[BBG] High-end gamesysteem september 2008

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-08 12:22

Wiethoofd

Broadcast TOM

Psychoot schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 17:11:
Ik zal thuis even een file maken met de onderdelen die ik ga kiezen voor me systeem en hier posten.
Dat mag dus niet :+
CSL Beleid: Wat moet ik kopen? / Welke moet ik nemen?

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psychoot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-09 18:04

Psychoot

1337n00b^

Bedankt ^_^

Ik zal het topic zowieso nog in de gaten houden want over 3 weken heb ik pas vakantie.
Zal over 2 weken ongeveer me bestelling de deur uit doen, zal wel nagenoeg hetzelfde zijn als de BBG.

Nog een klein vraagje, het schijnt dat de X-Fi kaarten onder Vista nogal 'buggy' zijn daar had ik een Asus Xonar D2 voor gekozen.
Alleen de Asus kaart is zo'n 100 euro duurder en weet niet of het dit waard is, ben geen audiofiel iig :)

[ Voor 47% gewijzigd door Psychoot op 02-09-2008 17:19 ]

• Xtrafris
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 29-08 12:43
er is ook een xonar voor 60 euries, daar ben je als non-audiofiel helemaal mee voorzien :D

Sorry van die opmerking over het geheugen, ik zal wel weer de enige zijn waar dat wel zo is |:(

En wat betreft spin-up van je disks bij het opstarten... goed punt, maar ik denk niet dat
A) 5 normale consumerdisks samen meer dan 140 watt verstoken
B) de 4870X2 op dat moment erg hard aan t zweten is.

Nogmaals, er is niemand die je tegenhoud om hier een 1200 W voeding in te gooien. Maar aangezien dit het best buy topic is, zou ik denken dat je je moet focusen op meerwaarde.

• Psychoot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-09 18:04

Psychoot

1337n00b^

Daar heb je gelijk in, denk dan ook dat ik voor de goedkopere Xonar ga.
1200W voeding is beetje overkill atm. De middenmoot lijkt me dan ook een betere keus.

Verwijderd

@Xtrafris
Was meer een opmerking over het "Nooit allemaal tegelijk aanstaan" :P.

• Xtrafris
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 29-08 12:43
achja, te veel power in een gamesysteem waar niet eens een quad in hangt is gewoon een persoonlijke ergernis van me... kan je beter je geld naar warchild sturen ofzo. Iedereen heeft een stokpaardje nodig lijkt me zo :p

Je kan natuurlijk altijd gaan voor een 750 watt als dat prettiger aanvoelt, maar nodig zal het zeker niet zijn :)
Zorg wel dat je bij de grote merken blijft, en lees een aantal reviews voor je besluit welke PSU je gebruikt. Sommige 750W units zullen zelfs minder presteren dan de HX620.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-X48-DQ6€ 215,75€ 215,75
1Intel Core 2 Duo E8500€ 151,13€ 151,13
1OCZ Reaper OCZ2RPR800C44GK 4GB (2x 2GB) DDR2€ 72,74€ 72,74
1OCZ Vendetta 2€ 35,30€ 35,30
1Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB€ 96,99€ 96,99
ImporterenTotaal€ 571,91

Ik wil dit graag in mijn kast inbouwen, nu is er 1 probleem... de OCZ Vendetta 2 is nergens leverbaar binnen 2 weken, nu vroeg ik me af wat een goed maar toch stil alternatief is? (en natuurlijk past icm het moederbord/geheugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 25-09 19:30

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Scythe Mugen / Infinity, zoals bij de vorige BBG al werd aangegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

over de infinity:
In het systeem uit de juni-editie was een Scythe Infinity SCINF-1000 geplaatst. Deze is echter redelijk groot en kan problemen met de geheugenmodules geven, aangezien deze van een extra koelblok voorzien zijn. Vandaar dat we ditmaal voor de Vendetta 2 van OCZ gaan om de processor koel te houden. Deze heeft een kleinere 'footprint' maar levert desondanks toch bijzonder goede prestaties.
Dat past waarschijnlijk niet , daarom was er voor de vendetta 2 gekozen, maar die is dus slecht leverbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Lees het topic nog eens door. Het past namelijk wel, maar dan zal je of de koeler een kwartslag moeten draaien, of de fan laten zuigen, of je geheugen in bank 2 en 4 moeten plaatsen.

Verwijderd

Ik zit met hetzelfde probleem. Die koeler is slecht leverbaar. Nu heb ik 2 opties.

- De standaardkoeler gebruiken totdat de vendetta leverbaar is. Ik overclock het dan niet totdat ik de vendetta krijg.

- Een andere koeler bestellen, maar heeft iemand dan een andere voorstel? Eentje die wel goed past? Of valt het wel mee met die Infinity plaatsen?

Thanks Kruz

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Nogmaals:
zet gewoon je RAM latjes in slots 2 en 4. Dat kan elk mobo aan tegenwoordig. Mocht je daar twijfels over hebben, dan zoek je het op in de handleiding die je van de site af trekt. Ik draai op mijn GA-EP45-DS4 gewoon in slot 2.

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07 13:15
Misschien een idee, aangezien de Vendetta 2 debasseerd is op de Xigmatek HDT-S1283, waarom dan niet gewoon deze bestellen? Bij B & G Computers is deze bijvoorbeeld op voorraad.

specs

Verwijderd

Ik heb nu een Scythe Infinity SCINF-1000 besteld en de rest bij azerty, hun zetten het mobo, cpu, ram en koeler in elkaar en testen het :) dus garantie en geen gezeur :P

Heel mischien later voor de vendetta gaan, eerst ff kijken wat deze doet :)

Nu alleen 3 dagen wachten op de cpu, mobo en 1TB schijf :P :9~ kan niet wachten.

En bedankt voor de hint Ed_L :*)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2008 03:43 ]

Verwijderd

Hehe ik had hetzelfde, alles bij Azerty besteld, krijg het morgen binnen en lever het af bij een winkel in de buurt die het voor mij testen en opbouwen :D Ik heb namelijk een hekel aan die processor op de moederbord monteren en daarop de koeler. Heb je af en toe zoveel kracht voor nodig dat ik teveel begin te twijfelen of het wel goed gaat.
Ik heb tijdelijk maar de Zalman 9700 besteld die schijnt iets kleiner te zijn dus te passen. Wel duurder. Maar ook zeer goed te koelen. FF kijken wat die doet. Bestel ik anders later ook nog wel de vendetta.

Ok nog een leuke vraag waar ik geheid op geburnt ga worden door de doorgewinterde tweaker.
Het is zeker niet mogelijk om bij de BB endgame systeem een veilige overclock advies voor de proccesor te geven? Ik wil het graag leren allemaal natuurlijk, maar met dit systeem van de BBG wil ik het liever niet met trial en error leren :D D'r zijn namelijk zoveel variabelen. Je geheugen, PSU, BIOS versions en god weet allemaal wat niet.

ps Ed_L je had gelijk, de handleiding erbij gepakt de BBG MB kan inderdaad op 1-3 en 2-4 ingeplugd worden. Tis alleen een btje moeilijk? als je er later nog eens 4gb bij wil pluggen.

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Verwijderd schreef op donderdag 11 september 2008 @ 14:21:
Ok nog een leuke vraag waar ik geheid op geburnt ga worden door de doorgewinterde tweaker.
Het is zeker niet mogelijk om bij de BB endgame systeem een veilige overclock advies voor de proccesor te geven? Ik wil het graag leren allemaal natuurlijk, maar met dit systeem van de BBG wil ik het liever niet met trial en error leren :D D'r zijn namelijk zoveel variabelen. Je geheugen, PSU, BIOS versions en god weet allemaal wat niet.
En al die variabelen maken het tegelijk onmogelijk om een OC richtlijn te geven. OC'en doe je altijd stapsgewijs. Klok nooit zomaar een E8500 op 3,6GHz omdat 'men zegt dat hij dat makkelijk moet kunnen'. De ene batch is de andere niet en elke CPU komt van een ander deel van de wafer. Overigens kun je redelijk veilig proberen zolang je geen gekke dingen doet met de voltages.
ps Ed_L je had gelijk, de handleiding erbij gepakt de BBG MB kan inderdaad op 1-3 en 2-4 ingeplugd worden. Tis alleen een btje moeilijk? als je er later nog eens 4gb bij wil pluggen.
Dat je dit bord nog eens met 4GB wil uitbreiden lijkt me onwaarschijnlijk. Dit is de laatste generatie DDR2. Persoonlijk ben ik helemaal niet gecharmeerd van die rare koeloplossing van de reapers en heb ik OCZ pc8500 geheugen gekocht. Deze heeft een iets hogere latency (CL5 ipv 4), maar heeft de mogelijkheid om sync te lopen met een FSB tot meer dan 500MHz, waar de reapers het trekken tot 400MHz (3,6GHz op mijn E8400).

Verwijderd

Waarom is er eigenlijk dan niet voor een DDR3 MB gekozen met oog op toekomst perspectief, omdat er ook nieuwe sockets komen voor processoren ?

