Das mooi, dan bestel ik em ook met 9 cells accuMakkelijk schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 10:45:
[...]
Klopt wel, oa. wegens slechte leverbaarheid van de 6 cell accu. Ik heb er zelf net 1 met 9 cell besteld
Verwijderd
Maandag (gisteren) naar Dell gebeld en vandaag zijn ze het moederbord komen vervangen.
Al mijn problemen zijn nu opgelost, hij wordt nu maar maximum 60 - 70 graden. Wat een zaligheid!!!
Ben vriendelijk voort geholpen enz.
Al mijn problemen zijn nu opgelost, hij wordt nu maar maximum 60 - 70 graden. Wat een zaligheid!!!
Verwijderd schreef op donderdag 04 december 2008 @ 20:04:
Mijn excuses iedereen, maar ik moet toch even mijn frustraties kwijt!!!! (vergeef het mij aub)
Ik heb van maart dit jaar een Dell XPS M1530.
Video kaart (NVIDIA GeForce 8600M GT):
Ik heb al temperatuur problemen van in het begin (eerst had ik dit niet door, maar gamen op mijn laptop ging echt altijd zeer traag (bv. Wolfenstein: Enemy Territory ). En na lang sukkelen heb ik een niet officiele video driver kunnen downloaden (en waardoor mijn video kaart minder warm wordt want dit was het probleem). Ook heb ik de laatste bios drivers gedownload...hij begint nu dus zeer snel hard te blazen bij het minste wat je doet. Ook maak ik al van bijna het begin gebruik van een cooling pad. Het helpt maar is geen wondermiddel.
Cpu (Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU T7500 @ 2.20GHz):
Nu moet ik voor mijn eindwerk uren aan een stuk mijn laptop berekeningen laten doen (dus cpu cte 100%). Oké, oké, ik weet het, een laptop is hier niet voor gemaakt (maar dit is nu eenmaal mijn enigste en snelste pc). Maar nu blijkt dat mijn laptop na een paar uur uitvalt door de hitte (dit wilt zeggen boven de 100 °C (de cpu cores)) (zééér frustrerend![]()
![]()
![]()
![]()
)(maar speel bijvoorbeeld een spel en de cpu's gaan ook in een paar minuten naar 95 °C).
Nu laat ik deze berekeningen maar doen op DE laagste cpu snelheid en maar op 1 core (en dan blijft deze juist onder de 60 °C). Als ik de kloksnelheid van de cpu ook maar iets hoger zet gaan ze uiteindelijk weer stijgen naar 95°C.
Voor gebruik in het dagelijkse leven vind ik hem zeer goed maar voor intensieve taken...
Sorry, het moest even van mijn lever.![]()
Maar dit is dus ook voor mij de dagelijkse kost:
[...]
Netjes!Verwijderd schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 16:40:
Maandag (gisteren) naar Dell gebeld en vandaag zijn ze het moederbord komen vervangen.
[...]
Het feit dat je moederbord is vervangen geeft me te denken dat het een probleem is wat ik vaak op Asus Commando moederborden ben tegengekomen. Door zowel dat mobo als laptops lopen lange koelelementen en op die commando's kwamen die soms een beetje gebogen uit de koperfabriek waardoor het contact met de chips aan beide kanten van het element niet 100% was.
Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa
Relaxed dat je zo goed geholpen bent, is mooi om te horenVerwijderd schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 16:40:
[...]
Ik heb inmiddels een weekje met mijn nieuwe laptop kunnen spelen.
Inmiddels ook veel gelezen over deze laptop op dit forum.
Ik vroeg me nog een paar dingetjes af, hoop dat er mensen zijn die hier ook even naar willen kijken.
Hieronder heb ik een lijstje met de temperatuur van mijn systeem, gemeten met HWmonitor:
Specs: T9300 2.5Ghz, 4GB ram, 500GB schijf, 8600M GT, WXGA+ 1440x900 (AUO 2077)
BIOS: versie A12
GPU drivers: Versie 180.70 (http://www.laptopvideo2go.com/drivers)
Monitoring: HW monitor 1.11.0 (http://www.cpuid.com/)
Idle
ACPI: 41 - 52
CPU: 36 - 47
GPU: 56 - 67
HDD: 37 - 40
Heavy load (Call of duty 4, 1440x900):
ACPI: 76
CPU: 66
GPU: 80 (soms uitschieters naar 83 graden)
HDD: 40
Dit is na 15min spelen.
Omgevingstemperatuur +/- 20 C.
6 Cell battery, dus zonder extra hoge voetjes.
Tot zover mijn temperatuur cijfers.
1. Zijn dit normale temperaturen voor deze laptop met deze specs? Kunnen jullie ook je temps posten (met HW monitor) inclusief overige info (specs), omgevings temp en batterij type. Zo kunnen we een beetje inventariseren wat normaal zou moeten zijn
2. De ventilator, deze slaat elke keer na ongeveer 10min weer even aan als de pc idle draait. De GPU, ook al wordt deze niet belast gaat van 56 naar 67 graden, dan slaat de ventilator aan en zakt hij weer terug op 56 graden. Dit gaat zo eindeloos door. Is hier iets aan te doen, hebben jullie hier ook last van, is dit normaal?
3. Mijn harde schijf, een Samsung HM500LI 500GB, maakt nog steeds tikkend geluid na een week. Nu heb ik Windows XP geinstalleerd, en het is al een stuk minder geworden. Maar zijn er mensen die hier ook last van hebben en hun schijf hebben omgeruild? En hoe moet dit omgeruild worden? Want volgensmij heeft de hele huidige serie hier last van. (Inmiddels in BIOS op performance gezet, onder windows write cache aangezet, lijkt iets te helpen)
4. Ik heb inmiddels 2x een vastloper gehad bij het aanzetten van de laptop. Eerst boot hij door voorbij de BIOS en dan blijft hij spontaan hangen met een zwart scherm met links boven een knipperend streepje.
Als ik daarna de pc uit zet, en weer aan, blijft hij enkele minuten hangen op de BIOS, balkje gaat erg langzaam vooruit (normaal zijn dit een paar seconden). Daarna boot hij weer verder in windows.
Nog wat losse vraagjes
Heeft het zin om de BIOS te downgraden zodat de ventilator minder vaak aanslaat?
Welke GPU drivers gebruiken jullie?
Een lang verhaal en een hoop vragen
He,
Ik heb voor je gekeken, ik heb wel maar 2,0 GHZ CPU in plaats van 2,5 GHZ die jij heb.
Ook COD 4 gespeeld.
CPU: 74° C
GPU: 75°C max 77°C (na 2uur) ik speel bij 1280-800, ik heb ook weleens gebeld met Dell over temp. GPU, is blijkbaar volstrekt normaal voor deze DDR3 chips!
HDD: 40°C
Ik gebruik 174.1 Nvidia driver, volgens mij kan je niet meer downgraden ik zou het ook niet doen want de nieuwe bios zorgt er juist voor dat je videokaarten niet te grote temperatuur schommelingen maakt.
Bij mij is het van 65°C naar 50°C (GPU) en dan weer oplopen en koelen!
Bij de oude bios A06 (volgens mij) zat er een veel grotere temperatuursverschil tussen.
Bij temperaturen van 83°C graden zou ik toch uitkijken. Zo´n ding wil je niet op je schoot, het is wel een feit na COD 4 afgesloten te hebben zit hij bij mij althans razendsnel weer op 50°C. (Goed terugkoelen!!)
HDD, is niet goed een tikkend geluid, kan je hoogstwaarschijnlijk vervangen!
Ik heb voor je gekeken, ik heb wel maar 2,0 GHZ CPU in plaats van 2,5 GHZ die jij heb.
Ook COD 4 gespeeld.
CPU: 74° C
GPU: 75°C max 77°C (na 2uur) ik speel bij 1280-800, ik heb ook weleens gebeld met Dell over temp. GPU, is blijkbaar volstrekt normaal voor deze DDR3 chips!
HDD: 40°C
Ik gebruik 174.1 Nvidia driver, volgens mij kan je niet meer downgraden ik zou het ook niet doen want de nieuwe bios zorgt er juist voor dat je videokaarten niet te grote temperatuur schommelingen maakt.
Bij mij is het van 65°C naar 50°C (GPU) en dan weer oplopen en koelen!
Bij de oude bios A06 (volgens mij) zat er een veel grotere temperatuursverschil tussen.
Bij temperaturen van 83°C graden zou ik toch uitkijken. Zo´n ding wil je niet op je schoot, het is wel een feit na COD 4 afgesloten te hebben zit hij bij mij althans razendsnel weer op 50°C. (Goed terugkoelen!!)
HDD, is niet goed een tikkend geluid, kan je hoogstwaarschijnlijk vervangen!
Superstudent schreef op woensdag 10 december 2008 @ 21:08:
[...]
Relaxed dat je zo goed geholpen bent, is mooi om te horen.
Ik heb inmiddels een weekje met mijn nieuwe laptop kunnen spelen.
Inmiddels ook veel gelezen over deze laptop op dit forum.
Ik vroeg me nog een paar dingetjes af, hoop dat er mensen zijn die hier ook even naar willen kijken.
Hieronder heb ik een lijstje met de temperatuur van mijn systeem, gemeten met HWmonitor:
Specs: T9300 2.5Ghz, 4GB ram, 500GB schijf, 8600M GT, WXGA+ 1440x900 (AUO 2077)
BIOS: versie A12
GPU drivers: Versie 180.70 (http://www.laptopvideo2go.com/drivers)
Monitoring: HW monitor 1.11.0 (http://www.cpuid.com/)
Idle
ACPI: 41 - 52
CPU: 36 - 47
GPU: 56 - 67
HDD: 37 - 40
Heavy load (Call of duty 4, 1440x900):
ACPI: 76
CPU: 66
GPU: 80 (soms uitschieters naar 83 graden)
HDD: 40
Dit is na 15min spelen.
Omgevingstemperatuur +/- 20 C.
6 Cell battery, dus zonder extra hoge voetjes.
Tot zover mijn temperatuur cijfers.
1. Zijn dit normale temperaturen voor deze laptop met deze specs? Kunnen jullie ook je temps posten (met HW monitor) inclusief overige info (specs), omgevings temp en batterij type. Zo kunnen we een beetje inventariseren wat normaal zou moeten zijn.
2. De ventilator, deze slaat elke keer na ongeveer 10min weer even aan als de pc idle draait. De GPU, ook al wordt deze niet belast gaat van 56 naar 67 graden, dan slaat de ventilator aan en zakt hij weer terug op 56 graden. Dit gaat zo eindeloos door. Is hier iets aan te doen, hebben jullie hier ook last van, is dit normaal?
3. Mijn harde schijf, een Samsung HM500LI 500GB, maakt nog steeds tikkend geluid na een week. Nu heb ik Windows XP geinstalleerd, en het is al een stuk minder geworden. Maar zijn er mensen die hier ook last van hebben en hun schijf hebben omgeruild? En hoe moet dit omgeruild worden? Want volgensmij heeft de hele huidige serie hier last van. (Inmiddels in BIOS op performance gezet, onder windows write cache aangezet, lijkt iets te helpen)
4. Ik heb inmiddels 2x een vastloper gehad bij het aanzetten van de laptop. Eerst boot hij door voorbij de BIOS en dan blijft hij spontaan hangen met een zwart scherm met links boven een knipperend streepje.
Als ik daarna de pc uit zet, en weer aan, blijft hij enkele minuten hangen op de BIOS, balkje gaat erg langzaam vooruit (normaal zijn dit een paar seconden). Daarna boot hij weer verder in windows.
Nog wat losse vraagjes
Heeft het zin om de BIOS te downgraden zodat de ventilator minder vaak aanslaat?
Welke GPU drivers gebruiken jullie?
Een lang verhaal en een hoop vragen
@SuperStudent:
1. Die temperaturen zijn volstrekt normaal en kunnen geen kwaad, zelf heb ik iets lagere temperaturen maar ik heb een 9 cell accu dus dat is makkelijk te verklaren.
