• Jap
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-01 15:04

Jap

IPv6ert

Skinkie schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 20:54:
[...]

En toch zou je willen voorkomen dat er uberhaupt bagger naar je toe komt als je er niet om hebt gevraagd. Ik ben dan ook best blij met de abuse policy van bijvoorbeeld SixXS.
Daar heb je gelijk in, zeker voor thuis verbindingen is een goed abuse beleid erg wenselijk. Zoals xs4all heeft bv.

Ik had het zelf meer over servers in DC's ed, daar vind ik het fijn als ik niet na hoef te denken over een eventuele NAT die raar loopt te spoken waardoor iets niet bereikbaar is of iets in die vorm :P

Nieuws en informatie over IPv6 @ Fix6.net | Hosting met IPv6 nodig? Bekijk de IPv6-hosters lijst op Fix6.net/ipv6-webhosting

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Mwaahh, dan heb je weer hetzelfde "probleem" als met NAT: zeurende huisgenotes omdat hun MSN-filetransfers/cam-geslet/BitTorrent/weetikveel niet werkt en 1x raden wie die poorten dan allemaal open mag gooien in de router ;)

• BarthezZ
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

BarthezZ

anti voetbal en slechte djs!

Voor bovenstaande probleem is ipv6 calc uitgevonden.
bart@bartpc:~$ ipv6calc  2001:960:7c1:0:204:61ff:fe79:6653 --out revnibbles.arpa
No input type specified, try autodetection...found type: ipv6addr
3.5.6.6.9.7.e.f.f.f.1.6.4.0.2.0.0.0.0.0.1.c.7.0.0.6.9.0.1.0.0.2.ip6.arpa.

maar ipv6 calc kan meer... * BarthezZ slapt Osiris :D

[Voor 6% gewijzigd door BarthezZ op 28-08-2008 01:04]

• Osiris
  • Niet online
Wel handig, maar `dig -x <adres>` is korter typen B)

• Whizzer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-03 11:21

Whizzer

Flappie!

Ik moet zeggen dat ik erg content ben met de Cisco IOS Firewall Feature set (dus ook voor IPv6) op mijn routertje.

Ik ben geweldig.. en bescheiden! | AnimalCribs, dé plek om te shoppen voor uw huisdier

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:11
ip6tables werkt overigens net zo goed als iptables voor IPv4. De enige andere mindset is is dat je geen nat rules meer hebt.

• Osiris
  • Niet online
Wat ik dan weer een beetje maf vind, want hoewel het misschien niet nodig is, zou je toch wel verwachten dat het technisch op z'n minst mogelijk zou moeten zijn?

• TrailBlazer
Het zal technisch wel mogelijk zijn alleen er zijn maar weinig redenenen om het te doen. De enige reden die ik kan bedenken is dat als je twee bedrijven aan elkaar wil koppelen is dat jij geen ip space van de ander in jouw routingtables wil hebben. Dat is de reden dat wij vaak 1 op 1 natten ook al zijn het beide private ip spaces.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Osiris schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 21:14:
[...]

Mwaahh, dan heb je weer hetzelfde "probleem" als met NAT: zeurende huisgenotes omdat hun MSN-filetransfers/cam-geslet/BitTorrent/weetikveel niet werkt en 1x raden wie die poorten dan allemaal open mag gooien in de router ;)
UPnP :?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• TrailBlazer
NAT is gewoon gezeur met allemaal protocollen die het ip adres in de payload zetten. NAT zou werken als het bedacht was tijdens de ontwikkeling van IPv4. Dat is het niet dus geprut.

• TrailBlazer
Osiris schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 21:08:
[...]

Gewoon in iptables je INPUT-chain dichtgooien met uitzondering van `RELATED` en `ESTABLISHED`-states? En uiteraard de diverse multicast-adressen. :P
Mijn scriptje voor ip6tables
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
$IP6TABLES -t filter -P INPUT ACCEPT
$IP6TABLES -t filter -F INPUT
$IP6TABLES -t filter -A INPUT -i sixxs -m state  --state ESTABLISHED,RELATED -j ACCEPT
$IP6TABLES -t filter -A INPUT -i sixxs -j DROP

$IP6TABLES -t filter -P OUTPUT ACCEPT
$IP6TABLES -t filter -F OUTPUT

$IP6TABLES -t filter -P FORWARD DROP
$IP6TABLES -t filter -F FORWARD
$IP6TABLES -t filter -A FORWARD -i sixxs -m state --state ESTABLISHED,RELATED -j ACCEPT
$IP6TABLES -t filter -A FORWARD -i ! sixxs -j ACCEPT

Er mogen geen sessies naar de firewall of machines achter de firewall geïnitieerd worden.

• Osiris
  • Niet online
Ja leuk dat uPnP, maar praktisch 't enige wat je d'r over leest zijn beveiligingsrisico's. Liever niet dus.
TrailBlazer schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 17:06:
NAT is gewoon gezeur met allemaal protocollen die het ip adres in de payload zetten. NAT zou werken als het bedacht was tijdens de ontwikkeling van IPv4. Dat is het niet dus geprut.
D'r wordt bij NAT toch geen extra overhead aan 't pakketje vastgeplakt? Alleen wat veranderd. Maar je hebt wel gelijk dat 't in principe niet nodig is nee.

• TrailBlazer
alleen source en/of destination wordt veranderd, soms heb je een protocol (zoals IPSec/ISAKMP afaik) wat het destiantion ip adres ook ergens in de data zet. Dan gaat het dus mis omdat de ontvangende computer dan een pakket binnen krijgt met een ip adres in de payload wat niet bij hem hoor.
Dus je krijgt een brief geadresseerd aan Osiris maar de aanhef van de brief is beste Gert-Jan dan heb he dus ook zoiets van huh??
Skinkie schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 20:54:
[...]

En toch zou je willen voorkomen dat er uberhaupt bagger naar je toe komt als je er niet om hebt gevraagd. Ik ben dan ook best blij met de abuse policy van bijvoorbeeld SixXS.
Dat gebeurt ook een stuk minder. Ik zeg niet dat je geen firewalls meer nodig hebt, maar 't is een stuk minder boeiend bij IPv6. Waarom? De grootte van de address space.

Op dit moment komt de random bagger op je internetverbinding naar je toe omdat 't vrij simpel is om, desnoods gewoon sequentieel, crap naar willekeurige IP-adressen te sturen. Typ een klasse A, B of C adres in en d'r is een vrij grote kans dat 't bestaat en dat er een computer achter hangt. Een 32-bits address space is nu eenmaal gewoon klein.

Probeer hetzelfde eens met een IPv6 adres. En denk er eens over na hoe lang 't duurt om dat sequentieel te scannen. Geloof me, de 'ruis' op je internetverbinding wordt een stuk minder als we IPv4 afschaffen.

