nu weer wordt uitgezet
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Bij mij (Castricum) heeft Ziggo IPv6 nooit aangezet, en de hints hints hiernaar zijn ook weer uit mijn Ubee modem verdwenen.
(╯°□°)╯︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x
ARIN heeft volgens een nieuwsbericht voor het eerst een request af moeten wijzen en heeft een wachtlijst geactiveerd:
https://www.arin.net/announcements/2015/20150701.html
https://www.arin.net/announcements/2015/20150701.html
...Als het maar werkt
Ik vind het maar een matig artikel. Het klinkt alsof het door een stagaire is geschreven. Er staat ook nog een fout in. Aan het einde wordt namelijk gesuggereerd dat dit de eerste keer is dat er een aanvraag wordt geweigerd. Bij RIPE, APNIC en LACNIC worden echter al veel langer aanvragen geweigerd. Daar zijn wel iets grotere reserves achter de hand gehouden maar praktisch gezien is het op.
ARIN heeft in 't verleden veel allocaties geweigerd, net als RIPE en APNIC en etc. Het verschil hier is dat de aanvraag niet geweigerd is maar dat er geen netblocks waren om te vergeven.
Het probleem blijft content content en content, de access begint overtuigd te geraken van de nood voor ipv6 hier in België loopt het deployment vrij vlot, maar er is zo weinig beschikbaar via ipv6 ( buiten fb / google / enkele major CDN's).
"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"
Moeten we de NOSop3 niet waarschuwen dan?
Ik denk dat ze een hartaanval krijgen als ze horen dat de IPv4-adressen in Europa al bijna 3 jaar op zijn
Nah, de NOS zit achter de /16 van NPO-ICT, die komen niet tekort.
Maar www.nos.nl is wel bereikbaar via IPv6.
Dat doen ze dan wel weer goed.
Veel IPv4 hebben is uiteraard geen reden op IPv6 niet uit te rollen. Al hoef ik dat hier niemand uit te leggen.CyBeR schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 00:36:
Nah, de NOS zit achter de /16 van NPO-ICT, die komen niet tekort.
Wat ik begreep is dat bijna alle NOS servers al wel v6 hebben (net zoals Tweakers!!), maar dat het slechts een kwestie van de AAAA-records aanmaken is.tlpeter schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 07:36:
Maar www.nos.nl is wel bereikbaar via IPv6.
Verwijderd
Leuk stukje
, heb het zelf ook gebouwd en ben er nu mee aan het spelen.
Thuis IPv6 only testen via NAT64 en DNS64
Om is dit een opzetje voor een raspberry. Ik had gelukkig nog een leeg SD kaartje dus ging mediacenter even uit en NAT64 / DNS64 aan.
https://github.com/NICMx/NAT64/issues/158
Thuis IPv6 only testen via NAT64 en DNS64
Om is dit een opzetje voor een raspberry. Ik had gelukkig nog een leeg SD kaartje dus ging mediacenter even uit en NAT64 / DNS64 aan.
https://github.com/NICMx/NAT64/issues/158
- Niet afhankelijk van een VM of specifieke hardware ervoor aan te schaffen
- Verkeer blijft lokaal, goed voor performance en privacy itt online diensten/tests
[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2015 11:38 ]
Usual Suspects alert: nieuws: Amerikaanse registry-organisatie kan niet meer aan ipv4-vraag voldoen
Denk je dat je een interessante site hebt om IPv6 te promoten, zit er een routing loop 
C:\Users\Joop>ping www.ipv6porn.co.nz Pinging www.ipv6porn.co.nz [2001:388:f000::77] with 32 bytes of data: Reply from 2001:388:f000::77: TTL expired in transit. Reply from 2001:388:f000::77: TTL expired in transit. C:\Users\Joop>tracert www.ipv6porn.co.nz Tracing route to www.ipv6porn.co.nz [2001:388:f000::77] over a maximum of 30 hops: 3 12 ms 15 ms 24 ms v213.core1.ams1.he.net [2001:470:0:7d::1] 4 23 ms 24 ms 25 ms 100ge9-1.core1.lon2.he.net [2001:470:0:2d0::1] 5 87 ms 84 ms 90 ms 100ge1-1.core1.nyc4.he.net [2001:470:0:2cf::2] 6 101 ms 102 ms 125 ms 100ge7-2.core1.chi1.he.net [2001:470:0:298::1] 7 112 ms 110 ms 109 ms 100ge10-1.core1.msp1.he.net [2001:470:0:18e::2] 8 141 ms 147 ms 151 ms 100ge4-1.core1.sea1.he.net [2001:470:0:2a0::1] 