De grap van deze foto vind ik dat de besjes op een blauwe achtergrond niet interessant waren geweest, en de molen zonder besjes (of met besjes maar in focus) een beetje een doorsnee foto was geworden. Maar het is natuurlijk een beetje in tegenspraak met de "regels van de fotografie"...
Ah, op die fiets 
je verklaring maakt een hoop duidelijk. Ik ben echter bang dat er maar weinigen zijn die op een dergelijke manier naar jou foto kijken. Misschien nog een versie erbij plakken waarin de molen scherp is en de bessen juist niet?
je verklaring maakt een hoop duidelijk. Ik ben echter bang dat er maar weinigen zijn die op een dergelijke manier naar jou foto kijken. Misschien nog een versie erbij plakken waarin de molen scherp is en de bessen juist niet?
Hier staat tekst
Verwijderd
Aritos, Mooie foto en lekkere kleuren. Precies de juiste kleur als je aan een Big Band of Jazz muziek denkt.
Ik sluit mij aan bij het commentaar over de lok haar van de mevrouw in het midden en de personen uit de buitenkant die ietwat vervormd lijken door de lens, voor de rest een prima foto.
TheOdysey, De plantjes op de voorgrond zijn goed scherp. Er is een goed veel detail te zien.. ik vind die molen alleen erg jammer op de achtergrond.. tenminste dat hij zo onscherp is ik ga er bijna scheel van kijken.
Ik sluit mij aan bij het commentaar over de lok haar van de mevrouw in het midden en de personen uit de buitenkant die ietwat vervormd lijken door de lens, voor de rest een prima foto.
TheOdysey, De plantjes op de voorgrond zijn goed scherp. Er is een goed veel detail te zien.. ik vind die molen alleen erg jammer op de achtergrond.. tenminste dat hij zo onscherp is ik ga er bijna scheel van kijken.

[ Voor 15% gewijzigd door tonysettanta op 31-10-2008 13:19 ]
Deze doet het hem niet voor mij. Te flets, geen duidelijk onderwerp, te druk en erg veel CA zo lijkt het. Is het met een telefoon camera gemaakt?
Ik zou ook een iets minder drukke achtergrond nemen, en een stuk schors die niet schuin afloopt, zo blijven je letters overal even groot
@ Tukker Tweaker, het ging me meer om het idee dan om de technische kant van de foto.TukkerTweaker schreef op vrijdag 31 oktober 2008 @ 14:14:
[...]
Deze doet het hem niet voor mij. Te flets, geen duidelijk onderwerp, te druk en erg veel CA zo lijkt het. Is het met een telefoon camera gemaakt?
@ Fire 69 ik kwam het tafereel zo tegen in het bos en heb er verder niets aan veranderd
behalve de letters van de blaadjes die ik in volgorde van de schuin aflopende boomschors heb gelegd
[ Voor 21% gewijzigd door tonysettanta op 31-10-2008 19:15 ]
Ow, ik had de foto inmiddels al een stuk of 5 keer gezien, maar nú valt het me pas op dat er 'herfst' staat. Ik zag wel dat die bladeren niet allemaal even natuurlijk lagen, maar vanwege de niet al te beste kleuren zag ik het gewoon niet

The devil is in the details.
Grappig plaatje hoor tonysettanta, ik vind 't wel creatief, je zou van de andere seizoenen ook zo'n soort plaatje moeten maken
Ik vind het ook wel een grappig plaatje van Tony, vind het een leuk idee! Fototechnisch totaal niet bijzonder maar toch tof gedaan.
't plaatje van hankie010 vind ik wel heel erg tof. Wel heel erg jammer van die dikke rouwband eromheen!
't plaatje van hankie010 vind ik wel heel erg tof. Wel heel erg jammer van die dikke rouwband eromheen!
Verwijderd
Rouwband? hahaha dat is altijd nog wel aan te passen gelukkig. Ben allang blij dat je hem mooi vindt.Nedra schreef op vrijdag 31 oktober 2008 @ 19:51:
Ik vind het ook wel een grappig plaatje van Tony, vind het een leuk idee! Fototechnisch totaal niet bijzonder maar toch tof gedaan.
Een kader om een foto vind ik altijd wel wat hebben meestal doe ik +1 cm maar dit is misschien inderdaad iets teveel van het goede...
Tips, ideeën, suggesties?
ach ja, ben zelf niet zo een fan van dingen om foto's heen, is natuurlijk ook een kwestie van persoonlijke smaak. Qua tips en suggesties vind ik het moeilijk om te zeggen, ik hou nl wel van dit soort platen! Ik vind de toning ook erg lekker, alhoewel ik denk dat ie het ook goed zou doen in helemaal zwart wit!Verwijderd schreef op vrijdag 31 oktober 2008 @ 22:10:
[...]
Rouwband? hahaha dat is altijd nog wel aan te passen gelukkig. Ben allang blij dat je hem mooi vindt.
Een kader om een foto vind ik altijd wel wat hebben meestal doe ik +1 cm maar dit is misschien inderdaad iets teveel van het goede...
Tips, ideeën, suggesties?
Verwijderd
Ik vind deze toning ook erg lekker werken moet ik zeggen... maar een ander kan het weer waardeloos vinden. In helemaal zwart wit heb ik hem nog niet gezien maar ik denk dat het wel werkt bij deze foto. Ook in kleur vind ik hem nog steeds erg mooi.Nedra schreef op vrijdag 31 oktober 2008 @ 22:42:
[...]
ach ja, ben zelf niet zo een fan van dingen om foto's heen, is natuurlijk ook een kwestie van persoonlijke smaak. Qua tips en suggesties vind ik het moeilijk om te zeggen, ik hou nl wel van dit soort platen! Ik vind de toning ook erg lekker, alhoewel ik denk dat ie het ook goed zou doen in helemaal zwart wit!
Maar om nu verschillende versies van 1 foto te posten wordt niemand blij van denk ik ...
@ Wacko dat was ook precies het idee er achter, daar ging het mij in eerste instantie omwacko schreef op vrijdag 31 oktober 2008 @ 19:35:
Grappig plaatje hoor tonysettanta, ik vind 't wel creatief, je zou van de andere seizoenen ook zo'n soort plaatje moeten maken
het is trouwens een goed idee om van elk seizoen een dergelijke foto te maken
een soort 4 jaargetijden.
@ Hahn en @ Nedra ook @ Tukker Tweaker en @ Fire 69.
[ Voor 11% gewijzigd door tonysettanta op 01-11-2008 14:23 ]
Verwijderd
Spuit 11 hier. Mijn eerste gedachte was: wat een fletse foto van rommelige herfstbladeren.tonysettanta schreef op zaterdag 01 november 2008 @ 10:10:
[...]
@ Wacko dat was ook precies het idee er achter, daar ging het mij in eerste instantie om
het is trouwens een goed idee om van elk seizoen een dergelijke foto te maken
een soort 4 jaargetijden.
@ Hahn en @ Nedra ook @ Tukker Tweaker en @ Fire 69.thanks voor comment
Maar nu ik zie pas de letters. Leuk idee. De kleuren wat feller en dan heb je echt een leuke foto.
Bij ons in de achtertuin genomen.. wellicht een beetje een te dukke foto?

@Hankie mooie foto/sfeer, tikkeltje te donker hier en daar?

[ Voor 69% gewijzigd door blablable op 02-11-2008 12:14 ]
blablable: achtergrond is misschien wat druk, maar je onderwerp is wel erg goed in beeld. Prima DoF.
Foto geschoten in het Dommeldal

