Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.
Ik in nog geen 2 maanden 5000 kmAngeloonie schreef op zondag 17 mei 2009 @ 14:30:
Oh, en m'n teller is gisteren over de 110.000 gegaan, heb het helaas even gemist(zag het pas bij 110.006). Ik heb nu in een jaar tijd ongeveer 5000 km gereden
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Waarom niet je draagarmen gelijk vervangen? Kost je net zoveel... misschien nog wel minder.Angeloonie schreef op zondag 17 mei 2009 @ 14:30:
2 weken terug een grote beurt + apk + reparaties gehad (Angeloonie in "Het grote Seat topic").
Uiteindelijk is het totaal €688 geworden, ze hebben een 4x10% korting pasje gegeven, dus de volgende keer scheelt het ook weer een paar tientjes.
Ze hebben de draagarmrubbers vervangen, die dingen kosten freaking €17, maar het uitbouwen van de draagarmen etc. was rond de €280 geloof ik.
Nieuwe achterremmen ook geplaatst, daar zaten de kosten niet echt in de manuren. Heb ze direct nodig gehad want ik moest op de terugweg een noodstop maken (dankzij een wegmisbruiker).
Verder nog nieuwe ruitenwissers, en ik heb nu voor een ruitenwisser met zo'n spoiler, ziet er mooi uit
2 dagen erna ging er een 2tal oranje lampjes branden (motormanagement + EPC), naar de garage gegaan en daar hebben ze het probleem verholpen. Er was een remdrukschakelaardinges oid kapot, en die moet signalen naar de motor geven. Het zal wel, het is iig kostenloos vervangen en hij rijdt weer goed
Al met al weer een goede ervaring met Seat Wittebrug, nu al 3x kostenloos geholpen met kleine dingen, en nu een grote onderhoudsbeurt als beloning. Ik betaal liever wat meer voor vakwerk dan minder bij een willekeurige 'merkloze' beunhaas.
Oh, en m'n teller is gisteren over de 110.000 gegaan, heb het helaas even gemist(zag het pas bij 110.006). Ik heb nu in een jaar tijd ongeveer 5000 km gereden
Heeft ook een computer!
Ehm nee, want de arbeid blijft gelijk alleen komt dan ipv €17 materiaal er een paar honderd euro materiaal bij...Bertus schreef op zondag 17 mei 2009 @ 16:00:
[...]
Waarom niet je draagarmen gelijk vervangen? Kost je net zoveel... misschien nog wel minder.
Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie
Allemaal Team Ibiza stickers
Van alle zagen die we zagen zagen, zagen we geen zagen zagen zoals we onze zagen zagen zagen.
Sinds kort heb ik een Ibiza 1.4 uit 97 gekocht.
Alleen heeft die geen originele tankdop, enkel een reserve dop, die je zonder sleutel erin kunt pluggen.
Nu vind ik dit niet heel veilig natuurlijk, en ben ik opzoek naar een dop met sleutel!
Iemand informatie waar ik dit kan krijgen? Iemand die er toevallig een over heeft?
Ik ben al bij de Seat dealer geweest, maar daar vertelde ze me dat dit lastig te regelen is.. en duur!
Zijn deze doppen niet universeel? als de maat maar goed is toch?
Help
Nikon D610 || 85mm 1.8G || 50mm f1.8D || AW 15 R3 ||
Ja maar zo'n universele dop moet dan wel af te sluiten zijn, dat bedoel je ook?_JGC_ schreef op maandag 18 mei 2009 @ 15:12:
Voor zover ik weet kan je die gewoon bij de universele automatterialenzaak halen. Die kan je zo'n universele dop leveren als je nu hebt, maar kan als het goed is ook doppen bestellen die speciaal voor je auto zijn, met een bijbehorende sleutel.
Anders heb ik er nog niks aan..
dat ik daar niet eerder op was gekomen.. dacht dat het echt iets specifieks was voor het type auto..
Hey kijk nou, die auto heb ik onderhand al teveel gezien en die nieuwe intercoolert was mij als eerste al opgevallen.MexxT schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 20:12:
Ja hosting was kut. nu nieuwe!
En met intercoolert![]()
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8 | 70-200 2.8 II |
dat is inderdaad heel dichtbij.
letterlijk 4 straten verderop
post is een foto van de jouwe dan?
volgensmij zag ik je laatst dan hier door de straat rijden.
[ Voor 35% gewijzigd door MexxT op 19-05-2009 19:17 ]
Audi S3
SEAT Exeo 2.0TDi 170pk Sport - De nieuwe SEAT?

Voor de introductie van de SEAT Exeo heeft het merk gebruik gemaakt van een strategie die je steeds vaker ziet in autoland. Door middel van diverse teasers en banners op websites werd de consument uitgedaagd om uit te vinden welk model er nou op de rol staat. Uiteindelijk werd er steeds meer duidelijk, na wat vage schetsen kwam er een website met daarop een aantal details van de auto. Tot slot werd in oktober 2008 de SEAT Exeo gepresenteerd op de autoshow in Parijs. Enige tijd erna verscheen de Exeo ST op de autosalon in Genève, de stationvariant van de Exeo. Maar de grote vraag is: Is dít de nieuwe SEAT?
Niet onder stoelen of banken
We kunnen er lang omheen draaien, maar SEAT heeft zelf ook al op diverse plaatsen aangegeven dat de Exeo eigenlijk een soort A4 versie 2.0 is. Voor de productie van het nieuwe model heeft SEAT de complete productielijn van de A4 vanuit Ingolstadt op transport gezet richting Martorell. Daar wordt nu de Exeo in elkaar gezet op dezelfde locatie als de overige modellen van het Spaanse merk. Het testexemplaar komt (uiteraard) ook uit deze fabriek vandaan.Qua ontwerp is ook te zien dat het om een redesign van een ander model gaat. De neus en vooral de kont lijken wat gekunsteld over te komen. Overigens zijn de punten waar ik bij het prototype over viel, de grote naden en kieren in het uiteindelijke productiemodel verdwenen. Alle carroseriedelen sluiten erg goed op elkaar aan.
De testauto

In deze test is meteen de dikste dieselvariant onder de loep genomen. Het gaat hier om een Exeo 2.0 TDI 170pk Sport, voorzien van een common-rail dieselmotor. Dit type motor zal waarschijnlijk bij velen een warm welkom toegeheten worden, al is het maar omdat de oudewetse Pumpe-Düse eindelijk de deur uit is gezet. Naast de 170pk CR motor is er ook nog een 143pk sterke variant leverbaar met dezelfde motorinhoud. De instapdiesel is een 120pk, met wederom een 2.0 blok Op benzinegebied is er keus uit de ouderwetse 1.6 met 102pk, een 1.8 turbo met 150pk en aan de top de 2.0TSi met 200pk.