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Kwestie van prestatie per euro. DDR3 is nu nog zo vreselijk duur vergeleken met de minimale prestatiewinst, dat het de moeite niet is. Bovendien zijn ook de mobo's nog aardig aan de prijs. Dit terwijl er juist nu een roep is voor een goedkopere BBG.

Mijn persoonlijke mening na heel wat jaartjes hardware-ontgoocheling:
Koop nooit een computer, 'met het oog op de toekomst'. Nieuwe generaties zijn binnen 1-2 jaar dusdanig snel, dat je oude systeem met geen mogelijkheid meer opgewassen is tegen het geweld van de nieuwkomers. Ook niet als je er 32GB RAM en een 6TB HDD in stopt. High-end gamers zonder onuitputtelijk budget (net als ik BTW) doen er verstandiger aan regelmatig te investeren in een nieuwe basis (mobo+RAM+CPU) die niet per definitie het snelste van het snelste hoeft te zijn, maar wel kosteffektief.

• KunDun
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-01 13:01
Ik ben eigenlijk op zoek naar een webshop waar ik een compleet gamesysteem, exc monitor etc.. kan kopen. Heb al een paar winkels gezien die complete systemen aanbieden, en dan heb ik het niet over de merk systemen (acer etc..) Ben bereid wat geld uit te geven, maar geen 1 shop heeft precies wat ik wil. heeft iemand een tip welke shop ik het beste kan bezoeken, voor een compleet game systeem, voor een goede prijs ?

Verwijderd

Azerty, zelf alles samen stellen en hun hem laten bouwen.

http://www.azerty.nl/7-25...teem-1-jaar-garantie.html

Of bij 4launch
http://www.4launch.nl/shop/#p-4-productid-000643

of bij salland
http://www.salland.eu/pro...p-1-jaar-sal-asm-001.html

[ Voor 80% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2008 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-09 15:01

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Ben zelf bezig een mooi systeem samen te stellen voor de komende 3 jaar en heb me er weer eens in verdiept maar ik begrijp niet zo goed waarom er wordt gekozen voor zo een duur moederbord.

Ik wil graag de HD4870X2 in me systeem zetten samen met een E8500 en 4GB geheugen. Daar heb ik dan alleen de simpele vraag wat voor (S775) moederbord kan ik daar bij gebruiken die het liefste rond de 150 euro of lager zit. Dat een board goed te overclocken is hoeft van mij niet zo. Met dit systeem verwacht ik het komende jaar me daar niet mee bezig te houden.

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-08 12:22

Wiethoofd

Broadcast TOM

Alles met een X38/pX48/P45/P35 chipset zal in jou geval perfect gaan werken.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

GA-EP45-DS4 voor ongeveer 145 euro. Als je een X48 bord wil voor uitbreiding kan je ook een GA-X48-DS3 nemen. Bij Gigabyte is de nummering vrij eenvoudig: GA=fabrikant, P45/X48=chipset, DSx=pricerange. Je kunt de aanbevolen X48-DQ6 dus downscalen door het laatste cijfertje te verlagen. Je levert dan uiteraard wel specs in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Zoveel keus ;).

Dus de X48 is een XF board? Dan is dat overbodig want met een 4870X2 ga ik toch geen XF draaien.
Denk dat ik voor de Asus P5Q-E ga. ~120 euro.

"Op dit moederbord zijn 2x PCIe x16 2.0 sloten aanwezig die ATI crossfire op 8 link ondersteunen.
Het Blauwe PCIe x16 slot is met 16 lanes aangesloten, het zwarte PCIe x16 slot is met 8 lanes aangesloten. Het derde PCIe x16 slot is aangesloten met 4 lanes."

Dit houd in dat de blauwe PCIe slot het snelst is en de rest langzamer, dus een XF setup hierin is een slecht idee maar dat ben ik toch niet van plan.

//edit. Misschien is het ook wel verstandig voor mij om een HD4870 te kopen ipv een X2. En een goede XF moederbord. Op deze manier kan ik nu goed gamen voor een lagere prijs, aangezien mijn Asus 450W voeding wel een 4870 kan laten lopen maar met een X2 het te veel wordt.