9 292 ms 291 ms 295 ms v6-gigabitethernet3-0.bb1.b.sea.aarnet.net.au [2001:504:16::1d97] 10 292 ms 291 ms 291 ms xe-1-0-1.pe2.brwy.nsw.aarnet.net.au [2001:388:1:26::1] 11 292 ms 295 ms 295 ms ae9.bb1.a.syd.aarnet.net.au [2001:388:1:88::2] 12 292 ms 291 ms 292 ms broker1.a.syd.aarnet.net.au [2001:388:1:5001:230:48ff:fe92:b83a] 13 291 ms 291 ms 291 ms ge-1-0-0.bb1.a.syd.aarnet.net.au [2001:388:1:5001::1] 14 293 ms 292 ms 291 ms broker1.a.syd.aarnet.net.au [2001:388:1:5001:230:48ff:fe92:b83a] 15 291 ms 291 ms 293 ms ge-1-0-0.bb1.a.syd.aarnet.net.au [2001:388:1:5001::1] 16 292 ms 291 ms 293 ms broker1.a.syd.aarnet.net.au [2001:388:1:5001:230:48ff:fe92:b83a] 17 295 ms 292 ms 291 ms ge-1-0-0.bb1.a.syd.aarnet.net.au [2001:388:1:5001::1]
Verwijderd
Vervolg (op hierboven) over IPv6 only testen
Ipv6 only testen met een of meerdere devices thuis? Draai een NAT64/DNS64 gateway op een raspberry dan blijft je data bij jou en gaat niet via derden en heb je minimaal impact op de performance voor wat betreft latency.
http://namsep.blogspot.nl...n-nat64-dns64-joolmx.html
via
https://github.com/NICMx/...58#issuecomment-119451583
Ik heb het ook draaiend, maar Ipv4 nog werkend. Wat je ziet (IPvFoo) is dat diverse IPv4 sites met een translated adres (64:ff9b::x.x.x.x) worden weergegeven (gerouted via Raspberry) en sommigen over IPv4 direct. Ik denk dat dit door happy eyeballs komt.
Ipv6 only testen met een of meerdere devices thuis? Draai een NAT64/DNS64 gateway op een raspberry dan blijft je data bij jou en gaat niet via derden en heb je minimaal impact op de performance voor wat betreft latency.
via
Ik heb het ook draaiend, maar Ipv4 nog werkend. Wat je ziet (IPvFoo) is dat diverse IPv4 sites met een translated adres (64:ff9b::x.x.x.x) worden weergegeven (gerouted via Raspberry) en sommigen over IPv4 direct. Ik denk dat dit door happy eyeballs komt.
[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2015 09:08 ]
Ik wil het hier op kantoor gaan toepassen. IPv4 helemaal uit en naar NAT64 toe.Verwijderd schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 09:04:
Vervolg (op hierboven) over IPv6 only testen
via
Maar misschien eerst eens beginnen om gewoon eens de DHCP server uit te zetten
Verwijderd
Vind ik een mooie instelling en goede test. Misschien eerst een appart vlan zodat iemand alleen zijn utp kabel hoeft om te steken bij issues. Als je IPv4 zou uitschakelen op de host werken misschien ook lokale zaken niet die 127.0.0.1 gebruiken en ik vind het minder representatief:Snow_King schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 09:08:
[...]
Ik wil het hier op kantoor gaan toepassen. IPv4 helemaal uit en naar NAT64 toe.
Maar misschien eerst eens beginnen om gewoon eens de DHCP server uit te zetten
Ik zie namelijk mensen IPv4 niet gaan uitschakelen op hosts / devices, maar wel dat ze in een netwerk komen waar geen DHCPv4 aanwezig is.
[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2015 10:04 ]
Goed nieuws van de Google IPv6 statistics. Na tijdenlang rond de 2.90% te hebben geschommeld is Nederland een week geleden definitief door de 3% gebroken. Op dit moment op 3.29%
Waarschijnlijk komt het door KPN die volgens Akamai erg goed bezig zijn:
Waarschijnlijk komt het door KPN die volgens Akamai erg goed bezig zijn:
[ Voor 5% gewijzigd door Maurits van Baerle op 08-07-2015 12:40 ]
Verwijderd
Maurits van Baerle schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 12:14:
Waarschijnlijk komt het door KPN die erg goed bezig zijn:
https://twitter.com/TfeedHook/status/617960493987299328
Tja, wat Ziggo betreft, als ik naar deze grafiek kijk dan denk ik te kunnen zien wat er aan de hand is. Eerst wordt de UWB321 aan gezet, vervolgens de UWB320 even later gevolgd door de Technicolor TC7210. Inmiddels is de UWB320 weer uitgezet en wordt er waarschijnlijk gewacht op een update met een fix van de fabrikant.

