...
Nu had ik gister een vreemd iets, het verplaatsen van een klein bestandje (paar KB) duurde heel lang en de hardeschijf was heel druk bezig. Mijn systeem werd nagenoeg onbruikbaar. Annuleren wou ook niet direct. Na een minuut of zo hield het op en kon ik normaal verder werken, heb het bestand alsnog kunnen verplaatsen.
Vorige week wou ik een 6GB grote ISO mounten met Daemon-Tools, ook dit wou niet goed. Kon de bestanden uit de ISO slecht kopiëren en de ISO werd soms gewoon ontkoppeld door Daemon-Tools. Toen ik hem op een USB schijf had gezet ging het allemaal zonder problemen.
Nu vraag ik me af of ik problemen heb met mijn hardeschijf of dat het misschien Vista is. Hoe kan ik controleren of mijn hardeschijf nog goed is? chkdsk geeft niks aan.
"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."
tot 4 gig 2x2 gig en niet 2x4
Want waarom zouden ze anders nu pas komen met deze bios-update terwijl er al ruime tijd die chipset inzit en het mogelijk zou ondersteunen?
...

@jelmervos
Wat is de smartstatus van je harde schijf?
[ Voor 21% gewijzigd door boaty op 05-11-2008 14:43 ]
Desktop: Ryzen 5 5600X | HyperX Fury RGB 32 GB @ 3200MT/s| Gigabyte GTX 3070 Eagle OC | Kingston A2000 1TB | Gigabyte B550 Elite V2 | Gigabyte G27Q 2560x1440 144hz
Spuit11
[ Voor 14% gewijzigd door Liquid op 05-11-2008 13:48 ]
Mogelijk omdat ze het eerst niet stabiel werkend kregen? Lijkt me inmiddels toch duidelijk dat hij 8GB supportkoentjuh1987 schreef op woensdag 05 november 2008 @ 13:40:
Want waarom zouden ze anders nu pas komen met deze bios-update terwijl er al ruime tijd die chipset inzit en het mogelijk zou ondersteunen?
Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa
Ik heb mijne sinds april gekocht, nu inmiddels half jaar, en aan het begin was het gewoon een normale vlek af en toe vegen en het was weg. Maar nu heb ik aan de rechter kan een donker grijze vlek alsof de chroom ervanaf is gegaan.
Kom ik in aanmerking voor een nieuwe chassis?
Verwijderd
In topic 1/2 was er ook iemand met dit probleem en die heeft gebeld met dell.Kaizah schreef op woensdag 05 november 2008 @ 15:49:
Hey weet iemand toevallig wat er nog te doen valt tegen de handpalm vlekken op een xps 1530?
Ik heb mijne sinds april gekocht, nu inmiddels half jaar, en aan het begin was het gewoon een normale vlek af en toe vegen en het was weg. Maar nu heb ik aan de rechter kan een donker grijze vlek alsof de chroom ervanaf is gegaan.
Kom ik in aanmerking voor een nieuwe chassis?
Uiteindelijk heeft hij gewoon een nieuwe gekregen. Ik zou dus gewoon even contact met dell opnemen als ik jou was!
Ik heb dmv een boot cd de hardeschijf maar eens getest, en inderdaard, veel read-errors tijdens een read test. Jammer dat de hardeschijf zo snel al stuk is. Morgen maar eens met Dell bellen.jelmervos schreef op woensdag 05 november 2008 @ 13:39:
Nu vraag ik me af of ik problemen heb met mijn hardeschijf of dat het misschien Vista is. Hoe kan ik controleren of mijn hardeschijf nog goed is? chkdsk geeft niks aan.
Desktop: Ryzen 5 5600X | HyperX Fury RGB 32 GB @ 3200MT/s| Gigabyte GTX 3070 Eagle OC | Kingston A2000 1TB | Gigabyte B550 Elite V2 | Gigabyte G27Q 2560x1440 144hz
Ik heb een probleem met mijn videokaart als ik 10 minuten Far Cry 2 speel, wordt de videokaart zo´n 73-76 Graden. (Is dit naar jullie mening te hoog??) CPU wordt 72-77 graden.
Mijn ventilatoren draaien op volle snelheid, en na ongeveer 2 minuten zie ik in RIVAturner dat de videokaart (8600 M GT) de snelheid van Core en het geheugen terugklokt.
Ik speel het spel Far Cry 2 eerst met 32 FPS en daarna maar met 3 FPS. (Gemeten met programma FRAPS)
Ik heb nog 30 dagen garantie op mijn laptop, wat denken jullie dat het aan mijn videokaart ligt.
Krijg je trouwens nog een jaar extra garantie op videokaart??? Staat niet op de Dell site als je je service tag invoerd.

Eerste temperatuur is van CPU, 2de van Videokaart.
[ Voor 14% gewijzigd door PSP123 op 07-11-2008 20:24 ]
Ik weet niet of het helemaal waar is wat je zegt, Far Cry 2/COD4 draait de videokaart met gemak op high,Verwijderd schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 15:58:
[...]
Hier heb ik ook last van, PES 2009 stottert weer niet, maar FIFA heeft zware lag bij mij. Ik heb zelfs een zalman NC1000 cooler eronder....
Volgens mij functioneert de 8600GT helemaal niet zo goed als gedachtt. Alle spellen die bij mij vloeiend draaien draaien ook op een 9200 GS. Alles wat de 9200 GS niet aankan, stottert bij mij ook.
dan zou hij fifa 09 toch ook makkelijk moeten aankunnen. Vooral als je kijkt bij de aanbevolen specs, dan zit je er ruim boven.
Ja dat doen ze, meestal de volgende werkdag.jelmervos schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 14:10:
Hardeschijf is geleverd, snelle service. Maar nou staat er op de doos dat ik de oude hardeschijf in de doos moet doen en klaar leggen, deze kan UPS komen ophalen. Maar doen ze dit ook echt?
Nu ook via de site van Dell.Paul1987 schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 12:02:
... maar er is een nieuwe dell bios verschenen voor de m1530 versie A11 op de FTP van dell....
http://support.euro.dell....t=1&libid=0&fileid=281072
Vaste en verbeterde versies (Alleen Engels)
Fixes/Enhancements
------------------
1. Added support for new versions of Intel CPUs.
Verwijderd
Ja bij Fifa lag het aan het spel. Hij stottert bij iedereen.PSP123 schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 20:58:
[...]
Ik weet niet of het helemaal waar is wat je zegt, Far Cry 2/COD4 draait de videokaart met gemak op high,
dan zou hij fifa 09 toch ook makkelijk moeten aankunnen. Vooral als je kijkt bij de aanbevolen specs, dan zit je er ruim boven.
Als jij COD4 speelt, en er komen veel mannetjes in beeld, begint jou laptop dan ook te schokken?
