Meestal vind ik "iets" op de voorgrond wel prettig bij een landschap, maar dit paaltje+hek doen het niet voor mij. Te weinig "rustiek" en teveel flare. De rest van de foto lijkt ook nogal saai. Nee dus, laat voor mij de herfst maar komen!pauldegroot schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 00:25:
Ligt het aan mij of krijgen jullie ook alweer een verlangen naar de zomer bij deze plaat?
Verwijderd
@pauldegroot: zo'n flare heeft wel wat lente-achtigs, maar eigenlijk is het hem niet helemaal
@mcdronkz: lekker kleurrijk
@melelie: mooi contrast tussen de donkerblauwe lucht en de geel verlichte toren
Een avondlucht van mijn kant:
@mcdronkz: lekker kleurrijk
@melelie: mooi contrast tussen de donkerblauwe lucht en de geel verlichte toren
Een avondlucht van mijn kant:

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2008 17:58 . Reden: klikbaar ]
Erg mooi gedaan, mooie kleuren en licht. Lekker nazomeren.pauldegroot schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 00:25:
@McDronkz: Kleurtjes! Kip! Ik ga mee met hamsteg.
@Melelie: Goed belicht, heb een tijdje geleden ook een foto daar gemaakt maar volgens mij was die minder als deze. Prima, alleen jammer van het fietslicht maar dat is vaak onmogelijk op de vismarkt.
Ligt het aan mij of krijgen jullie ook alweer een verlangen naar de zomer bij deze plaat?
Ik in iedergeval wel, prima foto, ik vind dat hekje juist wel leuk. Misschien kan de foto ietjes donkerder want hij ziet er een beetje overbelicht uitpauldegroot schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 00:25:
@McDronkz: Kleurtjes! Kip! Ik ga mee met hamsteg.
@Melelie: Goed belicht, heb een tijdje geleden ook een foto daar gemaakt maar volgens mij was die minder als deze. Prima, alleen jammer van het fietslicht maar dat is vaak onmogelijk op de vismarkt.
Misschien witbalans nog wat warmer, dat geeft mij wat meer zomergevoel. Voor de rest nette plaat!pauldegroot schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 00:25:
This too shall pass
@pauldegroot heerlijke foto! Het hekje vind ik ook totaal niet storend. Juist een leuk element in de foto. Alleen besef ik wel dat de zomer nu definitief is afgelopen
5D | 7D | 20-35 | 35/2 | 50/1.4 | 85/1.8 | 70-210 | 430EX | IXUS 850
Bedankt voor jullie reacties!
Dat overbelichte wat jullie zeggen komt denk ik door het feit dat er nog ochtendnevel was en ik dat graag wilde vastleggen. Daardoor lijkt het wat flets maar het histogram geeft alleen overbelichting bij de sunspot.
@The Oddysey: Mooie kleurtjes maar op de grote versie is aardig wat ruis te zien en op f/2.8 is hij niet goed scherp. Misschien beter op met een statief richting de f/9~11 the gaan op iso 100~200. Verder vind ik de bomen op de horizon een beetje storend. Althans mijn aandacht gaat er direct naartoe.
Dat overbelichte wat jullie zeggen komt denk ik door het feit dat er nog ochtendnevel was en ik dat graag wilde vastleggen. Daardoor lijkt het wat flets maar het histogram geeft alleen overbelichting bij de sunspot.
@The Oddysey: Mooie kleurtjes maar op de grote versie is aardig wat ruis te zien en op f/2.8 is hij niet goed scherp. Misschien beter op met een statief richting de f/9~11 the gaan op iso 100~200. Verder vind ik de bomen op de horizon een beetje storend. Althans mijn aandacht gaat er direct naartoe.
@The Odessy, heerlijke nazomer foto idd. Mooi kleuren en licht, zoals Tukker als zei.
Heb hem ook even op groot formaat bekeken, ik zou zeggen: afdrukken op posterformaat en aan de muur hangen.
Hier dan nog eentje van mij. Helemaal het tegengestelde sfeertje dan die van The Odessy.
Op deze foto zie je al dat de herfst er aankomt.
Heb hem ook even op groot formaat bekeken, ik zou zeggen: afdrukken op posterformaat en aan de muur hangen.
Hier dan nog eentje van mij. Helemaal het tegengestelde sfeertje dan die van The Odessy.
Op deze foto zie je al dat de herfst er aankomt.

apollo13
@apollo, zou zelf een heel stuk van de onderkant afhalen, dat vind ik niet bepaald iets toevoegen aan de foto!
Moest de baan leeggeweest zijn, zou ik het ook doen, maar nu met die fietser erbij vind ik het wel wat hebben.
Idd Fire 69, dat is de reden dat het fietspad er aan de onderkant op staat. Maar zonder die fietser zou ik de onderkant er wel hebben afgesneden Nedra.
apollo13
Ik zou het met fietser ook doen.
Ik vind het juist wel wat hebben. Zou wel proberen het fietspad iets te dodgen in Photoshop ofzo.Nedra schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 12:35:
@apollo, zou zelf een heel stuk van de onderkant afhalen, dat vind ik niet bepaald iets toevoegen aan de foto!
Foto geeft goed de naderende herfst weer. Zou zelf ook het fietspad inkorten. Zet de voet van de boom eens op 1/3, de foto krijgt dan ook zijn oorspronkelijke verhouding terug. Dat maakt (naar mijn smaak) de foto wat sterker, ook omdat de fietser dan dichter op de gulden snede staat.
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Verwijderd
Ik vind de kleuren en de sfeer heel mooi, apollo13
Hier mijn eerste foto die ik hier post!
Mijn broer was op scheveningen zijn nieuwe vlieger aan het uitproberen en ik was mee om foto's te maken.
Mijn broer was op scheveningen zijn nieuwe vlieger aan het uitproberen en ik was mee om foto's te maken.
Ik zou iig de horizon even rechttrekken
Verder hou ik wel van dit soort plaatjes, zon wordt ik vrolijk van.
Apollo: Prachtplaat. persoonlijk vind ik het fietspad juist de sterkte van de foto, geeft nu een leuke diepte en een mooie golf in de foto. Doet me denken aan de cover van de film Big Fish, heeft een beetje hetzelfde gevoel.
Apollo: Prachtplaat. persoonlijk vind ik het fietspad juist de sterkte van de foto, geeft nu een leuke diepte en een mooie golf in de foto. Doet me denken aan de cover van de film Big Fish, heeft een beetje hetzelfde gevoel.
[ Voor 97% gewijzigd door H-Alien op 02-10-2008 18:29 ]
www.simsport-racing.com
Thnx Anneloes en H-Alien.
@Anneloes, mooi foto, prima de sfeer en actie vastgelegd. Wat ik zelf een beetje mis op de foto is de vlieger zelf, dan had hij nog beter geweest. Horizon is idd niet geheel recht, maar dat is gelukkig simpel op te lossen. Ik weet niet welke camera je hebt, maar veel modellen hebben de mogelijkheid om een "grid" te laten zien als je door de zoeker kijkt. Deze staat mijn D80 altijd aan, is een prima middel om de horizon, huizen etc. recht op de foto te krijgen.
P.s., voor degene die de rest van de "mist" serie willen zien kun je gaan naar: www.ricksplace.nl
@Anneloes, mooi foto, prima de sfeer en actie vastgelegd. Wat ik zelf een beetje mis op de foto is de vlieger zelf, dan had hij nog beter geweest. Horizon is idd niet geheel recht, maar dat is gelukkig simpel op te lossen. Ik weet niet welke camera je hebt, maar veel modellen hebben de mogelijkheid om een "grid" te laten zien als je door de zoeker kijkt. Deze staat mijn D80 altijd aan, is een prima middel om de horizon, huizen etc. recht op de foto te krijgen.
P.s., voor degene die de rest van de "mist" serie willen zien kun je gaan naar: www.ricksplace.nl
[ Voor 11% gewijzigd door apollo13 op 02-10-2008 20:59 ]
apollo13
Mijn 400d heeft die optie dan wel niet, maar ik hou hem uit mezelf altijd al bijna recht. Eventuele aanpassing volgt dan later in Lightroom wel.apollo13 schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 20:57:
Thnx Anneloes en H-Alien.
Echter vind ik het op de foto van Anneloes toch echt niet erg dat ie een beetje scheef staat. Dat versterkt het gevoel dat die persoon aan de vlieger hangt
Wat eerste scans van met de Leica M6:
http://farm4.static.flick...384025_7118efdaf4.jpg?v=0

