Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10-09 22:22

Ethirty

Who...me?

Topicstarter

Het fotoboeken en tijdschriften topic

Index
Inleiding
Boeken per onderwerpTijdschriften
Schrijvers
Winkels
Oude topics

Inleiding
Dit topic moet een verzamelplaats worden voor iedereen die een interessant boek zoekt of heeft gezien/gekocht.

Omdat het een onmogelijke opgave is om álle boeken te verzamelen, stel ik voor om het te beperken tot boeken die leerzaam zijn en de echte must-haves voor de fanatieke hobbyist/pro. Wordt er bijvoorbeeld duidelijk uitgelegd hoe de foto tot stand is gekomen of wat de instellingen van de camera waren?

Als je een boek in bezit hebt en wilt de titel met anderen delen, geef dan zoveel mogelijk informatie (wellicht een korte review) en vermeld waar mogelijk dan ook het ISBN(13) nummer. Zo wordt het voor anderen ook makkelijk het juiste boek in de winkel terug te vinden. Je zou ook kunnen vermelden waarom juist dat betreffende boek voor jou toegevoegde waarde heeft.

Zodra een beetje duidelijk wordt wat met wat voor informatie jullie komen zal ik de indeling van dit starttopic bijsturen om het zo overzichtelijk mogelijk te houden.

Wat regeltjes om dit topic - net als alle andere topics - nuttig en leuk te houden:
  • Dit is geen discussie-topic, het is ook niet nodig iemands keuze voor een bepaald boek af te kraken. Wel wordt het gewaardeerd als je met een beter boek voor een bepaalde categorie komt, maar beargumenteer waarom jij het beter vindt.
  • Ga niet off-topic, er mogen best kort berichtjes geplaatst worden over een bepaald boek, maar houdt het binnen de perken.
  • Boeken met voldoende waardevolle informatie zullen worden opgenomen in het starttopic.
  • Genoemde prijzen in dit topic zijn richtprijzen. In het starttopic zullen indicatief alleen afgeronde prijzen worden opgenomen. Check bij je favoriete (online) winkel naar de actuele prijs.
Ik fotografeer zelf nog niet zo lang en heb nog weinig boeken hierover in de kast, dus inhoudelijk is de startpost wellicht nog wat mager. Maar ik heb goede hoop dat dit snel zal veranderen. Dit topic is tot stand gekomen dankzij dit topic, waarvoor dank aan RoyPieters.

Boeken per onderwerp
Hieronder vind je alfabetisch gesorteerd per onderwerp een opsomming met goede of interessante boeken, waar aanwezig aangevuld met extra informatie.

Architectuur
Basis technieken
Fotograferen met een digitale spiegelreflex (2e editie)
Horlings, JeroenISBN:9789043014694Prijs:€20
Fotografie
Freeman, JohnISBN:9789059201811Prijs:€-
Belichting
Jeff Smith's Lighting for Outdoor & Location Portrait Photography
Smith, JeffISBN:9781584282099Prijs:€-
Boek gaat vooral over welke belichting je op locatie en buiten moet gebruiken. Staan veel nuttige tips in, alsmede veel foto's met uitleg hoe ze zijn gemaakt. Boek is geschikt voor iedereen, niet teveel technische engelse termen.
Light
Hunter, Fil; Biver, Steven; Fuqua, PaulISBN:-Prijs:€-
Lighting Cookbook For Fashion And Beauty
Bidner, Jenny; Bean, EricISBN:9780817442316Prijs:€-
In dit boek staan veel foto's, met zeer diverse lichtsituaties. Bijna elke foto heeft een lichtschema, en uitleg hoe je die foto kan maken. Handig voor de beginnende fotograaf om te leren hoe je mooie lichtsituaties kan krijgen.
Master Lighting Guide For Portrait Photographers
Grey, ChristopherISBN:-Prijs:€-
Softbox Lighting Techniques
Dantzig, StevenISBN:9781584282020Prijs:€-
In dit boek vindt je onzettend veel voorbeelden hoe je het beste met softboxen een mooie lichtsituatie kan krijgen. Zeer veel foto's, wederom met uitleg. Ook niet al te technisch geschreven, en zeer leerzaam.
The Studio Photographer's Lighting Bible
Taylor-Haw, CalveyISBN:9782940378234Prijs:€-
Behoorlijk dik boek vol met foto's en lichtschema's, alsmede hoe de fotograaf het beste met de apparatuur om kan gaan. Ook zeer nuttig voor beginnende portret en mode fotografen.
Bewerking
Het photoshop CS3 boek voor digitale fotografen
Kelby, ScottISBN:9789043014731Prijs:€40
In dit boek onthult Scott Kelby, de best verkopende Photoshop-auteur van dit moment, de nieuwste, belangrijkste en spannendste Photoshop CS3-technieken voor digitale fotografen. Scott leert je in eenvoudige stappen de technieken kennen die professionele digitale fotografen gebruiken en vertelt je heel duidelijk wanneer je welke instellingen moet gebruiken en waarom.
RAW
Elzinga, JohanISBN:9789043012621Prijs:€-
Landschappen
Macro
Materiaal
De onmisbare gids
Easy computingISBN:-Prijs:€-
Een uitgebreide handleiding van vrijwel elke populaire dSLR.
Natuur en wild
Portret
99 Portrait Photo Ideas
Williams, AnnabelISBN:9781906245016Prijs:€-
Een simpel boek, goed leesbaar voor iedereen. Annable geeft (zoals de titel al zegt) 99 ideen voor leuke portret foto's. Zowel voor binnen en buiten. Veel tips voorzien van mooie kleurenfoto's, en goede en vooral simpele uitleg.
Posing Techniques for Photographing Model Portfolios
Pegram, BillyISBN:9781584282204Prijs:€-
Zeer veel uitleg hoe je het beste foto's kan maken van modellen voor hun en je eigen portfolio. Staat vol met foto's, waarvan uitgelegd wordt wat mooi is en wat je beter niet kan doen. Erg mooie poses staan erin om te gebruiken.
The Best of Portrait Photography
Hurter, BillISBN:9781584282235Prijs:€-
Tips van 40 verschillende bekende fotografen over hun typerende lichtsituaties, geeft veel inzicht in hoe bekende fotografen werken en hoe je zelf tot een gelijkend resultaat kan komen.
Zwart-wit

Tijdschriften
Aperture (us)
Camera magazine (nl)
De fotograaf (nl)
Digital Camera (uk)
Digital Photo Pro (us)
F+D (nl)
Foto Magazin (de)
Foto Video Digitaal (nl)
Practical photography (uk)
P/F (Professionele fotografie) (nl)
Zoom (nl)

Schrijvers
John Freeman

Winkels
Rechstreekse links naar de juiste afdeling van jullie favoriete online-shops
Amazon
BOL.com
National Geographic

Oude topics
Boeken over (digitale) fotografie (2006)
Welk boek om al doende te leren? (2007)

[ Voor 53% gewijzigd door Ethirty op 25-08-2008 11:47 ]

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Topicstarter
reservering

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenzelle
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-09 09:23
Ik zal binnenkort eens wat boeken en reviews plaatsen van de 20 boeken die ik heb.

Voornamelijk van Amherst Media, een amerikaanse uitgever gericht puur op fotografieboeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Mooi initiatief :). Ik heb hier nog een camera magazine liggen behorende bij www.cameranet.nl. 1 aflevering (nr 116) gekocht, was wel leuk om te lezen, maar ik vond ze vrij mild in de reviews (D60, 450D E-420) die ze deden. Niet dat er per se iets afgebrand moet worden, maar het kon wat kritischer naar mijn smaak

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik heb ook een aantal goede en interessante boeken (vooral Engels).

