Na enkele maanden 'aanmodderen' met XBMC voor Windows en videoplayback issues, begin ik er onderhand toch wel een hard hoofd in te krijgen dat ik het goed aan de praat ga krijgen.
Ik had mijn HTPC samengesteld uit de volgende onderdelen:
- Asus P5B-MX
- Intel Core2Duo E6400
- 1GB DDR2-800
- Samsung 1TB + Samsung 500GB HD
- Antec Fusion Black 430
- Logitech Harmony 525
Als OS gebruik ik Windows XP SP3. In eerste instantie heb ik enkele maanden MediaPortal gebruikt, welke redelijk goed werkte, al vond ik het aanvoelen als een logge, lastig configureerbare app. Uiteraard wel al met de beta releases van XBMC gespeeld, maar deze was het nog net niet helemaal. Tot in november Atlantis gereleased werd. Ik heb toen MediaPortal verwijderd, en heb me helemaal op XBMC gestort. Dit werkte als vanouds (ben ook XBMC @ Xbox gewend), dus ik was wel blij dat hij nu ook op Windows platform uit was.
Vooral met de MediaStream skin is de wow-factor gewoon TE vet

Maar het viel me op dat de video problemen had met de vertical sync, dit is een setting in XBMC, dus ik had em al op alle standen aangepast, maar ik bleef problemen hebben met 'schokken' en lijnen in beeld. Na wat research kwam ik erachter op een
XBMC.org forum thread dat dit probleem zich voordoet bij Intel onboard GPU's, en dat het een known issue is.
Ik kon hier om heen werken door terug te gaan naar Atlantis beta2, maar ik wilde toch de final release gebruiken omdat daar mooiere opties in zitten. Dus ik heb voor mijn HTPC een videokaartje gekocht, welke (volgens reviews) uitermate geschikt zou zijn voor HTPC's: een MSI ATI Radeon HD3450 met 512MB. Deze gisteren ingebouwd, en inderdaad, alle vsycn problemen zijn opgelost. Maar ik heb er een stroperige, schokkerige, en out of sync playback voor teruggekregen
Uiteraard alles opnieuw geinstalleerd: Catalyst 8.12 drivers, CoreAVC codec, K-Lite MegaCodec pack, XBMC Atlantis in diverse builds... maar niets hielp. Kennelijk hebben ATI kaarten ook problemen, want de volgende
thread heeft het over een 'ATI hack' dmv. de advancedsettings.xml. Deze werkte helaas niet voor mijn probleem.
Aangezien XBMC voor Windows niet de focus heeft bij het ontwikkelteam, en dit 'erbij' gedaan wordt door enkele goedbedoelende lieden, heb ik niet het vermoeden dat deze (en nog meer, als ik de forums moet geloven) playback problemen op korte termijn aangepakt gaan worden.
Ik vrees dat ik dan ook weer terugga naar MediaPortal, hoe mooi en intuitief XBMC ook mag zijn
Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD