Welk boek om al doende te leren?

Pagina: 1
Acties:
  • 441 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb sinds kort een dslr (d80). Nu willen we graag meer leren (op auto schieten lukt wel ;) )
Om meer te leren weten we dat we moeten oefenen, maar hebben jullie tips voor een GOED boek? Ik zie door de boeken het bos niet meer, zeg maar...
Wat ik het liefst zou vinden is een boek met daarin in jip en janneke taal de uitleg van de basis en een basaal stuk toepassingen (dus in welke situatie (dieren/portret/gebouwen/natuur/..) kies je welke modus en welke instellingen (grofweg)); dit boek gecombineerd met praktijkoefeningen of miss zelfs opdrachten...

Ik zoek simpelweg een beginnetje. Ik heb nu 2 boeken gelezen maar die zijn veel te onduidelijk.

Tnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nu is er over boeken al heel wat geschreven, maar wat heb je al gelezen en wat vond je daar te moeilijk of onduidelijk aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 17:04

Barrycade

Through the...

Is er geen Nijntje gaat fotograferen? :p
Welke boeken heb je nu geprobeerd en waarom zijn ze te moeilijk?

[ Voor 0% gewijzigd door Barrycade op 18-06-2007 12:20 . Reden: te laat ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Understanding Exposure: How to shoot great photographs.

Erg goed boek over: Belichting :) (No shit :P) Erg goed boek, en goed te begrijpen.

Oh ja, wat jij wi, dat bestaat niet :P Zoals in het boek hierboven staat: "A proper exposure is a right one". M.a.w.: Het hangt af van hoe jij wil dat de foto er uit komt te zien (hoge/kleine scherptediepte, bevroren/bewogen actie etc.)

Dit staat allemaal in het boek. Kost geloof ik iets van €35, via amazon.co.uk is hij goedkoper te krijgen. Let wel: Hij is alleen in het Engels te krijgen. Echt goede boeken over fotografie zijn er volgens mij niet in het Nederlands.

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2007 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Garyu

WW

Kijk eens in dit topic: Boeken over (digitale) fotografie

(of probeer de GOT search eens, je bent nl niet de eerste die het vraagt ;) )

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:37

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Ik heb deze:

Afbeeldingslocatie: http://img.bol.com/intershoproot/BOOKCOVER/FC/9/0/5/9/2/9059201817.gif

Erg goed en interessant (+ mooie fotos) boek. Te koop bij bol.com maar ook bij de meeste boekhandels.

Linkje: klik hier

[ Voor 31% gewijzigd door Bor op 18-06-2007 12:57 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:48

ThunderNet

Flits!

Boeken van Michael Freeman zijn erg duidelijk vind ik zelf :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-09 20:14
Dit: http://www.xs4all.nl/~wiskerke/artikelen/basis1.htm vind ik een heel aardig stukje om de basis van diafragma en sluitertijd door te krijgen.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 18 juni 2007 @ 12:23:

Erg goed boek over: Belichting :) (No shit :P) Erg goed boek, en goed te begrijpen.

Oh ja, wat jij wi, dat bestaat niet :P Zoals in het boek hierboven staat: "A proper exposure is a right one". M.a.w.: Het hangt af van hoe jij wil dat de foto er uit komt te zien (hoge/kleine scherptediepte, bevroren/bewogen actie etc.)

Dit staat allemaal in het boek. Kost geloof ik iets van €35, via amazon.co.uk is hij goedkoper te krijgen. Let wel: Hij is alleen in het Engels te krijgen. Echt goede boeken over fotografie zijn er volgens mij niet in het Nederlands.
Die is goedkoper te krijgen bij Bol.com :) http://www.nl.bol.com/is-..._OWNER_ID=1&lgl_Section=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:06

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Verwijderd schreef op maandag 18 juni 2007 @ 12:23:

idd erg goed boek, dat is ook mijn aanrader, niet erg goedkoop meen ik mij te herinneren.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivecar
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-01 19:40
Fotograferen Onderweg van Frank Mulder. Handzaam en klein en reuze handig!

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zelf ben ik erg te spreken over het volgend boek, dat je gemakkelijk en vrij goedkoop kan bestellen bij National Geographic Channel:

Afbeeldingslocatie: http://nationalgeographic.nl/shop/showPicture.php?imageid=1&width=180

(Daarnaast heb ik ook nog iets van een basisboek digitale fotografie o.i.d. van NGC, maar.... die zie ik niet meer in hun shop.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik heb digitaal fotograferen zonder handleiding voor mijn verjaardag gekregen.

http://www.nl.bol.com/is-...004002621908&Section=BOOK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

fotografie voor dummie's !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yahrr
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-08-2020
Vergeet de tijdschriften niet. Lekker op zaterdagmorgen de laatste Focus/Foto/Zoom enz lezen bij de biep.
Focus: Allround
Foto: Beetje hoogdravend
Zoom: Oppervlakkig maar leest wel lekker weg. Zeker voor de beginner.