Nog niet super tevreden, scanner bokt ook, en snoer vd Dimage kwijt
http://farm4.static.flick...384025_7118efdaf4.jpg?v=0

Nog niet super tevreden, scanner bokt ook, en snoer vd Dimage kwijt

[ Voor 2% gewijzigd door Nomad op 05-10-2008 00:39 . Reden: blijft solo topic, 1 foto is echt de max ]
|>
Heuj, 't is solo he
Die eerste gaat er wel in, vooral prettige toning. Maakt wel nieuwschierig naar waar ze nou naar kijken.
Maar die tweede doet me niks qua compositie en belichting, aan de ene kant overbelicht, aan de andere kant onderbelicht en zelfs op deze minime resolutie niet echt scherp? Ben wel wat beter van je gewend eigenlijk!
Die eerste gaat er wel in, vooral prettige toning. Maakt wel nieuwschierig naar waar ze nou naar kijken.
Maar die tweede doet me niks qua compositie en belichting, aan de ene kant overbelicht, aan de andere kant onderbelicht en zelfs op deze minime resolutie niet echt scherp? Ben wel wat beter van je gewend eigenlijk!
Canon 400D, Sigma 17-70 2.8-4.5, Canon 50 1.8
Dat onscherpe komt omdat de negatief houder verkeerd op de scanner lag
Die 1e scan ik ffies overnieuw, met originele portra kleurkes, veul mooier..

|>
So toe maar simon, mooie cam
.
Ik vind de toning van die eerste juist niet zo lekker.
Lijkt me dat die portra kleurtjes wat roder en gesatureerder zijn?
Ik vind de toning van die eerste juist niet zo lekker.
Lijkt me dat die portra kleurtjes wat roder en gesatureerder zijn?
@Hapkras, Nette product foto! Eén puntje je kan je eigen weerspiegeling zien in de gesp.
5D | 7D | 20-35 | 35/2 | 50/1.4 | 85/1.8 | 70-210 | 430EX | IXUS 850
Dat verklaart ook die vreemde rode accenten. Volgende keer een bijpassend shirt aantrekken dus!Melelie schreef op vrijdag 03 oktober 2008 @ 16:14:
@Hapkras, Nette product foto! Eén puntje je kan je eigen weerspiegeling zien in de gesp.
@apollo13: Hele mooie foto, als ik die zie heb ik meteen zo'n gevoel van "het wordt vandaag een mooie dag om foto's te maken."
@hapkars: die kan zo in een brochure of catalogus geplaatst worden. Ik vind de reflectie juist helemaal niet storend, het had van mij zelfs nog wat meer gemogen. Het brengt de foto wat meer tot leven vind ik, anders zie je niet goed hoe glanzend de gesp is.
Plaatje van mij:

Soms moet je achter je foto's aanjagen, soms wordt het je gewoon in de schoot geworpen. Ik was een stukkie gaan fietsen met de camera erbij just in case. Toen ging de wind opeens volkomen liggen, de laatste paar wolken losten op en het licht was mooi helder. Alleen vind ik het resultaat ergens toch een beetje flets, het water is misschien té glad. Zou ik nog iets doen aan deze foto of moet ik hem zo laten?
@hapkars: die kan zo in een brochure of catalogus geplaatst worden. Ik vind de reflectie juist helemaal niet storend, het had van mij zelfs nog wat meer gemogen. Het brengt de foto wat meer tot leven vind ik, anders zie je niet goed hoe glanzend de gesp is.
Plaatje van mij:

