Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-06 15:21
Verwijderd schreef op maandag 23 februari 2009 @ 10:49:
Eerder in dit topic heb je aangegeven dat je boven de 10-12 uur zat die als gemiddeld aantal studie-uren naast de opleiding zijn gespecificeerd.

Hoeveel uur ben jij er gemiddeld per week bezig?

Zit namelijk te kijken hoeveel impact deze opleiding op mijn "vrije" tijd zal hebben.
ik kan namelijk op het werk ook een flink aantal uren met de opleiding bezig gaan (10-12 uur). en zit dus een beetje te kijken wat ik op het werk zou kunnen doen en of ik evt thuis nog wat moet doen.
Rond tentamen weken etc zal wel wat meer zijn ivm toetsen leren en werkstukken afronden,
Een gemiddelde is lastig te schatten. Soms doe ik helemaal niks en soms ben ik zo een aanzienlijk deel van mijn weekend kwijt (zeker als er een deadline van een opdracht nadert). Zeker als je net begint ben je nog flink gemotiveerd en doe je netjes elke week komen en je huiswerk. Ik ben zelf nogal een luie student (altijd als geweest), dus voor mij is nu elke voldoende gewoon voldoende. Dus je kunt je voorstellen dat je als eenmaal bezig bent de aandacht iets verslapt. Ook op mijn werk is de motivatie naar onder het vriespunt gezakt, dus dat werkt ook allemaal niet mee.

Als je voldoende tijd hebt om op je werk ermee aan de slag te gaan hoeft het niet zoveel impact te hebben op je vrije tijd. Factor is wel dat als je in een vrij hectische omgeving werkt je niet zomaar aaneengesloten kunt werken aan je opdrachten, dit zal niet ten goede komen van alles. Zelf kan ik daardoor zo goed als niets doen op mijn werk aan eventuele opdrachten. Als je je tijd goed indeelt, m.a.w. op tijd begint met opdrachten, kun je elke week een paar uurtjes daarin steken. Dan hoef je bijna geen vrije tijd op te offeren. Zelf ben ik geneigd nogal lang te wachten met het begin, dus wat ik meestal doe is in 2 weekenden zo'n opdracht helemaal te maken. Maar ik heb wel gezien dat de moeilijkheid en lengte van de opdrachten alsmaar groter worden naar mate de opleiding verloopt; dus deze strategie zal ik op termijn ook moeten aanpassen ben ik bang (tevens mijn zwakke punt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Motivatie is inderdaad vaak een probleem.
Maar ik denk dat ik hier geen probleem mee heb, tussen 3 en 5 hier op het werk kun je een kanon afschieten en is er weinig meer te doen aan dagelijkse werkzaamheden. enkele keer dat er wat projectjes of werkzaamheden uitlopen maar over het algemeen kan ik de laatste 2 tot 3 uur van een werkdag in de studie stoppen.
zo kan ik ongeveer 8 tot 10 uur per week met de studie op mijn werk bezig zijn en hoop zo de weekenden vrij te houden. (uitzonderingen daargelaten.)

Ook heb ik de ochtend op de studiedag vrij dus kan ik ook nog wat dingen doen..

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2009 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 08:28

racoon

mooowwww

Hoop echt dat ik optijd een baan vind waarbij ik deze opleiding kan gaan doen.

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bunneh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:09
Is deze opleiding alleen in Utrecht te volgen, of is Alkmaar of Amsterdam ook mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon

racoon

mooowwww

bunneh schreef op zondag 08 maart 2009 @ 19:34:
Is deze opleiding alleen in Utrecht te volgen, of is Alkmaar of Amsterdam ook mogelijk?
Nee, deze is alleen in Utrecht te volgen, en je moet een werkgever hebben die jou dit gunt,dus als iemand nog iets weet dm me dan ff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Ik heb vandaag ook mijn goedkeuring van mijn baas binnen om deze opleiding te gaan volgen.
Gelukkig krijg ik hem 100% vergoed. Ik hoef ook maar tot 1 jaar na afstuderen te blijven bij mijn werkgever.
Ga ik eerder weg dan moet ik een deel terug betalen.

Als ik zo dit topic lees is er toch veel animo voor deze opleiding.
Ik hoop dat ik wordt aangenomen.
Per 1 maart werk ik nl. niet meer als systeem/netwerkbeheerder (werk dat ik toch 8 jaar heb gedaan) maar ben ik als Adviseur aan de slag gegaan.

Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik hoop voor je dat je nieuwe functie voldoende dekking geeft voor deze studie.

Bij deze heb ik een aanmelding gestuurd naar de HU.
In mei zijn de intakes dus ben benieuwd hoe en wat.

Gr. Remko

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon

racoon

mooowwww

mag ik wel opschieten als in mei de intake gesprekken zijn, heb namelijk nog steeds niks gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Niet online
Liek mailde mij dat de intake in juni is..
Op mijn vraag of het eerder kan (ivm vakantie) is vooralsnog niet gereageerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog mensen die deze opleiding gaan doen?
Iemand nog wat gehoord over de intakes? ben benieuwd wanneer ze gaat bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Verwijderd schreef op maandag 11 mei 2009 @ 16:13:
Nog mensen die deze opleiding gaan doen?
Iemand nog wat gehoord over de intakes? ben benieuwd wanneer ze gaat bellen.
Ik ben 3de jaars student aan deze opleiding en kan je echt afraden aan de opleiding te gaan beginnen. De opleiding is echt bar-slecht en de begeleiding vanuit de school kan ook een stuk beter. Ik heb daarom zelf besloten om mijn opleiding af te maken op een andere Hogeschool NOVI. Aan het begin ziet het plaatje er allemaal erg mooi uit, maar veel mensen in onze huidige klas zijn echt zwaar teleurgesteld, waaronder ik dus.

En nog een punt, ze beweren wel dat je vrijstellingen krijgt op basis van je MCSE/MCSA maar dat komt in de praktijk helemaal niks van. Ik heb een aantal werkstukken moeten doen die echt overeen komen met mijn MCSA/MCSE certificering. Ook bij de kwaliteit van sommige vakken mag je, je vraagtekens stellen.

En de laksheid in het beantwoorden van vragen door docenten is ook echt schandalig te noemen, bij de meeste docenten krijg je pas na 4 weken antwoord. Van een collega student hoorde ik een verhaal dat hij van een docent aan de opleiding pas na een half jaar antwoord had.

En zo kan ik op deze manier nog wel uren doorgaan, maar dat bespaar ik jullie.

Een definitieve afrader dus

[ Voor 15% gewijzigd door Turdie op 11-05-2009 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woie
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-03-2023
Meer mensen die deze slechte ervaringen kunnen bevestigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diabolical
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-10-2023
Woie schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 10:15:
Meer mensen die deze slechte ervaringen kunnen bevestigen?
Ik heb zowel positieve als negatieve ervaringen.

Voor wat betreft de vrijstellingen kan ik weinig zeggen. Ik weet dat elke hogeschool zijn eigen regels hanteert. De HU heeft als regel dat je vrijstellingen kunt krijgen voor de tentamens maar niet voor de opdrachten (althans, tot nu toe bij de verschillende vakken vernomen). Welke reden daaraan ten grondslag ligt is mij niet bekend. De docenten bepalen dat zelf binnen hun vakgroep denk ik.

Wat betreft de vakken, ik heb hier al eerder aangegeven dat sommige vakken beneden de maat zijn en andere vakken zijn goed en worden ook goed gegeven. Mijn ervaringen met docenten en personeel zijn voornamelijk positief (wat betreft reageren dan), ik heb eigenlijk nooit echt lang op een antwoord hoeven wachten. Ik weet van klasgenoten dat zij weer andere ervaringen hebben. Maar eerlijk gezegd kloppen dat soort verhalen wel met wat er in het algemeen in het onderwijs ervaren wordt (met name dan in het openbare onderwijs en niet de particuliere opleidings instituten als NOVI en NCOI).

Voor wat betreft het NOVI, er wordt daar uitgegaan van het hebben van een aantal certificeringen, dus niet iedereen zal daar terecht kunnen.

Sommige docenten zijn zelf gecertificeert (al dan niet verplicht) voor de vakken naast de certificering om de betreffende vakken te mogen geven en komen dan ook uit het bedrijfsleven. Er lijkt mij veel verloop te zijn aangezien een aantal docenten nieuw zijn gestart dit jaar en enkelen hebben dan ook (al dan niet bewust) kritiek geuit op de vorm waarin de lessen zijn gegoten aangezien ze niet bij het bepalen van de lesstof/materialen betrokken zijn geweest.

Wat wel opvalt is het grote aantal boeken die je krijgt waar weinig tot niets mee wordt gedaan onder het mom van naslagwerk of 'nice to have'. De recente wijziging in de kosten (lesgeld en boekengeld apart) zal daar niets aan veranderen ben ik bang aangezien je aan het begin van het schooljaar je je boekenlijst krijgt en je de boeken moet aanschaffen voor je met de lessen start. Daar krijg je dan pas te horen of het boek wel of niet nodig is.

Over het geheel gesproken ben ik (nog) wel positief maar ik ben dan ook eerstejaars. Ik weet niet wat mij nog te wachten staat.

"The internet has given a voice to the voiceless, but unfortunately it hasn't given a brain to the brainless."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon

racoon

mooowwww

helaas nog steeds geen geschikte werkgever gevonden, zoek nu dus een andere opleiding die ik 1 dag per week in de avond kan doen en zeer goed op een technische functie aansluit.

Mijn werkgever wil mij alleen in de avond een opleiding geven en niet overdag.

dus als iemand nog iets weet wat vergelijkbaar is met deze opelding, dan hoor ik dat graag, via dm of mail.

novi is voor mij geen optie omdat ik geen mcse heb.

[ Voor 6% gewijzigd door racoon op 12-05-2009 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
racoon schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 11:10:
helaas nog steeds geen geschikte werkgever gevonden, zoek nu dus een andere opleiding die ik 1 dag per week in de avond kan doen en zeer goed op een technische functie aansluit.

dus als iemand nog iets weet wat vergelijkbaar is met deze opelding, dan hoor ik dat graag, via dm of mail.

novi is voor mij geen optie omdat ik geen mcse heb.
Niet dat ik NOVI wil gaan promoten, maar je kunt er ook instromen zonder MCSE hoor.

Zie hier:
HBO-ICT opleiding (startende ICT medewerker)
Mijn werkgever wil mij alleen in de avond een opleiding geven en niet overdag.
De meeste deeltijd opleidingen zijn trouwens 's-middags en 's-avonds, dus je werkgever moet wel bereid zijn je ook een middagje te laten studeren.

[ Voor 18% gewijzigd door Turdie op 12-05-2009 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:56
shadowman12 schreef op maandag 11 mei 2009 @ 23:54:
[...]

