Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:26
Liegebeest schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 21:28:
Even een vlugge copy/pasta van m'n LinkedIn:

[...]
Heel 2023 nergens een beta kunnen doen, dus fijn dan weer kan. :-)

No production networks were harmed during this posting

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sopsop
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:53

sopsop

[v] [;,,;] [v]

Sinds afgelopen maandag heb ik naast de CISSP en CSSLP certificaten van (ISC)2, nu ook de CCSP certificering binnen. Stuk minder gedetailleerd dan de CISSP certificering, Maar ik zou iedereen die CISSP nu afrond om meteen door te pakken met CCSP, de overlap is groot.

Mijn voorbereiding:
* 1,5 jaar CBK + studyguide op de boekenplank, maar te weinig stok achter de deur voor zelfstudie
* werkgever gevraagd om een klassikale training te volgen
* Via security academy een 5 daagse training uitgesmeerd over vijf weken gevolgd
* vragen maken met de official practice guide en de CISSP-CCSP-SSCP ISC2 Official Study App vol met proefexamens (abbo via google play a 16,99 / maand).

Altijd de foute antwoorden nakijken, daar leer je het meeste van.

Totale input qua tijd:
* 40 uur training
* 30 uur proefexamens

Ik dacht dat het examen adaptive was, maar dat bleek niet zo te zijn. Dacht dat ik het verprutst had toen de vragen maar bleven komen. 150 vragen op een examen blijft meer een uithoudingsproef dan een kennistest. Maar wel gehaald dus.

Grootste motivatie om CCSP te doen: CPE punten halen en wat aantoonbare cloudkennis opdoen.

[ Voor 3% gewijzigd door sopsop op 12-01-2024 16:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Scoro
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 04-09 19:43
Gefeliciteerd!

Ik zou wel stellen dat:
CISSP + AWS/Azure/GC certificaat meer cloud security kennis toont dan een CISSP + CCSP.
Want de overlap is in mijn optiek te groot.
En aan beide toevoegingen zitten trouwens kosten en leveren CPE op.

Ik heb CCSP gehaald tijdens de cloud hype en kreeg de kosten vergoed. Maar zou nu dus voor mijzelf (en de markt)nog voor een Azure cert gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 04-09 16:10

ChUcKiE

Dus........

CCSP is best easy na CISSP, dus altijd doen, juist ook voor de CPE's ja....stelt na CISSP verder weinig meer voor.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
ChUcKiE schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 00:17:
CCSP is best easy na CISSP, dus altijd doen, juist ook voor de CPE's ja....
Ik kan mijn euro's en mijn uren maar één maal besteden. Dan doe ik't liever aan certificaties en studies waar ik ook echt iets aan heb. Daarmee haal ik ook gemakkelijk alle nodige CPE/CEU.

Sprekend van!

Ik heb de cursus van PDSO's CASP afgerond en ga nu het proef-examen doen. Volgend weekend het echte examen! Ik heb d'r zin in! Zes uur praktijk-examen, gevolgd door 24u voor rapportage.

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michelli
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:56

Michelli

LL.M

Liegebeest schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 13:57:
[...]

Ik kan mijn euro's en mijn uren maar één maal besteden. Dan doe ik't liever aan certificaties en studies waar ik ook echt iets aan heb. Daarmee haal ik ook gemakkelijk alle nodige CPE/CEU.

Sprekend van!

Ik heb de cursus van PDSO's CASP afgerond en ga nu het proef-examen doen. Volgend weekend het echte examen! Ik heb d'r zin in! Zes uur praktijk-examen, gevolgd door 24u voor rapportage.
Uit nieuwsgierigheid: waarom heb je voor PDSO gekozen in plaats van de gratis cursussen van APIsec?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Nu online
Michelli schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 14:18:
[...]

Uit nieuwsgierigheid: waarom heb je voor PDSO gekozen in plaats van de gratis cursussen van APIsec?
Omdat ik eerder al CDP en CTMP heb gedaan bij PDSO. Ik vind hun trainingen best goed en hun examens zijn leuk.

APISec Uni wil ik snel hier na gaan doen, om te zien hoe die zich verhouden tot PDSO. Één van de mensen die ik mentor heeft een cursus bij hen gedaan en was enthousiast, nu ik nog.

Het feit dat zij hun cursussen gratis aanbieden vind ik trouwens echt geniaal. Prachtige move voor de gemeenschap! _/-\o_

[ Voor 47% gewijzigd door Liegebeest op 13-01-2024 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sopsop
  • Laatst online: 08:53

sopsop

[v] [;,,;] [v]

Scoro schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 20:10:
[...]

Gefeliciteerd!

Ik zou wel stellen dat:
CISSP + AWS/Azure/GC certificaat meer cloud security kennis toont dan een CISSP + CCSP.
Want de overlap is in mijn optiek te groot.
En aan beide toevoegingen zitten trouwens kosten en leveren CPE op.

Ik heb CCSP gehaald tijdens de cloud hype en kreeg de kosten vergoed. Maar zou nu dus voor mijzelf (en de markt)nog voor een Azure cert gaan.
Azure certs heb ik ook al, CISSP is alweer 7 jaar geleden, dus ik zie CCSP maar weer even als opfrisser. Ik zit met name aan de techniekkant en vind het fijn om ook de non-technical conversaties mee te kunnen doen. Ik merk dat het maken van die koppeling vaak een missing link is van beide kanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Nu online
EDIT...

[ Voor 98% gewijzigd door Liegebeest op 15-01-2024 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:50
Iemand ervaringen met een zelfstudie CISM via Master-IT? Ik wil eigenlijk z.s.m. een relevante security certificering behalen, ik zie er als zzp alleen tegen op om daar meteen 4k voor af te tikken als je nog geen lopende opdracht hebt. Je kan zeggen dat is korte termijn denken want als je in jezelf investeert verdien je dat terug, maar ik heb nu immers ook de tijd om via zelfstudie er door heen te knallen.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 04-09 22:39
loewie1984 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 09:22:
Iemand ervaringen met een zelfstudie CISM via Master-IT? Ik wil eigenlijk z.s.m. een relevante security certificering behalen, ik zie er als zzp alleen tegen op om daar meteen 4k voor af te tikken als je nog geen lopende opdracht hebt. Je kan zeggen dat is korte termijn denken want als je in jezelf investeert verdien je dat terug, maar ik heb nu immers ook de tijd om via zelfstudie er door heen te knallen.
Heb je al relevante ervaring? In dat geval zou ik de QAE database kopen. Je begrijpt dan de ‘Isacs way’. Veel personen die ik coach en spreek kunnen het gemakkelijk halen, en hebben het ook gehaald, obv puur die vragenlijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PureLOOD
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 03:18
Orangelights23 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 13:55:
[...]

Heb je al relevante ervaring? In dat geval zou ik de QAE database kopen. Je begrijpt dan de ‘Isacs way’. Veel personen die ik coach en spreek kunnen het gemakkelijk halen, en hebben het ook gehaald, obv puur die vragenlijst.
De ervaring is inderdaad dubbel relevant, zowel voor het behalen van het examen, als het mogen voeren van CISM.

Voor de CISM certificering heb je 5 jaar relevante werkervaring nodig. Mocht je die hebben, dan is het CISM examen met zelfstudie prima te doen.

Zo niet, dan is een bootcampachtige cursus wel handig, maar dan heb je alleen het examen behaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scoro
Orangelights23 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 13:55:
[...]

In dat geval zou ik de QAE database kopen.
*Huren eerder, voor een jaar lang toegang.
Zelf ken ik niemand die een jaar lang gaat oefenen ermee maar goed..

De QAE is het wel waard.
Ik oefenende ermee door naast het gewone werk steeds een paar vragen te maken.
En voortijdig dan de volledige 2 proefexamens voor de test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
Dank beide, ik heb nu 3 jaar ervaring als ISO, en ik snap de requirements maar het is ook kip/ei.
De aanvragen die nu voorbij komen vragen allemaal naar CISSP, CISM of CISA, we moeten ergens beginnen (zo was het ook voorheen met MCSE/MCSA).

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PureLOOD
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 03:18
loewie1984 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 19:57:
Dank beide, ik heb nu 3 jaar ervaring als ISO, en ik snap de requirements maar het is ook kip/ei.
De aanvragen die nu voorbij komen vragen allemaal naar CISSP, CISM of CISA, we moeten ergens beginnen (zo was het ook voorheen met MCSE/MCSA).
Ah helder, dat is prima natuurlijk. Het kwam eerst over op mij alsof je net gestart was. Met 3 jaar ervaring als ISO redt je CISM wel met zelfstudie denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
Scoro schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 19:55:
[...]

*Huren eerder, voor een jaar lang toegang.
Zelf ken ik niemand die een jaar lang gaat oefenen ermee maar goed..

De QAE is het wel waard.
Ik oefenende ermee door naast het gewone werk steeds een paar vragen te maken.
En voortijdig dan de volledige 2 proefexamens voor de test.
Je koopt een licentie voor een jaar, daarna wordt het weer ingetrokken. Een jaar is zeker niet nodig inderdaad. Als je je een paar weken druk maakt en je hebt al de nodige ervaring, is dat meer dan voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 04-09 23:23
Orangelights23 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 08:35:
[...]

Je koopt een licentie voor een jaar, daarna wordt het weer ingetrokken. Een jaar is zeker niet nodig inderdaad. Als je je een paar weken druk maakt en je hebt al de nodige ervaring, is dat meer dan voldoende.
Momenteel bezig met CISSP en weleens begrepen dat je dan CISM zsm erna moet doen met wat oefenvragen? Is dit een goede combinatie in dat geval?

Ben alvast aan het nadenken over de volgende om in de flow te blijven en wat te doen te hebben in de trein etc. Twijfel tussen iets als CIPM (Heb CIPP/E al) of CISM/CISA. Geen concrete doelen of toekomstplannen, ben op dit moment security officer en alles is nuttig maar niet vereist. Dus meer wat me leuk lijkt.

CGEIT klinkt ook tof maar huidige situatie zeker geen match met mijn werkervaring.

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
Stufferdt schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 11:09:
[...]

Momenteel bezig met CISSP en weleens begrepen dat je dan CISM zsm erna moet doen met wat oefenvragen? Is dit een goede combinatie in dat geval?

Ben alvast aan het nadenken over de volgende om in de flow te blijven en wat te doen te hebben in de trein etc. Twijfel tussen iets als CIPM (Heb CIPP/E al) of CISM/CISA. Geen concrete doelen of toekomstplannen, ben op dit moment security officer en alles is nuttig maar niet vereist. Dus meer wat me leuk lijkt.

CGEIT klinkt ook tof maar huidige situatie zeker geen match met mijn werkervaring.
CISM en CISSP zijn te verschillend van elkaar, dus je hebt meer nodig dan wat oefenvragen. CISSP is simpelweg informatie stampen (operationeel) en cism is meer een business/management denkwijze (tactisch). Ik weet niet welke richting je op wilt gaan, maar CISM heb je meer aan in bredere zin dan CISA wat echt auditorwerk is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paella
  • Laatst online: 10:26
Orangelights23 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 16:16:
[...]

CISM en CISSP zijn te verschillend van elkaar, dus je hebt meer nodig dan wat oefenvragen. CISSP is simpelweg informatie stampen (operationeel) en cism is meer een business/management denkwijze (tactisch). Ik weet niet welke richting je op wilt gaan, maar CISM heb je meer aan in bredere zin dan CISA wat echt auditorwerk is
Ben ik niet met je eens. CISSP heeft een deeltje "operationeel" maar is zeker ook business/management denkwijze. Sterker nog, als technisch ingesteld persoon moet ik de urge om vanuit de techniek te antwoorden onderdrukken en meer "think like a manager" toepassen.

No production networks were harmed during this posting

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orangelights23
paella schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 16:18:
[...]

