Vraagje voor de kenners hier. Op mijn (nu) IPv4 netwerk wil ik ook maar eens IPv6 "implementeren". De vraag is dan hoe ik dat ga doen met adressering. Het gaat om een thuissituatie.
Ik heb al het een en ander gelezen over dual-adressing, over network prefix translation en over /56 en /64.
Nu met IPv4 heb ik vier sites. Eén is een VPS (cloud) en de andere drie netwerken zijn thuisnetwerken. Deze drie thuisnetwerken verbinden (OpenVPN) allemaal met de cloud en zo is alles routable. Binnen een netwerk zijn meerdere VLANs om securityredenen. In de cloud staat PfSense, alle thuisnetwerken draaien op OpenWRT. Alles direct aan internet (of achter een bridged modem).
Nu leek mij het meest handig om een ULA /48 te pakken en voor elke VLAN een /64 uit te geven. Dit is dan de "lokale" layer die (via OpenVPN) volledig routable is en waarbij firewall rules redelijk open zijn. De /64 (of hopelijk /56) die dan van de provider komt kan daarbij komen. Hiervoor gelden meer strict firewall rules.
Ik las eerder in dit topic reacties over dat dit lastig onderhoudbaar is, maar is dat echt zo'n probleem? Daarnaast voorkom ik problemen met DHCPv6 allocering door providers waardoor firewall rules aangepast moeten worden. Enige echt probleem dat ik zag is dat sommige devices niet meerdere IP-adressen ondersteunen (zoals printers) en ik moet nog even kijken hoe het geheel geconfigureerd kan worden.
Hoor graag jullie reacties en adviezen als dat mag

.