tja je kan van alles proberen maar een accu die vermogen verliest zal dat er echt niet meer bij krijgen door wat dan ook.
Mijn 6-cell accu gaat ook niet langer meer mee dan 1 uur.
"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."
Mijn accugegevens:
designed cap: 86580 mWh
full charged cap: 76701 mWh
opzich best netjes voor een laptop van 1,5 jaar oud
Wil alleen nog een 2de 9-cells accu kopen maar zie dat dell deze niet meer te koop aanbied
alleen de 6 cells nog. Weet iemand of deze nog komen?
designed cap: 86580 mWh
full charged cap: 76701 mWh
opzich best netjes voor een laptop van 1,5 jaar oud
Wil alleen nog een 2de 9-cells accu kopen maar zie dat dell deze niet meer te koop aanbied
[ Voor 63% gewijzigd door koentjuh1987 op 11-01-2010 20:36 ]
...
Verwijderd
Ik heb sinds vandaag een Dell XPS M1530 met Vista Home Premium 32 bits
Nu wilde ik er Windows 7 X64 op installeren vanwege de 4 GB aan werkgeheugen.
Echter loopt het bij de installatie al mis. Ik krijg de volgende melding:
A required driver for a cd/dvd drive is missing.
Er wordt mij gevraagd de locatie aan te geven waar de driver te vinden is maar ik kom niet verder.
Ik heb op google gezocht maar daar vind ik geen specifieke oplossingen. Ook op de Dell site kan ik geen driver vinden voor mijn DVD drive.
Sommige mensen op forums beweren dat het aan een controller ligt op het moederbord?
Ik weet niet meer wat ik nu moet doen.
(tevens werkt de 32 bits versie van windows 7 wel zonder problemen)
Nu wilde ik er Windows 7 X64 op installeren vanwege de 4 GB aan werkgeheugen.
Echter loopt het bij de installatie al mis. Ik krijg de volgende melding:
A required driver for a cd/dvd drive is missing.
Er wordt mij gevraagd de locatie aan te geven waar de driver te vinden is maar ik kom niet verder.
Ik heb op google gezocht maar daar vind ik geen specifieke oplossingen. Ook op de Dell site kan ik geen driver vinden voor mijn DVD drive.
Sommige mensen op forums beweren dat het aan een controller ligt op het moederbord?
Ik weet niet meer wat ik nu moet doen.
(tevens werkt de 32 bits versie van windows 7 wel zonder problemen)
Bij mij installeerde Windows 7 professional, 64 bit, engels, zonder problemen of wazige foutmeldingen.
Probeer je een legale versie of een 'piet piraat' versie? Beter gezegd, kan de DVD versie die je gebruikt corrupt zijn?
Probeer je een legale versie of een 'piet piraat' versie? Beter gezegd, kan de DVD versie die je gebruikt corrupt zijn?
Ik heb hier ook Windows 7 Professional X64 zonder problemen kunnen installeren.vanaalten schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 22:02:
Bij mij installeerde Windows 7 professional, 64 bit, engels, zonder problemen of wazige foutmeldingen.
Ik geloof dat het aan het merk dvd drive ligt. Biosupdate en firmware update al uitgevoerd? (schijnt meestal niet te helpen).
Het makkelijkst is het volgende:
Enter BIOS. Change HDD settings from SATA or AHCI to ATA.
Mis je wel een minimale fractie performance mee.
Het makkelijkst is het volgende:
Enter BIOS. Change HDD settings from SATA or AHCI to ATA.
Mis je wel een minimale fractie performance mee.
[ Voor 6% gewijzigd door Gianni Rombios op 12-01-2010 22:23 ]
Als je zoekt op Google naar die fout vind je genoeg andere slachtoffers, misschien zit er een oplossing tussen?
morgen komt de monteur langs om mijn scherm met dodepixels te vervangen gelijk eens vragen of die wat kan doen aan de irritante piep die ik soms heb die van de hd / proc lijkt te komen
Ik heb hetzelfde pieptoon probleem.Crazyanz schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 00:34:
morgen komt de monteur langs om mijn scherm met dodepixels te vervangen gelijk eens vragen of die wat kan doen aan de irritante piep die ik soms heb die van de hd / proc lijkt te komen
Zie mijn laatste post: Superstudent in "[Ervaringen] Dell XPS M1530 - Deel 4"
Kreeg nog een reactie van FikkieHo:
Maar de SSD kan het eigenlijk niet zijn denk ik, die zit toch echt aan de zijkant. En de pieptoon is pas een maand later begonnen na het inbouwen van de SSD. Dus het heeft een maand zonder pieptoon gewerkt.FikkieHo schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 12:44:
Pfoe, zou die pieptoon niet veroorzaakt worden door de SSD?
Of
Want hij lijkt erop dat als hij een hoge cpu load krijgt gaat piepen? Dus even contact met helpdesk kan prima denk ik..
De CPU lijkt me toch logischer, maar ook dat is apart... want juist als ik de cpu belast dan gaat de pieptoon weg. Elke keer als ik bijv op een internet link klik in firefox, dan is de pieptoon voor een seconde weg (dit is met alle applicaties zo). Zou het misschien iets met de CPU throttle kunnen zijn?
Vraagje aan Crazyanz, bij jou komt er een monteur langs (of is inmiddels langs geweest) wat zei deze persoon erover, is er een mogelijke oplossing?
Reactie op de accu problematiek.
Ik heb Rightmark gedraaid (dank voor de 64Bit tip Roy Dendro
).
Mijn resultaten zijn:
Remaining capacity: 57720 mWh (115,3%)
Designed capacity: 57720 mWh
Full charged capacity: 50061 mWh
Deze accu is 13 maanden oud, en zit altijd in de laptop (ook met power erop). Denk dat ik elke week de accu wel 1 of 2 keer gebruik zonder power aangesloten dus.
Volgensmij is het veel goedkoper om een accu in de VS (of UK) te bestellen (ook al zou daar belasting bij komen).
Ben nog een interessant artikel tegen gekomen:
http://keyliner.blogspot....ll-xps-m1530-battery.html
Ik heb Rightmark gedraaid (dank voor de 64Bit tip Roy Dendro
Mijn resultaten zijn:
Remaining capacity: 57720 mWh (115,3%)
Designed capacity: 57720 mWh
Full charged capacity: 50061 mWh
Deze accu is 13 maanden oud, en zit altijd in de laptop (ook met power erop). Denk dat ik elke week de accu wel 1 of 2 keer gebruik zonder power aangesloten dus.
Volgensmij is het veel goedkoper om een accu in de VS (of UK) te bestellen (ook al zou daar belasting bij komen).
Ben nog een interessant artikel tegen gekomen:
http://keyliner.blogspot....ll-xps-m1530-battery.html
[ Voor 15% gewijzigd door Superstudent op 13-01-2010 13:15 ]
Zijn vandaag langs geweest om me scherm te vervangen.... laptop start op nou doet het mannen lopen de deur uit ik kom terug scherm dood.... snel terug geroepen nu komen ze maandag een een keer scherm DOA XD
Is het mogelijk om de netwerkkaart van de M1530 te vervangen voor een Gigabit kaart?
Of ben ik dan gebonden aan een externe netwerkkaart?
Nu ik een server in mijn netwerk heb hangen is het wel handig om hogere snelheden te hebben bij het verplaatsen van bestanden.
Of ben ik dan gebonden aan een externe netwerkkaart?