Goed, genoeg algemeen gepraat, nu iets over de testauto. Zoals gezegd een 2.0TDI 170pk Sport, door de dealer voorzien van een aantal (in mijn ogen) leuke opties. We hebben het dan over xenonverlichting, een elektrisch te bedienen schuif/kanteldak, lederen bekleding en opvallende 19" lichtmetalen wielen. Daarnaast is de auto voorzien van een Eibach Pro verenset, wat de Exeo een stukje richting de aarde laat zakken. Andere nuttige zaken zijn parkeersensoren rondom, cruise control en een automatisch dimmende binnenspiegel. Overigens drijven al deze leuke opties en gadgets de prijs van de gereden Exeo op tot bijna € 45.000,-!
Interieur

De grootste sprong die SEAT gemaakt heeft op het gebied van kwaliteit is terug te vinden aan de binnenkant van de Exeo. Het dashboard komt rechtstreeks uit het vorige type A4 cabriolet, gemakkelijk te herkennen aan de 3 ventilatieroosters midden op het dashboard. Daarnaast zijn de stuurwielbediening, de aircomodule, bekerhouders en de tellerbak grotendeels gelijk aan de A4. Ik kan er eigenlijk erg kort over zijn, het ziet er allemaal erg mooi uit. In vergelijking met bijvoorbeeld de Leon waar veel kritiek op is qua materiaalgebruik laat SEAT hier geen steekje vallen. Er zijn geen vreemde kieren of naden te ontdekken, het voelt allemaal goed en zacht aan en er zijn tijdens het rijden geen kraakjes te ontdekken.

Qua bediening is het allemaal behoorlijk intuitief, wat van een auto in deze klasse ook verwacht mag worden. De airco heeft duidelijke knoppen en schermpjes en is zonder problemen te bedienen. Nadeel is dat hij wel vrij laag gepositioneerd zit, door de hogere plaatsing van de radio en vooral de bekerhouder+opbergvak. De tellers zijn goed te zien met het stuur in de juiste stand en de bedieningshendels voor ruitenwisser, knipperlicht en cruise control zitten binnen handbereik. De bestuurderssstoel is voorzien van een hoogteverstelling en een lendesteun en kan voor lange personen ver genoeg naar achteren. De armsteun is in hoogte te verstellen, zodat voor iedereen de juiste rijpositie is aan te nemen in combinatie met de stoelverstelling. Nu we toch goed zitten, gaan we maar eens rijden.
Starten...stilte...? Rijden maar!
De Exeo wordt gestart. Een vreemde gewaarwording, want waar is de zo bekende dieselnagel gebleven? Het 2.0 commonrail blok is stil, ondanks dat het een "koude" start is. Door de aanwezige isolatie in de Exeo en de mindere hoeveelheid lawaai van het moderne dieselblok is de auto lekker stil. Zowel stationair als tijdens accelereren komt er geen (storend) gedreun meer van onder de kap.
Naast de rust valt er na de eerste meters nog iets op. Wat is de Exeo comfortabel! Het onderstel geeft de juiste zaken door aan de bestuurder en vervelende richels worden vrij netjes weggewerkt. Dat heb ik wel eens anders meegemaakt bij SEAT, waar sportief over het algemeen gelijk staat aan flink (en overdreven) hard. De SEAT Leon is vele malen stugger, zeker in de sportuitvoering, dan bijvoorbeeld een Ford Focus met Futura onderstel of een Volvo C30. Ondanks de verlaging en 19" velgen is de Exeo geen stuiterbak.
De stoelen zijn niet heel zacht, maar bieden lekker veel steun. De lederen bekleding maakt ze wel wat gladder, maar het is niet zo dat je de eerste de beste bocht eraf glijdt. Verder gaan ze ver genoeg naar achteren, ik zat met mijn 2 meter lengte nog niet op de achterste stand en zat al goed. De beenruimte op de achterbank blijft dan overigens wel minimaal, een veelgehoorde klacht over een andere auto uit de hogere middenklasse. Ohja, de Audi A4...
Wat betreft het sturen komt het gevoel grotendeels overeen met mijn huidige auto, de Leon. Direct, voor het mooie even te licht, maar genoeg feedback in bijvoorbeeld bochten om strakke lijnen te rijden. Het vermogen en koppel kan het onderstel behoorlijk goed aan, pas als je lomp in een bocht het gas intrapt grijpt het TCS in. Tussenacceleraties zijn in alle versnellingen zeer aangenaam, bij zo'n 1500tpm gaat de turbo stevig meeblazen en gaat de Exeo er als een speer vandoor. Het brandstofverbruik van dit alles is helaas moeilijk te oordelen, de auto had slechts 1200km op de teller staan.

Conclusie
Aan het begin van deze test was de vraag of de Exeo de nieuwe SEAT is. Ik denk dat het moeilijk is om deze vraag met ja of nee te beantwoorden. De auto snijdt voor het Spaanse merk een bekende markt aan, die ze met de Toledo II ook al bedienden. Persoonlijk denk dat de Exeo best een bekende verschijning in het straatbeeld kan worden. De prijzen liggen relatief gunstig, het afwerkingsniveau is geweldig en de motorblokken zijn bijna allemaal up-to-date. De Exeo is een beetje een omgekeerde Leon. Waar de laatste het moet hebben van zijn evenwichtige uiterlijk en in mindere mate van het interieur, heeft de Exeo een net interieur met een wat twijfelachtig uiterlijk. De tijd zal het leren.

Auto Service Van der Velden
Verbreepark 21
2731 BR Benthuizen/Zoetermeer
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Ondertussen heeft mijn trouwe Seat wederom een respectabele en leuke tellerstand:Stamgastje schreef op woensdag 24 december 2008 @ 18:22:
Mijn Seat (Toledo 1L) is toch een stukje ouder dan de gemiddelde auto hier, 16 jaar nu:
[afbeelding]
Een prima auto met een gigantische laadbak. En net voorbij een leuke tellerstand gekomen: 232232 kilometer and still going strong!

In hoeverre is de kilometerstand belangrijk? Ik had zelf in mijn hoofd van iets rond de 150k op de teller. Dan heeft ie nog genoeg marge voor de distributieriem, want die moet bij 190k vervangen worden toch?
En zijn er verder nog punten?
Heeft iemand ervaring met een 1.4 Leon? Is dit nog te doen of moet je toch minimaal naar 1.6 gaan kijken? Het is mijn eerste auto, en hij mag wel vlot zijn, maar hoeft heus geen racemonster te zijn.
Uiteraard maak ik van te voren nog een proefrit, maar was even benieuwd wat de kenners van te voren al kunnen zeggen
Bedankt in ieder geval! Hoop binnenkort hier wat te gaan posten
Bijzonder slecht vind ik dat deze 19" velgen voorzien zijn van het oude (vierkantere) Seat logo, overduidelijk aftermarket velgen dus.
Nederlands is makkelijker als je denkt
De 1.6 voelt behoorlijk pittig aan, in ieder geval van onderen. Bij hogere snelheden wordt ie wel wat futloos. Ik heb mij een tijdje voortbewogen in een Fabia met 1.4 motor (100pk), maar die nodigt wel uit tot rijden als een natte krant (lees: is traag). En volgens mij levert diezelfde 1.4 in de Leon maar 75pk, dus dat kan ik je absoluut afraden.Mister I schreef op donderdag 04 juni 2009 @ 15:35:
Ik ben me op dit moment aan het oriënteren om een Seat Leon 1 versie te kopen. Het budget is 5000 euro met een marge van 10%. Waar moet je allemaal op letten op het moment dat ik hem ga aanschaffen?
In hoeverre is de kilometerstand belangrijk? Ik had zelf in mijn hoofd van iets rond de 150k op de teller. Dan heeft ie nog genoeg marge voor de distributieriem, want die moet bij 190k vervangen worden toch?
En zijn er verder nog punten?
Heeft iemand ervaring met een 1.4 Leon? Is dit nog te doen of moet je toch minimaal naar 1.6 gaan kijken? Het is mijn eerste auto, en hij mag wel vlot zijn, maar hoeft heus geen racemonster te zijn.
Uiteraard maak ik van te voren nog een proefrit, maar was even benieuwd wat de kenners van te voren al kunnen zeggen![]()
Bedankt in ieder geval! Hoop binnenkort hier wat te gaan posten
Ik neem iemand mee die verstand ervan heeft, dus dat scheelt
Zijn er nog dingen waar ik op moet letten? Ik wil sowieso vragen of de distributieriem vervangen is.
Ze willen er 3950 euro voor hebben. Niet duur toch?
Geeft mij wat ruimte voor leuke velgen + radio.
kan niet zoveel mis mee zijnMister I schreef op zaterdag 06 juni 2009 @ 00:00:
Morgen ga ik een Seat Leon 1.6 uit 2000 bekijken met 103.000KM op de teller.
Zijn er nog dingen waar ik op moet letten? Ik wil sowieso vragen of de distributieriem vervangen is.
riemetje idd.
en kijken of die schade heeft gehad.
Audi S3
Zo'n 3 jaar gelden m'n eerste auto gekocht, een Seat Ibiza Cupra:

Deze heb ik iets minder dan een jaar gehad, toen heb ik 'm ingeruild voor een Chevrolet Camaro. Maar vanwege veranderingen op m'n werk had ik toch iets zuinigers nodig om heen en weer te rijden, dus ik heb ruim 2 maanden gelden deze Seat Leon 1.6 16v erbij gekocht:

Rijdt heerlijk, ben er erg blij mee
Mooi prijsje.. Maar bij elke normaal onderhouden Seat zal de distributieriem vervangen worden tussen de 70 en 90.000 km. Die 90.000 is al aan de hoge kant en heeft een hoge kans van breken. Dus met 103.000 km zit je altijd goed, dan heeft tie 99 procent zeker een andere distributie erop liggen.Dus als die verkoper het niet weet dan kun je daar vanuit gaan.Mister I schreef op zaterdag 06 juni 2009 @ 00:00:
Morgen ga ik een Seat Leon 1.6 uit 2000 bekijken met 103.000KM op de teller.
Ik kijk zelf zo tegen kilometers aan, boven de 90.000 tot 115.000 km is het ideaal omdat de distributieriem & waterpomp etc bijna zeker al 1 keer vervangen zijn.
Vaak zijn dezelfde auto's die te koop staan met 69.000 km op de teller even duur of goedkoper dan eentje die een 90.000 heb gelopen omdat de prijs van een nieuwe distributie plus andere dingen natuurlijk al in de gehele autoprijs verdisconteerd is en de auto met de mindere kilomters nog de gehele grote beurt moet ondergaan met alle kosten van dien.
[ Voor 3% gewijzigd door Arsenius op 06-06-2009 12:05 ]
Maar het goede nieuws is dat ik toch een Leon heb gekocht gisteren!
Na veel gebeld te hebben met dealers en handelaren uiteindelijk in de buurt van Sneek een mooie Leon gevonden. Het enige nadeel is dat de distributieriem binnenkort vervangen moet worden, maar dat gaf wel wat onderhandelingsruimte. Ding ziet er echt heel mooi uit en zit keurig in de rode metallic lak
Specs:
Seat Leon Stella 1.9 SDI 50KW
Bouwjaar: 2001
Carrosserie: Hatchback
Kilometerstand: 172569
Brandstof: Diesel
Basiskleur: Rood
Vermogen:1896
Accessoires
Stuurbekrachtiging, Elektrische ramen, Centrale vergrendeling, Airconditioning, Startonderbreker en Cruise Control.
Overige
Bumpers in carrosseriekleur, Getint glas, Hoofdsteunen achter, Buitentemperatuurmeter, Bestuurdersstoel in hoogte verstelbaar, Radio/CD Speler, Buitenspiegels in carrosseriekleur, Zij-airbags voor, Koplampverstelling, Stootstrips zijkant, Portierverlichting, Verstelbaar stuur. verstelbarerug.
Ben er blij mee!

[ Voor 21% gewijzigd door Mister I op 07-06-2009 09:24 . Reden: specs toegevoegd ]
Ik ga per september full time verder met mijn eigen bedrijf en zal dus veel over het hele land gaan rijden. Vandaar mijn keuze voor een diesel.Arsenius schreef op zondag 07 juni 2009 @ 13:41:
Waarom diesel als ik mag vragen, ik heb gekozen voor benzine (cordoba) voor privé gebruik. Je rijdt dus veel neem ik aan?
Het is een gokje, omdat ik nog niet precies weet hoeveel het wordt, maar zoals het eruit ziet, wordt dat tussen de 20k en 30k per jaar.
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Ja ik weet het.. Ik ben ook benieuwd hoe het bevalt. Tijdens de proefrit heb ik het niet als vervelend ervaren. Maar goed, misschien gaan de zaken zo goed, dat er volgend jaar weer een andere auto is. Maar tot nu toe ben ik echt blij met deze auto en hij rijdt heerlijk, en dan mag ik niet klagen voor dit geld icm de luxe die er in zit en de staat van de auto.Arfman schreef op zondag 07 juni 2009 @ 14:53:
Damn .. mooie auto hoor, maar 20 a 30k km per jaar in een 50KW auto van 1170 kg ... ik zou echt gek worden.
Op m'n werk hadden we een Polo met dat blok erin, en ik vond het echt helemaal niets. En die auto was nog wat lichter. Maar goed, het krijgt je wel van A naar B, en verder is het echt een mooie auto (joh, heb ongeveer dezelfde dusArfman schreef op zondag 07 juni 2009 @ 14:53:
Damn .. mooie auto hoor, maar 20 a 30k km per jaar in een 50KW auto van 1170 kg ... ik zou echt gek worden.

Ik blijf het vorige type leon toch een van de mooiere auto's vinden. Mooier dan het nieuwe type iig. Maar dat is helaas wel bij meer auto's het geval (vind de Golf 5 ook niet mooi, en mij zal je ook niet zien in een Peugeot *07).
Ja ik vind de eerste leon ook het mooist_JGC_ schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 00:26:
Polo is dan ook een rammelkist. Ding is trouwens bijna net zo zwaar als een golf of leon, ze zijn wel wat kleiner, maar qua gewicht maakt het niet veel uit. Wat VW in die polo's stopt weet ik niet
Ik blijf het vorige type leon toch een van de mooiere auto's vinden. Mooier dan het nieuwe type iig. Maar dat is helaas wel bij meer auto's het geval (vind de Golf 5 ook niet mooi, en mij zal je ook niet zien in een Peugeot *07).