Ik ben 3de jaars student aan deze opleiding en kan je echt afraden aan de opleiding te gaan beginnen. De opleiding is echt bar-slecht en de begeleiding vanuit de school kan ook een stuk beter. Ik heb daarom zelf besloten om mijn opleiding af te maken op een andere Hogeschool NOVI. Aan het begin ziet het plaatje er allemaal erg mooi uit, maar veel mensen in onze huidige klas zijn echt zwaar teleurgesteld, waaronder ik dus.

En nog een punt, ze beweren wel dat je vrijstellingen krijgt op basis van je MCSE/MCSA maar dat komt in de praktijk helemaal niks van. Ik heb een aantal werkstukken moeten doen die echt overeen komen met mijn MCSA/MCSE certificering. Ook bij de kwaliteit van sommige vakken mag je, je vraagtekens stellen.

En de laksheid in het beantwoorden van vragen door docenten is ook echt schandalig te noemen, bij de meeste docenten krijg je pas na 4 weken antwoord. Van een collega student hoorde ik een verhaal dat hij van een docent aan de opleiding pas na een half jaar antwoord had.

Ik wilde zelf ook heel erg graag deze opleiding doen maar gezien mijn switch van werkgever ben ik Informatica deeltijd gaan doen op de HU. Toch wil ik wel mijn mening graag geven.

Eén van de redenen waarom ik deze opleiding wilde doen was vanwege de combinatie van MCSE-certificering en een HBO-diploma. Twee vliegen in één klap. Maar als je zelf al met een MSCE-diploma komt aanzetten, dan kan ik best begrijpen dat de HU daar wat moeilijker mee omgaat want ze gaan ervan uit dat je het certificaat nog niet gehaald hebt.

Op dit moment doe ik dus informatica deeltijd maar ook ik loop tegen problemen aan met vrijstellingen. Vrijstellingen zijn erg subjectief en worden bepaald aan de hand van de decaan of mentor. Echter, ik kwam met een andere klasgenoot, praktisch dezelfde ervaring en diploma's, binnen bij mijn mentor en we kregen verschillende vrijstellingen. Echter, met wat samenwerking met je studenten en overtuiging kun je er wel meer uit halen.

Qua stof vind ik de opleiding degelijk en uitbreid maar de faciliteiten vind ik zelf erg tegenvallen. Het gebouw en de computers zijn oud bij de Natuur en Techniek-faculteit. Vooral als je al eerder een andere opleiding hebt gedaan op de Padualaan 99 of 101 (Utrecht) merk je dat er een wereld van verschil is en zie je waar het geld werkelijk naar toe gaat. Nijenoord is in dat opzicht erg oud.

Ik hoor zelf hele goede verhalen van Fontys/Eindhoven waar een oud-klasgenoot zit. En ik wil graag geloven dat het daar beter geregeld is maar over het algemeen zijn hogescholen net als beroepsonderwijs gewoon slecht geregeld. En volgens mij is het op de universiteit wel iets beter maar ook lang niet top. HU op dit moment zou ik een 6,5 geven maar dan meer vanwege de locatie, leuke klasgenoten en niet zozeer vanwege de faciliteiten of het regelen van dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woie
Vraag voor de mensen die de opleiding al volgen, ben je vanaf september tot en met de zomervakantie iedere week 1 dag geacht aanwezig te zijn of zitten er ook andere vakanties tussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon

racoon

mooowwww

er zitten net als bij normale studies gewoon vakanties in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon

racoon

mooowwww

Iemand enig idee welke HBO een deeltijd of duale studie aanbied die veel system and netwerkengineer in de opleiding heeft, wil namelijk mijn HBO papiertje op dit gebied halen.

Wil geen loi oid gaan doen, maar echt via een instelling.

[ Voor 14% gewijzigd door racoon op 14-05-2009 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
racoon schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 08:53:
Iemand enig idee welke HBO een deeltijd of duale studie aanbied die veel system and netwerkengineer in de opleiding heeft, wil namelijk mijn HBO papiertje op dit gebied halen.

Wil geen loi oid gaan doen, maar echt via een instelling.
Ik weet wel een master (2 jaar na een afgeronde HBO opleiding)

Master System and Network Engineering (MSc)

Als je echt ambitie hebt om systeembeheer/netwerkbeheerder te worden, zou ik eerder kiezen om via je werk certificeringen te doen, en daarna een HBO opleiding
Weet je zelf al welke richting je op wil (Netwerken/Microsoft/Security/Linux?)

[ Voor 29% gewijzigd door Turdie op 14-05-2009 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon

racoon

mooowwww

shadowman12 schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 20:07:
[...]

Ik weet wel een master (2 jaar na een afgeronde HBO opleiding)

Master System and Network Engineering (MSc)

Als je echt ambitie hebt om systeembeheer/netwerkbeheerder te worden, zou ik eerder kiezen om via je werk certificeringen te doen, en daarna een HBO opleiding
Weet je zelf al welke richting je op wil (Netwerken/Microsoft/Security/Linux?)
Ja microsoft, daar heb ik de meeste kennis van.

Wil graag op HBO niveau werken en zoek dus een goede opleiding waar ik later de consultant kant mee op kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
racoon schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 20:29:
[...]

Ja microsoft, daar heb ik de meeste kennis van.

Wil graag op HBO niveau werken en zoek dus een goede opleiding waar ik later de consultant kant mee op kan.
Ik zou dan het volgende doen:

MCSE 2003 / MCTIP:EA 2003 worden/hebben. In combinatie met eventuele andere certificeringen zoals bijvoorbeeld VMware VCP of Citrix CCEA(Citrix Certified Enterprise Administrator)
Meer dan 3 jaar werkervaring hebben
Opleiding HBO-ICT volgen aan de NOVI (2 jaar ongeveer)

Je kunt trouwens ook consultant zijn op MBO niveau, je ziet tegenwoordig veel MCT-ers (Microsoft Certified Trainer) die ook consultant zijn.

[ Voor 41% gewijzigd door Turdie op 14-05-2009 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon

racoon

mooowwww

Dat is inderdaad een optie, maar als ik de opleiding bij novi bekijk spreekt mij deze niet echt aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heren,

11 juni is de intake,
Nu zie ik op het intake formulier dat je opdrachten moet verzinnen (of die er al zijn) die relevant zijn voor je werk en de studie.

Opdrachten verzinnen relevant voor mijn werk is niet zo moeilijk maar deze zijn allemaal van technische aard.
Bv migratie van 2000 domein naar 2008 icm VMWare
Data opslag voorziening herinrichten. (DFS en evt een SAN oplossing)
Zullen deze opdrachten voldoende zijn of verwachten ze andere opdrachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4dow
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:18
Ik heb de intake 9 juni :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wat voor soort opdrachten heb jij ingevult op je intake formulier? ook van technische aard? of onderzoeken of iets met bedrijfs processen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4dow
Ik werk niet bij een ICT dienstverlener, maar intern. Ik heb het geluk dat we hier bezig zijn met de implementatie van een nieuw ERP pakket. Verder ook hier in de toekomst server virtualisatie en een nieuwe terminal server omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik werk ook gewoon intern, dus geen verschil met jou.
maar dit soort opdrachten heb jij opgevoerd?
Dan weet ik wel genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4dow
Ik heb het formulier nog niet ingevuld, maar dat zijn de projecten die komen gaan.. Ik kan er niet meer van maken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Niet online
De intake vanochtend gehad.
Ik ben toegelaten.

Nu jullie nog ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
shadowman12 schreef op maandag 11 mei 2009 @ 23:54:

Ik dacht, laat ik ook maar weer eens wat van me horen in dit topic.
Ondertussen hobbelt alles een beetje verder. Nu worden er voor de eerstejaars gesprekken ingeplant met het bedrijf waar je werkt. Er moest een soort verslag worden gemaakt om op die manier vrijstelling te krijgen voor de stage. Dit was mij helemaal nooit verteld bij aanvang van de opleiding.

Daar gaan we weer; wat 10 in een dozijn geneuzel en jeppediejeppejep zie die mooie roze olifant gelul in de ruimte op papier gezet. Ik ben benieuwd wat men wil bespreken met mij en mijn werkgever, want zoals gezegd heb ik deze 'eisen' nergens kunnen terugvinden. Er worden vaag omschreven termen gebruikt als 'je werkomgeving moet geschikt zijn voor het beoefenen van je functie op hbo niveau', naja dat is lekker een lege term zeg. Ik maak me er verder geen zorgen over, want wat willen ze, stel ik kom niet in aanmerking voor vrijstelling voor de stage, wat dan? Moet ik bij een ander bedrijf stage lopen ofzo? 8)7 Rare bureaucratie is het toch...

Ondertussen was er ook bezwaar gemaakt tegen de opdeling van het schoolgeld, maar dit is verworpen door de directeur van de FNT. Schoolgeld en boekengeld en eetgeld worden vanaf nu apart berekent. Ik heb ff snel berekend, maar in de praktijk (alles bij elkaar) wordt de opleiding gewoon duurder, ondanks dat dit wordt tegengesproken door de HU. Mij maakt het niks uit, maar ik kan me voorstellen dat het voor sommige extra bonnetjes declareren wordt en een werkgever die niet zit te wachten op een berg extra declaraties.

Het eten wordt triester met de week. Zelf ben ik al een tijdje gestopt met gaan, maar ik hoorde dat de afgelopen weken alleen nog maar hetzelfde te verkrijgen is, patat met een stuk gemarineerd bot met iets wat lijkt op vlees daaromheen. Ik snap niet dat de HU besloten heeft de lunch uit het pakket te halen, ik ga er dan ook vanuit dat ze volgend jaar helemaal geen eters meer over houden. Want als ik 7,50 euro of iets moet gaan betalen voor dat loop ik wel naar de roti tent verder in de straat (of de kebabzaak of de snackbar of pizza bestellen (doen er ook veel))

Dit blok wordt er aandacht besteed aan projectmanagement, databases en CCNP. Projectmanagement gaat wel een tikkie te hard in mijn ogen, er moet een compleet projectplan gemaakt worden (al dan niet met collega student) welke binnenkort af moet zijn. Er waren geloof ik maar 6 lessen ofzo, dus beetje krap aan als je met helemaal niets moet beginnen. Ik geloof dat het gros van de klas gewoon een bestaand project van de plank trekt en deze verwerkt in de opdracht, anders is het gewoon niet te doen. Telt wel mooi voor 4 studiepunten, evenals het tentamen. Dat zou in theorie dus een pittig vak moeten zijn, maar nu lijkt het erop alsof iedereen iets voorgekauwd van zijn werkgever neemt. (het kan ook niet anders)

CCNP is wel lekker pittig ware het niet dat ik al een tijdje niet geweest ben. Ik haal de stof wel bij op het moment dat het erop aankomt, en ik begreep dat dat pas in december was, dus alle tijd nog.

Nog reactie op hierboven; de vrijstellingen worden verleent op de tentamens maar niet op de opdrachten. Waarom? Ik hoorde dat dit een 'standpunt' was van de HU. Blijkbaar is daar geen algemene richtlijn voor die in heel NL geldig is.

De begeleiding (zeker voor een opleiding waarbij het werken op afstand belangrijk is) valt inderdaad tegen. Je bent een nummer en geen student. De middelen om thuis goed te werken zijn beperkt (alleen webmail toegang) en een sharepoint server welke werkelijk waar een chaos is. Heel veel docenten zetten gewoon weg niet hun spullen op sharepoint (al die losse blaadjes die je in de klas krijgt schiet gewoon niet op). Laatst begreep ik van een (nieuwe) docent dat ze überhaupt nog geen toegang had tot sharepoint waardoor ze niks kon doen ( :X :X ). Ik studeer ook nog aan de Open Universiteit, dan merk je toch wel het verschil. Dat is compleet ingesteld op de thuis lerende student. Snelle reacties, blackboard!, een forum met je medestudenten, etc. Daar zouden ze best een voorbeeld aan kunnen nemen.

Ik heb nu wel het idee dat de opleiding totaal niks voor me is, maar het past nu eenmaal bij wat ik weet en wat ik tot nu toe met mijn leven heb gedaan. Dit was (en is nog steeds) voor mij de meest makkelijke en snelste manier om een HBO diploma te krijgen (of 'kopen' het is maar net hoe je het ziet ;) ). Ik wil gewoon dat papier hebben, had ik maar vroegâh beter naar m'n ouders geluisterd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woie
Lijkt erop als ik op de site van HU kijk dat de kosten t.o.v. vorig collega jaar gedaald zijn, was volgens mij 3995, of heb ik dit mis?

//
Kosten
Voor het collegejaar 2009/2010 is het collegegeld vastgesteld op € 3.500,-.

Het collegegeld en de kosten voor studiemateriaal, de intensievere begeleiding, de speciale lestijden en de groepsgrootte zijn in de prijs meegenomen. Ook de begeleiding op de werkplek en de gesprekken met de werkgever vallen binnen dit tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Niet online
Gisteren is me tijdens de intake verteld dat ze de prijs anders hebben ingedeeld.

De kosten waren 3975,- per jaar. De prijs was echter incl. benodigde boeken.
Nu is de prijs 3500,- per jaar maar dit is dan de prijs zonder boeken.

Daar komt nu dan zo'n 450-500 aan boeken bij.
Ook is het eten komen te vervallen. Dit was eerst incluis.

Reden: Studenten klaagden over de kwaliteit en gingen daardoor vaak elders eten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Laatst online: 12:08
Whisky Tango Foxtrot. Bijna vier duizend euro? o_O Dan ga ik wel verder met m'n docentenopleiding; dan ben ik ten minsten voor de helft per jaar klaar. Crimineel...

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
Woie schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 10:23:
Het collegegeld en de kosten voor studiemateriaal, de intensievere begeleiding, de speciale lestijden en de groepsgrootte zijn in de prijs meegenomen. Ook de begeleiding op de werkplek en de gesprekken met de werkgever vallen binnen dit tarief.
Neem die alinea niet al te serieus. Van intensieve begeleiding is geen sprake. Speciale lestijden? Hoho, we zitten niet 's nachts op school. Gewoon de middag en de avond, niks anders dan deeltijd opleidingen dus. Groepsgrootte is gewoon 'normaal' zeg een student of 20, geen gevalletje privéles dus. De begeleiding op de werkplek vind ik vreemd, want dat is immers een verantwoordelijkheid van het bedrijf waar je werkt. En de gesprekken met de werkgever? Dat ene uurtje in 3 jaar tijd dat ze komen? Tsja.

Al met al is het gewoon een leuke cashcow voor de HU, niks meer en niks minder. Er is animo voor, dus ze gaan door. Prima wat mij betreft, maar toch even een waarschuwing aan allen die iets speciaals denken te krijgen bij deze opleiding. Volgens mij verloopt de hele opleiding niet veel anders dan de voltijd of deeltijd opleidingen op dit gebied. Enige voordeel is dus dat je er maar 3 jaar over hoeft te doen, voor de rest is het yet another standaard hogeschool als alle andere.
ReVolpe schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 18:32:
Ook is het eten komen te vervallen. Dit was eerst incluis.
Reden: Studenten klaagden over de kwaliteit en gingen daardoor vaak elders eten.
Wat betreft het klagen over de kwaliteit, daar snap ik dus helemaal niks van. Er was ons nog juist speciaal aan het begin van het jaar gevraagd om juist extra te letten op de kwaliteit van de keuken. Het duurde niet lang voordat dit ook daadwerkelijk gebeurde, maar als snel werd ons gevraagd 'er over op te houden'. Ook waren er een aantal opmerkingen richting keukenpersoneel geplaatst, maar ook deze kritiek werd niet meer gewaardeerd (en men zou namen noteren van de mensen die opmerkingen maakten als "ik betaal 4K maar ik mag geen zakje mayonaise gratis?"). Ik begrijp best wel dat dit vervelend is, maar imho een beetje kinderachtige manier van reageren (en ons de mond snoeren).

De HU zou er goed aan doen om met de cateraar in overleg te gaan over de matige kwaliteit en keuze van het eten. Maar blijkbaar heeft men anders doen besluiten. En het is zonde imho, het is een grote kantine en de keuken is reusachtig, daar kan heus wel wat lekkers klaargemaakt worden. Nu lopen er veel weg (of worden hele partijen ongare groente en fabrieksgehaktballen weggegooid) terwijl dat helemaal niet zou hoeven te gebeuren. Ik vraag me af (als in de volgende jaren nog minder mensen komen) hoe lang die keuken nog open zal blijven in de avonduren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt ook niet verwachten dat je net zoals op de Mavo vroeger aan het handje werd mee genomen door de leraren als je de stof niet had bestudeerd of de opdrachten niet had gemaakt.
Je kiest zelf ervoor om deze opleiding te doen dus je moet er zelf ook iets van maken, initiatief moet uit jezelf komen en als je er niet met je leraar snel uit komt zijn er altijd wel mede studenten die de stof wel beheersen en je evt wat verder kunt helpen,

Ik persoonlijk verwacht niets van deze opleiding aan begeleiding, Moet het gewoon zelf doen en met geluk kan een leraar me bij dingen helpen die ik niet begrijp en anders moet ik het via een andere manier achter zien te komen, mede studenten etc.

Het gaat mij gewoon om het "HBO papiertje", tuurlijk zal ik ook wel wat leren maar ja de echte kennis doe ik wel op via andere cursussen Zoals MS, VmWare, Citrix etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Niet online
Het eerste jaar is kijken of je het niveau en tempo haalt. Die zul je grotendeels op eigen kracht moeten doen.
Het actieve coachen zal weinig zijn in het 1e jaar. (Eigen motivatie en wilskracht.)

In het 2e en het 3e jaar zal de HU maximaal z'n best doen om je te helpen te slagen.
Dan heb je aangetoond over het juiste niveau te beschikken en zien zij het als een taak van de HU om jou in jouw studeren meer te begeleiden.

Zo heb ik het grofweg begrepen van de intaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
Verwijderd schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 08:43:
Je kunt ook niet verwachten dat je net zoals op de Mavo vroeger aan het handje werd mee genomen door de leraren als je de stof niet had bestudeerd of de opdrachten niet had gemaakt.
Je kiest zelf ervoor om deze opleiding te doen dus je moet er zelf ook iets van maken, initiatief moet uit jezelf komen en als je er niet met je leraar snel uit komt zijn er altijd wel mede studenten die de stof wel beheersen en je evt wat verder kunt helpen,
Ware het niet dat men pretendeert meer aandacht te hebben voor de 'werkende' student. Als voorbeeld de reactie hierboven waarbij men stelt dat de studenten in 2e en 3e leerjaar meer aandacht krijgen. Mede gelet op de eerdere reactie van de 3e jaars student eerder in dit topic betwijfel ik dat ten zeerste.

De school heeft rekening te houden met de wensen van de werkende student. Intensieve begeleiding betekent in mijn ogen dat je met elke student afzonderlijk een plan van aanpak opstelt. Wat ga je doen, hoe gaat je het doen, wanneer ga je het doen, welke competenties zijn daar voor nodig, hoe betrekken we de werkgever, enz.

De enige rol die mijn werkgever dient vanuit de HU gezien, is een wettelijke vereiste om geen stage te hoeven lopen. Verder zie ik niks terug van begeleiding, laat staan intensieve begeleiding. Er is wel een studiebegeleider toegewezen ondertussen (nu pas), welke het contactpersoon is voor mijn werkgever met de school. De betreffende dame heeft inhoudelijk geen kennis van het vakkenpakket, noch met ICT, dus ook hierbij vraag ik me af hoe deze begeleiding zal lopen voor de toekomst. Ik kan nu al raden welke begeleiding er niet komt in ieder geval. Andere kwestie daarbij is het gemak waarmee de HU omgaat met aanwezigheidsplicht, officieel wel benodigd voor een aantal vakken, maar in de praktijk niet gehandhaafd. De herkansingen zijn in principe onbeperkt, dus ook dit is weer geen stok achter de deur om op tijd alle voldoendes te halen die in die periode geplant staan. Het is inderdaad een stuk eigen verantwoordelijkheid, met je eens, ook prima voor de rest, maar laat dit een waarschuwing voor aspirant leerlingen die denken veel waar te krijgen voor hun duur betaalde collegegeld. Persoonlijk vind ik de opleiding zwaar overpriced, maar ja de werkgever betaald in de meeste gevallen, dat weet de HU maar al te goed.

Ik denk dat een fulltime student nog meer begeleiding geniet dat wij dat doen. Wij hebben immers slechts één contactdag per week, een normale student 5 dagen. Ook zijn er best aardige minors op de HU, maar ook dan weer: alleen voor de voltijd studenten. (Ons vakkenpakket ligt in principe vast voor die 3 jaar, er is geen sprake van een major of minor). Al met al mis je een belangrijk stuk uit de 'volwaardige' studie: flexibiliteit, samenwerking, begeleiding, keuzeopties.

[ Voor 8% gewijzigd door ebia op 29-05-2009 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
Eingelijk is deze opleiding een samenraadspel van allerlei opleidingen. Dus je kunt ook dingen verwachten die lijken op Technische Informatica dingen zoals bijvoorbeeld Encryptie. Ik hoop echt dat deze opleiding veel te weinig studenten krijgt en de nek om wordt gedraait :( , sorry voor de frustatie. Ik ben hier gestopt om die reden.
Sommige studenten doen ook wel 6-7 jaar over de opleiding, omdat sommige vakken echt super moelijk zijn en alleen te doen met een enorme wiskundeknobbel.Daarom ben ik na drie jaar gestopt, ik moest alle vakken drie keer herkansen. Sowieso is deze opleiding erg Linux minded, en vallen de Microsoft vallen tegen(het enige waar we echt les in hebbeng gehad is 70-290), dus die kreten op hun website is alleen wat marketing geouwehoer om studenten te trekken. Cisco het eerste jaar was ook wel leuk, maar de HU mag geen Cisco examens afnemen, dat is wel jammer, en doet ook niet hele CCNP traject, maar twee modules eruit. Ook de didactisch vaardigheden van de meeste studenten (2 uitgezonderd), zijn erg van laag niveau.