Overigens valt dat 'beveiligingsrisico' van UPnP wel mee. Het punt is dat je er poorten mee open kunt zetten: dat is het hele risico.

[Voor 6% gewijzigd door CyBeR op 28-08-2008 23:46]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Osiris schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 19:12:
[...]

Ja leuk dat uPnP, maar praktisch 't enige wat je d'r over leest zijn beveiligingsrisico's. Liever niet dus.
't is dat of een shitload aan poorten open zetten om WLM werkend te krijgen :P

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Skinkie
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

CyBeR schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 23:25:
Dat gebeurt ook een stuk minder. Ik zeg niet dat je geen firewalls meer nodig hebt, maar 't is een stuk minder boeiend bij IPv6. Waarom? De grootte van de address space.
En ook het aantal ips wat je kunt gebruiken om een aantal vanaf te starten...

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

• boe2
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

boe2

'-')/

Er zal toch nog echt wel een pc aan dat "aantal ips" moeten hangen hoor. Of zie jij een hacker/scriptkiddie al miljarden computers in bezit nemen om zo een groot mogelijk bereik te scannen?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

• TrailBlazer
PC's zullen minder kans hebben om gevonden te worden. Publieke services moeten nog steeds achter een firewall omdat die wel wel bekend zijn bij de scriptkiddies.

• Whizzer

Whizzer

Flappie!

TrailBlazer schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 19:31:
alleen source en/of destination wordt veranderd, soms heb je een protocol (zoals IPSec/ISAKMP afaik) wat het destiantion ip adres ook ergens in de data zet. Dan gaat het dus mis omdat de ontvangende computer dan een pakket binnen krijgt met een ip adres in de payload wat niet bij hem hoor.
Dus je krijgt een brief geadresseerd aan Osiris maar de aanhef van de brief is beste Gert-Jan dan heb he dus ook zoiets van huh??
Probleem meer bij dit soort pakketten is dat juist het source adres in het pakket wordt meegenomen en als je dan gaat NAT'en (of PAT), juist de afzender verkeerd is. Dus op een brief in de envelop van Trailblazer staat "Groeten Whizzer".

Daarbij wordt bij IPSec met AH een hash toegevoegd door de source, welke gegenereerd wordt over het pakket incl. header (met daarin source en destination IP adres). Ga je naderhand NAT'en, dan klopt je hash niet meer en wordt het pakket gedropt.

SNMP is ook zo'n leuke die wel eens het source ip adres in de trap zet. Krijg je na NAT een melding van "10.10.10.10" dat 192.168.0.1 een hoge CPU load heeft...

Ik ben geweldig.. en bescheiden! | AnimalCribs, dé plek om te shoppen voor uw huisdier

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-04 22:09
Ik heb al een aantal jaar via de tunnelbroker van xs4all een tunnel.

Op een server van mij heb ik deze tunnel opgezet waar ik voor me eigen het /48 block in /64 blokken onderverdeel en zo ook beetje me eigen tunnelbroker speel :*)

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

En op momenten zoals deze is het toch jammer dat sixxs down is...

• Boboga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Boboga

Kiekeboe

Hmmh inderdaad, nog steeds.. Was gistermiddag/avond al niet meer bereikbaar.

Iemand enig idee wat er mis is? :)

• Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 01-04 21:58

peace, love & linux

Boboga schreef op maandag 01 september 2008 @ 08:42:
Hmmh inderdaad, nog steeds.. Was gistermiddag/avond al niet meer bereikbaar.

Iemand enig idee wat er mis is? :)
Van #sixxs.net op ircnet

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
09:26 < Falconix> ahh great sixxs.net is running again
09:32 < darkhawk> true
09:33 < darkhawk> it was down for about 2 days
09:37 < mjl-> yeah, great to see it's running again!
09:38 < mjl-> btw, i had the idea static tunnels still worked?
09:39 < madduck> everything worked
09:39 < madduck> including ayiya tunnels
09:39 < madduck> they couldn't be set up though
09:39 < madduck> tic.sixxs.net was down
09:40 < mjl-> ah, check
09:40 < mjl-> well, and the website?
09:40 < madduck> yes, same machines i think

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Inderdaad, ik merkte het ook pas bij een VM reboot.

Anoniem: 94923

Yes, draait weer stabiel zo :)

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik heb een probleem om een IPv6 tunnel op te zetten en ik kan niet zo snel een oplossing vinden. Situatie is als volgt:

IPv6 via Tunnelbroker
IPv6 op Vista computer geconfigureerd

Vista computer zit echter achter een XP PCdie puur voor internet sharing wordt ingezet. XP PC belt in op een PPPOE verbinding naar de uni toe.

Dit werkt dus nu niet. Nu vraag ik mij af of ik niet misschien IPv6 op de XP computer moet installeren en dan vanaf daar mijn locale computers een IPv6 adress te geven. Dan krijg ik XP PC :2 en bijvoorbeeld de Vista PC :3.

XP PC heeft een uniek adres en de computers die lokaal daar zijn aangesloten hebben 192.168.0.x. Nu wil ik graag jullie ervaringen hiermee. Ik wil niet aan de XP PC klussen als ik niet weet of dat helpt. Internet kwijtraken + huisgenoten = niet fijn.

Ik heb het volgende uitgevoerd op mijn Vista PC:

netsh interface ipv6 add v6v4tunnel IP6Tunnel 192.168.0.3 216.66.84.46
netsh interface ipv6 add address IP6Tunnel 2001:470:1f14:5fb::2
netsh interface ipv6 add route ::/0 IP6Tunnel 2001:470:1f14:5fb::1

Daarna Firewall ook nog uitgeschakeld op zowel de XP als Vista PC. Maar ik kan dus geen IPv6 sites bereiken / pingen.

• TrailBlazer
Je zal denk ik protocol 41 moeten forwarden op je XP machine naar je Vista machine. Ik heb geen idee of dat kan met ICS van XP. Het is alleen veel logischer om je XP machine de tunnel op te laten zetten dan heb je ook geen gedoe met NAT. Je kan dan ook je huisgenoten een IPv6 adres geven zodat ze de IPv6 newsserver van XS4All kunnen leegtrekken. IPv6 moet wel een beetje verkocht worden he.

[Voor 43% gewijzigd door TrailBlazer op 10-09-2008 10:30]

Surfnet PoP is wel lang down nu :/

• kiddyl
  • Niet online
TrailBlazer schreef op woensdag 10 september 2008 @ 10:18:
Je zal denk ik protocol 41 moeten forwarden op je XP machine naar je Vista machine. Ik heb geen idee of dat kan met ICS van XP. Het is alleen veel logischer om je XP machine de tunnel op te laten zetten dan heb je ook geen gedoe met NAT. Je kan dan ook je huisgenoten een IPv6 adres geven zodat ze de IPv6 newsserver van XS4All kunnen leegtrekken. IPv6 moet wel een beetje verkocht worden he.
In dit geval zal dus de XP PC het adress krijgen die eindigd op :2 en de rest :3 :4 etc. Toch maar even proberen dan. Als het niet werkt zal het internet via IPv4 lopen.