[ Voor 19% gewijzigd door MrVegeta op 19-09-2008 14:30 ]

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Het 'voordeel' van de X2 is dan weer dat je een iets goedkoper mobo hebt. De P45 is nu eenmaal net iets minder duur dan de X48.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een paar vragen van een nieuwkomer op GoT... Ik ben op dit moment zelf een gamesysteem aan het samenstellen, dat ook gebruikt gaat worden voor het kijken van FullHD-films en enigszins audiofiel moet klinken i.c.m. Rotel-versterkers en supergave zelfbouwspeakers. Ik heb al een 24" Eizo FlexScan S2431W S-PVA scherm en een Microsoft Ergonomic 4000 keyboard, dus die hoef ik er niet meer bij. Een floppydrive heb ik hier ook nog wel liggen. Ik ga hem verder zelf assembleren. De config die ik nu in gedachten heb, is:

#ProductPrijsSubtotaal
1Antec Performance One P182 Zwart€ 104,59€ 104,59
1Auzentech X-FI Prelude 7.1€ 144,90€ 144,90
1Club3D HD 4870 X2 2048MB GDDR5 Dual GPU€ 400,79€ 400,79
1Corsair CMPSU-620HXEU, 620W (ATX12V v2.2)€ 100,11€ 100,11
1Corsair TWIN2X4096-6400C4DHX 4GB (2x 2GB) DDR2€ 82,-€ 82,-
1Intel Core 2 Quad Q9550€ 260,85€ 260,85
1Logitech MX518€ 26,50€ 26,50
1Logitech Z-5500 Digital€ 227,-€ 227,-
1MSI P45 Platinum€ 138,75€ 138,75
1OCZ Freeze Extreme Thermal Conductivity Compound€ 4,61€ 4,61
1OCZ Vendetta 2€ 35,30€ 35,30
1Samsung SH-S202N€ 20,05€ 20,05
1Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB€ 96,90€ 96,90
ImporterenTotaal€ 1.642,35

De Rotels+zelfbouwspeakers zullen analoog aangesloten worden, de Z5500 digitaal.

Mijn vragen aan jullie zijn:
  • [s]
  • Is het moederbord een goede keuze? Het voordeel van deze t.o.v. een vergelijkbare Gigabyte is dat deze EPP ondersteunt voor de geheugeninstellingen, dan hoef je zelf niet bezig. Ik wil dan ook verder niet overklokken als dat niet noodzakelijk is (ook FSB/CPU pas bij noodzaak);
  • [/s]
  • Gaat de videokaart passen in de Antec? Het is niet erg als deze een paar HDD's blokkeert: ik ga er naast deze 1TB nog twee bij doen, maar die kunnen alle drie wel in het onderste compartiment;
  • Is de voeding sterk genoeg?
  • Gaat de OCZ Vendetta 2 (levertijd maakt niet uit) passen op het moederbord (met name de heatpipes, het geheugen heeft vrij normale hoogte);
  • Hoe lang zou het gaan duren voordat deze config hard in prijs gaat dalen wegens de aankomende introductie van de Core i7 en de X58? 1 maand, 2 maanden, 3 maanden?
  • Komen er nog "fabrikant-eigen" 4870X2-modellen uit met stillere koeling? Zijn die het wachten waard?
Alvast bedankt voor jullie reacties!

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2008 22:58 . Reden: Die ene vraag mag geloof ik niet... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Laat het overigens duidelijk zijn dat ik al uren heb lopen zoeken op dit forum en op Google naar antwoorden op bovenstaande vragen, en dat ik dus geen antwoorden heb gevonden. Vandaar dat ik ze hier maar stel (misschien heeft iemand - nog niet eerder geposte -ervaring met enkele van mijn vragen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

De videokaart past.
Voeding is voldoende.
De Scythe Mugen past bij mij over de heatpipes, is dat een indicatie?
edit: je kiest een ander merk mobo :)

[ Voor 16% gewijzigd door Edmin op 20-09-2008 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar jij hebt toch een Gigabyte GA-EP45-DS4, niet een MSI P45 Platinum?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Never mind de MSI, ik ga voor hetzelfde mobo als jij hebt Ed_L :) Dan weet ik iig ook zeker dat de OCZ Vendetta 2 gaat passen.

Weet iemand antwoorden op mijn vragen m.b.t. Core i7, X58 en de 4870X2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

# Hoe lang zou het gaan duren voordat deze config hard in prijs gaat dalen wegens de aankomende introductie van de Core i7 en de X58? 1 maand, 2 maanden, 3 maanden?
Dan kan je lang wachten, want de I7 gaat erg duur worden en dat ook voor een redelijk lange tijd. Intel hoeft er namelijk niet mee te concureren op consumenten vlak.
# Komen er nog "fabrikant-eigen" 4870X2-modellen uit met stillere koeling? Zijn die het wachten waard?
Vast wel, moet je gewoon goed de top fabrikanten in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iomega
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-09-2023
Ik denk eraan om het high end gamesysteem van deze maand in elkaar te steken (zal dan mijn eerste zelfbouwPC zijn), maar omdat ik het echt belangrijk vind dat het een stille PC wordt, overweeg ik als kast de Antec Sonata Plus 550 te gebruiken. Die is maar een kleine 25 EUR duurder, maar is misschien een stuk stiller.

