shadowman12 schreef op maandag 11 mei 2009 @ 23:54:
Ik ben 3de jaars student aan deze opleiding en kan je echt afraden aan de opleiding te gaan beginnen. De opleiding is echt bar-slecht en de begeleiding vanuit de school kan ook een stuk beter. Ik heb daarom zelf besloten om mijn opleiding af te maken op een andere Hogeschool NOVI. Aan het begin ziet het plaatje er allemaal erg mooi uit, maar veel mensen in onze huidige klas zijn echt zwaar teleurgesteld, waaronder ik dus.
En nog een punt, ze beweren wel dat je vrijstellingen krijgt op basis van je MCSE/MCSA maar dat komt in de praktijk helemaal niks van. Ik heb een aantal werkstukken moeten doen die echt overeen komen met mijn MCSA/MCSE certificering. Ook bij de kwaliteit van sommige vakken mag je, je vraagtekens stellen.
En de laksheid in het beantwoorden van vragen door docenten is ook echt schandalig te noemen, bij de meeste docenten krijg je pas na 4 weken antwoord. Van een collega student hoorde ik een verhaal dat hij van een docent aan de opleiding pas na een half jaar antwoord had.
En zo kan ik op deze manier nog wel uren doorgaan, maar dat bespaar ik jullie.
Een definitieve afrader dus
Ik dacht, laat ik ook maar weer eens wat van me horen in dit topic.
Ondertussen hobbelt alles een beetje verder. Nu worden er voor de eerstejaars gesprekken ingeplant met het bedrijf waar je werkt. Er moest een soort verslag worden gemaakt om op die manier vrijstelling te krijgen voor de stage. Dit was mij helemaal nooit verteld bij aanvang van de opleiding.
Daar gaan we weer; wat 10 in een dozijn geneuzel en jeppediejeppejep zie die mooie roze olifant gelul in de ruimte op papier gezet. Ik ben benieuwd wat men wil bespreken met mij en mijn werkgever, want zoals gezegd heb ik deze 'eisen' nergens kunnen terugvinden. Er worden vaag omschreven termen gebruikt als 'je werkomgeving moet geschikt zijn voor het beoefenen van je functie op hbo niveau', naja dat is lekker een lege term zeg. Ik maak me er verder geen zorgen over, want wat willen ze, stel ik kom niet in aanmerking voor vrijstelling voor de stage, wat dan? Moet ik bij een ander bedrijf stage lopen ofzo?

Rare bureaucratie is het toch...
Ondertussen was er ook bezwaar gemaakt tegen de opdeling van het schoolgeld, maar dit is verworpen door de directeur van de FNT. Schoolgeld en boekengeld en eetgeld worden vanaf nu apart berekent. Ik heb ff snel berekend, maar in de praktijk (alles bij elkaar) wordt de opleiding gewoon duurder, ondanks dat dit wordt tegengesproken door de HU. Mij maakt het niks uit, maar ik kan me voorstellen dat het voor sommige extra bonnetjes declareren wordt en een werkgever die niet zit te wachten op een berg extra declaraties.
Het eten wordt triester met de week. Zelf ben ik al een tijdje gestopt met gaan, maar ik hoorde dat de afgelopen weken alleen nog maar hetzelfde te verkrijgen is, patat met een stuk gemarineerd bot met iets wat lijkt op vlees daaromheen. Ik snap niet dat de HU besloten heeft de lunch uit het pakket te halen, ik ga er dan ook vanuit dat ze volgend jaar helemaal geen eters meer over houden. Want als ik 7,50 euro of iets moet gaan betalen voor dat loop ik wel naar de roti tent verder in de straat (of de kebabzaak of de snackbar of pizza bestellen (doen er ook veel))
Dit blok wordt er aandacht besteed aan projectmanagement, databases en CCNP. Projectmanagement gaat wel een tikkie te hard in mijn ogen, er moet een compleet projectplan gemaakt worden (al dan niet met collega student) welke binnenkort af moet zijn. Er waren geloof ik maar 6 lessen ofzo, dus beetje krap aan als je met helemaal niets moet beginnen. Ik geloof dat het gros van de klas gewoon een bestaand project van de plank trekt en deze verwerkt in de opdracht, anders is het gewoon niet te doen. Telt wel mooi voor 4 studiepunten, evenals het tentamen. Dat zou in theorie dus een pittig vak moeten zijn, maar nu lijkt het erop alsof iedereen iets voorgekauwd van zijn werkgever neemt. (het kan ook niet anders)
CCNP is wel lekker pittig ware het niet dat ik al een tijdje niet geweest ben. Ik haal de stof wel bij op het moment dat het erop aankomt, en ik begreep dat dat pas in december was, dus alle tijd nog.
Nog reactie op hierboven; de vrijstellingen worden verleent op de tentamens maar niet op de opdrachten. Waarom? Ik hoorde dat dit een 'standpunt' was van de HU. Blijkbaar is daar geen algemene richtlijn voor die in heel NL geldig is.
De begeleiding (zeker voor een opleiding waarbij het werken op afstand belangrijk is) valt inderdaad tegen. Je bent een nummer en geen student. De middelen om thuis goed te werken zijn beperkt (alleen webmail toegang) en een sharepoint server welke werkelijk waar een chaos is. Heel veel docenten zetten gewoon weg niet hun spullen op sharepoint (al die losse blaadjes die je in de klas krijgt schiet gewoon niet op). Laatst begreep ik van een (nieuwe) docent dat ze überhaupt nog geen toegang had tot sharepoint waardoor ze niks kon doen (

). Ik studeer ook nog aan de Open Universiteit, dan merk je toch wel het verschil. Dat is compleet ingesteld op de thuis lerende student. Snelle reacties, blackboard!, een forum met je medestudenten, etc. Daar zouden ze best een voorbeeld aan kunnen nemen.
Ik heb nu wel het idee dat de opleiding totaal niks voor me is, maar het past nu eenmaal bij wat ik weet en wat ik tot nu toe met mijn leven heb gedaan. Dit was (en is nog steeds) voor mij de meest makkelijke en snelste manier om een HBO diploma te krijgen (of 'kopen' het is maar net hoe je het ziet

). Ik wil gewoon dat papier hebben, had ik maar vroegâh beter naar m'n ouders geluisterd