Dit heb ik namelijk bij Counterstrike. Bij meer dan 8 mannetjes in beeld, die schieten of weet ik wat beingt mijn FPS hard te dalen.
Ligt volgens mij aan de luchtafvoer, maar daarvoor heb ik dus die mooie Zalman cooler...
Mooi, ik had me toch voorgenomen even te wachten tot de BIOS update ook op de Nederlandse site stond.Cannotwin schreef op zaterdag 08 november 2008 @ 13:00:
[...]
Nu ook via de site van Dell.
http://support.euro.dell....t=1&libid=0&fileid=281072
[...]
Kan ik toch mijn BIOS upgraden
Als ik COD 4 speel, zit ik op 56 FPS in normale situatie als je bijvoorbeeld door de stad loopt. Als ik in een groot openveld kom met minstens 30 vijanden daal ik tot 42 FPS, nog goed te doen dus!Verwijderd schreef op zaterdag 08 november 2008 @ 16:25:
[...]
Ja bij Fifa lag het aan het spel. Hij stottert bij iedereen.
Als jij COD4 speelt, en er komen veel mannetjes in beeld, begint jou laptop dan ook te schokken?
Dit heb ik namelijk bij Counterstrike. Bij meer dan 8 mannetjes in beeld, die schieten of weet ik wat beingt mijn FPS hard te dalen.
Ligt volgens mij aan de luchtafvoer, maar daarvoor heb ik dus die mooie Zalman cooler...
Verwijderd
Ik heb mijn XPS al een paar maanden. Fantastisch ding (T9300, 4GB, enz).
Nu zit ik met een vraag. Kan ik mijn grafische kaart meer toegewijd ram geheugen geven? Nu is dat nl 256MB. Ik heb al wat rond gevraagd, maar de antwoorden gaan van Piece of cake naar Nearly impossible.
Dus is het mogelijk, ja of nee.
Zo ja, hoe doet een noob als ik dat het beste?
Tevens is het toevoegen van RAM vanaf je werkgeheugen een complete marketingpraat, je 8600M GT zal er niet sneller van worden.
Verwijderd
Ok bedanktDaMarcus schreef op zondag 09 november 2008 @ 20:49:
Dat zal niet mogelijk zijn en volgens mij is je 8600M GT voorzien van TurboCache.
Tevens is het toevoegen van RAM vanaf je werkgeheugen een complete marketingpraat, je 8600M GT zal er niet sneller van worden.
Het is volgens mij wel mogelijk, verbeter mij als ik fout zit. Als je bij de optie beeldscherm kijk en vervolgens bij geavanceerde eigenschappen zie ik bij mijn laptop het volgende staan:DaMarcus schreef op zondag 09 november 2008 @ 20:49:
Dat zal niet mogelijk zijn en volgens mij is je 8600M GT voorzien van TurboCache.
Nvidia 8600 M GT, 256 MB DDR 3 Dedicated geheugen, gedeeld geheugen tot 1083 MB. (Ik heb 2 GB Ram)
Ik ken iemand en die heeft ook een XPS M 1530, met 4 GB Ram en die heeft tot 2083 MB gedeeld geheugen staan.
Hoeveel je van videokaart gedeeld kan krijgen hangt dus helemaal van je hoeveelheid Ram af.
Ik heb alleens gekeken in de BIOS of daar de optie zat om wat RAM over te pompen naar de 8600 M GT.
Het moet kunnen maar hoe is voor mij ook een raadsel...
Ik denk ook dat de prestatiewinst mininaal is, alhoewel het is wel ddr 2 ram. Maar het mag dan ook duidelijk zijn dat dit nooit de snelheid van het snelle ddr 3 dedicated geheugen van de 8600 M GT haalt.
Prima kaartje voor een laptop.
Ik heb dan mijn laptop, de XPS M 1530 vorig jaar December gekocht, toen was 2GB echt veel. Maar nu, als ik Far Cry 2 speel zit ik samen met VISTA op 2600 MB Ram (swapping van mijn HDD) geheugen dus nog RAM pompen naar mijn videokaart lukt bij mij al niet meer.
Jij hebt 4 GB, moet zeker lukken ik zou zeggen zoek verder en als je het éénmaal weet post het dan AUB. hier ik denk dat er voldoende mensen naar de methode op zoek zijn!
Succes met de zoektocht!
P.S. Met de nieuwe BIOS van DELL kan je 8GB Ram kwijt in je laptopie dus moet helemaal lukken, wel 64 bit VISTA/XP installeren maar dat moest je ook al doen om de volledige 4 GB RAM wat je nu heb te benutten.
[ Voor 5% gewijzigd door PSP123 op 09-11-2008 21:55 ]
Oké, dan weten we tenminste dat het kan, maar je videokaart geeft geen betere 3D Graphics.GENETX schreef op zondag 09 november 2008 @ 21:59:
DaMarcus heeft wel gelijk. Dit is een of ander trucje van Windows Vista en geen hardware/software oplossing van NVIDIA of ATI (waar dit ook gebeurt). Mijn oude GeForce Go 7600 had in XP altijd mooi 256MB, in Vista kreeg ik opeens ook meer om daarna nog emer te krijgen bij de uitbreiding van 1 -> 2GB. Wat Vista er mee doet is mij ook niet duidelijk tho.
Verwijderd
Zojuist is de 4e monteur langsgeweest voor mijn "probleempje".
De eerste kwam langs, omdat mijn palmrest helemaal verkleurd/vervaagd was. Netjes een nieuwe gekregen, en helemaal niets mis mee.. Totdat ik een paar dagen later merkte dat mijn beeldscherm niet uitging na het dichtklappen van mijn laptop.
Ik dacht nou ok, het zullen de instellingen in vista wel zijn, maar nee hoor.. alles staat goed.
2e monteur.. zelfde onderdeel vervangen, geen effect.
3e monteur.. alweer de palmrest vervangen, geen effect (en mn touchpad is ook helemaal op hol geslagen trouwens)
De 4e.. ja nou weten jullie het wel
Als de laptop na het vervangen van het moederbord nog niet goed werkt krijg ik een nieuwe. En is dell heel wat eurotjes armer door mij. (want ja, een getronics monteur is heel erg prijzig)
Meer mensen met een soortgelijk probleem? En nee, met een magneet over de palmrest schuiven helpt niet
Intel Website over PM965 chipset: Maximaal 4GB werkgeheugen supported. Waarom dan toch een bios die 8GB en nieuwe processoren ondersteunt. Enige reden die ik kan bedenken is dat ze centrino 2 gaan lanceren in de XPS 1530. Zelfde mobo maar nieuwe chipset (PM45) welke wel 8GB support.
Geen idee of het mogelijk is 1 bios voor 2 chipsets the lanceren though....
Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64
Iedereen nu overtuigt?