Bovendien kom je dan thuis met allerlei onderwerpen die je wilt gaan fotograferen. Voor je het weet is de dag weer voorbij.

Pentax K20D K3II 16-50 50-135 / Sigma 10-20mm / Kiron 105 macro / 360FGZ / Statieven: Manfrotto BeFree en 055PRO / Crumpler Quick Escape Sling / Picasa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• equationunequal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-09 21:40
Geen boek, maar wel een handige website met veel tips: http://www.shutterbug.com/techniqueslp/

:)

[ equationunequal.nl - portret & model fotografie ] [ newskin.nl - socials ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThunderNet schreef op maandag 18 juni 2007 @ 13:07:
Boeken van Michael Freeman zijn erg duidelijk vind ik zelf :)
Idd, ik heb er eentje van hem, over landschapfotografie en vind het een mooi en duidelijk boek. Lekker wat thema's worden aangehaald, met ideeen over hoe je een bepaald iets kan vastleggen. Wat je creatieve mogelijkeheden zijn. Een volgende verjaardag vraag ik een van z'n andere boeken :P weet ik tenminste iets te vragen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Nu het hier toch over boeken gaat, welke van deze twee is beter denken jullie?

Afbeeldingslocatie: http://g-ec2.images-amazon.com/images/I/518q%2B0IgurL._SS500_.jpg

Afbeeldingslocatie: http://ec1.images-amazon.com/images/I/51stzm0p21L._SS500_.jpg

Zien er allebei wel goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Fotografiegids-reeks van John Freeman vind ik zelf erg leuk. Veel voorbeelden en ideeen, maar natuurlijk ook de nodige tips. Hij heeft je een idee hoe je naar de wereld kan kijken om mooie mogelijkheden voor foto's te 'zien' zonder dat je door de lens kijkt of de foto maakt.
Afbeeldingslocatie: http://img.bol.com/intershoproot/BOOKCOVER/FC/9/0/5/9/2/9059203127.gif
De reeks is vooral erg geschikt als je al weet wat al je knopjes doen en wat je ermee kan. Ik heb zelf heel veel gehad aan het boek 'Het Kleinbeeld Reflexboek' van Bouillot en Thevenet (uit 1979 weliswaar, maar de principes zijn hetzelfde).Uitermate uitgebreid en gaat diep in op basic dingen als scherptediepte, sluitertijd, iso-waardes, brandpuntsafstanden en vooral welke effecten je ermee kan bereiken. Misschien vind je het nog ergens in de Slegte.

En verder vreselijk veel proberen :). Ik heb, toen ik nog analoog schoot, van elke foto genoteerd wat er mooi aan was en waar ik de volgende keer op moest letten. Op een gegeven moment gaat het allemaal veel meer vanzelf. Succes en ik ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoijar schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 14:04:
Nu het hier toch over boeken gaat, welke van deze twee is beter denken jullie?

Zien er allebei wel goed uit.
Lastig te zeggen, gezien die van S. Kelby pas 28 jui verschijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Verwijderd schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 15:37:
[...]

Lastig te zeggen, gezien die van S. Kelby pas 28 jui verschijnt.
Ok, maar er is ook een versie voor CS2 van beiden. Die zullen wel grotendeels hetzelfde zijn als de CS3 versies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:29
Ik heb de CS2 versie van de onderste (Martin Evening) en die bevalt erg goed. Helder geschreven en inderdaad echt op de fotograaf gericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnakeMind
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02-09 09:34

SnakeMind

Silence...

Ik heb dan weer die van Scott Kelby voor CS2, en ik moet zeggen dat hij het enorm helder uitlegt en laat zien, vooral echt stap voor stap laat zien... Vooral erg goed in het voorkomen van het "fotosoep" effect...

Still Cripple as Hell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieter
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-07-2021
Bor de Wollef schreef op maandag 18 juni 2007 @ 12:57:
Ik heb deze:

[afbeelding]

Erg goed en interessant (+ mooie fotos) boek. Te koop bij bol.com maar ook bij de meeste boekhandels.

Linkje: klik hier
Deze heb ik ook en echt al veel van geleerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dread
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-09 15:15

dread

Sluwe vlaming

bouwfraude schreef op maandag 18 juni 2007 @ 17:56:
Ik heb digitaal fotograferen zonder handleiding voor mijn verjaardag gekregen.

http://www.nl.bol.com/is-...004002621908&Section=BOOK
Ik zit deze nu ook te bestuderen en die is echt helemaal wat jij zoekt. Eerst uitleg aan de hand van mooie foto's en dan de theorie visueel en echt makkelijk uitgelegd. Het grappige was dat ik drie beoekn besteld had en deze links had laten liggen. Maar ik zit em nu dagelijks te lezen. Heb zelf nog geen DSLR, wacht nog even voor ik de theorie ken. Want als ik de camera heb ga ik echt niet meer lezen vrees ik. Alleen plaatjes schieten. Ook goed natuurlijk ;)

Don't argue with fools, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Pagina: 1