Ben ik niet met je eens. CISSP heeft een deeltje "operationeel" maar is zeker ook business/management denkwijze. Sterker nog, als technisch ingesteld persoon moet ik de urge om vanuit de techniek te antwoorden onderdrukken en meer "think like a manager" toepassen.
Ik als CISO vind CISSP voornamelijk de focus leggen op operationele werkzaamheden. Ze noemen het niet voor niets a mile wide and an inch deep. Het gaat over veel cyber sec onderwerpen maar je kunt niet richting management gaan als je van veel onderwerpen wat informatie beschikt. Ook als het gaat om risk management, de basis in cybersec, blijft het aan de oppervlakte. Ik als niet technisch persoon vond het leuk om te leren, maar ik gebruik nog geen 5% van CISSP in mijn werkzaamheden.

Ligt dus geheel aan je huidige werkzaamheden en ambities hoe je de waarde van CISSP inschat - en ik weet dat veel mensen het oneens zijn met mijn CISSP visie :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Nu online
[...]

Dat beantwoord meteen mijn gedachte of ik misschien ooit CISM/CISA zou moeten overwegen. Neen, dat is duidelijk niet de kant die ik op wil. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Ik zag dat, ondanks dat de wetgeving nog niet volledig uitgeschreven is, je al NIS2 trainingen kunt volgen.

Iemand hier al naar gekeken, of ingeschreven? Het gat tussen ISO27001/NEN7510 en NIS2.0 is niet heel groot en met wat toevoegingen zou je best vlot compliant moeten kunnen worden zoals het er nu naar uit ziet. Van de andere kant is het wel serieuse wetgeving (incl handhaving), dus wel handig als je de eisen correct gaat toepassen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• the-spawn
  • Laatst online: 04-09 15:16

the-spawn

.: Dark Storm :.

ChUcKiE schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 12:11:
Ik zag dat, ondanks dat de wetgeving nog niet volledig uitgeschreven is, je al NIS2 trainingen kunt volgen.

Iemand hier al naar gekeken, of ingeschreven? Het gat tussen ISO27001/NEN7510 en NIS2.0 is niet heel groot en met wat toevoegingen zou je best vlot compliant moeten kunnen worden zoals het er nu naar uit ziet. Van de andere kant is het wel serieuse wetgeving (incl handhaving), dus wel handig als je de eisen correct gaat toepassen.
Ik heb een collega die eind vorig jaar een training gevolgt heeft conform de PECB opzet en daar ook examen in gedaan heeft (geslaagd). Maar de trainig was niet wat er van verwacht werd - dat gaven alle cusisten als feedback en ook de trainer vond het nog niet de beste training. De training zou gaandeweg Q1 dit jaar verder geoptimaliseerd worden. Waarbij ook geregeld aangegeven werd - concrete invulling vanuit lokale wetgeving is er nog niet, maar dit is wat wij verwachten dat het in gaat houden.

Mijn collega kreeg een voucher om daar nog bij aan te sluiten tegen de tijd dat de training herzien is.
Zelf wacht ik er dus nog even mee om deze te gaan volgen.

-=Alcohol is mijn vijand, maar in de bijbel staat dat je je vijand lief moet hebben=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

the-spawn schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 13:11:
[...]

Ik heb een collega die eind vorig jaar een training gevolgt heeft conform de PECB opzet en daar ook examen in gedaan heeft (geslaagd). Maar de trainig was niet wat er van verwacht werd - dat gaven alle cusisten als feedback en ook de trainer vond het nog niet de beste training. De training zou gaandeweg Q1 dit jaar verder geoptimaliseerd worden. Waarbij ook geregeld aangegeven werd - concrete invulling vanuit lokale wetgeving is er nog niet, maar dit is wat wij verwachten dat het in gaat houden.

Mijn collega kreeg een voucher om daar nog bij aan te sluiten tegen de tijd dat de training herzien is.
Zelf wacht ik er dus nog even mee om deze te gaan volgen.
Ja zo dacht ik er ook over, eerst maar eens zien dat de wetgeving uitgeschreven is en dan mogelijk een bijgestelde cursus volgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Orangelights23

Is allemaal onzin, in iedere geval voor in Nederland. De wet is niet bekend. Er is niets om te weten. De richtlijnen zijn op Europees niveau vastgesteld en Nederland moet het op nationaal niveau opstellen.

Ik zie veel commerciële partners ook al NIS tooling en gap assessments verkopen. En je kunt de inhoud van NIS2 zeker toetsen, maar buiten het feit dat het generiek is, is het ook niet relevant voor een Nederlands bedrijf.

De Nederlandse overheid verzaakt dit overigens. In oktober 2024 moet de Nederlandse wet van kracht zijn, maar de consultatie is nog geen eens gehouden. Ze vragen nu uitstel aan Europa, wat ze waarschijnlijk niet gaan krijgen. Dat houdt in dat ze waarschijnlijk per eind 2025 zullen gaan handhaven, aldus wat personen binnen de Nederlandse overheid waar ik contact mee heb (is openbare informatie)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrAMetElfeNd
  • Registratie: April 2020
  • Niet online
offtopic:
Of commerciële partijen de beste keuze zijn vraag ik me wel een beetje af na dit berichtje 😊https://internetcleanup.f...r-beveiligd-dan-overheid/

[ Voor 5% gewijzigd door DrAMetElfeNd op 19-01-2024 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Nu online
Sterker nog, ik zag mensen als claimen Certified PECB NIS Lead Implementer te zijn.

Certificering, voordat het rond is. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• the-spawn
  • Laatst online: 04-09 15:16

the-spawn

.: Dark Storm :.

Liegebeest schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 15:42:
[...]

Sterker nog, ik zag mensen als claimen Certified PECB NIS Lead Implementer te zijn.

Certificering, voordat het rond is. :+
Mijn collega is het volgens PECB ook. Gelukkig beseft ze zelf wat het inhoud.

-=Alcohol is mijn vijand, maar in de bijbel staat dat je je vijand lief moet hebben=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
[...]

Ah okay, dacht ooit eens te hebben gehoord dat de overlap groot is.

Ik ben dus heel erg in dubio. 4 jaar ervaring met risk management, informatiebeveiliging (ISO 27001 voornamelijk) en privacy + stukje auditwerk. En nu sinds een jaar een wat technischere ISO-rol. Merk dat ik alles wel leuk vind, maar geen techneut ben en ook niet ga worden. Ligt m'n kracht en interesse toch minder merk ik.

Overweeg nog steeds wel om een paar jaar bijvoorbeeld ISO te gaan auditen, veel interne audits gedaan en vaak als auditee meegemaakt, maar niet als externe auditor. Dan zou CISA wel leuk zijn natuurlijk.

Ambieer geen manager rol binnen 5 jaar verwacht ik, maar zie in CISM wel weer wat "algemene kennis die nooit in de weg zit". Dus zit nu vooral te zoeken waar ik heen wil en wat ik daarbij kan gebruiken.

Opties op dit moment: CISM, CIPM/CIPT.
Afgevallen in de afgelopen weken: CISA, CRISC (hoor ik matige dingen over).

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
Stufferdt schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 15:10:
[...]

Ah okay, dacht ooit eens te hebben gehoord dat de overlap groot is.

Ik ben dus heel erg in dubio. 4 jaar ervaring met risk management, informatiebeveiliging (ISO 27001 voornamelijk) en privacy + stukje auditwerk. En nu sinds een jaar een wat technischere ISO-rol. Merk dat ik alles wel leuk vind, maar geen techneut ben en ook niet ga worden. Ligt m'n kracht en interesse toch minder merk ik.

Overweeg nog steeds wel om een paar jaar bijvoorbeeld ISO te gaan auditen, veel interne audits gedaan en vaak als auditee meegemaakt, maar niet als externe auditor. Dan zou CISA wel leuk zijn natuurlijk.

Ambieer geen manager rol binnen 5 jaar verwacht ik, maar zie in CISM wel weer wat "algemene kennis die nooit in de weg zit". Dus zit nu vooral te zoeken waar ik heen wil en wat ik daarbij kan gebruiken.

Opties op dit moment: CISM, CIPM/CIPT.
Afgevallen in de afgelopen weken: CISA, CRISC (hoor ik matige dingen over).
Als ik het zo lees zou ik voor cism gaan. Zeker qua audits interessant. CISA is meer gericht op 2nd/3rd LoD, overkill voor ISO.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Nu online
Michelli schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 14:18:
[...]

Zo! Gisteren mijn CASP examen gedaan en dat was nog even spannend, want ik had in mijn hoofd dat ik zou beginnen om 0800, maar om 0645 rolde het mailtje met de challenges binnen. Doh! Een uur in de tijd vergist! :F

Het was leuk om dit examen te doen, zes uur hands-on hacken. D'r zitten wel een "maar"-tje aan.

Die "maar" is dit: ze zeggen het zelf al tijdens hun training en in de documentatie die je krijgt: als je alle labs in de training goed doet en goed notities maakt, kan je daar goed gebruik van maken in het examen. In het examen zit geen verdiepingsslag.

Dat was voor CDP (Certified DevSecOps Professional) ook zo, maar daar weken ze meer af van wat je tijdens de cursus had gezien. Bij CDP was het examen dan ook twaalf uur en niet maar zes uur. Ik snap ook wel waarom ze deze aanpak hebben gekozen voor CASP: "eventjes" vijf verschillende APIs pentesten doe je niet in zes uurtjes.

De moeilijkheidsgraad in dit examen zit hem vooral in tijdsmanagement: zes uur de tijd voor vijf challenges. Je moet 80 van de 100 punten halen en in mijn geval was de puntenverdeling 20-20-15-25-20. Je moet dus picky zijn in hoe je te werk gaat en vooral je best doen om alle punten van de rubric te voldoen.

Dat gezegd hebbende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6hH3xWWSMyoWgxPtYvKp3ZIXJvg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aw0TLUyZK0aP1NdZccr4aAVO.jpg?f=user_large

De opdrachtomschrijvingen zijn helder en compleet. Net als de lijst met vereisten over rapportagen. Ze maken heel duidelijk waarop je wordt gescoord. Dat is echt super netjes.

Het team van PDSO is super-responsief. Support tijdens de training en het examen verlopen via MatterMost en er is eigenlijk altijd wel iemand van het team online. Als er iets misgaat met de lab infrastructuur duiken ze er meteen bovenop en is het vaak snel verholpen.

Sprekend van MatterMost, wat me wel tegenvalt is dat ze community-vorming niet echt aanmoedigen. Hebben ze een server met meer dan 2500 leerlingen, wordt er nergens aangemoedigd om samen te praten of te overleggen. Het is er doodstil. En als er eens een vraag komt van een leerling over de inhoud van de training, dan wordt er meteen gezegd "kom, we overleggen even in jouw private channel" in plaats van dat er een publieke discussie wordt gehouden. Dat vind ik raar.

Dan is er nog één ding dat ik zie als groot struikelblok voor de industriële acceptatie van het examen: validatie.

Op geen enkel moment voor, tijdens of na het examen is mijn identiteit geverifieerd. Er is ook geen proctoring, session recording, of wat dan ook. Elk ander persoon had mijn examen kunnen nemen of het rapport kunnen schrijven. Dat maakt de certificering automatisch bijna niets waard voor werkgevers, omdat je zelf nog een bullshit-detector moet hebben voor die kandidaten die er voor kiezen te liegen en vals te spelen.

===

Over de cursus zelf: ik heb toch weer een paar nieuwe dingen geleerd! Dat is leuk.

Ik had alleen graag gezien dat de cursus en de labs op sommige punten net wat dieper waren ingegaan. Zo waren de uitleg over OPA (Open Policy Agent) en OIDC/OAuth best goed en diepgaand, maar het raakte net niet het praktische vlak. Voor die laatste twee werd heel netjes de verschillende authN/authZ flows besproken en voor die eerste waren er voorbeelden van policy code, allemaal prachtig.

Maar waar het me aan ontbrak was de "maar HOE dan?!". Oftewel: als je dit in je code wilt verwerken, HOE dan? Er waren zelfs een paar slides met code waarop stond "< here you would perform authorization hecks >" :(

Dus naast de training heb ik zeker 8 uur aan deep-dive gedaan op OIDC en OAuth en nog eens 4-6 uur op OPA.

[ Voor 14% gewijzigd door Liegebeest op 21-01-2024 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Nu online
Als opvolger op mijn vorige post, maar eventjes apart. Ik stelde de vraag:
Daarom meteen mijn vraag aan jou @Michelli : weet jij op APISecU wel identiteits-checks en proctoring doen?
Maar laat ik'm voor het eerste van hun twee examens zelf beantwoorden: het APISecU CASA examen, de 100 vragen multiplechoice, heeft geen proctoring of ID checks. Het is letterlijk vormgegeven als alle andere trainingen in de portal: het is een "cursus" van drie blokken, de eerste is een intro video, de tweede is het examen, de derde is een "what's next" blok. En ja, het lijkt gewoon een open-boek examen te zijn en ze laten je ook expliciet zien welke vragen je fout had.

Voor hun praktijkexamen hoor ik heel graag of ze daar wel ID checks doen, of proctoring.

[ Voor 7% gewijzigd door Liegebeest op 21-01-2024 10:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michelli

Michelli

LL.M

Liegebeest schreef op zondag 21 januari 2024 @ 10:53:
Als opvolger op mijn vorige post, maar eventjes apart. Ik stelde de vraag:

[...]

Maar laat ik'm voor het eerste van hun twee examens zelf beantwoorden: het APISecU CASA examen, de 100 vragen multiplechoice, heeft geen proctoring of ID checks. Het is letterlijk vormgegeven als alle andere trainingen in de portal: het is een "cursus" van drie blokken, de eerste is een intro video, de tweede is het examen, de derde is een "what's next" blok. En ja, het lijkt gewoon een open-boek examen te zijn en ze laten je ook expliciet zien welke vragen je fout had.

Voor hun praktijkexamen hoor ik heel graag of ze daar wel ID checks doen, of proctoring.
Geen idee eigenlijk. Zelf (nog) niet het examen gedaan.

Afgelopen periode namelijk eerst de OSCP en GCIH gedaan. Dit jaar ook meer focus denk ik op de defensieve kant, gezien ik in het blue team zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Nu online
Michelli schreef op zondag 21 januari 2024 @ 10:57:
[...]

Afgelopen periode namelijk eerst de OSCP en GCIH gedaan. Dit jaar ook meer focus denk ik op de defensieve kant, gezien ik in het blue team zit.
Helemaal logisch :) Wel, ik ben d'r voor CASA dus zelf maar in gedoken onder het motto "mijn bedrijf kan zich die kosten wel veroorloven en nu kan ik voor mijn leerlingen de kastanjes uit het vuur halen"... Oftewel: quality checking door zelf het examen te doen.

Voor APISecU CASA is dus duidelijk: voor een werkgever is dat papiertje heel, heel weinig waard. De enige limitatie die er is tegen vals spel zijn de kosten, te weten $150 (of $75 voor een herkansing).

[ Voor 7% gewijzigd door Liegebeest op 21-01-2024 11:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stufferdt
Orangelights23 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 15:41:
[...]

Als ik het zo lees zou ik voor cism gaan. Zeker qua audits interessant. CISA is meer gericht op 2nd/3rd LoD, overkill voor ISO.
Hmm, wist ik niet! Dacht dat CISA puur over de audit zelf ging eigenlijk. Maar nooit in verdiept verder :)

CISM klinkt wel logisch als achtergrond en heeft ook wel m'n interesse. Dus eens kijken wat er te halen valt qua training etc.

Thanks voor het meedenken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Nu online
Michelli schreef op zondag 21 januari 2024 @ 10:57:
[...]

Whelp, dat was snel verdiend voor ze. :D

Belangrijke tip voor eenieder die een APISecU examen wil gaan doen: het examen wordt vanuit hun trainingsportaal geregeld. In het geval van CASA bestaat ie uit drie blokken in de portal: intro video, het examen en een "dankjewel dit was het" video.

Ik heb vandaag de intro en de dankjewel-video's gekeken. Ik heb het examen niet gedaan. En toch ben ik mijn toegang verloren, want de laatste video van de cursus was aangemerkt als "afgerond". Terwijl ik dus het stuk waar ik die $150 voor heb betaald nog niet heb gedaan. :D

Ik heb maar even contact met ze opgenomen. Maar duidelijk dus: kijk NIET de dankjewel/eind-video, totdat je ook werkelijk het examen hebt gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cambionn
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Liegebeest schreef op zondag 21 januari 2024 @ 20:55:
Ik heb vandaag de intro en de dankjewel-video's gekeken. Ik heb het examen niet gedaan. En toch ben ik mijn toegang verloren, want de laatste video van de cursus was aangemerkt als "afgerond". Terwijl ik dus het stuk waar ik die $150 voor heb betaald nog niet heb gedaan. :D
Oef, dat is wel heel slecht geimplementeerd zeg. Mag toch hopen dat je die toegang terug krijgt zonder extra kosten }:| .

I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michelli

Michelli

LL.M

Liegebeest schreef op zondag 21 januari 2024 @ 20:55:
[...]

Whelp, dat was snel verdiend voor ze. :D

Belangrijke tip voor eenieder die een APISecU examen wil gaan doen: het examen wordt vanuit hun trainingsportaal geregeld. In het geval van CASA bestaat ie uit drie blokken in de portal: intro video, het examen en een "dankjewel dit was het" video.

Ik heb maar even contact met ze opgenomen. Maar duidelijk dus: kijk NIET de dankjewel/eind-video, totdat je ook werkelijk het examen hebt gedaan.
Goede tip. Scheelt dat ik ook de cursus nog niet heb gedaan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Nu online
Cambionn schreef op zondag 21 januari 2024 @ 22:32:
[...]
Oef, dat is wel heel slecht geimplementeerd zeg. Mag toch hopen dat je die toegang terug krijgt zonder extra kosten }:| .
Ik heb binnen een uur mijn toegang terug gekregen, nadat ik een mailtje stuurde naar het contact-adres uit de mail over het examen.

Het is inderdaad wat slordig gebouwd, maar ze hebben het gefixt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Nu online
Zo, net't CASA examentje gedaan.

Honderd vragen, veertig minuten, 90/100.
  • Kritiek die ik eerder al had: unproctored, untimed, unvalidated identity, open book
  • Nieuwe kritiek: veel vragen dragen het antwoord al in zich
  • Positief: het begrip van API kwetsbaarheden wordt getoetst door op verschillende wijzen naar het zelfde concept te vragen.
Conclusie: CASA is een vlugge, redelijke kennis-check over de OWASP API Top10.

Is CASA $125 waard? Nee, mijn inziens niet.

Er is geen erkenning van enige waarde door werknemers, mede door bovenstaande kritiek. Voor degeen die de test neemt is het een goede kennis-check, maar of je daar zoveel geld voor neer moet tellen?

[ Voor 10% gewijzigd door Liegebeest op 22-01-2024 16:04 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-09 18:18

Zenix

BOE!

Voor diegene die interesse hebben in netwerk security, is open learning van Juniper ook wel interessant.
https://learningportal.ju...?id=JUNIPER-OPEN-LEARNING

Je kan gratis beginnen met de on-demand cursussen en als je een voucher examen doet, krijg je 75% korting, waardoor zo'n Associate examen maar $50 kost.

Mocht je wat labs willen doen, dan heb je ook nog Juniper vLabs.
https://jlabs.juniper.net/vlabs/

[ Voor 12% gewijzigd door Zenix op 22-01-2024 16:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Nu online
En geslaagd voor PDSO CASP. :)

Nu als de donder weer door!

15 Maart begin ik weer met lesgeven op de Vrijdagen, dus tot die tijd moet/wil ik nog doen:
  • SOC CMM training + examen
  • LogicalOps MCCT training + examen
  • Huiswerkopdrachten voor m'n leerlingen opstellen
  • Nadenken hoe ik dat huiswerk in ga laten leveren...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Deze week CISSP gehaald op basis van de officiele zelfstudie kit. (vanaf 15 april wordt er getoetst op basis van vernieuwde inhoud)

De zelfstudie geeft gemengde content (filmpjes, stukjes leesvoer, etc) die opzich prettig is om te volgen, maar de default leermethode (alles kriskras, soms vragen over stof die nog niet aan bod is gekomen) vond ik zo slecht dat ik halverwege ben overgestapt op lineair. Het is ingewikkeld/onhandig om domeinen overnieuw te doen met alle stof in chronologische volgorde en als je dat wel doet, dan krijg je eerst alle stof en dan de oefenvragen. Bij de bundel zit ook een digitale versie van "CISSP Official (ISC)2 Textbook, 6th edition" die ik heb gebruikt om me te verdiepen in de onderwerpen waarvan ik kennis miste. Ook heb ik de 8 uur youtube samenvatting bekeken ( link ). Ik denk ongeveer 50-60 uur in het leerwerk gestopt te hebben.

Over het Examen: omdat ik alle vragen enkele keren heb gelezen om ze zo goed mogelijk te begrijpen, had ik ongeveer 2 uur nodig voor de eerste 125 vragen, daarmee was het voor mij klaar. Bij mij hadden alle vragen met amerikaanse eenheden (F, feet, etc) gelukkig ook de omrekening naar SI erin; ik hoop dat ze dat altijd doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
burnedhardware schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 08:58:
Deze week CISSP gehaald op basis van de officiele zelfstudie kit. (vanaf 15 april wordt er getoetst op basis van vernieuwde inhoud)
Proficiat!
Nog inzicht in de percentages per domein? En komt dat overeen met de domeinen die je moeilijk vond/slecht op scoorde tijdens het oefenen?
De zelfstudie geeft gemengde content (filmpjes, stukjes leesvoer, etc) die opzich prettig is om te volgen, maar de default leermethode (alles kriskras, soms vragen over stof die nog niet aan bod is gekomen) vond ik zo slecht dat ik halverwege ben overgestapt op lineair. Het is ingewikkeld/onhandig om domeinen overnieuw te doen met alle stof in chronologische volgorde en als je dat wel doet, dan krijg je eerst alle stof en dan de oefenvragen. Bij de bundel zit ook een digitale versie van "CISSP Official (ISC)2 Textbook, 6th edition" die ik heb gebruikt om me te verdiepen in de onderwerpen waarvan ik kennis miste. Ook heb ik de 8 uur youtube samenvatting bekeken ( link ). Ik denk ongeveer 50-60 uur in het leerwerk gestopt te hebben.
Herkenbaar dit. Boek werkt voor mij slecht om uit te leren. Veel door elkaar.

Ik ben momenteel bezig met de wiley vragenbank, heb de Sunflower CISSP summary en de comparitech cheatsheets uitgeprint als naslagwerk en gebruik destination certification voor mindmapping.

heb ook het ALL-IN-ONE CISSP boek via marktplaats gekocht. Weinig gebruikt eigenlijk...
Over het Examen: omdat ik alle vragen enkele keren heb gelezen om ze zo goed mogelijk te begrijpen, had ik ongeveer 2 uur nodig voor de eerste 125 vragen, daarmee was het voor mij klaar. Bij mij hadden alle vragen met amerikaanse eenheden (F, feet, etc) gelukkig ook de omrekening naar SI erin; ik hoop dat ze dat altijd doen.
Dit klinkt wel positief. Veel ervaring wel met online examens? Maar met 125 vragen had je wel een hoge score lijkt me? Weinig extra vragen nodig om je kennisniveau te valideren zegmaar (iets met adaptive testing??).