Soms moet je achter je foto's aanjagen, soms wordt het je gewoon in de schoot geworpen. Ik was een stukkie gaan fietsen met de camera erbij just in case. Toen ging de wind opeens volkomen liggen, de laatste paar wolken losten op en het licht was mooi helder. Alleen vind ik het resultaat ergens toch een beetje flets, het water is misschien té glad. Zou ik nog iets doen aan deze foto of moet ik hem zo laten?
Foto's Take only pictures, leave only footprints, kill only time
@Kurgan, ook een hele mooie plaat, water is naar mijn idee juist perfect. Op deze manier zie je de weerspiegeling in het water perfect. Wel zou ik de foto wat meer croppen, meer vogel en minder water. Nu "verdwijnt" de vogel een beetje in het water. Als je begrijpt wat ik bedoel.
apollo13
Inderdaad, maar jammer genoeg is het noodzakelijk. Ook al ben ik geen pro, wil dat nog niet zeggen dat anderen het recht hebben mijn foto's als hun eigen te presenteren. Daarom ben ik maar watermerken gaan plaatsen, hoezeer het me ook tegenstaat.Morgion schreef op vrijdag 03 oktober 2008 @ 23:31:
Alleen jammer van dat watermerk.
Foto's Take only pictures, leave only footprints, kill only time
Veel personen is al vrij druk, zet ze dan nog pal voor een scherpe en detailrijke achtergrond en je hele plaatje is druk. Probeer dus eerst een rustiger achtergrond. Ook zou ik de personen dichter bijelkaar proberen te krijgen (iig op het verticale vlak) en de compositie krapper maken; ik zie nu te weinig gezicht en teveel benen, schoenen etc.
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
Ze kijken ook met dichtgeknepen ogen tegen de zon in.
Verwijderd
@ Kurgan: Het is op zich een mooie foto, maar ik vind dat er iets te veel sharpening op toegepast is. Verder weet ik niet echt een oplossing voor het fletsheid, daar heb ik zelf bij dit soort foto's ook soms last van maar weet niet precies hoe dat op te lossen is.
@ Wokker: Het is inderdaad een beetje te druk, enerzijds door de achtergrond en anderzijds door het felle licht. Als je een van de twee wijzigt dan krijg je denk ik een beter resultaat.
Het is alweer een tijdje geleden dat ik een foto geplaatst heb en het is ook al te lang geleden dat ik foto's gemaakt heb. Vandaar dat ik weer eens een foto plaats, van afgelopen zomer in Italie - le Marche. Ik heb daar nog veel onbewerkte foto's van wegens gebrek aan tijd, maar deze heb ik er maar eens tussenuit geplukt:

Deze foto is als een van de weinigen niet in le Marche genomen maar op doorreis in het Dorpje Pozzolengo in de buurt van het Garda meer.
@ Wokker: Het is inderdaad een beetje te druk, enerzijds door de achtergrond en anderzijds door het felle licht. Als je een van de twee wijzigt dan krijg je denk ik een beter resultaat.
Het is alweer een tijdje geleden dat ik een foto geplaatst heb en het is ook al te lang geleden dat ik foto's gemaakt heb. Vandaar dat ik weer eens een foto plaats, van afgelopen zomer in Italie - le Marche. Ik heb daar nog veel onbewerkte foto's van wegens gebrek aan tijd, maar deze heb ik er maar eens tussenuit geplukt:

Deze foto is als een van de weinigen niet in le Marche genomen maar op doorreis in het Dorpje Pozzolengo in de buurt van het Garda meer.
@ anneloes:
Vind hem wel lekker wegkijken , dat de horizon scheef stond was mij nog niet eens opgevallen , word namelijk gelijk naar vlieger + zon getrokken
@kurgan:
Lekkere plaat, mooie weerspiegeling van het eendje in het strakke water , misschien had je het eentje nog iets verder rechts in je beeld moeten hebben , dan had ie zo'n mooie waterlijn achter zich gehad.
@wokker: wel een beetje een drukke foto , maar je hebt er ook een aantal man opstaan.
Jammer is ook bijvoorbeeld dat de witte broeken(tenminste hier wel) overbelicht zijn.
@2xtom:
Bij italie krijg ik altijd een warm gevoel , dus zou ik wel iets warmere kleuren ervan maken
1tje van mij:
Vandaag geschoten @ Mondo Verde in landgraaf.
Wilde toch ook maar eens wat proberen met watervallen en langere belichtingstijd , me 1e waren allemaal overbelicht op 1sec iso 100, uiteindelijk beliching op -2 gezet en 0.5 sec sluitertijd. vind hem wel aardig gelukt nog.
Vind hem wel lekker wegkijken , dat de horizon scheef stond was mij nog niet eens opgevallen , word namelijk gelijk naar vlieger + zon getrokken
@kurgan:
Lekkere plaat, mooie weerspiegeling van het eendje in het strakke water , misschien had je het eentje nog iets verder rechts in je beeld moeten hebben , dan had ie zo'n mooie waterlijn achter zich gehad.
@wokker: wel een beetje een drukke foto , maar je hebt er ook een aantal man opstaan.
Jammer is ook bijvoorbeeld dat de witte broeken(tenminste hier wel) overbelicht zijn.
@2xtom:
Bij italie krijg ik altijd een warm gevoel , dus zou ik wel iets warmere kleuren ervan maken
1tje van mij:
Vandaag geschoten @ Mondo Verde in landgraaf.
Wilde toch ook maar eens wat proberen met watervallen en langere belichtingstijd , me 1e waren allemaal overbelicht op 1sec iso 100, uiteindelijk beliching op -2 gezet en 0.5 sec sluitertijd. vind hem wel aardig gelukt nog.

[ Voor 15% gewijzigd door degroot op 04-10-2008 20:07 ]
www.degroot-it.nl
Verwijderd
Hoe vaak heb je het al in de praktijk meegemaakt dat mensen jouw foto's jatten en het presenteren als hun eigen? Ik struin flink wat forums af en ben om eerlijk te zijn nog nooit kopieën tegen gekomen.Kurgan schreef op zaterdag 04 oktober 2008 @ 00:32:
[...]
Inderdaad, maar jammer genoeg is het noodzakelijk. Ook al ben ik geen pro, wil dat nog niet zeggen dat anderen het recht hebben mijn foto's als hun eigen te presenteren. Daarom ben ik maar watermerken gaan plaatsen, hoezeer het me ook tegenstaat.

Desalniettemin een leuke foto, mischien dat het water oppervlak inderdaad ietwat te glad is. Kijkt wel erg lekker weg.
@Simon
Waaaah
@Hapkars
Erg nette product foto. Jammer van de reflectie. Mischien ook volgende keer een meer egale ondergrond gebruiken?
@Wokker
De foto is een beetje te licht als je het mij vraagt. Als je wat meer contrast toe voegt zal de foto denk ik vanzelf meer gaan 'leven'. De witte broek van persoon rechts onder maakt het ook een beetje onrustig.
@degroot
Het effect van de waterval is hier natuurlijk het speerpunt van de foto. Ik vraag me alleen af of ik hem zonder dat effect ook leuk had gevonden. Mist wat contrast naar mijn mening.
@2xtom
Foto kan wel een vuurtje gebruiken. Meer warmte kan geen kwaad.
Ben zojuist teruggekomen van een lekker uurtje uitwaaien en zandstralen op het strand van IJmuiden. Ik zit nu al 5 minuten te kijken of deze foto nou helemaal troep is, of juist toch wel oke 

Het zand werd met een behoorlijk snelheid over het strand geblazen..

