Hallo allemaal, graag zou ik ook wat advies willen over welke certificeringen ik het beste zou kunnen halen. Ik werk momenteel als systeem en netwerkbeheerder en merk dat ik het leuk vind om bezig te zijn met de security kant. Dan bedoel ik meer het patchen van desktops, laptops, servers, applicaties, criticals oplossen die Nessus gevonden heeft maar ook het opstellen van gebruikerspolicies, of uitzoeken en advies geven hoe we de omgeving zo veilig mogelijk kunnen houden. Ik wil wel ook graag technisch bezig kunnen blijven dus zelf ook uitvoeren.
Klopt het dat bovenstaande de taken zijn van een Security Analyst? Of zijn dat de onderzoekers en niet de doeners?
Ik ben nu dus aan het bedenken hoe ik het beste de ervaring en kennis kan opdoen in mijn huidige werk, om over een jaartje of 2, 3 de stap te maken naar misschien een gerichte Security job.
Het beste kan ik beginnen met Security+, daarna dacht ik aan CySA+, weten jullie of dat de taken omvat die ik graag uitvoer, en of dit certificaat wel enige waarde heeft in Nederland?
Daarbij heb ik op mijn werk de beschikking tot Nessus om me verder in de verdiepen, maar welke tools zijn nog meer veel gebruikt en gevraagd op dit gebied? Ik dacht zelf aan Wireshark en Nmap (deze komt in CySA voor).
Aangezien ik nog niet zo lang op mijn huidige werk en functie zit wil ik mijn baas nog niet lastig gaan vallen met mijn ambities, maar als iemand ideeen heeft hoe ik dit langzaamaan kan door laten schemeren, naast continu zagen over wat er beter kan qua beveiliging, dan hoor ik het ook graag. Ik dacht zelf om misschien een groot update/upgrade project proberen te starten want de huidige omgeving is op vele vlakken zo lek als een mandje, dat alles in kaart brengen en lekker gaan aftikken.
Hopelijk kunnen jullie me verder adviseren