Nu ik een server in mijn netwerk heb hangen is het wel handig om hogere snelheden te hebben bij het verplaatsen van bestanden.
bij mijn weten is de netwerk poort niet verwisselbaar. De Draadloze kaarten van wlan , G3/UMTS etc kan je wel vervangen bij plaatsen
Vandaag is mijn scherm voor de 2de keer vervangen nadat de vorige DOA was. ben echter alles behalve tevreden. Ik had een zeer gewild LG scherm en nu heb ik een ander scherm wat er niet uit ziet!!! lijkt net alsof je scherm vies is maar je kan het niet schoonmaken
kleurweergave is puin en kijkhoek is ook slechter morgen maar weer es aan de lijn hangen bij dell

Heeft iemand hier al eens zo'n 3G/UMTS kaart geprobeerd? Ik zie dat ze voor rond de 50 britse pond te koop zijn op e-bay. Ben wel benieuwd of dat een beetje prettig werkt...Crazyanz schreef op vrijdag 15 januari 2010 @ 16:45:
bij mijn weten is de netwerk poort niet verwisselbaar. De Draadloze kaarten van wlan , G3/UMTS etc kan je wel vervangen bij plaatsen
Welk type scherm heb je nu gekregen dan?Crazyanz schreef op maandag 18 januari 2010 @ 11:07:
Vandaag is mijn scherm voor de 2de keer vervangen nadat de vorige DOA was. ben echter alles behalve tevreden. Ik had een zeer gewild LG scherm en nu heb ik een ander scherm wat er niet uit ziet!!! lijkt net alsof je scherm vies is maar je kan het niet schoonmakenkleurweergave is puin en kijkhoek is ook slechter morgen maar weer es aan de lijn hangen bij dell
AUO 2077 staat er als hardware id bij snel googlen blijkt dit inderdaad een scherm te zijn waar veel over geklaagd wordt. Kwaliteit tegenover de LG is echt niet normaal. De LG had echt een fantastische kleuren weergaven dat kan ik van de AUO 2077 niet zeggen! Wit is niet wit maar een soort grauwige laag erover heen alsof de binnekant van je scherm is bedekt met vette vingers ofzo
Hm ok, ik heb hetzelfde type scherm. Bij mij ziet het er goed uit vind ik, maar ik heb geen vergelijkingsmateriaal zoals met het LG scherm. Wat ik wel meteen heb gedaan bij dit scherm, is in de Nvidia control panel de Digital Vibrance op 75% gezet. Dat scheelt enorm qua kleuren en helderheid van het scherm, misschien is het dan wel acceptabel?Crazyanz schreef op maandag 18 januari 2010 @ 12:04:
AUO 2077 staat er als hardware id bij snel googlen blijkt dit inderdaad een scherm te zijn waar veel over geklaagd wordt. Kwaliteit tegenover de LG is echt niet normaal. De LG had echt een fantastische kleuren weergaven dat kan ik van de AUO 2077 niet zeggen! Wit is niet wit maar een soort grauwige laag erover heen alsof de binnekant van je scherm is bedekt met vette vingers ofzo
ook zonder vergelijkings materiaal moet het opvallen omdat gewoon over het gehele scherm een grauwe vloed zit die je zeker bij witte achtergronden duidelijk ziet.
Sluit ik mij bij aan.Superstudent schreef op maandag 18 januari 2010 @ 13:15:
[...]
Hm ok, ik heb hetzelfde type scherm. Bij mij ziet het er goed uit vind ik, maar ik heb geen vergelijkingsmateriaal zoals met het LG scherm.
Je merkt het vooral in word of Firefox oid met witte vlakken als je dan 110% goed voor je scherm zit word je halve scherm gewoon donker grijs.... en zelfs al staat je scherm dus al perfect lijkt het steeds of je scherm vies is oid. En wit is geen wit. Ik heb het vandaag laten zien aan mede studenten en familie zonder te zeggen wat ik vond. allemaal zeiden ze gelijk wit is niet wit! Of van je scherm is een beetje vreemd oid
[ Voor 29% gewijzigd door haakjesluiten op 18-01-2010 18:53 ]
Heb ook problemen met mij accu... in windows 7 wordt aangegeven dat er nog 10% beschikbaar is maar hij laadt de accu niet meer op(hangt dus momenteel ook aan de adapter) Heb Rightmark gedraaid met de volgende resultaten:
Designed Capacity: 57720mWh
Fully Charged Capacity: 30503mWh
Dus normaal gezien zou de accu nog 50% van zijn originele lading moeten kunnen halen. Het is dus de vraag of het programma wel echt betrouwbaar is.
Designed Capacity: 57720mWh
Fully Charged Capacity: 30503mWh
Dus normaal gezien zou de accu nog 50% van zijn originele lading moeten kunnen halen. Het is dus de vraag of het programma wel echt betrouwbaar is.
morgen komt er weer een nieuwe scherm in 3x is scheepsrecht denk
scherm vandaag weer vervangen heb nu een LPLDF00 wat een LG scherm is
ik heb het idee dat ie er nog steeds iets anders uitziet dan eerst maar het ziet er iig gewoon goed uit.
Ik heb ook een dell xps m1530 (t9400, 8600 gtm 1920*1200) en ik zoek hier een goede snelle externe hardeschijf (behuizing) bij, iemand hier een tip/ervaring?
Ik wil er graag full hd films op zetten om de hardeschijf van de xps te sparen, maar ze moeten er eigenlijk ook vanaf te spelen zijn (films van 10GB+) zonder haperringen.
usb schijven lijken me hiervoor niet snel genoeg? De synology van m'n pa (ds107e) kan het wel (eigen ervaring) maar die is me veel te duur. Er zit dacht ik firewire op de xps (firewire 400? en zo ja is dit sneller dan usb 2.0?)
ecterne behuizing het liefst 3,5inch zodat ook gewone hardeschijfen erin kunnen (sata ofcourse)
iemand ervaring met een goede externe hd case icm met een xps?
Ik wil er graag full hd films op zetten om de hardeschijf van de xps te sparen, maar ze moeten er eigenlijk ook vanaf te spelen zijn (films van 10GB+) zonder haperringen.
usb schijven lijken me hiervoor niet snel genoeg? De synology van m'n pa (ds107e) kan het wel (eigen ervaring) maar die is me veel te duur. Er zit dacht ik firewire op de xps (firewire 400? en zo ja is dit sneller dan usb 2.0?)
ecterne behuizing het liefst 3,5inch zodat ook gewone hardeschijfen erin kunnen (sata ofcourse)
iemand ervaring met een goede externe hd case icm met een xps?
I can't wait to shoot!
USB 2.0 heeft MAX lees snelheden van 480MB/s en schrijf snelheden van 60mb/s
Firewire 400 (ook wel 1394) 400mb lees en 50mb schrijf snelheden
Tenminste dat zegt wikipedia Wikipedia: FireWire
Firewire 400 (ook wel 1394) 400mb lees en 50mb schrijf snelheden
Tenminste dat zegt wikipedia Wikipedia: FireWire
[ Voor 16% gewijzigd door haakjesluiten op 24-01-2010 20:25 ]
Verwijderd
kleine b, gast...Crazyanz schreef op zondag 24 januari 2010 @ 20:25:
USB 2.0 heeft MAX lees snelheden van 480MB/s en schrijf snelheden van 60mb/s
in de praktijk mag je blij zijn als je externe hdd 35 MB/s haalt, 30 MB/s halen de meeste wel
trouwens, als je DVD speler zelfs maar in de buurt van de 5 MB/s komt mag je in je handen klapen, films afspelen van een usb device is niet zo'n probleem
[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2010 20:38 ]
Dat van de geclaimde snelheden had ik al gevonden ja, maar de effectieve snelheden zijn veel lastiger om na te gaan.. maar verder iemand een tip om een zo snel mogelijke externe hd aan m'n xps te hangen?
(m'n broer heeft een externe hd usb 2.0 en 3,5 inch hd erin maar dat ding is traag... volgens mij een wd mybook)
(m'n broer heeft een externe hd usb 2.0 en 3,5 inch hd erin maar dat ding is traag... volgens mij een wd mybook)
I can't wait to shoot!
Verwijderd
mogelijk is de controller in dat ding (lees: hdd) gewoon cheap-ass, niet zoveel wat je daar tegen kan doen...
35 MB/s is echter wel mogelijk, zelfs een usb stick haalt dat
35 MB/s is echter wel mogelijk, zelfs een usb stick haalt dat
http://www.macworld.com/a...2009/12/firewire_usb.html
Firewire 400 is iets sneller dan usb2 maar veel maakt het niet uit.
Ik zou eens kijken of je niet per ongeluk een langere usb kabel gebruikt dan die erbij zat.
Ook een Y-kabel proberen om te checken of hij wel genoeg stroom krijgt.
http://cgi.ebay.nl/USB-Mi...apter?hash=item1c09344d37
www.hdtune.com je moet idd boven de 20MB/s uitkomen met dat ding.
Test ook op een andere pc.
Firewire 400 is iets sneller dan usb2 maar veel maakt het niet uit.
Ik zou eens kijken of je niet per ongeluk een langere usb kabel gebruikt dan die erbij zat.
Ook een Y-kabel proberen om te checken of hij wel genoeg stroom krijgt.
http://cgi.ebay.nl/USB-Mi...apter?hash=item1c09344d37
www.hdtune.com je moet idd boven de 20MB/s uitkomen met dat ding.