• TrailBlazer
Nee het subnet wat je nu hebt gekregen 2001:470:1f14:5fb::/64 wordt enkel gebruikt voor je tunnel endpoints. Alle andere 2^64-2 adressen worden niet gebruikt. Je kan waarschijnlijk ook via tunnelbroker een /48 krijgen wat je dan weer kan gebruiken om je eigen netwerk te voorzien van /64 adressen.

• kiddyl
  • Niet online
Bij Routed /48 stond idd nog 'allocate' Is nu ook gebeurt. Ik ga maar even kijken of ik het werkend kan krijgen. Huisgenoten zijn niet thuis ...

• TrailBlazer
Ik denk dat je pas een /48 krijgt als je tunnel een tijdje op is. Je kan op dat moment enkel vanaf de PC waarop de tunnel termineert IPv6 gebruiken.

• kiddyl
  • Niet online
Ik heb na een paar seconden een /48 gekregen, maar het probleem is nu dat ik de guide van het XS4ALL forum heb gevolgd tot op het moment dat er wordt gemeld dat ik al kan pingen. Dit lukt dus niet. Ik krijg een request time out. Ook browsen naar bijvoorbeeld http://www.whatismyipv6.net/ levert niks op. Het browsen op de XP PC die dus als router dient gaat nu trouwens bijna niet.

• TrailBlazer
kan je we de .1 pingen die je gekregen hebt van hurricane.

• kiddyl
  • Niet online
Hmm, dat lukt ook niet. Ik ga alles weghalen wat met IPv6 te maken heeft en begin opnieuw. Het lijkt er op dat de PC al een IPv6 adres had, want als ik ipconfig doe dan zie ik meerdere adressen.

• TrailBlazer
Als je IPv6 enabled dan krijg je inderdaad meteen link local adressen in de fe80 reeks. Daar is niks mis mee.

• MORCIK
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-03 11:10

MORCIK

DJ, Spin That Wheel

Inderdaad. Het schijnt dat ze bij Surfnet ook niet weten wat er precies aan de hand is :/

You only live once, so live to the max's

• Osiris
  • Niet online
Daarom heb/had ik ook 3 tunnels: bij iedere open NL'se POP eentje :D

• sPENKMAN
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-04 08:00
Met de nodige hulp op irc://osiris.v6.parse.nl/nos heb ik ipv6 hier ook deels werkend. Ik kan zonder problemen een traceroute of een ping uitvoeren vanaf mijn server en mijn desktop. Het browsen wil echter niet lukken.
Wanneer ik naar http://www.ipv6.surfnet.nl/ ga blijven IE en FF een verbinding maken en wachten op http://www.ipv6.surfnet.nl/. Een ping werkt echter prima:
code:
1
2
3
4
5
6
>ping www.ipv6.surfnet.nl
Pingen naar zesbot.ipv6.surfnet.nl [2001:610:510:0:192:42:113:60] met 32 byte gegevens:
Ping-statistieken voor 2001:610:510:0:192:42:113:60:
    Pakketten: verzonden = 4, ontvangen = 4, verloren = 0
    (0% verlies).De gemiddelde tijd voor het uitvoeren van één bewerking in milliseconden:
    Minimum = 5ms, Maximum = 7ms, Gemiddelde = 5ms

Wellicht heeft iemand een idee in welke hoek ik dit moet zoeken?

[Voor 10% gewijzigd door sPENKMAN op 11-09-2008 00:07]

Eve char: Warock <TEST>

• Osiris
  • Niet online
Firewall?

• TrailBlazer
proxyserver mischien. Anders even wireshark opstarten.

• sPENKMAN
Het wireshark resultaat:
http://files.spenkman.nl/got/1308304_IPV6/wireshark-ipv6.png

Wat ook opmerking is is dat wanneer ik met een "telnet www.ipv6.surfnet.nl 80" gevolgt door een "GET /" wel gewoon in index pagina kan opvragen, en dat dit via IPv6 loopt.
Firewall's kunnen dus wel uitgesloten worden ;)

Ik snap er geen snars meer van

• Osiris
  • Niet online
Euhm, FIN is juist 't einde van een TCP-verbinding.

Als 't goed is zou je in t begin toch echt een SYN, SYN/ACK, ACK-drietal moeten zien.

• Dav1d
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
@sPENKMAN: Vista toevalig? In dat geval:
Vista-specific twist: As with Teredo, Vista refuses to resolve ipv6 addresses, because your physical interface only has a link-local address. There's a discussion of this in part 1 - I'll just give you the quick-and-dirty instructions here: Open up the Properties of your LAN or WiFi interface, and change it to have a static IPv6 address. Use the 192.168.1.2 equivalent of 2002:81a8:102:: with a netmask of 48. Do not configure a default gateway for this address.

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
sPENKMAN schreef op donderdag 11 september 2008 @ 00:07:
Wanneer ik naar http://www.ipv6.surfnet.nl/ ga blijven IE en FF een verbinding maken en wachten op http://www.ipv6.surfnet.nl/. Een ping werkt echter prima:
Die site laadt bij mij ook niet volledig, dus misschien ligt het aan de andere kant :)

Test liever met http://www.ipv6.org/ dus, die is zeeer snel bij mij.

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

• sPENKMAN
Dav1d schreef op donderdag 11 september 2008 @ 18:37:
@sPENKMAN: Vista toevalig? In dat geval:
Nee, Windows XP SP3. Maar bedankt voor het meedenken :)
pedorus schreef op donderdag 11 september 2008 @ 18:45:
Die site laadt bij mij ook niet volledig, dus misschien ligt het aan de andere kant :)

Test liever met http://www.ipv6.org/ dus, die is zeeer snel bij mij.
Op speciaal verzoek:
code:
1
2
3
4
5
6
>ping www.ipv6.org
Pingen naar shake.stacken.kth.se [2001:6b0:1:ea:202:a5ff:fecd:13a6] met 32 byte gegevens:
Ping-statistieken voor 2001:6b0:1:ea:202:a5ff:fecd:13a6:
    (0% verlies).De gemiddelde tijd voor het uitvoeren van één bewerking in milliseconden:
    Minimum = 25ms, Maximum = 26ms, Gemiddelde = 25ms

En de screen van wireshark, het bovenste gedeelte is met de browser waar ik na 4 seconden het opvragen van de pagina afbreek. Het onderste gedeelte met een telnet sessie waar ik een "GET /" doe.
http://files.spenkman.nl/got/1308304_IPV6/wireshark-ipv6-2.png

• Osiris
  • Niet online
Sja, 't is dan toch echt je browser lijkt me hoor.

