Hmm, even kijken wat we zoal hebben gehad de afgelopen tijd...
Bedrijfskunde - Dit zijn laat maar zeggen de basics voor wat betreft bedrijfskunde. Hoe zit alles elementair in elkaar, voor welke keuzes staan bedrijven, hoe zit het met producten en productieprocessen, etc. Afgesloten met een schriftelijk tentamen hierover.
CCNP3 - Het is niet echt m'n sterkste punt, en mede doordat ik eigenlijk nooit serieus heb geoefend tijdens de lessen miste ik een hoop ervaring. Dit uiteindelijk moeten bekopen door voor allebei de toetsen faliekant te zakken, maar gelukkig bij het hertentamen voldoende te halen. Ccnp1 gaat over routing, ccnp3 over switching (en zijn beide een verdere uitbreiding op de ccna stof: bgp, vlans, etc). Je hoeft niet meer die online examens elke week te doen, maar je sluit zowel ccnp 1 als 3 af met een praktijkopdracht waar je in totaal 3 uur per stuk de tijd voor hebt.
Exploitatie en beheer - Dit vak heeft twee codes op sharepoint, maar zijn in wezen één en dezelfde les (en tentamen). Het gaat over de bekende procesmodellen voor het beheer van IT; ITIL, ASL en BiSL. Het is erg droge stof en de lessen zijn niet erg aantrekkelijk om te volgen.
Je sluit af met een tentamen welke voor de helft meetelt in combinatie met een opdracht voor je eindcijfer. De opdracht is goed te doen; beschrijf een onderdeel in je organisatie welke voldoet (of juist niet) aan één van de modellen en kom met verbetervoorstellen.
Informatica recht - Wel een interessant vak, maar niet iedereen denkt daar hetzelfde over. Naast een schriftelijk tentamen moet je ook bij dit vak een soort portfolio maken, welke voor de helft meetelt bij het eindcijfer. In dat portfolio moet je vragen beantwoorden die worden gesteld aan de hand van een hele berg casussen. Het is niet heel erg moeilijk (met wikipedia erbij), maar het kost behoorlijk wat tijd om goed te doen.
Opdracht computersystemen - Dit is een opdracht zonder bijbehorend vak. Het is de bedoeling dat je onderzoek doet naar de veelgebruikte opslagsystemen SAN en NAS. Je moet deels zelf de vragen bedenken die je dan moet beantwoorden. Het is geen hele moeilijke opdracht, maar ja, net als alle anderen, je moet er wel een weekend of twee voor gaan zitten.
Opdracht netwerkinfrastructuur - Hier moet ik nog aan beginnen dus de details ontgaan me even. Het is volgens mij de bedoeling om een migratie uit te voeren van 2k3 naar 2k8 server. Zowel met theoretische als met praktische vragen. Ook hier geen voorbereidende lessen of iets dergelijks, net zoals msce3 dus eigenlijk.
Persoonlijke effectiviteit - Een beetje een softskill vak, waarbij je wordt geleerd wat bewuster te zijn van je eigen inbreng in de communicatie met anderen en welk effect dat heeft (en in hoeverre je het kan verbeteren). Het is goed bij te houden en volgens mij is ook wel iedereen hiervoor geslaagd de eerste keer. Op het eind lever je een document in met allerhande opdrachten die je eerder elke week hebt moeten maken, en je sluit af met een korte presentatie voor de klas.
Scripting - Introductie tot het programmeren in Python. Persoonlijk vind ik de stof erg onsamenhangend, en je leert er niet echt concrete dingen mee. Ik kan nu wat tekst te voorschijn toveren, maar echt leren werken met praktijkgerichte oplossingen is het niet. Er volgt een schriftelijk tentamen, en ook hier verwacht de leraar dat je alle wekelijkse opdrachten hebt gemaakt (5 stukjes code per week). Weet verder niet hoe dat laatste in verband staat met je eventuele eindcijfer.
Encryptie - Eerder in het topic aangehaald, en inderdaad, het is best een draak van een vak. Rare is dat het naar voren geschoven lijkt te zijn, daar het niet staat bij de lessen van dit jaar maar van volgend jaar. Ook hebben we er geen tentamen in, althans nu nog niet, terwijl we het wel heel het afgelopen blok hebben gehad. Het is erg theoretisch, ik mis een beetje de allignment met the real world. Ook was er geen boek voor dit vak op de boekenlijst, terwijl voor een vak als dit dat toch erg belangrijk lijkt. Misschien komt dat nog...
Begin van dit jaar vond ik erg vermoeiend. Alhoewel ik m'n P netjes op tijd binnen had moest ik nog wel het e.e.a. afmaken. Daarnaast raak je in de loop van het jaar wat motivatie kwijt, dat is eigenlijk niet anders ten opzichte van vorig jaar. Gelukkig ben ik weer redelijk bij op dit moment, dus hoop dit jaar af te sluiten zonder achterstallig werk. Nu ik over de helft ben geeft dat eigenlijk wel een goed gevoel, nog even volhouden en ik heb eindelijk een 'echt' diploma.
Al met al vind ik het vakkenpakket wel hoger van niveau worden, maar soms iets te abstract en niet altijd evenveel raakvlak hebben met het systeembeheer. Maar op zich is het ook niet vervelend om wat breder te zijn opgeleid dan één ding alleen natuurlijk. Drie jaar lang prutsen met windows server configuraties had me ook niets geleken.
Btw je kunt via sharepoint natuurlijk altijd kijken in de mappen voor alle vakken van de 3 jaren, dus kun je alvast wat opsnuiven van het geen je volgend jaar gaat krijgen.