[ Voor 9% gewijzigd door Stufferdt op 26-01-2024 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Stufferdt schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 11:29:
[...]
Proficiat!
Nog inzicht in de percentages per domein? En komt dat overeen met de domeinen die je moeilijk vond/slecht op scoorde tijdens het oefenen?
Dank. Alleen als je het niet haalt, krijg je inzicht per domein
[...]
Dit klinkt wel positief. Veel ervaring wel met online examens? Maar met 125 vragen had je wel een hoge score lijkt me? Weinig extra vragen nodig om je kennisniveau te valideren zegmaar (iets met adaptive testing??).
Inderdaad adaptive testing. Volgens de FAQ betekent het dat het algoritme 95% zeker weet dat je het snapt (of goed kan gokken :) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Nu online
Whoops, ik heb ff niet goed opgelet. Ik heb bij het indienen van mijn CPD (PECB-taal voor CPE/CEU) niet eerst hun handboek doorgelezen. Had ik wel ff moeten doen.

https://pecb.com/pdf/brochures/cpd-policy.pdf

Wat blijkt? Voor het claimen van uren via niet-PECB instanties zijn er maar vier mogelijkheden: professionele ervaring, workshops/conferenties, online training en boeken schrijven. En die allen louter met een document dat aanwezigheid bewijst, dus een ticket/inschrijving voor een conferentie alleen is niet genoeg.

M'n CASP examen en de zelfstudie die ik heb gedaan voor CSC en CFR kan ik dus niet meetellen. Mijn presentatie en aanwezigheid op WICCON ook niet. Alleen de 36 uur die op het papiertje van CASP staat.

Die lui zijn weer een stuk moeilijker dan ISC2. :o

[ Voor 13% gewijzigd door Liegebeest op 27-01-2024 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
Liegebeest schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 09:44:
Whoops, ik heb ff niet goed opgelet. Ik heb bij het indienen van mijn CPD (PECB-taal voor CPE/CEU) niet eerst hun handboek doorgelezen. Had ik wel ff moeten doen.

https://pecb.com/pdf/brochures/cpd-policy.pdf

Wat blijkt? Voor het claimen van uren via niet-PECB instanties zijn er maar vier mogelijkheden: professionele ervaring, workshops/conferenties, online training en boeken schrijven. En die allen louter met een document dat aanwezigheid bewijst, dus een ticket/inschrijving voor een conferentie alleen is niet genoeg.

M'n CASP examen en de zelfstudie die ik heb gedaan voor CSC en CFR kan ik dus niet meetellen. Mijn presentatie en aanwezigheid op WICCON ook niet. Alleen de 36 uur die op het papiertje van CASP staat.

Die lui zijn weer een stuk moeilijker dan ISC2. :o
Precies waarom ik ze heb laten vervallen (officieel downgraden naar de eenvoudigste versie). Ik heb twee certificaten via PECB gehaald ooit en bij het aanvragen kon ik de hoogste of een na hoogste aanvragen. Netjes gedaan, bewijs dat ik het niveau heb en daarna trek ik me los van het vervelende infuus wat de certificatenindustrie niet graag ziet :)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Stufferdt
Zo. CISSP is ook in de pocket :)

Om 9.00 begonnen en stond om 10:40 bij de printer om te horen dat er Congratulations! stond :)

Het examen zelf was, zoals op Reddit vaak wordt benoemd, een rollercoaster met wanhoop, optimisme, twijfel en verwarring.

De vragen leken totaal niet op welk oefenexamen dan ook en het is een rare mix van "geen idee", logisch nadenken, het minst gekke antwoord kiezen en eigenlijk heel weinig "knowledge vragen".

De onderwerpen waar ik tijdens het oefenen fout op ging: rijtjes onthouden (modellen etc.), Bell-Lapadula/BIBA, layers uit het OSI-model en obscure protocollen heb ik eigenlijk amper gehad. Ook block-size etc. heb ik totaal niet gehad.

Ik was er niet gerust op maar met uiteindelijk 136ish vragen (iets in die richting) was ik klaar. Dus ik heb het niet "ge-aced" met 125 vragen maar er was toch blijkbaar wel enig vertrouwen bij het toetsingsmodel dat ik het snapte :+

Endorsement komt wel goed. Driekwart van mijn team is CISSP sinds het jaar kruik geloof ik :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Laatst online: 08:58

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Stufferdt schreef op maandag 29 januari 2024 @ 14:02:
Zo. CISSP is ook in de pocket :)

Om 9.00 begonnen en stond om 10:40 bij de printer om te horen dat er Congratulations! stond :)

Het examen zelf was, zoals op Reddit vaak wordt benoemd, een rollercoaster met wanhoop, optimisme, twijfel en verwarring.

De vragen leken totaal niet op welk oefenexamen dan ook en het is een rare mix van "geen idee", logisch nadenken, het minst gekke antwoord kiezen en eigenlijk heel weinig "knowledge vragen".

De onderwerpen waar ik tijdens het oefenen fout op ging: rijtjes onthouden (modellen etc.), Bell-Lapadula/BIBA, layers uit het OSI-model en obscure protocollen heb ik eigenlijk amper gehad. Ook block-size etc. heb ik totaal niet gehad.

Ik was er niet gerust op maar met uiteindelijk 136ish vragen (iets in die richting) was ik klaar. Dus ik heb het niet "ge-aced" met 125 vragen maar er was toch blijkbaar wel enig vertrouwen bij het toetsingsmodel dat ik het snapte :+

Endorsement komt wel goed. Driekwart van mijn team is CISSP sinds het jaar kruik geloof ik :+
Gefeliciteerd, sinds het adaptive computerbased examen zijn de reacties heel gemixed van er zat geen logica in tot een bijna endless loop van vragen over 1 onderwerp om te controleren of je de vraag niet snapte of gewoon dat onderwerp niet goed beheersde. Wat opzich wel rationeel is als je eerste vraag goed is of de eerste reeks vragen over een bepaald stuk domeinkennis tja waarom dan doorvragen daarop of je het kent. Echter ga je daarin in de mist dan komen er verificatie vragen bij over dat stukje domein kennis.

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scoro
Orangelights23 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 13:16:
[...]
De Nederlandse overheid verzaakt dit overigens. In oktober 2024 moet de Nederlandse wet van kracht zijn, maar de consultatie is nog geen eens gehouden. Ze vragen nu uitstel aan Europa, wat ze waarschijnlijk niet gaan krijgen. Dat houdt in dat ze waarschijnlijk per eind 2025 zullen gaan handhaven, aldus wat personen binnen de Nederlandse overheid waar ik contact mee heb (is openbare informatie)
Dit is nu ook terug te lezen in de brief van de minister aan de tweede kamer.
https://www.tweedekamer.n...2024Z01452&did=2024D03298
Geadviseerd besluit
U wordt gevraagd in te stemmen met:
a. de inhoud van bijgaande Kamerbrief en verzending aan de TK.
b. het communiceren over de te late implementatie van de NIS2-richtlijn en CER-richtlijn op de website van de NCTV en het opstellen van een communicatielijn waarmee de vakdepartementen hun sectoren actief kunnen benaderen en informeren.
c. het informeel op de hoogte stellen van de Europese Commissie over het niet halen van de implementatiedeadline van de NIS2- en de CER-richtlijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
Scoro schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 15:33:
[...]

Dit is nu ook terug te lezen in de brief van de minister aan de tweede kamer.
https://www.tweedekamer.n...2024Z01452&did=2024D03298

[...]
Gelezen eerder vandaag, schande met de huidige regering. Ik ken wat mensen die hieraan werken en dit loopt helemaal niet soepel binnen de betrekkelijke overheden. Als ik ooit in een inspiratieloze en trage omgeving wil werken, weet ik wie ik moet schrijven

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
En er is weer een Humble bundle voor security ebooks!

https://www.humblebundle....ity-2024-from-packt-books

Er zit voor dit topic o.m. een guide voor CISM en Security+ in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Nu online
azerty schreef op maandag 5 februari 2024 @ 20:45:
En er is weer een Humble bundle voor security ebooks!

https://www.humblebundle....ity-2024-from-packt-books

Er zit voor dit topic o.m. een guide voor CISM en Security+ in :)
Wel even kijken of de previews je bevallen. Packt was in het verleden nogal mixed bag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• loewie1984
Ben vanmorgen naar Firebrand Sint Michielsgestel gereden voor ISC2 Certified in Cybersecurity.
Dit gratis examen en lesmateriaal heb ik gevolgd om mijn kennis van security te benchmarken.

Vanochtend het examen gedaan en behaald, wat me opviel (maar dat is standaard ISC2 zei de dame van Firebrand) is dat je niet meer terug kunt naar een eerder beantwoorde vraag en dat je aan het einde van de toets de uitslag niet direct op het scherm ziet (maar pas weet als je bij de printer aankomt) en je geen slagingspercentage of percentage van de domeinen ziet.

Je bent dus geslaagd of niet. Ik vind het verder prima, maar toch is het fijn om te zien in welk domein je je nog moet verbeteren.

Pre en post assessment van de zelfstudie toets zat rond de 80% zonder dat ik verder heel erg gestudeerd heb voor de toets.

Nu is mijn volgende vraag, hoe verhoudt dit examen zich tegenover bijv. een CISSP, CISM, CCSP of SSCP of ISSMP. Ik wil doorpakken, ben op zich technisch onderlegd, maar kan heel slecht met theorie omgaan. Heb de aandachtsspanne en concentratie van een goudvis. Dus ik zoek een meer pragmatische manier om een relevante en aantoonbare security certificering te behalen.

[ Voor 5% gewijzigd door loewie1984 op 07-02-2024 12:58 ]

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

loewie1984 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 12:57:
Ben vanmorgen naar Firebrand Sint Michielsgestel gereden voor ISC2 Certified in Cybersecurity.
Dit gratis examen en lesmateriaal heb ik gevolgd om mijn kennis van security te benchmarken.

Vanochtend het examen gedaan en behaald, wat me opviel (maar dat is standaard ISC2 zei de dame van Firebrand) is dat je niet meer terug kunt naar een eerder beantwoorde vraag en dat je aan het einde van de toets de uitslag niet direct op het scherm ziet (maar pas weet als je bij de printer aankomt) en je geen slagingspercentage of percentage van de domeinen ziet.

Je bent dus geslaagd of niet. Ik vind het verder prima, maar toch is het fijn om te zien in welk domein je je nog moet verbeteren.

Pre en post assessment van de zelfstudie toets zat rond de 80% zonder dat ik verder heel erg gestudeerd heb voor de toets.

Nu is mijn volgende vraag, hoe verhoudt dit examen zich tegenover bijv. een CISSP, CISM, CCSP of SSCP of ISSMP. Ik wil doorpakken, ben op zich technisch onderlegd, maar kan heel slecht met theorie omgaan. Heb de aandachtsspanne en concentratie van een goudvis. Dus ik zoek een meer pragmatische manier om een relevante en aantoonbare security certificering te behalen.
Klopt precies wat je aangeeft mbt de ISC2 examens, altijd een spannend moment als die printer begint met opwarmen en de dame achter de balie het resultaat aanschouwt voordat ze het jou overhandigt :P

Voor je ander vraag.....ga eerst bij jezelf te rade wat je bedoelt met doorpakken. Welke richting in Security wil je op? Welke vooropleiding heb je genoten? Welke functie of baan wil je naar toegroeien (management of "beheer")? Van daar uit is het eenvoudiger om richting te geven mbt trainingen. Daar zijn er namelijk enorm veel van in alle soorten, maten en gradaties:

Overzicht

Als je eenmaal bepaald hebt welke training je wilt gaan volgen heb je nog de keuze bij welk opleidingsbureau, want daar zit ook nog verschil in aanpak (online, klassikaal, bootcamp) etc.

De basis heb je nu binnen en dat is mooi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984
ChUcKiE schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 13:04:
[...]

Klopt precies wat je aangeeft mbt de ISC2 examens, altijd een spannend moment als die printer begint met opwarmen en de dame achter de balie het resultaat aanschouwt voordat ze het jou overhandigt :P

Voor je ander vraag.....ga eerst bij jezelf te rade wat je bedoelt met doorpakken. Welke richting in Security wil je op? Welke vooropleiding heb je genoten? Welke functie of baan wil je naar toegroeien (management of "beheer")? Van daar uit is het eenvoudiger om richting te geven mbt trainingen. Daar zijn er namelijk enorm veel van in alle soorten, maten en gradaties:

Overzicht

Als je eenmaal bepaald hebt welke training je wilt gaan volgen heb je nog de keuze bij welk opleidingsbureau, want daar zit ook nog verschil in aanpak (online, klassikaal, bootcamp) etc.

De basis heb je nu binnen en dat is mooi
Dank voor je reactie, wat ik het leukste aspect vindt op dit moment aan security is toch meer de beleidsmatige kant. Het opstellen van beleid, processen, het inpassen van security in bestaande bedrijfsprocessen, het goed inrichten van het ISMS, het gebruik van tooling t.b.v. het ISMS, het zorgen en bepleiten van draagvlak voor het ISMS en het terugleggen van de verantwoordelijkheden van de controls bij de stakeholders (zodat het geen security ISO/CISO only feestje is).

Daarnaast ben ik technisch zeer breed georienteerd, en laat me niet met een kluitje het riet in sturen, ik denk daarom dat rollen als internal auditor, lead auditor me goed passen.

Ook merk ik dat ik sterk ben in het risk management gebeuren.

Dat is ook waar ik in door wil pakken, ik sta niet negatief over tegen het behalen van CISSP, maar ik denk dat ik meer heb aan een lead auditor, implementer, en CISM/CISA.

discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

loewie1984 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 14:48:
[...]

Dank voor je reactie, wat ik het leukste aspect vindt op dit moment aan security is toch meer de beleidsmatige kant. Het opstellen van beleid, processen, het inpassen van security in bestaande bedrijfsprocessen, het goed inrichten van het ISMS, het gebruik van tooling t.b.v. het ISMS, het zorgen en bepleiten van draagvlak voor het ISMS en het terugleggen van de verantwoordelijkheden van de controls bij de stakeholders (zodat het geen security ISO/CISO only feestje is).

Daarnaast ben ik technisch zeer breed georienteerd, en laat me niet met een kluitje het riet in sturen, ik denk daarom dat rollen als internal auditor, lead auditor me goed passen.

Ook merk ik dat ik sterk ben in het risk management gebeuren.

Dat is ook waar ik in door wil pakken, ik sta niet negatief over tegen het behalen van CISSP, maar ik denk dat ik meer heb aan een lead auditor, implementer, en CISM/CISA.
Je hebt er overduidelijk al goed over nagedacht :)

Ikzelf zit in een opgroeiende CISO rol en heb daarvoor CISSP en CCSP gevolgd en zit nu meer op de auditkant omdat we ons ISMS aan het opbouwen zijn (afrondende fase). ik heb daarom ook ISO27001 LI gevolgd en wil eigenlijk binnenkort de Lead Auditor ook nog gaan volgen.

Wellicht daarna CISA of de hier al eerder genoemde ISME

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Nu online
Ik ben het eens met @ChUcKiE : je hebt er duidelijk al goed over nagedacht.

ISC2 CC is het jongste, kleinste zusje van CISSP. Van ISC2 zit SSCP er nog tussen, met wat meer technische zaken.

CISSP en ISO27001 LI zijn leuke vervolgstappen voor je, hoewel beiden aardige eisen stellen aan bewezen, professionele ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 04-09 16:30
Liegebeest schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 09:19:
[...]

Ik ben het eens met @ChUcKiE : je hebt er duidelijk al goed over nagedacht.

ISC2 CC is het jongste, kleinste zusje van CISSP. Van ISC2 zit SSCP er nog tussen, met wat meer technische zaken.

CISSP en ISO27001 LI zijn leuke vervolgstappen voor je, hoewel beiden aardige eisen stellen aan bewezen, professionele ervaring.
Klopt heb net 7 jaar aan werk ervaring overlegd met 3 referenties voor de C-ISO ;) Verder druk bezig met het uitbreiden van ons Centrale ISO27001 certificaat en de vervolg stap is om het CSMS te integreren in het ISMS.

[ Voor 11% gewijzigd door Skywalker27 op 08-02-2024 10:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Nu online
Liegebeest schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 15:43:
Nou, het gaat er toch van komen!

Één of twee keer per jaar komt hier iemand voorbij die vraagt of we SECO Institute kennen of ervaring hebben. Zie hier voor de search. Over een maandje ga ik daar dan voor het eerst toch iets doen! We gaan een dagje op voor SOC-CMM Assessor.
Als kleine opvolger, voordat ik naar de cursus ga: vanaf vandaag kan ik in elk geval niet meer zeggen dat ik ze niet meer ken. Ik heb een fijn kennismakingsgesprek gehad met Rick, de leidinggevende van Security Academy.

Zo heb ik in elk geval geleerd wat het verschil is tussen SecAca en SECO: de één doet de opleidingen, de ander de certificeringsexamens. Beetje als SANS/GIAC, maar ook weer niet helemaal. Maar goed, dan weten we dat ook weer! :)

Ik was daar om te zien of ik wat voor ze kon betekenen als gelegenheids-trainer. Ik kreeg een positieve indruk van de organisatie: d'r steekt een organisatie achter die wel echt voor didaktiek gaat. Ik snap nu ook wel meer van hun portfolio aan cursussen. Geen idee natuurlijk of het ook goed is, dat ga ik binnenkort meemaken. Het heeft me in elk geval positief genoeg gesteld om ook eens een andere cursus bij ze te willen proberen.

Wat ik ook mooi vindt: hun meerdaagse cursussen spreiden ze over meerdere weken! _/-\o_

Vijf-daagse cursus? Vijf weken. Tien-daagse CISSP? Tien weken. Zit een stuk didaktiek achter (meer tijd om te beklijven, meer tijd voor verdieping, huiswerk enz) en is misschien ook gemakkelijker in te plannen met't werk. Plus alles wordt hybride gegeven, dus je kan/mag één of meerdere dagen op afstand meedoen.

Ik snap nu ook waarom ik ze tot nu toe niet echt ben tegen gekomen: historisch zit hun grootste markt aan de GRC en management kant. Hun cursussen worden gretig afgenomen bij de twee banken waar ik heb gezeten, plus bij één van de overheidstoko's waar ik heb gezeten, maar dat verklaart waarom ik ze nooit ben tegen gekomen: hele andere teams.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Gisteren heb ik me ingeschreven voor de 5 daagse training Lead Auditer ISO27001 op 8 april.
Deze wordt gegeven "samen" met DNV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quility323
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 28-08 09:04
Momenteel ben ik opzoek naar de juiste training/certificering, ik mis wat info dus wellicht kunnen jullie mij hierbij helpen.
Ik wil mij graag specialiseren in Cyber Security, nu heb ik zelf 11 jaar ervaring in IT en tevens ook een aantal jaar ervaring met ISO27001, ISO9001 en NEN7510 waarbij ik een aantal implementaties heb gedaan en de rol Security Officer op me heb genomen.
Het idee is om security assessments uit te voeren, consultancy/advies geven, diensten uitwerken in Cyber Security.
Nu zoek ik deze training met 2 doelen:

1. Ik wil er (technisch) wat van leren.
2. Erkenning/aantoonbaar qua kennis richting externe (voornamelijk naar klanten).

Zelf twijfel ik tussen CCSP en CISSP. Waarbij ik eerder neig naar CCSP omdat dit meer technisch aanvoelt in vergelijking tot CISSP die heel breed is maar daarentegen wel "bekender" is.
Qua Microsoft certificaten, heb ik momenteel: SC-900, SC-300, AZ-104 en wil ik nog SC-200 en SC-100 halen.

Iedereen kan zich de rol Consultant of Security Officer toe-eigenen maar zeker in de Security vind ik het belangrijk dat je gekwalificeerd bent.
Waar letten jullie op bij iemand die zich een Security consultant of vergelijkbaar noemt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crowdpleaser
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 30-08-2024
quility323 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 13:06:
Momenteel ben ik opzoek naar de juiste training/certificering, ik mis wat info dus wellicht kunnen jullie mij hierbij helpen.
Ik wil mij graag specialiseren in Cyber Security, nu heb ik zelf 11 jaar ervaring in IT en tevens ook een aantal jaar ervaring met ISO27001, ISO9001 en NEN7510 waarbij ik een aantal implementaties heb gedaan en de rol Security Officer op me heb genomen.
Het idee is om security assessments uit te voeren, consultancy/advies geven, diensten uitwerken in Cyber Security.

2. Erkenning/aantoonbaar qua kennis richting externe (voornamelijk naar klanten).

Zelf twijfel ik tussen CCSP en CISSP. Waarbij ik eerder neig naar CCSP omdat dit meer technisch aanvoelt in vergelijking tot CISSP die heel breed is maar daarentegen wel "bekender" is.
Qua Microsoft certificaten, heb ik momenteel: SC-900, SC-300, AZ-104 en wil ik nog SC-200 en SC-100 halen.

Iedereen kan zich de rol Consultant of Security Officer toe-eigenen maar zeker in de Security vind ik het belangrijk dat je gekwalificeerd bent.
Waar letten jullie op bij iemand die zich een Security consultant of vergelijkbaar noemt?
Ik heb ongeveer hetzelfde pad belopen vorig jaar, vanuit de beheerdersrol / consultancy in de techniek richting Infosec & privacy consultant. Ik ben zelf begonnen met de SSCP maar deze zou ik skippen gezien je ervaring. SSCP maakte de brug naar CISSP wel makkelijk want overlap. CISSP is een goede basis maar de techniek die je gewent bent kun je deels wel uit je hoofd zetten. CISSP en CCSP zijn beide management certificeringen en dienen ook gezien te worden vanuit de ogen van een manager. Ik ben zelf nu bezig met de CCSP en zie zo'n 80% overlap met CISSP. CCSP heeft vanzelfsprekend meer cloud terminologie en wat modellen maar de basis blijft hetzelfde. Persoonlijk vond ik CISSP breder gaan dan CCSP en zou dan ook zeggen dat ik persoonlijk meer waarde hecht aan de CISSP. Log van de keuze is dit mijn beste carrière keus ever geweest, mega naar mijn zin en ik blijf maar zaken doen waar ik echt heel blij van word. enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quility323
Crowdpleaser schreef op maandag 19 februari 2024 @ 13:46:
[...]

Ik heb ongeveer hetzelfde pad belopen vorig jaar, vanuit de beheerdersrol / consultancy in de techniek richting Infosec & privacy consultant. Ik ben zelf begonnen met de SSCP maar deze zou ik skippen gezien je ervaring. SSCP maakte de brug naar CISSP wel makkelijk want overlap. CISSP is een goede basis maar de techniek die je gewent bent kun je deels wel uit je hoofd zetten. CISSP en CCSP zijn beide management certificeringen en dienen ook gezien te worden vanuit de ogen van een manager. Ik ben zelf nu bezig met de CCSP en zie zo'n 80% overlap met CISSP. CCSP heeft vanzelfsprekend meer cloud terminologie en wat modellen maar de basis blijft hetzelfde. Persoonlijk vond ik CISSP breder gaan dan CCSP en zou dan ook zeggen dat ik persoonlijk meer waarde hecht aan de CISSP. Log van de keuze is dit mijn beste carrière keus ever geweest, mega naar mijn zin en ik blijf maar zaken doen waar ik echt heel blij van word. enjoy!
Ah ik dacht dat CCSP iets meer op de techniek zat maar dat het veel overlap heeft met CISSP wist ik inderdaad, goed om te weten. Dan is het verstandiger om naar CISSP te kijken.
Met Microsoft certificeringen ben ik altijd erg huiverig over het volgen van een (dure) cursus. Hoe is jullie ervaring voor CISSP daarin?
Voor mijn gevoel is 100% zelf studie wel erg pittig voor CISSP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crowdpleaser
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 30-08-2024
quility323 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 16:11:
[...]

Ah ik dacht dat CCSP iets meer op de techniek zat maar dat het veel overlap heeft met CISSP wist ik inderdaad, goed om te weten. Dan is het verstandiger om naar CISSP te kijken.
Met Microsoft certificeringen ben ik altijd erg huiverig over het volgen van een (dure) cursus. Hoe is jullie ervaring voor CISSP daarin?
In mijn geval was de CISSP cursus het waard, maar voor CCSP doe ik hem niet. Ik ben wel van mening dat de club mensen waarmee je de cursus volgt belangrijk is (ik had een club mensen met veel ervaring uit verschillende branches, dus dat inspireerde mij erg). Maar daar moet je wel geluk mee hebben natuurlijk, vond zelf de instructeur bij GK wel goed in Nieuwegein. Inhoudelijk kwam het er wel op neer dat er veel slides komen die je in het boek ook indirect terug kunt vinden. De instructeur ging veel op praktijkvoorbeelden in en dat werkt voor mij erg goed. Maar nogmaals je moet wel geluk hebben met deze zaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stufferdt
quility323 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 16:11:
[...]

CCSP gaat vooral over de concepten achter cloud en vond ik niet technisch. Ik heb deze afgelopen oktober gedaan na zelfcursus en examens oefenen online. Examen viel me mee.
Collega's van mij (veelal senior en CISSP) vonden 5 dagen cursus voor CCSP vooral heel zonde van de tijd en overbodig.

In de periode oktober-december CISSP training gehad, elke week een volle dag via Security Academy en dit kan ik aanraden. Geeft de tijd om voor te bereiden, na te lezen en op die manier het geleidelijk en gestructureerd op te nemen. Vond het niveau van de trainers (heel) hoog, dus kan SA ook zeker aanraden. Zou wel altijd een klassikale training op locatie doen in plaats van online. Stof is te veel/taai/langdradig om 8 uur naar Teams te staren...

Zelfstudie is, zoals bij alles, prima mogelijk. Het vergt alleen wel veel commitment en karakter.

Ik ben, in afwachting van m'n endorsement, verder aan het kijken. Iemand ervaring met TOGAF cursussen en of dit enig praktisch nut heeft? Krijg geregeld architectuurplaten dus het lijkt me wel interessant en nuttig, maar wellicht is een cursus + examen niet perse noodzakelijk? En twijfel of foundation iets bij gaat brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quility323
Stufferdt schreef op maandag 19 februari 2024 @ 17:14:
[...]

CCSP gaat vooral over de concepten achter cloud en vond ik niet technisch. Ik heb deze afgelopen oktober gedaan na zelfcursus en examens oefenen online. Examen viel me mee.
Collega's van mij (veelal senior en CISSP) vonden 5 dagen cursus voor CCSP vooral heel zonde van de tijd en overbodig.

In de periode oktober-december CISSP training gehad, elke week een volle dag via Security Academy en dit kan ik aanraden. Geeft de tijd om voor te bereiden, na te lezen en op die manier het geleidelijk en gestructureerd op te nemen. Vond het niveau van de trainers (heel) hoog, dus kan SA ook zeker aanraden. Zou wel altijd een klassikale training op locatie doen in plaats van online. Stof is te veel/taai/langdradig om 8 uur naar Teams te staren...

Zelfstudie is, zoals bij alles, prima mogelijk. Het vergt alleen wel veel commitment en karakter.

Ik ben, in afwachting van m'n endorsement, verder aan het kijken. Iemand ervaring met TOGAF cursussen en of dit enig praktisch nut heeft? Krijg geregeld architectuurplaten dus het lijkt me wel interessant en nuttig, maar wellicht is een cursus + examen niet perse noodzakelijk? En twijfel of foundation iets bij gaat brengen.
Security Academy kom ik steeds vaker tegen dus ik ga daar eens naar kijken. Dank voor de tip.
1 dag in de week lijkt me ook veel fijner, ik ben geen studiebol dus dit heeft ook eerder mijn voorkeur dan een hele week blokken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BytePhantomX
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:27
quility323 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 13:06:

Ligt wel erg aan wat voor soort specialisatie je wil. Persoonlijk vind ik het heel krachtig als je vanuit compliance een goede vertaling kan maken naar de techniek, en nog beter als je vanuit dreiging via compliance kan werken naar (technische) maatregelen. Je hebt dan dus kennis nodig van compliance, IT beheer en techniek en weten hoe blue team en red team werkt.

Inhoudelijk kan ik veel van CISSP vinden, maar vind het eigenlijk wel een basis requirement voor iemand in een security (management) rol. CCSP is het kleine cloud broertje, wel interessant als je je richt op de cloud, maar CISSP is de meeste aansprekende en is een stuk breder.

Verder zou ik je aanmoedigen om ook iets rondom hacking te doen, alleen geen CEH. Niet om een hacker te worden, maar om te begrijpen hoe zij denken. En als je echt verder wilt gaan (en genoeg budget hebt), is er bijvoorbeeld een Master Cyber Security in Leiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• C_V_S
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Afgelopen week CISSP training gedaan bij OptiSec. Uitermate tevreden er over! Erg fijne trainer met een goed tempo en zo nu en dan de tijd voor discussie.

En ook niet onbelangrijk een hele goede lunch en veel keuze in drinken en een koekje tussendoor.

Wat betreft de inhoud vind ik het vooral veel! Echt heel veel was het van "owh ja die heb je ook nog" en "owh ja tijdens HBO tig jaar terug ook gehad"

Moeilijk was bijna niks eerlijk gezegd.

Nu flink vragen oefenen en waar nodig nog wat filmpjes met uitleg kijken en dan over een week of drie examen doen.

Wel ruk dat dat weer op locatie moet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Nu online
C_V_S schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 08:05:
Wat betreft de inhoud vind ik het vooral veel! Echt heel veel was het van "owh ja die heb je ook nog" en "owh ja tijdens HBO tig jaar terug ook gehad"
Wil je iets van het formaat CISSP echt goed doornemen met een klas, dan heb je daar zeker wel tien lesdagen voor nodig ipv vijf.

Security Academy kiezen daar dan ook voor, maar spreiden dat dan ook over tien weken uit: elke week één dagje. En ook hybride, dus niet persé op locatie. Dat's wel nice. Geeft je ook goed de tijd om dingen te lezen en uit te zoeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• C_V_S
  • Niet online
Liegebeest schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 08:45:
[...]

Wil je iets van het formaat CISSP echt goed doornemen met een klas, dan heb je daar zeker wel tien lesdagen voor nodig ipv vijf.

Security Academy kiezen daar dan ook voor, maar spreiden dat dan ook over tien weken uit: elke week één dagje. En ook hybride, dus niet persé op locatie. Dat's wel nice. Geeft je ook goed de tijd om dingen te lezen en uit te zoeken.
Ik vind 10 dagen uitspreiden over 10 weken redelijk zinloos. In mijn ogen werkt dat gewoon echt niet.

Dan is mijn focus de rest van de week veel te veel op andere zaken. Dus vandaar mijn keuze op dit programma.

En met alle respect CISSP is toch vooral heel veel weetjes. Ik ben echt niks nieuws tegen gekomen wat ik niet al eerder over gehoord of mee gewerkt had. In mijn ogen is het vooral veel stampen van termen.

Zal waarschijnlijk ook aan je achtergrond liggen. Ben je een pure techneut dan snap ik dat een gedeelte nieuw voor je is maar heb je in veel verschillende rollen gewerkt en ook met beleid opstellen te maken gehad dan neem ik aan dat je veel zaken al gehoord hebt of kent.

Moet zeggen dat er ook wel heel veel zaken in zitten waar bij het heel leuk theoretisch is maar de praktijk werkt toch echt vaak wat anders :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Nu online
C_V_S schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 09:54:
[...]
Ik vind 10 dagen uitspreiden over 10 weken redelijk zinloos. In mijn ogen werkt dat gewoon echt niet.
Different folks, different strokes. :)

Mijn leerlingen krijgen 18 weken achter elkaar één dag per week Linux-les van me. Aan de ene kant omdat ik gewoon maar één dag per week beschikbaar ben, maar aan de andere kant omdat ze dan ook de hoofdstukken uit het boek kunnen lezen en hun huiswerk kunnen doen. Het geeft een mogelijkheid tot verdieping en voorbereiding.

Tegenargument zou zijn dat het traject te lang duurt, waardoor de leerlingen veel vanuit het begin weer vergeten of dat ze geen druk ervaren waardoor ze verslappen. Het eerste probeer ik te voorkomen door vooral steeds verder te bouwen op voorgaande stof, het tweede is moeilijker. :)
Zal waarschijnlijk ook aan je achtergrond liggen. Ben je een pure techneut dan snap ik dat een gedeelte nieuw voor je is maar heb je in veel verschillende rollen gewerkt en ook met beleid opstellen te maken gehad dan neem ik aan dat je veel zaken al gehoord hebt of kent.
Het leeuwendeel van de mensen die CISSP gaan doen delen jouw achtergrond inderdaad niet. Een groot deel van de hoopvolle CISSP-studenten zijn mensen die eerlijk gezegd nog maar weinig ervaring hebben in de IT en die hopen met een CISSP het nodige opstapje te hebben.

De situatie die jij schetst is als Max Verstappen die nog even op de Coronel kartbaan een rondje doet. Of zoals een ervaren pentester die nog ff CEH moet doen voor de vorm.

[ Voor 9% gewijzigd door Liegebeest op 03-03-2024 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C_V_S
  • Niet online
Ik ben geen leerling meer dus er al even uit! Heb een baan voor 40 uur en daarnaast ook nog een sociaal leven.

Tevens freelancer dus 5 dagen training kost mij ook nog 5 dagen omzet. Niet erg want ik denkt dat het waard is.

Na de cursus nu nog wat filmpjes zitten kijken via Udemy en oefenvragen gedaan via Wiley. Scoor 60 - 70% nu dus moet nog iets beter :)

Maar het zijn echt te veel termen :D

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Nu online
Iets waar ik op de Zondag ochtend toch wel een angry nerd over wordt: cheaters.

Specifiek, bij certificeringsexamens.

Ik ben daarin waarschijnlijk een echte Karen, een moraalridder van jewelste, maar ik ben van mening dat braindumps uit den boze zijn. Mensen die "leren" voor een examen door alleen de antwoorden voor gestolen vragen te stampen, om dan te kunnen claimen dat ze dat moeilijke examen hebben gehaald? Dat vind ik echt niet kunnen. Ze verpesten de betrouwbaarheid van certificeringen voor degenen die er wel hard voor werken.

Tegenargumenten heb ik genoeg gehoord...

"De examens zijn veel te duur, ze zijn gate-keeping voor de IT markt." Ja, ik ben het eens dat examens en studiematerialen vaak voor career-switchers erg duur zijn. En ja, dat zou je zelfs kunnen zien als een vorm van gatekeeping. Maar valsspelen is wat mij betreft daarvoor niet de oplossing. Waar die dan wel ligt, weet ik helaas niet want "De Gewone Sterveling" (tm) kan een bedrijf nooit dwingen de prijzen te droppen.

Tegen-argument is trouwens dat veel van de examens voor medior en senior rollen zijn die niet voor career-switchers en starters zijn. Dan gaat die gatekeeping vlag sowieso niet op.

"Dan had je maar slim genoeg moeten zijn om zelf ook vals te spelen". Nee, dat is niet alleen onethisch maar ook een "fsck you, I got mine" mentaliteit.

"Vroeg in je carriere kom je er niet onderuit om te liegen op je CV". Wederom vind ik dat zwaar onethisch. Ik ben de eerste die roept dat je onervaren junioren een kans moet geven en sluit me aan bij Naomi Buckwalter's kruistocht tegen de eeuwige zoektocht naar eenhoorns. Maar liegen? Nee.

"Maar de bedrijven doen er zelf ook niets aan, zij halen de gestolen vragen niet weg!" Ik ben het eens dat CompTIA, RedHat, Cisco, enz enz allemaal hard in moeten zetten op het verwijderen van gestolen content. Nadeel is dat sommige/veel van dit soort hosts buiten het land van herkomst wordt gehost en dan is copyright najagen soms erg moeilijk. Geen excuus, maar wel een verklaring waarom sites als ExamTopics jarenlang dergelijke content kunnen hosten.

Aanleiding was iemand die op de CompTIA Discord waar ik mod zijn "hele goede set oefenvragen" kwam adverteren. Een Udemy cursus die net een paar dagen bestaat. Ik heb'm gekocht, puur om te kunnen controleren. En jawel, 100% gestolen van andere sites en hoogstwaarschijnlijk braindumps. Geraporteerd bij zowel Udemy als het certificeringsorgaan.

Maar dan... Rant over... Ik zou wel eens willen weten hoe andere angry nerds hier in staan... Ben ik nou echt zo'n moraalridder die maar wat zit te zeiken?

[ Voor 9% gewijzigd door Liegebeest op 10-03-2024 10:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qoine
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
Helemaal mee eens. Het heeft ook consequenties voor hoe serieus certificeringen worden genomen. Als iemand op die manier een certificaat haalt en er daarna niks van bakt omdat ze niet echt de kennis hebben, gaat een werkgever zich ook wel twee keer bedenken voor ze andere medewerkers dezelfde training laten doen.

Daarnaast is het natuurlijk ook luiheid van de certificeringsinstanties om niet steeds een volledig nieuwe set vragen te bedenken. Het is te begrijpen, maar dan weet je dat dit soort initiatieven (helaas) ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Nu online
Qoine schreef op zondag 10 maart 2024 @ 10:52:
Daarnaast is het natuurlijk ook luiheid van de certificeringsinstanties om niet steeds een volledig nieuwe set vragen te bedenken. Het is te begrijpen, maar dan weet je dat dit soort initiatieven (helaas) ontstaan.
Dat is een goed punt en belangrijk om over na te denken.

Als je eens gaat puzzelen kom je er al snel achter dat het een ongelooflijk dure grap is om examenvragen op te stellen. Echt super duur, omdat je ook nog eens rekening moet houden met accreditatie eisen.

* Je moet de SMEs die de vragen bedenken gescheiden houden van de mensen die de training-content opstellen.
* Je moet aan kwaliteitseisen voldoen en gedegen testrondes houden met de vragen voor je ze kan gebruiken.
* Als je examen 100 vragen beslaat, moet je een set van minstens 800-1200 vragen hebben, om examens uit te vormen. Anders wordt een herkansing wel heel simpel

... plus binnen een week zijn de nieuwe vragen alweer gelekt. Je blijft dat tuig nooit voor.

[ Voor 4% gewijzigd door Liegebeest op 10-03-2024 11:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qoine
  • Nu online
Klopt, meerkeuze vragen bedenken is enorm veel werk. Staat wel tegenover dat je geen mensen nodig hebt om de vragen na te kijken, dat helpt ook wel weer. :P

Qua testen kun je eventueel wat rondes overslaan door analyses te draaien op examen resultaten en de scores daar op aan te passen (onduidelijke vragen voor iedereen goed rekenen, een ander alternatief als (ook) goed rekenen etc.).

Ik heb niet zo’n zicht op hoeveel vragen er nu worden gemaakt voor een examen van 100 vragen en of er überhaupt enige variatie in zit, maar hoe kleiner de variatie is, hoe meer bureautjes kunnen verdienen aan het verkopen van antwoorden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renesis
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 03-09 17:16
Is het toevoegen van meer lab achtige vragen op een examen dan niet een manier om meer variatie in de vragen aan te brengen tegen waarschijnlijk lagere kosten.

Laat een networking examen als voorbeeld nemen. Door daar meer praktische lab vragen toe te voegen kan je daarin makkelijker varieren. De ene keer doet switch a port b het niet om x, y, z reden. De ene keer is het reden x, andere keer reden y enzovoorts.
Kan je nog wat andere variabelen invoeren, daar hoef je niet een hele vragen commissie over in te voeren want port shut of port staat op half-duplicate enz zijn eenvoudige vragen maar gooien wel de exam dumps door elkaar lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Nu online
Renesis schreef op zondag 10 maart 2024 @ 11:44:
Is het toevoegen van meer lab achtige vragen op een examen dan niet een manier om meer variatie in de vragen aan te brengen tegen waarschijnlijk lagere kosten.
Goede vraag! En er zijn vendors die dat soort examens bieden, in mijn ervaring RedHat en Linux Foundation.

De shit is: daar voor kan je ook kant-en-klare walk throughs vinden.

Plus, ik heb letterlijk elke keer problemen met mijn RedHat examens, dat zij fouten hebben gemaakt in hun eigen tools die de scoring doen. Dus om goed werkende praktijk-examens te maken is ook niet zo gemakkelijk. Plus de delivery daarvan is lastiger dan MCQ / text-based toetsen.

En nog steeds: walkthroughs worden ook gedeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renesis
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 03-09 17:16
ja lab examen zijn ook niet ideaal, zelf ook wel uitdagingen mee gehad zeker omdat ze meestal een heel specifiek cli command accepteren en niet de soms meer omslachtige andere manier die je naar hetzelfde antwoord brengt maar dan dus wat meer commands kost.

Comptia en Cisco doen ook lab achtige vragen, network+ en ccna in ieder geval (2019/2020).

Ik moet toegeven dat voor MCSA/MCSE ik ook gebruik heb gemaakt van examdump enz. Belangrijkste reden is dat ik wel de certificering moest behalen van de werkgever maar ik een fors gedeelte van de powershell commands en andere details no-way nodig had voor mijn security werkzaamheden daar.

Uiteindelijk komt het, net als heel veel in het leven, aan op eigen ethiek. De mogelijkheden zijn er, maar gebruik je het ook. Iets ongezien en zonder consequenties stelen kunnen wij allemaal vele malen per jaar, toch doet het gros dat niet of zelden.

Toch denk ik dat vendoren meer moeten doen met de prijs (lees aantrekkelijker) en wat meer diversificatie. De oude CCNA opzet dat het twee delen waren was imo erg goed. Maakt het behapbaarder en interessanter voor de carriere switcher en/of junior. Verlaagt denk ik ook de drempel tot vals spelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qoine
  • Nu online
Renesis schreef op zondag 10 maart 2024 @ 11:58:
Uiteindelijk komt het, net als heel veel in het leven, aan op eigen ethiek. De mogelijkheden zijn er, maar gebruik je het ook. Iets ongezien en zonder consequenties stelen kunnen wij allemaal vele malen per jaar, toch doet het gros dat niet of zelden.
Het op eigen ethiek gooien is wel wat makkelijk, ik zou het eerder fraude noemen als iemand op die manier een certificaat haalt.

Zie bijvoorbeeld de ophef over de accountants die een tijd terug antwoorden hadden gedeeld en de consequenties voor de fraudeurs.

https://www.rtlnieuws.nl/...mens-roger-van-boxtel-weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Nu online
Qoine schreef op zondag 10 maart 2024 @ 17:03:
[...]

Het op eigen ethiek gooien is wel wat makkelijk, ik zou het eerder fraude noemen als iemand op die manier een certificaat haalt.

Zie bijvoorbeeld de ophef over de accountants die een tijd terug antwoorden hadden gedeeld en de consequenties voor de fraudeurs.

https://www.rtlnieuws.nl/...mens-roger-van-boxtel-weg
Zie ook EY recent -> https://www.accountant.nl...oete-wegens-examenfraude/

En dat brengt ons weer terug naar iets waar zowel wij hier, als vele anderen, het in het verleden over hebben gehad: moet, of kan, er een onafhankelijke kwaliteitscertificering komen voor ontwikkelaars? Voor systeembeheerders? Voor architecten? Voor cybersecurity profs? Moeten we af van de commerciële bedrijven en iets zoeken dat vanuit regelgeving komt? Of komen we gewoon weer uit bij de Bachelor's en Master's diploma's?

Een oud-collega maakte ook nog de stelling dat veel examens sowieso niet waardevol zouden zijn, want ze worden vaak vlak na een bootcamp gedaan en testen niet op echte kennis en ervaring. En over een andere kam stelde zij dat veel examens niet ideaal voor neurodivergente kandidaten, die moeite hebben met tijdsdruk en of de soms opmerkelijke zinsbouw in de MC vragen. Voor beide punten is ook wat te zeggen, maar ik vond die weer minder relevant voor de vraag "hoe erg is valsspelen bij een examen?".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BytePhantomX
Liegebeest schreef op zondag 10 maart 2024 @ 10:44:
Maar dan... Rant over... Ik zou wel eens willen weten hoe andere angry nerds hier in staan... Ben ik nou echt zo'n moraalridder die maar wat zit te zeiken?
Principieel heb je helemaal gelijk, alleen heb je in de echte wereld niet zoveel aan principes. Realiteit is dat heel veel mensen een certificering halen met behulp van deze cheats. Overigens is het dan ook niet zo dat je het dan zonder effort haalt en dat je minder weet dan iemand die een 5-daagse bootcamp volgt.

Uiteindelijk gaat het erom wat de waarde van een certificaat is voor de andere partij, klant, werkgever etc. En dan zijn certificaten toch een soort van vinkje. Een goede basis en daarna wordt verder gekeken of iemand de relevante ervaring heeft die bij het certificaat hoort.

Het zou mooi zijn als een certificaat een bewijs is van competenties, maar zou kijk ik er persoonlijk niet naar. Daarnaast is het bijvoorbeeld bij een sollicitatie een goede vraag hoe iemand zijn certificaat heeft gehaald. Heb je meteen een toets of je je kan vinden in de ethiek van de kandidaat.

Ps hetzelfde geld voor het bijhouden van punten van bijvoorbeeld ISACA en ISC2. Dat kun je heel integer doen, of je kunt webinars op de achtergrond aanzetten en automatisch punten sprokkelen zonder enige effort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
De meeste examens zijn multiple choice examens waar je een bepaalde mindset moet hebben om het goed te kunnen beantwoorden. Daar leer je niet van, rijtjes stampen kan iedereen met een beetje moeite. Maar casussen maken en iemand die jouw antwoorden echt beoordeelt is iets wat bijna niet voorkomt, alleen voor de management posities en dat nog geen eens in alle gevallen.

Ik vind de waarde van certificaten zo laag (oa idd door de bootcamps, net afgestudeerden hebben als CISSP en endorsen elkaar….) dat ik daar niet meer naar kijk bij het aannemen van security personeel. Ook het hele business model achter het behouden van certificaten is verwerpelijk. gelukkig kunnen mensen zich onderscheiden door hun werkzaamheden en behaalde successen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Nu online
Orangelights23 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 18:53:
Ook het hele business model achter het behouden van certificaten is verwerpelijk. gelukkig kunnen mensen zich onderscheiden door hun werkzaamheden en behaalde successen
Jij ziet achter CPE/CEU een business model, ik zie er een garantie voor continue ontwikkeling in als onderdeel van een geaccrediteerde certificering. Beiden hebben we gelijk.
gelukkig kunnen mensen zich onderscheiden door hun werkzaamheden en behaalde successen
Eens en oneens.

Zeker de mensen die net willen beginnen in de IT kunnen haast niet anders dan naar certificeringen grijpen. Helemaal als een BSc of MSc buiten hun bereik ligt.
Daar leer je niet van, rijtjes stampen kan iedereen met een beetje moeite.
FF copy-pasten wat ik hier over op AngryNerds had geantwoord...

Gelukkig is lang niet elk multiple-choice examen "rijtjes stampen". Ik vind zelf een groot deel van de CompTIA examens heel aardig vormgegeven, omdat ze vragen stellen op basis van inzicht en situates. Geen gezeik met "wat doet deze flag van tar?", maar eerder "Kleine Timmy wil graag een directory met alle files inpakken. Welk commando kan Timmy het beste gebruiken?".

Maar zodra mensen die vragen en de antwoorden gaan lekken, dan wordt het idd weer rijtjes stampen... en wat mij betreft onethisch.

Ik heb hier een oefen-examen gemaakt wat vergelijkbaar is met wat je in't echt zal zien.

[ Voor 60% gewijzigd door Liegebeest op 12-03-2024 19:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Nu online
BytePhantomX schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 15:22:
[...]
Principieel heb je helemaal gelijk, alleen heb je in de echte wereld niet zoveel aan principes. Realiteit is dat heel veel mensen een certificering halen met behulp van deze cheats.
Één van de vrienden van die "trainer" (met die gejatte examenvragen) heb ik aangesproken op het delen van PDFs van boeken. Hij stelde ook al "ja maar iedereen doet het!". Neemt voor mij niet weg dat het nog steeds onethisch is en ik vind dat het bestreden moet worden.

Bovendien, veel van die certificeringen eisen dat je een code of ethics ondertekent. Getuigt echt van geen gevoel voor ethiek, als je liegt terwijl je die code ondertekent.
Het zou mooi zijn als een certificaat een bewijs is van competenties, maar zou kijk ik er persoonlijk niet naar. Daarnaast is het bijvoorbeeld bij een sollicitatie een goede vraag hoe iemand zijn certificaat heeft gehaald. Heb je meteen een toets of je je kan vinden in de ethiek van de kandidaat.
Ik zie daar wel wat in, ja. Een certificering, zeker in de huidige markt en manier van werken, is geen bewijs van competentie. Maar, mits correct ingezet, is het wel een blijk van inzet, kennis/ervaring, studie en werk. En dat wordt teniet gedaan als mensen maar gewoon de gejatte antwoorden gaan leren.

Daarmee daalt vanzelf de waarde van de certificering, want uiteindelijk gaan werkgevers het allemaal ook niet meer geloven.

Jouw suggestie voor een sollicitatie vraag is een coole! Very nice! Daar was ik nog niet op gekomen.

[ Voor 48% gewijzigd door Liegebeest op 12-03-2024 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basmq
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:26
Liegebeest schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 20:00:
[...]
Jouw suggestie voor een sollicitatie vraag is een coole! Very nice! Daar was ik nog niet op gekomen.
Er ook nooit vanuit gaan als mensen CISSP, CISM oid. op het CV hebben staan, dat ze ook echt het examen gehaald hebben. Heb er al meerdere gehad die impliceerden de titel te hebben, maar nooit examen hadden gehaald. Ff naar het nummer vragen 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
Liegebeest schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 19:54:
[...]

Jij ziet achter CPE/CEU een business model, ik zie er een garantie voor continue ontwikkeling in als onderdeel van een geaccrediteerde certificering. Beiden hebben we gelijk.
Helemaal eens hoor. Alleen als je ziet hoe eenvoudig het is om CPE's te krijgen, toont dat aan dat puur het behoud van een certificaat niet garant staat voor continue ontwikkeling. Ik ken mensen die de hele dag webinars aan hebben staan met het geluid uit en de CPE's verdienen, of via Cybrary een cursus snel afronden doordat ze de pagina's doorklikken en een CPE+certificaat krijgen voor attendance.

In een ideale situatie laten de certificaten de kennis van een persoon zien, maar ik vind zowel de markt, refererend aan de bootcamps, als de certificerende instanties, refererend aan hun business model en het niet structureel valideren van CPE's, bijdragen aan een lagere waarde van certificaten.
Eens en oneens.

Zeker de mensen die net willen beginnen in de IT kunnen haast niet anders dan naar certificeringen grijpen. Helemaal als een BSc of MSc buiten hun bereik ligt.
Uiteraard zijn er situaties te verzinnen waarbij een certificaat toegevoegde waarde biedt. Op basis van mijn eigen ervaringen lijkt het alsof weinig certificaten echt iets nieuws leren. Let wel: dit gaat om management certificaten (CISM, CRISC, enzovoorts). Iemand die jarenlang security officer is geweest bij een MKB'er en elk jaar weer een SOC 2 Type II kreeg, maar geen CISM/CISSP heeft, is nog steeds iemand met veel kennis en ervaring.
FF copy-pasten wat ik hier over op AngryNerds had geantwoord...

Gelukkig is lang niet elk multiple-choice examen "rijtjes stampen". Ik vind zelf een groot deel van de CompTIA examens heel aardig vormgegeven, omdat ze vragen stellen op basis van inzicht en situates. Geen gezeik met "wat doet deze flag van tar?", maar eerder "Kleine Timmy wil graag een directory met alle files inpakken. Welk commando kan Timmy het beste gebruiken?".

Maar zodra mensen die vragen en de antwoorden gaan lekken, dan wordt het idd weer rijtjes stampen... en wat mij betreft onethisch.

Ik heb hier een oefen-examen gemaakt wat vergelijkbaar is met wat je in't echt zal zien.
Inderdaad gelukkig dat dat niet bij elk certificaat het geval is. Ik heb zelf enkele malen een examen gemaakt waar je informatie moest toepassen en daar leerde ik nog meer van. Alleen zijn naar mijn mening nog te veel examens gebaseerd op multiple choice.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gemmeke
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 31-07 14:30
Ik werk als een voltijdse boekhouder en 2x per week in de avond heb ik opleiding "systeem en netwerkbeheerder". De vrije tijd die er nog over blijft gebruik ik voor TryHackMe de "Junior penetration tester" path te completen.

Mijn eind doel is om ooit OSCP te halen, ik laat jullie weten wanneer het zo ver is en of dat het mogelijk is via deze weg.

Cat linux.txt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Gemmeke schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 09:51:
Ik werk als een voltijdse boekhouder en 2x per week in de avond heb ik opleiding "systeem en netwerkbeheerder". De vrije tijd die er nog over blijft gebruik ik voor TryHackMe de "Junior penetration tester" path te completen.

Mijn eind doel is om ooit OSCP te halen, ik laat jullie weten wanneer het zo ver is en of dat het mogelijk is via deze weg.
Los van dat het een leuk examen is - met welk doel wil je het halen (carriereswitch, voor de leuk, anders)?

1x Venus-E v151 +LilyGo HA, CT003 V116 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabis
  • Niet online
Orangelights23 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 08:55:
[...]

Uiteraard zijn er situaties te verzinnen waarbij een certificaat toegevoegde waarde biedt. Op basis van mijn eigen ervaringen lijkt het alsof weinig certificaten echt iets nieuws leren. Let wel: dit gaat om management certificaten (CISM, CRISC, enzovoorts). Iemand die jarenlang security officer is geweest bij een MKB'er en elk jaar weer een SOC 2 Type II kreeg, maar geen CISM/CISSP heeft, is nog steeds iemand met veel kennis en ervaring.
Eens, maar kijkend naar de eisen en wensen die opdrachtgevers stellen aan detacheerders, ondernemers, service providers, etc. ontkom je er bijna niet aan.

Bijv. Kandidaat beschikt over CISM OF CISSP certificaat + Kandidaat beschikt over Y. Vaak laat de inhuurdesk dan geen ruimte over voor een betoog over hoe je wel 15+ jaar relevante ervaring hebt of een ander beter certificaat hebt behaald.

1x Venus-E v151 +LilyGo HA, CT003 V116 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirabis
  • Niet online
basmq schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 08:40:
[...]

Er ook nooit vanuit gaan als mensen CISSP, CISM oid. op het CV hebben staan, dat ze ook echt het examen gehaald hebben. Heb er al meerdere gehad die impliceerden de titel te hebben, maar nooit examen hadden gehaald. Ff naar het nummer vragen 😉
Helaas vaak genoeg gehad. Daarom vraag ik tegenwoordig in de interviews ook: "Examen behaald, gedaan of alleen van plan"? Zal je verbazen hoe vaak het voorkomt dat het niet het 1e is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-08 05:43
Formeel mag je toch alleen maar CISSP en CISM als titel voeren als je daar jaarlijks een X bedrag voor af tikt? Vraag me ten zeerste af wie dat doet. Ik vermeld mijn universitaire titel ook niet, vind wat van mensen die dat wel doen.

Je kan natuurlijk altijd examen behaald op je CV zetten, zou niet weten waarom je dat zou vermelden als je alleen een cursus hebt gevolgd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• basmq
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:26
Knul schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 10:31:
Formeel mag je toch alleen maar CISSP en CISM als titel voeren als je daar jaarlijks een X bedrag voor af tikt? Vraag me ten zeerste af wie dat doet. Ik vermeld mijn universitaire titel ook niet, vind wat van mensen die dat wel doen.

Je kan natuurlijk altijd examen behaald op je CV zetten, zou niet weten waarom je dat zou vermelden als je alleen een cursus hebt gevolgd.
Maar vaak staat examen behaald er niet bij dan.

Je mag CISSP etc. alleen (blijven) voeren als je je CPE's op orde hebt. Om dat te registreren moet je idd een jaarlijks bedrag overmaken...

Edit: typo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemmeke
Mirabis schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 10:22:
[...]

Los van dat het een leuk examen is - met welk doel wil je het halen (carriereswitch, voor de leuk, anders)?
Carriereswitch, boekhouding is niks voor mij :)

Cat linux.txt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• C_V_S
  • Niet online
Knul schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 10:31:

Klopt en aantal punten per jaar haalt. Zo niet heb je het certificaat niet meer officieel of werkgevers het controleren? Vast niet.

Ben nu bezig met CISSP leren en heb een beetje gemengde gevoelens er bij. Er zitten zoveel vragen tussen die in de praktijk echt nergens op slaan en waar je echt nul meerwaarde aan hebt. Voorbeeld een vraag over een bepaalde worm wat voor devices die aanviel...

Dat ik ook weleens denk als je dit uit je hoofd kan leren waarom niet want het is niet snappen maar weten. Weetje vragen heb je heel weinig aan in mijn ogen. Zeker in de ICT niet je moet het begrijpen en kunnen toepassen.

Daarom zijn vragen aan de hand cases / labs echt veel en veel beter (ITIL heb je die trouwens) dan kan je je kennis toepassen in de "praktijk" en laat iemand daar maar een stukje over schrijven i.p.v. meerkeuze.

(Vragen komen trouwens uit een officieel ISC2 boek)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BytePhantomX
Gemmeke schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 10:48:
[...]

Carriereswitch, boekhouding is niks voor mij :)
Ik weet niet hoe oud je bent en op welk salaris je zit, maar als je snel wilt wisselen, dan is een (junior) soc analyst bij een gerenomeerde partij ook een aardige opstap in de wereld van security. Eisen zijn meestal niet erg hoog, je leert super snel en na een tijdje kan je mogelijk doorgroeien naar een andere functie als pentester o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemmeke
BytePhantomX schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 16:35:
[...]

Ik weet niet hoe oud je bent en op welk salaris je zit, maar als je snel wilt wisselen, dan is een (junior) soc analyst bij een gerenomeerde partij ook een aardige opstap in de wereld van security. Eisen zijn meestal niet erg hoog, je leert super snel en na een tijdje kan je mogelijk doorgroeien naar een andere functie als pentester o.i.d.
Bedankt voor deze informatie.
de antwoorden op uw vragen : 28 jaar met een salaris van 1920 netto.

Ik ga mijn avondopleiding verder afmaken, opleiding duurt 3 jaar. (ik studeer normaal af in juni 2025 met dus een graduaat diploma)

Is het ongewoon om direct als pentester te beginnen?

Cat linux.txt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BytePhantomX
Gemmeke schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 16:40:
[...]

Ik ga mijn avondopleiding verder afmaken, opleiding duurt 3 jaar. (ik studeer normaal af in juni 2025 met dus een graduaat diploma)

Je hoeft niet direct je salaris te delen, maar ik denk dat een (junior) soc analyst aardig in de buurt zit. Al verwacht ik dat de meeste daar een stukje jonger zullen zijn.

Direct als pentester beginnen kan mogelijk ook. Genoeg partijen die daar ook naar zoeken. Ik wilde vooral mijn ervaring delen dat een soc analyst een goede opstap kan zijn naar andere rollen in een organisatie, van awareness tot pentesting en incident response. En als je je werk nu niet leuk vind, kan dat mogelijk een optie zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:42
Gemmeke schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 16:40:
[...]

Er zijn ook bedrijven die zij-instromers in dienst nemen, opleiden, detacheren en ondertussen dus loon betalen. Ben even de naam kwijt, maar misschien dat je met googlen je iets kan vinden.

Sometimes you need to plan for coincidence

Pagina: 1 ... 27 ... 32 Laatste