• MORCIK

MORCIK

DJ, Spin That Wheel

nlams05 doet het weer! *O*

• sPENKMAN
Het is inderdaad de browser (FF & IE) welke voor problemen zorgen. Opera doet het prima :)

I can see the dancing turtle :D

• TrailBlazer
Het gekke is dat www.ipv6.org het niet doet op ivp6 bij me terwijl www.ipv6.surfnet.org het wel op ipv6 doet bij me.
Allebei geen probleem hier. (Behalve dan dat die surfnet pagina onder .nl zit.)

[Voor 49% gewijzigd door CyBeR op 12-09-2008 14:23]

• Boboga
  • Niet online

Boboga

Kiekeboe

Inderdaad :)

Maar ligt het aan mij of doet de pingbot het daar niet?
Last Alive 2008-09-08 17:08:05 CEST
Dit terwijl mn verbinding wel up is en m'n endpoint ook te pingen is vanaf http://www.berkom.blazing.de/tools/ping.cgi

edit:
En de NLAMS05 is weer down :(

[Voor 5% gewijzigd door Boboga op 13-09-2008 18:14. Reden: nlams05 down]

• TrailBlazer
Heel sixxs lijkt het niet meer te doen at the moment. Zo promoot je IPV6 ook nooit.

• Osiris
  • Niet online
Tja, 't blijft een vrijwilligers-organisatie toch?

Werkt overigens prima hier :P

[Voor 24% gewijzigd door Osiris op 14-09-2008 21:22]

TrailBlazer schreef op zondag 14 september 2008 @ 20:13:
Heel sixxs lijkt het niet meer te doen at the moment. Zo promoot je IPV6 ook nooit.
Werkt hier prima hoor.

• TrailBlazer
De NLAMS05 is anders mooi down op dit moment.
Ik heb nu ook een tunnel aangevraag bij Hurricane en ook gekregen ik snap alleen niet wat het verschil met de tunnel van Sixxs. Die van sixxs config ik netjes vie /etc/network/interfaces. Voor die van hurricane moet ik een sit0 en een st1 interface aanmaken. Kan dit niet gewoon netjes in een interface.

• Jap

Jap

IPv6ert

ik gebruik zelf ook tunnelbroker.net en heb het volgende in mn network/interfaces:
auto tun
iface tun inet6 v4tunnel
address 2001:470:1f14:3eb::2
gateway 2001:470:1f14:3eb::1
netmask 127
endpoint 216.66.84.46
local 62.93.234.200
ttl 255

Nieuws en informatie over IPv6 @ Fix6.net | Hosting met IPv6 nodig? Bekijk de IPv6-hosters lijst op Fix6.net/ipv6-webhosting

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

TrailBlazer schreef op maandag 15 september 2008 @ 15:20:
Ik heb nu ook een tunnel aangevraag bij Hurricane en ook gekregen ik snap alleen niet wat het verschil met de tunnel van Sixxs. Die van sixxs config ik netjes vie /etc/network/interfaces. Voor die van hurricane moet ik een sit0 en een st1 interface aanmaken. Kan dit niet gewoon netjes in een interface.
Het verschil is dat de latency op de lijn als je een end point hebt die dichterbij is, lager is...

TrailBlazer schreef op maandag 15 september 2008 @ 15:20:
Is hetzelfde, alleen op een andere manier. In beide gevallen komt er proto-41 uit je nic.

Overigens waarom HE en niet een andere SixXS pop (BIT bv.)?

• TrailBlazer
Dat begrijp ik nou nog net wel ;) Ik begreep het verschil configuratie niet. Bij hurricane moest ik allemaal lastige sit interfaces aanmaken. Door het voorbeeld van Jap zie ik nu dat ik gewoon een fuckup had gemaakt.

• Osiris
  • Niet online
TrailBlazer schreef op maandag 15 september 2008 @ 20:16:
Dat begrijp ik nou nog net wel ;) Ik begreep het verschil configuratie niet. Bij hurricane moest ik allemaal lastige sit interfaces aanmaken. Door het voorbeeld van Jap zie ik nu dat ik gewoon een fuckup had gemaakt.
"Moest"? Als het gewoon IPv6-in-IPv4 is (proto 41), dan kun je het jezelf toch zo moeilijk maken als je wil, maar de onderliggende techniek blijft hetzelfde? 8)7

• TrailBlazer
Ik kon dus niet duidelijk vinden welk mechanisme ze gebruikten en ik kon het al helemaal niet rijmen met de interfaces die ze me aanraden om te maken. Ik had al zelf wat geklooid in /etc/interfaces maar dat werkte dus niet omdat ik een fuckup had gemaakt in het server ip adres.

[Voor 29% gewijzigd door TrailBlazer op 15-09-2008 20:25]

• Osiris
  • Niet online
Wat ik er zo van begreep zijn 'sit0'-interfaces gewoon ouwe troep-benamingen voor out-dated boxen die geen `iproute2` hebben. En `iproute2` ownt de pan uit, ik gebruik niet anders.

Ook m'n tunnels worden opgebouwd door een simpel bash-scriptje met een stuk of 7 `ip`-commando's.

• Jap

Jap

IPv6ert

Osiris schreef op maandag 15 september 2008 @ 20:31:
Wat ik er zo van begreep zijn 'sit0'-interfaces gewoon ouwe troep-benamingen voor out-dated boxen die geen `iproute2` hebben. En `iproute2` ownt de pan uit, ik gebruik niet anders.

Ook m'n tunnels worden opgebouwd door een simpel bash-scriptje met een stuk of 7 `ip`-commando's.
zou je die willen sharen? misschien kunnen we (ik O-) ) nog wat van leren! :>

• Osiris
  • Niet online
Sure :)

Dit is 't scriptje voor m'n "main" tunnel, die van XS4ALL:

#/bin/sh

ip tunnel add ipv6_xs4all mode sit local 192.168.1.253 remote 194.109.5.241 ttl 64 dev eth0
ip link set ipv6_xs4all mtu 1480
ip link set ipv6_xs4all up
ip addr add 2001:888:10:62::2/64 dev ipv6_xs4all
ip addr add 2001:888:1062::1/64 dev eth0
ip addr add 2001:888:1062::1:1337/64 dev eth0
ip route add 2000::/3 dev ipv6_xs4all

Paar voor jullie nutteloze IP's ertussen verder, maargoed :P

Dit is eentje voor één van m'n drie Sixxs-tunnels:

#/bin/sh

ip tunnel add ipv6_sixxs_concepts mode sit local 192.168.1.253 remote 213.197.27.252 ttl 64 dev eth0
ip link set ipv6_sixxs_concepts mtu 1480
ip link set ipv6_sixxs_concepts up
ip addr add 2001:838:300:knip::2/64 dev ipv6_sixxs_concepts
ip -6 rule add from 2001:838:300:knip::2 table sixxs_concepts priority 200
ip -6 rule add from 2001:838:knip::/48 table sixxs_concepts priority 250
ip -6 route add via 2001:838:300:knip::1 table sixxs_concepts

# ip addr add 2001:838:knip::1/64 dev eth0
# ip route add default via 2001:838:300:knip::1 dev ipv6_sixxs_concepts
# ip route add 2000::/3 dev ipv6_sixxs_concepts

Staan dus drie comments bij, heb zo ff geen zin om te kijken waar ze voor dienen. :+

Die `ip rule ...`-dingen zijn overigens voor source-based routing. Anders gaat m'n bak bijvoorbeeld ICMP-replies die reageren op ICMP-requests op de Concepts ICT-tunnel versturen via de "main" XS4ALL-tunnel. En dat is niet echt de bedoeling ofcourse 8)7
Osiris schreef op maandag 15 september 2008 @ 20:31:
Dat klopt idd. Uiteindelijk is je 'sixxs' interface ook gewoon een sit interface. Alleen dan met een naampje en aangemaakt door iproute.