Ik vermoed dat ze eerste deze drie modems goed werkend willen hebben (en misschien ook wel eerst nog de Cisco's) voordat ze in meer gebieden gaan uitrollen.

Ik vermoed dat ze eerste deze drie modems goed werkend willen hebben (en misschien ook wel eerst nog de Cisco's) voordat ze in meer gebieden gaan uitrollen.
Opzich te begrijpen? ZeelandNet is ook al een tijdje bezig met hun Cisco modems, daar krijgen ze de boel niet lekker op werkend.Maurits van Baerle schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 12:36:
Tja, wat Ziggo betreft, als ik naar deze grafiek kijk dan denk ik te kunnen zien wat er aan de hand is. Eerst wordt de UWB321 aan gezet, vervolgens de UWB320 even later gevolgd door de Technicolor TC7210. Inmiddels is de UWB320 weer uitgezet en wordt er waarschijnlijk gewacht op een update met een fix van de fabrikant.
Zodra dat werkt krijgt iedereen bij ZeelandNet ook IPv6.
Verwijderd
Ook wel weer raar aan de andere kant, Cisco zit aardig op de IPv6 uitrol en er zijn vele landen en providers waar het wel draait. Tuurlijk kan de inrichting van het netwerk afwijken maar dat het zo misgaat....
Dat soort dingen verbazen mij ook eerlijk gezegd. Vooral omdat er toch redelijke RFCs zijn voor CPE.
Maar goed, een jaar of twee geleden toen Comcast als een van de eerste miljoenenISPs begon met grootschalige IPv6 uitrol, zag je kort daarna allerlei updates in de changelogs van consumentenrouters verschijnen om IPv6 compatibiliteit te verbeteren. Kennelijk zit er toch een verschil tussen iets uit een RFC implementeren en de dagelijkse praktijk (of bleek misschien dat die RFC toch niet zo strikt gevolgd was).
Maar goed, een jaar of twee geleden toen Comcast als een van de eerste miljoenenISPs begon met grootschalige IPv6 uitrol, zag je kort daarna allerlei updates in de changelogs van consumentenrouters verschijnen om IPv6 compatibiliteit te verbeteren. Kennelijk zit er toch een verschil tussen iets uit een RFC implementeren en de dagelijkse praktijk (of bleek misschien dat die RFC toch niet zo strikt gevolgd was).
RFC's zijn vaak ook wel voor interpretatie vatbaar.
Oscar Wilde
De cijfers zijn weer geactualiseerd (7 juli) bij State of the internet. Bij Ziggo is het percentage nu gedaald naar ongeveer het niveau van toen het eerste modem ingeschakeld werd.
Zou fijn zijn als Ziggo dan ook eens wat openheid van zaken gaf.easyriider schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 12:16:
De cijfers zijn weer geactualiseerd (7 juli) bij State of the internet. Bij Ziggo is het percentage nu gedaald naar ongeveer het niveau van toen het eerste modem ingeschakeld werd.
[afbeelding]
Een kleine melding van een techneut ergens die uitleg geeft over wát het probleem is zou wel leuk zijn. Wellicht zijn er op het internet wel knappe koppen die ze zo kan vertellen wat een oplossing kan zijn.
Afijn, veel bedrijven begrijpen dat nog niet en willen angstvallig alles intern oplossen.
Apple heeft een aanpassing gedaan aan hun Happy Eyeballs algoritme in de nieuwste versies van OS X en iOS: https://www.ietf.org/mail...ops/current/msg22455.html
Het lijkt me goed mogelijk dat Ziggo precies weet wat het probleem is en hoe het op te lossen maar dat het wachten nu is op de fabrikant om die oplossing te implementeren in een nieuwere firmware update.Snow_King schreef op maandag 13 juli 2015 @ 11:16:
[...]
Zou fijn zijn als Ziggo dan ook eens wat openheid van zaken gaf.
Een kleine melding van een techneut ergens die uitleg geeft over wát het probleem is zou wel leuk zijn. Wellicht zijn er op het internet wel knappe koppen die ze zo kan vertellen wat een oplossing kan zijn.
Afijn, veel bedrijven begrijpen dat nog niet en willen angstvallig alles intern oplossen.
Niet helemaal. Ziggo heeft IPv6 op drie type modems aangezet en het lijkt er op dat ze het nu weer op twee modems uit hebben gezet. Op één van de drie types staat het nu dus nog aan.Hipska schreef op maandag 13 juli 2015 @ 11:50:
Dus ze zijn bij Ziggo terug bij af?
De vraag is nu om welke type modems het gaat. Het zou kunnen dat beide Ubee modems teruggedraaid zijn (we weten in ieder geval al dat de Ubee 320 teruggedraaid is) terwijl de Technicolor het nog wel doet.