Advies: Niet doen als moet kiezen, er zijn vast wel betere opleidingen. Als je de mogelijkheid doe gewoon een certificeringtracject van Cisco o.i.d, en ga dan een leuke opleiding uitzoeken, bijvoorbeeld van de NOVI. Of je moet echt goed kunnen programmeren en Linux onder de knie hebben (veel gedaan hebben met shellscripting, Python (ook een vak), en dat soort dingen). De docenten zijn gewoon Technische Informatica, Bedrijfskundige Informatica en Informatica docenten die denken Systeembeheerders wat te kunnen bijbrengen,not 8)7

Dankzij deze rot-school en rot-opleiding heb ik twee jaar van mijn leven verdaan op HBO gebied.

[ Voor 9% gewijzigd door Turdie op 28-06-2009 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Niet online
shadowman12 schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 21:27:
Eingelijk is deze opleiding een samenraadspel van allerlei opleidingen. Dus je kunt ook dingen verwachten die lijken op Technische Informatica dingen zoals bijvoorbeeld Encryptie. Ik hoop echt dat deze opleiding veel te weinig studenten krijgt en de nek om wordt gedraait :( , sorry voor de frustatie. Ik ben hier gestopt om die reden.
Sommige studenten doen ook wel 6-7 jaar over de opleiding, omdat sommige vakken echt super moelijk zijn en alleen te doen met een enorme wiskundeknobbel.Daarom ben ik na drie jaar gestopt, ik moest alle vakken drie keer herkansen. Sowieso is deze opleiding erg Linux minded, en vallen de Microsoft vakken tegen(het enige waar we echt les in hebbeng gehad is 70-290), dus die kreten op hun website is alleen wat marketing geouwehoer om studenten. Cisco het eerste jaar was ook wel leuk, maar de HU mag geen Cisco examens afnemen, dat is wel jammer, en doet ook niet hele CCNP traject, maar twee modules eruit. Ook de didactisch vaardigheden van de meeste studenten (2 uitgezonderd), zijn erg aan de beneden kant van de markt.
Ik snap je frustratie niet en ook je reden om te stoppen niet.

Systeembeheer is inderdaad een aftreksel van TI gericht op de arbeidsmarkt. Je zult die arbeidsmarkt ook moeten volgen in de samenstelling van je opleiding.
Nu zal je een aantal jaren achterlopen op de trend in de arbeidsmarkt omdat je niet alles kunt voorzien en kunt blijven aanpassen.

Het blijft een Technische opleiding en die titel ing. krijg je niet voor niets. Dat het een bepaald niveau heeft mag je verwachten.
Veel opleidingsinstituten geven geen product certificeringen af. (Cisco, Microsoft, enz.)

Dat het Linuxminded is: Hoera!!!
Ik weet zelf nogal weinig van Linux en ben MCSE 2000/2003 gecertificeerd maar ook ik zie een trend (zeker bij de overheid) waarbij eerst wordt gekeken naar een Open Source oplossing en pas daarna wordt er gekeken naar een Microsoft oplossing.

Encryptie lijkt me zeer zeker geen overbodige kennis in het systeembeheer.
Of je nu praat over SSL, HDD encryptie, IPSec, EFS enz..
Je zult wel moeten weten welke voors en tegens een bepaalde encryptiestandaard heeft t.o.v. een andere.

Didactische vaardigheden van studenten? Leg 's uit wat je hiermee bedoeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
ReVolpe schreef op zaterdag 30 mei 2009 @ 12:18:
Systeembeheer is inderdaad een aftreksel van TI gericht op de arbeidsmarkt. Je zult die arbeidsmarkt ook moeten volgen in de samenstelling van je opleiding.
Nu zal je een aantal jaren achterlopen op de trend in de arbeidsmarkt omdat je niet alles kunt voorzien en kunt blijven aanpassen.
Wat Shadowman12 denk ik bedoelt is de systeembeheer opleiding een bij elkaar geraapt zooitje is van vakken uit andere curricula. En dat klopt ook als je inhoudelijk naar sommige vakken kijkt, die hebben soms weinig relevantie met het echte systeembeheer werk. Bijvoorbeeld het vak over databases. Daarin komen allerlei inhoudelijke zaken betreffende databases aan bod, interessant maar weinig relevant. Als eventueel database administrator wil je weten hoe je een database beheert en exploiteert, de inhoudelijke werking is daar aan ondergeschikt. Leer bijvoorbeeld hoe je een database opzet (Oracle, mysql, postgres, enz) en wat de best practicises zijn op dat gebied.

Projectmanagement idem dito. De prince2 materie is nogal droog. Zonder concrete real life voorbeelden uit de IT sector kan je het moeilijk linken met de ervaringen die je al hebt. De leraar in kwestie is totaal niet bekend met de IT sector. Dat is toch vragen om moeilijkheden.

De pyhton lessen heb ik nog niet gevolgd, maar ook hierbij kan ik me voorstellen dat men begint met 'hello world'. Terwijl het enige wat relevant is voor een beheerder hoe je python kan inzetten om allerlei beheerstaken te automatiseren, als dat niet nader uiteen wordt gezet is het allemaal veel minder te linken aan de real-life situaties op je werk en met het beroep wat je beoefent.

Het huidige niveau van een aantal MBO opleidingen doet weinig onder voor deze HBO studie. Veel mensen hebben al MS papieren, vele ook de Cisco (soms met de echte certificaten). Ook weer een aantal met officiële Oracle papieren. In zo'n geval biedt deze opleiding eigenlijk weinig meerwaarde (behalve het papier op het eind). De HU bezit gewoon over te weinig 'hogere' soft- en hardware en bijbehorend vakkenpakket om echt iets nieuws toe te voegen aan wat een hoop MBO opleidingen deze dagen al niet te bieden hebben. Waar is die IBM mainframe, waar is die Siebel server, SAP wasda?, Juniper firewall iemand?, stuk voor stuk serieuze bedrijfstoepassingen welke in de praktijk vaak voorkomen maar niet of nauwelijks benut worden als leerdoel binnen deze opleiding.

Los van dit alles ga ik wel weer door naar het volgende studiejaar. Het leren op HBO niveau gaat me wel goed af (nog net niet met 2 vingers in m'n neus, maar het lijkt erop). En voor mij is het papier mijn doel, niet zozeer de kennis die ik al dan niet op doe...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Niet online
ebia schreef op zaterdag 30 mei 2009 @ 17:14:
[...]Bijvoorbeeld het vak over databases. Daarin komen allerlei inhoudelijke zaken betreffende databases aan bod, interessant maar weinig relevant. Als eventueel database administrator wil je weten hoe je een database beheert en exploiteert, de inhoudelijke werking is daar aan ondergeschikt. Leer bijvoorbeeld hoe je een database opzet (Oracle, mysql, postgres, enz) en wat de best practicises zijn op dat gebied.

Projectmanagement idem dito. De prince2 materie is nogal droog. Zonder concrete real life voorbeelden uit de IT sector kan je het moeilijk linken met de ervaringen die je al hebt. De leraar in kwestie is totaal niet bekend met de IT sector. Dat is toch vragen om moeilijkheden.
M.I. hoort het feitelijke systeembeheer bij MBO-ers thuis.
Het inrichten/designen van een ICT infrastructuur ligt op HBO/WO niveau. (Afhankelijk van de grootte en complexiteit.)
Doel van ee HBO opleiding is m.i. de student een basiskennis mee te geven en handvatten om in de praktijk de productspecifieke eigenschappen van een systeem jezelf snel eigen te maken.

Ervaren MBO systeembeheerders doen op basis met productspecifieke certificeringen absoluut niet onder voor de afgestudeerde HBO student. Een HBO-er zou ook meer een sturende rol moeten hebben binnen de IT organisatie.

Om op jouw voorbeeld terug te komen over databases.
Een ontwikkelaar creert de database, een MBO-er beheert hem.
De HBO-er implementeert hem indien nodig met expertise van de MBO-er volgens OTAP.

De HBO-er stelt voor de implementatie het beheer vast.
Wat betekent die nieuwe database voor : Beschikbaarheid, serverload, diskcapaciteit, servicecalls, onderhoud, back-up, documentatie, enz.

Hoe je hem beheert? Is m.i. volstrekt niet interressant.
Als de werkgever wil dat een HBO-er die werkzaamheden doet dan volg je dan alsnog de productspecifieke cursus of je koopt een paar boeken.

Over Prince2. Tja een project is een project. Of het nu over de IT gaat of over een Speelgoedfabriek.
De processen liggen nagenoeg gelijk. Hoewel ik het met je eens ben dat IT kennis meegenomen is is het niet van belang voor deze methodiek.

Ik laat me iig verrassen. Voorals haalde ik uit het betoog van Shadowman meer een verkeerde verwachting van de opleiding dan dat de opleiding slecht is (vakinhoudelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ReVolpe schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 09:01:
[...]

M.I. hoort het feitelijke systeembeheer bij MBO-ers thuis.
Het inrichten/designen van een ICT infrastructuur ligt op HBO/WO niveau. (Afhankelijk van de grootte en complexiteit.)
Doel van ee HBO opleiding is m.i. de student een basiskennis mee te geven en handvatten om in de praktijk de productspecifieke eigenschappen van een systeem jezelf snel eigen te maken.

Ervaren MBO systeembeheerders doen op basis met productspecifieke certificeringen absoluut niet onder voor de afgestudeerde HBO student. Een HBO-er zou ook meer een sturende rol moeten hebben binnen de IT organisatie.

De HBO-er implementeert hem indien nodig met expertise van de MBO-er volgens OTAP.

Wat betekent die nieuwe database voor : Beschikbaarheid, serverload, diskcapaciteit, servicecalls, onderhoud, back-up, documentatie, enz.

Als de werkgever wil dat een HBO-er die werkzaamheden doet dan volg je dan alsnog de productspecifieke cursus of je koopt een paar boeken.

Over Prince2. Tja een project is een project. Of het nu over de IT gaat of over een Speelgoedfabriek.
De processen liggen nagenoeg gelijk. Hoewel ik het met je eens ben dat IT kennis meegenomen is is het niet van belang voor deze methodiek.