[ Voor 5% gewijzigd door boaty op 12-11-2008 16:49 ]
Verwijderd
Om terug te komen op mijn vraag of ik mijn toegewezen RAM-geheugen van mijn grafiesche kaart kon opvoeren.
Nadat ik ubuntu had geïnstalleerd, ben heel wat tegen gekomen.
De gewoonlijke problemen (touchpad enz.). Maar ook iets interessanter.
In Windows vista heeft mijn grafiesche kaart (GeForce GO M8600 GT) 256 MB toegewezen RAM.
MAAAAAAR als ik de systeemspecs in ubuntu opvraag, krijg ik te zien dat mijn kaaartje zijn RAM op magische wijze heeft verdubbelt!

Windows vista: 256 MB RAM (toegewezen)
Ubuntu: 512 MB RAM (toegewezen)
Waarom? Al sla je me dood.
Dus wil je meer toegewezen RAM. ----------------> Ubuntu INSTALEREN

Kan ook gewoon zijn dat Ubuntu dit doet omdat het DDR2 is... Of omdat Ubuntu meer grafische kracht vereist (wrs nietVerwijderd schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 15:05:
Howdy,
Om terug te komen op mijn vraag of ik mijn toegewezen RAM-geheugen van mijn grafiesche kaart kon opvoeren.
Nadat ik ubuntu had geïnstalleerd, ben heel wat tegen gekomen.
De gewoonlijke problemen (touchpad enz.). Maar ook iets interessanter.
In Windows vista heeft mijn grafiesche kaart (GeForce GO M8600 GT) 256 MB toegewezen RAM.
MAAAAAAR als ik de systeemspecs in ubuntu opvraag, krijg ik te zien dat mijn kaaartje zijn RAM op magische wijze heeft verdubbelt!![]()
![]()
.
Windows vista: 256 MB RAM (toegewezen)
Ubuntu: 512 MB RAM (toegewezen)
Waarom? Al sla je me dood.
Dus wil je meer toegewezen RAM. ----------------> Ubuntu INSTALEREN![]()
![]()
Verwijderd
Hoe bedoel je, "256MB (van zichzelf) is al te veel voor deze grafische kaart"?silmaril8 schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 15:37:
[...]
Kan ook gewoon zijn dat Ubuntu dit doet omdat het DDR2 is... Of omdat Ubuntu meer grafische kracht vereist (wrs niet). Anyway, de kaart zal heus niet sneller lopen. 256MB (van zichzelf) is al te veel voor deze grafische kaart. Meer dan 256MB geheugen heeft toch geen zin met een 8600M GT videokaart.

De grafische chip van de 8600M GT heeft meer dan voldoende aan 256MB (die hij van zichzelf dus al heeft). Meer geheugen zal helemaal niks schelen voor de prestaties. Daar is de 8600M GT (welke te vergelijken is met een 7600GT desktop videokaart) te zwak voor. Een 7600GT videokaart met 512MB is net zo snel als een 7600GT met 256MB. Dit is puur omdat de 7600GT te zwak is om gebruik te maken van die extra MB's.Verwijderd schreef op zondag 16 november 2008 @ 14:34:
[...]
Hoe bedoel je, "256MB (van zichzelf) is al te veel voor deze grafische kaart"?![]()
Verwijderd
Haha lol, so Isilmaril8 schreef op zondag 16 november 2008 @ 14:48:
[...]
De grafische chip van de 8600M GT heeft meer dan voldoende aan 256MB (die hij van zichzelf dus al heeft). Meer geheugen zal helemaal niks schelen voor de prestaties. Daar is de 8600M GT (welke te vergelijken is met een 7600GT desktop videokaart) te zwak voor. Een 7600GT videokaart met 512MB is net zo snel als een 7600GT met 256MB. Dit is puur omdat de 7600GT te zwak is om gebruik te maken van die extra MB's.

Waarom?Verwijderd schreef op zondag 16 november 2008 @ 15:08:
[...]
Haha lol, so I![]()
have been screwed by dell.
Verwijderd
Omdat toen ik heb bestelde, ik eerst aan dell vroeg met wat voor kaart ik die kon vglen. Ze vertelde me dat ik em kon vergelijke met de desktop versie( 8600 GT) Niet dus
Ps: als ik ubuntu werk tikt men harde schijf en in windows niet, iemand een idee?
en mijn wifi lichtje flikert constant in ubuntu.
Weet iemand hier toevallig hoe dat zit? Ik vind rood wel heel mooi eigenlijk
Hmmmmm, mss toch maar weer terug naar Vista?Verwijderd schreef op zondag 16 november 2008 @ 16:08:
[...]
Omdat toen ik heb bestelde, ik eerst aan dell vroeg met wat voor kaart ik die kon vglen. Ze vertelde me dat ik em kon vergelijke met de desktop versie( 8600 GT) Niet dus![]()
Ps: als ik ubuntu werk tikt men harde schijf en in windows niet, iemand een idee?

Echter de Samsung is echt veel slechter dan de LG in zowel absolute lichtopbrengst (helderheid), contrast (zwart is grijs op de Samsung) alsook egaliteit van de helderheid
Dus mijn advies aan een ieder die een XPS met (1680x1050) wil kopen is: Sta erop dat je een LG scherm krijgt of in ieder geval geen Samsung scherm.
In het intro van dit topic staat dat alle schermen tegenwoordig goed zijn, maar ik kan dit niet bevestigen.
Dat knipperen klopt wel, dit betekend gewoon dat hij verbinding heeft en af en toe wat verzend.Verwijderd schreef op zondag 16 november 2008 @ 16:08:
Dit heb je bij alle computers bij de aansluiting voor je lan kabel, hier zit vaak ook een lampje bij dat af en toe knippert (ook wel op de M1530 volgens mij). Stoor me er verder niet echt aan..
Over die harde schijf kan ik verder niks zeggen, bij mij is daar niks aan veranderd tijdens de omschakeling....
Waarom wordt een dell xps 1530 met een 8600gt veel warmer dan de dell vostro 1500 met een 8600gt
ik vind het best klote, mijn vostro is veel koeler dan mijn xps, heeft iemand suggesties?
Dell xps m1530 vostro 1500
CPU 55 47
CPU kern 1 52 47
CPU kern 2 52 47
GPU 60 52
Hardeschijf 49 30
cpu core 1.06 1.01
Hey mensen er zat net ook een cooler op de xps toen ik m net eraf heb gehaald en op de tafel heb gezet zijn de temparaturen gelijk getrokken (wel raar) alleen de GPU is nu op de xps 58 graden, maar ik heb er echt last van, ik voel gewoon de hitte wanneer ik het op me schoot heb zitten. Is hier iets aan te doen. Ik heb begrepen dat is iets met de firmware van de videokaart iets aan de hand is; maar precies weet ik het niet.
Iemand suggesties of opmerkingen hierop of een linkje met een firmware, ik weet niet precies hoe alles te werk gaat...?
*zucht* meerdere malen besproken, maar Oke. De huidige XPS serie schijnt nogal eens warm te worden. Waarom jouw XPS warmer wordt dan jouw Studio? Dit zijn twee geheel verschillende laptops., ondanks dat er dezelfde componenten zijn gebruikt is he tdesgin anders, dus mogelijk warmte afvoer ook.Chupaman schreef op woensdag 19 november 2008 @ 01:09:
ff vergelijken
Dell xps m1530 vostro 1500
CPU 55 47
CPU kern 1 52 47
CPU kern 2 52 47
GPU 60 52
Hardeschijf 49 30
cpu core 1.06 1.01
Hey mensen er zat net ook een cooler op de xps toen ik m net eraf heb gehaald en op de tafel heb gezet zijn de temparaturen gelijk getrokken (wel raar) alleen de GPU is nu op de xps 58 graden, maar ik heb er echt last van, ik voel gewoon de hitte wanneer ik het op me schoot heb zitten. Is hier iets aan te doen. Ik heb begrepen dat is iets met de firmware van de videokaart iets aan de hand is; maar precies weet ik het niet.
Iemand suggesties of opmerkingen hierop of een linkje met een firmware, ik weet niet precies hoe alles te werk gaat...?
Wat betreft de problemen rondom de G84 en G86 mobile GPU's, dit betreft de gehele serie ongeacht merk of type van de laptop. Dit is een Nvidia produktie fout en heeft niets met het BIOS van doen. Nvidia heeft een constructie fout in deze GPU's zitten waardoor deze minder goed bestand zijn tegen warmte schommelingen, dus het opwarmen en weer afkoelen van de GPU.
De BIOS updates die door verschillende fabrikanten afgelopen zomer zijn vrij gegeven, zorgen voor een ander koel strategie, wat inhoud dat de fan's meer en harder gaan draaien om een constantere temperatuur in de laptop te crieeren.
Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/
Verwijderd
Hi,Verwijderd schreef op woensdag 12 november 2008 @ 12:36:
Goedemiddag,
Zojuist is de 4e monteur langsgeweest voor mijn "probleempje".
De eerste kwam langs, omdat mijn palmrest helemaal verkleurd/vervaagd was. Netjes een nieuwe gekregen, en helemaal niets mis mee.. Totdat ik een paar dagen later merkte dat mijn beeldscherm niet uitging na het dichtklappen van mijn laptop.
Ik dacht nou ok, het zullen de instellingen in vista wel zijn, maar nee hoor.. alles staat goed.
2e monteur.. zelfde onderdeel vervangen, geen effect.
3e monteur.. alweer de palmrest vervangen, geen effect (en mn touchpad is ook helemaal op hol geslagen trouwens)
De 4e.. ja nou weten jullie het wel
Als de laptop na het vervangen van het moederbord nog niet goed werkt krijg ik een nieuwe. En is dell heel wat eurotjes armer door mij. (want ja, een getronics monteur is heel erg prijzig)
Meer mensen met een soortgelijk probleem? En nee, met een magneet over de palmrest schuiven helpt niet
Nadat er 5 monteurs geweest zijn, en mijn probleem niet hebben opgelost, kreeg ik gister een nieuwe xps 1530!
In mijn oude zit een T7500 CPU en in de nieuwe een T9300!
ook is het beeldscherm 10000 maal scherper en meer helder dan mijn oude xps
wit is nu echt WIT, waar het op mijn oude xps nog grijs was.
Ik ben super blij met de service van dell, maar moet er wel bij zeggen dat toen ik mijn laptop kreeg afgelopen februari, ik een vermoeden had dat het een 2e hands laptop was, en ze wilden destijds mijn beeldscherm ook niet vervangen.
Ik heb even contact opgenomen met dell. De xps is nog wel te verkrijgen in de kleur crimson red in 2 configuraties:lespaul86 schreef op maandag 17 november 2008 @ 18:45:
Ik wilde net ook de XPS 1530 bestellen, maar ik kan bij de kleur alleen nog maar zwart, roze of blauw selecteren en niet "crimson red"Paar weken geleden kon dat nog wel.
Weet iemand hier toevallig hoe dat zit? Ik vind rood wel heel mooi eigenlijk
- http://configure2.euro.de...&l=nl&oc=N10r5301&x=0&y=0
- http://configure2.euro.de...&l=nl&oc=N10r5302&x=0&y=0
Je betaalt er wel wat meer voor maar dan heb je ook wat
En dan had ik nog een vraagje. Bij het samenstellen van een xps kun je uit verschillende wlan kaarten kiezen:
- Dell™ Wireless 1505 Wireless-N-minikaart
- Intel® Wireless-N-minikaart
Nu wil graag ubuntu gaan draaien. Maakt het dan uit welke ik kies? Ik heb nu een laptop met een intel wlan en die werkt out of the box met ubuntu. Ik ben daarom geneigd nu ook weer een intel te nemen (maar deze is wel 20 euries duurder). Of werkt de dell ook gewoon in ubuntu?
Over Linux ondersteuning weet ik niet veel, maar die 1505 heeft als voordeel dat 'ie standaard onder Mac OS-X ondersteund wordt, mocht je dat willen installeren.lespaul86 schreef op donderdag 20 november 2008 @ 19:11:
En dan had ik nog een vraagje. Bij het samenstellen van een xps kun je uit verschillende wlan kaarten kiezen:
Nu wil graag ubuntu gaan draaien. Maakt het dan uit welke ik kies? Ik heb nu een laptop met een intel wlan en die werkt out of the box met ubuntu. Ik ben daarom geneigd nu ook weer een intel te nemen (maar deze is wel 20 euries duurder). Of werkt de dell ook gewoon in ubuntu?
Echter: die 1505 heeft maar 1 antenne, die Intel (als dat degene is die ik destijds standaard meegeleverd kreeg) heeft 2 antennes. Ik ervaarde onder Windows-XP dan ook betere ontvangst met die Intel kaart.
(daarnaast maakte die 1505, goedkoop via Ebay aangeschaft, m'n systeem instabiel, dus die is er nu weer uit...)
Ja, dat maakt uit, neem de Intel en neem niet de Dell! Ik heb een 1530 met Intel 4965 WiFi, werkt out-of-the-box zonder dat ik er iets voor hoef te doen. Het schijnt dat de oudere Intel 3945 bij een aantal mensen problemen geeft.lespaul86 schreef op donderdag 20 november 2008 @ 19:11:
[...]En dan had ik nog een vraagje. Bij het samenstellen van een xps kun je uit verschillende wlan kaarten kiezen:
Nu wil graag ubuntu gaan draaien. Maakt het dan uit welke ik kies?