2. Mijn fan slaat als ik gewoon in windows werk zo af en toe een keer aan ja, volgens mij heeft ook dit te maken met het nieuwe bios om temperatuursverschillen te beperken.
3. Zeker niet alle schijven uit de M1530 maken een tikkend geluid, het is helemaal afhankelijk van welk type schijf erin zit. Zelf heb ik een Samsung 250GB 7200rpm schijf en die heeft er geen last van. Of en hoe je dit kan omruilen weet ik niet.
4. Af en toe een vastloper kan natuurlijk maar al twee binnen een week vind ik wel vrij veel. Kan misschien ook komen doordat je zelf Windows XP geinstalleerd hebt. Vasthangen op zo'n knipperend streepje kan er namelijk op duiden dat de door jou geinstalleerde SATA drivers niet helemaal lekker laden dan.
Overigens is het normaal dat na het uitzetten en weer aanzetten de bios dan langzaam laad, dan doet hij automatisch een grondigere check omdat het systeem de vorige keer niet goed gestart is. Volgens mij kun je in het bios hier nog voorkeuren van aangeven wat hij daarmee moet doen.
- Downgraden van een bios is inderdaad niet mogelijk en zou ook onverstandig zijn aangezien het bios de warmteschommeling problemen met de GPU moet oplossen.
- GPU drivers gebruik ik de laatste van de Dell site.
1. Die temperaturen zijn volstrekt normaal en kunnen geen kwaad, zelf heb ik iets lagere temperaturen maar ik heb een 9 cell accu dus dat is makkelijk te verklaren.
2. Mijn fan slaat als ik gewoon in windows werk zo af en toe een keer aan ja, volgens mij heeft ook dit te maken met het nieuwe bios om temperatuursverschillen te beperken.
3. Zeker niet alle schijven uit de M1530 maken een tikkend geluid, het is helemaal afhankelijk van welk type schijf erin zit. Zelf heb ik een Samsung 250GB 7200rpm schijf en die heeft er geen last van. Of en hoe je dit kan omruilen weet ik niet.
4. Af en toe een vastloper kan natuurlijk maar al twee binnen een week vind ik wel vrij veel. Kan misschien ook komen doordat je zelf Windows XP geinstalleerd hebt. Vasthangen op zo'n knipperend streepje kan er namelijk op duiden dat de door jou geinstalleerde SATA drivers niet helemaal lekker laden dan.
Overigens is het normaal dat na het uitzetten en weer aanzetten de bios dan langzaam laad, dan doet hij automatisch een grondigere check omdat het systeem de vorige keer niet goed gestart is. Volgens mij kun je in het bios hier nog voorkeuren van aangeven wat hij daarmee moet doen.
- Downgraden van een bios is inderdaad niet mogelijk en zou ook onverstandig zijn aangezien het bios de warmteschommeling problemen met de GPU moet oplossen.
- GPU drivers gebruik ik de laatste van de Dell site.
Ik heb net de laptop binnengekregen en helaas een Samsung scherm. Ik heb er zelf een dubbel gevoel bij. Natuurlijk ook omdat ik weet dat Samsung schermen slechter zouden zijn. Is er iemand uit regio Eindhoven die ook de m1530 heeft met een LG scherm? Ik zou ze graag eens willen vergelijken.
Vergeleken met mijn oude laptop is het scherm zeker beter, maar ik vind het scherm nog niet echt prettig kijken op het moment. Ik weet niet of dit aan het scherm ligt, of aan de relatief donkere omgeving van Vista. Iemand die me kan en wil helpen? Via DM is ook prima.
Ik heb verschillende afbeeldingen op internet gezien die het vergelijken en het LG scherm lijkt daar stukken beter. Ik kan het echter nu niet beamen omdat ik niet weet of het het scherm is, gewoon het glossy waar ik aan moet wennen of de donkere werkomgeving van Vista.
Vergeleken met mijn oude laptop is het scherm zeker beter, maar ik vind het scherm nog niet echt prettig kijken op het moment. Ik weet niet of dit aan het scherm ligt, of aan de relatief donkere omgeving van Vista. Iemand die me kan en wil helpen? Via DM is ook prima.
Ik heb verschillende afbeeldingen op internet gezien die het vergelijken en het LG scherm lijkt daar stukken beter. Ik kan het echter nu niet beamen omdat ik niet weet of het het scherm is, gewoon het glossy waar ik aan moet wennen of de donkere werkomgeving van Vista.
Welke resolutie heb je gekozen? En heb je wel of niet de BluRay genomen? Je kunt hem terugsturen als je niet tevreden bent, kies dan eventueel een andere resolutie (waarmee je meer kans op een LG scherm maakt).
Ik heb de resolutie van 1680 bij 1050 gekozen. Ik vond dit de meest werkbare resolutie. FullHD resolutie vond ik onleesbaar in meeste situaties. Ik kijk de films voornamelijk toch op extern display.
Ik ben nu wat met de laptops aan het werken, met de nieuwe en de oude en ik merk wel dat ik de nieuwe toch onrustiger vind kijken. Ik weet nog steeds niet waardoor het komt, glossy scherm, vista uiterlijk of toch het scherm zelf. In principe vind ik er alles goed scherp uitzien, maar het komt niet echt heel levendig over. Maar goed, dat kan ook nog liggen aan Vista, omdat bij gemaximaliseerde schermen alles eromheen donker wordt.
Ik kijk het nog eens aan tot Maandag. Ik hoop wel iemand in Eindhoven of Roermond of omgeving te kunnen vinden die een ander scherm heeft. Huisgenoot heeft de M1330, met LED scherm, hoe verhoudt dat zich als vergelijkingsmateriaal? Dat kan ik sowieso maandag eens bekijken.
Ik heb met bluray gekozen, omdat ik niet verwacht dat ze in de nabije toekomst uberhaupt goedkoper worden dan de 100 euro die ik er nu voor betaald heb.
Ik ben nu wat met de laptops aan het werken, met de nieuwe en de oude en ik merk wel dat ik de nieuwe toch onrustiger vind kijken. Ik weet nog steeds niet waardoor het komt, glossy scherm, vista uiterlijk of toch het scherm zelf. In principe vind ik er alles goed scherp uitzien, maar het komt niet echt heel levendig over. Maar goed, dat kan ook nog liggen aan Vista, omdat bij gemaximaliseerde schermen alles eromheen donker wordt.
Ik kijk het nog eens aan tot Maandag. Ik hoop wel iemand in Eindhoven of Roermond of omgeving te kunnen vinden die een ander scherm heeft. Huisgenoot heeft de M1330, met LED scherm, hoe verhoudt dat zich als vergelijkingsmateriaal? Dat kan ik sowieso maandag eens bekijken.
Ik heb met bluray gekozen, omdat ik niet verwacht dat ze in de nabije toekomst uberhaupt goedkoper worden dan de 100 euro die ik er nu voor betaald heb.
Ik heb zelf mijn laptop 3 dagen, met samsung scherm en ik ben echt blij met de kwaliteit. Ik zal binnenkort een review op tnet zetten
[ Voor 9% gewijzigd door Makkelijk op 13-12-2008 17:03 ]
@i-king: ik zou hem maar terugsturen als ik jou was, je krijgt waarschijnlijk spijt als je hem toch accepteert. Die M1330 met LED is natuurlijk wel heel wat anders (en zou er veel sprankelender uit moeten zien). Die grainy / korrelig / grauwsluier schermen zie ik eigenlijk al jaren bij Dell (zakelijke Latitudes) en gebruikers accepteren dat (laptop van de zaak - niet zelf uitgekozen). Niet acceptabel als een zomaar-wat-Medion van 450 euro een mooi helder beeld neerzet...
Ondertussen de laptop sinds eind februari 2008 en moet zeggen dat ik er zeer content over ben.
Heb hem getest onder win xp, vista en ubuntu 8.08-10 en gaf nergens geen problemen.
Laptop draait gemiddeld 10-12u per dag onder redelijk zware belasting en enige merkbare achteruitgang is de batterij die het nu toch wel een uur minder lang uithoud op spaarstand.
Onderaan het scherm is ook een kleine bleeding te zien, maar die is totaal niet storend en voor de rest ben ik zeer content van mijn 1440x LG scherm
Temp vind ik wel vrij hoog bij belasting, zit rond de 83-88° bij COD4 en dergelijke, maar is na het afsluiten wel heel snel terug rond de 50.
Enige echte nadeel dat ik tot nu toe heb ondervonden zijn de headphone uitgangen aan de voorkant. Dit valt zeer moeilijk te combineren met een notebookstand
Voor de rest is het een echte aanrader voor intensief laptop gebruik
Heb hem getest onder win xp, vista en ubuntu 8.08-10 en gaf nergens geen problemen.
Laptop draait gemiddeld 10-12u per dag onder redelijk zware belasting en enige merkbare achteruitgang is de batterij die het nu toch wel een uur minder lang uithoud op spaarstand.
Onderaan het scherm is ook een kleine bleeding te zien, maar die is totaal niet storend en voor de rest ben ik zeer content van mijn 1440x LG scherm
Temp vind ik wel vrij hoog bij belasting, zit rond de 83-88° bij COD4 en dergelijke, maar is na het afsluiten wel heel snel terug rond de 50.
Enige echte nadeel dat ik tot nu toe heb ondervonden zijn de headphone uitgangen aan de voorkant. Dit valt zeer moeilijk te combineren met een notebookstand
Kijk, het speelt natuurlijk wel mee dat ik wist van mindere schermen. Maar als ik gelijk 100% tevreden was, dan was ik ook niet op gaan zoeken welk scherm ik heb. Ik ga eens vergelijken met de laptop van mijn zusje en wat andere mensen. Ik kan nog niet zo rustig naar deze laptop kijken als mijn oude (die heeft mat absoluut niet kleurenecht) scherm, maar die kijkt wel een stukje rustiger. Ik weet dus niet of het aan het zogenaamde grainy effect (sowieso lastig te bepalen zonder vergelijking) ligt, of gewoon aan Vista of het glossy scherm.Gianni Rombios schreef op zaterdag 13 december 2008 @ 17:52:
@i-king: ik zou hem maar terugsturen als ik jou was, je krijgt waarschijnlijk spijt als je hem toch accepteert. Die M1330 met LED is natuurlijk wel heel wat anders (en zou er veel sprankelender uit moeten zien). Die grainy / korrelig / grauwsluier schermen zie ik eigenlijk al jaren bij Dell (zakelijke Latitudes) en gebruikers accepteren dat (laptop van de zaak - niet zelf uitgekozen). Niet acceptabel als een zomaar-wat-Medion van 450 euro een mooi helder beeld neerzet...
Ik kijk het nog eens aan tot maandag en dan zien we wel verder. Neem sowieso contact op met support om eens te informeren naar een LG scherm. Mocht dat niet lukken dan kan hij alsnog terug. Weet jij verder of dit in de kosten gaat lopen als ik hem terugstuur? Hoe soepel is Dell tegenwoordig met koop of afstand of terugname regeling?
Dell is daar uitgesproken soepel mee, het zou je niets moeten kosten. (omruil / omruil met aanpassing / geld terug). Zelf heb ik van spiegeling nooit last gehad. Vista is idd wel iets donkerder maar dat zou eigenlijk geen probleem mogen zijn, iig succes met je besluit!
Ik heb er vandaag eens intensief mee gewerkt en ik krijg echt last van vermoeide ogen. Het scherm lijkt lekker scherp, maar het is echt vermoeiend om naar te kijken. Of het het 'grainy' effect is weet ik niet.
Ik heb hem net naast het oude TFT scherm gezet thuis (een samsung fp937s+) en daar zijn de kleuren veeel voller. Het Dell scherm compenseert deze fletsheid met meer lichtopbrengst, maar dat maakt het juist vermoeiender voor de ogen.
Ik ben er ook uit waarom dit het dus moeilijk te bepalen maakt wat het probleem nu was, maar het lijkt dus flest/laag contrast. Mede door dit contrast lijkt het alsof er weinig lichtopbrengst van het scherm komt, terwilj de lamp wel volop draait. Vandaar deze tegenstrijdigheid.
Ik neem morgen contact op met Dell, mochten ze me een LG kunnen garanderen ga ik dat proberen, ben namelijk wel tevreden met de laptop zelf, en de eerste reden om een Dell te bestellen was de support. Ik hoop dat ze me daar dan ook niet in teleurstellen
Ik heb wel begrepen dat als ik een vervanging accepteer, dat ik de laptop impliciet accepteer en hem daarna ook niet kan weigeren (oud topic). Dus ik moet even de afweging maken. Ik heb vergelijkingfoto's gezien van Samsung vs LG en de laatste belooft wel veel beter beeld.
Al met al wel een hoop gezeur dat vanuit Dell's kant makkelijk voorkomen had kunnen worden. Voel me nu zelf beetje een mierenneuker, maar heb hem ook door mijn zusje laten checken die een diginoob is (boeit haar niets) en ook haar eeerste reactie was dat het scherm onrustig is. Ik laat morgen wel even weten hoe het afgelopen is.
Ik heb hem net naast het oude TFT scherm gezet thuis (een samsung fp937s+) en daar zijn de kleuren veeel voller. Het Dell scherm compenseert deze fletsheid met meer lichtopbrengst, maar dat maakt het juist vermoeiender voor de ogen.
Ik ben er ook uit waarom dit het dus moeilijk te bepalen maakt wat het probleem nu was, maar het lijkt dus flest/laag contrast. Mede door dit contrast lijkt het alsof er weinig lichtopbrengst van het scherm komt, terwilj de lamp wel volop draait. Vandaar deze tegenstrijdigheid.
Ik neem morgen contact op met Dell, mochten ze me een LG kunnen garanderen ga ik dat proberen, ben namelijk wel tevreden met de laptop zelf, en de eerste reden om een Dell te bestellen was de support. Ik hoop dat ze me daar dan ook niet in teleurstellen
Ik heb wel begrepen dat als ik een vervanging accepteer, dat ik de laptop impliciet accepteer en hem daarna ook niet kan weigeren (oud topic). Dus ik moet even de afweging maken. Ik heb vergelijkingfoto's gezien van Samsung vs LG en de laatste belooft wel veel beter beeld.
Al met al wel een hoop gezeur dat vanuit Dell's kant makkelijk voorkomen had kunnen worden. Voel me nu zelf beetje een mierenneuker, maar heb hem ook door mijn zusje laten checken die een diginoob is (boeit haar niets) en ook haar eeerste reactie was dat het scherm onrustig is. Ik laat morgen wel even weten hoe het afgelopen is.
Nu je het zo zegt, flets, weinig contrast, zie ik het ook wel. Ik heb er zelf geen last van maar het is inderdaad wel zo. Dit samsung 1680 scherm is vrij flets
Yep, dat komt door een soort grijze waas die over het scherm heen hangt. En bij een LG scherm is dit niet. Er is echt een zeer groot verschil tussen deze 2 schermen. En zoals I-King al zei: het Samsung grainy scherm is erg onrustig voor de ogen.Makkelijk schreef op zondag 14 december 2008 @ 20:10:
Nu je het zo zegt, flets, weinig contrast, zie ik het ook wel. Ik heb er zelf geen last van maar het is inderdaad wel zo. Dit samsung 1680 scherm is vrij flets
Mijn scherm gaat deze week gerepareerd worden. Als ik mijn laptopdeksel sluit zie ik vlak voor hij echt gesloten is rood licht op het beeld wat NIET gevuld is (dus bijv. bij een 1280x1024 resolutie, waarbij ik het aspect ratio gelijk heb en er dus zwarte balken aan weerszijden ontstaan). Bovendien bij een wit scherm (bijv. in Outlook een bericht typen) en hetzelfde ritueel herhalen zie ik een soort turquoise-achtige kleur ('Cyan').
Na onderzoek met een Dell medewerker (via e-mail) verschillende dingen geprobeerd, maar het probleem ging niet weg, ik moest dus mijn gegevens opsturen zodat ze mij konden bellen voor een afspraak met een monteur. Vraag me af wat ze gaan repareren (alleen de aansluiting en kijken of dat werkt of misschien ook het hele scherm? Ik heb geen idee welk scherm ik heb, volgens mij een Samsung 1680x1050 scherm).
Na onderzoek met een Dell medewerker (via e-mail) verschillende dingen geprobeerd, maar het probleem ging niet weg, ik moest dus mijn gegevens opsturen zodat ze mij konden bellen voor een afspraak met een monteur. Vraag me af wat ze gaan repareren (alleen de aansluiting en kijken of dat werkt of misschien ook het hele scherm? Ik heb geen idee welk scherm ik heb, volgens mij een Samsung 1680x1050 scherm).
"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."
Verwijderd
Ik had eerst een LG scherm maar heb dat juist laten omruilen voor een Samsung, de LG had last van backlight bleeding. Over de Samsung ben ik erg tevreden, contrast is prima en ik krijg geen last van mijn ogen (werk er hele dagen mee). Het grainy probleem met de Samsung schermen is een paar maanden geleden opgelost (als je echt een grainy scherm hebt zie je dat meteen, daar hoef je geen plaatjes voor te vergelijken op internet). Maar het kan natuurlijk dat ze nu weer met een slechte batch schermen werken.silmaril8 schreef op zondag 14 december 2008 @ 20:28:
[...]
Yep, dat komt door een soort grijze waas die over het scherm heen hangt. En bij een LG scherm is dit niet. Er is echt een zeer groot verschil tussen deze 2 schermen. En zoals I-King al zei: het Samsung grainy scherm is erg onrustig voor de ogen.
Thnx voor de mensen die hun temperaturen hebben gepost
.
Nog een ander puntje, ik weet niet of deze mogelijke oplossing al eerder voorbij is gekomen. Maar ik had zelf last van een tikkende schijf (Samsung HM500LI). Wat ik heb gedaan is in de bios de schijf op performance gezet (volgensmij is dit al wel bekend), maar dat hielp bij mij niet. Daarna heb ik onder windows XP "Enable write caching on the disk" aangezet. Dit leek eerst iets te helpen. Maar na enkele dagen lijkt het getik nu echt over te zijn. Het bizarre is nu, als ik onder "Computer management" > Device manager > Samsung schijf > Policies ga kijken. Dat alle opties opeens grijs zijn geworden! Ik kan daar dus nix meer aanpassen, waar dat voorheen wel mogelijk was, terwijl ik geen nieuwe drivers heb geinstalleerd. Vreemde zaak dus, maar uiteindelijk is het getik wel vrijwel helemaal weg
.
Ik vroeg me af wie hier trouwens een AUO2077 1440x900 scherm in zijn laptop heeft? Wat vinden jullie van dit scherm?
Nog een ander puntje, ik weet niet of deze mogelijke oplossing al eerder voorbij is gekomen. Maar ik had zelf last van een tikkende schijf (Samsung HM500LI). Wat ik heb gedaan is in de bios de schijf op performance gezet (volgensmij is dit al wel bekend), maar dat hielp bij mij niet. Daarna heb ik onder windows XP "Enable write caching on the disk" aangezet. Dit leek eerst iets te helpen. Maar na enkele dagen lijkt het getik nu echt over te zijn. Het bizarre is nu, als ik onder "Computer management" > Device manager > Samsung schijf > Policies ga kijken. Dat alle opties opeens grijs zijn geworden! Ik kan daar dus nix meer aanpassen, waar dat voorheen wel mogelijk was, terwijl ik geen nieuwe drivers heb geinstalleerd. Vreemde zaak dus, maar uiteindelijk is het getik wel vrijwel helemaal weg
Ik vroeg me af wie hier trouwens een AUO2077 1440x900 scherm in zijn laptop heeft? Wat vinden jullie van dit scherm?
[ Voor 6% gewijzigd door Superstudent op 15-12-2008 10:54 ]
Uit deel 3:Superstudent schreef op maandag 15 december 2008 @ 10:53:
Holgersson schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 18:44:
Wellicht een toevoeging voor de TS:
Er zijn ook M1530's met een AU Optronics (AUO2077) scherm. Mijne bijvoorbeeld
(15,4", Resolutie: 1440x900)
Ik heb geen vergelijkingsmateriaal maar het ziet er in mijn ogen prima uit.
The Penguin schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 19:21:
[...]
Voor mij geldt hetzelfde. Ook dit scherm, geen vergelijkingsmateriaal, maar ziet er strak uit.
Wat vind je er zelf van?Verwijderd schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 08:12:
Prima scherm overigens. De Hardware-ID begint met AU0 of iets dergelijks.. iemand enig idee wat dat is? Persoonlijk vind ik het er keurig uitzien, mooi scherp, heldere kleuren, niets van grain of iets dergelijks.
Zo, net even gebeld met Dell. De man aan de telefoon was heel meedenken, heeft even met het team gesproken daar naar mogelijkheden. Het blijkt dat Dell geen schermen meer van LG heeft. Hij kwam wel geloofwaardig over. Ik heb hem gezegd dat ik hem dan terug wil sturen en hij kon dat wel begrijpen. Zelf had hij nog nooit van het Samsung/LG verhaal gehoord, maar hij zei wel dat een teamgenoot daar wel eens van gehoord had.
Al met al, ik ga de laptop dus gewoon terug sturen. Op lage brightness is er prima mee te werken qua rust voor de ogen, maar is het scherm gewoon te donker voor details en op hogere brightness vallen mijn ogen binnen een half uur al dicht. Erg jammer.
Heb hem net nog even naast een Acer laptop gehouden (1/3e van de prijs van de Dell) en het scherm is veeeeel levendiger en rustiger om naar te kijken!
Maar goed, ik weet dus niet wat ik nu moet, misschien toch maar voor de M1330 gaan met LED scherm, alhoewel ik die eigenlijk te klein vond. Zijn er andere fabrikanten met zo'n uitgebreide service?
Al met al, ik ga de laptop dus gewoon terug sturen. Op lage brightness is er prima mee te werken qua rust voor de ogen, maar is het scherm gewoon te donker voor details en op hogere brightness vallen mijn ogen binnen een half uur al dicht. Erg jammer.
Heb hem net nog even naast een Acer laptop gehouden (1/3e van de prijs van de Dell) en het scherm is veeeeel levendiger en rustiger om naar te kijken!
Maar goed, ik weet dus niet wat ik nu moet, misschien toch maar voor de M1330 gaan met LED scherm, alhoewel ik die eigenlijk te klein vond. Zijn er andere fabrikanten met zo'n uitgebreide service?
Dell medewerkers staan er bekend om dat ze liegen. Ze liegen altijd als ze ergens iets niet vanaf weten. Ik weet vrijwel wel zeker dat ze gewoon wel goede schermen hebben (kom op, je gaat als laptopfabrikant toch niet alleen maar slechte schermen leveren bij je topproduct). Helaas hebben ze ook nog veel slechte schermen en ze hopen er gewoon op dat klanten het niet merken. En heel veel mensen zien ook geen verschil (zelfs hier op GoTI-King schreef op maandag 15 december 2008 @ 14:05:
Zo, net even gebeld met Dell. De man aan de telefoon was heel meedenken, heeft even met het team gesproken daar naar mogelijkheden. Het blijkt dat Dell geen schermen meer van LG heeft. Hij kwam wel geloofwaardig over.

Dus als ik jou was ja: terugsturen en geld terugeisen.
M1330 zou ik niet doen, dan zou ik eerder naar een Studio kijken maar die hebben 1280 (15inch) en 1440 resolutie (wel LED /CCFL). Een laptop staat of valt bij een goed scherm, dat merk je eigenlijk pas als je een slecht/matig scherm treft. Ik zou idd geld terugvragen en ook eens kijken naar een Samsung en een Sony (in de winkel). Bedenk ook dat de M1530 een half jaar geleden veel beter in de markt lag, inmiddels is het niet zo'n scherpe aanbieding en heeft hij twee belangrijke nadelen: onzekerheid over de schermkwaliteit én onzekerheid over de levensduur van de grafische kaart.
Probleem wat betreft de schermen is een beetje het gebrek aan vergelijkingsmateriaal. Heb zelf bijvoorbeeld nooit de slechte Samsung schermen met eigen ogen kunnen bekijken.
Maar als ik alle verhalen hier lees ben ik wel blij dat ik een LG scherm heb, edereen aan wie ik het laat zien zegt dat het een prachtig scherm is. Heb zelf overigens ook de 1680 x 1050 resolutie van LG en ik kan zonder problemen de hele dag op mijn laptop werken (doe ik ook dagelijks).
Maar als ik alle verhalen hier lees ben ik wel blij dat ik een LG scherm heb, edereen aan wie ik het laat zien zegt dat het een prachtig scherm is. Heb zelf overigens ook de 1680 x 1050 resolutie van LG en ik kan zonder problemen de hele dag op mijn laptop werken (doe ik ook dagelijks).
[ Voor 10% gewijzigd door ik222 op 15-12-2008 20:18 ]
Als mensen vergelijkingsmateriaal zoeken: ik heb een LG 1440x900, Amersfoort. Vind dit scherm zeer goed, maar heb nooit een Samsung gezien op een M1530.
"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."
De Engelse helpdesk kon me niet verder helpen, ze hadden het nagevraagd, maar konden vanuit Engeland geen order naar NL sturen voor zoiets. Wel vervangingsonderdelen als iets kapot was, maar geen nieuw onderdeel.
Moest de klantenservice maar eens bellen. Ga het morgen sowieso nog 1x proberen, mocht het dat niet worden ga ik toch verder kijken.
Jammer, want de belangrijkste reden voor een Dell was toch wel de service. Zijn er andere fabrikanten of winkel(keten)s die ook zo'n next day service leveren?
@ik222: Waar kom jij vandaan? Toevallig in de buurt van Eindhoven? Ik zou echt graag het verschil eens willen zien. Ben bang dat het glossy scherm an sich misschien niet aan mij besteed is... Heb wel duidelijke verschillen gezien bij een Acer met 1/3e van de prijs van die van mij en dat beeld was al beter!
Moest de klantenservice maar eens bellen. Ga het morgen sowieso nog 1x proberen, mocht het dat niet worden ga ik toch verder kijken.
Jammer, want de belangrijkste reden voor een Dell was toch wel de service. Zijn er andere fabrikanten of winkel(keten)s die ook zo'n next day service leveren?
@ik222: Waar kom jij vandaan? Toevallig in de buurt van Eindhoven? Ik zou echt graag het verschil eens willen zien. Ben bang dat het glossy scherm an sich misschien niet aan mij besteed is... Heb wel duidelijke verschillen gezien bij een Acer met 1/3e van de prijs van die van mij en dat beeld was al beter!
[ Voor 23% gewijzigd door I-King op 15-12-2008 21:04 ]
Zijn we hier nog steeds bezig met dat samsung/LG probleem. Hou er alsjeblieft mee op zeg, ik en de groep die toendertijd grote vertraging hadden, zijn bijna allemaal tevreden (aangezien ze hier niet meer terugkomen).
Het is zo, de een zegt dat de samsung scherm prima werkt en de ander de LG. Ieder zijn eigen smaak en zo lang hij prima werkt en het ook fatsoenlijk werkt, dan is er niks mis mee. Als jij vind dat hij te helder is, dan wissel jij hem om. Maar dat betekent niet gelijk dat iedereen een samsung maar moet terugsturen omdat volgens jouw hij stuk slechter is.
De moeite, energie en geld die ik (ik heb een samsung) in moet steken om een LG (ik heb er 1 vergeleken met die van mij) is het niet waard. Ikzelf heb zo goed als geen verschil gemerkt, hoogstens dat het contrast ietwat anders was. Zoals mferrari al zei (hij had de batch voor die van mij), als er echt iets mis is met grainy dan lijkt me het logisch dat je een ander wilt. Maar zolang hij prima uitziet en goed werkt. Laat het.
Het is dus totaal onzin dat je per se een slecht scherm hebt als je een samsung hebt. Als jij vind dat je recht hebt op een LG, dan ga jij erachterna. Maar hou alsjebllieft op met het als maar vergelijken van de 2 schermen. Het hele topic is hiermee al volgekalkt..
Oja, dit is niet zozeer een flamepost, maar eerder een tip voor toekomstige kopers die "bang" zijn om een samsung scherm te krijgen. De dell's zijn prima laptop's met prima schermen. Dus..
Het is zo, de een zegt dat de samsung scherm prima werkt en de ander de LG. Ieder zijn eigen smaak en zo lang hij prima werkt en het ook fatsoenlijk werkt, dan is er niks mis mee. Als jij vind dat hij te helder is, dan wissel jij hem om. Maar dat betekent niet gelijk dat iedereen een samsung maar moet terugsturen omdat volgens jouw hij stuk slechter is.
De moeite, energie en geld die ik (ik heb een samsung) in moet steken om een LG (ik heb er 1 vergeleken met die van mij) is het niet waard. Ikzelf heb zo goed als geen verschil gemerkt, hoogstens dat het contrast ietwat anders was. Zoals mferrari al zei (hij had de batch voor die van mij), als er echt iets mis is met grainy dan lijkt me het logisch dat je een ander wilt. Maar zolang hij prima uitziet en goed werkt. Laat het.
Het is dus totaal onzin dat je per se een slecht scherm hebt als je een samsung hebt. Als jij vind dat je recht hebt op een LG, dan ga jij erachterna. Maar hou alsjebllieft op met het als maar vergelijken van de 2 schermen. Het hele topic is hiermee al volgekalkt..
Oja, dit is niet zozeer een flamepost, maar eerder een tip voor toekomstige kopers die "bang" zijn om een samsung scherm te krijgen. De dell's zijn prima laptop's met prima schermen. Dus..
Vliegtuigjes bouwer - i.o.
Hij bevalt dus goed FikkieHo? Wij moesten toen zo lang wachten... Maar goed, ik ga nu stoppen met mijn opleiding en ga hem dus misschien al wel weer verkopen? Eerst het scherm laten vervangen (dat komt deze week), die doet wat raar...
"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."
Nee ik weet ook dat de schermen onderling verschillen. De ene samsung is de ander niet, en dat gelt natuurlijk ook voor LG. Maar ik kan naar dit scherm echt niet rustig kijken en daarom probeer ik een afweging te maken of het de moeite loont om een LG proberen te regelen. Zoals jij zegt loont het zich de moeite nauwelijks. Dat neem ik wel mee in mijn overweging. Ik bel morgen gewoon nog 1 keer en mocht het dan niet lukken is het voor mij einde verhaal voor Dell helaas. Ik probeer in dit topic ook alleen maar uit te vinden of het de moeite loont. Het is niet dat ik persé een LG wil omdat het 'naar men zegt' een beter scherm is, maar omdat ik gewoon niet overweg kan met dit Samsung scherm. Ook vergeken met goedope Acer laptops is het scherm wat mij betreft ondermaats, in ieder geval qua kijkgemak voor mij. Dat dat voor anderen niet zo hoeft te zijn staat buiten kijf. Ik hoop graag een prettigere kijkervaring te creeren, omdat deze laptop verder gewoon pico bello is. Mocht dit niet kunnen morgen, dan gaat hij retour. In ieder geval bedankt voor het meedenken in dit topic.
Pfff.... ga jij eerst even een "grainy" Samsung scherm voor je neus zetten voordat je jouw flamepoging hier neerpleurt. Een grainy scherm is echt ver onder de kwaliteits-maat.FikkieHo schreef op maandag 15 december 2008 @ 21:17:
Zijn we hier nog steeds bezig met dat samsung/LG probleem. Hou er alsjeblieft mee op zeg, ik en de groep die toendertijd grote vertraging hadden, zijn bijna allemaal tevreden (aangezien ze hier niet meer terugkomen).
Oh en het feit dat Dell NU nog steeds die grainy schermen levert, is alleen al het vermelden in dit topic waard.
Zucht, ik wou dus daarom aanwijzen, dat de grainy kwestie dus al in deze topic was vermeld en daarom niet opnieuw naar boven hoeft worden gebracht mits je natuurlijk een echt grainy scherm (zoals ik zei) heb.
Je moet het ook niet persoonlijk opvatten silmaril, ik wou er enkel op wijzen. Begrijp me goed, ik vind het ook niet goed van Dell dat ze nog steeds de grainy schermen leveren, maar als iemand tevreden is, dan hoeft men toch niet te klagen?
@sp1tfire, ja hij bevalt prima
Ik gebruik hem nu gewoon als desktop vervanger en voor mijn studie, gewoon lekker vlot op de tu werken.
Je moet het ook niet persoonlijk opvatten silmaril, ik wou er enkel op wijzen. Begrijp me goed, ik vind het ook niet goed van Dell dat ze nog steeds de grainy schermen leveren, maar als iemand tevreden is, dan hoeft men toch niet te klagen?
@sp1tfire, ja hij bevalt prima
[ Voor 13% gewijzigd door FikkieHo op 15-12-2008 21:47 ]
Wie is er dan tevreden en is aan het klagen? Degenen die klagen zijn niet tevreden dus jouw post slaat natuurlijk nergens op.FikkieHo schreef op maandag 15 december 2008 @ 21:45:
Begrijp me goed, ik vind het ook niet goed van Dell dat ze nog steeds de grainy schermen leveren, maar als iemand tevreden is, dan hoeft men toch niet te klagen?
nvm, ik houd hiermee op. Om gespam te voorkomen.
Maar, anyway, sp1tfire, ook al stop je met je studie, waarom doe je je laptop weg. Tis toch gewoon fijn om een laptop te hebben? Of heb je geld problemen
Maar, anyway, sp1tfire, ook al stop je met je studie, waarom doe je je laptop weg. Tis toch gewoon fijn om een laptop te hebben? Of heb je geld problemen
Verwijderd
Volgens mij snap jij het niet helemaal, FikkieHo geeft gewoon aan dat je soms pech kunt hebben met je scherm, maar dat het op dit moment geen structureel probleem meer is (ook op internationale forums wordt dit topic nauwelijks meer besproken). I-King heeft dus waarschijnlijk gewoon pech, als zijn scherm echt zo slecht is. En in dat geval heeft hij natuurlijk ook recht op een beter scherm. Dit forum gaat over ervaringen, die kunnen positief of negatief zijn. Ik ben zeer tevreden met mijn XPS, hij is lekker snel, betrouwbaar en ziet er ook nog eens goed uit.silmaril8 schreef op maandag 15 december 2008 @ 21:53:
[...]
Wie is er dan tevreden en is aan het klagen? Degenen die klagen zijn niet tevreden dus jouw post slaat natuurlijk nergens op.
haha, alleen jammer dat we zoveel vertraging hadden en meeste van ons moesten reorderen.. Wel komen er steeds meer vingerafdrukken op mijn laptop
Ik heb hem nu wel eens op mijn fullhd scherm aangesloten via hdmi. Werkt perfect
Nee, volgens mij snap jij het nietVerwijderd schreef op maandag 15 december 2008 @ 23:07:
[...]
Volgens mij snap jij het niet helemaal, FikkieHo geeft gewoon aan dat je soms pech kunt hebben met je scherm, maar dat het op dit moment geen structureel probleem meer is (ook op internationale forums wordt dit topic nauwelijks meer besproken). I-King heeft dus waarschijnlijk gewoon pech, als zijn scherm echt zo slecht is. En in dat geval heeft hij natuurlijk ook recht op een beter scherm. Dit forum gaat over ervaringen, die kunnen positief of negatief zijn. Ik ben zeer tevreden met mijn XPS, hij is lekker snel, betrouwbaar en ziet er ook nog eens goed uit.