Zal morgen eens de titels met kleine reviews plaatsen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parle85
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-08-2023
Zelf ben ik al tijden op zoek naar een goed tijdschrift over fotografie.

De stijl en inhoud zoals Zoom of Fotovideo digitaal schrijft kan ik zelf weinig mee. Weinig leerzame dingen voor een gevorderde beginner.

F+D geprobeerd, vind ik persoonlijk inhoudelijk beter dan bovenstaande twee.
Verder zijn er nog blaadjes zoals 'camera' waarvan het lettertype op de voorpagina me al niet aanstaat en uit principe niet open slaat (beetje comic sans ms idee).

Laatst een 'de fotograaf' geleend van Rzor, fototechnisch al stukken beter. Bevat veel informatie over de professionele fotograaf, waar het blad ook voor bedoeld is (tot aan bijvoorbeeld juridisch aan toe).
Kosten: ca. 8 euro (maandelijkse uitgave als ik me niet vergis).

Het laatste blad dat ik geprobeerd heb is P|f (Professionele fotografie), heeft iets weg van de fotograaf. Iets minder neveninformatie en fototechnisch veel meer uitleg. Reviews over bijvoorbeeld technische camera's of vergelijking met high-end kleinbeeld digitale reflexen.
Kosten: 9,75 euro, 8x per jaar.

Het is lastig om een blad goed te reviewen, zeker omdat je zelf ook continu groeit in fotografie. Er is veel voor de beginnende fotograaf in mijn ogen, evenals voor professionals. Maar weinig voor degene die daar tussen zweven en het als intensieve hobby doen. Graag kijk ik zelf naar werk van anderen, dus wellicht zijn boeken nog wel geschikter dan een tijdschrift.

5D III | 1D II | 17-40 | 24-70 | 35 | 85 | 70-200 | parlevlietfotografie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06:49

Markie

Voorheen BBE

Bewerking:
Titel: RAW auteur: Elzenga, J. Prijs: ca. E19,95
Info: http://www.nl.bol.com/is-...=description&Section=BOOK
Laatste druk (ook voor CS3): http://www.nl.bol.com/is-...004004996987&Section=BOOK

Het boek beschrijft in heel duidelijke stappen hoe je met RAW om moet gaan. Diverse conversieprogramma's worden uitgelegd.

[ Voor 13% gewijzigd door Markie op 13-08-2008 07:38 ]

[PRIMA FOCUS ] | [ flickr]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik vind zelf Practical Photography een fijn blad.
Het is niet het goedkoopste(gemiddeld €10) maar er staan goede tutorials in met interessante technieken, zowel voor het maken van de foto als voor het nabewerken van de foto.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gratis_vodka
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-09 12:51

gratis_vodka

If you love it - shoot it!

Titel: The moment it clicks
Auteur: Joe McNally
verkrijgbaar bij o.a. Amazon en Bol.com

Een erg leuk boek welke ingaat op het werk van de Amerikaanse fotograaf Joe McNally. Hij beschrijft hoe hij diverse opdrachten heeft uitgevoerd en gaat daarbij in op verschillende manieren van belichting (hij werkt met verschillende methoden, van bestaand licht en kleine reportage fliters tot grote studio setups) en legt uit hoe hij de foto's heeft gemaakt. Daarnaast ook veel anekdotes over de verschillende dingen die hij heeft meegemaakt in zijn professionele leven, waardoor het boek ook erg prettig leest. Kortom, nuttig, inspirerend en ook zeker prima te lezen op het strand :)

Op de blog van The Strobist wordt dit als 1 van de beste boeken op dit gebied genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenzelle
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-09 09:23
Hier een aantal boeken die ik heb gekocht afgelopen tijd, welke zeer leerzaam zijn. Ik maak vooral portret en fashion foto's, dus daar zijn die boeken ook allemaal op gericht.

Ze zijn allemaal te koop bij Bol.com , en de betere boekhandel.

Jeff Smith's Lighting for Outdoor & Location Portrait Photography
Auteur: Jeff Smith
ISBN10: 1584282096 / ISBN13: 9781584282099

Boek gaat vooral over welke belichting je op locatie en buiten moet gebruiken. Staan veel nuttige tips in, alsmede veel foto's met uitleg hoe ze zijn gemaakt. Boek is geschikt voor iedereen, niet teveel technische engelse termen.

Afbeeldingslocatie: http://cdn.overstock.com/images/products/muze/books/1584282096.jpg

Softbox Lighting Techniques
Auteur: Stephen A. Dantzig
ISBN10: 1584282029 / ISBN13: 9781584282020

In dit boek vindt je onzettend veel voorbeelden hoe je het beste met softboxen een mooie lichtsituatie kan krijgen. Zeer veel foto's, wederom met uitleg. Ook niet al te technisch geschreven, en zeer leerzaam.

Afbeeldingslocatie: http://ec2.images-amazon.com/images/I/41wE6r3WHfL._SL500_AA240_.jpg

Lighting Cookbook For Fashion And Beauty
Auteur: Jenni Bidner & Eric Bean
ISBN10: 0817442316 / ISBN13: 9780817442316

In dit boek staan veel foto's, met zeer diverse lichtsituaties. Bijna elke foto heeft een lichtschema, en uitleg hoe je die foto kan maken. Handig voor de beginnende fotograaf om te leren hoe je mooie lichtsituaties kan krijgen.

Afbeeldingslocatie: http://ecx.images-amazon.com/images/I/51xdiis29KL._SL500_AA240_.jpg

The Studio Photographer's Lighting Bible
Auteur: Calvey Taylor-Haw
ISBN10: 2940378231 / ISBN13: 9782940378234

Behoorlijk dik boek vol met foto's en lichtschema's, alsmede hoe de fotograaf het beste met de apparatuur om kan gaan. Ook zeer nuttig voor beginnende portret en mode fotografen.

Afbeeldingslocatie: http://ak.buy.com/db_assets/prod_lrg_images/383/204194383.jpg

The Best of Portrait Photography
Auteur: Bill Hurter
ISBN10: 1584282231 / ISBN13: 9781584282235

Tips van 40 verschillende bekende fotografen over hun typerende lichtsituaties, geeft veel inzicht in hoe bekende fotografen werken en hoe je zelf tot een gelijkend resultaat kan komen.

Afbeeldingslocatie: http://www.prweb.com/prfiles/2008/04/14/158832/9781584282235smaller.jpg

Posing Techniques for Photographing Model Portfolios
Auteur: Billy Pegram
ISBN10: 1584282207 / ISBN13: 9781584282204

Zeer veel uitleg hoe je het beste foto's kan maken van modellen voor hun en je eigen portfolio. Staat vol met foto's, waarvan uitgelegd wordt wat mooi is en wat je beter niet kan doen. Erg mooie poses staan erin om te gebruiken.

Afbeeldingslocatie: http://ecx.images-amazon.com/images/I/41vQ0Ln-c5L._SL500_AA240_.jpg

99 Portrait Photo Ideas
Auteur: Annabel Williams
ISBN10: 1906245010 / ISBN13: 9781906245016

Er simpel boek, goed leesbaar voor iedereen. Annable geeft (zoals de titel al zegt) 99 ideen voor leuke portret foto's. Zowel voor binnen en buiten. Veel tips voorzien van mooie kleurenfoto's, en goede en vooral simpele uitleg.