Overigens zijn scriptjes nogal kansloos:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
auto sixxs
iface sixxs inet6 v4tunnel
    address 2001:7b8:2ff:13::2
    netmask 128
    endpoint 193.109.122.244
    local 77.164.93.173
    gateway 2001:7b:2ff:13::1
    mtu 1280
    ttl 64

[Voor 21% gewijzigd door CyBeR op 15-09-2008 21:06]

• TrailBlazer
Alle netmasks zijn trouwens /64 als het goed is. Iedere link krijgt ongeacht de benodige hoeveelheid adressen een /64/
Mja, maar dat wordt niet gerouteerd, dus maakt 't niet uit. Dit werkt, dat ook.

• Osiris
  • Niet online
CyBeR schreef op maandag 15 september 2008 @ 21:04:
[...]

Overigens zijn scriptjes nogal kansloos:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
auto sixxs
iface sixxs inet6 v4tunnel
    address 2001:7b8:2ff:13::2
    netmask 128
    endpoint 193.109.122.244
    local 77.164.93.173
    gateway 2001:7b:2ff:13::1
    mtu 1280
    ttl 64
En waar moet ik dat inkloppen in Gentoo? :+

Besides, basale kennis van het gebruik van `iproute2` kan erg nuttig zijn bij overig beheer van je interfaces en/of ingewikkeldere dingen. Zo zie ik bij jou nergens iets met source-based routing. Kan zijn dat het out-of-the-box goed gaat ofcourse, maar geen idee of dat ook zo is met vier verschillende tunnels die allemaal tegelijk naast elkaar werken ;)

[Voor 31% gewijzigd door Osiris op 15-09-2008 21:17]

Osiris schreef op maandag 15 september 2008 @ 21:14:
[...]

En waar moet ik dat inkloppen in Gentoo? :+
Eerst even 'emerge fatsoenlijke distro' doen, dan installeert 'ie Debian voor je :P
Besides, basale kennis van het gebruik van `iproute2` kan erg nuttig zijn bij overig beheer van je interfaces en/of ingewikkeldere dingen. Zo zie ik bij jou nergens iets met source-based routing. Kan zijn dat het out-of-the-box goed gaat ofcourse, maar geen idee of dat ook zo is met vier verschillende tunnels die allemaal tegelijk naast elkaar werken ;)
Ik zie niet heel veel nut in meer tunnels dan m'n BIT-sixxs tunnel, dus ik doe idd geen policy routing hier thuis. Op kantoor wel voor IPv4, overigens. Maar inderdaad: dat gaat wel met scripts. Dergelijk specifieke dingen zijn lastig in config files onder te brengen zonder 't direct weer heel gecompliceerd en moeilijk te maken voor mensen die er minder kaas van gegeten te hebben.

[Voor 12% gewijzigd door CyBeR op 15-09-2008 21:22]

• Osiris
  • Niet online
Och, nut nut, evenveel 'nut' als IPv6 in 't algemeen op dit moment? Omdat het kan? :D
Osiris schreef op maandag 15 september 2008 @ 21:22:
Och, nut nut, evenveel 'nut' als IPv6 in 't algemeen op dit moment? Omdat het kan? :D
Ik heb toch ook maar één internetverbinding hier? :P 't is niet alsof m'n sixxs tunnel ooit down, langzaam of anderzijds broken is. Dus is meer tunnels vooral meer moeite voor weinig extra patsfactor ;)

• Osiris
  • Niet online
CyBeR schreef op maandag 15 september 2008 @ 21:23:
[...]

Ik heb toch ook maar één internetverbinding hier? :P 't is niet alsof m'n sixxs tunnel ooit down, langzaam of anderzijds broken is. Dus is meer tunnels vooral meer moeite voor weinig extra patsfactor ;)
Wees blij dat je Tunnel nooit down gaat. Zo heeft Concepts ICT (m'n 1e tunnel) heel wat problemen gehad toen ik er bij zat en daarom bij Scarlet maar eentje extra aangevraagd. En toen later meer om te proberen ook eentje bij Surfnet ('zo gek zouden ze toch niet zijn?!', nou, zo gek waren ze wel en toen had ik er drie :P) En uiteraard toen Demon overgenomen werd door XS4ALL bij XS4ALL ook eentje gefixt. Is toch wel wat prettiger, anonimiteit, vooral op IRC enzo. :)

En de drie Sixxs-tunnels laat ik nu up staan, puur voor de 'credits' :P 15 per week, tikt toch leuk aan. O-)
Heh, ik sta al in de top 100 credits dus daar hoef ik 't niet direct voor te doen ;) En m'n BIT-tunnel is echt al sinds ik 'm heb uitermate stabiel (daarvoor zat ik bij IPng, waarvoor hetzelfde gold), dus daar heb ik echt niks over te klagen.

[Voor 5% gewijzigd door CyBeR op 15-09-2008 21:30]

• Osiris
  • Niet online
IPng ben ik ooit ook mee begonnen geloof ik? Hoezo kom jij dan aan een BIT-tunnel? Want die POP is niet public IIRC.

Helaas niet echt veel credits hier, want POPs waren vroeger dus nog wel eens instabiel.

[Voor 28% gewijzigd door Osiris op 15-09-2008 21:34]

• Oezie Woezie
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

Oezie Woezie

Pim. is de beste

You currently have 912 ISK.

een mooi Tshirt met Pim. is de beste enzo

• Osiris
  • Niet online
You currently have 681 ISK.
:(

Hoeveel credits krijg jij dr per week bij en wanneer heb ik je ingehaald dan? :P
Osiris schreef op maandag 15 september 2008 @ 21:34:
IPng ben ik ooit ook mee begonnen geloof ik? Hoezo kom jij dan aan een BIT-tunnel? Want die POP is niet public IIRC.
De IPng POP ging weg:
Even though the Intouch tunnelbroker has been stable for years on end,
and outlives just about each and every other tunnelbroker on Earth, it
was decided to clean up this service and replace it with another server.