Ik heb mijne gisteravond opgehaald, en ik moet zeggen dat hij prima rijdt. Hij ligt echt heerlijk op de weg en het valt mij 100% mee hoe snel die is. Op het moment dat de motor warm is, kon ik prima met het verkeer mee komen en je haalt nog 9/10 mensen in hoor zonder problemen.
En als je dan de cruise control aanzet + een leuk muziekje dan is het helemaal top.
Viel mij op trouwens hoe het geluid klinkt van de boxen. Dat is echt prima. Zitten in totaal 8 speakertjes in dit model, dus het geluid was ook mooi verdeeld.
Al met al tot nu toe een top aankoop voor mij.
Ik ben op zoek naar plaatjes en (nieuw)prijzen van de Seat Ibiza / Seat Leon.
De Leon is er alleen als 5 deurs, hatchback, ofwel 4 deuren voor passagiers en 1 achterklep. De vierdeursuitvoering was er vroeger als Toledo, maar dat is tegenwoordig ook een hatchback. overigens ziet de Leon 2 er wel uit als 3 deurs, maar dat komt omdat het handvat van de achterdeuren tussen de raampjes is weggewerkt, a la Alfa 147.PromWarMachine schreef op zondag 19 juli 2009 @ 14:17:
Even een prutsvraag van mijn kant he. Op de site van Seat kan ik werkelijk nergens vinden of het model een 2-deurs, 3-deurs, 4-deurs of 5-deurs model is. Als je op seat.nl naar de Leon gaat, dan krijg je bij iedere uitvoering van de Leon een plaatje te zien van een 2-deurs auto, terwijl ik zeker weet dat er ook 4-deurs uitvoeringen zijn...
Ik ben op zoek naar plaatjes en (nieuw)prijzen van de Seat Ibiza / Seat Leon.
De Ibiza is er zowel als 3 deurs hatchback als 5 deurs hatchback. Er zijn geen 2 danwel 4 deurs uitvoeringen van de Ibiza, dan wordt het namelijk een Cordoba: die is er als 2 deurs of 4 deurs + kofferbak.
Zo genoeg info?
Vandaag kreeg mijn Leon de 70.000 beurt. Groot onderhoud dus.J0YR1D3R schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 22:57:
Omdat het toch het SEAT topic is ook maar even hier:SEAT Exeo 2.0TDi 170pk Sport - De nieuwe SEAT?
[afbeelding]
Voor de introductie van de SEAT Exeo heeft het merk gebruik gemaakt van een strategie die je steeds vaker ziet in autoland. Door middel van diverse teasers en banners op websites werd de consument uitgedaagd om uit te vinden welk model er nou op de rol staat. Uiteindelijk werd er steeds meer duidelijk, na wat vage schetsen kwam er een website met daarop een aantal details van de auto. Tot slot werd in oktober 2008 de SEAT Exeo gepresenteerd op de autoshow in Parijs. Enige tijd erna verscheen de Exeo ST op de autosalon in Genève, de stationvariant van de Exeo. Maar de grote vraag is: Is dít de nieuwe SEAT?
De garage had wad gerotzooid met data's, dus ik had afgesproken dat een nieuwe datum akkoord was, als ik de Exeo maar meekreeg.
Vandaag was dus de dag. Eerste indruk: prachtbak. Nog altijd. Zwarte 1.8benzine met 110Kw.
Comfortabel, sportieve motor (onverwacht), eigenlijk de hele review (bovenstaand) klopt perfect.
Wat mij alleen opvalt is dat alle foto's 1 minpunt aan de exeo missen: de voorruit. Die staat m.i. net wat te recht op de neus, waardoor het dak als een bolletje op een prachtlijn wordt gezet. Voor de rest is het design echt geweldig. Ik denk zelf dat de wagon-versie een mooiere lijn volgt.
Aan het einde van de dag met plezier ingeleverd en weer terug ingestapt in de leon.
Waren wel wat mankementjes aan, maar zijn allemaal perfect opgelost. Weer een paar km's ertegenaan!
Manier om in het diagnostische menu van VAG auto's te komen.
Bij mijn Seat Leon van 2008 werken beide methodes niet.. Heeft iemand dit wel werkend gekregen?
Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD
Het lampje van de motor brandde en na een stuk snelweg richting kantoor begon de motor te haperen bij het binnenrijden van de stad (stadsverkeer). Afslaan en dat soort werk.
Ik dacht zelf aan iets met de ontsteking. misschien dat de accu door de kou minder geworden is en dit problemen (of bestaande problemen verergert) geeft. Seat kenners hier?
Ik zei nog: neem dan een Citroen, maar daar ging ze niet op in
webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl
[ Voor 32% gewijzigd door TommyGun op 16-12-2009 08:50 ]
zal het doorgeven
webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl
Dit is sinds een maandje of 2 mijn auto:

Rijdt als een trein! Heerlijke wegligging en lekker krachtig motortje.
met een 2004 model?TommyGun schreef op woensdag 16 december 2009 @ 08:50:
Bougies / verdelerkap / kabels daarnaartoe versleten. Die ellende krijg je bij Citroentje net zo goed
die hebben dat allang niet meer
bobine naar de kut
Audi S3
Voor jou nieuw of een hele nieuwe?marceltuit schreef op maandag 18 januari 2010 @ 10:41:
Hey een Seat topic. Ik krijg deze week mijn nieuwe Seat Leon 1.9tdi ecomotive
Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.
Cool, de gefacelifte dus. ik ben er nog geen 1 in het echt tegengekomen trouwens
Ondertussen ben ik van die auto af en ben ik in alle rust opzoek naar een opvolger. Dit keer misschien toch een seat, vw of iets anders wat in de buurt komt?
Mijn eisen zijn vrij simpel:
- Diesel (ik rij genoeg km's per jaar om dat voordelig te laten zijn)
- Cruise control (vanwege de vaak lange ritten door heel NL).
- Airco (mijn eerste auto had het wel, m'n 2e niet en ik miste het best wel).
- Betrouwbaarheid.
Ik heb al verschillende modellen met verschillende motors voorbij zien komen maar ik blijf toch het meest hangen bij de 1.9TDI motor. Dit omdat ik toch een beetje de vaart erin wil houden (alles is beter dan een 1.4 motor op lpg). Maar het is niet de bedoeling er stoplichtsprintjes mee te gaan houden.
Qua kilometerstand ben ik opzoek naar iets wat tussen de 100.000km en 150.000km zit. Dit in vervand met de distibutieriem die vervangen dient te worden na 90.000 kilometer. Lijkt mij dat als ik een auto koop met zo'n kilometerstand dat de distributieriem net vervangen is met evt andere onderdelen. Mijn vraag is, wat voor onderdelen vervang je nog meer tegelijkertijd met een distributieriem? Dan kan ik dat controleren in het onderhoudsboekje.
Ook kwam ik op deze website terecht. Die zegt zelfs dat 2e hands seat ibiza van 4 tot 7 jaar oud onbetrouwbaar zouden zijn. Ik quote even:
Tja wat moet ik ermee? Seat zelf is een onderzoek gestart. Maar wat heb ik daar aan als mijn fabrieksgarantie al verlopen is? En hoe kom ik erachter of dit probleem zich voordoet bij de auto waar ik een testrit mee rij?"Bij de Spanjaard is het onderstel het gevoelige punt. Van de probleem-auto’s had 40% last van slechte veren. Seat is nu zelf een onderzoek naar dit veer-probleem gestart."
Met andere woorden, kan ik een leuke ibiza kopen voor 7000/7500 euro? En wat zijn verder nog bepaalde punten wat ik na moet kijken naast: lekke uitlaat, onder de motorkap naar oliesporen, roest etc?
Probleem is dat ik zelf weinig tot geen verstand heb van auto's. En ik ken helaas ook niemand die er verstand van heeft. Dus dat maakt het wel ff een stapje lastiger...
[ Voor 3% gewijzigd door Danjel op 18-01-2010 16:23 ]
They who buy the dip, deserves the rip.
Je hebt al een mooie Seat Leon 1.9 TDI voor dit soort bedragen.
KM stand zou ik me niet blind op staren. Ik heb mijn auto gekocht met 173.000 op de teller en heb toen vlak daarna de riem vervangen (500 euro) Zit nu 6 maanden later op 189.000 km en verder nog geen onderhoud gehad. De leon rijdt als een trein.
Kosten 4500 euro voor een 1.9 SDI (das wel wat langzamer) en dan 500 euro voor de riem.
Thats it
Kosten van de distributieriem valt natuurlijk te overzien en is ook over te onderhandelen.
Ja dat klopt inderdaad. Je hebt wat meer auto vind ik.Danjel schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 12:32:
Waarom een leon? Die zijn over het algemeen toch weer een stukje zwaarder waardoor je weer met hogere maandlasten zit.
Kosten van de distributieriem valt natuurlijk te overzien en is ook over te onderhandelen.
maar dat is natuurlijk een mening. En je maandlasten zijn inderdaad hoger.
Succes met je keuze in iedergeval!
Dingen die mij tegen vallen in de auto zijn:
- Rijgeluiden, de motor is echt super stil en heeft zeer veel pit (96kW) Alleen is de auto minder goed geisoleerd dan mijn vorige golf 4. Je hebt dus behoorlijk wat tocht en weggeluiden bij 120+. Ik vind dit zelf de meest vervelende eigenschap van de auto.
- Geluidsysteem, als ik toch nog wat moet noemen is dit het tweede, ik vind het geluid niet super goed. Ik heb echter nog wel het orginele systeem erin zitten en bovendien rij ik vaak op de snelweg dus met de omgevingslawaai is het ook niet geheel onlogisch dat je de muziek wat minder mooi/goed hoort
- Vocht in de koplamp. Dit schijnt een veel voorkomend probleem te zijn bij de Ibiza 6L. Ik heb het ook in mn linkerkoplamp (van voren bekeken). Ik moet nog pogingen ondernemen om dit permanent te verhelpen. Met een fohn kan je het tijdelijk verhelpen.
Ik moet deze motor nemen (nuja motor
Kan deze redelijk met het verkeer meekomen?
Is deze redelijk stil @ 140 km/h?
Met mijn 1.9 CDTI 120pk heb ik in elk geval geen moeite en deze is stil doordat er een 6bak onderhangt.
Wat zou je kiezen bij 50.000km/jaar en een termijn van 3 jaar?
- A3 SB ambition
- Golf 6 Highline
- Seat Leon met een hele rits opties (mag de prijs van de A3 SB hebben).
Ik zie een seat leon wel zitten, maar ik heb schrik van de afwerking. Ik wil na 10 jaar wel eens een rammelvrije wagen rijden en neig dus eerder naar een golf 6, alhoewel ik hem lelijk vind.
Nouuuu .. een leaseauto die aan het eind van z'n contract zit, wordt vaak afgedaan met de aller- allernodigste werkzaamheden, maar zeker niet meer. Al vaak meegemaakt (ken veel mensen die ex-leaseauto's rijden) dat een auto uit contract komt, en de banden op zijn, grote beurt eigenlijk 5000KM geleden al had gemoeten, enzovoort. Niet heel wereldschokkend, maar let hier wel op, geeft je ook wat onderhandelingsruimte bij een eventuele aankoop.Proqzor schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 14:11:
Overigens zou ik proberen een ex lease auto op de kop te tikken. Zijn vaak erg goed onderhouden en van die standaard kwaaltjes zijn vaak al preventief verholpen.
[ Voor 4% gewijzigd door Danjel op 19-01-2010 16:07 ]
In een SEAT Leon heb je iets minder last van de herrie, maar echt stil wil ik die ook nog niet noemen eerlijk gezegd. Wel is mijn auto tot dusverre vrijwel onderhoudsvrij en rijdt hij nog prima. Enige waar ik last van heb is dat ik het idee heb dat ik mijn koplampen wel erg vaak moet vervangen omdat ze kapot gaan.Danjel schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 15:55:
Ik ga morgen een testritje doen in een ibiza 1.9TDI (2004 en 131000 gelopen). Ik ben benieuwd naar de algemene indruk van de wagen. Speciaal ga ik letten op windruis en geluidisolatie. Dat was bij m'n vorige auto ook vrij slecht en ook dat is iets waar ik van af wil.
Vicariously I live while the whole world dies
Dat heb ik ook met mijn Ibiza. Is een leaseauto, 25edition 2, dus nog net voor het nieuwe model (achteraf spijt van). Heb inmiddels zo'n 45.000km gereden ermee en ben met de 4e set koplampen bezig en sinds enige tijd zijn mijn stadslichten ook beide kapot.Vicarious schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 16:41:
[...]
In een SEAT Leon heb je iets minder last van de herrie, maar echt stil wil ik die ook nog niet noemen eerlijk gezegd. Wel is mijn auto tot dusverre vrijwel onderhoudsvrij en rijdt hij nog prima. Enige waar ik last van heb is dat ik het idee heb dat ik mijn koplampen wel erg vaak moet vervangen omdat ze kapot gaan.
Aangezien stadslichten vervangen rotwerk is laat ik dat bij de grote beurt doen half februari, dan mogen ze ook nog een keer goed naar die dimlichten kijken want ik wordt er inmiddels helemaal simpel van. Kan iedere 10.000km onder de motorkap duiken en moeilijk doen.
Bij mijn vorige auto's nooit last van gehad. Beetje googlen levert een verhaal op dat in veel van de wat nieuwere auto's de spanning vrij hoog is wat de standaard lampen niet fijn vinden. weet niet wat er van waar is, maar Philips heeft iig een goede klant aan mij op deze manier.
ja klopt dat verhaal heb ik ook gehoord. Maar bij de laatste beurt van mijn auto was de distributie riem en de waterpomp vervangen. Dus wat dat betreft was het wel goedArfman schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 15:31:
[...]
Nouuuu .. een leaseauto die aan het eind van z'n contract zit, wordt vaak afgedaan met de aller- allernodigste werkzaamheden, maar zeker niet meer. Al vaak meegemaakt (ken veel mensen die ex-leaseauto's rijden) dat een auto uit contract komt, en de banden op zijn, grote beurt eigenlijk 5000KM geleden al had gemoeten, enzovoort. Niet heel wereldschokkend, maar let hier wel op, geeft je ook wat onderhandelingsruimte bij een eventuele aankoop.