De Dell wireless kaart gebruikt voor zover ik weet een Broadcom-chipset, een merk dat berucht is voor de slechte Linux ondersteuning. Niet nemen dus. (Al veel mensen gezien die hiermee problemen hebben op http://ubuntuforums.org )
[ Voor 4% gewijzigd door jj71 op 21-11-2008 10:39 ]
(je kan er twee ingebouwd hebben: luikje openen, kaartje erbij, antenne aansluiten en luikje weer dicht)
Op het internet is hier wel wat info over te vinden maar hoe zit dit bij de tweakers hier?
(Wist niet direct of ik dit mag vragen ivm de regels over Mac osx op niet apple producten)
...
Half geluid en brak touchpad is niet echt werkbaar.
...
Verwijderd
In vista 32 mbit zie ik dat deze al op hol slaat wanneer ik te vaak met mijn muis heen en weer ga. Daarnaast is het openen van Mozilla Firefox ongeveer 80% van de processor!!!!
Deze draait vervolgens dan weer snel terug, maar dat is toch niet de bedoeling?
In taakbeheer zie ik dat er verder geen andere programma's draaien.
Waar kan dit aan liggen? Ik sukkel al een half jaar met dit probleempje. Zeer vervelend als je paar dingen tegelijk wilt doen en als de fans heel hard gaan draaien.
Ik heb de nieuwste BIOS update een uur geleden gedownload van de dell site en deze geeft geen verbetering.
Iemand nog een oplossing?
Wat direct werkt met iAktos:
Webcam
Toetsenbord/ muis
Bluetooth
HDMI uitgang
USB
Draadloze internet Dell kaart
Marvell internet kaart
Wat je moet bij instaleren:
UPEK fingerprint reader (moet bij windows ook)
Videokaart (moet bij windows ook)
Wat niet helemaal goed gaat:
-geluid deed het goed, echter geen surround output (wel 2 x headphone)
-touchpad werkt goed, alleen het scrol ding erop niet (ik gebruik altijd bleutooth muis)
- Grootste - punt, hij sluit niet volledig af, je moet zelf de aan/uit knop indrukken
Al met al, osx leuk om erbij te draaien maar niet als je 'hoofd-besturingssysteem.'
[ Voor 4% gewijzigd door RVE_NL op 21-11-2008 16:32 ]
Zolang het systeem maar stabiel kan draaien zie ik zelf geen problemen om het te gebruiken als besturingssysteem en als hoofdbesturingssysteem vista.
iig bedankt voor de info.
Ga de komende dagen me er nog verder in verdiepen en het eea uitproberen.
...
Trouwens wat een puinhoop is de nieuwe dell support site zeg, waarom hebben ze nu toch de goede bruikbare oude forum site verwijderd ?
marc68
jj71 schreef op vrijdag 21 november 2008 @ 10:39:
[...]
Ja, dat maakt uit, neem de Intel en neem niet de Dell! Ik heb een 1530 met Intel 4965 WiFi, werkt out-of-the-box zonder dat ik er iets voor hoef te doen. Het schijnt dat de oudere Intel 3945 bij een aantal mensen problemen geeft.
De Dell wireless kaart gebruikt voor zover ik weet een Broadcom-chipset, een merk dat berucht is voor de slechte Linux ondersteuning. Niet nemen dus. (Al veel mensen gezien die hiermee problemen hebben op http://ubuntuforums.org )
Ok bedanktjj71 schreef op vrijdag 21 november 2008 @ 10:39:
[...]
Ja, dat maakt uit, neem de Intel en neem niet de Dell! Ik heb een 1530 met Intel 4965 WiFi, werkt out-of-the-box zonder dat ik er iets voor hoef te doen. Het schijnt dat de oudere Intel 3945 bij een aantal mensen problemen geeft.
Dan ga ik voor de intel.
BIOS haal ik hier vandaan:
http://linux.dell.com/repo/software/bios-hdrs/
Daarna:
$ sudo modprobe dell_rbu
$ sudo dellBiosUpdate -u -f /locatie/van/bestand/bios.hdr
Dit ging in vorige versies goed.
Heeft iemand met Ubuntu (of Windows) al wel kunnen upgraden naar A12?

[ Voor 19% gewijzigd door boaty op 26-11-2008 10:30 ]
[ Voor 14% gewijzigd door Makkelijk op 26-11-2008 10:58 ]
Verwijderd
...
Een 8600M GT (mobile) is net zo snel als een 7600GT in een desktop.Makkelijk schreef op woensdag 26 november 2008 @ 10:58:
Wat mag ik verwachten van de 8600GT Mobile vergelijken met een 3 jaar oude 7800GT uit desktop?
Verwijderd
Het bedrag voor deze laptop kan ik niet in een keer missen. Maar als ik een bedrag van 25 euro per maand betaal is het geen probleem. Daarnaast kan ik dan alsnog extra aflossen (als het tenminste kan bij deze aflossing) waardoor ik wel binnen enkele maanden dit bedrag voldaan heb.koentjuh1987 schreef op woensdag 26 november 2008 @ 13:09:
voor die betaling die jij voor ogen hebt zou ik gewoon dell benaderen zij kunnen je het haarfijn uitleggen hoe of wat. Maar waarom zou je in termijnen gaan betalen? Je betaald dan (bijna) altijd meer dan de normale prijs bij aanschaf
Dell kan me ongetwijfeld haarfijn uitleggen hoe het op papier werkt, maar ik heb liever dat iemand met ervaring hierin mij kan uitleggen wat de werkelijke haken en ogen zijn.
Yep, geen probleem met het updatenchiel2002 schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 21:12:
...
Ik had nog niet ontdekt hoe dat BIOS updaten onder Ubuntu werkte, daar heb jij me nu dus eventjes mee geholpen (kwam door jouw berichtje op het idee even in de Linux Wiki van Dell te zoeken).chiel2002 schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 21:12:
Ik gebruik Ubuntu op deze laptop maar ik krijg niet de BIOS geupgrade van A11 naar A12:
BIOS haal ik hier vandaan:
http://linux.dell.com/repo/software/bios-hdrs/
Daarna:
$ sudo modprobe dell_rbu
$ sudo dellBiosUpdate -u -f /locatie/van/bestand/bios.hdr
De update naar A11 had ik nog gedaan onder XP (heb dualboot).
Net dus voor het eerst geupdate onder Linux, en bij mij ging hij vlekkeloos...
