Tijdje terug had ik de /48 van KPN op mijn Debian router werkend gekregen, nu probeer ik de rest van het netwerk aan IPv6 te krijgen.
Ten tijde van het gebruiken van een HE-tunnel was het zo simpel als:
- Firewall regels aanmaken
- Tunnel opzetten
- radvd instellen
- forwarding m.b.v. sysctl-optie toestaan
That's it.
Nu probeer ik hetzelfde bij KPN met als resultaat: IPv6-verkeer gaat van de VLAN's achter de router-pc naar buiten (de packet counter van die nftables-regel loopt op) maar er komt helemaal niks terug van WAN naar LAN, de counter van die regel blijft 0.
Ik heb hetzelfde gedaan als toen, zei het dus nu met de PPP-interface als WAN en de /64's worden aangemaakt op basis van de /48 die ik toegewezen heb gekregen. Voor de Debian-router zelf werkt het, de rest van het netwerk dus niet.
Mis ik nu iets heel simpels

en ja heb gecheckt of forwarding inderdaad aan staat:
Bash:
1
2
| cat /proc/sys/net/ipv6/conf/all/forwarding
1 |
......
Na net nog een keer de firewall regels te hebben bekeken zie ik ineens pakketjes binnenkomen (aldus de counter) ->
https://test-ipv6.com/ -> 10/10

Zowel desktop-pc als Android.
Blijkbaar was er enige vertraging, geen idee waar.
Nu ff uitzoeken welke IPv6-addressen ik het beste van PiHole in radvd.conf kan zetten, heb zowel ULA, GUA als link-local.
edit: En IPv6 ligt er weer uit
edit2: Bleek mijn fout

, had de VLAN-interfaces aan de lokale kant op mijn router-pc voorzien gelaten van ipv6.method = auto, dat had manual moeten zijn. Blijkbaar levert "auto" - aldus een AI - routing problemen op waar Windows last van heeft en Android blijkbaar niet, Zodra ik die VLAN-interfaces een vast IPv6 adres gaf (ook voor fd00) was het goed.
[
Voor 13% gewijzigd door
Raven op 07-07-2026 16:47
]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde