[b][message=32491734,noline]
1- Ik heb XBMC zo ingesteld in Ubuntu dat ik bij het opstarten van de ASRock direct XBMC krijg via de volgende acties van de XBMC site:
By following these instructions, your system will boot directly into XBMC rather than your desktop from now on. It is advised that you delay this step until XBMC is setup as you'd like it.
* From the desktop click System -> Administration -> Login Window
* From the "Security" tab choose "Enable Automatic Login" and select your username.
* Click "OK" to exit.
* Logout of your system.
* From the Login screen choose "Select Session"
* Choose "XBMC" and click "Change Session"
Alleen hoe kom ik nu terug naar de Ubuntu interface. Ctrl.-Alt.-F2 heb ik al ontdekt, maar dan krijg ik zo'n DOS interface. Ik heb het inlog-scherm van Ubuntu een keer terug gekregen, hoe weet ik niet meer, maar dan krijg ik het probleem bij punt '5' genoemd, TE kleine letters. Dan kan ik de auto opstart van XBMC misschien ongedaan maken.
Ctrl+alt+f2 is ook echt een andere SESSIE je valt dus uit de vorige sessie, wat JIj wilt is dat je XBMC niet meer FULLscreen is dat doe je door \ te doen.
Uiteraard is het waarschijnlijk wel mogelijk om een aparte Xorg met KDE/gnome te draaien op TTY2 (f2 scherm dus).
echter gebruik je hierdoor weer extra resources.
2- Ik zie de muis van Ubuntu precies in het midden van XBMC en die blijft daar mooi staan.
Als ik bij de instellingen zeg dat ik geen muis wil dan kan ik juist die muis wel bewegen en hem buiten beeld zetten. Maar dit is wel een gedoe elke keer zeg.
Dat is een bekend probleem van de muis.. Dit is ergens in te stellen, echter weet ik dit niet meer vanbuiten. zal het moeten opzoeken.. of moet jezelf is doe..
Ik dacht trouwens dat die wegviel na een paar min niet gebruikt te worden..
eerste hit opgoogle verdorie:
Settings -> Screen -> Look and Feel -> Enable Mouse toggle
It used to make it so the mouse did not even appear. It has been about a year though. Now it seems that the mouse doesn't have any effect on the navigation but still appears if you bump it. I made it originally because I was sick of the AEON menus spinning out of control if i bumped the mouse.
...
3- Ik wil via mijn Vista PC de ASRock kunnen benaderen in mijn netwerk. Via netwerkverbindingen en eventueel via FTP (FileZilla). Dit werkt via een Samba server en een FTP server? Bij XBMC Live schijnt deze FTP server al aanwezig te zijn en er is alleen maar een Samba client aanwezig naar wat ik kan vinden op internet.
Dit vond ik in één van de eerdere posts hier: sudo apt-get install samba
Is dit het enige wat ik moet doen om een samba server in Ubuntu te krijgen?
Er stond ook bij dat je eerst users aan moet maken met: sudo smbpasswd -a username password
Welke users moet ik dan aanmaken? Password van Vista PC of XBMC? of Ubuntu of geheel nieuwe?
Dan de FTPserver. Hoe krijg ik die geïnstalleerd en ingesteld? Welke poort gebruikt FTP, standaard 21?
Die heb ik in mijn router al geforward naar mijn Popcorn Hour op een ander IP-adres. Gaat dit dan toch werken?
Ga naar je alt+ctrl+f2 scherm log daar in met de juiste gegevens
doe dan sudo apt-get install proftpd openssh
proftpd kan dan gebruik maken van de zelfde gegevens als je linux toestel etc.
openssh is voor met PUTTY op uw XBMC bak te geraken van een andere PC veel makkelijker.
Uiteraard kun je ook ENKEL SSH installeren en dan mbv winscp 'ftp' over SSH dit werkt hetzelfde ..
En dan moet je maar 1 package installeren.
4- Ik moet nog partities op de ASRock schijf aan gaan maken. Dit is niet zo moeilijk via de XBMC Live cd.
Een partitie voor Ubuntu XBMC, Windows XP en een partitie voor al mijn data/media. Ik krijg dan voor data/media 'unlocated' ruimte bij het partitioneren. Hoe krijg ik deze zichtbaar in Ubuntu en Windows? Hoe moet ik deze formateren zodat deze in XBMC en Windows bruikbaar is? Ubuntu werkt met EXT3 en Windows met NTFS. Of kan Ubuntu tegenwoordig ook NTFS aan? Tenminste, zo werkt dat toch?
Ubuntu kan NTFS aan. Je moet wel opletten dat een NTFS partitie tergend traag gaat zijn in Linux..
Hier is al ergens een post gemaakt dat iemand dus files aan het kopieren was via ftp/samba
en dat dit ging aan 1/2mbyte ofzo.. Dit komt dus door dat het NTFS is en eigenlijk heeeeeeeeeeel traag is onder linux..
Als het gaat gewoon FAT32 pakken..
5- Als ik het Ubuntu inlog-scherm zie bij het opstarten en ik wil wat intypen, dan krijg ik mini-letters. Niet te lezen dus. Dit is ergens tijdens de install van XBMC gebeurt. Hoe krijg ik dit weer normaal?
Je kunt font size vergroten.. moet je maar zoeken..
Wat je ook kunt doen is autologin ..
edit:
wil ook even opmerken dat je gewoon ook een derde partitie kan maken voor uw data met EXT3.
Hiervoor bestaan wel 'betere' drivers onder windows...
't is maar net wat je het meeste gaat gebruiken.
[Voor 6% gewijzigd door Icekiller2k6 op 30-08-2009 12:10]