Hm, volgensmij zijn die geruchten er al een half jaar. Je kan eindeloos wachten bij Dell op een beter aanbod, elke week lijkt het beter en goedkoper. Maar volgensmij zijn er slechts af en toe echte uitschieters tussen de verschillende aanbiedingen. Ik heb de knoop doorgehakt, vandeweek eentje besteld. Wilde eerst nog een Thinkpad T61 halen, maar kon daar gewoon niet een fatsoenlijk gelijksoortig model vinden in dezelfde prijsklasse als de m1530. Heb nu deze besteld, Specs: T9300 2.5Ghz, 4GB ram, 500GB schijf, WXGA+ 1440x900. Voor 1224 euro. Uiteraard met veeeel garantieI-King schreef op donderdag 27 november 2008 @ 17:09:
Een tijdje geleden waren enkele roddels opgedoken over een nieuw model medio November. Dat zou gaan om een nieuwe Dell XPS/Studio 16. Zijn er al nieuwe roddels of enige andere bevestigingen? Ik sta op het punt om een nieuwe XPS te halen, maar vanwege de roddels had ik dit nog uitgesteld. Ik ben namelijk wel benieuwd wat dat gaat worden. Maar goed, heeft iemand verder nog iets gehoord en zou het de moeite waard zijn om nog even geduld te hebben?
Het spel stotert namelijk heel erg en is haast onspeelbaar.
Hier de tempraturen tijdens het spelen:
Hardware monitor
-----------------------------------------------------
ACPI hardware monitor
Temperature sensor 0 98°C
Intel Mobile Core 2 Duo T7500 hardware monitor
Temperature sensor 0 93°C
Temperature sensor 1 92°C
GeForce 8600M GT hardware monitor
Temperature sensor 0 97°C
WDC WD25 00BEVS-75UST hardware monitor
Temperature sensor 0 50°C
[ Voor 25% gewijzigd door Mdesign op 30-11-2008 19:27 ]
Alleen voor HD zou ik absoluut [edit:] niet de 1920 nemen. Die heb ik, en als je goede ogen hebt, en niet 24 uur per dag het scherm gebruikt, dan is het te doen, maar terugkijkend zou ik de 1680 nemen.Makkelijk schreef op zondag 30 november 2008 @ 20:12:
Ik twijfel nog steeds aan het scherm. Ik heb nu een Toshiba 12" die 1280x768 is en das qua pixeldichtheid ongeveer gelijk aan 1680x1050 dus ik wou eigenlijk die nemen. Maar aan de andere kant 1920 is full HD. Ben alleen bang dat ik het dan niet goed kan zien. En scalen in windows is kut
Dan wordt t 1680. Deze week maar bestellen! Ik ga ook niet meer wachten op potentiele opvolgersThomasB schreef op zondag 30 november 2008 @ 20:31:
[...]
Alleen voor HD zou ik absoluut [edit:] niet de 1920 nemen. Die heb ik, en als je goede ogen hebt, en niet 24 uur per dag het scherm gebruikt, dan is het te doen, maar terugkijkend zou ik de 1680 nemen.
En waarom 1920 pakken. Kijk je dan zo vaak een HD film op je laptop? Iig wat is de meerwaarde behalve dat je nu full hd kunt bekijken...
...
Microsoft is wel bezig met het maken van DPI onafhankelijke windows (zou eigeniljk al in Vista moeten zitten), maar blijkbaar levert dit te veel legacy problemen op. Misschien een idee, dat nieuwe programma's hiermee werken en oude programma's via de oude manier werken. Nadeel is dat nieuwe programma's niet werken op oude windows versies, zodat programeurs waarscheinlijk gewoon weer op de oude manier interfaces gaan maken.
Verder erg mooie laptop
het is maar net wat je zwaar noemt en wat je ermee doet. Als student zijnde is het misschien redelijk wat gewicht om elke keer weer mee te zeulen. Maar toch blijven er studenten rondlopen met 17 inch gevallen. Kies je voor mobiel en klein dan hebben veel mensen meer een 14 inch of zelf nog iets kleiner.Z___Z schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 11:30:
Verder erg mooie laptopalleen jammer dat hij best zwaar is.
Het gewicht went. Het verschil in gewicht tussen de 6 cells accu en de 9 cells vind ik te verwaarlozen. die 300 gram extra.. Bij de 9 cells hoef ik niet altijd mijn adapter mee te nemen wat me ook weer wat gewicht bespaart. Oftewel hangt het af van wat je ermee doet.
...
Verwijderd
Helemaal mee eens. De 1680 is ideaal. Ik had eerst HD, ik vond dan niet alleen te klein voor 15 inch, maar vooral was de kwaliteit slecht. Bij HD heb je sowiezo een Samsung scherm.Gianni Rombios schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 16:48:
Het kwaliteitsverschil tussen de 1680 en 1920 is veel belangrijker dan de winst aan resolutie. Helderheid, contrast en kijkhoek zijn bij de 1920x1200 minder dan gemiddeld. Of de (Samsung) panelen inmiddels beter zijn weet ik niet maar voor je een 1920x1200 in je M1530 kiest zou ik daar eerst achteraan googlen. Terugsturen kan op zich bij Dell, dat is ook weer zo...
Grootgebruiker van MS Word. Maar het wordt nooit perfect...
Gisteren mijn nieuwe m1530 binnengekregen, levering was binnen 4 werkdagen na de betaling. Dus dat vond ik erg netjes van Dell.
Specs: T9300 2.5Ghz, 4GB ram, 500GB schijf, WXGA+ 1440x900, 4 jaar garantie (+1 extra???) = 1225 euro
Ik heb er een uurtje mee kunnen spelen, en daar vielen mij de volgende zaken op.
De pluspunten:
1. Het AU optronics scherm, dit is echt heerlijk om naar te kijken. Goede kijkhoek en zeer helder beeld. (Geen dode pixels tegengekomen)
2. De goede (vrij degelijke) bouw van de laptop
3. De looks, hij ziet er gelikt uit (Tuxedo black)
De minpunten:
1. Harde schijf die hard tikkend geluid maakt
2. Ventilator die erg snel op de hoogste stand zit te blazen
3. DVD speler die opstijgt als een vliegtuig
4. Mediatoetsen zijn niet heel erg gevoelig
5. Touchpad werkt niet echt lekker, is stroef en je moet er toch wel vrij hard op duwen.
Onder Vista scoor ik 5.1 punten. Klopt dit ongeveer voor dit systeem?
Verder kreeg ik er geen sleeve bij. Slechts enkele CD's met software en backups. Is dit normaal tegenwoordig? Ik vond het allemaal behoorlijk karig wat er in de doos zat...
[ Voor 6% gewijzigd door Superstudent op 03-12-2008 12:52 ]
Ik denk dat deze temperaturen wel erg hoog zijn! Ik heb zelf nog niets getest met mijn laptop, maar als je een beetje googled dan zie je dat dit geen normale temperaturen zijn voor een m1530. Misschien toch de helpdesk bellen?Mdesign schreef op zondag 30 november 2008 @ 19:21:
Zijn deze tempraturen normaal tijdens het spelen van een game (COD5) op reso 1280.