Afbeeldingslocatie: http://ecx.images-amazon.com/images/I/511ttjDoZJL._SL500_AA240_.jpg

Voor zover deel 1 :+

[ Voor 9% gewijzigd door jeroenzelle op 13-08-2008 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank|A
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-01-2013
Als je amateur fotograaf bent, met gemiddelde kennis. Welk boek zou ik dan als eerste moeten kopen als ik meer portret en mode fotografie wil gaan doen, vooral op locatie. Dingen die ik graag wil leren zijn belichting, maar ook het sturen van modellen. Zie mijn website voor een id van wat ik kan :P
www.fbfotografie.nl

Pentax k10d - Blog - Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-05 07:44
Voor portret(techniek) http://www.montezucker.com/content.html?page=2 kun je daar kijken :)
En 1 post boven je staan genoeg portret/mode boeken ;)

Posing Techniques for Photographing Model Portfolios is een aanrader :)

en vervolgens kun je inspiratie opdoen bij de volgende fotografen (google)
Christa Renee
Richard Bakker
Tycho Merijn
Nicoline Patricia
Gustavo Marx
Klodjana Dervishi(photoblog)
Merlijn Doomernik

Make-upartists:
Audrey Bodilis
Madilon Bos

enzovoorts :P

[ Voor 80% gewijzigd door Timo op 13-08-2008 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:06

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Frank|A schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 12:40:
Als je amateur fotograaf bent, met gemiddelde kennis. Welk boek zou ik dan als eerste moeten kopen als ik meer portret en mode fotografie wil gaan doen, vooral op locatie. Dingen die ik graag wil leren zijn belichting, maar ook het sturen van modellen. Zie mijn website voor een id van wat ik kan :P
www.fbfotografie.nl
John Freeman is wel goed met zijn boeken. Niet geniaal, maar het benadrukt even de dingen die belangrijk zijn en geeft je weer bewustzijn ervan.
Hij heeft veel boeken, ook over licht e.d.

edit: topic titel dekt nog niet helemaal de lading correct, omdat je ook tijdschriften e.d. erbij wil betrekken (heb het er over gehad met de TS via dm).
Ben aan het nadenken over een betere titel die wel alle nuttige naslagwerken dekt:
-Fotografie naslagwerken- ?

[ Voor 17% gewijzigd door Nomad op 13-08-2008 12:57 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-09 19:03
Mag ik 1 écht goed boek aanraden, best of national geographic, gezichten van de wereld. Leer je in mijn ogen ettelijke malen meer van dan al die techniek boeken :)

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

simon schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 12:54:
Mag ik 1 écht goed boek aanraden, best of national geographic, gezichten van de wereld. Leer je in mijn ogen ettelijke malen meer van dan al die techniek boeken :)
zit ook in mijn boekenkast, erg fijn boek.
Het laat de kant van moment/compositie/emotie zien en eigenlijk weinig/niets van techniek. Precies zoals het hoort eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Laatst online: 06:50
Ik heb er net dit weekend twee besteld:

Understanding Exposure
Understanding Shutter Speed

Hopelijk krijg ik ze morgen ofzo binnen, ben erg benieuwd! Ze zouden niet al té technisch moeten zijn en veel mensen op andere fora raden die boeken aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank|A
  • Laatst online: 16-01-2013
Ik ben niet echt een lezer, maar toch ook maar twee boeken besteld

Voor mijn product fotografie, meerdere malen aangeraden, ook door 'strobist' David Hobby:

Light
Fil Hunter, Steven Biver & Paul Fuqua

En deze word ook meerdere malen genoemt..

Master Lighting Guide For Portrait Photographers
Christopher Grey

Ik zal een review maken als ze binnen en gelezen zijn.

Pentax k10d - Blog - Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gratis_vodka

gratis_vodka

wat handig is bij Amazon.co.uk: behalve daar de volle mep betalen kun je ook used en new kiezen; ik koop via dat kanaal regelmatig tegen een hele leuke prijs fotografie boeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BakkerBolletje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 24-04 02:37
Denk zelf ook dat engels talig het handigste is, mede doordat je alles makkelijk terug kan vinden op het internet.

Plus dat de meeste mensen ook hun software in het engels hebben

Heb zelf net Raw besteld zal zeker er over berichten of het wat is :)

Canon 450D + 18-55mm IS Kitlens || Slingshot 100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:20

Zeror

Ik Henk 'm!

simon schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 12:54:
Ook als net startende fotograaf of juist als net startende fotograaf?

Want ik heb dus pas een Nikon D70 voor mezelf en moet nog enorm veel leren namelijk. Fotocursus staat al op de planning, maar een (paar) goed boek(en) kan sowieso geen kwaad om te hebben om verder in het vak te leren.

Link @ Bol.com van Best of National Geographic Gezichten van de wereld

[ Voor 17% gewijzigd door Zeror op 13-08-2008 19:52 ]

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zerora#21213 :: Twitch: ZERORAh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwartjuh
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 12:54
Ik heb Posing Techniques net besteld :) ik wil meer weten van portret-fotografie, dus dat komt mooi uit :D

-[ Het Kwartjuh Valt... ]-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Topicstarter
Ik ben wat aan het stoeien geslagen met een handige indeling voor de start-topic, zonder dat ik hier straks een hele database via ubb-code moet gaan aanleggen. Maar dat valt nog tegen. 8)7
Weet ook niet of ik het ga redden om alle boeken die jullie noemen op te nemen, maar dan wordt de vraag welke wel en welke niet. In principe is alles natuurlijk ook gewoon in het topic zelf terug te vinden, maar een centrale lijst is ook wel handig.

Feedback over indeling of opmaak is welkom, ook de negatieve ;)

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trasos
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik kopieer even m`n post uit het topic waar dit topic uit voort vloeide. Ter aanvulling:

Prijs bij bol.com: €39,95
ISBN: 9789043014731
Marketingpraatje voor in het overzicht:
In dit boek onthult Scott Kelby, de best verkopende Photoshop-auteur van dit moment, de nieuwste, belangrijkste en spannendste Photoshop CS3-technieken voor digitale fotografen.
Scott leert je in eenvoudige stappen de technieken kennen die professionele digitale fotografen gebruiken en vertelt je heel duidelijk wanneer je welke instellingen moet gebruiken en waarom.
Aangezien ik zelf niet zo`n ster ben met photoshop en het programma ook niet echt uitnodigd om even te gaan spelen zonder te verdwalen heb ik van de week 'Het photoshop CS3 boek voor digitale fotografen' van Scott Kelby gekocht. Leest wel fijn weg, als je het geleuter van hemzelf weg laat. Daarnaast worden ook echt de interessante dingen helder en duidelijk uitgelegd. Goede aankoop!

[ Voor 28% gewijzigd door Trasos op 13-08-2008 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Rakkerzero schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 19:51:
[...]

Ook als net startende fotograaf of juist als net startende fotograaf?

Want ik heb dus pas een Nikon D70 voor mezelf en moet nog enorm veel leren namelijk. Fotocursus staat al op de planning, maar een (paar) goed boek(en) kan sowieso geen kwaad om te hebben om verder in het vak te leren.

Link @ Bol.com van Best of National Geographic Gezichten van de wereld
voor elk type fotograaf, techniek leer je wel, dit zijn dingen waar je feeling voor moet ontwikkelen.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

is het een idee om ook zo'n topic te maken over boeken van fotografen zelf? Ik heb niet veel met die techniekboeken, maar des te meer met mooi uitziende foto(verzamel)werken. En daar kan je ook veel van leren!

• Zeror
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:20

Zeror

Ik Henk 'm!

Verwijderd schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 21:32:
is het een idee om ook zo'n topic te maken over boeken van fotografen zelf? Ik heb niet veel met die techniekboeken, maar des te meer met mooi uitziende foto(verzamel)werken. En daar kan je ook veel van leren!
Twee paragrafen aanmaken in de TS is misschien handiger. 1 voor de technische en basis boeken etc.. en eentje voor de boeken van fotografen zelf.

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zerora#21213 :: Twitch: ZERORAh

• ThomasW
  • Laatst online: 28-08 19:02
In dat geval:

Dutch Music; Nederlandse muzikanten gefotografeerd door Kees Tabak
Auteur: W Spijkers & Kees Tabak
ISBN10: 9058973786

Verwijderd

Rakkerzero schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 00:22:
[...]

Twee paragrafen aanmaken in de TS is misschien handiger. 1 voor de technische en basis boeken etc.. en eentje voor de boeken van fotografen zelf.
goed idee.

Ik weet er zoiezo nog een:

"Photography, a cultural history" van Mary Warner Marien is een heel dik (engels) boek over fotografie, en de geschiedenis ervan. Met veel mooi grote kleurenfoto's, erg leuk als je geinteresseerd bent in hoe het allemaal is ontstaan, verschillende stromingen, enz. Is bij ons op school lesstof.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Topicstarter
Ik vind het een leuk initiatief om ook andere boeken te gaan vermelden, maar ik had al aangegeven dat ik niet echt de behoefte heb om een hele database met 100'en boeken in de startpost te gaan aanleggen. Dat is niet bij te houden! Vandaar dat ik me in dit topic wilde focussen op boeken waaruit je wat kan leren doordat er uitgelegd wordt hoe iets tot stand is gekomen. En of dat nu basistechnieken of gevorderde belichtingstechnieken zijn is mij om het even.

Ik vind het ook leuk om door verzamelwerken heen te bladeren en daarmee inspiratie op te doen, maar dat gaat mijn doel van dit topic voorbij. Dan kan ik ook wel alle websites en fora gaan vermelden waar je inspiratie op kan doen.

#team_UTC+1

• gratis_vodka

gratis_vodka

wat nuttige tijdschriften op een wat hoger niveau betreft; er zijn enkele Amerikaanse tijdschriften zoals Digital Photo Pro magazine welke met de huidige dollarkoers erg goedkoop zijn in aanschaf abonnement; ik heb een tijdlang een abo gehad op DPP, maar recent voor 55 dollar een jaarabo (12 nummers) op Rangefinder magazine, even kijken hoe dat bevalt.

• maikel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:17
Ik heb zelf 'Digitale Fotografie' van Scott Kelby liggen. Het boek gaat voornamelijk over welke instellingen je "het best" kunt gebruiken in allerlei situaties, staat vol met handige tips en is vooral erg leuk geschreven.

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Nu online
Voor bewerking is 'Het photoshop CS3 boek voor digitale fotografen' inderdaad een goede. Leuke schrijfstijl (met humor) en duidelijke voorbeelden.

Voor fotografieboeken zou ik me niet doodstaren op techniekboeken, zoals Simon terecht opmerkt.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Topicstarter
Herrick schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 15:00:
Voor fotografieboeken zou ik me niet doodstaren op techniekboeken, zoals Simon terecht opmerkt.
Natuurlijk niet, inspiratie opdoen van het werk van anderen is an sich niks mis. De theorie van een boek kan ook nooit het oefenen in de praktijk vervangen.

Maar als je iets nieuws wil leren heb je een aantal opties: je start je browser en je Googled je suf, of je koopt een boek, gaat lekker in de tuin zitten en leest je op je gemak in. Om vervolgens met de camera op pad te gaan...

Dit topic is dus vooral een poging om de 2e categorie mensen op weg te helpen, die wel graag met een theorieboek op schoot zitten. En als ze dan daarbij boeken geadviseerd krijgen door anderen die er ook wat aan hadden, dan weet je dat je het boek niet voor niks koopt ;)

There's more then one way to reach your goals.

#team_UTC+1

• BakkerBolletje
Heeft er iemand ervaring met zoom.nl?

• simon
Das toch geen boek Roy...

|>

• Trasos
  • Niet online
Wel een tijdschrift, is ook een soort boek(je). ;)

Alhoewel ik er vanuit ga dat ie de site bedoeld.

• simon
Als je 't over het magazine hebt, dat suckt, jaar gratis opgeabonneerd geweest (fok wedstrijd gewonnen), en er stond met enige regelmaat gewoon pure poep in...

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BakkerBolletje
Had het idd over het tijdschrift :)
Gisteren bij de tandarts gelezen en stonden wel leuke artikels in, maar op 1 uitgave kan je dat moeilijk beoordelen.

Welk tijdschrift geeft wel meerwaarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Volgens mij is dat amerikaanse blad 'Aperture' wel interessant :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RoyPieters schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 19:14:
Heeft er iemand ervaring met zoom.nl?
ja, ik heb een abo, best leuk maar niet heel technisch ofzo.

edit: De gallery is al JAREN traag, en de comments op de foto's vaak erg matig. De dvd's bij het blad zijn wel aardig. Wat ik het meest waardeer zijn de vergelijkingen en tests per toestel. Die zijn goed, grondig en objectief!

@ Ethirty: Ik vind het veel leuker om zelf te zoeken naar een soortgelijk resultaat dan alles in hapklare brokken voorgekauwd te krijgen. Maar ja, dat ben ik. Je mist nogal veel als je alleen op techniekboeken let, hoor!

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2008 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:35

Zoefff

❤ 

Nog een kleine titelfix om de lading wat meer te dekken.

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Topicstarter
@Sophietje: ik beweer toch ook nergens dat de ene manier beter is dan de andere manier, iedereen wil op een andere manier zijn kennis verbreden/verdiepen en dit is slechts een van de manieren. Daarmee is het nog niet dé manier ;)

Zal dit weekend de startpost eens bij gaan werken. Ben er nog niet helemaal happy mee.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ethirty schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 14:13:
@Sophietje: ik beweer toch ook nergens dat de ene manier beter is dan de andere manier, iedereen wil op een andere manier zijn kennis verbreden/verdiepen en dit is slechts een van de manieren. Daarmee is het nog niet dé manier ;)

Zal dit weekend de startpost eens bij gaan werken. Ben er nog niet helemaal happy mee.
Nee, daarom moet je ook proberen om het niet op één manier te doen. Zo zaligmakend zijn technische boeken nou ook weer niet. Wat is er mis met de fotoboeken van de fotografen zelf? Of gewoon een lijst met links van hun sites?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
P|F is imho enige tijdschrift in NL met meerwaarde op dit vlak :)

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeismicCharge
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09 16:31
Verder zijn er nog blaadjes zoals 'camera' waarvan het lettertype op de voorpagina me al niet aanstaat en uit principe niet open slaat (beetje comic sans ms idee).
Ja, vreselijk die kinderachtige letters van dat blad! Waarom vertelt niemand die uitgever dat die knullige typografie hoort bij een kindertijdschrift? Nou ja, ik heb het ook niet verteld. Stond een keer op het punt om te mailen dat er werkelijk in ieder artikel minstens een spelfout stond, die met een normale spellchecker al voorkomen zou zijn. Jammer, dat haalt een blad zo naar beneden, terwijl het inhoudelijk erg interessant is allemaal.

Ik koop te vaak losse fototijdschriften, maar dan ben ik toch weer teleurgesteld. Ze noemen al hun artikelen 'masterclass' en 'voor gevorderden', maar dat zijn ze zeker niet. Zoom is leuk voor de échte beginner, maar qua leerzaamheid herhalen ze zichzelf steeds binnen een half jaar. 'Fotograaf' en 'P|f' bieden meer.

Wat de boeken betreft:
'Learn to see creatively' en 'Understanding exposure', beide van Bryan Peterson. Mooie prenten, duidelijke tekst over het hoe en waarom en bij alle foto's de gebruikte instellingen. Ik heb ook 'Licht en belichting' van Michael Freeman. Scott Kelby is ook prima, ik mag die droge tussendoorhumor van hem wel. :-)

[ Voor 26% gewijzigd door SeismicCharge op 15-08-2008 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trasos
  • Niet online
Ik haal bij de Bruna op het station ook wel eens 'Digital Camera'. Staan meestal wel aardige tutorial-achtige dingen in enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwartjuh
  • Laatst online: 25-08 12:54
Ik heb Posing Techniques binnen! Ik moet toch echt Nomad en Simon tegenspreken wat betreft techniekboeken: De auteur geeft prachtige voorbeelden, en verteld vervolgens waaróm die hand zo ligt en die schouders zo staan. daarna geeft hij vaak voorbeelden van hoe het NIET moet.