Toen ik de auto kreeg heb ik gelijk alle filters en vloeistoffen laten vervangen. Kost wel iets maar dan weet je tenminste wanneer hij weer aan een onderhoudsbeurt toe is en wat wanneer vervangen/ververst moet worden.
Ik heb nog geen koplampen hoeven te vervangen *klop*klop*. Ik weet nog niet wat ik met de koplamp ga doen. Ik heb niet zoveel zin om hem te laten vervangen om er vervolgens een halfjaar later weer vocht in te hebben. Ik bedoel, het probleem hoeft met een nieuwe ook niet perse gelijk opgelost te zijn. Die er nu in zit was eerst ook nieuw
Ik heb een Leon 2.0 FSI, en mijn ervaring is dat Leon, zeker met sportonderstel, erg veel bandengeluid produceren. Ligt ook erg aan de band, de standaardband die Seat levert is vreselijk. Zo slecht zelfs dat er een coulanceregeling voor bestaat. Ik weet zo even niet meer welke band dat is. Ik heb nu, met coulance, Michelins en daarmee is het vrij goed (dwz nu liggen er winterbanden op)Vicarious schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 16:41:
[...]
In een SEAT Leon heb je iets minder last van de herrie, maar echt stil wil ik die ook nog niet noemen eerlijk gezegd. Wel is mijn auto tot dusverre vrijwel onderhoudsvrij en rijdt hij nog prima. Enige waar ik last van heb is dat ik het idee heb dat ik mijn koplampen wel erg vaak moet vervangen omdat ze kapot gaan.
Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen
Binnenkort trouwens voor het eerst voor APK, zal wel niets spannends uitkomen...
Ook vroeg ik me af of iemand een bedrijfje in het noorden (friesland) kent die aan velg reparaties doet. De vorige eigenaar van mijn autotje heeft hier en daar wat schade aangericht op vooral mn voor velgen. Volgens mij moet dit redelijk simpel te repareren zijn.
Goed, rijstijl maakt veel uit natuurlijk. Maar het koppelverschil is niet zo heel groot dus ook bij een TDI hebben de voorbanden weldegelijk te lijden natuurlijk.J0YR1D3R schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 13:50:
Is natuurlijk ook afhankelijk van je rijstijl en wat voor auto je hebt. Ik denk dat een standaard TDi iets minder krachten over hoeft te brengen op het asfalt dan een Golf GTiOverigens vond ik dat ze erg lang goed bleven
Binnenkort trouwens voor het eerst voor APK, zal wel niets spannends uitkomen...
Ach, en anders moet ik niet zeuren en gewoon van die keiharde Klébers kopen. Dan maar geen grip, haha.
Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen
Nu zit ik te kijken naar wat leon's. Wat ik wel jammer vind is dat het nieuwe model niet binnen mijn budget valt. Het oude model:
Vind ik persoonlijk niet een mooie auto om naar te kijken. Aan de andere kant. Ik zit er zelf in en als ie lekker rijd en betrouwbaar is dan is het ook allemaal wel best.
Die waren het ja.J0YR1D3R schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 12:39:
Die banden zijn de Bridgestones RE050 (dus zonder A, de RE050A doet het wel prima). Is overigens helemaal geen standaardband hoor, is maar net welke partij er beschikbaar is bij de fabriek. De Continental SportContact 2 is ook redelijk lawaaiig en gevoelig voor cuppen. Zelf heb ik de SportContact 3 eronder laten leggen 50000km terug. Achter zit er nog een mm of 5 op, voor is na ongeveer 40000km vervangen. Bevallen me prima, maar meer isolatie in de wielkasten was geen overbodige luxe

[ Voor 17% gewijzigd door Stefke op 21-01-2010 08:24 ]
mwa de ruimte vind ik niet heel erg tegenvallen. Het is in principe een poloDanjel schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 20:37:
Goed, vanmiddag in een Seat ibiza FR wezen rijden. Ik moet zeggen dat die 130pk's best leuk rijden is. Schakelde en stuurder verder ook hartstikke relaxed. Enige wat ik wel vond is de ruimte. De auto is van binnen best klein en daarom zit ik toch te twijfelen. Ook had deze aardig wat last van windruis. Niet buitensporig veel, maar toch genoeg om eens verder te kijken.
Nu zit ik te kijken naar wat leon's. Wat ik wel jammer vind is dat het nieuwe model niet binnen mijn budget valt. Het oude model:
[afbeelding]
Vind ik persoonlijk niet een mooie auto om naar te kijken. Aan de andere kant. Ik zit er zelf in en als ie lekker rijd en betrouwbaar is dan is het ook allemaal wel best.
Die Leon was eigenlijk mijn eerste keus toen ik voor een auto ging kijken. Die was alleen dezelfde ochtend nog verkocht en een andere ibiza (1.9 74kW) was de dag ervoor verkocht. Dus toen keken we verder en was mijn huidige ibiza dezelfde ochtend nog binnen gekomen.
Heb dus niet in de leon gereden dus kan je helaas geen tips of info geven. Wat ik wel weet is dat ze wel eens last van lekkage hebben. Voel aan de matten achterin of ze nat zijn dan weet je of het langs de deuren naar binnen loopt....
[ Voor 13% gewijzigd door Proqzor op 21-01-2010 08:37 ]
Dat is inderdaad zo bij het vorige model Leon ("1M"). Kijk maar een op seat-online.nl, staan hele guides hoe je dat zelf kunt verhelpen.Proqzor schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 08:34:
Heb dus niet in de leon gereden dus kan je helaas geen tips of info geven. Wat ik wel weet is dat ze wel eens last van lekkage hebben. Voel aan de matten achterin of ze nat zijn dan weet je of het langs de deuren naar binnen loopt....
Sorry, maar ik ben 1.90 en ik vind de Ibiza een prima auto om in te rijden, maar "ruim" zitten is anders. Op lange ritten krijg ik vaak last van m'n benen en als er een keer iemand achter me moet zitten dan is het echt drama. Dan zit ik met m'n knieen klem, en dat is geen pretje voor ritje van 1,5 uur ofzo (sowieso vind ik dat niet prettig aangezien het sportieve onderstel en stugge vering dan minder plezierig zijn voor de passagiers).Proqzor schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 08:34:
[...]
mwa de ruimte vind ik niet heel erg tegenvallen. Het is in principe een poloJe mag er ook niet teveel van verwachten. Wat ik wel vet irritant vind is dat er geen lichtje in de kofferbak zit en ook niet in het dashboard kastje
. Ik ben zelf 1m95 en heb meer dan genoeg ruimte! De stoel is goed verstelbaar. Ik ben een paar maandne terug ook nog met zn 4en naar limburg gereden. Dus zelfs wanneer er iemand achter me zit heb ik genoeg ruimte
En achterin werd er ook niet geklaagd, maar misschien durfden ze dat niet
De stoelen zitten in het begin een beetje stevig maar dit vind ik nu alleen maar lekker. Zitten echt geweldig! De stoelen van mn golf 4 kreeg ik een halve hernia van.