Test ook op een andere pc.
[ Voor 18% gewijzigd door Gianni Rombios op 25-01-2010 22:42 ]
Als je sneller dan USB2 of Firewire wilt, moet je een e-sata expresscard erin zetten. Dat scheelt wel weer wat met USB2.
Zie ook: Superstudent in "[Ervaringen] Dell XPS M1530 - Deel 4"
Hey, relaxed dat je nu weer een mooi scherm hebt. Had je speciaal om een LG scherm gevraagd? Oja, en heb jij nog last van dat piepend geluid uit je laptop? Of heeft de monteur daar ook iets aan gedaan?Crazyanz schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 13:20:
scherm vandaag weer vervangen heb nu een LPLDF00 wat een LG scherm isik heb het idee dat ie er nog steeds iets anders uitziet dan eerst maar het ziet er iig gewoon goed uit.
Verwijderd
Zelf heb ik een M1530 van nu ongeveer twee jaar oud.
Heb jaartje geleden een nieuwe lader gekregen omdat de andere defect was.
Nu doet alleen de accu vreemd. Sinds erg kort werkt deze alleen nog maar op netstroom.
Ook piept mijn laptop daarbij regelmatig.
Hoelang geeft Dell garantie op een accu?
En iemand enig idee waarom ik met Windows 7 geen bluetooth telefoon meer kan koppelen?
En waarom de afstandsbediening niet meer werkt.
Heb jaartje geleden een nieuwe lader gekregen omdat de andere defect was.
Nu doet alleen de accu vreemd. Sinds erg kort werkt deze alleen nog maar op netstroom.
Ook piept mijn laptop daarbij regelmatig.
Hoelang geeft Dell garantie op een accu?
En iemand enig idee waarom ik met Windows 7 geen bluetooth telefoon meer kan koppelen?
En waarom de afstandsbediening niet meer werkt.
Ik heb al een aantal keren mijn m1530 laten maken en meerdere schermen mogen zien. Die LG scherm is echt een van de beste, zo niet de beste die je kunt krijgen bij dell. Zelfs mijn ultrasharp desktop monitor is minder.Crazyanz schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 13:20:
scherm vandaag weer vervangen heb nu een LPLDF00 wat een LG scherm isik heb het idee dat ie er nog steeds iets anders uitziet dan eerst maar het ziet er iig gewoon goed uit.
Kleur echtheid.... tja nét niet, maar echt super scherp.
Ik heb nu een macbook, ik mis nog wel eens de resolutie en scherpte van mijn dell
hoe bevalt het bij jou? is het kwa snelheid de moeite waard? en welke extenre behuizing heb je er dan bij?Superstudent schreef op maandag 25 januari 2010 @ 23:14:
Als je sneller dan USB2 of Firewire wilt, moet je een e-sata expresscard erin zetten. Dat scheelt wel weer wat met USB2.
I can't wait to shoot!
Hey, beetje late reactie van mij.the mod man schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 21:29:
[...]
hoe bevalt het bij jou? is het kwa snelheid de moeite waard? en welke extenre behuizing heb je er dan bij?
Maar in mijn gelinkte post staat de info van de behuizing. Ik heb toen alles via conrad gekocht, een esata kaartje en een zwarte esata/usb2 behuizing van akasa.
Qua performance vond ik het niet heel spectaculair, ik heb geen echte benchmarks voor je nu, maar ik denk dat de esata max op 60MB/s kwam maar vaker tegen de 30MB/s zat. Het is dus wel sneller dan usb2, en in mijn geval was ik voor de esata+kastje maar iets van 25 euro kwijt. Dus wel leuk om een beetje mee te spelen.
Hallo!
Even een vraagje over de overhittingsproblemen.. Is er iemand die een vermoeden heeft wat die verhitting precies veroorzaakt? Bij mijn xps hebben ze namelijk al 3 keer de heatsink/cooling fan, moederbord (met gpu) en processor komen vervangen en ik begin weer temperaturen tot boven de 100° meten. Het rare bij mij is dat deze laptop nooit doorbrand of uitslaat maar gewoon traag wordt..
Gelukkig heb ik nog wel even garantie en heeft dell een goeie service maar de nieuwe onderdelen houden het nooit maar een klein half jaar uit bij mij
Enige suggesties of tips behalve laten repareren?
(zo'n extra cooling ding voor eronder weiger ik aan te schaffen gezien de laptop perfect koel blijft de eerste paar maanden..)
thx
Even een vraagje over de overhittingsproblemen.. Is er iemand die een vermoeden heeft wat die verhitting precies veroorzaakt? Bij mijn xps hebben ze namelijk al 3 keer de heatsink/cooling fan, moederbord (met gpu) en processor komen vervangen en ik begin weer temperaturen tot boven de 100° meten. Het rare bij mij is dat deze laptop nooit doorbrand of uitslaat maar gewoon traag wordt..
Gelukkig heb ik nog wel even garantie en heeft dell een goeie service maar de nieuwe onderdelen houden het nooit maar een klein half jaar uit bij mij

Enige suggesties of tips behalve laten repareren?
(zo'n extra cooling ding voor eronder weiger ik aan te schaffen gezien de laptop perfect koel blijft de eerste paar maanden..)
thx
vaag ik heb juist de ervaring dat de XPS redelijk koel blijft. Als die niet uitslaat is het dan geen bios/software fout?
Stoffige omgeving zou heel goed kunnen. Genoeg voorbeelden meegemaakt van laptops die binnen 6 maanden helemaal dicht zaten. In bed internetten en je fan lekker stof uit de dekens laten trekken werkt heel goedom je laptop snel "verstopt" te krijgen.
Oplossing: open maken en vuil tussen fan en koelribben verwijderen. Als je wilt weten hoe je je laptop uit elkaar moet halen: Officiële Dell XPS M1530 service manual
Dat je laptop langzamer wordt klopt. Als beveiliging klokt je processor zicht terug. Als de hitte dan nog te veel is dan zal je chip clock cycles gaan overslaan (niet benutten). Volgensmij kan je op die manier tot 5% van zijn max power terugvallen voordat ie uit valt.
Inde categorie voorkomen: De 9 cells batterij gebruiken. Die zorgt dat je fan niet meer tegen de stoffige ondergrond aan komt. Beterschoonmaken werkt ook
Oplossing: open maken en vuil tussen fan en koelribben verwijderen. Als je wilt weten hoe je je laptop uit elkaar moet halen: Officiële Dell XPS M1530 service manual
Dat je laptop langzamer wordt klopt. Als beveiliging klokt je processor zicht terug. Als de hitte dan nog te veel is dan zal je chip clock cycles gaan overslaan (niet benutten). Volgensmij kan je op die manier tot 5% van zijn max power terugvallen voordat ie uit valt.
Inde categorie voorkomen: De 9 cells batterij gebruiken. Die zorgt dat je fan niet meer tegen de stoffige ondergrond aan komt. Beterschoonmaken werkt ook
[ Voor 21% gewijzigd door Terror op 15-03-2010 21:35 ]
Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64
helaas is de 9-cells niet meer te bestellen bij dell...
...
Ik heb er gewoon nog 1 nieuw in de verpakking liggen :x Gebruik mijn laptop nu als desktop-replacement en gebruik die accu dus helemaal niet (heb er 2, allebei 9-cells)..
Merk zelf inderdaad ook dat hij beter koelt met 9-cells, als ik de accu er niet in heb zitten wordt hij altijd aanzienlijk warmer (te zien aan de grafiekjes
). Verder heb ik nog erg veel plezier van de laptop, maar ik heb wel allerlei kleine dingen ermee gehad (twee keer een toetsenbord defect, drie keer beeldscherm vervangen, harde schijf een keer vervangen), waardoor het wel een vervelende bijsmaak heeft: volgende keer wil ik gewoon weer een desktop (ik twijfel er dan ook over om hem te gaan verkopen, nu is hij nog wel wat waard).
Merk zelf inderdaad ook dat hij beter koelt met 9-cells, als ik de accu er niet in heb zitten wordt hij altijd aanzienlijk warmer (te zien aan de grafiekjes
"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."
Verwijderd
In maart 2008 heb ik mijn Dell M1530 gekocht en tot nu toe heb ik er geen problemen mee gehad. Sinds gisteren werkt de rechterkant van mijn spatiebalk niet meer en dat is zachtgezegd onwijs irritant. Ik heb m'n laptop al ondersteboven gehouden (jaja... opengeklapt) en 'm een paar klappen gegeven in de hoop dat er iets onder de spatiebalk was geschoten en hierdoor weer loskwam,maar helaas zonder resultaat.
Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn en hoe te verhelpen? Het liefst zonder de latop uit elkaar te halen.
En zou ik nog kunnen rekeken op ondersteuning van Dell, of hangt daar een hoog prijskaartje aan?
Groetjes Sandra
Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn en hoe te verhelpen? Het liefst zonder de latop uit elkaar te halen.
En zou ik nog kunnen rekeken op ondersteuning van Dell, of hangt daar een hoog prijskaartje aan?
Groetjes Sandra
Koop een nieuwe toetstenbord op ebay. Kost maar paar tientjes 20 a 30 euro
Verwijderd
Weet niet hoe lang je er garantie bij hebt genomen, ik heb 'm ook sinds ongeveer die tijd (met 4 jaar garantie) en twee weken geleden viel m'n backspace toets er opeens af, met het hele systeem wat 'm vast moet houden er bij. Dell gebeld en de volgende werkdag onder de garantie een monteur langs gehad die er een nieuw toetsenbord in heeft gezet.. Telefoonnummer van de technical support is 020-674 4500Verwijderd schreef op zondag 21 maart 2010 @ 10:11:
In maart 2008 heb ik mijn Dell M1530 gekocht en tot nu toe heb ik er geen problemen mee gehad. Sinds gisteren werkt de rechterkant van mijn spatiebalk niet meer en dat is zachtgezegd onwijs irritant. Ik heb m'n laptop al ondersteboven gehouden (jaja... opengeklapt) en 'm een paar klappen gegeven in de hoop dat er iets onder de spatiebalk was geschoten en hierdoor weer loskwam,maar helaas zonder resultaat.
Groetjes Sandra
Zelfs al is je garantie verlopen willen ze je 9 van de 10 keer nog helpen ik denk dat ze je zowiezo een nieuw toetsenbordje opsturen..
Ik wil een 2e hands Dell M1530 kopen. Ik vind het erg mooie laptops!
Ik ben opzoek naar een laptop met de volgende specs:
Het liefst een T9300 processor of ongeveer gelijk.
Minimaal 2 gb geheugen
8600M GT videokaart
1680x1050 Truelife scherm (1920X1200 lijkt me echt té...)
Het liefst een 7200 RPM schijf, denk ik?!
Maar nu heb ik nog een paar vraagjes:
- Is het verschil tussen de 7200 rpm en 5400 rpm schijf erg groot?
- Kan ik beter een 1440 x 900 scherm nemen ivm. de problemen met de Samsung panels?
- Is de oordopjes-uitgang nog steeds zo dramatisch of valt het wel mee? Kan ik via deze uitgang gewoon lekker muziek luisteren over mijn Marantz versterker of is het te erg?
edit: Of de laptop tóch maar helemaal links laten liggen ivm. de G86 GPU? Met de oventruuk kun je ze wel weer tot leven gewekken (net gedaan met een 8600m GS) maar dat is natuurlijk ook niet de bedoeling. Zijn de GPU's te vervangen door anderen die geen problemen kennen?
Ik ben opzoek naar een laptop met de volgende specs:
Het liefst een T9300 processor of ongeveer gelijk.
Minimaal 2 gb geheugen
8600M GT videokaart
1680x1050 Truelife scherm (1920X1200 lijkt me echt té...)
Het liefst een 7200 RPM schijf, denk ik?!
Maar nu heb ik nog een paar vraagjes:
- Is het verschil tussen de 7200 rpm en 5400 rpm schijf erg groot?
- Kan ik beter een 1440 x 900 scherm nemen ivm. de problemen met de Samsung panels?
- Is de oordopjes-uitgang nog steeds zo dramatisch of valt het wel mee? Kan ik via deze uitgang gewoon lekker muziek luisteren over mijn Marantz versterker of is het te erg?
edit: Of de laptop tóch maar helemaal links laten liggen ivm. de G86 GPU? Met de oventruuk kun je ze wel weer tot leven gewekken (net gedaan met een 8600m GS) maar dat is natuurlijk ook niet de bedoeling. Zijn de GPU's te vervangen door anderen die geen problemen kennen?
[ Voor 20% gewijzigd door Leolinedance op 02-05-2010 18:44 ]
Ik zelf heb een laptop met de configuratie die jij schetst als ideaal. Ik heb een T9300, 4GB intern, 250GB 7200 rpm harddisk en een 1680 x 1050 scherm (LG dus super).
Ik ben super tevreden met deze laptop en werk er dagelijks zeer prettig mee, de geluidsuitgang gebruik ik alleen echt voor oordopjes maar dat werkt naar mijn beleving goed. Echter heb ik hem nooit op die manier aan mijn versterker gehangen (dat doe ik namelijk via HDMI).
Overigens zou ik ondanks mijn tevredenheid deze laptop nu niet tweedehands gaan kopen ivm de G86 problemen. Zeker bij een tweedehands laptop loop wat dat betreft natuurlijk extra risico omdat zo'n laptop al de nodige branduren gemaakt heeft dan. Al lijkt het G8x probleem in notebooks tot nu toe mee te vallen, bij de desktop kaarten zie je al veel meer problemen (ook zelf meegemaakt met een 8800GTX)
Ik ben super tevreden met deze laptop en werk er dagelijks zeer prettig mee, de geluidsuitgang gebruik ik alleen echt voor oordopjes maar dat werkt naar mijn beleving goed. Echter heb ik hem nooit op die manier aan mijn versterker gehangen (dat doe ik namelijk via HDMI).
Overigens zou ik ondanks mijn tevredenheid deze laptop nu niet tweedehands gaan kopen ivm de G86 problemen. Zeker bij een tweedehands laptop loop wat dat betreft natuurlijk extra risico omdat zo'n laptop al de nodige branduren gemaakt heeft dan. Al lijkt het G8x probleem in notebooks tot nu toe mee te vallen, bij de desktop kaarten zie je al veel meer problemen (ook zelf meegemaakt met een 8800GTX)
Bedankt voor je reactie. Ik heb vorige week een defecte G86 mobile tot leven gewekt in de oven. Maar Dell videochips zijn toch niet los te vervangen? Dat kon bij deze laptop wel (MXM videokaart).ik222 schreef op zondag 02 mei 2010 @ 18:51:
Ik zelf heb een laptop met de configuratie die jij schetst als ideaal. Ik heb een T9300, 4GB intern, 250GB 7200 rpm harddisk en een 1680 x 1050 scherm (LG dus super).
Overigens zie ik nieuwe HP Pavilion dv6-2120ed voor 550 euro ook wel zitten.
Iets mindere processor dan de T9300, iets snellere grafische kaart dan de 8600m GT. En in ieder geval niet de problemen met de G86 GPU's en garantie. Hmm, moeilijk
[ Voor 9% gewijzigd door Leolinedance op 02-05-2010 19:52 ]
Nee inderdaad hier zit de videochip op het moederbord dus dan zou je al het hele moederbord moeten bakken en ik heb geen idee hoe dat uitpakt...
@de edit: Ik zou denk ik toch voor de nieuwe laptop gaan dan. En misschien is het een overweging nog iets langer te sparen zodat je ook een snellere processor hebt dan de T9300.
@de edit: Ik zou denk ik toch voor de nieuwe laptop gaan dan. En misschien is het een overweging nog iets langer te sparen zodat je ook een snellere processor hebt dan de T9300.
[ Voor 38% gewijzigd door ik222 op 02-05-2010 19:53 ]
Mwah, die snelheid hoeft voor mij niet zo. Een 2.2 is bij wijze van spreken al snel genoeg voor mij. Ik game niet echt op de laptop, heb een PS3, dus daar heb ik hem niet voor nodig. Films streamen naar de PS3, internetten, office gebruik, de HDMI uitgang en een mooi scherm met een hogere resolutie dan 1280x800 wat ik nu heb zouden voor mij de redenen zijn om een M1530 aan te schaffen. En het geweldig mooie design natuurlijk, aangezien hij in mijn woonkamer staat.ik222 schreef op zondag 02 mei 2010 @ 19:52:
Nee inderdaad hier zit de videochip op het moederbord dus dan zou je al het hele moederbord moeten bakken en ik heb geen idee hoe dat uitpakt...