De IPv6-functies in mijn Ubee 321B zijn nog gewoon aanwezig (nog altijd zonder prefix weliswaar), dus ik vermoed dat alleen de firmware van de Ubee 3200 teruggedraaid is. Ik denk dat je het effect van het eventueel aan/uitstaan van IPv6 op de Technicolor niet in die grafieken gaat kunnen zien omdat er maar heel weinig mensen zijn met zo'n modem en er maar een heel beperkte groep klanten daadwerkelijk voor een IPv6-prefix in aanmerking is gekomen.
Jij zegt zeker te weten dat de Technicolor nog wel IPv6 doet, ik zie geen redenen om aan te nemen dat de Ubee 321B's van anderen geen IPv6-firmware meer hebben, dus ik denk dat we kunnen concluderen dat alleen de Ubee 3200 voor problemen heeft gezorgd. Dan zal het nu wachten zijn op een oplossing voor dat model.
Jij zegt zeker te weten dat de Technicolor nog wel IPv6 doet, ik zie geen redenen om aan te nemen dat de Ubee 321B's van anderen geen IPv6-firmware meer hebben, dus ik denk dat we kunnen concluderen dat alleen de Ubee 3200 voor problemen heeft gezorgd. Dan zal het nu wachten zijn op een oplossing voor dat model.
Nee, ik denk te weten dat de 320 geen IPv6 meer doet. En "zeker" weten gaat wat ver. Ik heb zelf geen Ziggo, laat staan dat ik alle drie de modems heb. Maar, als je afgaat op wat mensen melden in het topic op Zigoo-gebruikers.nl dan kun je je een beetje een beeld vormen.Jerrythafast schreef op maandag 13 juli 2015 @ 19:23:
De IPv6-functies in mijn Ubee 321B zijn nog gewoon aanwezig (nog altijd zonder prefix weliswaar), dus ik vermoed dat alleen de firmware van de Ubee 3200 teruggedraaid is. Ik denk dat je het effect van het eventueel aan/uitstaan van IPv6 op de Technicolor niet in die grafieken gaat kunnen zien omdat er maar heel weinig mensen zijn met zo'n modem en er maar een heel beperkte groep klanten daadwerkelijk voor een IPv6-prefix in aanmerking is gekomen.

Als ik dan kijk naar deze grafiek zoals gepost door easyriider dan zie je duidelijk drie moment waarop er een modem bij is gekomen. Je ziet ook dat er duidelijk dalingen zijn en dat de grafiek ongeveer op het punt is als hij was toen er maar ééntje aan stond. Dat wekt de indruk dat er twee uitgezet zijn. Dat zouden natuurlijk prima de 320 en de Technicolor kunnen zijn die weer uit staan.
ARIN is nu door zijn laatste /23 blokjes heen. Er zijn alleen nog /24 blokjes beschikbaar:
https://www.arin.net/resources/request/ipv4_countdown.html
Opvallend is dat nu de laatste restjes uit de pot geschraapt worden, de teller van Geoff Huston zodanig vertraagd bij het aftellen dat de einddatum blijft hangen op 2 á 3 dagen in de toekomst. Kennelijk werkt het algoritme dat de einddatum voorspeld niet meer zo goed onder deze omstandigheden.
http://www.potaroo.net/tools/ipv4/index.html
Opvallend is dat nu de laatste restjes uit de pot geschraapt worden, de teller van Geoff Huston zodanig vertraagd bij het aftellen dat de einddatum blijft hangen op 2 á 3 dagen in de toekomst. Kennelijk werkt het algoritme dat de einddatum voorspeld niet meer zo goed onder deze omstandigheden.
Gaat wel een verschil maken denk ik!CyBeR schreef op maandag 13 juli 2015 @ 12:02:
Apple heeft een aanpassing gedaan aan hun Happy Eyeballs algoritme in de nieuwste versies van OS X en iOS: https://www.ietf.org/mail...ops/current/msg22455.html
http://www.xbmcfreak.nl/
Dat klinkt wel érg goed! Ik zie hier op kantoor de Mac OSX devices en iOS devices continue IPv4 verkiezen boven IPv6 terwijl we gewoon native v6 hebben via XS4All.CyBeR schreef op maandag 13 juli 2015 @ 12:02:
Hoop dat dat dan ook verleden tijd is.
Hoe sneller het op het, hoe beter. Laat maar lekker op raken.Roetzen schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 10:16:
ARIN is nu door zijn laatste /23 blokjes heen. Er zijn alleen nog /24 blokjes beschikbaar:
[ Voor 41% gewijzigd door Snow_King op 14-07-2015 10:20 ]
Ik denk ook dat het een flink verschil gaat maken. En aangezien veel mensen vrij snel hun iOS en OS X upgraden kan het best binnen één maand al een zichtbaar verschil zien.Snow_King schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 10:19:
[...]