A replacement server (called nlede01.sixxs.net) has been erected at Pim
van Pelt's employer BIT BV, a dutch business oriented ISP based in Ede
(Gelderland). They have agreed to take over every dutch user on the POP.
Ik heb nu 1402 credits, elke week 5 erbij he (1 tunnel :P)

[Voor 4% gewijzigd door CyBeR op 15-09-2008 21:40]

• Osiris
  • Niet online
Hmm, ik kan me nog herinneren dat ik vóór dat Sixxs er was bij IPng 'zat' en dat die toen weg ging of overging naar Sixxs en dat ik me toen daarvoor aan moest melden. Maar da's al jaaaren terug :P
CyBeR schreef op maandag 15 september 2008 @ 21:40:
[...]

Ik heb nu 1402 credits, elke week 5 erbij he (1 tunnel :P)
Over 72 weken zitten we nog maar op 1 ISK verschil (1761 vs. 1762), maar een weekje later heb ik je dan toch écht ingehaald XD

(Mits m'n router meewerkt en niet spontaan de proto 41 'portmap' eruit haalt na een spontane reboot en ik/jij verder geen stomme dingen doen :P)

http://meuk.osiris.is1337.nl/isks.png
Host ook bereikbaar via IPv6 uiteraard! Helaas doet NXS niet aan IPv6, dus de DNS-query kan nog niet 100% via IPv6…

[Voor 9% gewijzigd door Osiris op 15-09-2008 22:06]

Surfnet PoP is weer in de lucht :)

En nu weer plat :|

• Osiris
  • Niet online
Vraag een nieuwe tunnel+subnet aan, ben je van 't gezeik af. :)

• TrailBlazer
Yep heb ik ook maar even gedaan. Moet ik wel weer even radvd aanpassen enzo.

• Whizzer

Whizzer

Flappie!

Net "just for fun" eens even heerlijk aan het klooien geweest met route-maps om de subnets goed te routeren en meerdere IPv6 adressen op één interface van zowel een SisKoe als een Linux doos te zetten (en bij dat laatste dat het bij een reboot zonder lelijke scriptjes weer allemaal goed komt).

Blijft toch leuk priegelen... :) Het is allemaal net weer wat anders als IPv4.

Binnenkort weer eens even met BGP voor IPv6 aan de gang...

• Boboga
  • Niet online

Boboga

Kiekeboe

Ook maar een andere tunnel+subnet aangevraagd. Eentje bij BIT in ede. De connectie lijkt alleen wel een stuk langzamer te zijn als die van surfnet?

Meer mensen die dit ervaren?

edit:

Thanks Osiris :)

[Voor 9% gewijzigd door Boboga op 19-09-2008 20:10]

• Osiris
  • Niet online
Whizzer schreef op dinsdag 16 september 2008 @ 15:58:
Blijft toch leuk priegelen... :) Het is allemaal net weer wat anders als IPv4.
* Osiris is eigenlijk best wel uitgepriegeld. Het werkt, het draait, het is allemaal prima. Ik zou niet weten wat ik er nog meer mee moet 8)7
Boboga schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 17:38:
Ook maar een andere tunnel+subnet aangevraagd. Eentje bij BIT in ede. De connectie lijkt alleen wel een stuk langzamer te zijn als die van surfnet?

Helaas, www.ipv6.xs4all.nl geeft überhaupt een 403, dus dat gaat em niet worden om te testen.

[Voor 36% gewijzigd door Osiris op 19-09-2008 18:18]

• MORCIK

MORCIK

DJ, Spin That Wheel

Boboga schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 17:38:

Surfnet is natuurlijk een grote partij met de snelste verbindingen. Wie kan daar tegenop? ;)

Ik heb de SixXS PoP maar uitgeschakeld en tijdelijk overgestapt naar Hurricane Electric. Binnen 5 minuten had ik weer IPv6. Snelheid is met zo'n 800 KB/s 1350 KB/s redelijk goed te noemen.

[Voor 1% gewijzigd door MORCIK op 21-09-2008 00:59. Reden: Snelheid met nieuwsgroepen getest]

MORCIK schreef op zondag 21 september 2008 @ 00:48:
[...]

Surfnet is natuurlijk een grote partij met de snelste verbindingen. Wie kan daar tegenop? ;)
Gemiddelde nederlandse ISP heeft meer externe connectiviteit dan SURFnet. Niet om te zeggen dat SURF traag is ofzo (in tegendeel) maar ze zijn niet 'de snelste' ;)

That said: de BIT-tunneltjes lijken idd wat traagjes de laatste tijd.

[Voor 8% gewijzigd door CyBeR op 21-09-2008 04:49]

Anoniem: 48844

Deze topic zocht ik. Is het mogelijk zonder een tunnel met mijn Surfnet en/of Tele2 verbinding gebruik te maken van ipv6 en dus gratis USENET te kunnen gebruiken via Eweka?

Een tunnel vind ik maar een raar principe, dan moet je een andere ipv6-server gebruiken als proxy-server, dit kost dubbel bandbreedte.

Aanrader: ipv6-gebruikers kunnen GRATIS gebruik maken van Eweka USENET!

[Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 48844 op 21-09-2008 13:09]

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:38

Jaap-Jan

Geen IPv6- ready check meer :(

Osiris schreef op maandag 15 september 2008 @ 21:34:
(..)
Ik ben ook bij IPng begonnen en toen overgezet op BIT O-). Ik heb maar één tunneltje en 157 credits, helaas. ;(
Anoniem: 48844 schreef op zondag 21 september 2008 @ 13:08:

Deze topic zocht ik. Is het mogelijk zonder een tunnel met mijn Surfnet en/of Tele2 verbinding gebruik te maken van ipv6 en dus gratis USENET te kunnen gebruiken via Eweka?

Een tunnel vind ik maar een raar principe, dan moet je een andere ipv6-server gebruiken als proxy-server, dit kost dubbel bandbreedte.
Alleen als je ISP native IPv6 ondersteuning heeft en tot nu toe heeft geen enkele ISP dat in Nederland. XS4ALL biedt wel IPv6 aan voor hun klanten, maar dat is omdat ze zelf een tunnel broker zijn.

Op dit moment kun je niet anders met IPv6 werken, dan met een tunnel.
Aanrader: ipv6-gebruikers kunnen GRATIS gebruik maken van Eweka USENET!
Bedankt voor de tip. De server is trouwens: news.ipv6.eweka.nl. :)

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• pedorus
  • Niet online
Anoniem: 48844 schreef op zondag 21 september 2008 @ 13:08:
Bij Surfnet zou dat moeten kunnen; ik neem aan dat je Surfsneladsl bedoelt? Volgens mij heeft dat native ipv6, net als de rest van het Surfnet netwerk.

(aanbiedingen tot '31 juli'?...)

Anoniem: 48844

Surfnet glasvezel, Pilmo Rotterdam.

