Ik weet dat er veel met Linux werken maar ik wilde toch graag mijn vista procedure mee geven.
Ik zeg niet dat het voor iedereen werkt, maar tot nu toe heb ik er bijzonder goede ervaringen mee.
Natuurlijk loopt XP veel sneller zonder enige tweaks.
Voor mensen die alles willen tweaken of gewoon willen kijken hoever je kunt gaan met dit kleine speelgoed, moet ik wel concluderen na lang onderzoek dat de gma900 geen Aero zal ondersteunen.
Het is niet erg want je hebt er toch niets aan en wat moet je er mee op een laptop?
Op mijn desktop ziet het er mooi uit maar dat is dan ook wel een stukke sneller systeem.
Dingen die mij echt opvallen:
Eerst de bios zoals ik hem heb.
Asus eee pc (laatste bios versie)
Bios
(alles op default settings behalve bootorder en hdd order)
Bootorder
1. Usb dvd (is een usb Samsung dvd brander)
2. Ssd (juist, is de 16 gb pci-e ssd drive)
3. Disabled
1st drive ssd (sloom ?, welnee, gewoon alles goed instellen en vooral met geduld)
2nd drive ob ssd
Safe configuration change and exit now? Yes.
Het starten van vista installatie disk is bij de eerste optie na 55 seconden, dan zie ik dus Nederland en de instellingen voor het toetsenbord (VS) en kan ik op volgende/ok drukken.
Mijn desktop is een pentium 4 3.00 ghz met ook 2 gb ddr2
Die is pas na 2 minuten bij dit eerste scherm.
Reden ? Geen idee de dvd's zijn 100% identiek en even snel gemaakt in nero.
Maar natuurlijk als het daadwerkelijke kopiëren plaats vindt is mijn desktop wel na 20 min klaar en eee pas na bijna 2 uur hahaha.
(ik heb het nog steeds over 1 schijf, de 16 gb die 3.8 is veel te klein en die heb ik gewoon op ongepartioneerde ruimte staan)
Maar wat nu weer zo apart is, is dat als ik me desktop en de 900 tegelijk opstart scheelt het maar 3 seconden voor vista inlogscherm is geladen.
Soms heel soms is de 900 zelfs sneller met opstarten (hier ben ik nog niet uit)
Wat wel zeker is, is dat XP in 15 minuten volledig op de desktop staat en me desktop dan nog niet eens op de helft van het laden is. Of dit aan ssd ligt? Geen idee, maar opmerkelijk.
Goed, hier komt mijn installatie setup manier/ volgorde voor wie het graag weten wil natuurlijk:
1. Bios standard
2. Windows vista ultimate setup 32-bit
3. Alle drives weghalen
4. Drive 16 gb installeren op ongepartioneerde ruimte
5. Gebruikersnaam en wachtwoord aanmaken
6. 5 tot 15 minuten wachten tot ssd indicator uit is
7. Start snelheid test druk op volgende / klaar
8. Wachten, en senseo maken

9. Nog een senseo maken
10. Automatische updates uitzetten
11. Modem offline halen
12. Inloggen
13. Wachten tot ssd indicator uit is of zo goed als uit.
14. Systeem herstel uitzetten
15. Energie beheer op hoge prestaties en stand-by uitzetten voor scherm als hdd
16. Schijf defragmentatie (alle schijven)
17. Start (menu) uitvoeren
18. Cmd
19. Cleanmgr /sageset:1
20. Alles aanvinken
21. Cleanmgr /sagerun:1
22. Cleanmgr
23. Enter
24. Bestanden van alle gebruikers (ja)
25. Alles aanvinken en oude herstel punten deleten (ok)
26. Inmiddels is er meer dan 6 gb vrij op c:\ dus kan sp1 er op.
27. Stop dvd met Windows vista sp1 en installeer.
28. Sorry, dit kan bijna 2 uur duren. (daarom heb ik maar Windows Vista besteld met sp1 er in, leek me in ieder geval beter. Maar goed dit is toch meer om te testen)
29. Na een paar uur staat sp1 er op. Belangrijk is nu wel dat de screensafer aanbleef staan anders heb je een probleem met je scherm natuurlijk, maar dat leek me logisch)
30. Start - uitvoeren
31. Cmd (als administrator)
32. Vsp1cln.exe (belangrijk!)
33. Yes
P.s. Vsp1cln.exe zorgt er voor dat sp1 vast op je systeem staat en alle ouder zooi word vervangen. Scheel bijna 600 + mb aan ruimte wat er daarna vrij komt (dacht ik)
34. Cleanmgr /sagerun:1
35. Cleanmgr
36. Schijf defragmentatie (nog een keer, belangrijk na sp1)
P.s is het slecht om de ssd te defragmenteren? Ik las dat ergens maar weet iemand of dit waar is?
Zoja, dan moet ik dat in vervolg maar overslaan natuurlijk.
37. Microsoft office 2007 installeren
38. Microsoft office 2007 sp1 installeren (ik heb sp1 voor vista op dvd als voor office, gewoon handig)
39. MSN live messenger installeren ( ik heb de .msi only installer voor alleen Windows live messenger, rest van live gebruik ik niet of online)
40. Patchou. On misbaar. MSN live messenger plus! Extension. (ik vind het handig voor de logs, beter dan die van microsoft tot nu toe)
41. Windows update configureren voor elke dag en automatisch installeren
42. Windows update ook alternatieve/ extra onderdelen
43. Reboot
44. Voor inlogscherm modem aanzetten tot alle lampjes branden
45. Inloggen
46. Na de belangrijke updates download ik ook alle extra updates (indien er nog genoeg ruimte is)
Maar ik doe dit alleen maar om te testen, zoals dreamscene etc.
47. Daar kan je ook aangeven dat je voor office de updates wil en overige Windows update onderdelen.
48. Vista is vrij snel klaar omdat sp1 er al op staat, ongeveer 260 mb en rond de 32 updates
49. Office is rond de 160 mb en ik dacht 15 updates
Op dit moment zou alles er opstaan op de virusscanner na.
Alle updates en extra's maakt een totaal van 13.1 gb
Net genoeg om op de 16 gb te zetten. We hebben dan nog in real 15.1 dus, ongeveer
1,5 gb over.
Het kan zijn dat er tussendoor een schoonmaak moet plaats vinden maar na mijn test moet dit allemaal passen. Natuurlijk hoeft heel office niet als je alleen word wil, scheelt ongeveer 300 mb.
Over dat defragmenteren, dat het voor ssd slecht zou zijn zou ik graag van iemand bevestigd zien of dit waar is of niet.
Zo, lange post en hopelijk een beetje duidelijk (niet op spelvvvvouten letten please)
Btw, in XP kan je dit ook doen in dos (cmd)
Sfc /purgecache
(hoe dit in vista moet geen idee) maar in XP scheelt dat ook een hoop extra ruimte.
Groeten en succes voor de geen die het willen proberen,
Wel op eigen risico:p