Dat klinkt wel érg goed! Ik zie hier op kantoor de Mac OSX devices en iOS devices continue IPv4 verkiezen boven IPv6 terwijl we gewoon native v6 hebben via XS4All.
De media hebben het trouwens groot opgepikt:
Enterprise Networking Planet: Apple Set to Give IPv6 a Giant Boost
The Register: Apple snuggles closer to IPv6
The Next Web: OS X 10.11 and iOS 9 now prefer IPv6 for connections
Softpedia: 99 Percent of All Internet Traffic on iOS 9 and El Capitan Runs on IPv6
GMA Network: Apple’s next devices may prefer IPv6 connections
FierceMobileIT: Almost all iOS 9 connections will use IPv6, says Apple
TechWorld Australia: Apple to give IPv6 traffic a boost
Snow_King schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 10:19:
[...]
Dat klinkt wel érg goed! Ik zie hier op kantoor de Mac OSX devices en iOS devices continue IPv4 verkiezen boven IPv6 terwijl we gewoon native v6 hebben via XS4All.
[...]
Hoe sneller het op het, hoe beter. Laat maar lekker op raken.
Aldus Apple, kennelijk heeft netwerkverkeer via IPv6 bij jou op kantoor een hogere latency. Zie je kans om dat eens (kort) te testen?our previous implementation from four years ago was designed to select the connection with lowest latency no matter what
[ Voor 7% gewijzigd door Ximon op 14-07-2015 11:41 ]
zal aan de regio liggen...Maurits van Baerle schreef op maandag 13 juli 2015 @ 23:54:
[...]
Nee, ik denk te weten dat de 320 geen IPv6 meer doet. En "zeker" weten gaat wat ver. Ik heb zelf geen Ziggo, laat staan dat ik alle drie de modems heb. Maar, als je afgaat op wat mensen melden in het topic op Zigoo-gebruikers.nl dan kun je je een beetje een beeld vormen.
[afbeelding]
Als ik dan kijk naar deze grafiek zoals gepost door easyriider dan zie je duidelijk drie moment waarop er een modem bij is gekomen. Je ziet ook dat er duidelijk dalingen zijn en dat de grafiek ongeveer op het punt is als hij was toen er maar ééntje aan stond. Dat wekt de indruk dat er twee uitgezet zijn. Dat zouden natuurlijk prima de 320 en de Technicolor kunnen zijn die weer uit staan.
Heb d'rs gezien waar IPv6 nog wel aan stond en waar 't niet meer aanstond... zal aan de regio liggen...
Ja, dat zal het zijn. Alleen ik merk echt geen verschil, 0, 0. Maar we gaan het zien met de nieuwe versies. Ben benieuwd wat de stijging globaal gaat zijn.Ximon schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 11:40:
[...]
[...]
Aldus Apple, kennelijk heeft netwerkverkeer via IPv6 bij jou op kantoor een hogere latency. Zie je kans om dat eens (kort) te testen?
Ik heb bij SixXS ook een tunnel aangevraagd en toegewezen gekregen (SURFnet), op een statisch IPv4.
Maar op een of andere manier krijg ik het niet aan de praat op mijn Draytek Vigor 2925. Eerst gebeurde er helemaal niets (hij leek niet eens in te kunnen loggen), maar inmiddels komt ie wel iets verder en staat er dit in de log (van beneden naar boven lezen):
Hoezo "does not support 6in4-static mode"? De tunnel is gewoon geconfigureerd als static.
.edit: wat dingen veranderd, maar ook weer terugveranderd, maar nu ben ik weer terug bij af:

Mijn settings:

Opvallend genoeg kom ik het Tunnel ID invoerveld nergens tegen in allerlei handleidingen. Als password gebruik ik het password dat ik gezet heb voor TIC voor die specifieke tunnel bij SixXS. Het subnet prefix is de prefix van het subnet dat over de tunnel geroute wordt.
.edit2: Mijn router ingesteld op gewoonweg een static 6to4 tunnel met de IPv4-gegevens van de tunnel endpoint (dus niet via AICCU) en dat lijkt gewoon te werken
Maar op een of andere manier krijg ik het niet aan de praat op mijn Draytek Vigor 2925. Eerst gebeurde er helemaal niets (hij leek niet eens in te kunnen loggen), maar inmiddels komt ie wel iets verder en staat er dit in de log (van beneden naar boven lezen):
2015-07-15 16:35:55 [IPv6] IPv6 WAN1 DOWN!!! 2015-07-15 16:35:55 Clear AICCU on WAN1 2015-07-15 16:35:55 AICCU tunnel does not support 6in4-static mode 2015-07-15 16:35:55 AICCU tunnel use 6in4-static mode 2015-07-15 16:35:55 Succesfully retrieved tunnel information T****** in AICCU 2015-07-15 16:35:54 AICCU Init: ifno = 3, server = tic.sixxs.net, port = f22
Hoezo "does not support 6in4-static mode"? De tunnel is gewoon geconfigureerd als static.
.edit: wat dingen veranderd, maar ook weer terugveranderd, maar nu ben ik weer terug bij af:
2015-07-15 17:13:40 [IPv6] IPv6 WAN1 DOWN!!! 2015-07-15 17:13:40 Clear AICCU on WAN1 2015-07-15 17:13:30 AICCU Init: ifno = 3, server = tic.sixxs.net, port = f22 2015-07-15 17:13:30 The remaining count of AICCU retry: 3
Mijn settings:

Opvallend genoeg kom ik het Tunnel ID invoerveld nergens tegen in allerlei handleidingen. Als password gebruik ik het password dat ik gezet heb voor TIC voor die specifieke tunnel bij SixXS. Het subnet prefix is de prefix van het subnet dat over de tunnel geroute wordt.
.edit2: Mijn router ingesteld op gewoonweg een static 6to4 tunnel met de IPv4-gegevens van de tunnel endpoint (dus niet via AICCU) en dat lijkt gewoon te werken
[ Voor 33% gewijzigd door .oisyn op 15-07-2015 17:32 ]
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
.edit: dubbel
[ Voor 97% gewijzigd door .oisyn op 15-07-2015 16:59 ]
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
AICCU is volgens mij bedoeld voor endpoints met een dynamisch IP. Als je een statisch IP hebt en een statische tunnel hebt aangevraagd bij SixXS zou het kunnen dat AICCU niet wil werken omdat het hiervoor niet bedoeld is.
Let op dat je jouw tunnel endpoint altijd up and running houdt, anders krijg je straf van SixXS
Let op dat je jouw tunnel endpoint altijd up and running houdt, anders krijg je straf van SixXS
Dat bedacht ik me later inderdaad ook. Maar wel raar dat je daar dan verder niets over leest.
Maar goed, nu het volgende probleem: hij lijkt inkomend verkeer niet goed te routeren, maar ik ben er nog niet helemaal over uit of dat niet gewoon een firewall issue is. Ik kan iig mijn PC of mijn Synology NAS niet pingen van buitenaf op hun 2001:... IPv6 adres. Binnen mijn lokale netwerk wel.
Maar goed, nu het volgende probleem: hij lijkt inkomend verkeer niet goed te routeren, maar ik ben er nog niet helemaal over uit of dat niet gewoon een firewall issue is. Ik kan iig mijn PC of mijn Synology NAS niet pingen van buitenaf op hun 2001:... IPv6 adres. Binnen mijn lokale netwerk wel.
Ook wanneer je op vakantie bent.... Krijg je een mailtje van grote vriend Jeroen Massar of je z.s.m. je tunnel weer wil activeren anders wordt die verwijderd. Dat had ik dus na 2 weken op reis te zijn, terwijl ik 3 maand weg bleef. Netjes uitgelegd, maar daar heeft Jeroen geen boodschap aan. Tunnel werd naar een aantal dagen verwijderd...Ximon schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 09:56:
....
Uiteindelijk wel de tunnel terug gekregen, maar kostte erg veel moeite...
Maar ik ga mijn router niet uitzetten als ik op vakantie ga
Bij het troubleshooten van mijn eigen tunnel kwam ik redelijk wat gemopper tegen over dat SixXS nogal kort door de bocht kan zijn. Als je het zat bent is er altijd nog HE.net_Arno_ schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 10:18:
[...]
Ook wanneer je op vakantie bent.... Krijg je een mailtje van grote vriend Jeroen Massar of je z.s.m. je tunnel weer wil activeren anders wordt die verwijderd. Dat had ik dus na 2 weken op reis te zijn, terwijl ik 3 maand weg bleef. Netjes uitgelegd, maar daar heeft Jeroen geen boodschap aan. Tunnel werd naar een aantal dagen verwijderd...![]()
Uiteindelijk wel de tunnel terug gekregen, maar kostte erg veel moeite...