Wat denken jullie? Volgens mij zijn er geen problemen om alles erin te krijgen, of heb ik het mis?

Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Die kast is duurder, maar dan wordt de voeding bijgeleverd. Per saldo is de kast dus goedkoper dan de p182. Ik geloof ook niet dat hij stiller is. Hij maakt ook gebruik van dezelfde TriCool fans. Als voorzetje: neem een ander merk geheugen. Ik heb al heel wat aanwijzingen gezien om de combinatie Gigabyte+OCZ niet meer te vertrouwen (inclusief mijn eigen probs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De antec P180 is een stuk stiller. Word ook geleverd zonder voeding. Dus hij is intotaal een stuk duurder.
pricewatch: Antec Performance One P182 Zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iomega
Bedankt voor jullie antwoord. Ik zal dan maar bij de P180 blijven (vind ik er ook wel cooler uitzien, dus dat valt mee). Wel raar dat deze stiller is dan de Sonata, ik had wat zitten lezen op hun site en zelf zeggen ze dat de Sonata de stilste is en maar zo'n 20 DB produceert en da's toch wel echt stil vind ik.
Edmin schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 10:47:
Als voorzetje: neem een ander merk geheugen. Ik heb al heel wat aanwijzingen gezien om de combinatie Gigabyte+OCZ niet meer te vertrouwen (inclusief mijn eigen probs).
Echt? Heb je een voorstel hiervoor?

[ Voor 7% gewijzigd door iomega op 23-09-2008 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Lees dit topic maar eens:
EP45-DS4 geheugen probleem

Als alternatief kun je elk ander A-merk geheugen kopen (Corsair, GEIL, Kingston, etc.).
Wil je geheugen gelijk aan hetgeen in deze BBG staat, zoek dan naar een setje 2x2GB PC6400 CL4 (oftewel: 800MHz, 4-4-4-12). Wil je straks ook gaan proberen de proc naar de 4GHz te duwen, neem dan een setje 2x2GB PC8500 CL5 (1066MHz, 5-5-5-15).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iomega
Edmin schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 11:23:

Als alternatief kun je elk ander A-merk geheugen kopen (Corsair, GEIL, Kingston, etc.).
Wil je geheugen gelijk aan hetgeen in deze BBG staat, zoek dan naar een setje 2x2GB PC6400 CL4 (oftewel: 800MHz, 4-4-4-12). Wil je straks ook gaan proberen de proc naar de 4GHz te duwen, neem dan een setje 2x2GB PC8500 CL5 (1066MHz, 5-5-5-15).
Erg bedankt voor je waarschuwing!

Ik heb wel goeie ervaringen met Kingston, dus dan neem ik misschien deze latjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:32

Thandor

SilverStreak

Mensen? Mag ik jullie even wijzen op het CSL Beleid? De zogenaamde 'welke moet ik nemen?'-lijstjes zijn eigenlijk niet de bedoeling hier op GoT :).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Edmin schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 11:23:

Stel dat je de Q9550 van 2,83 naar 3,4 GHz wil duwen (van FSB 333 naar FSB 400), heb ik het dan goed begrepen dat je met DDR2-800 een optimale ratio van 1:1 krijgt, en dat sneller geheugen in dat geval weinig oplevert?

Tevens bedankt voor de tip omtrent de Gigabyte+OCZ geheugenproblemen. Ik neem denk ik Corsair in dat geval.

Verwijderd

Dat heb je goed begrepen.

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Sterker nog: als je niet van plan bent verder te gaan, is het zelfs beter om PC6400 aan te schaffen. Deze kent immers lagere latencies (4 ipv 5) en is iets goedkoper. Kanttekening is wel dat lage latencies bij DDR2 veel minder belangrijk zijn dan ze vroeger bij DDR waren.

Verwijderd

Precies. Ik heb een hele hoop reviews en zaken over de FSB:Mem ratio gelezen, maar nergens zijn harde bewijzen voor of tegen de optimale 1:1 ratio te vinden. Ik vraag me dan ook nog steeds af of het nuttig is om de FSB van 333 naar 400 en dus de q9550 van 2,83 naar 3,4 te duwen. Het gaat mij voornamelijk om de prestatie in games, en ik las in benchmarks dat zo'n overklok tot gemiddeld zo'n 5-10 frames/sec verschil kan opleveren. Maar of dat het waard is? (Ik heb namelijk geen zin in corrupte bestanden en andere problemen, ik ga de pc ook gebruiken voor mijn afstudeerscriptie).

Wel weet ik dat ik voor de zekerheid toch de OCZ EliteXstream 800W neem i.p.v. de Corsair HX620W (i.v.m. de 4870X2). Over de laatste las ik ook veel ontevredenheid over de gebruikte aansluitingen. Bovendien staat de genoemde OCZ op de lijst van ATI met aanbevolen/geteste voedingen. Dan maar niet modulair :)

Waar ik nog over twijfel is het merk videokaart. In reviews lees je weinig tot niets over de verschillen tussen de fabrikanten. Dus zal het ook wel niet zo veel uitmaken.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2008 18:52 . Reden: Typo ]

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:59
Hallo,

Ik zoek een AMD alternatief op de BBG High End gamesysteem. Ik heb namelijk alle componenten al en wil alleen mijn moederbord vervangen omwille van onderstaande reden:

Naar aanleiding van wat persoonlijke problemen met mijn Asus M2N32-SLi Deluxe moederbord, heb ik besloten het op te laten sturen en het vervolgens te crediteren bij de winkel waar ik het gekocht heb. Nu mag ik voor de resterende dagwaarde al dan niet met bijbetaling een nieuw moederbord uitzoeken.

Ik ben een die-hard gamer, die redelijk wat prestaties verwacht van zijn set-up.
Momenteel heb ik een AMD AM2 6000+ X2 in combinatie met 4 * 1 GB DDRII PC6400 CL4 van Corsair. Mijn videokaart is een HD3870 Ultimate van Sapphire.

Ik speel voornamelijk Call of Duty 2 en 4, BF2 en GRiD af en toe een andere FPS of Race game, maar ik zal voornameljik CoD blijven spelen.

Mijn M2N32-SLi Deluxe heeft een brakke sataII controller, waardoor ik meerdere malen data ben kwijtgeraakt. Vandaar dat ik een nieuw moederbord wil uitzoeken.

Persoonlijk ben ik wel klaar met Asus, maar welk ander high-end bord is dan de beste optie? Mijn budget ligt rond de 130-150 euro.

Mijn voorkeur gaat uit naar een 790GX chipset i.v.m. hybrid crossfire, zodat mijn HD3870 praktisch idle/uitgeschakeld is als ik in Vista gewoon aan het werken ben.

Ik heb een review gelezen op Bit-tech.net over de GA-MA790GP-DS4H van Gigabyte, maar hij komt maar matig uit de test. MSI ben ik ook niet echt kapot van. (gevoelsmatige kwestie)

Wat stellen jullie voor?

discogs

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Laat je daar nu net de drie meest gangbare merken opnoemen: Gigabyte, Asus en MSI. Je hebt je chipset al uitgezocht, dus nu is het googlen op reviews voor de 790G.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 24 september 2008 @ 15:44:
*knip*

Wel weet ik dat ik voor de zekerheid toch de OCZ EliteXstream 800W neem i.p.v. de Corsair HX620W (i.v.m. de 4870X2). Over de laatste las ik ook veel ontevredenheid over de gebruikte aansluitingen. Bovendien staat de genoemde OCZ op de lijst van ATI met aanbevolen/geteste voedingen. Dan maar niet modulair :)

Waar ik nog over twijfel is het merk videokaart. In reviews lees je weinig tot niets over de verschillen tussen de fabrikanten. Dus zal het ook wel niet zo veel uitmaken.
1:1 is niet optimaal, 2:3 met snel geheugen werkt sneller. Zelfs 4:5 met erg snel geheugen is sneller dan 1:1 met langzaam geheugen. Alleen waarom die procent winst willen halen als je daarvoor extra moet betalen? Het is zeker een idee om je proc over te kloken. Zeker gezien met een X2 de bottlenek daar heen verplaatst. Als je gewoon goed test of hij stabiel is, dan is de kans op corruptie erg laag. Verder resetten mobos van tegenwoordig zich als het onstabiel drijgt te worden dankzij een overclock.

Ik zou toch een modulaire voeding nemen. Het scheelt echt ZO veel ruimte in je kast, heerlijk gewoon. Er zijn genoeg goeie moedulaire voedingen die meer voltage kunnen leveren. Ik heb trouwens van de mensen die die voedingen zelf hebben nog nooit een slecht woord gehoord over de aansluitingen.
Merk maakt niet zo veel uit als alles is referentie.
loewie-643- schreef op donderdag 25 september 2008 @ 13:29:
*knip*

Mijn voorkeur gaat uit naar een 790GX chipset i.v.m. hybrid crossfire, zodat mijn HD3870 praktisch idle/uitgeschakeld is als ik in Vista gewoon aan het werken ben.

Ik heb een review gelezen op Bit-tech.net over de GA-MA790GP-DS4H van Gigabyte, maar hij komt maar matig uit de test. MSI ben ik ook niet echt kapot van. (gevoelsmatige kwestie)

Wat stellen jullie voor?
Je wilt een GX chipset om hybrid crossfire? Dat denk ik niet, gezien dat crossfire is met je onboard chipset(ie samen werken). Dat werkt niet met jouw 3870. Wat jij wil is hybrid power. Helaas voor jouw zit dat er ook niet in.
AMD's 790GX doesn't offer Hybrid Power either
http://www.bit-tech.net/h...gabyte-ga-ma790gp-ds4h/13
In an Apples to Apples comparison when using a PCI-Express graphics card there is very little performance difference between the 790FX+SB600 and the 790GX+SB750 - in 2D applications the 790FX comes out marginally ahead, however in games the 790GX is faster in two out of three we tested when using a single graphics card. Naturally, thanks to its dual PCI-Express 2.0 x16 lanes, the 790FX does outperform the 790GX (and 780G) in multi-GPU situations because the 790GX only has dual x8 lanes, offering up half the bandwidth instead.
Conclusie: Wacht op de 790FX+750SB.
Ik ben een die-hard gamer, die redelijk wat prestaties verwacht van zijn set-up.
Wat stellen jullie voor?
Koop een intel systeem, die zijn zo veel sneller in games. Helaas maar waar.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2008 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iomega
iomega schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 11:47:
[...]

Erg bedankt voor je waarschuwing!

Ik heb wel goeie ervaringen met Kingston, dus dan neem ik misschien deze latjes.
Het zal uiteindelijk dit geheugen worden (Corsair dominator 4GB). Is wel een beetje duurder, maar goed te overclocken.

Nogmaals bedankt voor de tip ivm het OCZ geheugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thanks Reinman!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iomega
Ondertussen heb ik alle spullen binnen. Toch nog deze vraagjes voor ik eraan begin:

1. De Antec kast heeft 3 fans. Sluit ik deze gewoon rechtstreeks op de voeding aan, of is het beter 1 (of 2) van de fans aan te sluiten op het moederbord? Ik vrees wel dat voor dat laatste geen vereist kabeltje voorzien is bij de voeding.

2. Is het beter eerst de processor en de processorkoeler op het moederbord te plaatsen en deze dan te installeren. Of plaats ik beter eerst het moerderbord en dan pas de koeler? Soms lees ik nl. eens het ene en dan weer het andere ...

Bedankt en sorry voor deze misschien simpele vragen, maar het is nu eenmaal mijn eerste zelfbouwPC ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

iomega schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 14:04:
Ondertussen heb ik alle spullen binnen. Toch nog deze vraagjes voor ik eraan begin:

1. De Antec kast heeft 3 fans. Sluit ik deze gewoon rechtstreeks op de voeding aan, of is het beter 1 (of 2) van de fans aan te sluiten op het moederbord? Ik vrees wel dat voor dat laatste geen vereist kabeltje voorzien is bij de voeding.

2. Is het beter eerst de processor en de processorkoeler op het moederbord te plaatsen en deze dan te installeren. Of plaats ik beter eerst het moerderbord en dan pas de koeler? Soms lees ik nl. eens het ene en dan weer het andere ...

Bedankt en sorry voor deze misschien simpele vragen, maar het is nu eenmaal mijn eerste zelfbouwPC ;)
Beter kan je volgende keer iemand een PM sture ;).
Het maakt niet uit of je de fans op de voeding of op het mobo aansluit, ze draaien (dacht ik) even hard. Als je de ruimte hebt zou ik het op de voeding doen, dan draaien ze iig op max snelheid. Op http://www.ikbenstil.nl kan je converters kopen voor je fans/voeding.

Ik zet altijd eerst de cpu er in, beetje artic silver er op, dan de koeler en dan in de kast plaatsen. Op deze manier kan je nog overal goed bij om wat aan te schroeven. Wat bij sommige koelers wel nodig is... succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1) Zijn het geen tri-cool fans met zon schakelaartje? Die kunnen alleen aan de voeding dacht ik.
2) Ik hanteer altijd eerst alles op je moederbord, dus cpu + koeler en geheugen en dan pas in je kast. Wel eerst ff meten welke afstands busjes je moet plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iomega
Bedankt voor jullie hulp. Alles is ondertussen geïnstalleerd en werkt 8)

Nu alleen nog OS installeren.

Enkele bedenkingen:

- Er is nogal weinig plaats voor de voeding (die onderaan zit in de Antec kast) omdat de fan er zo dicht tegenaan zit. Later een voedingskabel toevoegen is niet mogelijk zonder de hele voeding er weer uit te halen. Niet zo handig. Antec zou er beter aan gedaan hebben de fan verschuifbaar te maken, zodat je deze even naar achter kunt schuiven om aan de voeding te kunnen.

