[Ervaringen] Acer Aspire One - Deel 1 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 16 Laatste
Acties:
  • 278.834 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zx9r_mario
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:52
Ik heb er net een bij de Mediamarkt gekocht. Wil er XP op gaan zetten, in de bios moet blijkbaar D2D worden gedisabled anders blijkt XP langzaam te worden.

Ik heb liggen twijfelen tussen de Asus EEE 701 4G (245 bij de Mediamarkt) en de Aspire one. Het scheelt 50 euro:

Groter scherm (1024x600) is redelijk mee te werken. 800x480 is echt te klein
8GB ipv 4GB SSD
Fijner toetsenbord
Extra SD slot voor uitbreiden opslag capaciteit

Is ietsje breder dan de Asus, maar dat komt het toetsenbord tengoede.

Nu nog eerst opladen en tweaken maar :P

[ Voor 4% gewijzigd door zx9r_mario op 16-07-2008 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kosj
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 29-11-2024
Op het forum van aspire one user zij er ook al personen die de interne SSD vervangen voor een ZIF converter met daarop een aparte Compact Flash kaart van 8GB. De lees/schrijf snelheid is in ieder geval drastisch verhoogd. Misschien goed om in de gaten te houden.

http://www.aspireoneuser....p?f=7&t=59&st=0&sk=t&sd=a

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrasher
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:00

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Heb hier ook de One een aantal dagen liggen en heb hem eens goed kunnen testen. Had al een tijdje de EeePC 4G 701 dus heb een goede vergelijking.

Een aantal punten die mij direct binnen een paar uur werken opvielen:

- Het scherm is veel mooier dan die van de Eee (persoonlijke voorkeur), maar heeft natuurlijk wel last van spiegelingen omdat het een Crystalbrite TFT is. Het Eee scherm is wel beter te zien vanuit wat grotere hoeken, maar dat is voor een laptop niet echt belangrijk. Heb verder nog niet het scherm van de Eee 900 gezien.

- Hij is ietsje groter dan de Eee, vooral 1,5 cm breder, maar daardoor is het toetsenbord ook groter wat veel prettiger aanvoelt. Zitten 4 toetsen meer op waarbij vooral de PgUp en PgDn een groot voordeel zijn t.o.v. de Eee (deze zijn bij de Eee alleen met de Fn-toets beschikbaar). De One is wel echt plat / vlak omdat de accu niet uitsteekt aan de onderkant

- Er zit buiten de SD-kaartlezer die (in Linux) gebruikt kan worden om de interne HD van 8Gb te vergroten nog een extra multi kaartlezer in (SD, MMC, Xd, MS-Pro)
Onder XP worden ze beiden als extra verwisselbare kaartlezers gezien.

- De Linux shell van de One vond ik een flinke aderlating ten opzichte van de Eee. Het werkt wel, maar veel schermen kwamen toch buiten de schermranden uit (ondanks de hogere resolutie) en de vertaling (Nederlands) is afschuwelijk. Veel tekst viel buiten de schermen (niet meer leesbaar) en sommige kreten hebben niets met Nederlands te maken.
Ook was de standaard toetsenbordindeling gezet op Engels terwijl er een US-International toetsenbord opzit. Dit is wel te wijzigen, maar bleek niet altijd te werken. Bij het instellen van mijn draadloze verbinding bijv. sprong hij meteen weer terug naar Engels.
Al met al heb ik Linux er binnen een paar uur weer afgegooid en ben overgestapt naar XP.
De Linux Shell van de Eee werkte "out of the box" stukken prettiger dan die van de One.

Na XP nu voor een aantal dagen gebruikt te hebben zijn hier nog wat extra punten:

- De SSD van de One is erg traag met schrijven (vooral kleine schrijfhandelingen zijn erg traag), wat het niet geschikt maakt voor NTFS als bestandssysteem. Heb het ook geprobeert door de hele schijf na installatie te comprimeren, maar dat hielp niet veel. Installeren van XP duurde 4x zo lang als op de Eee.
Onder FAT32 is hij veel sneller dan met NTFS. De One op FAT32 voelt nu aan als de Eee op NTFS. De vertraging blijft wel merkbaar bij installaties en als er veel geschreven moet worden, maar het verschil is niet zo groot meer.

- Ondanks dat de accu van de One maar 3 cellen heeft gaat deze wel langer mee dan die van de Eee. Op de Eee kom ik gemiddeld uit op zo'n 2 uur, met de One haal ik vaak rond de 3 uur. (browsen via Wifi).
De Atom is een Dual HT processor die gebruik maakt van Speedstep om automatisch in rust terug te klokken, de Eee Single HT Celeron kan dat dus niet, hiervoor heb je wel tooltjes, maar dan blijft de Celeron op een vaste snelheid/traagheid werken.

- De fan van de One maakt wat meer geluid dan die van de Eee, maar de Eee wordt nogal warm van onder en op het toetsenbord. Daar heeft de One veel minder last van.
Na gebruik van""SpeedSwitchXP" op de One wordt de fan nu veel minder gebruikt wat toch wel wat prettiger is.

Ondanks de wat tragere SSD gaat mijn voorkeur nu toch wel uit naar de One.
Als je niet verder komt dan de geinstalleerde Linux, dan zou ik zeker voor de Eee kiezen.
Mochten er nog vragen zijn dan wil ik ze graag beantwoorden. :)

PSN-id: Chrasher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-12-2023
Chrasher schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 13:41:
- De Linux shell van de One vond ik een flinke aderlating ten opzichte van de Eee. Het werkt wel, maar veel schermen kwamen toch buiten de schermranden uit (ondanks de hogere resolutie) en de vertaling (Nederlands) is afschuwelijk. Veel tekst viel buiten de schermen (niet meer leesbaar) en sommige kreten hebben niets met Nederlands te maken.
Ook was de standaard toetsenbordindeling gezet op Engels terwijl er een US-International toetsenbord opzit. Dit is wel te wijzigen, maar bleek niet altijd te werken. Bij het instellen van mijn draadloze verbinding bijv. sprong hij meteen weer terug naar Engels.
Al met al heb ik Linux er binnen een paar uur weer afgegooid en ben overgestapt naar XP.
De Linux Shell van de Eee werkte "out of the box" stukken prettiger dan die van de One.
Kun je niet die Linuxversie van de EEE (Xandros volgens mij) op de Acer zetten? Even de resolutie aanpassen en gaan? Of is deze distributie niet los te downloaden?

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad Air 2 64 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zx9r_mario
Chrasher schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 13:41:

- De SSD van de One is erg traag met schrijven (vooral kleine schrijfhandelingen zijn erg traag), wat het niet geschikt maakt voor NTFS als bestandssysteem. Heb het ook geprobeert door de hele schijf na installatie te comprimeren, maar dat hielp niet veel. Installeren van XP duurde 4x zo lang als op de Eee.
Onder FAT32 is hij veel sneller dan met NTFS. De One op FAT32 voelt nu aan als de Eee op NTFS. De vertraging blijft wel merkbaar bij installaties en als er veel geschreven moet worden, maar het verschil is niet zo groot meer.
Heb je in de bios de D2D (iets van een Acer recover partitie optie) optie uitgezet, op een forum las ik dat dit het trage ssd schrijven zou verhelpen.

Vanavond ga ik XP proberen, ben reuze benieuwd :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrasher

Chrasher

Tevree met z'n PS5

RAILGUNNER schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 16:23:
[...]