Daarna komt hij met een verhaal dat mensen niet hoeven te klagen als men tevreden is. Terwijl dat hier ook nog eens niet van toepassing is: er is hier dus iemand die niet tevreden is met een grainy Samsung scherm en die persoon wil dat hier kwijt (en terecht natuurlijk).
Ik voelde me aangesproken aangezien ik weet hoe slecht een grainy scherm is (heb deze zelf ook gehad en ook teruggestuurd). En als men dan vindt dat een discussie over slechte schermen (die dus op dit moment nog steeds geleverd worden) eigenlijk niet (meer) vind kunnen, dan ga ik daar tegenin ja
Ik zal me weer eens derin mengen, aangezien je er zo'n ophef over maakt. Ik typ alles even duidelijk:
Ik trek geen conclusies, ik vertel enkel mijn mening en zeg daarom ook dat men moet staken met alle ophef rond de grainy schermen.
Ik nam als voorbeeld dat mensen zoals ik die tevreden zijn met een samsungscherm, die in principe niet hoeven te klagen.
En daarbij komt ook nog dat ik bedoel, een SLECHTE samsungscherm.
Dus, okey, jij hebt een slechte samsungscherm gehad. Dat vind ik heel stom van Dell, en het spijt mij zeer dat te horen. Maar ik neem aan dat je hem nu laat vervangen.
Maar kijk eens, voordat mijn laptop aankwam, was het de case dat ALLE samsungs de grainy zijn. Dat is een groot verschil dat enkele (hoewel dat ook nog steeds niet kan van Dell) grainy zijn.
Dus mijn punt van al deze post en verder ga ik (en hoop ik andere ook niet) meer op in: Als je pech hebt heb je een slechte samsungscherm, wissel deze dan in. Heb je een samsung scherm en voldoet hij prima, dan kan je proberen te wisselen maar anders is het de moeite niet waard. En als je een LG hebt, hoef je niet te klagen.
Hopelijk ben ik nu duidelijk genoeg
Ik trek geen conclusies, ik vertel enkel mijn mening en zeg daarom ook dat men moet staken met alle ophef rond de grainy schermen.
Ik nam als voorbeeld dat mensen zoals ik die tevreden zijn met een samsungscherm, die in principe niet hoeven te klagen.
Dus, okey, jij hebt een slechte samsungscherm gehad. Dat vind ik heel stom van Dell, en het spijt mij zeer dat te horen. Maar ik neem aan dat je hem nu laat vervangen.
Maar kijk eens, voordat mijn laptop aankwam, was het de case dat ALLE samsungs de grainy zijn. Dat is een groot verschil dat enkele (hoewel dat ook nog steeds niet kan van Dell) grainy zijn.
Dus mijn punt van al deze post en verder ga ik (en hoop ik andere ook niet) meer op in: Als je pech hebt heb je een slechte samsungscherm, wissel deze dan in. Heb je een samsung scherm en voldoet hij prima, dan kan je proberen te wisselen maar anders is het de moeite niet waard. En als je een LG hebt, hoef je niet te klagen.
Kijk, dit is nou een post waar ik niks op aan te merken hebFikkieHo schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 00:11:
Ik zal me weer eens derin mengen, aangezien je er zo'n ophef over maakt. Ik typ alles even duidelijk:
Mijn laatste punt: Het mag hier gerust vermeld worden dat er nog slechte schermen zijn, en vooral als je er zelf eentje hebt. Ik had driekwart jaar geleden een M1530 en ik zat dus ook in de groep met alle slechte Samsung schermen en het heeft mij (te)veel tijd en (te)veel energie gekost om Dell er uberhaupt er van te overtuigen dat ik een slecht scherm had (terwijl ze dat dondersgoed zelf ook wel wisten). Vandaar mijn misschien wat heftige reactie, en als er dan wordt gezegd dat we hier mee op moeten houden, dan ga ik er juist tegenin
Advies aan I-King: zo snel mogelijk terugsturen en niet gaan praten met de helpdesk, want je krijgt toch niet een LG scherm opgestuurd.
Fijn dat we met elkaar eens zijn 
anyway, hoe lang heeft het geduurd voordat je hem terug had? Want bij sommigen kregen ze gewoon weer een slechte samsung terug..
anyway, hoe lang heeft het geduurd voordat je hem terug had? Want bij sommigen kregen ze gewoon weer een slechte samsung terug..
Ernstig offtopic: Meestal is stoppen met een studie een oplossing voor geldproblemenFikkieHo schreef op maandag 15 december 2008 @ 22:12:
Maar wat het is, als je een laptop in deze prijsklasse koopt mag je verwachten dat je blij bent met het scherm. Als je dat niet bent mag je verwachten dat Dell dat oplost. De één kan het gezeur vinden, de ander niet. Ik ben blij met mn samsung scherm maar ik snap dat anderen dat niet zijn. Het had mij ook leuker geleken om een LG te hebben maar als ik een geweldig scherm wou had ik maar een Sony moeten kopen met dual backlight (en een uur batterijduur...)
[ Voor 40% gewijzigd door Makkelijk op 16-12-2008 10:53 ]
Staat toch in mijn startpost?silmaril8 schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 01:06:
Mijn laatste punt: Het mag hier gerust vermeld worden dat er nog slechte schermen zijn,
Zo, een laatste update van mijn kant: Ik heb net nog één laatste keer contact gehad met Dell, hele verhaal weer opnieuw. De man heeft mij prima geholpen, heeft alles nagelopen van Samsung vs. LG, maar hij kan niet meer losse partnummers vinden voor deze schermen. Hij kan wel gewoon een nieuw scherm bestellen, maar hij kan dus niet garanderen dat het een LG wordt. Alle WSXGA+ schermen staan nu gegroepeerd onder één partnummer.
Heeft wel oude partnummers weten te vinden van AUO o.i.d., maar die waren allemaal gestopt en overgegaan in he tnieuwe partnummer.
Voor mij dus nu definitief einde verhaal, Dell mag hun laptop weer terug hebben. Sorry om verder hele discussie Samsung vs. LG op te starten.
Kan iemand me nog advies geven welk bedrijf nog een dergelijke snelle service heeft? Het laatste wat ik gewoon wilde is mijn laptop 4 weken kwijt zijn bij een defect. Zodoende ben ik bij Dell uitgekomen. Heeft verder iemand tips? In ieder geval bedankt voor het meedenken in dit topic!
Heeft wel oude partnummers weten te vinden van AUO o.i.d., maar die waren allemaal gestopt en overgegaan in he tnieuwe partnummer.
Voor mij dus nu definitief einde verhaal, Dell mag hun laptop weer terug hebben. Sorry om verder hele discussie Samsung vs. LG op te starten.
Kan iemand me nog advies geven welk bedrijf nog een dergelijke snelle service heeft? Het laatste wat ik gewoon wilde is mijn laptop 4 weken kwijt zijn bij een defect. Zodoende ben ik bij Dell uitgekomen. Heeft verder iemand tips? In ieder geval bedankt voor het meedenken in dit topic!
Ik heb overigens ook een tikkende schijf. Nu heb ik geprobeerd NHC te downloaden maar ik kan het programma niet starten (onduidelijke fatal error). Is dit normaal? Is het programma niet vista compatible?
Ik wil niet de hele discussie weer aanzwengelen. In eerste instantie als ik het met mn oude Toshiba A100 683 vergelijk, denk ik super, zeer helder scherm. Maar ik zie ook een hele lichte korrel erin zitten, enigszins backlight bleeding onderaan het scherm en de rechterkant (een balk van +/- 2cm) geeft iets minder licht. Maar nogmaals dit is met een zeer kritische kijk (nadat ik alles hier op dit forum heb gelezen). Als ik het weer relativeer, en vergelijk met andere schermen van laptops, is dit een prima scherm om mee te werken.Holgersson schreef op maandag 15 december 2008 @ 11:45:
[...]
Uit deel 3:
Holgersson schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 18:44:
Wellicht een toevoeging voor de TS:
Er zijn ook M1530's met een AU Optronics (AUO2077) scherm. Mijne bijvoorbeeld
(15,4", Resolutie: 1440x900)
Ik heb geen vergelijkingsmateriaal maar het ziet er in mijn ogen prima uit.
[...]
[...]
Wat vind je er zelf van?
Ik denk dat we ons ervan bewust moeten zijn dat we zeer kritische tweakers zijn
IBM/LenovoI-King schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 13:56:
Zo, een laatste update van mijn kant: Ik heb net nog één laatste keer contact gehad met Dell, hele verhaal weer opnieuw. De man heeft mij prima geholpen, heeft alles nagelopen van Samsung vs. LG, maar hij kan niet meer losse partnummers vinden voor deze schermen. Hij kan wel gewoon een nieuw scherm bestellen, maar hij kan dus niet garanderen dat het een LG wordt. Alle WSXGA+ schermen staan nu gegroepeerd onder één partnummer.
Check mijn vorige posts, misschien dat dat helpt als oplossing. Wat voor type schijf heb je trouwens?Makkelijk schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 13:58:
Ik heb overigens ook een tikkende schijf. Nu heb ik geprobeerd NHC te downloaden maar ik kan het programma niet starten (onduidelijke fatal error). Is dit normaal? Is het programma niet vista compatible?
Voor NHC moet je de DELL versie downloaden, de gewone werkt niet op deze laptops.
http://www.p35-forum.de/f...0_pre_release_06_dell.zip
[ Voor 44% gewijzigd door Superstudent op 16-12-2008 14:34 ]
Ik las dat LG schermen niet meer leverbaar zijn? Ik kreeg er gisteren wel 1! Jammer genoeg is tijdens de reparatie het toetsenbord half kapot gegaan (onverklaarbaar) waardoor mijn enter, backspace, spatie en F5 het niet meer doen. Bovendien zit er een vlek onderin het scherm (bleeding), m.i. onacceptabel en daar deed Getronics niet moeilijk over, vandaag komen ze als het goed is weer om de boel te fixen
Gezellige boel zo!
Jij hebt wel heel veel pech 
@i-king. Je moet vooral bij zakelijkere laptops kijken, dus idd IBM /Lenevo of merken in die trant. Maar misschien zijn er merken als sony of asus die een speciale garantie hebben..
@i-king. Je moet vooral bij zakelijkere laptops kijken, dus idd IBM /Lenevo of merken in die trant. Maar misschien zijn er merken als sony of asus die een speciale garantie hebben..
Mijn schijf is ook kapot gegaan, hij haperde heel erg bij filmpjes enzo. Na enkele reboots was het wel duidelijk dat de schijf kapot was. Op Hiren's bootcd (google maar) heb ik een Toshiba tool kunnen vinden maar die zag geen schijven, maar ik zie net dat die nog op AHCI stondMakkelijk schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 13:58:

De onboard diagnostic gedraaid maar die vond niks, die test ook vooral je CPU en MEM.
Aangezien ik m'n installatie toch zat was heb ik een harddisk eraser gedraaid en die kon er ergens na 50% ook niks meer mee.
Dell gebeld, kreeg tot mijn verrassing een Nederlander aan de lijn, blijkt dat je tijdens kantooruren gewoon NL helpdesk hebt. Weet niet of dat al bekend was maar bij deze.
Afijn ik moest de diagnostic cd draaien die ik niet bij me had, maar kon m downloaden.
Deze gaf een error code op de harddisk (verrassend!
Volgende ochtend al binnen.
Zelfde type trouwens, zoals verwacht.
update
En nou ik toch de boel opnieuw installeer zie ik dat er een bios update is, in de startpost staat als laatste versie A11, maar A12 is uit met als verbetering:
En een update voor de DVDRW driveFixes/Enhancements
------------------
1.1. Added enhancement for Wifi sniffer function.
Kheb het ook meteen in de meuktracker geslingerd.Unbalance disc handling improvement (reduce speed) to improve acoustic noise performance.
