Zo, na enkele maanden xbmc gedraaid te hebben op mijn xbox (old school) toch maar besloten om langzamerhand naar een htpc toe te gaan. Xbox is me toch iets te langzaam met de mediastream skin. En ook het feit dat mijn laptop/externe HD's aan moeten staan vind ik niet echt handig (lawaai, warmte, onhandigheid). Ook is het bijna onmogelijk om mijn verbinding tijdens het streamen te gebruiken voor downloaden. Daarnaast vind ik het updaten van de lib toch behoorlijk traag gaan. Ik denk dat dit onder andere komt door de beperkte hardware die een in xbox zit.
Doel is:
100 gig aan mp3 direct afspelen (van interne HD in htpc).
DVD's afspelen op dvd speler in HTPC (xbox speler is ook brak)
divx/xvid afspelen van externe HD die aan HTPC zal hangen (of toch inbouwen?)
Eventueel mail/news/sport lifestreams (rojadirecta) afspelen op tv (sony crt breedbeeld, 100hz)
Inmiddels een mooie kast op de kop getikt. Dit wordt vooralsnog een vergaarbak van oude zooi. Ik heb nog een asus av7-266e liggen met AMD xp1700+, 1gig intern, 120 + 40 gig HD, xforce 3 video ding. Mijn vraag is of dit aanzienlijk sneller zal gaan werken dan mijn xbox? Vooral de laadtijden bij muziek beginnen mij te storen alsmeden het gescrape bij booten van xmbc op de xbox. Lost het overschakelen naar een een basic/oude htpc dit probleem op (voordeel: snellere proc, meer intern geheugen, interne HD dus geen gestream via draadloos netwerk dat ook nog belast wordt met downloaden). Geheel zal met wireless tobo bediend worden, later wellicht remote.
Ik weet dat ik geen HD materiaal af kan spelen en dat het systeem outdated is. Echter lijkt het me een verbetering ten opzichte van mijn xbox, en ik heb simpelweg geen geld voor een quad core, FullHD-whatever systeem. Ook doorsparen is geen optie, investering voor HD materiaal (nieuw mobo, proc, vidkaart, geheugen) is te hoog. Geef mijn geld liever aan andere dingen uit. Maaaarrr.. Mijn vraag is of dit de moeite waard is? Zal het een aanzienlijke verbetering opleveren ten opzichte van de situatie met de xbox?
Bedoeling is dat bovenstaande op kale winXP gaat draaien met enkel wat scrapesoftware en XBMC. Linux heb ik weinig kaas van gegeten en systeem moet prima xp draaien (jaren geleden als desktop ook geen probleem). Is het mogelijk om een kale XP install direct standaard xbmc te laten opstarten? Of om het systeem standaard aan de laten staan en bij het verlaten van het huis in sleep/hibernate te zetten? (als ik thuis ben staat er toch _altijd_ muziek aan, en als ik op vakantie ga trek ik de stekkers er sowieso uit).
Verder wellicht nog enkele problemen die ik over het hoofd zie? Door de grootte van de topics raak ik de weg een beetje kwijt. Probleem benoemen alleen is ook genoeg, zoek ik zelf het antwoord er wel bij
]Ik hoop dat dit niet te algemeen is, wil gewoon een strak draaiend systeem, old school xbox trekt het net niet en zitten te veel nadelen aan (laptop aan, verbinding bezig, vaak gekut). NAS zou ook een optie zijn, maar die moet ik weer ergens kwijt (studentenkamer), moet ik weer kabel trekken, ding remote beheren), etc.