Kun je niet die Linuxversie van de EEE (Xandros volgens mij) op de Acer zetten? Even de resolutie aanpassen en gaan? Of is deze distributie niet los te downloaden?
Ik verwacht niet dat dat 100% zal gaan werken, omdat we toch over andere hardware praten. Je kan hem in ieder geval niet los downloaden.

Mischien ga ik Ubuntu nog proberen, maar daarmee zijn ook nog een paar kleine hardware problemen die alleen met het compilen van een andere kernel zijn op te lossen.
zx9r_mario schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 16:51:
[...]

Heb je in de bios de D2D (iets van een Acer recover partitie optie) optie uitgezet, op een forum las ik dat dit het trage ssd schrijven zou verhelpen.
Yep, die had ik al uitgezet, maar bij mij maakte dat niet veel verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C@SP
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-06 16:39

C@SP

Biertje ??

Ik heb D2D recovery uitgezet en alle bestaande partities verwijderd bij het installeren van XP. Het installeren van een oude usb stick duurde ongeveer 50 minuten, maar ik heb nu een snel werkende One met XP Pro. Helemaal geen last van lags ofzo.

Vanuit standby heb ik na 10 seconden weer een desktop..

"If you can't convince people with arguments, dazzle them with bullshit"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zx9r_mario
C@SP schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 19:39:
Ik heb D2D recovery uitgezet en alle bestaande partities verwijderd bij het installeren van XP. Het installeren van een oude usb stick duurde ongeveer 50 minuten,
Ik heb mijn USB HDD case gesloopt en de controller aan een cdrom drive aangesloten. The One boot nu vanaf USB CDROM XP, de installatie loopt momenteel, bij het kopieeren van de bestanden tijdens de setup zie ik dat net zo vlot gaat als op gewone pc's.

Ik heb de SSD wel als Fat32 geformatteerd en de recovery optie in de bios ook uitgezet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrasher

Chrasher

Tevree met z'n PS5

C@SP zou je een kleine test voor mij kunnen uitvoeren?

Kopieer eens een bestand van minimaal 100Mb van een snelle USB-disk of SD-kaart naar de C-drive en geef hier dan de grootte en tijdsduur weer.
Een bestand van 130Mb kopieren duurde hier ongeveer 40 seconden, dat is dus maar 4Mb/s in schrijfsnelheid.

Terugkeren uit standby gebeurt hier ook in seconden, dat is het probleem ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zx9r_mario
Onder Linpus duurde het kopieren van 300MB vanaf usb stick ca 30 seconden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrasher

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Hmm, dat het onder Linpus sneller gaat heb ik ook al gelezen. Zou het dan toch een driverprobleem zijn in XP?

Hmm, heb het nog eens geprobeerd, maar nu met een 300Mb groot bestand. Deze keer deed hij er 50 seconden over. Toch een iets beter gemiddelde. Geen idee wat het verschil is met de vorige keer???

Nog wat extra info:
De Xubuntu EeePC live-CD werkt hier op de One inclusief draadloos netwerk.

[ Voor 61% gewijzigd door Chrasher op 17-07-2008 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C@SP
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-06 16:39

C@SP

Biertje ??

Chrasher schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 20:15:
C@SP zou je een kleine test voor mij kunnen uitvoeren?

Kopieer eens een bestand van minimaal 100Mb van een snelle USB-disk of SD-kaart naar de C-drive en geef hier dan de grootte en tijdsduur weer.
Een bestand van 130Mb kopieren duurde hier ongeveer 40 seconden, dat is dus maar 4Mb/s in schrijfsnelheid.

Terugkeren uit standby gebeurt hier ook in seconden, dat is het probleem ook niet.
Dat wil ik wel doen, alleen heb ik niet echt een snelle SD kaart of usb stick. Een Sandisk Cruzer U3 1 GB is het snelste wat ik heb.. Zal het vergelijken met het kopieren naar mijn Raid 5 array.

"If you can't convince people with arguments, dazzle them with bullshit"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duupje1
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23-05 20:03
Blijkbaar zijn de aspire one users hier niet zo tevreden van hun toestel, ik had hier wat meer reviews en pic's van hun toestel verwacht.
Als belg moet ik nog wachten tot september ;( dus had ik ondertussen graag wat meer info van gebruikers gezien,( hoe xp erop loopt, welke games en prog's er vlot of niet vlot op werken, hoe de beelden van de webcam eruit zien, hoe de bouw kwaliteit van het toestel is enz..)
Komaan mensen laat u eens gaan en pen hier eens wat neer over de aspire one a.u.b. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kosj
Duupje1 schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 11:59:
Blijkbaar zijn de aspire one users hier niet zo tevreden van hun toestel, ik had hier wat meer reviews en pic's van hun toestel verwacht.
Als belg moet ik nog wachten tot september ;( dus had ik ondertussen graag wat meer info van gebruikers gezien,( hoe xp erop loopt, welke games en prog's er vlot of niet vlot op werken, hoe de beelden van de webcam eruit zien, hoe de bouw kwaliteit van het toestel is enz..)
Komaan mensen laat u eens gaan en pen hier eens wat neer over de aspire one a.u.b. _/-\o_
Het misschien nog wat vroeg om hier meerdere reviews te verwachten, de One is eigenlijk pas eind augustus volop leverbaar. Dan zullen vanzelf de reviews verschijnen. Ik wacht bijvoorbeeld af tot eind augustus omdat de witte variant dan pas leverbaar is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zx9r_mario
Bij mij loopt XP goed, alleen bij het wegschrijven naar SSD zijn er af en toe korte hikups. Onder linux heb ik er geen last vast. Dus nog even afwachten op betere XP drivers.

Voor de rest een supermachientje. Batterij gaat ca 3 uurtjes mee en programma's starten snel op, zowel onder XP als Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kosj
zx9r_mario schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 16:46:
Bij mij loopt XP goed, alleen bij het wegschrijven naar SSD zijn er af en toe korte hikups. Onder linux heb ik er geen last vast. Dus nog even afwachten op betere XP drivers.

Voor de rest een supermachientje. Batterij gaat ca 3 uurtjes mee en programma's starten snel op, zowel onder XP als Linux.
Ik ben bang dat het met andere drivers ook niet (veel) beter zal gaan lopen. Enige remedie vooralsnog is het vervangen van de standaard SSD door een ZIF converter naar Compact Flash.

http://cgi.ebay.nl/ws/eBa...eName=STRK:MEWN:IT&ih=021

Met de standaard SSD heeft de One een schrijfsnelheids van 5 MB/s. Met de ZIF converter met bijpassende snelle CF kaart een snelheid van 29 MB/s. Ik heb deze converter al besteld en ben van plan daar een 8GB Sandisk Extreme IV aan te hangen.

Meer info is de vinden in dit draadje van Aspire One User

Nu alleen nog wachten op de One zelf.

[ Voor 12% gewijzigd door Kosj op 18-07-2008 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neofloppy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02-06 16:11
zx9r_mario schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 12:30:

Ik heb liggen twijfelen tussen de Asus EEE 701 4G (245 bij de Mediamarkt) en de Aspire one. Het scheelt 50 euro:

Groter scherm (1024x600) is redelijk mee te werken. 800x480 is echt te klein
8GB ipv 4GB SSD
Fijner toetsenbord
Extra SD slot voor uitbreiden opslag capaciteit

Is ietsje breder dan de Asus, maar dat komt het toetsenbord tengoede.
Door precies deze redenen heb ik gisteren ook de One opgehaald, daarnaast ook door de Atom chip en Intel GMA950 chipset. Ik had de dag ervoor een Asus EEE 701 4G gehaald maar ergerde me toch al snel aan de te lage resolutie. Had er Windows XP opgezet en dan vallen de selectiebuttons van bijv. een installer gewoon buiten beeld. Verder vond ik het toetsenbord echt heel erg irritant.

De eigen Linux versie die Acer er standaard op heeft staan is vrij goed en naar mijn mening grafisch een stuk gelikter dan die van Asus. Ondanks dat heb ik toch Windows XP er op gezet om o.a. wat windows programma's te kunnen draaien/testen.

De One bevalt me in ieder geval een heel stuk beter dan de EEE. Toetsenbord is dus echt wel fijner , ook al beweren sommige review sites van niet. Ik kan er in ieder geval een stuk sneller op tikken zonder telkens op 2 toetsen te rammen. Daarnaast vind ik het erg handig dat de page up en down toets niet als FN toetsen verscholen zijn. Touchpad is iets minder fijn dan die van Asus, met name door de knoppen die nu links en rechts zitten i.p.v. eronder. Echter, 2x snel op het touchpad tikken simuleert de linkermuisknop indrukken.

Design vind ik, zoals meer mensen vinden, wat minder strak dan de EEE. Voelt verder wel wat minder degelijk aan dan de EEE, komt ook door het vingerafdruk gevoelige glans-plastic. Maar speelgoed-achtig zoals sommigen beweren vind ik het helemaal niet.

Dan het Led scherm, deze is echt super helder met een erg goed contrast, een heel stuk beter dan bij het scherm van de EEE 701. Foto's en filmpjes kijken is echt een verademing. De resolutie van 1024x600 is hetzelfde als bij de eee 900+ en erg fijn om mee te werken vergeleken met de 800x480 van de EEE 701.

SSD performance is wel wat minder dan die van Asus, lezen en schrijven lijkt in ieder geval trager te gaan. Wat ik wel een groot pluspunt vind is de dubbele kaartlezer. Ik ga denk ik een 16GB kaartje aanschaffen voor de "Storage Expension" kaartlezer, om het totaal aan ruimte op 24 GB te brengen. Met een extra 16GB kaartje in het 2e slot zou dit dus 40GB worden, maar die wil ik vrij houden om makkelijk de SD kaarten van m'n camera's te gebruiken om foto's en filmpjes te bekijken. Daarentegen heeft de EEE 900 ook al 20GB intern geheugen wat het toch weer vergelijkbaar maakt qua opslagruimte.

Onder Windows XP werkt alles super, opstarten en afsluiten gaat retesnel, daarnaast is het leuk om alle programma's die ik op mijn PC gebruik, ook op de One te kunnen gebruiken, dit werkt allemaal prima. Qua games nog weinig getest, alleen GTA Vice City geprobeerd en deze draait prima op 1024x600 met af en toe wat fps drops zodra er veel te zien is.

Verder een piepklein Bluetooth ontvangertje van Trust erbij gehaald waar je bijna niks van merkt dat deze in een USB slot zit.

Al met al erg tevreden met de One. Heb er tot nu toe nog geen moment spijt van gehad om de EEE om te ruilen. Jammer dat zo weinig mensen interesse in de One hebben, komt natuurlijk ook omdat de hype meer bij de EEE ligt, misschien ook doordat Asus als eerste was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 244799

Neoflip schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 15:02:
[...]

Al met al erg tevreden met de One. Heb er tot nu toe nog geen moment spijt van gehad om de EEE om te ruilen. Jammer dat zo weinig mensen interesse in de One hebben, komt natuurlijk ook omdat de hype meer bij de EEE ligt, misschien ook doordat Asus als eerste was.
En bij de MSI Wind, of de Medion. Deze bijde zijn toch beter dan de Acer, Alhoewel ik deze ook eeerrug mooi vind!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neofloppy
Anoniem: 244799 schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 18:26:
[...]

En bij de MSI Wind, of de Medion. Deze bijde zijn toch beter dan de Acer, Alhoewel ik deze ook eeerrug mooi vind!
Wind is nog zo goed als niet te krijgen. Ik weet niet in hoeverre beiden beter zijn dan de Acer. Ik geloof Wireless N, Bluetooth en meer HD ruimte. Maar ik bedoelde meer dat het lijkt alsof niemand interesse heeft aan het aantal reacties te zien. EEE topics wordt volop in gepost ;) Maar volgens mij is de Acer One ook nog bijna nergens te krijgen, alleen bij de Mediamarkt en de BCC voor zover ik weet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 106450

Hallo allemaal,

Ik heb vandaag een One gekocht bij de mediamarkt in Rotterdam. Vliegen daar trouwens, net als de asus, de winkel uit..

Ik lees dat het installeren van windows XP nogal wat om het lijf heeft, en het standaard Linux OS werkt op zich prima. Ik ben echter helemaal nieuw met Linux, dus ik heb wel wat vraagjes.

Kan ik bij het standaard Linux OS ook extra software installeren?
Als dat kan, waar kan ik die software op het internet vinden, en waar moet ik op letten?
Hoe installeer ik die software (werkt dat net als bij windows gewoon met een setup.exe oid)?
Werkt alle Linuxsoftware op deze Linuxversie, of moet dat specifiek voor dit systeem zijn?

Is er ergens een goede informatiebron op internet voor mensen zoals ik, die met Linux beginnen? Ik heb namelijk niet echt iets kunnen vinden.

Ik hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen.
Alvast bedankt!

Ps. Is echt een leuk apparaatje trouwens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Famoso
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Famoso

Delay no more.

Anoniem: 106450 schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 23:10:

Ik hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen.
Alvast bedankt!
Zelf ben ik ook een echte linux-n00b, dus mijn uitspraken kunnen misschien wat fouten bevatten (en misschien zelf compleet onlogisch zijn :P), maar het installeren van extra software is op het standaard OS in ieder geval mogelijk.

Allereerst moet je de advanced mode activeren. Dit doe je door de terminal op te roepen > file > terminal. Typ hier:

xfce-setting-show

Nu komt het xfce settings menu omhoog, klik hier op desktop en daarna op behavior. Onder het knopje menu vink je nu "Show desktop menu on right click" aan. Nu kun je dit venster sluiten.

Wanneer je nu rechtsklikt op je desktop, komt een menu tevoorschijn, waarin je veel kunt instellen, en je onder het kopje "system" de optie "add/remove software" kunt vinden. Aan te raden is ook om http://rpm.livna.org/livna-release-8.rpm te downloaden, hierdoor heb je toegang tot nog meer software die je kunt installeren waaronder firefox3, VLC etc. Dit is echter niet voor elke software volledig zonder risico, omdat firefox2 en de standaard instant messenger geïntegreerd zijn in het Acer Linpus OS, zodat het installeren van updates er voor kan zorgen dat ingebouwde Acer software niet meer functioneert. Het installeren van Pidgin zorgt er bijvoorbeeld voor dat de Acer mail, IM en contactsoftware niet meer werkt. Wat mij betreft is dit niet zo erg, aangezien je ook Pidgin, Thunderbird ed. kun installeren, wat toch wel beter alternatieven zijn.

Voor het installeren van firefox3 en pidgin zijn wat extra stappen vereist, zie hier guides in het Duits:

http://www.samuel-greef.de/?p=231
http://www.samuel-greef.de/?p=229

Overigens is Linpus gebaseerd op Fedora8, probeer dus voornamelijk hiervoor softwareversies te vinden.

[ Voor 18% gewijzigd door Famoso op 20-07-2008 00:06 ]

Half twaalf in een oud café. Twee mannen ruiken naar pis, dertien naar hachee. Dat haalt de pis dus nooit meer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrasher

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Voor de Windows XP gebruikers onder ons heb ik nog een paar kleine suggesties m.b.t. de wat trage SSD:

- Gebruik FAT32 als bestandssysteem.

- Firefox 3 werkt perfect op de One. Stel de schijfcache voor tijdelijke internetbestanden in op 0.
Scheelt enorm veel in snelheid omdat er niet meer naar de disk geschreven wordt.

- Stel je TEMP map in op een SD kaart. Wijzig dit bij de instelling van de "Omgevingsvariabelen" (tabblad geavanceerd bij Systeemeigenschappen)
Deze instelling versnelt de installatie van programma's, omdat deze eerst op de SD worden uitgepakt.

- Zet Virtueel geheugen uit of maak een kleine extra partitie op de SSD (bijv 256Mb of 512Mb), formatteer deze als FAT16 en zet daar je Virtueel geheugen op. (zelf heb ik hier 256Mb ingesteld)
De FAT16 partitie heeft wat grotere clusters, wat de schrijfsnelheid positief beinvloed.

- Schakel de prefetch uit (maakt toch weinig verschil op een SSD vanwege de snelle toegangstijd)
Start Regedit en zoek naar de waarde: "enableprefetcher", zet deze op 0 (=uit) of 2 (=alleen boot) en loop met F3 (zoek volgende) alle waardes langs.

Op dit moment doet de One niet onder voor de EeePc die ik hier ook nog heb liggen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neofloppy
Chrasher schreef op zondag 20 juli 2008 @ 11:21:
Voor de Windows XP gebruikers onder ons heb ik nog een paar kleine suggesties m.b.t. de wat trage SSD:

- Firefox 3 werkt perfect op de One. Stel de schijfcache voor tijdelijke internetbestanden in op 0.
Scheelt enorm veel in snelheid omdat er niet meer naar de disk geschreven wordt.

- Stel je TEMP map in op een SD kaart. Wijzig dit bij de instelling van de "Omgevingsvariabelen" (tabblad geavanceerd bij Systeemeigenschappen)
Deze instelling versnelt de installatie van programma's, omdat deze eerst op de SD worden uitgepakt.

- Zet Virtueel geheugen uit of maak een kleine extra partitie op de SSD (bijv 256Mb of 512Mb), formatteer deze als FAT16 en zet daar je Virtueel geheugen op. (zelf heb ik hier 256Mb ingesteld)
De FAT16 partitie heeft wat grotere clusters, wat de schrijfsnelheid positief beinvloed.

- Schakel de prefetch uit (maakt toch weinig verschil op een SSD vanwege de snelle toegangstijd)
Start Regedit en zoek naar de waarde: "enableprefetcher", zet deze op 0 (=uit) of 2 (=alleen boot) en loop met F3 (zoek volgende) alle waardes langs.

Op dit moment doet de One niet onder voor de EeePc die ik hier ook nog heb liggen. ;)
toon volledige bericht
Super, bedankt voor de tips. Enige tip die ik gebruikt heb is Fat32 als bestandssyteem en daarnaast D2D uitzetten in de Bios. De rest van jouw tips zal ik eens proberen. Merk je erg veel verschil dan met deze instellingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kosj
Chrasher schreef op zondag 20 juli 2008 @ 11:21:

toon volledige bericht
Ik zal als je het niet erg vindt deze tips overnemen in de startpost in een apart hoofdstuk Tips & Trics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrasher

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Neoflip schreef op zondag 20 juli 2008 @ 14:14:
[...]
Super, bedankt voor de tips. Enige tip die ik gebruikt heb is Fat32 als bestandssyteem en daarnaast D2D uitzetten in de Bios. De rest van jouw tips zal ik eens proberen. Merk je erg veel verschil dan met deze instellingen?
Vooral het uitzetten van de cache in firefox is een behoorlijk verschil, de rest valt meer onder: "alle kleine beetjes helpen". Op het moment ben ik heel tevreden over de One, vooral het "veel" fijnere toetsenbord en het scherm is een groot voordeel.
Kosj schreef op zondag 20 juli 2008 @ 15:42:
[...]
Ik zal als je het niet erg vindt deze tips overnemen in de startpost in een apart hoofdstuk Tips & Trics.
Geen probleem, daar is de startpost voor. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 106450

Famoso schreef op zondag 20 juli 2008 @ 00:05:
[...]

Zelf ben ik ook een echte linux-n00b, dus mijn uitspraken kunnen misschien wat fouten bevatten (en misschien zelf compleet onlogisch zijn :P), maar het installeren van extra software is op het standaard OS in ieder geval mogelijk.

Allereerst moet je de advanced mode activeren. Dit doe je door de terminal op te roepen > file > terminal. Typ hier:

xfce-setting-show

Nu komt het xfce settings menu omhoog, klik hier op desktop en daarna op behavior. Onder het knopje menu vink je nu "Show desktop menu on right click" aan. Nu kun je dit venster sluiten.

Wanneer je nu rechtsklikt op je desktop, komt een menu tevoorschijn, waarin je veel kunt instellen, en je onder het kopje "system" de optie "add/remove software" kunt vinden. Aan te raden is ook om http://rpm.livna.org/livna-release-8.rpm te downloaden, hierdoor heb je toegang tot nog meer software die je kunt installeren waaronder firefox3, VLC etc. Dit is echter niet voor elke software volledig zonder risico, omdat firefox2 en de standaard instant messenger geïntegreerd zijn in het Acer Linpus OS, zodat het installeren van updates er voor kan zorgen dat ingebouwde Acer software niet meer functioneert. Het installeren van Pidgin zorgt er bijvoorbeeld voor dat de Acer mail, IM en contactsoftware niet meer werkt. Wat mij betreft is dit niet zo erg, aangezien je ook Pidgin, Thunderbird ed. kun installeren, wat toch wel beter alternatieven zijn.

Voor het installeren van firefox3 en pidgin zijn wat extra stappen vereist, zie hier guides in het Duits:

http://www.samuel-greef.de/?p=231
http://www.samuel-greef.de/?p=229

Overigens is Linpus gebaseerd op Fedora8, probeer dus voornamelijk hiervoor softwareversies te vinden.
toon volledige bericht
Bedankt! d:)b Hiermee ben ik in ieder geval een flink eind vooruit. Ik heb nu het een en ander geinstalleerd, en tot nu toe geen problemen. Wel een beetje vreemd dat het installeren van nieuwe software niet tot de 'standaard' geboden mogelijkheden behoord.

Weet je misschien ook een goede webpagina met een overzicht van de beschikbare software, met beschrijvingen / reviews ofzo?

Ik heb ook nog een ander probleem. De One wil de indeling van het toetsenbord telkens op NL zetten. Beetje raar, want hij weet toch zelf ook wel wat voor toetsenbord ze in dat ding gezet hebben :? .. Anyway,.. ik heb bij instellingen geprobeerd om dit aan te passen, maar dat is tot nu toe niet gelukt. Iemand een oplossing hiervoor?

Bedankt maarweer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zx9r_mario
Vista op de Aspire One werkt ook redelijk. (Met Vlite kopje kleiner gemaakt)

Zie mijn video op youtube:

http://www.youtube.com/watch?v=ay2Qf5AbwVk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 03-06 13:43
bij 4 launch is de 120 gb versie te preorderen voor "slechts" € 344.00 (incl BTW):
echter nog wel de 3 cell batterij:

Display: 8.9", WSVGA Resolutie 1024x600
Processor: Intel Atom N270 (1.60GHz)
Bussnelheid: 533Mhz
L2 Cache: 512KB
Geheugen: 1GB (2x512MB) DDR2 SODIMM
Harddisk: 120GB
LAN: 100Mbit
WLAN: 802.11 a/b/g
5-in-1 Cardreader
0.3 Megapixel Webcam
3-Cells Batterij
Linux Linpus Lite
Open Office
Gewicht: 0.9kg

http://www.4launch.nl/shop/#p-4-productid-056083

edit: wel vreemd dat de rest een 80gb versie laat zien. misschien een specs fout?
Edit2: bij acer.nl geen 80 gb versie te vinden maar alleen 120 gb versies!

[ Voor 13% gewijzigd door Tomas_ op 21-07-2008 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kosj
zx9r_mario schreef op maandag 21 juli 2008 @ 00:23:

Ziet er goed uit. Zo te zien loopt Vista wel soepel. :) Heb jij nog aanpassingen gedaan aan de One voor het (soepel) draaien van Vista?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zx9r_mario
Kosj schreef op maandag 21 juli 2008 @ 12:00:
[...]

Ziet er goed uit. Zo te zien loopt Vista wel soepel. :) Heb jij nog aanpassingen gedaan aan de One voor het (soepel) draaien van Vista?
Ik heb D2D in de bios uitgezet.

Vista kan alleen NTFS, FAT 32 onder XP is sneller. Alleen het afsluiten duurt ca 1,5 minuut. (is ook bij de Asus EEE PC's)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorg
  • Laatst online: 08:24
Ik heb nu zelf sinds zaterdag een One in bezit :) De laatste gehaald bij de BCC in Leeuwarden. Werkt allemaal super leuk! Ik denk dat ik windows er in de eerste instantie niet op ga zetten. Alle dingen die ik er mee doe zijn ook mogelijk met hetgeen wat erop zit.

@ Kido
Zelf ook nog geen idee hoe ik dingen etc kan installeren maar op http://www.linpus.com staat misschien wat meer informatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenBvd
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12-02 13:59
zx9r_mario schreef op maandag 21 juli 2008 @ 13:00:
[...]

Ik heb D2D in de bios uitgezet.

Vista kan alleen NTFS, FAT 32 onder XP is sneller. Alleen het afsluiten duurt ca 1,5 minuut. (is ook bij de Asus EEE PC's)
En hybernate of standby? Duurt dat ook zo lang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zx9r_mario
JeroenBvd schreef op maandag 21 juli 2008 @ 16:56:
[...]

En hybernate of standby? Duurt dat ook zo lang?
Heb ik onder vista niet getest. XP is binnen een paar seconden uit de standby mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zx9r_mario
Zorg schreef op maandag 21 juli 2008 @ 14:38:

Zelf ook nog geen idee hoe ik dingen etc kan installeren maar op http://www.linpus.com staat misschien wat meer informatie
http://www.aspireoneuser....m/viewtopic.php?f=7&t=123

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neofloppy
zx9r_mario schreef op maandag 21 juli 2008 @ 00:23:

Ziet er best soepel uit. Hoeveel HD ruimte neemt het nou in beslag? En zeikt je installatie niet dat je 12gb+ vrij moet hebben of heb je dat eruit geript met die software ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 268640

Ik heb nu ook een paar dagen de acer aspire one ben er zeer tevreden mee.

Maar ik heb ook het probleem dat het toetsenbord zich elke keer weer naar NL zet ik kan dan op het blauwe vierkantje rechts onder klikken tot US komt en dan werkt hij weer maar start ik een ander programma op gaat hij weer naar NL.
Ik heb in de instellingen het toetsenbord op US staan.

ik heb hier nu al minimaal 2 personen gezien met dit probleem , dus wie weet de oplossing of heeft iedereen hier last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Anoniem: 268640 schreef op maandag 21 juli 2008 @ 19:05:
Ik heb nu ook een paar dagen de acer aspire one ben er zeer tevreden mee.

Maar ik heb ook het probleem dat het toetsenbord zich elke keer weer naar NL zet ik kan dan op het blauwe vierkantje rechts onder klikken tot US komt en dan werkt hij weer maar start ik een ander programma op gaat hij weer naar NL.
Ik heb in de instellingen het toetsenbord op US staan.

ik heb hier nu al minimaal 2 personen gezien met dit probleem , dus wie weet de oplossing of heeft iedereen hier last van?
Kun je het NL-toetsenbord niet gewoon verwijderen?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik zou niet weten hoe ben nog niet zo bekend met linux maar met de rechtse toets en delete zoals bij windows gaat het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Anoniem: 268640 schreef op maandag 21 juli 2008 @ 19:05:
Wellicht kun je ergens je regio instellingen op Nederland zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zx9r_mario
Neoflip schreef op maandag 21 juli 2008 @ 18:08:
[...]
Ziet er best soepel uit. Hoeveel HD ruimte neemt het nou in beslag? En zeikt je installatie niet dat je 12gb+ vrij moet hebben of heb je dat eruit geript met die software ;)
Met Vlite heb ik de installatie naar ca 3,5 GB terugberacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zx9r_mario
Kan het kloppen dat de 512MB aan ram gesoldeerd is?

Op http://www.blogeee.net/2008/07/08/lacer-aspire-one-mis-a-nu/ zag ik een aantal foto's met daarin ook een losse DDR2 Dimm voet. Laat ik nou toevallig 512 MB hebben liggen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redheinz
  • Laatst online: 03-06 20:53
Volgens mij zit er 512 gesoldeerd en een bankje om een SO-dimm in te prikken: Linkje.
Ik had gisteren een Aspire one gehaald. De fan maakte irritant veel herrie (zowel met als zonder stroom-adapter aangesloten. Het was daar (MM alkmaar) de laatste, showmodel. Snel weer terug gebracht. Hoe is jullie ervaring met fan-noise?

Zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 126062

Kan iemand mij vertellen wat voor draadloos netwerk chip in de One zit? Dit mbt het draaien van Mac OS op dit ding :).

DOH |:( ! Lees het net in de link van zx9r_mario postte.

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 126062 op 22-07-2008 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krullenbol
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-06 22:36
...Dit mbt het draaien van Mac OS op dit ding
Kan dat dan? Is het een beetje vooruit te branden? :*)
Ben zelf een Appleaar van het 1e uur, maar vind de machines wel trager dan een gemiddelde XP-pc, over het algemeen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-06 10:56

SpamLame

niks

Nou een paar dagen de One (8Gig linux variant) hier en wat mij opvalt is de toetsenbord instellingen, maar daar ben ik niet de enige in.
Verder het Live updaten een drame. Gister lukte het niet vandaag dan wel voor de update tool zelf 15 minuten om een server uit te zoek te download en installeren van 1.5 meg. Dat alles overgoten met een sausje van tenenkrommende slechte vertaling.
Beste voor nieuwe gebruikers is om de engelse taal te kiezen werkt een stuk prettiger.
Binnenkort ga ik proberen er XP op te zetten, ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Met het update heb ik totaal geen problemen was zo gepiept en als ik nu update krijg ik binnen een paar seconde is up to date, dus goed.

Maar ik ben nog steeds aan zoeken naar het toetsenbord probleem heb al met acer gemailt maar nog geen reaktie terug gehad.
Dus wie maakt mij blij, en weet de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neofloppy
Redheinz schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 17:55:
Volgens mij zit er 512 gesoldeerd en een bankje om een SO-dimm in te prikken: Linkje.
Ik had gisteren een Aspire one gehaald. De fan maakte irritant veel herrie (zowel met als zonder stroom-adapter aangesloten. Het was daar (MM alkmaar) de laatste, showmodel. Snel weer terug gebracht. Hoe is jullie ervaring met fan-noise?
Zal wel aan dat showmodel liggen. Ik heb de fan nog bijna niet gehoord en als ie hoorbaar is is hij vrij stil op de achtergrond (eee pc maakte meer herrie, een stuk irritanter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redheinz
Neoflip schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 22:37:
[...]

Zal wel aan dat showmodel liggen. Ik heb de fan nog bijna niet gehoord en als ie hoorbaar is is hij vrij stil op de achtergrond (eee pc maakte meer herrie, een stuk irritanter).
Dat idee had ik ook. Er wordt natuurlijk best lekker mee geragd. Hoewel het niet goed is voor mijn vertrouwen in de acer. Wat me ook opviel was dat er een 2400 batterij bij zat, ik had natuurlijk een 2200 verwacht...

[ Voor 10% gewijzigd door Redheinz op 22-07-2008 22:57 ]

Zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
Redheinz schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 22:55:
[...]
Dat idee had ik ook. Er wordt natuurlijk best lekker mee geragd. Hoewel het niet goed is voor mijn vertrouwen in de acer.
Tja als je een demo model koopt, en zeker bij de mediamarkt zou ik dat nooit doen!
Daar ziet echt iedereen mee te klooien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 268779

Weet iemand of de one ook SD-HC kaarten ondersteunt of alleen gewone SD ?

Ik heb de one in de linux uitvoering trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redheinz
technonose schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 09:26:
[...]

Tja als je een demo model koopt, en zeker bij de mediamarkt zou ik dat nooit doen!
Daar ziet echt iedereen mee te klooien
Dat is waar. Was een verkeerde keuze....
Maar weer vanaf geraakt, dus alles in orde....

Zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrasher

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Heb er hier een SD-HC kaartje inzitten van 8Gb, die zowel onder Linux als Windows werkt. Een 16Gb kaartje zou volgens iemand op het Aspireoneuser forum ook moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 163328

Ook op Acer.be zie je alleen 120G HDD's voor de HDD versies van de One. Maar op laptopshop.be wordt dan weer een 80G HDD opgegeven in de specs. Heb even naar laptopshop gemailed en zij bevestigen dat ze wel degelijk de One's met een 80G HDD gaan leveren. Vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorg
  • Laatst online: 08:24
Anoniem: 268640 schreef op maandag 21 juli 2008 @ 19:15:
Ik zou niet weten hoe ben nog niet zo bekend met linux maar met de rechtse toets en delete zoals bij windows gaat het niet.
Hier staat een heel topic over, volgens mij, hetzelfde probleem:
http://www.aspireoneuser....?f=5&t=102&st=0&sk=t&sd=a

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 268779

Die oplossing voor het taal probleem van het toetsenbord werkt feilloos. Geweldig. Goeie link. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb het probleem met het toetsenbord opgelost, je moet in /etc/x11/xorg.conf file 2 regels erbij zetten.

In section serverflags
Option "XkbDisable" "yes"
Option "DisableModInDev" "yes"

Dan blijft hij voortaan gewoon op de layout staan die je in de instellingen hebt ingesteld.

Bedankt Zorg _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 268846

Vraagje?

Ik heb de Acer aspire one nu 2 dagen, maar ik kom niet op msn.
Hij heeft een goede internetverbinding. Als ik mijn hotmail invul krijg ik steeds een foutmelding.
Hij zegt dan : Uw msn messenger account .....@hotmail.com is onjuist
Verbindingsfout van Notificationserver: kan geen verbinding maken.

Iemand een idee wat hier mis gaat??
Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:56

RnB

Weet je zeker dat het een @hotmail adres is? Ik heb ook vaak genoeg de fout gemaakt door stug @hotmail.com te klikken, bleek het @msn.nl te zijn. :P

En soms kan het ook gewoon zijn dat msn uit de lucht is, ook vaak genoeg gehad. ;)

[ Voor 22% gewijzigd door RnB op 23-07-2008 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hoi , bedankt voor de snelle reaktie.

Ik weet idd. zeker dat het hotmail.com is. op me desktop log ik zo in.

en msn is niet uit de lucht.

Groetjes Edu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB

RnB

Doe anders even die kleine testjes om te kijken of er wat mis is, staat geloof ik bij die foutmelding die je krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Er staan geen testjes, alleen maar : aanmelden account aanpassen negeren.
kan je verder niets mee doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB

RnB

Hm, je hebt gelijk. Die testjes zijn er alleen als er iets mis is met je internetverbinding. Maak anders is een screenshotje met de foutmelding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 268375

Hallo allemaal,

Ik heb vanmiddag de acer aspire one gekocht....
maar wat voor geheugen zit er nu precies is ?
so-dimm ddr?? mb ??
Ik wil graag 1 gb erbij prikken daar ik op xp ga draaien?

greetz Carlo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
Carlo, lees even op de vorige pagina, daar staat een linkje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

technonose schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 09:38:
Carlo, lees even op de vorige pagina, daar staat een linkje
Thanks,

Had ik overheen gekeken???
Werkt al het geheugen wat ddr2 so-dimm is??
wil namelijk 1gb erbij prikken?
**edit**
(Zie dat 1 strookje 2gb ook niet zoveel meer kost rond de 32 euro ? gaat dit werken?)

greetz Carlo

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 268375 op 24-07-2008 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pellacirith
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 30-05 21:38
Hallo allemaal,

Sinds 3 dagen ben ik ook de trotse bezitter van een Aspire One.
Ik heb 1 vraagje waar ik nog geen antwoord op heb kunnen vinden.
Is het bij jullie ook zo dat de rechtermuisknop naast het touchpad verder moet worden ingedrukt dan de linkerknop. Ik ben bang dat die van mij kapot is. De knop zit wel gelijk met het touchpad net als de linkerknop en komt na het indrukken helemaal terug zoals het hoort.

Als iemand van jullie een keer tijd heeft om te kijken, dan hoor ik het graag. Dan kan ik hem daarna namelijk openschroeven om er 1 Gb bij te prikken :)

Groetjes,

Corne

AMD Ryzen 7 1700X @3923, 2x 8Gb Corsair Vengeange @3192, Asus ROG Crosshair VI Hero, coolermaster masterliquid 240, Creative Titanium HD, Sennheiser G4ME PC-360, Philips Gioco 278G4DHSD, Steelseries 6Gv2, Logitech G502

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Niet online
Mijn EeePC 701 met touchscreen mod is verkocht en kijk nu uit naar de Aspire One met 120GB schijf. Ik had toch vaak een externe hardeschijf bij me voor losse dingen en met een 120GB schijf is dat niet meer nodig. Lijkt mij ook handiger voor op vakantie om meteen de foto's te zien en als foto opslag.

De MSI Wind is toch veel duurder en groter dan de One en de Asus 901 heeft maar 20GB opslag. Grootste voordeel van de 901 is de 6-cell batterij.

Een losse 6-cell batterij voor de Aspire One zal wel vrij duur worden denk ik. In de VS gespot voor meer dan $100. Ook past hij niet zo mooi in de behuizing als bij de EeePC 901:

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3070/2638711042_4d3b476ed3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2257/2637881787_d48a865c69.jpg?v=0

Geheugen wordt geupgraded naar 1,5GB en misschien ook weer een touchscreen mod. Dat werkte toch wel erg fijn op de EeePC.

In de pricewatch kan je al ongeveer de prijzen zien en ik ga voor de Linux versie aangezien ik nog een XP licentie heb. Alleen nog geen duidelijke leverdatum.

[ Voor 8% gewijzigd door kiddyl op 24-07-2008 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Weet iemand of je zonder problemen 2g erbij kan prikken?
1 x 2gb 533mhz ddr2 ?

greetz Carlo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Niet online
Een 2GB stickje resulteerd in een One die niet wilt opstarten. 1,5GB is vooralsnog het maximum, maar misschien wordt dit ooit opgelost dmv een bios update. Dus maximaal een 1GB er bij prikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

kiddyl schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 14:14:
Een 2GB stickje resulteerd in een One die niet wilt opstarten. 1,5GB is vooralsnog het maximum, maar misschien wordt dit ooit opgelost dmv een bios update. Dus maximaal een 1GB er bij prikken.
Thanks KIDDYL...

Ga vanmiddag maar gelijk een strookje halen..
Is er nog verschil van werking met 533 mhz en 667 mhz?
en welke timmings cl4 of cl5 ??

mzzzl Carlo

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 268375 op 24-07-2008 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Niet online
Als het goed is maakt het niet uit welke je neemt. De bus draait op 533MHz en dat is het minimum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorammeke
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-06 12:51

jorammeke

Prutser

Aan de mensen die er al een hebben.
Stel je zet er XP op, kan je dan je beeld draaien zodat je je pdf-jes in portrait kan lezen.
Zodat het een soort ebook reader wordt zeg maar.
Iemand een idee?

Als die met 80/120GB HD straks uitkomt zou dat voor mij een van de feature's kunnen zijn om er eentje te gaan halen. 8)

4800Wp / Elga-Toshiba / HA / ESP's en andere rommel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zx9r_mario
jorammeke schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 19:27:
Stel je zet er XP op, kan je dan je beeld draaien zodat je je pdf-jes in portrait kan lezen.
Iemand een idee?
Het scherm is niet kantelbaar zoals een tablet pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hallo mensen,

Ik ben druk bezig 1gb ram extra in te prikken maar hoe krijg je de stalen plaat los die onder het tobo zit?
Alle schroefjes zijn er uit .... kabeltje van het touch pad losgehaald ??

pleazzee help??

groeten Carlo

***edit*** heb wat gevonden in dit topic !!!

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 268375 op 24-07-2008 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 252346

[quote]Anoniem: 268375 schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 22:21:
Hallo mensen,

Ik ben druk bezig 1gb ram extra in te prikken maar hoe krijg je de stalen plaat los die onder het tobo zit?
Alle schroefjes zijn er uit .... kabeltje van het touch pad losgehaald ??

pleazzee help??

groeten Carlo

***edit*** heb wat gevonden in dit topic !!!

/quote]

kijk even hierna http://vps8324694103.serv...aaowiki/howto:ram_upgrade carlo

mvg audie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTeK
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 29-03-2024
Zelf zit ik er ook over te denken om de One te halen, maar nu kwam ik dit tegen :
http://www.aspireoneuser.com/forum/viewtopic.php?f=4&t=303&st=0&sk=t&sd=a
Blijkbaar zijn er 2 verschillende SSD's gebruikt in de One (een Intel met een write-speed van rond de 5 MB/s en een Samsung met rond de 12 MB/s, zie bovenstaande link voor meer info).

Zou iemand die de One al heeft even kunnen kijken welke SSD er in de One's in Nederland zit?

Alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Famoso
  • Niet online

Famoso

Delay no more.

HTeK schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 10:03:
Zelf zit ik er ook over te denken om de One te halen, maar nu kwam ik dit tegen :
http://www.aspireoneuser.com/forum/viewtopic.php?f=4&t=303&st=0&sk=t&sd=a
Blijkbaar zijn er 2 verschillende SSD's gebruikt in de One (een Intel met een write-speed van rond de 5 MB/s en een Samsung met rond de 12 MB/s, zie bovenstaande link voor meer info).

Zou iemand die de One al heeft even kunnen kijken welke SSD er in de One's in Nederland zit?

Alvast bedankt :)
Ik heb hem in Nederland gekocht bij BCC en heb een Intel SSD. :P

Half twaalf in een oud café. Twee mannen ruiken naar pis, dertien naar hachee. Dat haalt de pis dus nooit meer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zx9r_mario
Famoso schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 10:14:
[...]

Ik heb hem in Nederland gekocht bij BCC en heb een Intel SSD. :P
:'( Intel
:) Samsung

Ik heb de mijne bij de Mediamarkt gehaald, daar zit Intel SSD in. :'(

[ Voor 14% gewijzigd door zx9r_mario op 25-07-2008 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hallo mensen,

Ik draai momenteel windows xp pro volledige versie, deze draait niet helemaal lekker blijft af en toe lang hangen met openen?

Nu wilde ik xp lite installeren maar ik krijg de lite versie niet op een bootable usb stick?
ik krijg dan te zien dat hij geen windows installatie map kan vinden???

Ik heb deze guide gebruik : http://www.eeeguides.com/...ws-xp-from-usb-thumb.html

Een volledig versie werkt wel.... zijn er mensen die misschien een image op ftd kunnen zetten ?
ik heb nu al 6 versie gebruikt van de xp lite versies?

greetz Carlo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Famoso
  • Niet online

Famoso

Delay no more.

Anoniem: 268375 schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 14:39:
Hallo mensen,

Ik draai momenteel windows xp pro volledige versie, deze draait niet helemaal lekker blijft af en toe lang hangen met openen?

Nu wilde ik xp lite installeren maar ik krijg de lite versie niet op een bootable usb stick?
ik krijg dan te zien dat hij geen windows installatie map kan vinden???