Mijn ip-adres is een ipv4 ip-adres, echter zou ik graag ook een ipv6 ip adres ernaast willen hebben.

[Voor 59% gewijzigd door Anoniem: 48844 op 21-09-2008 14:02]

• pedorus
  • Niet online
Anoniem: 48844 schreef op zondag 21 september 2008 @ 14:02:
Mijn ip-adres is een ipv4 ip-adres, echter zou ik graag ook een ipv6 ip adres ernaast willen hebben.
Tsja, typ als je windows xp hebt even "ipv6 install", en je ziet vanzelf of het werkt en wat je adres is bij "ipconfig /all". Als je echt op het Surfnet netwerk zit zou dat denk ik direct moeten werken (of er moet een niet-ipv6 router (die niet van Surfnet is) ertussen staan).

Anoniem: 151382

immiddels ben ik verder kan pingen;
Microsoft Windows XP [versie 5.1.2600]
(C) Copyright 1985-2001 Microsoft Corp.
C:\Documents and Settings\anthony68>ipv6 install
Installeren...
Voltooid.
C:\Documents and Settings\anthony68> ipv6 ifcr v6v4 82.95.208.218 194.109.5.241
Interface gemaakt: 6.
C:\Documents and Settings\anthony68>
C:\Documents and Settings\anthony68>ipv6 ifc 6 forwards
C:\Documents and Settings\anthony68>ipv6 adu <interfacenummer>/2001:888:10:398::
2
Het systeem kan het opgegeven bestand niet vinden.
C:\Documents and Settings\anthony68>ipv6 adu 6 /2001:888:10:398::2
Syntaxis: ipv6 [-p] [-v] if [ifindex]
ipv6 [-p] ifcr v6v4 v4src v4dst [nd] [pmld]
ipv6 [-p] ifcr 6over4 v4src
ipv6 [-p] ifc ifindex [forwards] [-forwards] [advertises] [-advertises
] [mtu #bytes] [site site-identifier] [preference P]
ipv6 rlu ifindex v4dst
ipv6 [-p] ifd ifindex
ipv6 [-p] adu ifindex/address [life validlifetime[/preflifetime]] [any
cast] [unicast]
ipv6 nc [ifindex [address]]
ipv6 ncf [ifindex [address]]
ipv6 rc [ifindex address]
ipv6 rcf [ifindex [address]]
ipv6 bc
ipv6 [-p] [-v] rt
ipv6 [-p] rtu prefix ifindex[/address] [life valid[/pref]] [preference
P] [publish] [age] [spl SitePrefixLength]
ipv6 spt
ipv6 spu prefix ifindex [life L]
ipv6 [-p] gp
ipv6 [-p] gpu [parameter value] ... (try -?)
ipv6 renew [ifindex]
ipv6 [-p] ppt
ipv6 [-p] ppu prefix precedence P srclabel SL [dstlabel DL]
ipv6 [-p] ppd prefix
ipv6 [-p] reset
ipv6 install
ipv6 uninstall
Voor sommige opdrachten hebt u lokale Administrator-bevoegdheden nodig.
C:\Documents and Settings\anthony68>ipv6 adu 6/2001:888:10:398::2
C:\Documents and Settings\anthony68> ipv6 rtu ::/0 6/2001:888:10:398::1
C:\Documents and Settings\anthony68>ipconfig
Windows IP-configuratie
Ethernet-adapter LAN-verbinding:
Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel: lan
IP-adres. . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.64
Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
IP-adres. . . . . . . . . . . . . : fe80::250:bfff:fe5e:5466%5
Standaardgateway. . . . . . . . . : 192.168.1.254
Tunnel-adapter {5C5D6C34-AB6D-B959-14FB-000BEDCA542E}:
Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel:
IP-adres. . . . . . . . . . . . . : 2001:888:10:398::2
IP-adres. . . . . . . . . . . . . : fe80::6:525f:d0da%6
Standaardgateway. . . . . . . . . : 2001:888:10:398::1
Tunnel-adapter Teredo Tunneling Pseudo-Interface:
IP-adres. . . . . . . . . . . . . : fe80::5445:5245:444f%4
Standaardgateway. . . . . . . . . :
Tunnel-adapter Automatic Tunneling Pseudo-Interface:
IP-adres. . . . . . . . . . . . . : fe80::5efe:192.168.1.64%2
C:\Documents and Settings\anthony68>nt6tunnel -vd 1119 newszilla6.xs4all.nl 119
nt6tunnel wordt niet herkend als een interne
of externe opdracht, programma of batchbestand.
C:\Documents and Settings\anthony68>ping http://www.sixxs.net
Ping-aanvraag kan host http://www.sixxs.net niet vinden. Controleer de naam en p
robeer het
opnieuw.
C:\Documents and Settings\anthony68>ping6 http://www.sixxs.net
Foutief IPv6-adres: http://www.sixxs.net.
C:\Documents and Settings\anthony68>ping6 http://www.sixxs.net
Foutief IPv6-adres: http://www.sixxs.net.
C:\Documents and Settings\anthony68>ipcomfig
ipcomfig wordt niet herkend als een interne
of externe opdracht, programma of batchbestand.
C:\Documents and Settings\anthony68>ipconfig
Windows IP-configuratie
Ethernet-adapter LAN-verbinding:
IP-adres. . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.64
Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
IP-adres. . . . . . . . . . . . . : fe80::250:bfff:fe5e:5466%5
Standaardgateway. . . . . . . . . : 192.168.1.254
Tunnel-adapter {5C5D6C34-AB6D-B959-14FB-000BEDCA542E}:
IP-adres. . . . . . . . . . . . . : 2001:888:10:398::2
IP-adres. . . . . . . . . . . . . : fe80::6:525f:d0da%6
Standaardgateway. . . . . . . . . : 2001:888:10:398::1
Tunnel-adapter Teredo Tunneling Pseudo-Interface:
IP-adres. . . . . . . . . . . . . : fe80::5445:5245:444f%4
Tunnel-adapter Automatic Tunneling Pseudo-Interface:
IP-adres. . . . . . . . . . . . . : fe80::5efe:192.168.1.64%2
C:\Documents and Settings\anthony68>ping www.ipv6.surfnet.nl
Pingen naar zesbot.ipv6.surfnet.nl [192.42.113.60] met 32 byte gegevens:
Antwoord van 192.42.113.60: bytes=32 tijd=11 ms TTL=57
Antwoord van 192.42.113.60: bytes=32 tijd=10 ms TTL=57
Antwoord van 192.42.113.60: bytes=32 tijd=18 ms TTL=57
Antwoord van 192.42.113.60: bytes=32 tijd=10 ms TTL=57
Ping-statistieken voor 192.42.113.60:
(0% verlies).De gemiddelde tijd voor het uitvoeren van één bewerking in mill
iseconden:
Minimum = 10ms, Maximum = 18ms, Gemiddelde = 12ms

maar nu via grabit geen contact leggen met server www.newszilla6.xs4all.nl
ik hoor er is een tootje die dat insteld weten jullie waar je die kan downloaden??

[Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 151382 op 22-09-2008 16:35]

• TrailBlazer
heeft grabit dan IPv6 ondersteuning. Probeer eerst gewoon eens naar newszilla 6 te pingen. Het ipv6 adres is als het goed is 2001:888::119

• MORCIK

MORCIK

DJ, Spin That Wheel

Hier zit het probleem:

code:
1
C:\Documents and Settings\anthony68>nt6tunnel -vd 1119 newszilla6.xs4all.nl 119

'nt6tunnel' is een appart tooltje die je met XP (in ieder geval met SP2) niet nodig hebt. Als je met grabit van een IPv6 newsserver wilt downloaden doe dan het volgende:

Test eerst of de newsserver te bereiken is door het volgende in een CMD-prompt te typen:

code:
1
2
3
Telnet  newszilla6.xs4all.nl 119
list
quit

Als het goed is krijg je een lap tekst met alle groepen te zien. Zo niet, dan is je IPv6 niet goed geconfigureeerd. Uitgaande van dat het werkt gaan we een poort op je localhost doorverwijzen naar newszilla6.xs4all.nl 119. Dit doen we als volgt in een CMD-prompt:

code:
1
netsh interface portproxy add v4tov6 119 newszilla6.xs4all.nl 119 127.0.0.1

Stel in grabit het volgende in als newsserver:

Hostname: 127.0.0.1
Port: 119

Als je Eweka er ook bij wilt hebben houd er dan rekening mee dat je poort 119 al bezet heb in je localhost, dus kiezen we hiervoor een ander poortnummer, b.v. 120. Hiervoor gaan we dezelfde actie uithalen zoals we dat voor XS4All gedaan hebben, maar dan met de gegevens voor Eweka en poortnummer 120:

code:
1
netsh interface portproxy add v4tov6 120 news.ipv6.eweka.nl 119 127.0.0.1

En in Grabit voeren we het volgende in:

Hostname: 127.0.0.1
Port: 120

En zo heb je ook nog XS News wat gratis is voor IPv6, maar die heeft op het moment van schrijven authenticatieproblemen...

• 3ssen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:38
Ben nu zelf ook aan het testen met ipv6, maar volgens mij werkt het niet.
Ik heb een tunnel aangevraagd bij sixxs, dat is allemaal goedgegaan. inloggen met AICCU gaat ook, maar zodra ik dat programma dan op enable zet, lijkt er niet veel te gebeuren.

Heb ook al via cmd geprobeerd met de volgende commando's:
code:
1
2
3
4
5
ipv6 install
inv6 ifcr thuisip 213.197.27.252 (conceptsict)
ipv6 ifc <interfacenummer> forwards
ipv6 adu <interfacenummer>/2001:838:300:339::2
ipv6 rtu ::/0 <interfacenummer>/2001:838:300:339::1

zodra ik telnet naar newsreader9.eweka.nl 119 gaat dit goed, dus normaal lijkt alles in orde via ipv4.
telnet met news.ipv6.eweka.nl 119 geeft een connection failed (could not open connection to the host on port 119)

Heb ook al getest met de firewall uit en zonder virusscanner (nod32 gedeinstalleerd), maar dit wil ook niet helpen. Iemand ideeen?

het gaat om windows xp pro

[Voor 1% gewijzigd door 3ssen op 25-09-2008 16:14. Reden: aangegeven welk os het is.]

• MORCIK

MORCIK

DJ, Spin That Wheel

3ssen schreef op donderdag 25 september 2008 @ 16:04:
Heb ook al via cmd geprobeerd met de volgende commando's:
code:
1
2
3
4
5
ipv6 install
inv6 ifcr thuisip 213.197.27.252 (conceptsict)
ipv6 ifc <interfacenummer> forwards
ipv6 adu <interfacenummer>/2001:838:300:339::2
ipv6 rtu ::/0 <interfacenummer>/2001:838:300:339::1

...
het gaat om windows xp pro
Welke Service Pack gebruik je? Ik hoop dat je het bovenstaande niet letterlijk ingetypt hebt, want dan gaat het niet werken. Ik adviseer minimaal SP2, liefst SP3. Gebruik je daarnaast ook een router? Loskoppelen en rechtstreeks op je modem aansluiten. Zodra je dat aan de praat hebt dan pas experimenteren i.c.m. een router. Zelf heb ik een BAT file gemaakt die alle instellingen configureert. In jouw geval gaat deze er zo uit zien:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
@echo off
netsh interface ipv6 reset
netsh interface ipv6 add v6v4tunnel SixXS <jouw IP> 213.197.27.252
netsh interface ipv6 add address SixXS 2001:838:300:339::2
netsh interface ipv6 add route 2001:838:300:339::/64 SixXS
netsh interface ipv6 add route 0::/0 SixXS publish=yes

netsh firewall set icmpsetting all enable

netsh interface portproxy add v4tov6 119 newszilla6.xs4all.nl 119 127.0.0.1
netsh interface portproxy add v4tov6 120 news.ipv6.eweka.nl 120 127.0.0.1
netsh interface portproxy add v4tov6 121 reader.ipv6.xsnews.nl 121 127.0.0.1

Het 1e gedeelte reset je huidige instellingen en configureert je tunnel
Het 2e zorgt ervoor dat je gepingt kan worden. Dit is verplicht bij SixXS
Het 3e gedeelte maakt een portproxy, zodat een IPv4 applicatie zoals Grabit met je localhost kan communiceren die vervolgens weer een forward heeft naar de IPv6 newsservers. Inb.v. Grabit stel je vervolgens in wat ik eerder gepost heb.

• 3ssen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:38
MORCIK schreef op donderdag 25 september 2008 @ 18:45:
Welke Service Pack gebruik je? Ik hoop dat je het bovenstaande niet letterlijk ingetypt hebt, want dan gaat het niet werken. Ik adviseer minimaal SP2, liefst SP3. Gebruik je daarnaast ook een router? Loskoppelen en rechtstreeks op je modem aansluiten. Zodra je dat aan de praat hebt dan pas experimenteren i.c.m. een router. Zelf heb ik een BAT file gemaakt die alle instellingen configureert. In jouw geval gaat deze er zo uit zien:
Ik maak gebruik van SP3. Verder zit er geen extra router in het netwerk. Alleen de experiabox die dus als modem/router fungeert. Zal vanmiddag even met de geposte instellingen gaan proberen.

Potverdorie, Surfnet PoP is nu wel heel erg lang down :|
Pagina: 1 2 3 ... 123 Laatste

Let op:
Let op: Blijf netjes reageren, en laat dit topic niet verzanden in een "wellus / nietus" discussie.. Opmerkingen als "het werkt hier ook" zijn ook niet gewenst.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee