Metzie schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 22:13:
[...]
Nee, niet per-se behoefte, maar ik vind het altjd wel leuk om te lezen hoe anderen zich voorbereiden. Wellicht wel interessant voor de lurkers in dit topic die nog wel hun CISSP moeten behalen. Ik schrijf altijd een samenvatting op Reddit en hier op
GoT.
Goed idee, dank je voor de tip. Hierbij:
Over mij
Ik heb meer dan 15 jaar ervaring in het securityvak, waarbij ik de laatste jaren mijn kennis verder heb kunnen verbreden en verdiepen en enterpriseniveau. Naast mijn opgedane kennis op enterpriseniveau, heb ik ook veel ervaring opgedaan vanuit mijn hobby, nieuwsgierigheid en eigen bedrijf.
Studieaanpak voor CISSP / Resources
Mijn voorkeur gaat uit naar een hybridevorm van leren. Er zijn diverse mogelijkheden om de kennis tot je te nemen: klassikale training of bootcamp, boeken en uittreksels lezen, filmpjes kijken, oefenexamens maken en vast nog meer. In dit geval heb ik er voor gekozen om de boeken door te lezen (en dan met name waarbij mijn kennis nog niet op het vereiste niveau was), ondersteunende filmpjes te kijken en vlak voor het examen het wel bekende uittreksel (Sunflower) door te nemen en oefenexamens te maken per hoofdonderwerp uit het boek. De oefenexamens kan je online maken via een url in een van de onderstaande boeken.
Via Amazon heb ik een bundle aangeschaft met de volgende boeken:
- (ISC)2 CISSP Official Study Guide (8th edition)
- CISSP Official (ISC)2 Practice Tests (2nd edition)
- CISSP All-in-One Exam Guide
De filmpjes die ik gekeken heb waren van CBK. Deze waren samen volgens mij plusminus 25 uur aan filmpjes.
De voorbereiding heeft mij ongeveer 2 maanden tijd gekost. Filmpjes kijken, vervolgens de hoofdstukken uit de boeken lezen waarvan ik nog minder kennis heb. Examenvragen maken per hoofdstuk / hoofdonderwerp and last but not least nog even de samenvatting doorlezen.
Het examen
Ik had het examen in de ochtend gepland omdat ik dan nog 'fris en fruitig' ben. Eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat ik het examen niet zo moeilijk vond. Na 100 vragen hield het examen voor mij en volgens mij heb ik er iets meer dan 1,5 uur over gedaan. Toen het examen na 100 vragen ophield had ik twee gedachten: OF ik ben falikant gefaald en het systeem ziet er geen heil meer in om mij meer vragen te stellen zodat ik nog wat punten kan inlopen; OF ik heb het erg goed gedaan en meer vragen zijn niet nodig om vast te stellen dat ik het begrijp.
Mijn gevoel neigde heel sterk naar het tweede en toen ik de ruimte verliet kreeg ik mijn ‘you have passed provisionally’-brief in mijn handen geduwd. Euforie ten top
En daarna?
Houd je mailbox goed in de gaten. De endorsementinstructies staan in de mail die je gaat ontvangen nadat je examenresultaat verwerkt it. Voor het succesvol afronden van het endorsementproces moet je aantonen dat je voldoende werkervaring hebt in het vakgebied. Let goed op dat je kan aantonen dat je kennis hebt over diverse hoofdonderwerpen. Daarnaast moet een bestaand CISSP-lid jou aanbevelen.
Wanneer het endorsementproces is doorlopen en is geaccepteerd, dan moet je (als je dat nog niet bent) lid worden van (ISC)2 en het certificaat is vlak daarna beschikbaar.
-edit-
Zie aanvulling van @
Squ1zZy hieronder voor meer informatie over het vervolg