- Een nadeel aan de Vendetta cpu-koeler vind ik het push pin systeem. Ook dat is prutswerk. De volgende keer kies ik voor een systeem met schroeven.

- Uiteindelijk vind ik de kast toch niet zo stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Het push-pin systeem is standaard op socket LGA775. Ergens hier op GoT staat hoe je ze zelf kan vervangen voor schroeven.

De fans van je kast kunnen makkelijk op LOW. Dat scheelt behoorlijk in de geluidsproductie en de koeling is bij mij (E8400@3,6GHz, Infinity) ruim voldoende. Zet de kast ook niet op je bureau naast je neer maar lekker op de grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iomega
Edmin schreef op vrijdag 10 oktober 2008 @ 13:30:
Het push-pin systeem is standaard op socket LGA775. Ergens hier op GoT staat hoe je ze zelf kan vervangen voor schroeven.

De fans van je kast kunnen makkelijk op LOW. Dat scheelt behoorlijk in de geluidsproductie en de koeling is bij mij (E8400@3,6GHz, Infinity) ruim voldoende. Zet de kast ook niet op je bureau naast je neer maar lekker op de grond.
De fans staan al op low hoor. De kast komt uiteindelijk inderdaad (bijna) op de grond (onder mijn bureau). Ik bedoelde gewoon, het is aanvaardbaar maar zeker niet fluisterstil bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ik hoop ook niet dat je dat verwachtte met een dergelijke videokaart n je systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iomega
Edmin schreef op vrijdag 10 oktober 2008 @ 16:04:
Ik hoop ook niet dat je dat verwachtte met een dergelijke videokaart n je systeem?
Mja, de kaart maakt misschien wel wat leven (en behoorlijk wat warmte), maar dat is het wel waard hé. Wat een beest van een graka zeg ;)

Maar toch, ik denk dat wat je kan horen uit de kast toch voornamelijk de fans zijn van de kast zelf. De processorkoeler is echt stil.

Allemaal no big deal natuurlijk, het blijft een schitterend systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Die Tri Cool fans zijn prima dingen, maar als je ze stiller wilt zou je eens kunnen kijken naar andere types. Let wel, dan leg je nog eens een eurootje of 20 per stuk neer voor Noctua's. Bijkomend voordeel is dan dat je ze op een fancontroller aan kunt sluiten voor de beste afstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eli3l
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-05 03:09
Verwijderd schreef op woensdag 24 september 2008 @ 15:44:

OCZ EliteXstream 800W heb ik ook gehad. Wat een onding is dat zeg. Die kon binnen een week RMA. Starte willekeurig op en ging zomaar uit. Heb hem geruild voor een Zalman ZM850 met heatpipe. Super stil en voldoende power. Kijk anders even op jonnyguru.com voor zeer veel goede PSU reviews (van mensen met verstand en goede apparatuur, geen multimeter dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt je overigens afvragen in hoeverre een 5.1 headset werkelijk nut heeft tov een goede stereo headset/headphone in dezelfde prijsklasse:

http://www.behardware.com...ets-comparative-test.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eli3l
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-05 03:09
Verwijderd schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 01:15:
Je kunt je overigens afvragen in hoeverre een 5.1 headset werkelijk nut heeft tov een goede stereo headset/headphone in dezelfde prijsklasse:

http://www.behardware.com...ets-comparative-test.html
Helemaal met je eens inderdaad. Geluidskwaliteit van die 5.1 headsets zijn inferieur aan een goede stereo headset voor die prijs. Met de X-Fi geluidskaart heb je een optie voor surround headset geluid die je kan gebruiken met een stereo headset die veel mooier geluid geeft en in veel gevallen een betere positionering geeft. Niet te vergeten dat stereo headsets van goede kwaliteit mooiere, helderdere en vollere klanken/tonen produceert.

Dus weg met die headset en in met een mooie stereo headset! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog een vraagje betreft de Asus P5Q Deluxe...
Bestaat de kans om dit moederbord later nog te combineren met een sterke graka, of kies je nu best voor een crossfire opstelling met 2 grakaarten?
De bedoeling is om toch een tijdje mee te kunnen met de games(daarom niet de nieuwste) zonder elke 2, 3 jaar een nieuw systeem te kopen..
Ik heb gekozen voor een Intel Core 2 Quad Q9550 met een 64-bit systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Zolang de graka's op PCIe 2.0 uit de voeten kunnen kan je (volgend jaar of over twee jaar) de oude kaart prima vervangen voor een nieuwere.
Pagina: 1 2 Laatste