[ Voor 29% gewijzigd door Gman op 17-12-2008 11:22 ]
Die wifi sniffer werkt inderdaad stukken beter, normaal wilde hij 5 van de 10 keer niet automatisch mijn netwerk vinden(Verborgen geen SSID) maar nu werkt het een stuk beter.
Vandaag is alles gefixedSp!tF!re schreef op woensdag 17 december 2008 @ 09:58:
Ik las dat LG schermen niet meer leverbaar zijn? Ik kreeg er gisteren wel 1! Jammer genoeg is tijdens de reparatie het toetsenbord half kapot gegaan (onverklaarbaar) waardoor mijn enter, backspace, spatie en F5 het niet meer doen. Bovendien zit er een vlek onderin het scherm (bleeding), m.i. onacceptabel en daar deed Getronics niet moeilijk over, vandaag komen ze als het goed is weer om de boel te fixenGezellige boel zo!
Maar, het is al wel de 2de keer dat hij gerepareerd is nu. Achja.. Fijn dat ze meteen zo snel terug kunnen komen, wat dat betreft een dikke pluim voor Getronics (en ook wel voor Dell om de snelle service
Ik gebruik Windows XP SP3, maar het knopje voor de wifi sniffer doet bij mij niets. Welke software is daar eigenlijk voor nodig? En is dit te activeren zonder al die Dell crapware?dieselb0y schreef op woensdag 17 december 2008 @ 11:27:
Die wifi sniffer werkt inderdaad stukken beter, normaal wilde hij 5 van de 10 keer niet automatisch mijn netwerk vinden(Verborgen geen SSID) maar nu werkt het een stuk beter.
Dan nog een paar vraagjes, ja ik kan het niet laten, wie heeft recentelijk zijn 1440x900 scherm nog laten vervangen? Wat kreeg je hiervoor in de plaats?
De afstandsbediening bij de laptop, weet iemand welk type dat is en zijn de functies van de knoppen nog aan te passen? Ik gebruik nu als mediacenter XBMC (http://xbmc.org/). Ziet er super gelikt uit, maar de afstandsbediening werkt nog niet helemaal met alle functies zoals die wel onder Windows Media Center werken. Ik heb ooit weleens iets gelezen over dat de IR port in deze laptop niet compatible is met andere IR apparaten, weet iemand hier meer over te vertellen?
[ Voor 27% gewijzigd door Superstudent op 17-12-2008 14:43 ]
Ik had 1 jaar garantie en heb er 4 jaar bijgekocht (telefonisch- het algemene Dell nummer 020 674 5000). Dit kostte iets meer dan 200 euro. Naar mijn idee kreeg ik 1 jaar teveel voor het geld maar dit leek me niet erg. Je krijgt daar alleen een paar emailbevestigingen van (pdf) die je goed moet bewaren. Verder zie je bij Dell Support (TAG invullen - hoeveel garantie heb ik nog? o.i.d.) dat je garantie dan langer geldig is.TomikoV1 schreef op woensdag 17 december 2008 @ 09:52:
Heeft iemand z'n garantie verlengd? Hoe is 't gegaan en hoeveel heeft 't gekost?
Als ik bij mijn garantie kijk, zie ik 2 garanties staan:Gianni Rombios schreef op woensdag 17 december 2008 @ 14:43:
[...]
Ik had 1 jaar garantie en heb er 4 jaar bijgekocht (telefonisch- het algemene Dell nummer 020 674 5000). Dit kostte iets meer dan 200 euro. Naar mijn idee kreeg ik 1 jaar teveel voor het geld maar dit leek me niet erg. Je krijgt daar alleen een paar emailbevestigingen van (pdf) die je goed moet bewaren. Verder zie je bij Dell Support (TAG invullen - hoeveel garantie heb ik nog? o.i.d.) dat je garantie dan langer geldig is.
Beschrijving Leverancier Begindatum Einddatum Aantal resterende dagen
Next Business Day DELL 28-11-2008 27-11-2009 345
Next Business Day DELL 28-11-2008 27-11-2012 1441
Ik heb bij aanschaf van de laptop voor 4 jaar garantie gekozen. Nu staat er bij mij nog 1 los jaar tussen, klopt dit of zou dit bovenop mijn 4 jaar moeten komen? Want nu lopen beide garanties tegelijk af.
Op mijn pakbon staat dit namelijk:
1 1YR XPS PREMIUM WARRANTY SUPPORT - PRIOR
1 4YR XPS PREMIUM WARRANTY SUPPORT - PRIOR
[ Voor 6% gewijzigd door Superstudent op 17-12-2008 14:52 ]
Bedankt voor jouw ervaring. Via hun website kun je je garantie ook verlengen, maar er staat te weinig info op (de prijzen & verlengingsduur zijn helaas niet vermeld).Gianni Rombios schreef op woensdag 17 december 2008 @ 14:43:
[...]
Ik had 1 jaar garantie en heb er 4 jaar bijgekocht (telefonisch- het algemene Dell nummer 020 674 5000). Dit kostte iets meer dan 200 euro. Naar mijn idee kreeg ik 1 jaar teveel voor het geld maar dit leek me niet erg. Je krijgt daar alleen een paar emailbevestigingen van (pdf) die je goed moet bewaren. Verder zie je bij Dell Support (TAG invullen - hoeveel garantie heb ik nog? o.i.d.) dat je garantie dan langer geldig is.
Ik weet niet zeker of dit hier al bekend is maar Dell NL heeft de Vista 64 bit DVD nu eindelijk beschikbaar gesteld! In de US is het al enkele maanden mogelijk om de 64 bit DVD aan te vragen maar hier in Nederland werd mij telkens verteld dat ze dit nog niet konden/mochten doen (hoewel ze wel bekend waren met de US policy).
Deze week heb ik het nog eens geprobeerd en de vriendelijke medewerker van XPS Tech Support vertelde me dat het nu wel mogelijk is. Hij nam enkele gegevens met me door en stuurde de DVD vervolgens gratis op, twee dagen later heb ik deze ontvangen.
De DVD is overigens Windows Vista Ultimate 64BIT SP1, terwijl de Tech Support medewerker specifiek opmerkte dat ik Home Premium zou ontvangen (aangezien dit het OS is dat ik destijds bij de laptop heb besteld). Als het goed is zou er echter automatisch Home Premium moeten worden geïnstalleerd vanwege de license key – toch?
Deze week heb ik het nog eens geprobeerd en de vriendelijke medewerker van XPS Tech Support vertelde me dat het nu wel mogelijk is. Hij nam enkele gegevens met me door en stuurde de DVD vervolgens gratis op, twee dagen later heb ik deze ontvangen.
De DVD is overigens Windows Vista Ultimate 64BIT SP1, terwijl de Tech Support medewerker specifiek opmerkte dat ik Home Premium zou ontvangen (aangezien dit het OS is dat ik destijds bij de laptop heb besteld). Als het goed is zou er echter automatisch Home Premium moeten worden geïnstalleerd vanwege de license key – toch?
Bij Dell OEM disks hoef je toch geen key in te vullen (weet niet of dat bij Vista nog zo is..)? Ik denk dat je gewoon mooi geluk hebt gehad! Laat even weten hoe het afloopt.
In april heb ik mijn M1530 ontvangen en, na een hele rits van problemen, krijg ik nu een hele nieuwe opgestuurd. Kan iemand mij vertellen welk merk/type WSXGA+ (1680x1050) schermen nu worden geleverd? Ik begreep van de medewerker van de XPS-support dat er geen Samsung-schermen meer geleverd (kunnen) worden.. Ik hoop dus dat alles LG is geworden
Dat is niet waar getuige de verhalen hier in het forum. Lees de startpost voor meer info over schermen en dergelijke.
Desktop: Ryzen 5 5600X | HyperX Fury RGB 32 GB @ 3200MT/s| Gigabyte GTX 3070 Eagle OC | Kingston A2000 1TB | Gigabyte B550 Elite V2 | Gigabyte G27Q 2560x1440 144hz
Als je mijn verhaal leest, dan zie je dat er wel degelijk Samsung schermen geleverd worden. Mij hebben ze aan de telefoon juist verteld dat er nog alleen Samsung geleverd wordt. Dus ik hoop voor je dat je LG krijgt!
Oke, bizar.. Medewerker vertelde letterlijk dat Samsung niet meer leverbaar is (kon hij zien aan het type: SECxxxx). Ben benieuwd wat het gaat worden en of, als het een Samsung is, de kwaliteit nu wel goed is! Heb nu een LG en die is in principe prima.I-King schreef op zaterdag 20 december 2008 @ 11:05:
Als je mijn verhaal leest, dan zie je dat er wel degelijk Samsung schermen geleverd worden. Mij hebben ze aan de telefoon juist verteld dat er nog alleen Samsung geleverd wordt. Dus ik hoop voor je dat je LG krijgt!
Hou me op de hoogte! Misschien dat ik dan alsnog eens kan bellen. Blijft toch raar dat 3 medewerkers alle 3 iets totaaal anders zeggen...
Jup, doe ik (als ik hem binnen heb uiteraard)I-King schreef op zaterdag 20 december 2008 @ 13:30:
Hou me op de hoogte! Misschien dat ik dan alsnog eens kan bellen. Blijft toch raar dat 3 medewerkers alle 3 iets totaaal anders zeggen...
Overigens wel perfecte service van Dell gehad tot nu toe! Laptop is al 3x gerepareerd (nieuw moederbord, koeler, toetsenbord, scherm-openklap-mageneetje) en nu dan (na 7 maanden) een compleet nieuwe.
Heb nu toch maar een HDMI kabel gehaald voor mijn M1530 op mijn full HD tv aan te sluiten, eerst werkte ik via vga. Met name omdat ik me steeds meer begont te ergeren aan de horizontale strepen in beeld op het moment dat de de oplader is aangesloten (bekend probleem bij deze laptop).
Maar via HDMI is het beeld super, geen last van storende strepen en zowel beeld als geluid werken prima op zowel XP als Vista (heb een dualboot). Verder is het beeld over het algemeen een stuk scherper en mooier dan via VGA.
Maar via HDMI is het beeld super, geen last van storende strepen en zowel beeld als geluid werken prima op zowel XP als Vista (heb een dualboot). Verder is het beeld over het algemeen een stuk scherper en mooier dan via VGA.
Voor de liefhebbers is er nog een nieuwe versie uit van de fingerprint software: Protector Suite QL 5.8.2. Met wat nieuwe functionaliteit.
Deze versie kwam ik tegen op het notebookforum
.
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=297962
Deze versie kwam ik tegen op het notebookforum
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=297962
[ Voor 14% gewijzigd door Superstudent op 23-12-2008 01:00 ]
Nog een vraagje, ik ben op zoek naar een compacte laptop sleeve voor deze laptop, want ik heb er geen een bij dell gekregen
. Al even de topics doorgelopen, maar kwam alleen de belkin sleeve tegen, maar die is een paar centimeter te groot. Ik zoek nu dus een sleeve die vrijwel precies past en van neoprene is of een soort gelijk materiaal dat schokbestendig is. Max ongeveer 30 euro, iemand een idee?
Even mijn laptop opgemeten:
35,8 x 26,3 x 4,0 (3,0 voorkant)
Tot nu toe alleen deze gevonden:
Crumpler The Gimp 15.4"
37 x 26,5 x 3 cm
prijs: +/- 35 euro ex verzend
Crumpler The Gimp 15.4"
37 x 26,5 x 3 cm
[ Voor 20% gewijzigd door Superstudent op 23-12-2008 18:15 ]
Ik kan NHC wel starten onder Vista maar het hielp niet. Hdparm wel. Maar.... er is nu een HDD firmware update voor! Zie Dell support site.Makkelijk schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 13:58:
Ik heb hem geinstalleerd en het werkt als een zonnetje! Clicking is gone.