Ik laat me iig verrassen. Voorals haalde ik uit het betoog van Shadowman meer een verkeerde verwachting van de opleiding dan dat de opleiding slecht is (vakinhoudelijk).
Helemaal mee eens,

Er bestaat gewoon geen HBO opleiding voor de IT gericht op 1 functie.
Binnen systeembeheer heb je een heel breed scala aan werkzaamheden.
Zo heb ik bij een bedrijf gewerkt die 3 lagen systeembeheer had.
1e laag waren de echte beheerders. (de boel in de lucht houden en storingen oplossen) MBO niveau
2e laag waren de ervaren beheerders die moeilijke storingen oplosten en evt changes uitvoerden in het netwerk. (MBO+/HBO)
3e laag was echt het project niveau en implementatie van nieuwe technieken (HBO niveau) hier zat ook vaak een stuk (project)-management bij ter ondersteuning van de manager ICT.

Dus of je nu BI, TI of systeembeheer gaat doen op HBO niveau, je zult na de opleiding je gewoon verder moeten ontwikkelen met vervolg cursussen/trainingen etc. naar de richting die je wilt.
En ik weet zeker dat je met alle 3 de opleidingen bij hetzelfde terecht kan komen. En mogt je wat kennis missen zijn er altijd wel kleine cursussen die het behandelen voor je, en kost je niet nog eens 3 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
ReVolpe schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 09:01:
[...]

Ik was misschien niet helemaal duidelijk over dat vak. Wat het vak nu inhoudt:
Basiskennis databases (entiteiten, records, sleutels, normaliseren) en een stuk SQL.

Het enige wat 'HBO' is aan dit vak dat men met een vrij hoog tempo door de stof loopt, verwacht dat je thuis de boeken doorwerkt om op de hoogte te zijn van de lesstof (zodat er niet eerst elke les begonnen wordt met begripsdefinities) en dat je een aan het eind een opdracht inlevert welke zonder 'tog' 'ff' en 'me' is geschreven.

Wat je zegt, het gaat om de manier van beheer en exploitatie (mijn woorden bedoelde ik met dezelfde strekking).
In de basis klopt dat inderdaad. Maar als ik 'de basics' wil leren kan ik net zo goed een 3 daagse Prince2 training volgen met aansluitend een examen bij Exin. Stampen stampen stampen (zonder het eigenlijk goed te begrijpen) en daarna hoppa, diploma ligt klaar.

Sorry maar daarvoor ben ik niet begonnen met die opleiding. Mijn verwachting was dat er echte pro's uit het werkveld eens vertellen over hun ervaringen, valkuilen, voorbeelden van goede en slechte projectorganisaties, enz. Maar geen van dat alles. Die 3 daagse cursus wordt nu uitgestreken over een aantal weken, ik ben meer wijs geworden uit het boekje dan van de leraar om het zo maar te zeggen.
Daar heb je gelijk in, in principe kun je elk vak nog wel geven op HBO niveau (knutselen op de PABO bijvoorbeeld). Maar dat wil niet zeggen dat als je het maar op de HBO-niveau toegediend krijgt het ook daadwerkelijk goed aansluit op het reële te verachtten curriculum van zo'n opleiding. Ik ben wat dat betreft nog niet zo negatief als Shadowman, maar ben ook nog maar eerstejaars. Encryptie (en security sowieso) vind ik alleen maar leuk, dus laat maar komen. Maar het is denk ik te breed onder de noemer 'HBO systeembeheer', althans als het heel diep in gaat op de wiskundige kant ervan.

Encryptie voor de systeembeheer is interessant op het gebied van CA's, PKI's, SSL, dat soort (wat je al zei), maar zo 'praktisch' zal het niet worden.... daar zit de crux. Je hebt altijd de afweging is dit MBO of HBO niveau. In mijn opinie is de MBO de muisklikker die moeten weten waar hij op klikt met bijbehorende basiskennis. De HBOer, met kennis van de theorie en concepten, zou moeten bedenken hoe het systeem ontworpen moet zijn. En laat de academici maar bedenken hoe de wiskundige algoritmes in elkaar steken en of deze betrouwbaar zijn. Natuurlijk zullen die algoritmes niet zo diepgaand worden besproken als op een uni, maar ffs, waarom überhaupt in ons vakkenpakket? Naja, heel logisch, ze hadden nog een leraar van de technische informatica opleiding 'en dat sloot wel aardig aan'. Dat is waar Shadowman op doelt (denk ik tenminste). De leraar databases is van de bedrijfskunde informatica. De CCNP leraar is de enige echt uit het werkveld (rarara: dat vak sluit ook het beste aan (wat ik me er voor ogen had)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Godsamme..
4 uur reizen voor 10 minuten lullen met die intaker.
eerste zin van hem "Het is alleen nog maar een formaliteit, met wat op het intakeformulier ingevuld staat ben je al toegelaten"

Maarja inschrijving is nu klaar en kan in september beginnen.

Tot september.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4dow
Vier uur? Ik deed er in totaal drie uur over, maar dat kwam omdat ik een uur stil stond voordat ik Utrecht uit kon door werkzaamheden.

Ik ben ook aangenomen mits ik m'n MBO4 diploma half juli binnen heb :). Maar ik twijfel nog wel om de opleiding te gaan doen.. Ik heb waarschijnlijk te weinig tijd op m'n werk om opdrachten uit te voeren en de ervaringen van bovenstaande mensen voorspellen niet veel goeds :?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sh4dow schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 22:29:
Vier uur? Ik deed er in totaal drie uur over, maar dat kwam omdat ik een uur stil stond voordat ik Utrecht uit kon door werkzaamheden.

Ik ben ook aangenomen mits ik m'n MBO4 diploma half juli binnen heb :). Maar ik twijfel nog wel om de opleiding te gaan doen.. Ik heb waarschijnlijk te weinig tijd op m'n werk om opdrachten uit te voeren en de ervaringen van bovenstaande mensen voorspellen niet veel goeds :?.
ik had veel files op de terugweg.

Ik kreeg gisteren de indruk dat het qua opdrachten nog wel mee viel hoor. je krijgt wel opdrachten mee voor bij je werkgever. maar dit zijn opdrachten waar je geen uren per week mee bezig bent.

Ik heb de problemen wat besproken is hier in dit topic ook voor gelegd, hun reactie was dat er dit schooljaar idd veel mis is gegaan qua communicatie tussen leraren en leerlingen.
Ze hebben dit als een serieuze klacht gezien en zijn nu bezig met oplossingen te verzinnen om straks in september wel weer goed van start te gaan.
Ik heb er wel vertrouwen in, en het blijft je eigen verantwoordelijkheid om bij te blijven toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kibber
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-06 15:31
Leuk om te zien dat dit topic nog steeds actief is :D. Misschien is het leuk als ik vertel wat mijn plannen zijn. Allereerst: ik heb toch maar afgezien van het duaale traject. Ik heb hiervoor 4 jaar VMBO en 3 jaar MBO gedaan, en eigenlijk alles op mijn sloffen gehaald. Ik ben zelf een beetje bang dat het tempo op het HBO ineens stukken hoger ligt en dat ik het niet kan bijbenen omdat ik het niet gewend ben. Ik heb voor zowel VMBO als MBO eigenlijk nooit hoeven leren. Een keer doorlezen en even wat oefeningen maken was vaak voldoende. Achteraf bleek dit de juiste beslissing, er zijn momenteel nogal wat problemen bij mijn werkgever waardoor een aantal banen op het spel staat, waaronder die van mij.
In september ga ik aan de voltijd variant van Systeembeheer beginnen, maar ik vind het erg moeilijk om een inschatting te maken van wat ik kan verwachten. Natuurlijk ben ik wel bij een open dag geweest, maar daar hoor je natuurlijk alleen hoe ge-wel-dig de opleiding is en dat je alles wel zal halen als je je maar inzet. Inhoudelijk werd ik niet veel wijzer van de open dag. Ik vraag me vooral af hoeveel wiskundig talent je moet hebben voor deze opleiding. Wiskunde is nooit een HEEL sterk punt van mijzelf geweest, net als programmeren. Wat voor onderwerpen krijg je zoal? Kan iemand mij daar meer over vertellen? Ik neem aan dat het duaale traject in grote lijnen hetzelfde zal zijn als het voltijd traject.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
sh4dow schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 22:29:
Euhm. De tijd die je nodig hebt op je werk is relatief klein. Tot nu heb ik slechts één opdracht gehad waar ik echt wat informatie moest vergaren bij een paar collega's. Dit heeft me, zeg, 30 minuten gekost. De rest maak ik altijd thuis (en soms in de baas z'n tijd, als er toevallig tijd voor is).
Verwijderd schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 08:28:
Ik heb de problemen wat besproken is hier in dit topic ook voor gelegd, hun reactie was dat er dit schooljaar idd veel mis is gegaan qua communicatie tussen leraren en leerlingen.
Ze hebben dit als een serieuze klacht gezien en zijn nu bezig met oplossingen te verzinnen om straks in september wel weer goed van start te gaan.
Ik ben benieuwd wat ze gaan veranderen het aankomend jaar. Volgens mij komt een hoop gebrekkige communicatie en gebrekkige cursussen gewoon door het hele hogeschool-syndroom. Of misschien is het gewoon een reflectie van hoe al het onderwijs in Nederland er anno 2009 uitziet. Maar daar zouden we een heel topic mee kunnen vullen. Uiteindelijk wil je toch wel je diploma, dat is het enige wat telt.
kibber schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 11:41:
Leuk om te zien dat dit topic nog steeds actief is :D. Misschien is het leuk als ik vertel wat mijn plannen zijn. Allereerst: ik heb toch maar afgezien van het duaale traject. Ik heb hiervoor 4 jaar VMBO en 3 jaar MBO gedaan, en eigenlijk alles op mijn sloffen gehaald. Ik ben zelf een beetje bang dat het tempo op het HBO ineens stukken hoger ligt en dat ik het niet kan bijbenen omdat ik het niet gewend ben. Ik heb voor zowel VMBO als MBO eigenlijk nooit hoeven leren. Een keer doorlezen en even wat oefeningen maken was vaak voldoende. Achteraf bleek dit de juiste beslissing, er zijn momenteel nogal wat problemen bij mijn werkgever waardoor een aantal banen op het spel staat, waaronder die van mij.
Als je MBO op sloffen deed ga je dit waarschijnlijk wel halen, al komt je er niet meer mee weg om af en toe naar een examen te gaan, want antwoorden in te vullen en dan wachten tot de tentamens in het volgende semester. Er komt helaas meer bij kijken, veel verslagen welke je moet maken met mede-studenten. Als dit je sterke punt niet is kan het je nog eens zwaar gaan vallen.
In september ga ik aan de voltijd variant van Systeembeheer beginnen, maar ik vind het erg moeilijk om een inschatting te maken van wat ik kan verwachten. Natuurlijk ben ik wel bij een open dag geweest, maar daar hoor je natuurlijk alleen hoe ge-wel-dig de opleiding is en dat je alles wel zal halen als je je maar inzet. Inhoudelijk werd ik niet veel wijzer van de open dag. Ik vraag me vooral af hoeveel wiskundig talent je moet hebben voor deze opleiding. Wiskunde is nooit een HEEL sterk punt van mijzelf geweest, net als programmeren. Wat voor onderwerpen krijg je zoal? Kan iemand mij daar meer over vertellen? Ik neem aan dat het duaale traject in grote lijnen hetzelfde zal zijn als het voltijd traject.
Ik weet niet of het traject hetzelfde zal zijn. Voor zover ik weet kan dat niet echt, gezien wij in relatief veel kortere tijd de stof tot ons krijgen. Ze moeten wel gesneden hebben in het programma, anders ben ik benieuwd hoe ze de uren bij de voltijd studenten invullen. Maar goed, mijn ervaringen van afgelopen jaar kun je door dit topic heen teruglezen, dus als je bovenin in het zoekveld mijn naam intikt en zoekt op 'poster' of iets dergelijks kun je dat terughalen. Echte keiharde wiskunde komt er niet bij kijken, evenmin het harde programmeerwerk (wel wat shell scripting). Al zou het programmeer vak te pittig zijn, bedenk wel dat dit dan waarschijnlijk maar één semester aan bod komt, dat is dus een kwestie van doorbijten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
Heb je Encryptie al gehad van Henk Karssenberg? Dat is echt een kut-vak, heb het niet gehaald, mijn cijfer daarvoor was een 2.5.

Onderwerpen:Als ik eraan terugdenk krijg ik weer rillingen. Zoals ik eerder heb verteld heb ik deze school verlaten, en ben echt blij dat ik er weg ben, maar dat terzijde.

En wat moet je als systeembeheerder hiermee.Je doet er echt helemaal niks mee, als ik kijk naar mij eigen vak. Ik beheer samen met mijn collega ongeveer 3000 Windows Servers, sindskort ben ik ook MCSA en MCSE. Binnenkort hopelijk ook VCP.

Ik ben misschien erg negatief, maar dit is wel de waarheid, ik ga daar echt niet om liegen.

[ Voor 52% gewijzigd door Turdie op 28-06-2009 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diabolical
shadowman12 schreef op zaterdag 27 juni 2009 @ 23:59:
Heb je Encryptie al gehad van Henk Karssenberg? Dat is echt een kut-vak, heb het niet gehaald, mijn cijfer daarvoor was een 2.5.

Onderwerpen:Als ik eraan terugdenk krijg ik weer rillingen. Zoals ik eerder heb verteld heb ik deze school verlaten, en ben echt blij dat ik er weg ben, maar dat terzijde.

En wat moet je als systeembeheerder hiermee.Je doet er echt helemaal niks mee, als ik kijk naar mij eigen vak. Ik beheer samen met mijn collega ongeveer 3000 Windows Servers, sindskort ben ik ook MCSA en MCSE. Binnenkort hopelijk ook VCP.

Ik ben misschien erg negatief, maar dit is wel de waarheid, ik ga daar echt niet om liegen.
Wat moet je als systeembeheerder hiermee? Sorry hoor, maar systeembeheer is meer dan een aantal windows servers in de lucht houden.

Systeembeheer is ook beveiligen van die servers, je netwerk etc. met bovenvermelde algortimen. Dat je ze kunt kiezen in een point en click interface is niet voldoende, je zult ook hun strenghts en weaknesses moeten kennen om te kunnen bepalen waar je welke beveiliging inzet etc.. Dat je zelf je beveiligings keuzes maakt op basis van kennis ipv richtlijnen die door anderen worden voorgeschreven. Of misschien beter nog, dat je zelf die richtlijnen kunt bepalen.

Ik heb echt het idee dat jij je verkeken hebt op het niveau en inhoud van de opleiding. Wat jij nu doet is voornamelijk MBO(+) werk. Absoluut niets mis mee, doe ik nu zelf immers ook. Deze opleiding is om je juist boven dat MBO+ niveau uit trekken. Anders hadden ze de opleiding niet op een HBO instituut hoeven geven.

Ik zit in het tweede semester nu (nou ja, het is net afgelopen). Sommige vakken aan deze opleiding zijn zonder meer voor verbetering vatbaar (qua inhoud dan) en dat heb ik ook bij de evaluaties aangegeven. Linux is daar een voorbeeld van en databases. Dit was voor velen een behoorlijke stap terug qua niveau en als je geen vrijstelling had (vanwege het ontbreken van certificering of bijv. eerder ontworpen/gebouwde databases) dan zat je tijdens de lessen vooral uit je neus te peuteren. Maar over het algemeen genomen vind ik het niveau wel meevallen (in de zin dat je echt moet leren ipv er fluitend doorheen fietsen).

Ik geef toe dat de naam van de opleiding misleidend is. Dit heb ik ook aangegeven aan de faculteit laatst. Je wordt een stuk breder opgeleid dan enkel systeembeheer. Het is naar mijn mening meer de bedoeling om een systeembeheerder breder te trekken richting aanverwante zaken als projectmanagement, archictectuur/infrastructuur ontwerp en een algemene awareness van wat er nu eigenlijk op een netwerk draait aan technieken behalve de standaard MS OS'sen en switches etc. en hoe deze technieken zich verhouden tot elkaar. Dat het totaalplaatje zichtbaar wordt en niet enkel een stuk systeem of infra beheer.

"The internet has given a voice to the voiceless, but unfortunately it hasn't given a brain to the brainless."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4dow
Ik was al aangenomen voor deze opleiding met de voorwaarde dat ik m'n MBO4 diploma zou halen.

Gister heb ik op school te horen gekregen dat ik geslaagd ben voor het MBO dus ik kan in september ook starten in Utrecht :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Van harte en veel succes in september.

Ik heb net het eerste jaar afgesloten en mag in september beginnen aan het tweede jaar :)

Heb net de rekeningen gekregen van de HU en zag dat het totale pakket 4230 euro gaat kosten.
Hoezo de opleiding is goedkoper geworden :?

Vraagje aan de starters in september: Hebben jullie de collegegeld, boeken en eten als een pakket gekregen of kunnen jullie zelf kiezen om de boeken en eten te regelen?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2009 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
hey nimitznl ;) Als ik het goed begrijp is dus het lesgeld 3500,- en de boeken 730? Of zit daar ook het eetgeld bij in? Ik heb namelijk nog geen rekening gehad. (Maar heb ook nog niet de machtiging opgestuurd, dus dat zal daar wel mee te maken hebben.)

Never mind; hierover is dus een mail gestuurd. Ik zal het even resumeren: Collegegeld 3500,- Boekengeld (2e jaars) 515,- Catering 225,-

FYI: De lessen vinden plaats gedurende 4 blokken van ieder 10 weken. Tijdens de tentamenweken (2 weken per blok) is/was er sowieso geen catering beschikbaar. Ook vallen een aantal weken uit ivm vakanties. Ik schat dat je per leerjaar dus ongeveer 28 keer gebruik kunt maken van de kantine. Met het huidige voorstel van de HU komt het eetgeld dus ongeveer op 8 euro per keer. Als je ook nog een rekent dat je wel eens een avondles skipped en dat je misschien een keer ziek bent of dat je een paar keer elders wilt eten is 20 keer eten een meer realistische waarde, het eten komt dan op 11,25 per keer. Best prijzig dus. Ik ben ondertussen met mijn baas aan het onderhandelen over een maaltijdvergoeding, want dat is financieel toch aantrekkelijker.

[ Voor 63% gewijzigd door ebia op 03-07-2009 01:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4dow
Reiskosten op je schooldag, krijgen jullie die vergoed ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diabolical
sh4dow schreef op vrijdag 03 juli 2009 @ 08:30:
Auto van de zaak.. dus geen specifieke vergoeding.

Voor wat betreft die catering kosten, nou.. die catering aldaar vind ik niet echt om over naar huis te schrijven. Dus eerst maar eens kijken wat de baas doet, als ik het zelf moet gaan betalen zijn er in de buurt zowieso betere eetgelegenheden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Niet online
sh4dow schreef op vrijdag 03 juli 2009 @ 08:30:
Ja, reis en verblijfkosten worden door mijn baas vergoed.
Dus als ik daar ga eten of om de hoek kan ik daar tot een bepaald bedrag van terugkrijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
Een laatste opmerking van mij kant. Houd er rekening mee dat de HU een van slechte Hogescholen is van Nederland, ik hoor er steeds vaker slechte verhalen over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diabolical
shadowman12 schreef op zondag 05 juli 2009 @ 21:42:
Een laatste opmerking van mij kant. Houd er rekening mee dat de HU een van slechte Hogescholen is van Nederland, ik hoor er steeds vaker slechte verhalen over.
Kun je dat onderbouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

'Ze' zeggen het.
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
En natuurlijk zeggen "ze" het over de hele HU en is het volledig onafhankelijk van faculteit, vak en docent :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diabolical
Tja, 'Ze' zeggen zoveel.. maar serieus, ik ben best benieuwd naar eventuele onderzoeksresultaten over de kwaliteit van de verschillende HBO's en hun faculteiten. Er doen wat dat betreft zoveel verhalen de rondte over de verschillende hogescholen en hun kwaliteit dat je door de bomen het bos niet meer ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kwaliteit van een opleiding is moeilijk te meten lijkt mij.
Waar zou je naar moeten kijken?
gemiddelde cijfers die behaald worden?
Behandelde stof?
Kennis van leraar?

zijn allemaal variabelen en niet constanten.
Je hebt leraren die kunnen een leerling boeien en de stof goed overbrengen.
Je hebt leraren die gewoon stof behandelen in de hoop dat de leerling wat oppikt.

Beide zullen ze wel enige kennis hebben van de stof die ze behandelen.
De verantwoordelijkheid ligt nog altijd bij de student om de stof te beheersen.

Daarnaast heb je nog een categorie dat leraren niet de stof beheersen maar zelfs dan ben je als student verantwoordelijk voor dat je het evt kenbaar maakt aan de school of dat je zelf een andere manier vind om de stof te snappen.

Deze laatste categorie lijkt mij sterk in de minderheid als ik zo om me heen kijk.

Voor 95% van de leerlingen gaat het om het uiteindelijke papiertje. De waarde voor het bedrijfsleven bepaalt de persoon altijd zelf nog. Je moet jezelf verkopen en de stof kunnen toepassen die je geleerd hebt.

Ik trek de vergelijking even uit de band.

Ik heb 10 jaar geleden rijles gehad. Instructeur was een super kerel en ik vond dat ik goed les kreeg.
uiteindelijk in 1x geslaagd.

iets later kwamen er resultaten naar buiten van het CBR waar je kon zien hoeveel procent bij hem de eerste keer slaagde en evt voor de 2e en 3e keer.

de resultaten waren bedroevend. Slecht 50% slaagde voor de eerste keer en 75% maar van de 2e keer.
terwijl er ook genoeg rijscholen waren die 90 tot 100% haalden de eerste keer.
Ligt dit aan de rijschool of zou het ook aan de leerlingen kunnen liggen? enkele kameraden hebben hier ook gelest en veelal in 1x geslaagd.
Het blijft lastig om een bepaalde 0-lijn te creeeren voor een opleiding, omdat je met met zoveel verschillende mensen werkt en iedereen een andere instelling en verwachting heeft.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2009 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Niet online
Ik vind de reactie van Shadowman12 een beetje vreemd maar wel in lijn met eerdere reacties van hem.

Alleen omdat hij de opleiding niet vond wat hij ervan verwacht had komt er nu zo'n algemene niet gefundeerde reactie.
Uit gevraagde beargumentatie van zijn eerdere stelling blijkt dat hij persoonlijk een verkeerd beeld en verwachting had van een HBO Systeembeheer opleiding.

De opleiding is inhoudelijk getoetst door de NVAO en heeft deze opleiding met lesstof geaccrediteerd.
Hij voldoet dus aan de internationale BAMA standaarden.
Slecht is dus niet aan de orde. Wellicht wel van andere samenstelling/kwaliteit dan soortgelijke opleidingen op andere Hogescholen. Hiervoor lees ik dan graag de bewuste onderzoeksgegevens en criteria.

Nog even iets anders:
Hebben andere mensen die zich hebben ingeschreven al iets vernomen van de HU na het insturen van de pasfoto e.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee,
Heb me ingeschreven en kreeg toen die brief voor de betalingsgegevens en studenten pas binnen.
ruim 3 weken geleden ingestuurd maar nog niets van een rekening gezien of een bevestiging dat ik kan starten.

alleen maar bevestigingen dat ze mijn inschrijvingen hebben ontvangen op de school en bij de IB-Groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diabolical
Verwijderd schreef op maandag 06 juli 2009 @ 13:14:
Nee,
Heb me ingeschreven en kreeg toen die brief voor de betalingsgegevens en studenten pas binnen.
ruim 3 weken geleden ingestuurd maar nog niets van een rekening gezien of een bevestiging dat ik kan starten.

alleen maar bevestigingen dat ze mijn inschrijvingen hebben ontvangen op de school en bij de IB-Groep.
Als op studielink alles in orde is kun je over het algemeen gewoon starten. Soms heeft e.e.a. wel wat voeten in aarde vanwege het feit dat de IB groep alles checkt. Maar dat zijn voornamelijk formaliteiten. Ze moeten immers checken of je wel geschikt bent voor de opleiding omdat ze anders geen toestemming krijgen vanuit de overheid (en belangrijker, geen subsidie voor je ontvangen aangezien dat per student gaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 06 juli 2009 @ 13:14:
Nee,

Gelukkig, ik ben niet de enige. Ik zit in precies dezelfde situatie.
Ik zal deze week eens bellen wanneer ik e.e.a. kan verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _AN
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07:49

_AN

Weet iemand of het mogelijk is om pas in februari te starten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee is niet mogelijk geloof ik. Start alleen in september volgens de site.

Net een mailtje van Liek gekregen dat ik de boeken kan bestellen maar die site ( www.studieboeken.nl ) is zwaar brak of overbelast.
Vanavond nog maar eens kijken.

edit, Liek melde de verkeerde site. moet http://www.studentenboek.nl zijn.
en die werkt wel.

wel vaag dat je maar 4 boeken nodig hebt kan iemand dit bevestigen dat dit klopt?

EDIT2: Boeken zijn alleen voor het eerste blok. rest kun je later bij bestellen. (bevestigd door Liek)

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2009 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stiebie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06-11-2009
Hallo,

Na alles besproken te hebben met mijn werkgever ben ik van plan deze studie te volgen in september maar ik las dat de aanmelding to de eerste week van jullie mogelijk was. Mijn vraag is dus of aanmelden nog mogelijk is als ik in september wil beginnen.

iemand hier ervaring mee?

gr,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ff bellen dan weet je het zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stiebie
Even ter info,

Het is mogelijk tot 2 weken van tevoren :)

Nog mensen uit omgeving almere die de studie willen volgen?

gr,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diabolical
stiebie schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 11:12:
Hallo,

Na alles besproken te hebben met mijn werkgever ben ik van plan deze studie te volgen in september maar ik las dat de aanmelding to de eerste week van jullie mogelijk was. Mijn vraag is dus of aanmelden nog mogelijk is als ik in september wil beginnen.

iemand hier ervaring mee?

gr,
Ik heb mij iets van 2 weken vantevoren nog aangemeld vorig jaar. Dus het is mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4dow
Heeft iemand de boeken al besteld via studentenboek.nl voor Jaar 1? Ik kom daar uit op een bedrag van 183,45 euro als ik de gehele lijst selecteer, terwijl Liek me vertelde dat de boeken voor jaar 1 zo'n 350 euro kosten.

Zijn er buiten deze boeken nog meer boeken benodigd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lawkexarib
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-07 23:09
Binnenkort zal ik beginnen met deze opleiding. Ik zoek dus iemand van het tweedejaar, zodat ik zijn boeken van het eerste jaar kan overnemen.

Mochten er mensen zijn dat hun boeken willen aanbieden, dan hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Niet online
sh4dow schreef op zondag 02 augustus 2009 @ 12:20:
Heeft iemand de boeken al besteld via studentenboek.nl voor Jaar 1? Ik kom daar uit op een bedrag van 183,45 euro als ik de gehele lijst selecteer, terwijl Liek me vertelde dat de boeken voor jaar 1 zo'n 350 euro kosten.

Die 183,45 is wel inclusief "nice to have" artikelen. USB stick en kladbloksetje vallen buiten de boekenkosten.
Volgens mij een extra service van Selexyz en niet zo zeer van de HU.
Zonder die artikelen kom je goedkoper uit.
Via Bol.com was het geloof ik nog wat goedkoper te verkrijgen. (1-2 euro geloof ik).

Ik heb ze iig gewoon bij studentenboek besteld. Zonder die Nice to have artikelen b.t.w.
Die stonden eerder ook niet op de lijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4dow
Ja die nice2have artikelen heb ik zien staan.

Welke lijst bedoel je eigenlijk? Ik heb van Liek eigenlijk geen studie informatie gekregen zoals een boekenlijst (buiten de link uit haar mail) of welke datum de opleiding start.. Krijg je die pas als je alle documenten hebt verstuurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Niet online
sh4dow schreef op zondag 02 augustus 2009 @ 19:22:
Ja die nice2have artikelen heb ik zien staan.

Welke lijst bedoel je eigenlijk? Ik heb van Liek eigenlijk geen studie informatie gekregen zoals een boekenlijst (buiten de link uit haar mail) of welke datum de opleiding start.. Krijg je die pas als je alle documenten hebt verstuurd?
Sorrie, ik had daar wat duidelijker in kunnen zijn.
De lijst op studentenboek bestond eerder alleen uit 4 boeken. De lijst met te bestellen artikelen is de laatste weken uitgebreid met de de 2 nice to have artikelen.

Je krijgt nog geen informatie buiten je inlognaam en wachtwoord op het hu netwerk.
Op sharepoint kun je wel wat informatie vinden maar nog lang niet genoeg informatie over het komende leerjaar.

Vanaf half augustus gaat de molen weer draaien en zul je meer informatie krijgen.
Helaas hoor je dan ook pas welke dag je naar school zult gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
ReVolpe schreef op zondag 02 augustus 2009 @ 17:53:
[...]
Via Bol.com was het geloof ik nog wat goedkoper te verkrijgen. (1-2 euro geloof ik).
Helemaal als je ze via Bol als tweedehands kan krijgen, dat kan ik je van harte aanraden. Studieboeken voor 50-70% van het geld en doorgaans in goede staat. Ik heb daar tijdens m'n prop-jaar bijna al m'n boeken vandaan gehaald omdat ik het niet zo breed had.
De lijst op studentenboek bestond eerder alleen uit 4 boeken.
Sounds to me als de lijst met boeken voor het eerste semester en niet de lijst voor het hele jaar. Dat verklaart ook het verschil tussen 150 en >400 euro wel :)
Je krijgt nog geen informatie buiten je inlognaam en wachtwoord op het hu netwerk.
Ik ben meer dan een jaar geleden weg gegaan en volgens mij doet die van mij het nog steeds :D Zelfs nog bij Surfspot...

[ Voor 33% gewijzigd door Liegebeest op 03-08-2009 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sh4dow schreef op zondag 02 augustus 2009 @ 12:20:

De boeken die nu op de lijst staan, zijn voor blok 1. 1e kwartaal dus!
halverwegeblok 1 bestel je de boeken voor blok 2 etc etc etc.
Dit is wat Liek mij vertelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4dow
Ah kijk, dan klopt dat bedrag toch wel. Dat is goed om te weten, dankje!

Zijn er hier nog meer mensen met de voorkeur voor dinsdag als lesdag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dafjedavid
  • Laatst online: 11-09 15:01
Leuk om te zien dat er nog een aantal mensen gaan starten in september.
Zelf ben ik daar ook een van.

Heb de boeken al besteld (inderdaad maar 4 stuks), maar heb daar nog niks van vernomen.
Inloggegevens heb ik ook al binnen.
En wat al was gezegd, behalve wat algemene info is er niks over komend studiejaar te vinden.
Neme aan dat we nog wel wat info krijgen over waar en wanneer we ons moeten melden op de eerste schooldag....

Heb er wel veel zin in :-)

Ik heb donderdag opgegeven als voorkeur, maar ik vermoed dat alles naar de dinsdag gaat.
Vorig jaar had ik me ook aangemeld, maar door persoonlijke omstandigheden weer uitgeschreven. Toen had ik ook donderdag als voorkeur opgegeven, maar werd ik wel op een dinsdag verwacht....
Kan me ook niet voorstellen dat ze twee kleine groepjes op aparte dagen dezelfde lessen geven. Lijkt me niet rendabel...

Maar ik wacht wel af. Het maakt me ook niet veel uit of t nou donderdag is of dinsdag.

[ Voor 34% gewijzigd door Dafjedavid op 03-08-2009 13:38 ]

Who Needs Windows...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diabolical
Dafjedavid schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 13:35:
Leuk om te zien dat er nog een aantal mensen gaan starten in september.
Zelf ben ik daar ook een van.

Heb de boeken al besteld (inderdaad maar 4 stuks), maar heb daar nog niks van vernomen.
Inloggegevens heb ik ook al binnen.
En wat al was gezegd, behalve wat algemene info is er niks over komend studiejaar te vinden.
Neme aan dat we nog wel wat info krijgen over waar en wanneer we ons moeten melden op de eerste schooldag....