Hier staat tekst
Beetje een open deur, maar je foto mist misschien een onderwerp? Iets simpels als een sleutelbos of een kinderpop, half onder het stuivende zand? Het zandstralen zie ik ook niet echt in je foto terug. Mogelijk een langere sluitertijd kiezen?Sjaak_Afhaak schreef op zaterdag 04 oktober 2008 @ 21:42:
Ben zojuist teruggekomen van een lekker uurtje uitwaaien en zandstralen op het strand van IJmuiden. Ik zit nu al 5 minuten te kijken of deze foto nou helemaal troep is, of juist toch wel oke
[afbeelding]
Sjaak, ook ik blijf naar de foto kijken. Ik vind hem eigenlijk wel lekker doordat ie lekker abstract is.
Mijn eerste reactie in een stille kamer:Verwijderd schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 17:04:
Ik vind de kleuren en de sfeer heel mooi, apollo13
[afbeelding]
Tsoooooo
Érg mooi! Geweldig om af en toe zo'n foto te maken
Gaaf, lekkere foto zonder onderwerp zoals al aangegeven werd. Ik blijf er ook naar kijken!Sjaak_Afhaak schreef op zaterdag 04 oktober 2008 @ 21:42:
[afbeelding]
Ik ben normaal nooit van het bewerken van mijn foto's.
Dit kan nog? of noooit meer doen?

randje rechts hoort niet, maar ik laat het even staan..
[ Voor 26% gewijzigd door Tomino op 05-10-2008 12:25 ]
@Tomino: resize je pic even naar 600px breed ofzo 
Als je de vraag zo stelt, dan ben ik wel benieuwd naar het origineel. Ik denk dat het beestje nu veeeel te donker is.Ik ben normaal nooit van het bewerken van mijn foto's.
Dit kan nog? of noooit meer doen?
Hier staat tekst
Er zit totaal geen detail meer in het beestje, en dat zou bij dit soort foto's toch juist de foto moeten maken. Ben ook benieuwd naar het origineelSjaak_Afhaak schreef op zondag 05 oktober 2008 @ 12:35:
Als je de vraag zo stelt, dan ben ik wel benieuwd naar het origineel. Ik denk dat het beestje nu veeeel te donker is.
Origineel: even als linkjeSjaak_Afhaak schreef op zondag 05 oktober 2008 @ 12:35:
@Tomino: resize je pic even naar 600px breed ofzo
[...]
Als je de vraag zo stelt, dan ben ik wel benieuwd naar het origineel. Ik denk dat het beestje nu veeeel te donker is.
http://www.tom-vanschie.nl/origneel.jpg
Meer detail:

@mcdronkz: lekker scherpe foto met goede dof. Beest misschien iets te centraal
@Melelie: mooie overzichtsfoto, jammer van die glare links, misschien tikkeltje overbelicht, maar anders zou het dak weer donkerder worden, lastig dus.
@pauldegroot: mooie, zachte ochtendfoto, geeft een hele goede sfeer af. Een iets boeiendere lucht zou de plaat hebben afgemaakt.
@theOdyssey: goed gekaderd met de boom, jammer van wat ruis bovenin, maar mooie kleuren en fijne plaat
@apollo13: als je de onderste rand eraf haalt, echt een topfoto.
@Anneloes: jammer dat de parachute of hoe noem je dat er niet op staat. Op zich een leuk moment met een leuke lucht als achtergrond, maar houdt niet lang mijn aandacht vast.
@Simon: tja, kan me niet boeien eerlijk gezegd, je kan stukken beter
@Hapkars: mooi detail, belichting is goed, maar de wat donkere rand aan de linkerzijde stoort me. De gesp had wat minder centraal gemogen.
@Kurgan: Strakke plaat, goed scherp, niks mis mee. Tekst met copyright er doorheen is wat overdreven.
@Wokker: Stukje stoep onderop doet het bouwval/ruïne idee geen goed, maar vind het toch een leuke foto. Vooral de linker drie presonen staan er goed op, de rechter drie staan er wat onwennig op. Hier doe je natuurlijk niet zoveel aan. Verder zou ik wat meer nabewerken, wellicht is de overbelichting op de witte broeken wat verder weg te werken. Vooral nog eens proberen.
@2xtom: mooi, misschien nog leuker met wat meer schaduwspel?
@degroot: belichting zit idd goed, mooie lijn erin, maar niet heel boeiend, mis een mooie plant of zoiets dergelijks
@sjaak_afhaak: ik dacht eerst dat je een zandbodem door water had gefotografeerd, maar toen zag ik idd dat het zand in de wind was. ik weet eigenlijk ook niet precies wat ik er van vind. daar heb je wat aan.
@Tomino: jammer van de wat slechte kwaliteit: ruis en onscherpte. Verder is de foto overbelicht waardoor er weinig detail te zien is, wat de foto juist zo interessant zou maken.
@Melelie: mooie overzichtsfoto, jammer van die glare links, misschien tikkeltje overbelicht, maar anders zou het dak weer donkerder worden, lastig dus.
@pauldegroot: mooie, zachte ochtendfoto, geeft een hele goede sfeer af. Een iets boeiendere lucht zou de plaat hebben afgemaakt.
@theOdyssey: goed gekaderd met de boom, jammer van wat ruis bovenin, maar mooie kleuren en fijne plaat
@apollo13: als je de onderste rand eraf haalt, echt een topfoto.
@Anneloes: jammer dat de parachute of hoe noem je dat er niet op staat. Op zich een leuk moment met een leuke lucht als achtergrond, maar houdt niet lang mijn aandacht vast.
@Simon: tja, kan me niet boeien eerlijk gezegd, je kan stukken beter
@Hapkars: mooi detail, belichting is goed, maar de wat donkere rand aan de linkerzijde stoort me. De gesp had wat minder centraal gemogen.
@Kurgan: Strakke plaat, goed scherp, niks mis mee. Tekst met copyright er doorheen is wat overdreven.
@Wokker: Stukje stoep onderop doet het bouwval/ruïne idee geen goed, maar vind het toch een leuke foto. Vooral de linker drie presonen staan er goed op, de rechter drie staan er wat onwennig op. Hier doe je natuurlijk niet zoveel aan. Verder zou ik wat meer nabewerken, wellicht is de overbelichting op de witte broeken wat verder weg te werken. Vooral nog eens proberen.
@2xtom: mooi, misschien nog leuker met wat meer schaduwspel?
@degroot: belichting zit idd goed, mooie lijn erin, maar niet heel boeiend, mis een mooie plant of zoiets dergelijks
@sjaak_afhaak: ik dacht eerst dat je een zandbodem door water had gefotografeerd, maar toen zag ik idd dat het zand in de wind was. ik weet eigenlijk ook niet precies wat ik er van vind. daar heb je wat aan.
@Tomino: jammer van de wat slechte kwaliteit: ruis en onscherpte. Verder is de foto overbelicht waardoor er weinig detail te zien is, wat de foto juist zo interessant zou maken.

De mensen ook letterlijk meer naar voren laten komen. De vier die op de grond staan een 30-50 cm naar voren halen. Verder lijkt het geen band, iedereen staat los. Het meisje (dame?) lost op doordat ze ligt. Omdat ze al enig meisje is moet je juist haar op de voorgrond zien te krijgen, laat haar eens echt rechtop zitten in een ontspannen houding.. Beide jongens in het gat zou ik naar voren laten leunen op de schouders van de twee lange mensen (waarvan meneer in het blauw ook wegvalt) maar ja dan moet je elkaar wel vertrouwen. De hele foto een keer in de namiddag nemen (16:00) en het zal er goed uitzien.Wokker schreef op zaterdag 04 oktober 2008 @ 08:43:
Hier een foto van een band. Op een of andere manier vind ik de foto nog helemaal lekker bekken. Weet iemand hoe ik de personen wat meer uit de foto zou kunnen laten springen?
[afbeelding]
[ Voor 4% gewijzigd door hamsteg op 06-10-2008 08:41 ]
... gecensureerd ...
Mooie plaat Sjaak_Afhaak.
Misschien nog even het contrast (en met name de highlights) wat versterken?
Anyway, ik vind hem zo ook al mooi.
Misschien nog even het contrast (en met name de highlights) wat versterken?
Anyway, ik vind hem zo ook al mooi.
Dat heb ik al geprobeerd, maar dan is het wat mij betreft minder goed te zien dat het om stuifzand gaat, voor zover het al te zien is. Dit is wat mij betreft het beste compromis.
@Aikon: Ik vind 'm lekker. Het zou bijna een render kunnen zijn. Wat moet het eigenlijk voorstellen? Een of andere stootblok?
@Aikon: Ik vind 'm lekker. Het zou bijna een render kunnen zijn. Wat moet het eigenlijk voorstellen? Een of andere stootblok?
[ Voor 26% gewijzigd door Sjaak_Afhaak op 06-10-2008 10:25 ]
Hier staat tekst
Ruïne van BrederodeWokker schreef op zaterdag 04 oktober 2008 @ 08:43:
Hier een foto van een band. Op een of andere manier vind ik de foto nog helemaal lekker bekken. Weet iemand hoe ik de personen wat meer uit de foto zou kunnen laten springen?
[afbeelding]

Heb er laatst een weddingshoot gedaan. De plaat is idd vrij druk. Heb je toevallig nog mooi ingeflitste foto's uit een van die kelders? Voor het bruidspaar vond ik het niet echt passen, maar lijkt me hiervoor wel fet...
@degroot: we hebben een tijdje terug ook al een discussie gehad over watervalfoto's dus ik ben een beetje immuun geworden voor dit soort plaatjes. Hij is wel prima maar het trekt mij niet.
@sjaak: bijzondere foto maar ik mis inderdaad ook een onderwerp. Misschien beter als je het bruine zand er wat uit kunt laten springen.
@Tomino: de onbewerkte is al een stuk beter, alleen jammer dat het achterpootje is afgesneden. De rest van het commentaar kan je hier wel lezen (het technische).
@Aikon: gave compo! Ook een nette z/w omzetting. Eigenlijk niet echt kritiek afgezien van de witte reflectie die bovenaan de buis zit. Die trekt mijn aandacht teveel.
@Saga: de kleuren 'spatten' van m'n scherm. Voor mijn smaak teveel saturatie en contrast met de schaduwen. De schaduwen zijn echter wel weer lekker duidelijk.
Ik ben erg blij met deze manier van bewerken die ik nu heb gevonden, de kleuren zijn lekker zacht waarbij kleuren als rood en blauw eruit springen. Hier nog een voorbeeld.
@sjaak: bijzondere foto maar ik mis inderdaad ook een onderwerp. Misschien beter als je het bruine zand er wat uit kunt laten springen.
@Tomino: de onbewerkte is al een stuk beter, alleen jammer dat het achterpootje is afgesneden. De rest van het commentaar kan je hier wel lezen (het technische).
@Aikon: gave compo! Ook een nette z/w omzetting. Eigenlijk niet echt kritiek afgezien van de witte reflectie die bovenaan de buis zit. Die trekt mijn aandacht teveel.
@Saga: de kleuren 'spatten' van m'n scherm. Voor mijn smaak teveel saturatie en contrast met de schaduwen. De schaduwen zijn echter wel weer lekker duidelijk.
Ik ben erg blij met deze manier van bewerken die ik nu heb gevonden, de kleuren zijn lekker zacht waarbij kleuren als rood en blauw eruit springen. Hier nog een voorbeeld.
Het zal wel aan mijn monitor liggen, maar ik deel je vreugde niet. Vreemd en flets, dat zou mijn karakterisering zijn. Heb je wel gesaved als sRGB? Smaken mogen verschillen natuurlijk, maar het is mij te onnatuurlijk. Niet om je af te kraken, maar mijn eerlijke mening, die niets afdoet mijn respect voor je inspanning om tot dit resultaat te komen.pauldegroot schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 23:40:
Hm ja smaken verschillen. sRGB gesaved, het is zo bewerkt.
Ik heb mij altijd gefascineerd door album hoezen van IDM/GOA muziek. (denk aan The Orb en Boards of Canada)
Ik probeerde dat stijltje in de bewerking na te maken, het zal wel persoonlijk zijn.
Iemand anders?
Ik heb mij altijd gefascineerd door album hoezen van IDM/GOA muziek. (denk aan The Orb en Boards of Canada)
Ik probeerde dat stijltje in de bewerking na te maken, het zal wel persoonlijk zijn.
Iemand anders?
Die brug zou inderdaad op zo op de voorkant van een album kunnen als je hem vierkant cropt én er een persoon op zou staan. Dan was hij af
Nu mist er inderdaad een onderwerp. Verder wel lijpe kleurtjes inderdaad, vooral de eerste.
Hoi ik ben nieuw in dit topique.
Een paar weken geleden ben ik begonnen met een cursus fotografie.
Ik moet zeggen dat hier al zeer mooie foto's staan.
Die laatse foto van de brug vind ik persoonlijk heel erg geslaagd.
Mooie kleuren ook.
Verder heb ik ook een foto die ik graag even wil delen met jullie.
Het onderwerp was snelheid door 'bevriezing'
Dit is mijn resultaat.
http://i33.tinypic.com/2dsel3p.jpg
edit hmmmm ik moet nog even mijn webspace op orde maken, want verkleind via Tinypic, doet de foto geen goed.
Een paar weken geleden ben ik begonnen met een cursus fotografie.
Ik moet zeggen dat hier al zeer mooie foto's staan.
Die laatse foto van de brug vind ik persoonlijk heel erg geslaagd.
Mooie kleuren ook.
Verder heb ik ook een foto die ik graag even wil delen met jullie.
Het onderwerp was snelheid door 'bevriezing'
Dit is mijn resultaat.
http://i33.tinypic.com/2dsel3p.jpg
edit hmmmm ik moet nog even mijn webspace op orde maken, want verkleind via Tinypic, doet de foto geen goed.
[ Voor 27% gewijzigd door Nomad op 09-10-2008 11:57 . Reden: max 600 pixels breed a.u.b. ]
Hier had uw advertentie kunnen staan! DM me voor meer info over de prijzen
Verwijderd
gewoon een lekkere plaat die lekker wegkijkt! Niks mis mee, en de kleuren hebben een vette toning.pauldegroot schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 00:03:
Iemand anders?
@Electra
Opzich een leuke foto, maar niet echt scherp. Punt waaruit de foto genomen is doet mij ook niet veel. Maar ga vooral door met fotografie, lekker experimenteren.
@ Wokker nog van de vorige pagina : wat ik eigenlijk jammer vind van de foto is het contrast in personages op de foto zelf, de 2 personen in het midden kijken recht naar de camera terwijl de rest in het "niets" kijkt.
Of alle personen richting camera (positioneel) of alle personen richting het "niets" (wegkijkend).
Ik was dit topic al een tijdje kwijt maar zal straks eens een foto uploaden waar ik ook graag jullie mening van hoor
Of alle personen richting camera (positioneel) of alle personen richting het "niets" (wegkijkend).
Ik was dit topic al een tijdje kwijt maar zal straks eens een foto uploaden waar ik ook graag jullie mening van hoor
Wabbawabbawabbawabba
Boenk derop zoals ze hier zeggen. Zet 'm nog ff recht en je hebt een mooie, attractieve foto.
This space intentionally left blank.
@RBH: een mooie foto...er zijn heel veel mensen die foto's altijd recht nemen...dit is echt net zo mooi, zo niet veel mooier...
Paar kaarsjes en wat gespeeld met diafragma:
Paar kaarsjes en wat gespeeld met diafragma:
You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.
Leuk Fastex, niet meteen heel spannend maar hij hield m'n aandacht wel even vast 

This too shall pass
Aparte plaat Sharky, geschoten met een oudere cam ofzo? Ziet er iig netjes uit, die toning bevalt mij wel.
Afgelopen week mijn nieuw objectief gekregen, jeej. Meteen even getest in 'n weiland hier achterom (gelukkig was het 'n even niet aan 't regenen).
Probably niet super, maar vond hem wel oké.
http://www.bassius.nl/Pics/IMG_8550.jpg
Afgelopen week mijn nieuw objectief gekregen, jeej. Meteen even getest in 'n weiland hier achterom (gelukkig was het 'n even niet aan 't regenen).
Probably niet super, maar vond hem wel oké.
http://www.bassius.nl/Pics/IMG_8550.jpg
[ Voor 1% gewijzigd door Nomad op 09-10-2008 11:58 . Reden: max 600 pixels breed a.u.b. ]
Foto mag wat meer contrast en verzadiging hebben. Ook zou ik hem anders croppen en de vignetering weghalen, we zien zo ook wel wat het onderwerp is...
zoiets (als je wilt dat ik hem weghaal moet je t even laten weten):
zoiets (als je wilt dat ik hem weghaal moet je t even laten weten):

De kleuren op de ThomasW versie spatten er vanaf. Wat Thomas zegt ben ik het wel mee eens. Haal de motor uit het midden, gooi er wat kleuren tegenaan, en haal die vignetting weg. Dat maakt de foto's veel frisser/fijner om naar te kijken.
Zelf had ik een nog iets kleiner diafragma genomen zodat de achtergrond nog waziger wordt. De lucht kan je niets aan doen, maar het zou fijn zijn als die wat meer details had gehad.
Zelf had ik een nog iets kleiner diafragma genomen zodat de achtergrond nog waziger wordt. De lucht kan je niets aan doen, maar het zou fijn zijn als die wat meer details had gehad.
Ik zou wel het groen van het gras wat onderdrukken.
Ik vind dat gifgroen van nu net wat te overdreven.
Ik vind dat gifgroen van nu net wat te overdreven.
@Fastex: leuk plaatje, maar de compressie is zo verschrikkelijk dat ik niet eens goed kan zien op welke vlam de focus ligt. Heb je ook een betere versie?
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Nou eentje van mezelf dan...

100% crop!

100% crop!
@joosthaarman:
Ik ga mee met de crop suggestie van ThomasW maar ik vind zijn bewerking wel erg hard en het groen is idd wat chemisch. Ik zou zelf proberen om de motor wat naar voren te brengen door wat locale curves toe te passen. Snel voorbeeldje.
Persoonlijk zou ik hem nog veel extremer bewerken, zowel qua kleur als qua contrast. Je onderwerp kan dit best hebben.
Ik ga mee met de crop suggestie van ThomasW maar ik vind zijn bewerking wel erg hard en het groen is idd wat chemisch. Ik zou zelf proberen om de motor wat naar voren te brengen door wat locale curves toe te passen. Snel voorbeeldje.
Persoonlijk zou ik hem nog veel extremer bewerken, zowel qua kleur als qua contrast. Je onderwerp kan dit best hebben.
De focus ligt niet op een vlam, zou dat wel moeten?....Ik heb wel een andere, maar die zijn in dezelfde stijl...Ethirty schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 23:32:
@Fastex: leuk plaatje, maar de compressie is zo verschrikkelijk dat ik niet eens goed kan zien op welke vlam de focus ligt. Heb je ook een betere versie?
Hierbij zie je ook een stukje reflectie van de kaarsen in het kaarsvet...
You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.
fastex: ik vind het out-of-focus zijn juist wel goed hier.
Wat extra ruimte rechts zou fijn zijn geweest.
Wat extra ruimte rechts zou fijn zijn geweest.
Te koop: Agfa clack; DM voor details.
Even voor de goede orde tussendoor:
Zou iedereen die hier een foto post even op de Check images knop willen drukken?
Heel vervelend als het forum steeds verspringt.
Thank you
Zou iedereen die hier een foto post even op de Check images knop willen drukken?
Thank you
Of download gewoon een goede browserpauldegroot schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 10:45:
Even voor de goede orde tussendoor:
Thank you
Want opera kan toveren en de exacte hoogte en breedte van de foto's raden alvorens ze (gedeeltelijk) geladen te hebben?
Nee, ook in Opera is het naar als mensen die knoppen niet hebben gebruikt....
Dit topic is voor plaatjes, niet voor browsers.
Paul heeft een punt, die
hebben we niet voor niets
Paul heeft een punt, die

Misschien 'n stomme vraag, maar is de edit-functie bij posts langer dan 'n aantal uur weggehaald ofzo?
[ Voor 66% gewijzigd door De_Bastaard op 09-10-2008 18:21 ]
Eerst even wat commentaar van mijn kant:
@RBH: imo een topplaat!
@Fastex: De tweede doet mij wat meer dan de eerste. Wellicht omdat je daar linksonder nog een duidelijk stuk van de kaars op de voorgrond hebt. OOF vind ik ook goed kunnen!
@Sharky: Mooie plaat, maar wellicht een topper als er bijv. een klein bootje op 't water had gedreven.
Dat heb je alleen nooit voor 't zeggen...
@De_Bastaard: Ik had 'm links wat gecropt zodat de aandacht wat meer naar 't huis getrokken wordt. Verder vind ik 'm zéker niet verkeerd!
@joosthaarman: De vignettering doet het ook voor mij helemaal niet. Als je je achtergrond er op aanpast, heb je dat misschien helemaal niet nodig.
@ThomasW: Netjes!
Ook nog een bijdrage van mezelf:

Ik was nét te laat om de zon nog mee te pakken, je ziet nog een klein randje achter de horizon verdwijnen.
@RBH: imo een topplaat!
@Fastex: De tweede doet mij wat meer dan de eerste. Wellicht omdat je daar linksonder nog een duidelijk stuk van de kaars op de voorgrond hebt. OOF vind ik ook goed kunnen!
@Sharky: Mooie plaat, maar wellicht een topper als er bijv. een klein bootje op 't water had gedreven.
Dat heb je alleen nooit voor 't zeggen...
@De_Bastaard: Ik had 'm links wat gecropt zodat de aandacht wat meer naar 't huis getrokken wordt. Verder vind ik 'm zéker niet verkeerd!
@joosthaarman: De vignettering doet het ook voor mij helemaal niet. Als je je achtergrond er op aanpast, heb je dat misschien helemaal niet nodig.
@ThomasW: Netjes!
Ook nog een bijdrage van mezelf:

Ik was nét te laat om de zon nog mee te pakken, je ziet nog een klein randje achter de horizon verdwijnen.
@Buzz-01, mooie kleuren maar wel aardig wat ruis. Heb je hem toevallig niet in een wat groter formaat?
Hier nog eentje van mij.

Deze is genomen op 8 oktober, Alkmaarsch ontzet feest. Ik heb voor de eerste keer, in denk 25 jaar, staan wachten op een optocht, in de hoop dat er iets leuks voorbij komt. Deze dame, verkleed als een soort heks, stond bovenop een van de praalwagen. Ze stond op zo'n 3 á 4 meter hoogte, met op de achtergrond een gebouw met veel glas waar de zon in stond. Vandaar dus de bijna witte achter grond. Normaal is dat niet echt de bedoeling als je foto's maakt, maar nu heb ik geen last van een drukke rommelige achtergrond. De praalwagens gingen nogal snel de mensen, mijzelf included, voorbij. Dit is dus een foto á la: point and click, geworden. Deze keer had ik volgens mij dus mazzel
Hier nog eentje van mij.

Deze is genomen op 8 oktober, Alkmaarsch ontzet feest. Ik heb voor de eerste keer, in denk 25 jaar, staan wachten op een optocht, in de hoop dat er iets leuks voorbij komt. Deze dame, verkleed als een soort heks, stond bovenop een van de praalwagen. Ze stond op zo'n 3 á 4 meter hoogte, met op de achtergrond een gebouw met veel glas waar de zon in stond. Vandaar dus de bijna witte achter grond. Normaal is dat niet echt de bedoeling als je foto's maakt, maar nu heb ik geen last van een drukke rommelige achtergrond. De praalwagens gingen nogal snel de mensen, mijzelf included, voorbij. Dit is dus een foto á la: point and click, geworden. Deze keer had ik volgens mij dus mazzel
apollo13
@Buzz-01: Mooi strakke foto (ruis vindt ik wel meevallen), ik had gister ook z'n zonsondergang gemaakt, helaas keer op keer wat dat oranje achtige kleur is, werd keer op keer bij mij overbelicht, moet nog even door oefenen
.
Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe
Ik ben op stap geweest in Amersfoort en heb ongeveer 60 foto's geschoten. Dit is de mooiste. Dit is er tevens een waar ik niet echt tevreden mee ben. Dat zegt wat over de rest van de foto's, maar dat zegt meer over mijn skills. Die heb ik namelijk helemaal niet! De foto's die ik maak zijn van slechte kwaliteit. De camera is tot beter werk in staat. (Althans, dat hoop ik). Al zie ik op ISO 100 ook nog ruis.
Ze zeggen wel eens: Door proberen leer je, maar ik niet. Ik wil namelijk ook weten wat ik aan het doen ben. Daarom heb ik besloten een foto te uploaden om feedback van jullie te ontvangen. Exif data is als het goed is nog aanwezig.

Gelinkte foto is ~5MB groot!
Ze zeggen wel eens: Door proberen leer je, maar ik niet. Ik wil namelijk ook weten wat ik aan het doen ben. Daarom heb ik besloten een foto te uploaden om feedback van jullie te ontvangen. Exif data is als het goed is nog aanwezig.

Gelinkte foto is ~5MB groot!
...en waarom?
@Younus, ruis valt nog wel mee. Die krijg je met zulke opnames bijna altijd. Daar kan je genoeg aan doen met Photoshop of Paintshop pro.
Zag aan je exif info dat je op iso 100 hebt geschoten met een belichting van 6 sec.
Dit moet normaal geen probleem zijn als je zulke foto's met een statief maakt. Dit heb je denk ik niet gedaan omdat de foto bewogen is. Hij is nergens scherp.
Zag aan je exif info dat je op iso 100 hebt geschoten met een belichting van 6 sec.
Dit moet normaal geen probleem zijn als je zulke foto's met een statief maakt. Dit heb je denk ik niet gedaan omdat de foto bewogen is. Hij is nergens scherp.
apollo13
Grappig dat je zegt dat ik een satief moet gebruiken, omdat ik dat wel heb gedaan. Die onscherpte viel mij ook op en is ook een reden waarom ik deze foto had geupload. Het kan allemaal veel scherper, maar dat lukt me moeilijk. Ik moet daarbij wel vertellen het een flutstatief was, maar blijkbaar beweegt zoiets toch ongemerkt.apollo13 schreef op vrijdag 10 oktober 2008 @ 00:54:
@Younes, ruis valt nog wel mee. Die krijg je met zulke opnames bijna altijd. Daar kan je genoeg aan doen met Photoshop of Paintshop pro.
...en waarom?
dat is niet helemaal waar. ik heb een statief van 40 euries van velbon en daar lukt het mij prima mee.Younes schreef op vrijdag 10 oktober 2008 @ 01:18:
[...]
Grappig dat je zegt dat ik een satief moet gebruiken, omdat ik dat wel heb gedaan. Die onscherpte viel mij ook op en is ook een reden waarom ik deze foto had geupload. Het kan allemaal veel scherper, maar dat lukt me moeilijk. Ik moet daarbij wel vertellen het een flutstatief was, maar blijkbaar beweegt zoiets toch ongemerkt.
wat ik doe is -> zelfontspanner 2 sec.
testen met sluitertijd/diafragma.
genieten van het uitzicht. stond je op een brug/weg waar veel verkeer over gaat? een brug resoneerd namelijk als er een auto over rijd.
gisteren even in het park geweest.
is dit nu de juiste bokeh ?
ik vind het wel geslaagd omdat de bokeh uit kleine circeltjes bestaat.
zit ik er naast ?

klik voor grotere pic
is dit nu de juiste bokeh ?
ik vind het wel geslaagd omdat de bokeh uit kleine circeltjes bestaat.
zit ik er naast ?

klik voor grotere pic
[ Voor 4% gewijzigd door jejeh op 10-10-2008 17:54 ]
Nee, gewoon met de cam in m'n sig. Google maar eens op 'cross processing'De_Bastaard schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 20:57:
Aparte plaat Sharky, geschoten met een oudere cam ofzo? Ziet er iig netjes uit, die toning bevalt mij wel.
This too shall pass
IS in de lens uitgezet? Als die erin zit.Younes schreef op vrijdag 10 oktober 2008 @ 01:18:
[...]
Grappig dat je zegt dat ik een satief moet gebruiken, omdat ik dat wel heb gedaan. Die onscherpte viel mij ook op en is ook een reden waarom ik deze foto had geupload. Het kan allemaal veel scherper, maar dat lukt me moeilijk. Ik moet daarbij wel vertellen het een flutstatief was, maar blijkbaar beweegt zoiets toch ongemerkt.
This footer is intentionally left blank
- IS uitzetten idd (maar bij sommige lenzen kan het aanblijven)
- spiegel vantevoren laten opklappen indien mogelijk
- zelfontspanner
- zelf stil blijven staan, niet rond lopen
- spiegel vantevoren laten opklappen indien mogelijk
- zelfontspanner
- zelf stil blijven staan, niet rond lopen
Kun je me uitleggen waarom IS uit moet staan als je op een statief werkt? Snap dat het niet veel zin heeft, maar kan het kwaad dan?ajhaverkamp schreef op vrijdag 10 oktober 2008 @ 13:41:
[...]
IS in de lens uitgezet? Als die erin zit.
Overigens hebben camera's soms ook moeite met scherpstellen 's avonds. Probeer eens handmatig te focussen, gaat soms beter (afgezien van statiefgebruik natuurlijk).
Ik kan het zo 1-2-3 niet meer vinden, maar ik heb wel eens testfoto's gezien van een opstelling met een statief en dan waren de foto's met een ingeschakelde IS bewogen/onscherp en die met een uitgeschakelde IS waren wel scherp.sOid schreef op vrijdag 10 oktober 2008 @ 15:17:
[...]
Kun je me uitleggen waarom IS uit moet staan als je op een statief werkt? Snap dat het niet veel zin heeft, maar kan het kwaad dan?
Bedenk dat niet elke IS lens statiefdetectie heeft, dan zul je het dus zelf moeten uitschakelen.
[ Voor 16% gewijzigd door ajhaverkamp op 10-10-2008 15:29 . Reden: Rommeltekst ]
This footer is intentionally left blank
Sommige IS systemen snappen het niet goed als ze helemaal stil staan zoals op een statief, en dan gaan ze als het ware hele kleine (eigen) trilling tegenwerken en hem daarmee versterken.sOid schreef op vrijdag 10 oktober 2008 @ 15:17:
[...]
Kun je me uitleggen waarom IS uit moet staan als je op een statief werkt? Snap dat het niet veel zin heeft, maar kan het kwaad dan?
Overigens hebben camera's soms ook moeite met scherpstellen 's avonds. Probeer eens handmatig te focussen, gaat soms beter (afgezien van statiefgebruik natuurlijk).
Voor scherpstellen is licht/contrast nodig, op een gegeven moment wordt het steeds moeilijker en uiteindelijk onmogelijk ja.
simon schreef op vrijdag 10 oktober 2008 @ 17:06:
met haar gaan praten?
Klopt. Maar uiteraard te faken in photoshop.Buzz-01 schreef op vrijdag 10 oktober 2008 @ 12:57:
Cross processing is toch iets uit het analoge tijdperk? E-6 ontwikkelen in C-41 en andersom?
This too shall pass
Ik dacht even dat mijn foto door iemand anders op het internet was geplaatst. Precies dezelfde maanstand. Ik heb even geen kleine versie dus zal het bij een link houden.ThomasW schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 23:45:
Nou eentje van mezelf dan...
[afbeelding]
100% crop!
Dit topic is gesloten.