Ik heb deze guide gebruik : http://www.eeeguides.com/...ws-xp-from-usb-thumb.html

Een volledig versie werkt wel.... zijn er mensen die misschien een image op ftd kunnen zetten ?
ik heb nu al 6 versie gebruikt van de xp lite versies?

greetz Carlo
Het "hangen" en niet lekker draaien van XP heeft te maken met de manier waarop het OS werkt en de enorme traagheid van de ingebouwde SSD-schijven, zowel de Samsung als de Intel presteren met een standaard XP installatie onder de maat. Er moeten verschillende aanpassingen in zowel de bios van de acer zelf als in XP aangebracht worden voordat het allemaal soepel loopt, hierover kun je meer lezen op het acer aspire one user forum, waar hierboven ook naartoe gelinkt wordt. Ook zou je kunnen overwegen Vista of Ubuntu te gaan draaien, deze schijnen standaard wel gewoon goed te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Vista draaien ??
draait dat beter op deze kleine jongen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zx9r_mario
Anoniem: 268375 schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 15:20:
Vista draaien ??
draait dat beter op deze kleine jongen ?
Oordeel zelf maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Beste medetweakers,

Ik heb eindelijk de windows xp erop zitten en deze werkt bijna als een trein...
Ik krijg het geluid nog niet werkend bij het installeren van de driver krijg ik een fout melding:
"fout bij installeren van Realtek HD Audiostuurprogramma!! [error code : 0xe0000227]"

Wie weet hier raad mee???

groeten Carlo 8)7 _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don3k
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-05 09:42
Anoniem: 268375 schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 21:49:
Beste medetweakers,

Ik krijg het geluid nog niet werkend bij het installeren van de driver krijg ik een fout melding:
"fout bij installeren van Realtek HD Audiostuurprogramma!! [error code : 0xe0000227]"

groeten Carlo 8)7 _/-\o_
Eerst een XP patch voor HD audio installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Don3k schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 21:52:
[...]

Eerst een XP patch voor HD audio installeren?
mmm.... heb je misschien een linkje waar ik deze kan downloaden??

kan hem namelijk nergens vinden?

greetz carlo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don3k
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-05 09:42
Anoniem: 268375 schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 23:07:
[...]

greetz carlo
Weet niet of deze het is, tis wel iets in deze richting:

Universal Audio Architecture (UAA) High Definition Audio class driver version 1.0a available for Windows XP, Windows Server 2003, and Windows 2000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

had ik al geprobeerd maar dat werkte niet ik hb sp3 dit is voor sp 1
Iemand nog ideeen???

HELPPPP

groeetzz CArlo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hallo jongens en (meisjes)

Zoals de meeste van jullie gebruik maken van Linpus linux, o.a ik ,vind de linpus beperkt met config van het systeem en uiterlijk etc..

Toen dach ik laat ik maar xp of ubuntu installeren xp lukt wel maar ubuntu niet.
Dus maar weer terug naar Linpus, en vond deze link
toets deze commando line in terminal: xfce-setting-show

zie link http://www.youtube.com/watch?v=-CmbYrvt3e8
en toen ging voor mij een nieuw wereld open. je heb nu meer mogelijkheden uiterlijk etc.. te veranderen.

kijk ook naar deze link voor instal van app of icon op je desktop
http://www.youtube.com/watch?v=Daslydb3eVo

mvg Audie
:*)

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 252346 op 26-07-2008 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kosj
Ik heb donderdagavond de witte versie besteld bij BCC. Deze stond sinds donderdagmorgen als direct leverbaar op de site. Leverdatum zou vandaag (26-07-2008) zijn, maar nog niks gezien. :'( Leuke is dat ook de bijgeleverde track&trace code geen pakket oplevert. :| Jammer dat ze op zaterdag niet bereikbaar zijn, dus maandag maar even bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 268640 schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 19:29:
Ik heb het probleem met het toetsenbord opgelost, je moet in /etc/x11/xorg.conf file 2 regels erbij zetten.

In section serverflags
Option "XkbDisable" "yes"
Option "DisableModInDev" "yes"

Dan blijft hij voortaan gewoon op de layout staan die je in de instellingen hebt ingesteld.

Bedankt Zorg _/-\o_
heb een vraagje welk command naam heb je gegeven in terminal op de rechten te open voor wijzigen van xorg.conf

alvastbedankt
mvg audie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

sudo mousepad /etc/X11/xorg.conf

En dan heb je de rechten om het te veranderen.
Hij vraagt geloof ik wel nog het root wachtwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

tweakerts,

Weet iemand hoe ik de windows lite op een bootable usb krijg?

Ik krijg steeds de melding kan de windows map met bestanden niet vinden als ik het via de ee pc manier doe?

greetz Carlo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 268640 schreef op zaterdag 26 juli 2008 @ 18:32:
sudo mousepad /etc/X11/xorg.conf

En dan heb je de rechten om het te veranderen.
Hij vraagt geloof ik wel nog het root wachtwoord.
het werkt :*)
thx man

mvg Audie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neofloppy
Anoniem: 268375 schreef op zaterdag 26 juli 2008 @ 19:56:
tweakerts,

Weet iemand hoe ik de windows lite op een bootable usb krijg?

Ik krijg steeds de melding kan de windows map met bestanden niet vinden als ik het via de ee pc manier doe?

greetz Carlo
Die melding kreeg ik ook, maar met een andere windows XP cd of iso inladen in daemon tools werkte het wel. Sommige cd's en iso's pakt ie niet goed dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwhooftman
  • Laatst online: 16-05 10:25
jorammeke schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 19:27:
Iemand een idee?

Als die met 80/120GB HD straks uitkomt zou dat voor mij een van de feature's kunnen zijn om er eentje te gaan halen. 8)
Scherm draaien in XP kan via de driver.Rechts klikken op het icoon in de system tray (Intel Graphics Media Accelator Driver, Grafische Opties, Rotatie (90/180/270 graden). Alleen, de muis en touchpad besturing draait niet mee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwhooftman
Anoniem: 268375 schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 14:39:
Hallo mensen,

greetz Carlo
Bij mij draait XPPro prima, geen lag. Partitie als FAT32 formatteren vóór installatie (of evt met partition magic na installatie) en prefecth uitzetten in register. Ook heb ik geen page file ingesteld, dat lijkt iets minder te schelen. Wil je de moeite niet nemen je NTFS partitie om te zetten, zet dan de NTFS time stamp uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwhooftman
Anoniem: 268375 schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 21:49:
Beste medetweakers,

groeten Carlo 8)7 _/-\o_
alle werkende xp drivers zijn te vinden op http://www.mobile01.com/p...32&t=682305&p=1&v=6920434 , de audio deed het direkt bij mij. (even de links tussen het chiness vandaag vissen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hallo mensen,

Bedankt voor alle reacties .....
Ik heb mijn aa1 nu lekker draaien met xp pro sp2 geformateerd als fat32, sp3 gaf problemen met het geluid???

verder heb ik nu ook 1gb werk geheugen extra erin zitten en alles draait nu super goed.

bedankt allemaal...

greetz Carlo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 268375 schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 23:07:
[...]

greetz carlo
Hallo carlo

link voor xp drivers misschien heb je er wat aan.
http://www.aspireoneuser.com/

sucs.

mvg Audie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 269203

Ik heb nog een site gevonden waar je hem kan bestellen.
http://www.cool-prices.nl/Producten/11020

Voor zover ik heb onderzocht, kan je het beste een XP versie kopen.
120 GB HDD
1,5 GB RAM (512MB intern, 1GB slot)
6 cell accu

En dan Linpus Lite downloaden en installeren.
Ik ben nog aan het uitvinden hoeveel het kost en of dit mogelijk is.

Tussen de Asus, MSI en Acer ga ik voor Acer. Kleine prijs, grote inhoud.
Pagina: 1 2 ... 16 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Inhoudelijke discussies over de netbooks

Wat we niet willen is geklets over:
- Levertijden
- Betaling van invoerrechten ed
- Waar je hem het beste uit het buitenland kan halen
- "Yes, ik heb hem binnen"-posts

we zullen dit topic vanaf nu streng modereren. Posts die niet aan deze simpele eisen voldoen zullen worden getrashed en de betreffende user kan minimaal een note verwachten.

Voor levertijden: Levertijden topic