Die Leon was eigenlijk mijn eerste keus toen ik voor een auto ging kijken. Die was alleen dezelfde ochtend nog verkocht en een andere ibiza (1.9 74kW) was de dag ervoor verkocht. Dus toen keken we verder en was mijn huidige ibiza dezelfde ochtend nog binnen gekomen.
ik rij dagelijks 50 minuten heen en terug naar mn werk en heb ook wel langere stukken gereden van leeuwarden naar limburg bijvoorbeeld. Maar ik heb nergens last van. Ik zet wel vaak de cruise control aan en zet mn voeten dan tussen de pedalen neer. Maar die keer naar limburg heb ik de hele rit naar voren geschoven gezeten omdat er iemand achter me zat en daar had ik eigenlijk ook helemaal geen last van. Ik zat wel bijna met mn knieen tegen het dashboard dat welSander schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 09:50:
[...]
Sorry, maar ik ben 1.90 en ik vind de Ibiza een prima auto om in te rijden, maar "ruim" zitten is anders. Op lange ritten krijg ik vaak last van m'n benen en als er een keer iemand achter me moet zitten dan is het echt drama. Dan zit ik met m'n knieen klem, en dat is geen pretje voor ritje van 1,5 uur ofzo (sowieso vind ik dat niet prettig aangezien het sportieve onderstel en stugge vering dan minder plezierig zijn voor de passagiers).
Maar ik ben het wel met je eens dat het niet ruim zitten is met passagiers erbij en dat het voor hun ook niet comfortabel is met het sportieve onderstel en de stugge vering. Alleen daarom heb ik mijn auto niet gekocht, dan had ik wel een grote sedan gekocht. Voor mezelf vind ik het heerlijk zitten. Vele malen beter dan de ruimere golf 4
[ Voor 13% gewijzigd door Proqzor op 22-01-2010 09:38 ]
Ik maak best veel km's, maar de Exeo heb ik echt nog nooit irl gezien. Ik zag ooit wel eens spotjes over lease auto van het jaar bla bla bla maar volgens mij is het daar ook wel bij gebleven?
Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8 | 70-200 2.8 II |
Toevallig zag ik laatst een Exeo bij m'n werk in de buurt staan, maar das ook de enige keer dat ik 'm in het echt gezien heb.CasGas schreef op zaterdag 23 januari 2010 @ 00:38:
Heeft iemand trouwens wel eens de Exeo gespot op de weg?
Ik maak best veel km's, maar de Exeo heb ik echt nog nooit irl gezien. Ik zag ooit wel eens spotjes over lease auto van het jaar bla bla bla maar volgens mij is het daar ook wel bij gebleven?
Opzich een aardige auto, maar het blijft een vreemde eend in de Seat-bijt.
Is inderdaad niet geworden wat het zou moeten zijn qua verkopen. Ik geloof dat er een kleine 400 zijn verkocht vorig jaar, terwijl hij al in het voorjaar beschikbaar was.CasGas schreef op zaterdag 23 januari 2010 @ 00:38:
Heeft iemand trouwens wel eens de Exeo gespot op de weg?
Andere kant is het ook gewoon logisch, zet hem naast een Octavia en je verliest het dik op ruimte.
[ Voor 8% gewijzigd door J0YR1D3R op 24-01-2010 19:14 ]
2009 was voor lease auto's een erg slecht jaar natuurlijk. Bij heel veel bedrijven mochten geen nieuwe auto's besteld worden, contract werden verlengd of men nam pool auto's over.J0YR1D3R schreef op zondag 24 januari 2010 @ 19:14:
[...]
Is inderdaad niet geworden wat het zou moeten zijn qua verkopen. Ik geloof dat er een kleine 400 zijn verkocht vorig jaar, terwijl hij al in het voorjaar beschikbaar was.
Zou ik zelf nu een nieuwe lease auto kunnen bestellen, dan zou ik hem zeker overwegen (de station dan) als betaalbaar alternatief voor een Audi A4 Avant. Ik heb een Audi A4 van 2004 gereden, waar volgens mij dit model opgebaseerd is ... en dat was een prima auto.
Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)
vind de exeo trouwen best krap aan de binnenkant. valt me echt reuze tegen tov de leon en de altea
deze week de Leon ecomotive binnengekregen. rijdt als een trein!
Een Octavia is heel prettig vanbinnen, maar sinds de facelift vind ik hem echt niet meer te pruimen.
[ Voor 32% gewijzigd door R0BK3 op 25-01-2010 09:35 ]
Ja het was een beroerde tijd voor leaseauto's, maar als de Exeo zo'n prijstopper zou zijn zou hij juist hoger moeten scoren imho. Er zijn zelfs meer Lancia's Delta en Saab 9-3's verkocht. Twee modellen die het ook grotendeels van de leasemarkt moeten hebben en ook behoorlijk nieuw zijn verkopen 10x zoveel modellen (Insignia/Mondeo).tazzman schreef op zondag 24 januari 2010 @ 20:00:
[...]
2009 was voor lease auto's een erg slecht jaar natuurlijk. Bij heel veel bedrijven mochten geen nieuwe auto's besteld worden, contract werden verlengd of men nam pool auto's over.
Ik rij drie jaar een Seat Leon (zakelijk), maar heb helaas niets dan ellende gehad met de auto.
Motorisch gezien een perfecte wagen, maar electrisch gezien een groot drama.
Begon al op dag één, toen werd de wagen al afgesleept wegens een defect in de electronische inspuiting. Goed en snel verholpen, geen probleem.
Daarna is de auto uitgevallen, alle electronica deed het niet meer. Geen stuur/rem bekrachtiging, geen snelheidsmeter of toerentellen, alleen de motor werkte nog (zij het schokkerig). Drie weken in de garage geweest, en na veel plussen en minnen kwam men er achter dat de aardbout was afgebroken. Alle electronica vervangen, en weer de weg op. Ging een tijdje goed, en toen weer een probleem, wederom alles uitgevallen, ditmaal als gevolg van een defecte dynamo.
Vervangen, weer de weg op. Gevolgd door een algehele storing in het motormanagement systeem.
De garage in en 6 (!!) weken kwijt geweest. Resultaat: de auto doet het weer, echter uitlezen was niet meer mogelijk. Alleen via een omweg kon men bepaalde systemen benaderen, maar de zgn. gateway was defect, en kan niet vervangen worden.
Na deze 6 weken is de auto nog een aantal maal de garage in geweest voor kleine electronische storingen, varierend van knoppen die niet meer werken tot totaal uitvallen van de airco.
Alleen al vorig jaar heeft de wagen 2 maanden in de garage gestaan.... Niet bepaald om vrolijk van te worden.
Of het een maandagochtend model is (als die al bestaan) weet ik niet, maar vertrouwen doe ik de wagen al lang niet meer.
Erg jammer, want de auto rijdt heerlijk, als 'ie het doet. Maar voor mij geen Seat meer bij de volgende leasewagen.
You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...