Moet je dan niet ook de 64bit versie besteld hebben? Ik heb een laptop met 4 gb geheugen, zoals gebruikelijk kan ik lang niet deze 4 gb volledig gebruiken. Kun je deze dan gewoon aanvragen via de Tech Support of heb je die moeten bestellen bij de aanschaf van je laptop. Dit was volgens mij bij mij toen niet mogelijk.MRoyal schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 13:23:
Ik weet niet zeker of dit hier al bekend is maar Dell NL heeft de Vista 64 bit DVD nu eindelijk beschikbaar gesteld! In de US is het al enkele maanden mogelijk om de 64 bit DVD aan te vragen maar hier in Nederland werd mij telkens verteld dat ze dit nog niet konden/mochten doen (hoewel ze wel bekend waren met de US policy).
Ben ook wel benieuwd hoe dat nu zit met de 64 bit versie van Vista. Als je hem nu kan aanvragen ga ik dat ook even doen denk ik...
Same here, als je met 32bit die je nu hebt een 64bit cd kan bestellen zijn er denk ik aardig wat mensen geinstresseerd...
Je kunt helemaal gratis een 64-bit DVD aanvragen, volgens de policy ben je daar gewoon entitled to.
Edit: Je moet overigens wel een reden ervoor aangeven, bijvoorbeeld dat je gebruik wilt maken van de volledige 4 GB geheugen of dat je je geheugen wilt gaan uitbreiden naar 4, 6 of 8 GB.
In de US is dit dus al maanden zo maar destijds is mij door Dell NL Tech Support altijd verteld dat ze dit in Nederland nog niet konden/mochten doen – tot voor kort dus!
Ik weet niet zeker of dit eigenlijk alleen voor Ultimate geldt, of ook voor Home Premium. In mijn situatie vertelde de Tech Support medewerker mij echter dat dit voor Home Premium gewoon mogelijk was. Dat ik uiteindelijk de Ultimate DVD heb ontvangen is een ander verhaal
Edit: Je moet overigens wel een reden ervoor aangeven, bijvoorbeeld dat je gebruik wilt maken van de volledige 4 GB geheugen of dat je je geheugen wilt gaan uitbreiden naar 4, 6 of 8 GB.
In de US is dit dus al maanden zo maar destijds is mij door Dell NL Tech Support altijd verteld dat ze dit in Nederland nog niet konden/mochten doen – tot voor kort dus!
Ik weet niet zeker of dit eigenlijk alleen voor Ultimate geldt, of ook voor Home Premium. In mijn situatie vertelde de Tech Support medewerker mij echter dat dit voor Home Premium gewoon mogelijk was. Dat ik uiteindelijk de Ultimate DVD heb ontvangen is een ander verhaal
[ Voor 14% gewijzigd door MRoyal op 24-12-2008 16:59 ]
Welke DVD je krijgt is eigenlijk niet van toepassing, alle edities staan er toch op...
Overigens had ik al een 64bit DVD bij een Targa laptop ooit gekregen, die leverde ze er gewoon bij, dat vond ik wel netjes, aangezien toen Vista net uit was.
Overigens had ik al een 64bit DVD bij een Targa laptop ooit gekregen, die leverde ze er gewoon bij, dat vond ik wel netjes, aangezien toen Vista net uit was.
Het is een Dell OEM DVD en geen normale Vista DVD. Als het goed is kun je daarmee gewoon Ultimate installeren, onafhankelijk van de license (ik heb nog geen tijd gehad om het te proberen).alex3305 schreef op woensdag 24 december 2008 @ 17:15:
Welke DVD je krijgt is eigenlijk niet van toepassing, alle edities staan er toch op...
[ Voor 6% gewijzigd door MRoyal op 24-12-2008 17:56 ]
Ik ben ook wel geïnteresseerd in een 64bit versie van Vista.
In het nieuwe jaar maar eventjes bellen dan met ze en kijken wat voor verhalen we gaan horen
Ik heb vandaag dus ook eens eventjes gebeld voor die 64 bit dvd van vista. Ging die man zoeken in het systeem en kon hij de 64 bit versie van Home Premium niet vinden, dus stuurde hij mij de Ultimate versie op zei hij. Hij zij dat ik met mijn key op de laptop gewoon Home Premium kon installeren, maar dan hoef je dat toch niet als aparte versie te omschrijven
. Volgens mij krijg je dus gewoon de Ultimate versie om te installeren, niet dat ik dat erg vind
. Voor een verlenging van 1 jaar naar totaal 5 jaar garantie totaal betaalde ik trouwens € 179,40.
Desktop: Ryzen 5 5600X | HyperX Fury RGB 32 GB @ 3200MT/s| Gigabyte GTX 3070 Eagle OC | Kingston A2000 1TB | Gigabyte B550 Elite V2 | Gigabyte G27Q 2560x1440 144hz
De dvd bevat alle versies van vista. Afhankelijk van de key wordt een versie gekozen, in jouw geval dus de premium omdat de key daarvoor geldig is.boaty schreef op woensdag 24 december 2008 @ 23:14:
Ik heb vandaag dus ook eens eventjes gebeld voor die 64 bit dvd van vista. Ging die man zoeken in het systeem en kon hij de 64 bit versie van Home Premium niet vinden, dus stuurde hij mij de Ultimate versie op zei hij. Hij zij dat ik met mijn key op de laptop gewoon Home Premium kon installeren, maar dan hoef je dat toch niet als aparte versie te omschrijven. Volgens mij krijg je dus gewoon de Ultimate versie om te installeren, niet dat ik dat erg vind
. Voor een verlenging van 1 jaar naar totaal 5 jaar garantie totaal betaalde ik trouwens € 179,40.
Ik weet dat dat voor de retailversies in ieder geval zo is inderdaad, maar ik heb weleens begrepen dat er onder alle XPS M1530's dezelfde key staat zelfs ongeacht of je nu Ultimate of Home Premium besteld. Bovendien waarom zou die man aan de telefoon dan al die versies apart in zijn systeem hebben staan? Als de versie op basis van de key wordt bepaald is dat natuurlijk onzin. Dan is een Nederlandse 64-bit dvd voldoende informatie en hoeft er niet voor elke versie een aparte entry in het systeem te zijn. Alles wijst er dus op dat die OEM dvd's van Dell dus wel 1 bepaalde versie van Vista zijn. Zodra ik hem binnen heb en tijd heb zal ik hem eens in 64-bit installeren en dan weten we het zeker
.
[ Voor 8% gewijzigd door boaty op 25-12-2008 12:49 ]
Leuk kerstcadeautje van Dell die 64-bit Ultimate versie 
Zijn er nog mensen die een beetje met osx bezig zijn?
(Ik heb nu OSx volledig vanilla geinstalleerd door boot-132 + Vista op GTP, geen mbr, ik moet alleen nu nog die darwin bootloader te gaan instaleren iemand enig idee hoe dat los moet?)
Zijn er nog mensen die een beetje met osx bezig zijn?
(Ik heb nu OSx volledig vanilla geinstalleerd door boot-132 + Vista op GTP, geen mbr, ik moet alleen nu nog die darwin bootloader te gaan instaleren iemand enig idee hoe dat los moet?)
Dat is inderdaad waarom ik zo reageerde. Ik ben erg benieuwd naar je bevindingen dan, zou een mooi cadeau anders zijnboaty schreef op donderdag 25 december 2008 @ 11:58:
Ik weet dat dat voor de retailversies in ieder geval zo is inderdaad, maar ik heb weleens begrepen dat er onder alle XPS M1530's dezelfde key staat zelfs ongeacht of je nu Ultimate of Home Premium besteld. Bovendien waarom zou die man aan de telefoon dan al die versies apart in zijn systeem hebben staan? Als de versie op basis van de key wordt bepaald is dat natuurlijk onzin. Dan is een Nederlandse 64-bit dvd voldoende informatie en hoeft er niet voor elke versie een aparte entry in het systeem te zijn. Alles wijst er dus op dat die OEM dvd's van Dell dus wel 1 bepaalde versie van Vista zijn. Zodra ik hem binnen heb en tijd heb zal ik hem eens in 64-bit installeren en dan weten we het zeker.
Een paar dagen geleden moest ik een aantal CD's met foto's branden. Dit deed ik zoals gewoonlijk met Brasero in Ubuntu. Dit ging alleen niet goed, hij brandde gewoon rustig, tot 100%, en gaf daarna een error. Nou geeft Brasero bij mij de laatste tijd wel vaker een error, dus negeerde het eigenlijk maar. Vervolgens drukte ik die CD weer in m'n laptop om te kijken of het gelukt was. Hij gaf aan dat het een lege schijf was...
Vervolgens een nieuwe CD gepakt en nogmaals geprobeerd, zelfde resultaat. Vervolgens met weer een nieuwe CD via de Cd/dvd-werkplaats in Ubuntu geprobeerd. Deze begon niet eens met branden.
Daarna heb ik de laptop opnieuw opgestart en Windows XP opgestart. Eerst via de verkenner geprobeerd om de foto's op (wederom) een nieuwe CD te krijgen. Gelijk bij de eerste foto al een kopieerfout > werkt dus ook niet. Trial van Nero 9 gedownload en geïnstalleerd, en eerst maar eens zo'n gebruikte CD gepakt. Toen ik hem er in stopte gaf hij aan een lege CD (zoals Ubuntu dus ook al deed). Echter, toen ik wilde gaan branden, gaf hij aan dat er nog maar 100 mb vrij was, terwijl hij er 500 nodig had. Er stond dus wel wat op
Maar weer een nieuwe CD gepakt, en Nero aan het branden gezet. Deze ging prima, kwam bij 100%, de CD werd uitgeworpen, en daarna kreeg ik er een melding van Nero voor: Kon CD niet branden. Weer een lege maar toch wel gevulde CD
Uiteindelijk die CD's maar op een andere computer gebrand, dit ging perfect, aan de bestanden ligt het dus niet.
Vandaag even getest met een DVD-RW (CD's helaas niet meer aanwezig in huis
), wissen ging perfect, daarna weer gaan branden, dit ging gewoon goed. Brasero sloot weer af met de error dat hij de schijf niet kon aankoppelen, dus kreeg het al warm, maar de DVD was gewoon goed. Dit werkte dus wel.
Heeft iemand van jullie dit eerder meegemaakt? Heeft iemand ook een idee of er een goede manier is om de brander te testen. Of komende week gewoon Dell bellen, nu ik nog garantie heb
Vervolgens een nieuwe CD gepakt en nogmaals geprobeerd, zelfde resultaat. Vervolgens met weer een nieuwe CD via de Cd/dvd-werkplaats in Ubuntu geprobeerd. Deze begon niet eens met branden.
Daarna heb ik de laptop opnieuw opgestart en Windows XP opgestart. Eerst via de verkenner geprobeerd om de foto's op (wederom) een nieuwe CD te krijgen. Gelijk bij de eerste foto al een kopieerfout > werkt dus ook niet. Trial van Nero 9 gedownload en geïnstalleerd, en eerst maar eens zo'n gebruikte CD gepakt. Toen ik hem er in stopte gaf hij aan een lege CD (zoals Ubuntu dus ook al deed). Echter, toen ik wilde gaan branden, gaf hij aan dat er nog maar 100 mb vrij was, terwijl hij er 500 nodig had. Er stond dus wel wat op
Maar weer een nieuwe CD gepakt, en Nero aan het branden gezet. Deze ging prima, kwam bij 100%, de CD werd uitgeworpen, en daarna kreeg ik er een melding van Nero voor: Kon CD niet branden. Weer een lege maar toch wel gevulde CD
Uiteindelijk die CD's maar op een andere computer gebrand, dit ging perfect, aan de bestanden ligt het dus niet.