Je kan leuk plaatjes kijken, maar dat wil nog niet zeggen dat je snapt waarom de plaat werkt :)

het is ZEKER een aanrader voor de gevorderde amateur :)

-[ Het Kwartjuh Valt... ]-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Ik ben nu een aantal dagen 'Understanding Exposure' aan het lezen, en ik moet zeggen het is 'n zeer handig boek! Hij legt mooi uit hoe je bepaalde dingen moet fotograferen, en waarom je bepaalde settings moet gebruiken. Voor die €17,- zeker 'n aanrader!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Kwartjuh schreef op zaterdag 23 augustus 2008 @ 09:10:
Ik heb Posing Techniques binnen! Ik moet toch echt Nomad en Simon tegenspreken wat betreft techniekboeken: De auteur geeft prachtige voorbeelden, en verteld vervolgens waaróm die hand zo ligt en die schouders zo staan. daarna geeft hij vaak voorbeelden van hoe het NIET moet.

Je kan leuk plaatjes kijken, maar dat wil nog niet zeggen dat je snapt waarom de plaat werkt :)

het is ZEKER een aanrader voor de gevorderde amateur :)
tsja, misschien voor jou, maar ik zie geen heil in techniek boeken, als jij een boek koopt van een goede modefotograaf en er goed analytisch naar kan kijken. Tuurlijk zijn die boeken echt handig, maar dat analytisch kijken is belangrijker (imho)...

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-09 20:57
Voor technisch goede bladen ben je toch aangewezend om het buitenlandse aanbod.

Het Duitse Foto magazin is erg goed en gedetailleerd. Bij het testen van zowel SLR lenzen als compactcamera's testen ze MTF waardes, contrast ruis ed en drukken dat kwantitatief uit. Ben me er nooit bewust van geweest dat twee camera's met dezelfde specs bijna 50% kunnen afwijken als het om resolutie gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trasos
  • Niet online
simon schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 10:45:
[...]

tsja, misschien voor jou, maar ik zie geen heil in techniek boeken, als jij een boek koopt van een goede modefotograaf en er goed analytisch naar kan kijken. Tuurlijk zijn die boeken echt handig, maar dat analytisch kijken is belangrijker (imho)...
Juist om analytisch te kunnen kijken heb je eerst kennis nodig. Als je de onderdelen waaruit een foto bestaat niet herkent, zul je deze ook nooit zelf bewust kunnen toepassen. Als het eenmaal weet kun je best af met alleen de foto`s zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Witness in our Time - Working Lives of Documentary Photographers door Ken Light
Erg interessant boek (Engelstalig) met veel verhalen over, je raad het al, documentairefotografen. Het is wel erg jammer dat er maar heel weinig foto's in staan, maar de verhalen zijn wel indrukwekkend.

ISBN: 1-56098-923-8

Associated Press - Guide to Photojournalism door Brian Horton
Boek met veel indrukwekkende verhalen maar af en toe ook met technische uitleg en tips. Een aanrader voor iedereen die geïnteresseerd is in de wereld van de fotojournalistiek.

ISBN: 0-07-136387-4

Verder verzamel ik de World Press Photo boeken (heb een stuk of 10 verschillende so far) en Zilveren Camera boeken. Ook kijk ik altijd bij de tweedehands boeken in de Slegte, daar zitten soms echt juweeltjes tussen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Trasos schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 19:25:
[...]

Juist om analytisch te kunnen kijken heb je eerst kennis nodig. Als je de onderdelen waaruit een foto bestaat niet herkent, zul je deze ook nooit zelf bewust kunnen toepassen. Als het eenmaal weet kun je best af met alleen de foto`s zelf.
hmm.. ik denk niet dat een techniek boek je deze analytische kennis leert..

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Topicstarter
Zo, heb weer eens wat tijd vrijgemaakt voor het aanpassen van het starttopic.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

simon schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 10:45:
[...]

Dat is precies wat ik bedoel. Dat is toch ook gewoon veel uitdagender? Als je naar een expositie gaat kijk je toch ook naar hoe dingen gemaakt zijn? Of gaan jullie dan Googelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kissyfur
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06-09 21:10
Hmjah... 't is geen boek, 't is geen tijdschrift, maar was voor mij toch het nuttigste wat ik tot nu toe geleerd heb: de DVD Perfect Exposure van PhotoshopCafe, waarin het Zone-systeem goed uitgelegd wordt.

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
1x per jaar koop ik de snoecks... sommigen vinden 't niks maar ik vind 't wel interessant. Vaak weer voer om verder te gaan zoeken op i-net.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

• The_Big_Easy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-09 17:25
Ik ben eigenlijk op zoek naar een goed boek wat vnl. composities behandeld, het maakt me nog niet zo eens gek veel uit of het nu landschap, portret, macro of architectuur fotografie is. Bij de meeste fotos die ik dusver in test cases heb gepost is de meest vermelde opmerking wel dat de compositie beter kan.

Nu heb ik wel een hoop gezicht op internet, maar gek veel verder dan de 'rule of thirds' en wat andere basis compositie begrippen kan ik nog niet vinden. Wellicht is er een boek over dit onderwerp wat iemand me kan aanraden?

• -Stef-
  • Laatst online: 10-09 12:39

-Stef-

Slainthe!

Ik ben tot voor kort jaren geabonneerd geweest op EOS Magazine. Inderdaad een magazine van Canon dat 4x per jaar verschijnt maar waar ook in elke uitgave "Techniques" in behandeld worden. Absoluut een mooi blad maar ivm andere aandachtsgebieden heb ik deze voor nu (tijdelijke) opgezegd.

En uiteraard is "Understanding Exposure" is must voor iedere beginnende fotograaf en later. Voor het geld hoef je het in elk geval niet te laten.

Yamaha - Chario - MJ Acoustics - Squeezebox - Trends Audio - Beresford

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tim Walker - Pictures $78
Boek van de bekende modefotograaf (Vogue etc). Met: Foto's, schetsen en polaroids.

Te koop op amazon.com (is trouwens ook gewoon in NL te bestellen).

http://www.amazon.com/Tim...oks&qid=1221213555&sr=8-1

Ook te verkrijgen als special edition: $855 en Collectors edition $2250 ;)

• kipfel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-09 21:16
Ik ben nog niet zo'n held in nabewerken, weet iemand misschien een goed boek over lightroom?

Heb zelf deze gevonden:
Adobe Photoshop Lightroom / 2 | Elzenga, J. & Johan W. Elzenga

Iemand hier ervaring mee?

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

kipfel schreef op donderdag 18 september 2008 @ 14:24:
Ik ben nog niet zo'n held in nabewerken, weet iemand misschien een goed boek over lightroom?