Overkill misschien, maar een keer wat nieuws kopen is natuurlijk wel leuk
Kom van een Pentium-M 1.8, 2 gb, 5400 rpm hd en ATI on-board graphics laptop
[ Voor 11% gewijzigd door Leolinedance op 02-05-2010 20:12 ]
Al dik 2 jaar heb ik zo'n schitterende M1530 (voor specs, zie mijn signature). Nu heb ik sinds gister de harde schijf (200GB 7200rpm) vervangen door een OCZ Vertex 2 SSD 100GB. Dingetje zou leessnelheden van max 285MB/s en schrijfsnelheden van 275MB/s moeten kunnen halen. Maar wat blijkt: schrijfsnelheden komen totaal niet boven 133MB/s... en da's SATA1-snelheid 
De laptop zou toch echt wel SATA2 moeten zijn... dus mijn vraag:
Zijn er anderen met de M1530 die ook dezelfde "problemen" hebben met de achterblijvende schrijfsnelheden??
Zijn er anderen met de M1530 die ook dezelfde "problemen" hebben met de achterblijvende schrijfsnelheden??
Na 2 jaar is mijn 6-cell accu versleten, jammer. Heb de accu nooit echt veel gebruikt, bijna altijd aan netstroom. Misschien is dat de reden dat ie nu versleten is.
Tussen verschillende merken accu's zit een enorm kwaliteitsverschil ben ik achter gekomen. Tenminste bij de 9 cell's accu. Die van mij is na 2 jaar bijvoorbeeld slechts 2% versleten terwijl die van meerdere mensen met een bepaald merk accu (ben de naam even kwijt) al regen de 40% slijtage lopen.
Gebruik van die laptops is ongeveer gelijk, dus meestal op stroom en slechts af en toe op accu.
Gebruik van die laptops is ongeveer gelijk, dus meestal op stroom en slechts af en toe op accu.
Verwijderd
Hier doet ie het beter blijkbaar:Bucket schreef op vrijdag 21 mei 2010 @ 08:34:
Al dik 2 jaar heb ik zo'n schitterende M1530 (voor specs, zie mijn signature). Nu heb ik sinds gister de harde schijf (200GB 7200rpm) vervangen door een OCZ Vertex 2 SSD 100GB. Dingetje zou leessnelheden van max 285MB/s en schrijfsnelheden van 275MB/s moeten kunnen halen. Maar wat blijkt: schrijfsnelheden komen totaal niet boven 133MB/s... en da's SATA1-snelheid
Superstudent in "[Ervaringen] Dell XPS M1530 - Deel 4"
Beste mensenik222 schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 09:21:
Tussen verschillende merken accu's zit een enorm kwaliteitsverschil ben ik achter gekomen. Tenminste bij de 9 cell's accu. Die van mij is na 2 jaar bijvoorbeeld slechts 2% versleten terwijl die van meerdere mensen met een bepaald merk accu (ben de naam even kwijt) al regen de 40% slijtage lopen.
Ik heb een aantal vragen over de Accu,
Ik heb mijn XPS1530 bijna anderhalf jaar (heb vlak voor het verlopen van mijn garantie 1jarig destijds, met 3 extra jaren verlengd voor 200e)
Ik ben erg goed te spreken over de laptop en gebruik hem heel veel op mijn werk. voor 90% is de laptop aan netstroom aangesloten (met de accu erin)
Nou heb ik vandaag pas de laptop zonder accu erin aan netstroom aangesloten (wel eens over nagedacht maar nooit eerder uitgeprobeerd)
Nou heb ik enkele vragen:
#1: Hoe zorg je voor de laagste slijtage van je accu en zorg je dat het meest optimaal blijft functioneren?
#2: Heeft het voordelen/nadelen je laptop zonder accu aan netstroom gebruiken?
#3: Na het verwijderen van de accu viel mij een soort ''simkaart'' slot op (tenminste aan de afbeelding te zien had het de vorm van een simkaart) waarvoor dient dit? (is het voor draadloos internet simkaarten die vaak in een usb dongel zitten?)
Foto van de slot achter de accu:

Mijn systemen: http://tweakers.net/gallery/296191#tab:inventaris
Verwijderd
vooral niet boven de 50 graden laten uitkomenninoxps schreef op zondag 06 juni 2010 @ 20:17:
[...]
#1: Hoe zorg je voor de laagste slijtage van je accu en zorg je dat het meest optimaal blijft functioneren?
nee, tenzij dat samen gaat met een hoge temperatuur.#2: Heeft het voordelen/nadelen je laptop zonder accu aan netstroom gebruiken?
je accu gaat wel stuk als je hem lang (maanden achter elkaar) niet gebruikt
klopt, dat is voor een WWAN kaartje wat je erin kan stoppen#3: Na het verwijderen van de accu viel mij een soort ''simkaart'' slot op (tenminste aan de afbeelding te zien had het de vorm van een simkaart) waarvoor dient dit? (is het voor draadloos internet simkaarten die vaak in een usb dongel zitten?)
Foto van de slot achter de accu:
[afbeelding]
Ook ik ben in het bezit van deze laptop,
beviel altijd er goed!
Heb de versie met 8600 en 1920*1200scherm wat helemaal top is.
Hij heeft bijna altijd 24/7 aangestaan op vaste plek.
Sinds 2 dagen heb ik hem meer als laptop gebruikt, met traytje op schoot en is hij 2 nachten uitgeweest.
Vanmiddag startte ik hem gewoon op, niks aan de hand, echter toen ik na ~1.5 uur WoW wou starten (dagelijk gebruikt) was het op het inlog scherm gelijk helemaal uit met de pret, laptop totaal uit, geen blue screen gewoon gelijk uit.
Dit herhaalde zich enkele keren en ook met een ander spel binnen 5 minuten compleet uit. Vervolgens ook alle randapparatuur verwijderd, zelfde verhaal.
Daarna maar eens memtest gaan draaien, totaal stabiel nul errors.
Vervolgens weer even WoW opgestart, ging nu even goed ondanks dat mn profielen gewist waren, alsof ik het spel voor het eerst opstartte/nieuwe hardware?
Maar besloten om alles weer aan te sluiten en even in 2d omgeving geweest; zo gauw ik WoW opstartte was de laptop weer uit.
Waar kan dit aan liggen? Is dit de befaamde gpu?
Heb nu memtest aanstaan en zal na uitzetten gelijk weer inloggen omte kijken of de laptop 'te koud' is voor WoW?
beviel altijd er goed!
Heb de versie met 8600 en 1920*1200scherm wat helemaal top is.
Hij heeft bijna altijd 24/7 aangestaan op vaste plek.
Sinds 2 dagen heb ik hem meer als laptop gebruikt, met traytje op schoot en is hij 2 nachten uitgeweest.
Vanmiddag startte ik hem gewoon op, niks aan de hand, echter toen ik na ~1.5 uur WoW wou starten (dagelijk gebruikt) was het op het inlog scherm gelijk helemaal uit met de pret, laptop totaal uit, geen blue screen gewoon gelijk uit.
Dit herhaalde zich enkele keren en ook met een ander spel binnen 5 minuten compleet uit. Vervolgens ook alle randapparatuur verwijderd, zelfde verhaal.
Daarna maar eens memtest gaan draaien, totaal stabiel nul errors.
Vervolgens weer even WoW opgestart, ging nu even goed ondanks dat mn profielen gewist waren, alsof ik het spel voor het eerst opstartte/nieuwe hardware?
Maar besloten om alles weer aan te sluiten en even in 2d omgeving geweest; zo gauw ik WoW opstartte was de laptop weer uit.
Waar kan dit aan liggen? Is dit de befaamde gpu?
Heb nu memtest aanstaan en zal na uitzetten gelijk weer inloggen omte kijken of de laptop 'te koud' is voor WoW?
Nou ik denk niet dat hij te heet word om het volgende:
Net weer een half uurtje memtest gedaan (laptop voelt erg heet aan)
vervolgens direct WoW gestart, en zonder problemen 1 uur online geweest.
Nu laat ik laptop in windows weer 'afkoelen' en als ik zo dan WoW weer start zal hij gelijk uitvallen al bij het aanmeldscherm.
Net weer een half uurtje memtest gedaan (laptop voelt erg heet aan)
vervolgens direct WoW gestart, en zonder problemen 1 uur online geweest.