Vandaag even getest met een DVD-RW (CD's helaas niet meer aanwezig in huis
Heeft iemand van jullie dit eerder meegemaakt? Heeft iemand ook een idee of er een goede manier is om de brander te testen. Of komende week gewoon Dell bellen, nu ik nog garantie heb
Het bij mijn favoriete tassenwinkel hebben ze crumper sleeves. Hier heb ik met mn laptop (9 cell accu) gepast. Sowieso past die 15,4" niet met 9 cell maar met 6 cell denk ik ook niet. Crumpler neemt een beetje apple macbook pro als standaard voor zn 15.4". Uiteindelijk heb ik een 17" gimp genomen. Deze past in de diepte precies en is wel een centimeter of 4 breder maar dat maakt mij niks uit, dan kan ik een expresscard e-sata laten zittenSuperstudent schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 18:05:
Nog een vraagje, ik ben op zoek naar een compacte laptop sleeve voor deze laptop, want ik heb er geen een bij dell gekregen. Al even de topics doorgelopen, maar kwam alleen de belkin sleeve tegen, maar die is een paar centimeter te groot. Ik zoek nu dus een sleeve die vrijwel precies past en van neoprene is of een soort gelijk materiaal dat schokbestendig is. Max ongeveer 30 euro, iemand een idee?
Crumpler The Gimp 15.4"
37 x 26,5 x 3 cm
Misschien die nieuwe firmware voor je brander er in geflashed? Gman in "[Ervaringen] Dell XPS M1530 - Deel 4"Tralapo schreef op vrijdag 26 december 2008 @ 14:13:
Een paar dagen geleden moest ik een aantal CD's met foto's branden. Dit deed ik zoals gewoonlijk met Brasero in Ubuntu. Dit ging alleen niet goed, hij brandde gewoon rustig, tot 100%, en gaf daarna een error. Nou geeft Brasero bij mij de laatste tijd wel vaker een error, dus negeerde het eigenlijk maar. Vervolgens drukte ik die CD weer in m'n laptop om te kijken of het gelukt was. Hij gaf aan dat het een lege schijf was...
Maar weer een nieuwe CD gepakt, en Nero aan het branden gezet. Deze ging prima, kwam bij 100%, de CD werd uitgeworpen, en daarna kreeg ik er een melding van Nero voor: Kon CD niet branden. Weer een lege maar toch wel gevulde CD![]()
Vandaag even getest met een DVD-RW (CD's helaas niet meer aanwezig in huis), wissen ging perfect, daarna weer gaan branden, dit ging gewoon goed. Brasero sloot weer af met de error dat hij de schijf niet kon aankoppelen, dus kreeg het al warm, maar de DVD was gewoon goed. Dit werkte dus wel.
Zou het hieraan kunnen liggen? Als je dat nog niet gedaan hebt zou je dat kunnen proberen
Die staat niet tussen mijn downloads (onder mijn service tag), dus neem aan dat die niet geschikt is voor mij.boaty schreef op vrijdag 26 december 2008 @ 15:52:
[...]
Misschien die nieuwe firmware voor je brander er in geflashed? Gman in "[Ervaringen] Dell XPS M1530 - Deel 4"
Zou het hieraan kunnen liggen? Als je dat nog niet gedaan hebt zou je dat kunnen proberen
Check in apparaatbeheer even welke drive je hebt, als die overeenkomt met de genoemde drive dan kan het. Btw de XPS M1530 staat er ook bij, hmm bij mij geeft hij hem bij het invoeren van de service tag idd wel weer, dus dan heb je waarschijnlijk een andere drive.
[ Voor 30% gewijzigd door boaty op 26-12-2008 18:36 ]
Heeft het eigenlijk wel nut om 64-bits op de xps1530 te draaien. Heeft dat meer voordelen (sneller, stabieler) dan alleen het gebruik van de extra 1GB als je 4GB hebt?MRoyal schreef op woensdag 24 december 2008 @ 16:54:
Je kunt helemaal gratis een 64-bit DVD aanvragen, volgens de policy ben je daar gewoon entitled to.
Theoretisch gezien heeft het geen, tot weinig nut om een 64bit versie te gebruiken met minder dan 3GB intern geheugen.
Wat je persoonlijker fijner kan vinden, vind ik ook overigens, dat je bij de 64bit editie alleen WHQL drivers kunt installeren dus dat behoort in feite stabieler te zijn.
Wat je persoonlijker fijner kan vinden, vind ik ook overigens, dat je bij de 64bit editie alleen WHQL drivers kunt installeren dus dat behoort in feite stabieler te zijn.
Daar kun je ook voor kiezen als je de 32-bit versie hebt...alex3305 schreef op vrijdag 26 december 2008 @ 20:51:
Theoretisch gezien heeft het geen, tot weinig nut om een 64bit versie te gebruiken met minder dan 3GB intern geheugen.

Wat ik daarmee wil zeggen is dat de drivers voor 64bit versie van Windows vaak beter uitontwikkeld zijn dan de drivers voor de 32bit versie. Je kunt er inderdaad wel voor kiezen, maar de meeste gebruikers 'boeit dit toch vrij weinig', zolang het maar werkt.
Verwijderd
Binnenkort word ik ook de eigenaar van een nieuwe m1530 (na vervanging). In mijn vorige laptop kon ik mijn 8600gt redelijk goed overklokken maar nu heb ik dit forum een beetje doorgenomen en blijkt dus dat de laptop na bios A09 niet meer te overklokken is. Kan je dit met een of andere oplossing omzeilen?
Hier hetzelfde gedaan, kreeg eerst een preek dat het systeem van meer geheugen niet echt sneller wordt en dat Dell 64bit niet ondersteund (bij problemen vragen ze eerst weer 32bit te installeren). De 64bit Home Premium kon niet worden gevonden, dus wordt het Ultimate. Dit zou volgens hem geen probleem zijn bij de installatie ivm de sleutel.boaty schreef op woensdag 24 december 2008 @ 23:14:
Ik heb vandaag dus ook eens eventjes gebeld voor die 64 bit dvd van vista. Ging die man zoeken in het systeem en kon hij de 64 bit versie van Home Premium niet vinden, dus stuurde hij mij de Ultimate versie op zei hij. Hij zij dat ik met mijn key op de laptop gewoon Home Premium kon installeren, maar dan hoef je dat toch niet als aparte versie te omschrijven. Volgens mij krijg je dus gewoon de Ultimate versie om te installeren, niet dat ik dat erg vind
.
Inderdaad kreeg ik dus ook die preek, maar wat ik dan nog wel het mooiste vind is dat ze de XPS M1530 tegenwoordig gewoon met 6 en zelfs 8 GB werkgeheugen verkopen en dat ze daar beweren dat het de goedkoopste en makkelijkste manier is om de laptop sneller te makenjelmervos schreef op maandag 29 december 2008 @ 11:49:
[...]
Hier hetzelfde gedaan, kreeg eerst een preek dat het systeem van meer geheugen niet echt sneller wordt en dat Dell 64bit niet ondersteund (bij problemen vragen ze eerst weer 32bit te installeren). De 64bit Home Premium kon niet worden gevonden, dus wordt het Ultimate. Dit zou volgens hem geen probleem zijn bij de installatie ivm de sleutel.

Maar natuurlijk als je hem alleen met een 32 bit besturingssysteem levert

[ Voor 11% gewijzigd door boaty op 29-12-2008 12:03 ]
Net gebeld met Dell en men (ene Vincent) zei dat men dit niet kon doen. Aangezien mijn systeem geleverd is met een 32bit licentie en niet met een 64bit licentie.
Wat men mij nu adviseerde was om via via aan een 64bit dvd van Dell te zien komen om zodoende toch toch 64bit te kunnen draaien.
Maar jullie bellen gewoon met de XPS Premium Support?
Wat men mij nu adviseerde was om via via aan een 64bit dvd van Dell te zien komen om zodoende toch toch 64bit te kunnen draaien.

Maar jullie bellen gewoon met de XPS Premium Support?
Telefoonnummer | |
XPS Premium Support | 020-674 4594 |
Dit heb ik die persoon van Dell dit ook gevraagd. Hij wordt niet geleverd met 64bit omdat mensen toch liever een goedkoper systeem hebben.

[ Voor 20% gewijzigd door Cannotwin op 30-12-2008 14:56 ]
Yes, dat nummer heb ik ook gebeld. Misschien nog es proberen en tref je iemand die hem wel wil opsturen voor je.
misschien is het geen verkeerde optie om bij de keuze voor je OS te kunnen kiezen voor een 64 bit variant en hier eventueel een wat hogere prijs voor te vragen. Ik probeerde gisteren ook is een laptop samen te stellen met 6 gig geheugen. Leuke is dat dell dan gelijk een foutmelding aangeeft. incompatible met OS
wanneer een 64 bit versie van je os beschikbaar is gelijk je probleem opgelost

wanneer een 64 bit versie van je os beschikbaar is gelijk je probleem opgelost
...
Op grond van welke policy? Als ik dan de volgende keer bel, dan weet ik ook waarmee ik ze "om de oren kan slaan".MRoyal schreef op woensdag 24 december 2008 @ 16:54:
...
Waarom uberhaupt nog standaard 32bit installeren? De meeste hardware doet het tegenwoordig wel op 64bit. Alleen sommige device drivers of legacy hardware draait alleen nog op 32bit. Echter kun je dan ook nog makkelijk een CD meeleveren met een 32bit versie.
Of tijdens de install vragen of mensen een 64bit versie willen hebben. Daarnaast vind ik het onzinnig dat ik er extra voor zou moeten betalen en zou ik dit absoluut niet doen. Het is dezelfde licentie namelijk!
edit: Microsoft heeft ooit gezegd dat mensen met een 32bit licentie gratis een 64bit licentie kunnen aanvragen. Echter is dit bij Microsoft alleen bij retail klanten en niet bij OEM klanten.
Of tijdens de install vragen of mensen een 64bit versie willen hebben. Daarnaast vind ik het onzinnig dat ik er extra voor zou moeten betalen en zou ik dit absoluut niet doen. Het is dezelfde licentie namelijk!
edit: Microsoft heeft ooit gezegd dat mensen met een 32bit licentie gratis een 64bit licentie kunnen aanvragen. Echter is dit bij Microsoft alleen bij retail klanten en niet bij OEM klanten.
[ Voor 17% gewijzigd door alex3305 op 30-12-2008 15:53 ]
Zes of acht GB in je laptop?! Ik zou niet weten waarom je in een laptop zoveel geheugen nodig zou hebben.
In ieder geval is het verschil tussen een 32-bit en een 64-bit OS méér dan alleen de mogelijkheid om 4 GB of meer geheugen te kunnen gebruiken. In principe is een 64-bit OS ook sneller, en dit zou je vooral moeten kunnen merken met software die intensief gebruik maakt van de processor (bijvoorbeeld video- of audio-encoding e.d.). Je moet dan natuurlijk wel 64-bit software gebruiken. (32-bit programma's werken ook op een 64-bit OS maar maken geen gebruik van de extra registers e.d. die de processor in 64-bit mode heeft).
Ik gebruik al een hele tijd 64-bit Ubuntu op mijn M1530 en ben daar heel tevreden over.
Ik heb overigens geen problemen met het branden van CD's en DVD's met Brasero.
In ieder geval is het verschil tussen een 32-bit en een 64-bit OS méér dan alleen de mogelijkheid om 4 GB of meer geheugen te kunnen gebruiken. In principe is een 64-bit OS ook sneller, en dit zou je vooral moeten kunnen merken met software die intensief gebruik maakt van de processor (bijvoorbeeld video- of audio-encoding e.d.). Je moet dan natuurlijk wel 64-bit software gebruiken. (32-bit programma's werken ook op een 64-bit OS maar maken geen gebruik van de extra registers e.d. die de processor in 64-bit mode heeft).
Ik gebruik al een hele tijd 64-bit Ubuntu op mijn M1530 en ben daar heel tevreden over.
Ik heb overigens geen problemen met het branden van CD's en DVD's met Brasero.
Let op:
Voor alles m.b.t. levertijden kun je in dit topic terecht! Let wel: berichten plaatsen met 'het duurt lang!' zal de levertijd niet doen verkorten!
Voor alles m.b.t. levertijden kun je in dit topic terecht! Let wel: berichten plaatsen met 'het duurt lang!' zal de levertijd niet doen verkorten!