Heb zelf deze gevonden:

Hier worden er 7 behandeld: http://www.photoshopsuppo...dobe-lightroom-books.html

Maar de bijgeleverde help schijnt opzich al wel duidelijk te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J3roen
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

J3roen

Intentionally left blank

[toch maar niet hier]

[ Voor 98% gewijzigd door Nomad op 27-10-2008 15:37 . Reden: sorry, geen V&A hier ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04 12:44
kipfel schreef op donderdag 18 september 2008 @ 14:24:

Heb zelf deze gevonden:

Je kunt misschien beter die Lynda tutorials proberen op 't web, die zijn best wel okay, ik weet nu in elk geval behoorlijk hoe Lightroom in elkaar zit. Collections, sets, catalogs, dat moet je allemaal wel weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parle85
Een vrij nieuw blad:

Photo Digitaal. Ze zeggen een blad neer te hebben gezet voor de "enthousiaste amateur én de professionele fotograaf"

Ik ben er positief over, in mijn ogen hebben ze een gat in de markt gedicht. Niet al te vage reportages zoals in de P|f soms voorkomen, maar toch serieus genoeg voor mij.

www.photodigitaalmagazine.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Niet online
Parle85 schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 16:00:
Een vrij nieuw blad:

Photo Digitaal. Ze zeggen een blad neer te hebben gezet voor de "enthousiaste amateur én de professionele fotograaf"

Ik ben er positief over, in mijn ogen hebben ze een gat in de markt gedicht. Niet al te vage reportages zoals in de P|f soms voorkomen, maar toch serieus genoeg voor mij.

www.photodigitaalmagazine.nl
Dit is volgens mij een vertaald Engels blad. Rapportages over "lezers" gaan altijd over britten namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meulugar
  • Laatst online: 13:56

Meulugar

Vanuit het zonnige zuiden![PT]

Exocet schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 16:07:
[...]

Dit is volgens mij een vertaald Engels blad. Rapportages over "lezers" gaan altijd over britten namelijk.
het eerste exemplaar was inderdaad een (slecht) vertaald engels tijdschrift. het 2e heb ik hier liggen maar ben er nog niet aan toegekomen die even door te bladeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
niks mis met vage repo's in de p|f

spam: http://www.digifotopro.nl

komt als 't goed is binnenkort weer in de winkels.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parle85
Wist dat je zou reageren, simon :)

Over Photo Digitaal ben ik nog niet helemaal uit, het tweede nummer is toch weer wat minder. Hoog photoshop gehalte en kansloze lezersvragen (mompelt iets over een vakantielens) enzovoorts.

Proberen we simon zijn aanbeveling gewoon als volgende slachtoffer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meulugar

Meulugar

Parle85 schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 22:13:
Wist dat je zou reageren, simon :)

Over Photo Digitaal ben ik nog niet helemaal uit, het tweede nummer is toch weer wat minder. Hoog photoshop gehalte en kansloze lezersvragen (mompelt iets over een vakantielens) enzovoorts.

Proberen we simon zijn aanbeveling gewoon als volgende slachtoffer.
:^

heb zowel de zoom als de fotodigitaal gekocht en moet je voor de gein eens de covers naast elkaar leggen. ik roep even:

Zoom:

HDR
Nachtfotografie
modefotografie

FD:

Portret in openlucht
HDR
Nachtfotografie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Nu online
Meulugar schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 09:46:
[...]
heb zowel de zoom als de fotodigitaal gekocht en moet je voor de gein eens de covers naast elkaar leggen. ik roep even:
Uiteindelijk gaat het om de inhoud en die verschilt wel. Maar op de cover zet je natuurlijk wel interessante termen die nu 'hot' zijn. Hoewel er ook wel verschillen zijn, want ik zie bij Zoom niets over carrièreadviezen en bij PD kun je geen reis naar Japan winnen (helaas).

Verder is PD inderdaad vertaald uit het Engels en staan er dus - omdat het blad nog nieuw is en nog geen vaste Nederlandse lezers heeft - nog veel Engelse lezers in, die soms ook wat suffe vragen stellen :)
De bron is overigens Digital Photographer, die ook door veel Nederlandse lezers erg gewaardeerd wordt, maar hier erg duur is.

Zodra er nog een paar bladen zijn gemaakt, komt er vanzelf meer Nederlandse content en lezer-input. Maar dat is een kwestie van afwachten.

Verder onthoud ik me maar even van kwaliteitscommentaar, want dat wordt al snel spammerig omdat ik natuurlijk gewoon voor PD werk :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parle85
Nou, de derde versie Photo digitaal is in de winkel.

Uit voorzorg het tijdschrift gescand in de winkel, helaas valt ook dit nummer weer keihard tegen.
- twee reviews over vakantielenzen.
- een review over de 1000D (ik meende dat we hier een blad hadden voor de professionele fotograaf en de serieuze amateur?)
- voor de tweede keer vier pagina's vol met over de top photoshop.
- een topic over scherptediepte.
- een terugblik op de kina..

Ik ga er niet meer woorden over vuil maken, ik heb de laatste versie van de P|f maar weer gekocht :)

• dreamscape
  • Nu online
Tsja, de D700 en de 50D zijn al getest. De D90 komt in nummer 4 en het is nog even wachten op goede testsamples voor de 5D2 en A900. Voor uitgave 3 waren dus weinig andere nieuwe spullen om te testen. Binnenkort willen we nog wel aandacht besteden aan de Leaf AFi-II, maar die is misschien weer 'te professioneel'.

Kortom: wat zou jij in zo'n geval willen zien in een magazine?
En wat voor lenzen zou je getest willen zien? De Sigma 50mm 1.4 en Canon EF-S 17-55 2.8 zijn nou niet direct de goedkoopste prullen die er zijn.

Enlighten me! Ik ben best wel benieuwd naar wat je graag zou willen lezen in zo'n blad. Hopelijk wil je er dus toch nog wat woorden over vuil maken :)

@Simon: complimenten voor je twee artikelen over Lightroom met India-foto's.

Verwijderd

Meulugar schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 17:27:
[...]

het eerste exemplaar was inderdaad een (slecht) vertaald engels tijdschrift. het 2e heb ik hier liggen maar ben er nog niet aan toegekomen die even door te bladeren.
Hetzelfde overkwam mij ook. Naar aanleiding van het eerste blad toch het tweede ook maar eens gekocht om het een kans te geven, maar alleen al aan de welkomstpagina kon ik me ernstig irriteren. Het onder de noemer van lomografie praten over half kapotte spullen, lichtlekke camera's en rolletjes die over datum zijn, vind ik zeer denigrerend voor deze tak van de fotografie. Het foto's maken met bijvoorbeeld een middenformaat Holga met meniscuslens en een vast diafragma is heel wat anders en heeft veel meer charmes dan het gebruiken van een oude, kapotte camera die jarenlang op zolder heeft gelegen.

Over de inhoud van het derde nummer wou ik me aansluiten bij Parle85, behalve het feit dat ik (nog) niet de PF heb gekocht, maar waarschijnlijk de nieuwe DIGIFOTO Pro Magazine ga kopen (eerst even bladeren in de winkel of het wel wat is).

Onderwerpen zoals geotagging en kleurmanagement spreken me meer aan dan dan een masterclass over ND- en polarisatiefilters (een "serieuze amateur" of een "professionele fotograaf heeft over het algemeen al een breed scala aan filters).

Helaas lijkt het tijdschrift niet de hoge verwachtingen waar te maken die ik had net voordat het eerste nummer werd gepubliceerd. Wellicht heeft iemand anders nog leuke tips voor tijdschriften?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parle85
@ dreamscape:
Je bent nogal erg defensief in je uitspraken. Begrijpelijk, als jij je hier voorstelt als persoon die voor de PD werkt.

Om maar over te stappen op de opbouwende kritiek:
-Neem een voorbeeld aan de eerste versie van je blad. Het stuk over bruiloftsfotografie interesseerde me zeer zeker.
Al met al is er in het eerste nummer mijns inziens al een behoorlijke hoeveelheid kruit verschoten, gezien je de de 1d, 1ds en d3 in een test er doorheen jast.

- De tweede versie was het buitenportretten artikel best interessant.
Dat je een vakantielens in je blad zet is al erg, maar dan nog becijferen met een 9/10???