Hardware monitor
ACPI hardware monitor
Ja, ik zat ook elke keer te twijfelen wat te doen met al die acties. Maar ik heb afgelopen maanden 1 specifieke configuratie een beetje in de gaten gehouden, en het verschil is uiteindelijk minimaal. Soms krijg je 10% korting, en dan doen ze de prijs iets omhoog, als er geen specifieke korting is doen ze er een "gratis" upgrade bij of "gratis" verzendkosten of extra garantie. Het is vaak tientjes werk. Ik verwacht eigenlijk niet zoveel spectaculairs meer met de december aanbieding.Makkelijk schreef op woensdag 03 december 2008 @ 12:42:
ah shit morgen is de 1530 in de aanbieding met de december acties, 10% kortingscode is geldig tot en met vandaag.
Wat je wel kan doen, is alvast een offerte laten maken, of een bestelling plaatsen van de laptop met de huidige korting etc. En deze bestelling via bankoverschrijving plaatsen, volgensmij wordt de bestelling pas definitief als ze het bedrag hebben ontvangen (maar pin me hier niet op vast, ik dacht dat er namelijk in de voorwaarden staat dat je de bestelling kan wijzigen totdat deze verzonden is, correct me if im wrong!). Je hebt dus als het goed is dan in die tussentijd nog 7 a 8 dagen de tijd om te wachten op een betere aanbieding
Tnx, ik heb het gewoon gedaan. Je hebt sowieso altijd recht op een afkoelperiode op koop op afstand dus ze kunnen je moeilijk aan deze prijs gaan houden.Superstudent schreef op woensdag 03 december 2008 @ 13:00:
[...]
Wat je wel kan doen, is alvast een offerte laten maken, of een bestelling plaatsen van de laptop met de huidige korting etc. En deze bestelling via bankoverschrijving plaatsen, volgensmij wordt de bestelling pas definitief als ze het bedrag hebben ontvangen (maar pin me hier niet op vast, ik dacht dat er namelijk in de voorwaarden staat dat je de bestelling kan wijzigen totdat deze verzonden is, correct me if im wrong!). Je hebt dus als het goed is dan in die tussentijd nog 7 a 8 dagen de tijd om te wachten op een betere aanbieding.
Ik wacht gewoon een week met betalen maar heb wél deze factuur al binnen dus > 1300 eu is deze doen
Edit: vandaag 15% korting www.kortingscode.com. De aanbieding van Dell is 150 euro korting op een laptop met blu-ray. 200 euro heb ik nog niet voor blu ray over dus ik bestel gewoon de normale versie. Toch bijna 100 euro goedkoper dan gisteren!
[ Voor 12% gewijzigd door Makkelijk op 04-12-2008 10:25 ]
Hm grappig, ik heb net een systeem met exact dezelfde specs samengesteld als die ik nu heb ontvangen en kom nu 30 euro goedkoper uit, maar daarbij heb ik 1 jaar minder garantie. Dus effectief gezien was voor mij de prijs hetzelfde gebleven.Makkelijk schreef op woensdag 03 december 2008 @ 16:14:
[...]
Tnx, ik heb het gewoon gedaan. Je hebt sowieso altijd recht op een afkoelperiode op koop op afstand dus ze kunnen je moeilijk aan deze prijs gaan houden.
Ik wacht gewoon een week met betalen maar heb wél deze factuur al binnen dus > 1300 eu is deze doen
Edit: vandaag 15% korting www.kortingscode.com. De aanbieding van Dell is 150 euro korting op een laptop met blu-ray. 200 euro heb ik nog niet voor blu ray over dus ik bestel gewoon de normale versie. Toch bijna 100 euro goedkoper dan gisteren!
Welk systeem heb jij besteld dan? En ik ben wel benieuwd of iemand de laptop sleeve nog heeft ontvangen bij zijn nieuwe laptop. Voor de rest is dit topic behoorlijk dood
3e versie uit rijtje gekozen en alleen kleur, garantie en scherm aangepast.Specs:Superstudent schreef op donderdag 04 december 2008 @ 12:08:
[...]
Hm grappig, ik heb net een systeem met exact dezelfde specs samengesteld als die ik nu heb ontvangen en kom nu 30 euro goedkoper uit, maar daarbij heb ik 1 jaar minder garantie. Dus effectief gezien was voor mij de prijs hetzelfde gebleven.
Welk systeem heb jij besteld dan? En ik ben wel benieuwd of iemand de laptop sleeve nog heeft ontvangen bij zijn nieuwe laptop. Voor de rest is dit topic behoorlijk dood!
T9300, 4GB, 1680x1050, 500GB, DVDRW & 9cell met 3 jaar
Grappige is dat als ik 2e versie pak en specs hetzelfde maak maar met 320GB schijf ik precies zelfde bedrag uit kom. Terwijl de korting volgens de site gelijk is

Jij hebt denk ik vorige week besteld, toen er nog andere aanbiedingen waren met 100/150 euro korting en 4 jaar garantie. Toen was het goedkoper.
[ Voor 8% gewijzigd door Makkelijk op 04-12-2008 12:24 ]
Dat is ook niet zo heel vreemd toch? Er zijn zeker de eerste helft van dit jaar razendsnel 3 delen doorheen gevlogen, maar dat is nu toch alweer een jaar geleden.Superstudent schreef op donderdag 04 december 2008 @ 12:08:
[...]
.......Voor de rest is dit topic behoorlijk dood!
Er zijn weer nieuwere laptops gekomen, (de Studio's enzo), er zullen dus minder mensen zijn die hem kopen.
En daarom is het topic wat tot rust aan het komen denk ik.
Ik loop overigens al vanaf deel 1 mee, blijf het volgen
Ik heb 2/12 een M1530 ontvangen en inderdaad zonder sleeve! Was daar enigszins verbaasd over, omdat ik in dit topic al eerder had gelezen dat veel mensen het ding op hun pakbon misten, maar dat hij uiteindelijk toch gewoon netjes om hun laptop zat...Superstudent schreef op donderdag 04 december 2008 @ 12:08:
[...]
... En ik ben wel benieuwd of iemand de laptop sleeve nog heeft ontvangen bij zijn nieuwe laptop. ...
Is hier nog contact over op te nemen met de klantenservice of iets dergelijks? Zijn er mensen die de sleeve toch nog hebben weten te bemachtigen?
Verwijderd
Ik heb van maart dit jaar een Dell XPS M1530.
Video kaart (NVIDIA GeForce 8600M GT):
Ik heb al temperatuur problemen van in het begin (eerst had ik dit niet door, maar gamen op mijn laptop ging echt altijd zeer traag (bv. Wolfenstein: Enemy Territory ). En na lang sukkelen heb ik een niet officiele video driver kunnen downloaden (en waardoor mijn video kaart minder warm wordt want dit was het probleem). Ook heb ik de laatste bios drivers gedownload...hij begint nu dus zeer snel hard te blazen bij het minste wat je doet. Ook maak ik al van bijna het begin gebruik van een cooling pad. Het helpt maar is geen wondermiddel.