Nu laat ik laptop in windows weer 'afkoelen' en als ik zo dan WoW weer start zal hij gelijk uitvallen al bij het aanmeldscherm.
vandaag ben ik er achter gekomen dat mijn voedingsadapter half los hangt. De kabel vanuit de voeding naar de laptop zit half los en kan verschoven worden. Momenteel werk ik nog met de adapter alleen het risico dat het fout kan gaan wordt met de dag groter.
Zojuist op de site van dell gekeken en gezocht naar een nieuwe adapter voor mijn m1530 kom ik de volgende tegen:
http://accessories.euro.d...3&mfgpid=1397752#Overview
echter zie ik dat de afgebeelde adapter verre van in de buurt kom dan hoe die van mij eruit ziet.. Heeft iemand ervaring met het vervangen van je voedingsadapter?
Hoor het graag van jullie aangezien ik nog steeds met veel plezier op mijn dell xps m1530 werk en dat de komende tijd ook zo wil houden.
Zojuist op de site van dell gekeken en gezocht naar een nieuwe adapter voor mijn m1530 kom ik de volgende tegen:
echter zie ik dat de afgebeelde adapter verre van in de buurt kom dan hoe die van mij eruit ziet.. Heeft iemand ervaring met het vervangen van je voedingsadapter?
Hoor het graag van jullie aangezien ik nog steeds met veel plezier op mijn dell xps m1530 werk en dat de komende tijd ook zo wil houden.
...
Aangezien Dell bij die adapter aangeeft dat hij met de M1530 werkt ga ik er vanuit dat het ook gewoon werktkoentjuh1987 schreef op vrijdag 25 juni 2010 @ 09:45:
vandaag ben ik er achter gekomen dat mijn voedingsadapter half los hangt. De kabel vanuit de voeding naar de laptop zit half los en kan verschoven worden. Momenteel werk ik nog met de adapter alleen het risico dat het fout kan gaan wordt met de dag groter.
Sowieso gaat het natuurlijk alleen om aansluiting en vermogen. Aangezien 90 Watt de zwaarste adapter is die bij de M1530 geleverd is en deze ook 90 Watt is zit je altijd goed. Wat betreft de connector zal die ook wel passen omdat Dell zelf zegt dat hij voor de M1530 is.
Overigens kun je natuurlijk ook even kijken naar een echte universele adapter, die zijn wellicht nog wat goedkoper.
[ Voor 17% gewijzigd door ik222 op 25-06-2010 10:11 ]
Verwijderd
Balen, bij mij begint de ventilator te rammelen.
Nu herinner ik me iets over verlengin van de garantie
Heb dit staan:
Next Business Day DELL 22-7-2008 22-7-2009 0
Zou DELL nog bereidt zijn de ventilator te vervangen of moet ik zelf aan de slag ?
Nu herinner ik me iets over verlengin van de garantie
Heb dit staan:
Next Business Day DELL 22-7-2008 22-7-2009 0
Zou DELL nog bereidt zijn de ventilator te vervangen of moet ik zelf aan de slag ?
Kwestie van bellen en je weet het. Ik vrees echter dat je zelf mag gaan klussen zo 2 jaar na aankoop.
Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64
Verwijderd
Heb gebeld, komt morgen een monteur langs. Moest wel 34euro betalen omdat ik geen speciale garantie heb, anders moest ik de laptop opsturen (kan dan 2 weken duren). Verder vriendelijk te woord gestaan door een dell medewerker.
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2010 16:26 ]
nog netjes opgelost door dell. Moet je alleen de 34 euro voor de monteur betalen of nog andere reparatiekosten?
Om even terug te komen op de problemen van mijn adapter. Heb een hagel nieuwe (ultradunne) adapter over kunnen nemen van iemand. Werkt perfect. Wel wat minder vermogen waardoor opladen iets langer duurt maar verder prima.
Om even terug te komen op de problemen van mijn adapter. Heb een hagel nieuwe (ultradunne) adapter over kunnen nemen van iemand. Werkt perfect. Wel wat minder vermogen waardoor opladen iets langer duurt maar verder prima.
...
Verwijderd
Zover ik begrepen heb alleen voor de monteur aan huis.koentjuh1987 schreef op maandag 26 juli 2010 @ 17:20:
nog netjes opgelost door dell. Moet je alleen de 34 euro voor de monteur betalen of nog andere reparatiekosten?
Ben alleen vergeten het accu probleem te melden.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2010 21:02 ]
Verwijderd
Vandaag (1 dag later dus) stond er al een monteur op de stoep. Cooling unit is kosteloos vervangen moest dus alleen de 34euro voor de service aan huis betalen.
Prima service van Dell moet ik zeggen. (btw monteur was van KPN-Getronics).
Prima service van Dell moet ik zeggen. (btw monteur was van KPN-Getronics).
Pfff, ik heb mijn dell meer dan 2 jaar, enkel problemen gehad met de accu/adapter maar de laptop deed het altijd geweldig. Sta ik vandaag op, bam een zeer grote barst op mijn scherm. Waarschijnlijk heeft mijn broer het gedaan
en hij zal ervoor moeten betalen.
Maar goed, iemand enig suggestie hoe ik het kan oplossen? Ik heb al op ebay gekeken en heb een paar schermen gevonden, maar hoe vervang ik ze en de schermen op ebay zijn niet van geweldig kwaliteit. Iemand anders enig suggestie waar ik het kan laten maken/kopen?
Maar goed, iemand enig suggestie hoe ik het kan oplossen? Ik heb al op ebay gekeken en heb een paar schermen gevonden, maar hoe vervang ik ze en de schermen op ebay zijn niet van geweldig kwaliteit. Iemand anders enig suggestie waar ik het kan laten maken/kopen?
Ebay is je enige mogelijkheid (en ook de goedkoopste) denk ik of via marktplaats of tweakers met geluk een defecte M1530 zien te vinden.... Via Dell gaat het je teveel knaken kosten.
Scherm vervangen is trouwens erg simpel en door, vrijwel, iedere leek te doen. Er zullen vast wel service manuals van de M1530 zijn waarin gedetailleerd staat uitgelegd hoe je het scherm moet vervangen.
Scherm vervangen is trouwens erg simpel en door, vrijwel, iedere leek te doen. Er zullen vast wel service manuals van de M1530 zijn waarin gedetailleerd staat uitgelegd hoe je het scherm moet vervangen.
Verwijderd
Kopen:
http://www.replacedirect....s-m1530/lcd-schermen.html
en ze kunnen het ook voor je uitvoeren:
http://www.replacedirect....prijslijst-reparatie.html
[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2010 12:50 ]
Bedankt, ik heb op ebay een OEM Samsung gevonden voor 135 euro, dat gaat het dan worden. Erg klote dit, maar goed.
Trouwens nog iets, iedereen zou er goed aan doen om zijn fan om de 6 maanden te ontstoffen. Mijn laptop werd overdreven warm totdat ik het schoonmaakte en nu is ie zo koel als iets. Gewoon een tip
Trouwens nog iets, iedereen zou er goed aan doen om zijn fan om de 6 maanden te ontstoffen. Mijn laptop werd overdreven warm totdat ik het schoonmaakte en nu is ie zo koel als iets. Gewoon een tip
[ Voor 46% gewijzigd door Mudi op 28-07-2010 15:13 ]
Ook nog tips hoe te ontstoffen?Mudi schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 14:58:
Bedankt, ik heb op ebay een OEM Samsung gevonden voor 135 euro, dat gaat het dan worden. Erg klote dit, maar goed.
Controller/HDD aansluiting vraag:
Wat voor controller zit er in een Dell XPS1530m voor interne harde schijven?
(betreft een model uit 2009 met een T8100 Processor)
En wat zijn de maximum doorvoorsnelheden / maximum bandwith voor harde schijven? is dat 300mb/s?
(ivm mogelijk aanschaf Crucial C300 128gb schijf)
Draai overigens wel W7 Ultimate 64bits, weet niet of dat nog verder van belang is :-)
Garantie vraag:
Bij Dell zit de garantie op de hardware toch? dus als ik een SSD in mijn XPS1530m erin zou monteren heb ik dan nog garantie op mijn overige hardware? of zou ik mijn orginele HDD ernaast moeten houden mocht er iets kapot gaan die weer in te zetten als ik beroep doen op mijn garantie?
Vindt dit wel iets belanrgijks ivm overweging om een SSD te plaatsen, heb namelijk een half jaar geleden mijn garantie voor 3 jaar verlengd (next business day)
Wat voor controller zit er in een Dell XPS1530m voor interne harde schijven?