Mijn Seat heeft vorige week met de kou tweemaal aangegeven een kapot lampje te hebben. Om de auto gelopen, lampje in de achterklep links kapot. Even later, na 2 uurtjes rijden, springt ie weer aan?
Nu doet ie het gewoon weer, ik ga gewoon maar afwachten.
even ter aanvulling op mijn vorige post: ik had het over de ruimte voor de bestuurder in de exeo. Die heb ik met mijn lengte van 2.16mtr zeker nodig. Zo kan ik uitstekend zitten in de ' gewone' Altea (NIET in de XL) en prima in de Leon, maar ik kan amper instappen in de Exeo. Dat valt me dus best tegenR0BK3 schreef op maandag 25 januari 2010 @ 09:34:
Mooie bak, maar meer ik denk dat een Altea XL meer ruimte biedt, en beter uitgerust is, voor minder geld.
Een Octavia is heel prettig vanbinnen, maar sinds de facelift vind ik hem echt niet meer te pruimen.

In de achterklep heb ik ze ook al eens stukgehad, vooral na een vakantie waarin veel de klep open en dicht gaat. Mijn stadslicht rechtsvoor is al 3x stuk geweest en heeft zichzelf daarna weer gemaakt. Na een wasbeurt in de wasbox was hij iedere keer stuk, waarna het gemiddeld 2 uur tot 2 weken duurde voordat hij het weer ging doen. Toen hij na de 4de keer niet meer aanging binnen 2 weken heb ik hem maar laten vervangen.dnhelle schreef op maandag 25 januari 2010 @ 10:34:
Mijn Seat heeft vorige week met de kou tweemaal aangegeven een kapot lampje te hebben. Om de auto gelopen, lampje in de achterklep links kapot. Even later, na 2 uurtjes rijden, springt ie weer aan?
Nu doet ie het gewoon weer, ik ga gewoon maar afwachten.
Overigens heb ik verder nog geen storingen of gekke dingen gehad in 3 jaar en 80.000km. Vandaag maar eens een afspraak maken voor de APK
Eens, die Exeo heeft een andere zithouding tov. leon of altea. Ik heb echter die lengte niet om er iets over te roepen...marceltuit schreef op maandag 25 januari 2010 @ 10:57:
[...]
even ter aanvulling op mijn vorige post: ik had het over de ruimte voor de bestuurder in de exeo. Die heb ik met mijn lengte van 2.16mtr zeker nodig. Zo kan ik uitstekend zitten in de ' gewone' Altea (NIET in de XL) en prima in de Leon, maar ik kan amper instappen in de Exeo. Dat valt me dus best tegen
1. Hoe groot is de kans dat bij een schakelaar links en rechts tegelijk kapot gaan, klein lijkt me... groot licht etc doen het wel dus connector lijkt me ok.
2. Alarm licht schakelaar voelt niet goed aan en kan je met moeite indrukken dit kan er iets mee te maken hebben. Maar als je hem goed indrukt gaan de alarmlichten wel aan. dus lijkt mee ook niet veel mee aan de hand. Ook paar keer goed in en uit gedrukt, richtingaanwijzer blijven het niet doen.
3. Relay kapot lijkt me de meeste voordehand liggende conclusie. Maar is het niet gewoon zo dat de alarmschakelaar de beide inputs van de richtingaanwijzers aanstuurt? In dat geval is het relay dus niet kapot
Ik heb al het een en ander op seat forums gezocht maar niet goed mijn probleem vast kunnen stellen. Ik kom wel meerdere berichten over slechte alarmlicht schakelaars tegen.
Wat denken jullie ervan? Of misschien heb je nog goede tips? Morgen wou ik het dashbord openhalen en het relay bekijken, daar misschien nog een goede tutorial van gezien? thnx!
-=-
Nu had ik al wat gezocht en op internet kwam ik tegen dat nog wel eens de klemmetjes die aan weerszijde van het raam zitten los kunnen gaat maar deze zitten goed vast. Verder doet het lampje van de achterruitverwarming in het knopje het niet. Maar of dit aan elkaar gebonden is weet ik niet omdat het me eigenlijk nooit echt is opgevallen
Maar nu. Zou het probleem in het knopje kunnen zitten? Zo ja wat zou ik moeten kunnen meten tussen de aansluit punten van de achteruit verwarmingsaansluitingen. Gewoon 12v of moet ik een bepaalde weerstand kunnen meten
12v kom in ieder geval wel achter op de schakelaar binnen maar of dit alleen voor het lampje is twijfel ik aan.
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Het was in 2003 dat Seat de B-segment station liet voor wat-ie was en de Cordoba Vario uit het Nederlandse assortiment haalde. Nu, zeven jaar later, keert het Spaanse merk terug in dit segment met de Ibiza ST.
De Ibiza ST is 4,23 meter lang en daarmee 18 centimeter langer dan een gewone Ibiza. De bagageruimte heeft standaard een inhoud van 430 liter, maar dankzij de in delen neerklapbare achterbank kan het laadruim nog aanzienlijk worden vergroot. Seat belooft een lage tildrempel en een grote laadopening.
Het motorenpalet bestaat uit zes aggregaten, keurig onderverdeeld in drie benzinemotoren en drie diesels. De vermogens lopen uiteen van 70 tot 105 pk. Ook de zuinige 1.2 TDI en de nieuwe 1.2 TSI maken hun opwachting onder de kap van de Ibiza ST. DSG is uiteraard een optie op diverse versies.
Seat brengt de Ibiza ST in drie uitrustingsniveaus: de Reference, de Style en de Sport. De prijzen volgen rond de Autosalon van Genève, waar de auto debuteert. Niet lang daarna verschijnt hij bij de dealers, klaar om auto’s als de Skoda Fabia Combi en de Renault Clio Estate het leven zuur te maken.
Het uiterlijk moet gewoon bij de hatchback blijven van de Ibiza...
In NL verkocht de Cordoba inderdaad nog best redelijk, maar in NL zal een sedan nooit potten breken. Kijk maar eens naar de Mondeo, hoeveel sedans zie je daarvan rijden? Voornamelijk hatchback en vooral veel stations. Er is bijvoorbeeld ook geen Clio sedan in nederland, de Fabia sedan is volgens mij wel ooit verkocht hier maar een redelijke zeldzaamheid.Arsenius schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 10:01:
Waarom geen sedan versie.. De Cordoba's waren toch echt lekkere auto's met een hele ruime kofferbak.
Ik vind het wel een mooi ontwerp, beter in evenwicht dan de Fabia of Clio waar hij mee moet concurrerenVis schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 10:07:
Best een lelijke station van Ibiza hoor..
Het uiterlijk moet gewoon bij de hatchback blijven van de Ibiza...
Blijkbaar is tijdens het vervangen van het lampje in het knopje iets niet goed gegaan. en maakte het contact in het knopje geen contact meer over de pinnen welke de +12 door moet zetten.
Nu maar ooit eens een nieuw knopje bestellen om alles toch weer mooi werkend te hebben
[ Voor 82% gewijzigd door The-Source op 06-02-2010 15:43 . Reden: achterruit verwarming probleem opgelost ]
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal
Het leven is te kort om geduld te hebben!