Cpu (Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU T7500 @ 2.20GHz):
Nu moet ik voor mijn eindwerk uren aan een stuk mijn laptop berekeningen laten doen (dus cpu cte 100%). Oké, oké, ik weet het, een laptop is hier niet voor gemaakt (maar dit is nu eenmaal mijn enigste en snelste pc). Maar nu blijkt dat mijn laptop na een paar uur uitvalt door de hitte (dit wilt zeggen boven de 100 °C (de cpu cores)) (zééér frustrerend
Nu laat ik deze berekeningen maar doen op DE laagste cpu snelheid en maar op 1 core (en dan blijft deze juist onder de 60 °C). Als ik de kloksnelheid van de cpu ook maar iets hoger zet gaan ze uiteindelijk weer stijgen naar 95°C.
Voor gebruik in het dagelijkse leven vind ik hem zeer goed maar voor intensieve taken...
Sorry, het moest even van mijn lever.
Maar dit is dus ook voor mij de dagelijkse kost:
Mdesign schreef op zondag 30 november 2008 @ 19:21:
Zijn deze tempraturen normaal tijdens het spelen van een game (COD5) op reso 1280.
Hardware monitor
ACPI hardware monitor
b]Welke Nvidia driver heb je voor de videokaart?[/b]Verwijderd schreef op donderdag 04 december 2008 @ 20:04:
Video kaart (NVIDIA GeForce 8600M GT):
Ik heb al temperatuur problemen van in het begin (eerst had ik dit niet door, maar gamen op mijn laptop ging echt altijd zeer traag (bv. Wolfenstein: Enemy Territory ). En na lang sukkelen heb ik een niet officiele video driver kunnen downloaden (en waardoor mijn video kaart minder warm wordt want dit was het probleem). Ook heb ik de laatste bios drivers gedownload...hij begint nu dus zeer snel hard te blazen bij het minste wat je doet. Ook maak ik al van bijna het begin gebruik van een cooling pad. Het helpt maar is geen wondermiddel.
[
Nu moet ik voor mijn eindwerk uren aan een stuk mijn laptop berekeningen laten doen (dus cpu cte 100%). Oké, oké, ik weet het, een laptop is hier niet voor gemaakt (maar dit is nu eenmaal mijn enigste en snelste pc). Maar nu blijkt dat mijn laptop na een paar uur uitvalt door de hitte (dit wilt zeggen boven de 100 °C (de cpu cores)) (zééér frustrerend![]()
![]()
![]()
![]()
)(maar speel bijvoorbeeld een spel en de cpu's gaan ook in een paar minuten naar 95 °C).
Nu laat ik deze berekeningen maar doen op DE laagste cpu snelheid en maar op 1 core (en dan blijft deze juist onder de 60 °C). Als ik de kloksnelheid van de cpu ook maar iets hoger zet gaan ze uiteindelijk weer stijgen naar 95°C.
[...]
Dit is echt veel en veel te hoog! Ik haal de volgende temperaturen MAX:
CPU Core 0: 71 °C
CPU Core 1: 78 °C
Videokaart (8600 M GT) 76°C
HDD: 45°C
Dit haal ik bij het spelen van COD 4 of Far Cry 2. Wel merk je snel dat het wat warmer wordt onder je handpalm!
Ik heb één keer gehad dat mijn videokaart ( 8600 M GT ) 78 °C werd, hij klokte toen netjes terug en de temperatuur was toen 60°C.
Is je CPU de T 9250 of T9300???
[ Voor 4% gewijzigd door PSP123 op 04-12-2008 20:34 ]
Ik denk dat ze dit wel kunnen zien, het is ook niet meer mogelijk want: toen ik mijn laptop kocht 1 jaar geleden had ik A06 als BIOS versie.Superstudent schreef op donderdag 27 november 2008 @ 17:26:
[...]
En misschien wil ik die kaart ook nog wel een keer overclocken. Kunnen ze dat trouwens zien als je de kaart overclockt?
Toen de temperatuurproblemen van de 8600 M GT aan het licht kwamen, is er een aangepast ventilator profiel op de site van DELL gekomen.
Oftewel Bios versie A 09, hier stond ook bij dat na het installeren van deze BIOS je kaart niet meer is over te klokken.
Dus kijk even wat je BIOS versie is, dit zie je bij het begin als je laptop opstart. En anders helaas pindakaas!
Ik raad het niet aan om een grafische kaart die toch al behoorlijk warm wordt, te overklokken.
Verwijderd
Volgens mij klopt er dan toch echt iets niet met je koeling. Ik laat mijn laptop ook urenlange berekeningen doen met CPU op 100%, maar beide cores blijven keurig op 60 graden. Ik heb wel een andere processor, de T9300, misschien dat het daarmee te maken heeft. En ik heb de 9 cell battery, waardoor de laptop wat hoger komt te staan en beter gekoeld wordt. Maar het lijkt me niet echt normaal dat je cores boven de 100 graden gaan!Verwijderd schreef op donderdag 04 december 2008 @ 20:04:
Nu moet ik voor mijn eindwerk uren aan een stuk mijn laptop berekeningen laten doen (dus cpu cte 100%). Oké, oké, ik weet het, een laptop is hier niet voor gemaakt (maar dit is nu eenmaal mijn enigste en snelste pc). Maar nu blijkt dat mijn laptop na een paar uur uitvalt door de hitte (dit wilt zeggen boven de 100 °C (de cpu cores)) (zééér frustrerend![]()
![]()
![]()
![]()
)(maar speel bijvoorbeeld een spel en de cpu's gaan ook in een paar minuten naar 95 °C).
Voor gebruik in het dagelijkse leven vind ik hem zeer goed maar voor intensieve taken...
Voor de normale 300 euro had ik dat absoluut niet gedaan, daar gebruik ik hem op dit moment nog niet voor. Kan ik met deze bluray speler wel of niet dvd's branden? Met andere woorden, wat is het verschil tussen deze 2 spelers.
Edit: heb zelf al een pagina bij Dell gevonden. Hij kan dus bluray lezen en schrijven. Ik denk niet dat het de moeite loont om 1 of 2 jaar te wachten voor een goedkopere speler, dus ik bestel hem er maar gewoon bij.
[ Voor 20% gewijzigd door I-King op 06-12-2008 14:41 ]
Klopt wel, oa. wegens slechte leverbaarheid van de 6 cell accu. Ik heb er zelf net 1 met 9 cell besteldlespaul86 schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 10:39:
Weet iemand hier hoe het zit met de meerkosten voor een 9 cells accu? Als ik een systeem bouw op de site van Dell zijn de meerkosten voor een 9 cell accu 0 euro maar dat klopt vast niet.
[ Voor 5% gewijzigd door Makkelijk op 09-12-2008 10:45 ]
Voor alles m.b.t. levertijden kun je in dit topic terecht! Let wel: berichten plaatsen met 'het duurt lang!' zal de levertijd niet doen verkorten!