(betreft een model uit 2009 met een T8100 Processor)
En wat zijn de maximum doorvoorsnelheden / maximum bandwith voor harde schijven? is dat 300mb/s?
(ivm mogelijk aanschaf Crucial C300 128gb schijf)
Draai overigens wel W7 Ultimate 64bits, weet niet of dat nog verder van belang is :-)
Garantie vraag:
Bij Dell zit de garantie op de hardware toch? dus als ik een SSD in mijn XPS1530m erin zou monteren heb ik dan nog garantie op mijn overige hardware? of zou ik mijn orginele HDD ernaast moeten houden mocht er iets kapot gaan die weer in te zetten als ik beroep doen op mijn garantie?
Vindt dit wel iets belanrgijks ivm overweging om een SSD te plaatsen, heb namelijk een half jaar geleden mijn garantie voor 3 jaar verlengd (next business day)
[ Voor 5% gewijzigd door ninoxps op 04-08-2010 11:44 ]
Mijn systemen: http://tweakers.net/gallery/296191#tab:inventaris
Een harde schijf mag normaal gezien gewoon vervangen worden, zonder dat de garantie vervalt.
Verwijderd
dat mag, dell is een van de weinige merken waar je alles mag vervangen wat los en vast zit, zonder dat de garantie vervalt.ninoxps schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 11:38:
Garantie vraag:
over de Sata vraag: de cps bevat een Intel PM965 chipset, even googlen en je komt er wel uit
ik verwacht een 3Gb/s sata poort.
Dell is inderdaad zwaar relaxt met zelf sleutelen aan je gekochte spullen, hdd vervangen, toetsenbord het maakt niet uit het is gewoon mogelijk! ze hebben er zelfs een handleiding voor gemaakt, dat is echt prima gedaan van dell 
Heb mijn laptopje nu al een tijdje 1 misschien wel bijna 2 jaar en ben er nog steeds tevreden mee, in het nieuwe jaar misschien maar eens een ssd aanschijven om de prestaties toch nog een beetje op te schroeven! Maar hij komt toch goed mee met games. Er is alleen een nadeel en dat is dat me accu dood is hij wordt geneens meer herkend
Ik heb hem ook heel lang gewoon heel de tijd aan de oplader gehad hehe
Heb mijn laptopje nu al een tijdje 1 misschien wel bijna 2 jaar en ben er nog steeds tevreden mee, in het nieuwe jaar misschien maar eens een ssd aanschijven om de prestaties toch nog een beetje op te schroeven! Maar hij komt toch goed mee met games. Er is alleen een nadeel en dat is dat me accu dood is hij wordt geneens meer herkend
Tipje: Voor wie een SSD overweegt maar ook ruimte nodig heeft check de Seagate Momentus XT.
Heb jij zelf die ssd-hdd? Want hoe staat het met de hitte/trillingen? Ik heb nu een Seagate momentus (http://tweakers.net/price...t9200420asg.html#tab:info)Gianni Rombios schreef op zondag 08 augustus 2010 @ 22:37:
Tipje: Voor wie een SSD overweegt maar ook ruimte nodig heeft check de Seagate Momentus XT.
Kan me eigenlijk niet voorstellen hoe groot de prestatiewinst zal zijn in vergelijking met wat ik nu heb.. Als het niet heter wordt of meer trillingen veroorzaakt dan uh
Gewoon je fan eruit halen en aan de achterkant (deel helemaal links aan de foto), heel hard blazen, dan zie je wel hoeveel stof eruit komt.

Nee ik heb hem niet (wel de 7200.4 momentus). Gezien de reviews is het met name voor standaard routine apps een erg leuke schijf. En je hebt flink de ruimte met 500GB (de kleinere 250 en 320 lijken me geen optie omdat ze bijna even duur zijn). Warmte en vibratie zijn dacht ik niet anders dan de gewone 7200.4 (de net nieuwe WD5000BEKT is als gewone 500gb schijf daarin beter en is ook de beste normale/goedkope schijf).dieselb0y schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 12:27:
[...]
Heb jij zelf die ssd-hdd? Want hoe staat het met de hitte/trillingen? Ik heb nu een Seagate momentus (http://tweakers.net/price...t9200420asg.html#tab:info)
Kan me eigenlijk niet voorstellen hoe groot de prestatiewinst zal zijn in vergelijking met wat ik nu heb.. Als het niet heter wordt of meer trillingen veroorzaakt dan uh
Me moederboard van me pc is overleden dus ik heb me laptop even als tijdelijke desktop ingericht en me pc monitor er aan gehangen. Nu heb ik alleen dat als ik me laptop aan de voeding heb dat ik allemaal strepen over me scherm zie bewegen. Als ik me laptop van de voeding afhaal is dit over
Iemand idee of dit op te lossen is?

Heb je de boel geaard? dus adapter van de laptop in geaard stopcontact en monitor ook?Crazyanz schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 17:18:
Me moederboard van me pc is overleden dus ik heb me laptop even als tijdelijke desktop ingericht en me pc monitor er aan gehangen. Nu heb ik alleen dat als ik me laptop aan de voeding heb dat ik allemaal strepen over me scherm zie bewegen. Als ik me laptop van de voeding afhaal is dit over![]()
Hmmz, hier komt dus m'n sig
zit allebij gewoon in een goede stekkerdoos. En tja muur socket ik woon in een oud heren huis dus dat is allemaal niet zo hightech
Pak anders een een verlengsnoer en gebruik een stopcontact in de keuken of de badkamer om te kijken of de strepen dan weg zijn.
Als er geen randaarde aanwezig is heb je gewoon kans op dat soort storing.Crazyanz schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 17:33:
zit allebij gewoon in een goede stekkerdoos. En tja muur socket ik woon in een oud heren huis dus dat is allemaal niet zo hightech
Aansluiten via HDMI (evt. met HDMI --> DVI verloopje) zou kunnen helpen.
Hmmz, hier komt dus m'n sig
hmmz ik me monitor nu direct in het muur socket gedaan en nu is het weg....
Volgende probleempje ik gebruik me monitor als extended werkt prima maar als ik bijvoorbeeld starcraft speel kan ik niet naar me 2de scherm bewegen zijn hier nog oplossingen voor?
Volgende probleempje ik gebruik me monitor als extended werkt prima maar als ik bijvoorbeeld starcraft speel kan ik niet naar me 2de scherm bewegen zijn hier nog oplossingen voor?
allereerst excuses mocht dit bericht niet in dit topic thuishoren.
Sinds april 2008 ben ik de trotse bezitter van een M1530 (T9300, GF 8600M GT, 4GB). Naar wat ik hier allemaal gelezen heb, heeft deze laptop een mobo met wat extra 'features'.
In de ruime 2 jaar dat ik er nu mee bezig ben heb ik eigenijk nooit problemen gehad, tot voor 2 weken...
Ineens wou het ding niet meer booten. Bij het aanzetten kreeg ik de LED sequence te zien en vervolgens... niets... zwart scherm. geheugen modules verwijderd, geen resultaat. Het begon te dagen dat het het moederbord wel eens kon zijn. Na hier wat rondgelezen te hebben werd dat vermoeden sterker.
Probleem was dat ik maar 1 jaar garantie had. Toch de XPS support lijn gebeld met het idee uit te vinden wat het partnummer van het moederbord is zodat ik dit dan van ebay kan plukken. Voordat ik dit kon vragen vertelde de service medewerker me dat het consult/troubleshooten 85 euro kost en dan nog de kosten van het defecte onderdeel + monteur (Ik werd een klein beetje verdrietig). Daarna kwam de 'OF'... Hij kon me ook een jaar verlengde garantie aanbieden voor 150,=. Dit leek me erg sterk, maar dit is allemaal goed gekomen. De betreffende service medewerker vertelde bij wat doorvragen dat dit een coulance is omdat dit moederbord een reputatie heeft.
De monteur is langsgeweest en heeft het moederbord vervangen. Het gaat hier overigens om refurbished parts. Dat was goed te zien daar de poorten behoorlijk vies/stoffig waren. Bij testen bleek dat dit moederbord een s**tload aan 2d errors en artifacts gaf. Het volgende bord had problemen met het opladen van de batterij (als in, dat deed hij niet). Het 3de bord wou niet booten, iets met het memory slot was niet goed, daarnaast deden de tiptoetsen het niet. Opvallend was ook dat deze laatste 2 borden ook behoorlijk 'gebruikt' eruit zagen. Dit kan uiteraard alleen een gevoelmatig probleem zijn, maar het schept niet zoveel vertrouwen in de kwaliteit van de vervangende onderdelen. De engineer werd het inmiddels behoorlijk zat en heeft contact opgenomen met Dell om te vertellen dat het nu wel heel belachelijk aan het worden is (maar dan in nette woorden).