Adviespunten:
- Doe vaker leerzame stukken over bijvoorbeeld hoe andere fotografen hun ding doen. Er zijn legio varianten van fotografie die de revue kunnen passeren.
- Een vervolgverhaal wil ook nog wel eens boeien, een reisverslag zoals simon heeft gedaan van diverse landen kan mij in ieder geval grijpen. Op zich heb je al een opzetje met de 'op locatie' artikels, maar wat mij betreft mag het best wat verder weg.
- Een apart deel in het blad met pagina grote foto's, zoals in de P|f, zijn ook erg te waarderen.
- Probeer niet de lege stukken in je blad vol te blaffen met photoshop geneuzel. Dit is puur mijn mening, ik heb het niet zo op het extreme bewerken, anders had ik de photo"shop"digitaal wel gekocht.
- De doelgroep voor een gratis statiefje lijkt me nou niet echt de 'serieuze amateur en de professionele fotograaf'.
- Doe die CD's uit dat blad, ze verpesten de leesbaarheid. En mocht je nou echt samples erin zetten, zorg dan dat ze in ieder geval iets groter zijn dan deze formaten.

Eigenlijk had ik geen zin om hier een dik verhaal op te gaan hangen, maar ik vind dat meningen van mensen de inhoud van een blad grotendeels moeten bepalen, niet wat de redactie leuk lijkt te vinden. Ik ben best bereid om het blad nog een kans te geven.

Oh ja, als je geen fatsoenlijk spul hebt om te testen, pak je toch wat uit de oude lenzendoos. Desnoods vergelijk je verschillende lenzen onderling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MIT
  • Laatst online: 29-03 12:24

MIT

KerMIT

dreamscape schreef op donderdag 27 november 2008 @ 15:42:
...
@Simon: complimenten voor je twee artikelen over Lightroom met India-foto's.
Waar kan ik die artikelen vinden?

No Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Nu online
Parle85 schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 09:47:
Eigenlijk had ik geen zin om hier een dik verhaal op te gaan hangen, maar ik vind dat meningen van mensen de inhoud van een blad grotendeels moeten bepalen, niet wat de redactie leuk lijkt te vinden. Ik ben best bereid om het blad nog een kans te geven.
Dat was ook de reden dat ik je om commentaar vroeg. Ik kan hier wel met een paar redacteuren gaan bepalen wat wij leuk vinden, maar als ik op deze manier directe feedback kan krijgen, dan is dat toch ontzettend waardevol?

Ik ga straks nog wel even kijken naar de andere punten die je aandraagt, maar ik moet nu in de tussentijd even druk aan het werk. Twee deadlines tegelijk op vrijdag, da's niet fijn... ;)
MIT schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 11:22:
[...]

Waar kan ik die artikelen vinden?
Digifotopro, uitgave 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Niet online
JPG magazine
Interessant concept:
Online community post foto's waar community op stemt, ik geloof dat elke keer gevraagd wordt naar een bepaald thema.
Beste foto's (meeste stemmen gelden) worden in JPG magazine afgedrukt.

Ik heb 1 magazine gezien en die zag er goed uit.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asprine
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:36
Kunnen we niet een actieve Poll hangen aan dit topic?
Lijkt me interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Natuurlijk kan dat, maar wat had je gedacht er in te zetten?

@dreamscape: Zelf zou ik het wel eens interessant vinden om bijvoorbeeld wat dieper in te gaan op kleurbeheer. Ik heb wel een gecalibreerd PVA scherm thuis staan, maar wat is het feitelijke effect van aRGB of SGRB en hoe zorg je er voor dat je foto's met de juiste kleuren bij de fotoboer geprint worden. Of moet je er dan een zoeken die kleurprofielen online heeft staan? En hoe ga je in Photoshop om met de Color Settings en wat het verschil er tussen is. Dat zijn wat mij betreft interessante Photoshop artikelen, in tegenstelling tot bijvoorbeeld het veranderen van de hemel op een foto, iets wat ik als fotograaf nooit zou doen.

Interessant wat betreft hardware reviews zou bijvoorbeeld zijn om er een vergelijkende test in te doen. Dan bedoel ik bijvoorbeeld (stel dat de D300 gereviewd zou worden) een test tussen de D200 en de D300 waarin de verschillen en overeenkomsten besproken worden. Of hetzelfde principe tussen verschillende klasses zoals bijvoorbeeld de D300 en D700. En dan niet een opsomming van megapixels, etc (dat is op elke hoek van de straat te vinden), maar praktijkverschillen in foto's die met deze camera's gemaakt zijn in verschillende situaties. Dit heeft wat mij betreft meer diepgang dan een losstaande review waar een goede camera (misschien niet eens onterecht) de hemel ingeprezen wordt.

Hetzelfde geldt voor lenzen en zoals Parle85 al opmerkte mogen dit ook best oudere lenzen zijn. Het is algemeen bekend dat een goed stukje glas vrijwel eeuwig meegaat. Leg eens wat lenzen in dezelfde categorie (qua bereik) en verschillende prijsklasses naast elkaar en vergelijk de verschillen in kwaliteit eens. Bijvoorbeeld: Dat de lens van 400 euro waarschijnlijk beter is dan die van 75 euro kan iedereen raden, maar is die van 1200 euro nou echt zo veel beter dan die van 400 euro?

Dit is wat ik verwachtte van het tijdschrift en dat bleek helaas niet geheel uit te komen.
Ik hoop dat je iets aan m'n feedback hebt, of in ieder geval begrijpt wat voor soort artikelen ik graag zou zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meulugar

Meulugar

Voor Photoshop of lightroom kan ik de boeken van Scott Kelby aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriske.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-09 22:46

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

Had bijna een nieuw topic aangemaakt toen ik dit topic tegenkwam waar mijn vraag volgens mij beter past.

Wij willen binnenkort ons pa een DSLR cadeau doen (waarschijnlijk de 450D, omdat hij dan zijn huidige canonmount lenzen van zijn analoge EOS-300 kan blijven gebruiken).

Hij heeft in zijn jonge jaren altijd zeer fanatiek gefotografeerd en zijn eigen doka gehad tot enkele jaren nadat er kinderen in beeld kwamen, de doka moest plaats maken voor een slaapkamer eb hierna is deze hobby langzaam in het slop geraakt.

Gelukkig voor hem zijn de kinderen inmiddels de deur uit, gaan ze wat vaker op vakantie etc. etc. waardoor hij weer steeds fanatieker wordt met zijn Powershot A720 (uit mijn hoofd, kan ook een ander type zijn).

Daarom hebben we dan dus ook besloten hem hier nog wat meer in te stimuleren door hem een DSLR cadeau te doen voor zijn verjaardag.

En nu over naar mijn vraag: Naast de camera willen we hem ook graag een abonnement op een tijdschrift cadeau doen, maar we hebben eigenlijk geen idee welk tijdschrift het best geschikt is voor de herintredende fotograaf.

Hij heeft de fijne kneepjes waarschijnlijk nog in zich, maar deze moeten weer even opgehaald worden, we zoeken dus eigenlijk een tijdschrift, liefst in het nederlands, wat niet voor de beginner, maar ook niet direct voor de gevorderde fotograaf geschikt is.

Om een lang verhaal kort te maken: Welk tijdschrift zouden jullie aanraden voor de herintredende amateur-fotograaf?

Edit: voor ik het vergeet, liefst nederlandstalig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is Zoom wat voor je, of vind je dat te babyachtig, en weet je alle basiskennis al?

Vind het altijd wel een grappig blad, met veel mooie foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriske.nl

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

Verwijderd schreef op maandag 01 december 2008 @ 10:50:
Is Zoom wat voor je, of vind je dat te babyachtig, en weet je alle basiskennis al?

Vind het altijd wel een grappig blad, met veel mooie foto's.
Als je het verhaal goed doorleest zie je dat het niet voor mezelf is, maar voor mijn pa, welke vroeger zeer fanatiek gefotografeerd heeft.