Vaak wordt nog door o.a. firewallfabrikanten de aanname ICMP = evil gedaan, terwijl het voor IPv6 juist essentieel is. Ik heb in mijn firewall een regel aangemaakt voor het doorlaten van pings, maar heb dit verder niet goed kunnen testen. M'n tunnel blijft gewoon leven, dus ik neem aan dat in ieder geval SixXS wel kan pingen. De tunnel draait op een Sophos UTM home edition, en die gebruikt automatisch als beveiligingsmaatregel een transparante proxy. Ik vond dat wel prima, dus heb nog niet verder uitgezocht hoe het zit met IPv6, firewalls en wat Leaseweb allemaal wel en niet doorlaat..oisyn schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 10:13:
Dat bedacht ik me later inderdaad ook. Maar wel raar dat je daar dan verder niets over leest.
SixxS en klantvriendelijkheid staan niet op dezelfde pagina in het woordenboek, ach toch een sterfhuisconstructie als de wereld native IPv6 doet ;-)
Het jammere is alleen dat je dus je diensten moet omnummeren als je van SixXS naar native IPv6 migreert. Een van de voordelen van zo'n tunnel is dat je het als een ghetto-versie van PI address space kan gebruiken.
Ik kan mijn router wel gewoon pingen (maar dat moest ik idd wel expliciet aanzetten), ook gewoon op zijn ip van het interne gerouteerde subnet. Maar het was niet alleen ping, ik kon ook niet verbinden naar openstaande ports op mijn PC.Ximon schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 10:45:
Vaak wordt nog door o.a. firewallfabrikanten de aanname ICMP = evil gedaan, terwijl het voor IPv6 juist essentieel is. Ik heb in mijn firewall een regel aangemaakt voor het doorlaten van pings, maar heb dit verder niet goed kunnen testen. M'n tunnel blijft gewoon leven, dus ik neem aan dat in ieder geval SixXS wel kan pingen.
[ Voor 5% gewijzigd door .oisyn op 16-07-2015 11:04 ]
Doet jouw router misschien iets met NAT? Heb je routes gemaakt voor jouw IPv6 subnet?
In mijn Fritz!Box moet ik expliciet poorten openen in de firewall voor IPv6. Kan ook een complete host in één keer opengooien. Naar mijn weten moet dat in praktisch elke home-router.
Zo te zien reageert Windows standaard in ieder geval niet op ICMPv6 echo requests van buiten het lokale subnet 
.edit: Ah, het vinkje bij "block routing packet from WAN" stond aan bij IPv6 op de Draytek Vigor 2925
. Als ik die uitzet dan werkt het wel. Maar goed, maar ik laat 'm maar even aanstaan want intern is niets beveiligd. Had voor de zekerheid al IPv6 op mijn NAS gedisabled
.
Wat ik dan overigens niet snap, waarom werkt outgoing verkeer dan wel? Ik kan op mijn PC gewoon browsen via IPv6. Als ik naar zo'n what-is-my-ip website ga dan krijg ik ook gewoon het IPv6 binnen het lokale subnet (dus geen NAT). Maar als packets worden geblokkeerd, dan kan ik toch nooit antwoord krijgen?
.edit: Ah, het vinkje bij "block routing packet from WAN" stond aan bij IPv6 op de Draytek Vigor 2925
Wat ik dan overigens niet snap, waarom werkt outgoing verkeer dan wel? Ik kan op mijn PC gewoon browsen via IPv6. Als ik naar zo'n what-is-my-ip website ga dan krijg ik ook gewoon het IPv6 binnen het lokale subnet (dus geen NAT). Maar als packets worden geblokkeerd, dan kan ik toch nooit antwoord krijgen?
[ Voor 83% gewijzigd door .oisyn op 16-07-2015 11:42 ]
Wel klaarblijkelijk is die functie er om nieuwe flows van buiten te blokkeren en hebben ze 't labeltje ernaast iets te versimpeld.
Ook leuk om te zien, op het terras op Samos (Griekenland) gebruik gemaakt van de gratis Wifi en gewoon native IPv6 op de telefoons en tablets. Top!
Ik weet niet of ik het als home-router mag beschouwen, maar in OpenWRT is het standaard juist geconfigureerd.Osiris schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 11:18:
In mijn Fritz!Box moet ik expliciet poorten openen in de firewall voor IPv6. Kan ook een complete host in één keer opengooien. Naar mijn weten moet dat in praktisch elke home-router.
Verwijderd
https://community.ziggo.n...885/index3.html#post43873Ik zie net dat mijn modem (Cisco EPC 3925) nieuwe firmware heeft gekregen.
Onder andere met een aanpassing in de port forwarding, daar is een veld bijgekomen voor IP type (IPv4/IPv6).
Zou er dan toch nog vooruitgang in zitten?
De post na de post waar jij naar linkt is ook een interessante!
Ik wist nog niet van telefonieproblemen.Zou kunnen, laten we het hopen. Er waren problemen met de telefonie bij de Cisco routers met werkende IPv6, misschien dat er daarvoor een oplossing gekomen is?