Het eindresultaat is dat Dell de handoek in de ring heeft gegooit en een vervangend systeem heeft aangeboden. De machine is inmiddels in productie en als alles goed gaat ben ik voordat de maand om is, in het bezit van een nieuwe Studio XPS16.
Dell XPS support heeft dit probleem in ieder geval erg goed opgepakt. Steeds was de volgende dag de engineer ter plaatse. De directheid van de support is dus prima. De efficientie niet echt. Ze mogen de refurbish afdeling eens grondig onder de loep nemen. Met de uiteindelijke oplossing ben ik uiteraard erg blij, maar het is erg jammer dat het reparatie traject zo stroef loopt. Dit zowel voor mij, Getronics en Dell zelf.
Sinds april 2008 ben ik de trotse bezitter van een M1530 (T9300, GF 8600M GT, 4GB). Naar wat ik hier allemaal gelezen heb, heeft deze laptop een mobo met wat extra 'features'.
In de ruime 2 jaar dat ik er nu mee bezig ben heb ik eigenijk nooit problemen gehad, tot voor 2 weken...
Ineens wou het ding niet meer booten. Bij het aanzetten kreeg ik de LED sequence te zien en vervolgens... niets... zwart scherm. geheugen modules verwijderd, geen resultaat. Het begon te dagen dat het het moederbord wel eens kon zijn. Na hier wat rondgelezen te hebben werd dat vermoeden sterker.
Probleem was dat ik maar 1 jaar garantie had. Toch de XPS support lijn gebeld met het idee uit te vinden wat het partnummer van het moederbord is zodat ik dit dan van ebay kan plukken. Voordat ik dit kon vragen vertelde de service medewerker me dat het consult/troubleshooten 85 euro kost en dan nog de kosten van het defecte onderdeel + monteur (Ik werd een klein beetje verdrietig). Daarna kwam de 'OF'... Hij kon me ook een jaar verlengde garantie aanbieden voor 150,=. Dit leek me erg sterk, maar dit is allemaal goed gekomen. De betreffende service medewerker vertelde bij wat doorvragen dat dit een coulance is omdat dit moederbord een reputatie heeft.
De monteur is langsgeweest en heeft het moederbord vervangen. Het gaat hier overigens om refurbished parts. Dat was goed te zien daar de poorten behoorlijk vies/stoffig waren. Bij testen bleek dat dit moederbord een s**tload aan 2d errors en artifacts gaf. Het volgende bord had problemen met het opladen van de batterij (als in, dat deed hij niet). Het 3de bord wou niet booten, iets met het memory slot was niet goed, daarnaast deden de tiptoetsen het niet. Opvallend was ook dat deze laatste 2 borden ook behoorlijk 'gebruikt' eruit zagen. Dit kan uiteraard alleen een gevoelmatig probleem zijn, maar het schept niet zoveel vertrouwen in de kwaliteit van de vervangende onderdelen. De engineer werd het inmiddels behoorlijk zat en heeft contact opgenomen met Dell om te vertellen dat het nu wel heel belachelijk aan het worden is (maar dan in nette woorden).
Het eindresultaat is dat Dell de handoek in de ring heeft gegooit en een vervangend systeem heeft aangeboden. De machine is inmiddels in productie en als alles goed gaat ben ik voordat de maand om is, in het bezit van een nieuwe Studio XPS16.
Dell XPS support heeft dit probleem in ieder geval erg goed opgepakt. Steeds was de volgende dag de engineer ter plaatse. De directheid van de support is dus prima. De efficientie niet echt. Ze mogen de refurbish afdeling eens grondig onder de loep nemen. Met de uiteindelijke oplossing ben ik uiteraard erg blij, maar het is erg jammer dat het reparatie traject zo stroef loopt. Dit zowel voor mij, Getronics en Dell zelf.
Ook ivm de 8600gt, is er wel een coulance regeling te treffen lijkt mij.. Je hebt eigenlijk 3 jaar 'normale' garantie op je Dell, of ze eraan houden is een ander verhaal. Wel netjes dat je in ieder geval een xps16 hebt. Lijkt mij namelijk ook wel een leuk ding
Vliegtuigjes bouwer - i.o.
uiteindelijk dus een nieuwe dell xps 16 voor 150 euro
dat zijn mooie deals
veel plezier ermee
Ik werd pas ook gewezen op de 2 jaar garantie die je officieel volgens de nederlandse wet hebt. Dell weet er van maar denk dat het meer aan de andere kant van de telefoon ligt of hij je die 2 jaar garantie wil aanbieden zoals het eigenlijk hoort....
veel plezier ermee
Ik werd pas ook gewezen op de 2 jaar garantie die je officieel volgens de nederlandse wet hebt. Dell weet er van maar denk dat het meer aan de andere kant van de telefoon ligt of hij je die 2 jaar garantie wil aanbieden zoals het eigenlijk hoort....
...
Maar het tweede jaar was in april 2010 voorbij. Dat tweede jaar kreeg je in dit geval sowieso wegens nieuws: Dell geeft extra garantie op laptops met Nvidia-bug
Al met al een hoop gedonder en uiteindelijk een mooie XPS 16, succes ermee!
Al met al een hoop gedonder en uiteindelijk een mooie XPS 16, succes ermee!
Zal zeker lukken, met de nieuwe moet ik weer even vooruit kunnen. Dit keer hopelijk iets langer dan 2 jaar
Ik ben het helemaal vergeten te melden maar mijn tip-toetsen lichten niet meer zo fel op als eerst, die strip was een keertje los gemaakt voor het vervangen van iets en daarna waren de tip toetsen amper nog zichtbaar als ik ze aanraakte..
Al heel veel vervangen om het op te lossen maar ik heb het laten gaan, hier iemand nog ideeën toevallig?
Al heel veel vervangen om het op te lossen maar ik heb het laten gaan, hier iemand nog ideeën toevallig?
Verwijderd
dat doen ze ook wel, maar dan is het carry in-garantie.koentjuh1987 schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 16:48:
voor een monteur moet je hoe dan ook betalen, persoonlijk vind ik dat het geld dubbel en dwars waard.
beter betalen dan een maand zonder notebook.
Heren, ik krijg steeds meer last van een piepende laptop. Waarschijnlijk iets op het moederboard of misschien de processor zelf. Het is een vervelende hoge pieptoon. Op internet al eens eerder naar gezocht, en het schijnt bij meer laptops voor te komen. Zijn jullie dit probleem al tegen gekomen, en wat heb je er aan kunnen doen? Heeft het zin om hierover bij Dell te gaan klagen, probleem is dat het niet altijd aanwezig is...dus een monteur laten langskomen is ook lastig...
Verwijderd
allemachtig, dat pieptoonprobleem duikt echt óveral op.
probeer de bekende c-states fix, aangezien het een xps beteft zal de accuduur je wel niet zoveel uitmaken...
R1cardo01 in "[Ervaringen] Sony Vaio VPC-E Series"
probeer de bekende c-states fix, aangezien het een xps beteft zal de accuduur je wel niet zoveel uitmaken...
R1cardo01 in "[Ervaringen] Sony Vaio VPC-E Series"
mijn accu begint grote vormen van slijtage aan te nemen en daarom wil ik graag mijn huidige 9-cells accu vervangen.
Nu check ik de dell site (thuis, mkb) en zie dat dell alleen nog maar de 6- cells accu levert...
Bestellen jullie voornamelijk via ebay of levert dell via een omweg alsnog de 9-cells?
Nu check ik de dell site (thuis, mkb) en zie dat dell alleen nog maar de 6- cells accu levert...
Bestellen jullie voornamelijk via ebay of levert dell via een omweg alsnog de 9-cells?
...
Let op:
Voor alles m.b.t. levertijden kun je in dit topic terecht! Let wel: berichten plaatsen met 'het duurt lang!' zal de levertijd niet doen verkorten!
Voor alles m.b.t. levertijden kun je in dit topic terecht! Let wel: berichten plaatsen met 'het duurt lang!' zal de levertijd niet doen verkorten!