Alle basiskennis is dus aanwezig, maar kan enigszins vastgeroest zitten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
floriske.nl schreef op maandag 01 december 2008 @ 10:53:
[...]

Als je het verhaal goed doorleest zie je dat het niet voor mezelf is, maar voor mijn pa, welke vroeger zeer fanatiek gefotografeerd heeft.

Alle basiskennis is dus aanwezig, maar kan enigszins vastgeroest zitten ;)
Kun je niet een paar verschillende bladen kopen en aan hem geven? Dan kan hij zeggen welke hij het meest boeiend vindt en dan geef je hem daar een abonnement op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriske.nl

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

sOid schreef op maandag 01 december 2008 @ 11:26:
[...]

Kun je niet een paar verschillende bladen kopen en aan hem geven? Dan kan hij zeggen welke hij het meest boeiend vindt en dan geef je hem daar een abonnement op :)
lol, dat ik daar zelf niet aan gedacht heb :X dat is ook een goed idee natuurlijk!! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
floriske.nl schreef op maandag 01 december 2008 @ 11:34:
[...]

lol, dat ik daar zelf niet aan gedacht heb :X dat is ook een goed idee natuurlijk!! _/-\o_
Ach, overkomt ons allemaal wel eens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Laatst online: 10-09 20:14
Ik heb net "portretten, fotograferen en retoucheren" van Scott Kelby gehaald. Mooi vormgegeven boekje, behandeld basistechnieken van portret belichting, compositie en nabewerking. Het is allemaal informatie die je op zich ook wel van het net kan plukken maar voor net geen 20 euro heb je een mooi boekje met een hoop praktische tips.

Daarnaast (ja, de boekenbonnen moesten op) voor slechts 15 euro "compositie en vormgeving in digitale fotografie" van Michael Freeman. Typisch een freeman boek, ontzettend gedegen, duidelijke voorbeelden en de voorbeeld foto's zijn van hoog niveau. Hij laat zien wat wel en niet werkt en behandelt erg veel verschillende voorbeelden en compositie's. Alleen al als kijkboek een koopje.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon10
  • Laatst online: 10-09 22:10

Falcon10

Hit it i would !

Onlangs op een boekenbeurs een goed boek gekocht voor naaktfotografie.
Spijtig genoeg iets dat je niet wekelijks doet ;)

Graag had ik ook wat lectuur gevonden aangaande lingerieshoots. Iemand enige kennis van goede lectuur hiervoor ?
Naakt en lingerie is in mijn ogen een wereld van verschil, dus ik vermoed dat er ook met andere dingen rekening moet gehouden worden tov naakt.

Of zijn er hier op GoT mensen die ervaring hebben met beiden en hun kennis willen delen ?
Ik zoek vooral meer informatie aangaande de belichting, voorbereiding, dingen waar rekening mee te houden enz.
Of als iemand goede online lectuur hiervoor zou weten, dat zou ook leuk zijn.

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Niet online
Wat is je doel? Softerotische foto's maken, lingeriereclamefoto's, iets anders? Heb je al op bol.com, amazon, tijdschriftenhandel, Boeken en tijdschriften over fotografie gekeken?

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

even de laatste 2 vragen hierheen verplaatst, een eigen topic was niet nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-09 08:39

DeFeCt

je wéét toch

Falcon10 schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 07:37:
Onlangs op een boekenbeurs een goed boek gekocht voor naaktfotografie.
...
Of als iemand goede online lectuur hiervoor zou weten, dat zou ook leuk zijn.
Misschien is het handig als je dan ook meteen verteld welk goed boek je hebt gekocht...

Ik hou me ook aanbevolen voor goede lectuur omtrendt dit onderwerp. Wat ik zelf vaak gebruik voor inspiratie is Flickr, daar doe je zo af en toe leuke ideeën op voor compositie. Zoeken op "boudoir" levert genoeg materiaal op. Ik zou het persoonlijk bij lingerie meer in de details zoeken.

En volgens mij zijn er via Google ook genoeg tips te vinden.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon10
  • Laatst online: 10-09 22:10

Falcon10

Hit it i would !

Sallin : Beetje beide. Niet voleldig naakt dus, maar met ondergoed aan.

DeFeCt : Zal het vanaaf even nakijken en posten, ben de naam kwijt, is eigenlijk maar een simpel boek met de basisdingen in uitgelegd over naaktfotografie, waar rekening mee te houden etc, maar ik vind het perfect om mee te beginnen.

Je vindt inderdaad al veel inspiratie op fotosites voor poses, compositie enz, maar je vind er meestal geen info over : welke soort belichting gebruikt, en meer uitleg erbij over waarom de foto zo genomen is, waarom met die lens, is die "perfecte" foto zo geschoten door zelf het model de pose aan te geven, of was het een gelukstreffer etc.
Wat versta je trouwens onder "Ik zou het persoonlijk bij lingerie meer in de details zoeken.
" ?

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Falcon10 schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 11:20:

Je vindt inderdaad al veel inspiratie op fotosites voor poses, compositie enz, maar je vind er meestal geen info over : welke soort belichting gebruikt, en meer uitleg erbij over waarom de foto zo genomen is, waarom met die lens, is die "perfecte" foto zo geschoten door zelf het model de pose aan te geven, of was het een gelukstreffer etc.
Dat is toch juist het punt van fotografie? Dat je dat soort dingen zelf bepaald? Er is geen perfecte lens voor welke situatie dan ook. Je gaat natuurlijk niet met een fisheye portretten schieten (behalve als je doel is om vertekening te krijgen) maar verder is het vooral experimenteren.

Over licht is ook al veel gesproken, kijk maar eens op www.strobist.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Een bekende monografie over fotografie is natuurlijk ook 'On Photography' van Susan Sontag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-09 08:39

DeFeCt

je wéét toch

Falcon10 schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 11:20:
Wat versta je trouwens onder "Ik zou het persoonlijk bij lingerie meer in de details zoeken.
" ?
close ups van delen van het lichaam waar de details in de lingerie mooi uitkomen.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Ff wat anders, gisteren was er een docu over de fotografie van Atget en Abbot. Fotografen die aan het einde van de 19e eeuw en begin van de 20e eeuw stadsfotografie deden met een 20x25 glasplaat camera. Heb zelf zitten genieten en had meteen zoiets van "goh, hoeveel kost zo'n tilt/shift lens eigenlijk?" (veel te veel :( )

De nederlandse tweakers kunnen 'm alsnog meepakken via http://player.omroep.nl/?aflID=8708673&rid=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trent900
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-12-2022
Ik kwam dit boek tegen: http://www.bol.com/nl/p/b...01004006409088/index.html

Ik denk dat je met dit boek zowat alles in 1 hebt, een stuk handiger dan al die losse boekjes van 20-25 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
Wijnands schreef op maandag 19 januari 2009 @ 11:07:
Heb zelf zitten genieten en had meteen zoiets van "goh, hoeveel kost zo'n tilt/shift lens eigenlijk?" (veel te veel :( )
koop je toch een 4x5" TC? kost (tweedehands) een fractie van zo'n tilt/sift lens en benaderd de fotografie van Atget en Abbott véél meer. Abbott (met twee t's) schoot overigens op film en niet op glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Excuus voor de typo. Wat ik zag in de docu deed voorkomen alsof ze in ieder geval een deel van 't werk ook op groot formaat schoot.

Doe 's een link naar wat jij voor apparaat bedoelt?

Edit, laat maar, wat ik zie begint bij 600 euro. Plus, wie kan er vlakfilm verwerken?

[ Voor 20% gewijzigd door Wijnands op 19-01-2009 16:49 ]

Pagina: 1 2 Laatste