[ Voor 3% gewijzigd door Jerrythafast op 19-07-2015 22:07 ]
Vorige week zijn weer de IPv6 statistieken van IPv6 World Launch geupdate en KPN zit er sinds deze maand ook bij. http://www.worldipv6launch.org/measurements
XS4ALL: 31.71%
Zeelandnet: 3.09%
Solcon: 2.93%
KPN: 2.50%
Ziggo: 0.17%
Wel mooi dat KPN best hoog binnenkomt.
Ze zijn allemaal lager dan de cijfers van vorige maand. Misschien hebben ze iets verandert aan de meting.
XS4ALL: 31.71%
Zeelandnet: 3.09%
Solcon: 2.93%
KPN: 2.50%
Ziggo: 0.17%
Wel mooi dat KPN best hoog binnenkomt.
Ze zijn allemaal lager dan de cijfers van vorige maand. Misschien hebben ze iets verandert aan de meting.
Die problemen speelden na een firmware update van de Cisco in november vorig jaar, waarna die update binnen een paar dagen weer is teruggedraaid.
Zie ook de laatste alinea van http://tweakers.net/nieuw...jaar-met-uitrol-ipv6.html
Tot voor kort draaide de Cisco EPC3925 (en volgens mij ook de EPC3928) daarom nog op de firmware uit mei 2013.
[ Voor 3% gewijzigd door Jeroen_R op 20-07-2015 22:06 ]
Mijn EPC3928 draait inderdaad nog de oude versie uit 2013:
Firmware Name: epc3928a-E10-5-v302r125572-131030c-ZIG.bin
Firmware Build Time: Oct 30 11:00:08 2013
Firmware Name: epc3928a-E10-5-v302r125572-131030c-ZIG.bin
Firmware Build Time: Oct 30 11:00:08 2013
Het mooie aan OpenWRT is dat je het op elke denkbare manier kunt gebruiken/configureren. Bij de default firmware van homerouters loop je vaak tegen het probleem aan dat ze bedoeld zijn om maar op één manier te gebruiken (één WAN-interface, één LAN-interface, NAT ertussen).Dennis schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 13:07:
[...]
Ik weet niet of ik het als home-router mag beschouwen, maar in OpenWRT is het standaard juist geconfigureerd.
Gewoon een heel grote verzameling snoertjes
Ik ben hier toch nog een beetje op blijven hangen, maar heb ook gezien dat mijn probleem op meer plaatsen op internet terug te vinden is. De vraag is dus eigenlijk hoe je ervoor zorgt dat clients die geen DHCPv6 gebruiken (voornamelijk Android dus) tóch DDNS toepassen, zonder in te leveren qua security.Dennis schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 15:59:
Ja, maar die DNS adverteer ik alleen binnen mijn eigen netwerk. Dus ik kan dan bijvoorbeeld de computer van mijn ouders bereiken, maar naar buiten wordt de hostname niet bekendgemaakt. Dus ik zal slechts die 19 punten blijven scoren van de 20.
Situatieschets is dus als volgt: IPv6 op basis van SLAAC met DHCPv6 én RDNSS. De meeste clients krijgen van RADVD een 'vast' IP-adres, op basis van prefix + MAC. Deze moet in de DNS worden geüpdate.
Voor Android gaat het sowieso niet werken want die ondersteunt geen DHCPv6, maar de vraag is of de DNS-servers die door DHCPv6 worden aangeboden nu slim genoeg zijn om de IP-adressen van de andere clients (iOS, OSX, Windows) te publishen op de DNS. Privacy extensions zijn niet relevant: die adressen zijn er wel maar dat is echt iets dat client-only is.
Stel dat DHCPv6 geen client IP-adressen kan publiceren in DNS, dan is de enige optie nog dat de clients dit zelf doen. Dat is echter onwenselijk, omdat je de TSIG aan je clients moet geven (voor DNSSEC) en dat een veiligheidsrisico inhoudt.
Hier een bericht uit 2009 waarin dit al wordt onderkend, maar gezien dit bericht van begin dit jaar is er nog steeds geen geaccepteerde oplossing beschikbaar.
Verwijderd
Tweakers over IPv6 (via eigen hostfile) werkt niet meer sinds vandaag. Is dit een voorbode voor veranderingen of is er iets omgevallen?
Let op:
Let op: Blijf netjes reageren, en laat dit topic niet verzanden in een "wellus / nietus" discussie.. Opmerkingen als "het werkt hier ook" zijn ook niet gewenst.
Let op: Blijf netjes reageren, en laat dit topic niet verzanden in een "wellus / nietus" discussie.. Opmerkingen als "het werkt hier ook" zijn ook niet gewenst.