Heb er wel veel zin in :-)

Ik heb donderdag opgegeven als voorkeur, maar ik vermoed dat alles naar de dinsdag gaat.
Vorig jaar had ik me ook aangemeld, maar door persoonlijke omstandigheden weer uitgeschreven. Toen had ik ook donderdag als voorkeur opgegeven, maar werd ik wel op een dinsdag verwacht....
Kan me ook niet voorstellen dat ze twee kleine groepjes op aparte dagen dezelfde lessen geven. Lijkt me niet rendabel...

Maar ik wacht wel af. Het maakt me ook niet veel uit of t nou donderdag is of dinsdag.
Je hoort na 23 augustus pas wat vermoed ik want het is nu vakantie voor de medewerkers.

Overigens kun je ook switchen in het begin. Dat hebben meerderen gedaan vorig jaar.

Als je je inloggevens al hebt kun je op sharepoint alvast wat rondneuzen op de pagina's van de opleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stiebie
Volgens de site van HU is woensdag ook een optie. Heeft niemand voorkeur daarvoor?

Mijn aanvraag is ook nog steeds in behandeling en ik wacht totdat ik alles definitief kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4dow
Dinsdag was altijd al m'n schooldag en dat bevalt me prima eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Niet online
stiebie schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 16:02:
Volgens de site van HU is woensdag ook een optie. Heeft niemand voorkeur daarvoor?

Mijn aanvraag is ook nog steeds in behandeling en ik wacht totdat ik alles definitief kan maken.
Ik heb de woensdag als voorkeursdag opgegeven.
Donderdag wordt als ik het goed begrepen heb als eerst gevuld. Daarna de woensdag. Als laatst geloof ik de dinsdag. (Pin me er niet op vast.)

Donderdagavond is koopavond en wil die dag het liefst vrijhouden zodat ik evt. met mijn vrouw die avond ook wat kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dafjedavid
Vandaag ook definitief te horen gekregen dat ik ben aangenomen.

Ik start dus definitief in september :-)

Who Needs Windows...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Niet online
lawkexarib schreef op zondag 02 augustus 2009 @ 15:53:
Binnenkort zal ik beginnen met deze opleiding. Ik zoek dus iemand van het tweedejaar, zodat ik zijn boeken van het eerste jaar kan overnemen.

Mochten er mensen zijn dat hun boeken willen aanbieden, dan hoor ik het graag.
Ik lees net op de marktplaats van de HU (FNT) dat er mensen zijn die boeken verkopen.
een tweetal van de boeken die je voor het 1e blok nodig hebt worden iig aangeboden.

Of het de juiste druk is moet je zelf even uitzoeken.
Hierbij iig de sharepoint link naar de marktplaats. Link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
*kuch* Bol.com tweedehands *kuch*

En het lijkt er op dat nu meer dan een jaar later mijn account eindelijk dicht is gezet :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk toch dat de studie BI een betere keuze is. Daardoor krijg je toch met een breder palette te maken. voor specialistische skills kan je veel beter certificaten halen van Microsoft, CITRIX, CISCO enz. Wat dat betreft kom je dan toch uit bij toko's zoals Qwise en niet bij HBO instellingen.

HBO instellingen zijn volgens mij veel beter voor de wat algemenere basis. Zelf heb ik hele goede ervaring bij de HU met de opleiding BI. (trouwens ook in deeltijd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 16:17:
Ik denk toch dat de studie BI een betere keuze is. Daardoor krijg je toch met een breder palette te maken. voor specialistische skills kan je veel beter certificaten halen van Microsoft, CITRIX, CISCO enz. Wat dat betreft kom je dan toch uit bij toko's zoals Qwise en niet bij HBO instellingen.

HBO instellingen zijn volgens mij veel beter voor de wat algemenere basis. Zelf heb ik hele goede ervaring bij de HU met de opleiding BI. (trouwens ook in deeltijd)
Juist dat bredere palet is iets waar grotere bedrijven niet zo op zitten te wachten.
Daarvoor hebben ze bedrijfskundigen / bedrijfseconomen in dienst.
Ze staan te springen om mensen die naast die BE kennis vakinhoudelijk ook nog wat kunnen betekenen bij bijvoorbeeld projecten. Vaak worden projectleiders aan het lijntje gehouden door net te lichte techneuten in een projectteam.Termen als "lastig te implementeren", "Erg arbeidsintensief (veel uren)", e.d. zetten een projectleider zonder vakinhoudelijke kennis vaak in de hoek en leidt daardoor vaak onnodig tot inhuur van expertise van buiten de eigen organisatie en dus tot vertraging en hogere kosten.
Mijn ervaring met HIO-ers is dat zij zich minder snel laten afbluffen en daadkrachtiger zijn in hun projectaansturing. (Vaak omdat ze zelf ook uit de techniek komen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4dow
Weet iemand hoelang het duurt voordat de boeken binnen zijn van Selexyz ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb ze al een week of 4 binnen. op 1 boek na dan, die staat nog in back-order
sh4dow schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 10:43:
Weet iemand hoelang het duurt voordat de boeken binnen zijn van Selexyz ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 15:13:
heb ze al een week of 4 binnen. op 1 boek na dan, die staat nog in back-order

[...]
Me too, ik wacht alleen nog op het CCNA boek.
Afgelopen vijdag m'n studentenpas ontvangen.

[ Voor 8% gewijzigd door Ferruginous Hwk op 16-08-2009 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorydeleur
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08-01 13:16
Ik zelf heb niks met dagschool, maar zit wel te kijken naar zo'n opleiding. Momenteel zie ik de HBO Technische Informatica (System and Network Engineering) van de LOI wel zitten. Ik ben nu m'n CompTIA A+, N+ en S+ (zelfstudie) aan het doen en zal daarna doorgaan met CCNA (routing en Switching). Als ik daar mee klaar ben wil ik nog een poging wagen op ITIL Foundations 3. Voor Microsoft hoef ik niks meer te doen, daar ben ik helemaal mee bij, en voor Critix ben ik al CCA voor Xenap 5.

Alles wat ik voor de LOI-inschrijving doe kan ik op eigen tempo doen, terwijl ik bij de LOI anders per maand betaal, en je krijgt er uiteraard vrijstelling ervan.

Misschien voor andere ook een oplossing als ze het via hun werkgever willen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diabolical
it0056 schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 16:56:
Ik zelf heb niks met dagschool, maar zit wel te kijken naar zo'n opleiding. Momenteel zie ik de HBO Technische Informatica (System and Network Engineering) van de LOI wel zitten. Ik ben nu m'n CompTIA A+, N+ en S+ (zelfstudie) aan het doen en zal daarna doorgaan met CCNA (routing en Switching). Als ik daar mee klaar ben wil ik nog een poging wagen op ITIL Foundations 3. Voor Microsoft hoef ik niks meer te doen, daar ben ik helemaal mee bij, en voor Critix ben ik al CCA voor Xenap 5.

Alles wat ik voor de LOI-inschrijving doe kan ik op eigen tempo doen, terwijl ik bij de LOI anders per maand betaal, en je krijgt er uiteraard vrijstelling ervan.

Misschien voor andere ook een oplossing als ze het via hun werkgever willen doen.
Tja, hoe je het ook bekijkt, LOI is niet een naam die ik graag zie staan op mijn diploma. Ge-accrediteert of niet. En ik kom niet veel managers tegen die er positief tegen aan kijken. Het heeft nog teveel het stigma van hobby-cursusjes voor huisvrouwen of taalcursussen.

Wellicht overigens dat andere aanbieders beter zijn voor je. NOVI of NCOI? Ik weet niet hoe daar tegenaangekeken wordt maar naar alle waarschijnlijkheid beter dan tegen een LOI...

Overigens kun je voor veel zaken op de HU ook vrijstelling krijgen hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dafjedavid
ReVolpe schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 16:31:
[...]

Me too, ik wacht alleen nog op het CCNA boek.
Afgelopen vijdag m'n studentenpas ontvangen.
Studentenpas heb ik ook vrijdag ontvangen.
Afgelopen zaterdag de 1e 3 boeken binnen.
CCNA wordt ook bij mij nageleverd, terwijl ik dat nou juist het meest interessante boek vind ;)

Who Needs Windows...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4dow
Dan wacht ik het even af, ik heb de boeken pas besteld !

Studentenpas heb ik nog niet ontvangen, m'n vooropleiding is nu eindelijk goed gekeurd op studielink (afgelopen 16juli diploma behaald). Ik ben echt benieuwd wanneer de opleiding start beginnen, ik heb er veel zin in!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spanx
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-09 22:10

spanx

_Sp[A]nX_

Heren, (en misschien dames)

Ik heb me met 2 andere collega's ook ingeschreven bij de HU voor dual grijs HBO Systeembeheer.

info over mezelf:
Technische Informatica MBO-4 achtergrond ZONDER wiskunde knobbel.
Ervaring met Linux (ook onderdeel geweest van TI opleiding)
8 jaar ervaring in Onderwijs ICT
ITIL foundation
en een aantal Microsoft certificeringen.

Nog 1 examen en ik heb mijn MCSA.
Zit te twijfelen of ik die 2 desgin examens zelf nog ga doen voor MCSE, tegen de tijd dat we MCSE gaan doen op de opleiding heb je kans dan het 2003 traject "over" is en dan mag je nog meer moeite doen voor MCSE 2008 (als je dan alleen MCSA 2003 bent)

Maargoed, inmiddels 2 boeken gehad "computersystemen" en iets van bedrijfkunde oid.

Ben vooral benieuwd naar de "leer/les-druk".

Maar ik ben blij dat er hier bij tweakers een topic over is! Zo kan je iig een paar mede leerlingen vroeg ontmoeten.

gr,

R. aka _Sp[A]nX_

[ Voor 5% gewijzigd door spanx op 21-08-2009 16:11 . Reden: added stuff ]

Damn it's good 2b a Tweaker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

certificeringen gewoon bijhouden tijdens de opleiding. kun je het eerder doen dan je het op school krijgt heb je het later alleen maar minder druk, enig nadeel is dat je evt gaten in je rooster kunt krijgen als je vrijstelling krijgt.

que leer en les druk is het heel persoonlijk en kan het aan verschillende factoren liggen.
- hoe snel heb je stof onder de knie,
- hoe plan je je werkzaamheden in.

dat de druk soms hoog kan worden is gegarandeerd aanwezig of je moet een luizenbaantje hebben, maar houd er rekening mee dat als je moet leren voor tentamens en werkstukken moet afmaken en je het druk hebt op je werk je geen tot weinig vrije tijd zult hebben die periode.

maarja je kunt ook veel plannen, zoals werkstukken kun je af krijgen ruim voor de deadline, stof kun je in het voren lezen. je kunt zo best wel druk wegnemen zodat je niet alles op het laatst moet doen.

welke dag heb jij als voorkeur op gegeven? ik de dinsdag. hopen dat die gevuld word.
Pagina: 1 2 ... 7 Laatste