Voor meer foto's uit het Dommeldal: Linkje naar Flickr

[ Voor 3% gewijzigd door Universal Creations op 02-11-2008 14:42 ]
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Ik vind de compositie en het idee heel goed, maar de flits is net wat te flets geweest. Kon wat "zachter". Voor de rest een puike foto.universal creations schreef op zondag 02 november 2008 @ 14:42:
blablable: achtergrond is misschien wat druk, maar je onderwerp is wel erg goed in beeld. Prima DoF.
[afbeelding]
@blablablable. ik ben het met universal creations eens, iets te drukke achtergrond en ik kan zo 1,2,3 niet in 1x zien waar ik naar moet kijken. Ik zie niet zo goed welk deel nou echt scherp is.
[ Voor 12% gewijzigd door Deathchant op 02-11-2008 15:34 ]
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Verwijderd
Bedankt, wat ik gek vind is dat ik deze foto inmiddels op verschillende computers bekeken heb en op elke Windows machine waar ik hem gezien heb is hij inderdaad een tikkeltje donker hier en daar. Bekijk ik hem op een Mac dan is hij precies zoals ik hem bewerkt heb. Het lijkt erop dat of een Mac lichter is of een Computer met Windows donkerder.. Ik heb heb op verschillende Mac en Windows machines bekeken... heel vreemd.. lastig ook met het bewerken van fotos.blablable schreef op zaterdag 01 november 2008 @ 21:31:
Bij ons in de achtertuin genomen.. wellicht een beetje een te dukke foto?
[afbeelding]
Je achtergrond is inderdaad een tikkie te drunk (vind ik) maar ondanks dat komt je onderwerp nog steeds mooi naar voren.
@UC, leuk idee, maar misschien iets te vol geflitst?
Verwijderd
Het klopt dat Mac en Windows bij een zelfde gamma-waarde toch verschil tonen. Windows is bij een zelfde gamma-waarde donkerder dan Mac. Je zou dit kunnen oplossen door een gamma-waarde te kiezen die iets meer in de richting zit van het andere besturingssysteem.[..] Het lijkt erop dat of een Mac lichter is of een Computer met Windows donkerder.. Ik heb heb op verschillende Mac en Windows machines bekeken... heel vreemd.. lastig ook met het bewerken van fotos.
[..]
Verwijderd
Maar dat is toch raar? Ik heb pas mijn monitor ook gekalibreerd en bij het kiezen van de gamma-waarde werd ook de gamma van beide system weergegeven, die liggen nog behoorlijk uit elkaar vind ik.Verwijderd schreef op maandag 03 november 2008 @ 10:30:
[...]
Het klopt dat Mac en Windows bij een zelfde gamma-waarde toch verschil tonen. Windows is bij een zelfde gamma-waarde donkerder dan Mac. Je zou dit kunnen oplossen door een gamma-waarde te kiezen die iets meer in de richting zit van het andere besturingssysteem.
Maar als ik mijn eigen gamma waarde in het midden van beide system zet dan heb ik een beetje wel en een beetje niet voor beide systemen.
Hoe lossen andere mensen dit op? Ik ben best wel benieuwd eigelijk.
Lijkt meer op inkt in water dan op rook?Verwijderd schreef op maandag 03 november 2008 @ 18:45:
[afbeelding]
Me eerste Smoke art probeersel, nog best een gedoe om zo'n foto goed de plaat te krijgen
Ziet er erg vet uit! Heb je ook een high-res versie? Ik wil hem graag als wallpaperVerwijderd schreef op maandag 03 november 2008 @ 18:45:
[afbeelding]
Me eerste Smoke art probeersel, nog best een gedoe om zo'n foto goed de plaat te krijgen
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Verwijderd
Een paar maanden geleden genomen in Paris
Niet echt bijzonder, maar vond hem wel goed gelukt
Niet echt bijzonder, maar vond hem wel goed gelukt

Heel tof, hoe heb je dat gedaaan als ik vragen mag?Verwijderd schreef op maandag 03 november 2008 @ 18:45:
[afbeelding]
rozo: het op de plaat krijgen is goed gelukt, qua compositie vind ik hem niet boeiend om eerlijk te zijn.
Te koop: Agfa clack; DM voor details.
Geschoten tijdens vakantie toen het wat donker begon te worden.
omgezet naar linkje
omgezet naar linkje
[ Voor 40% gewijzigd door Nomad op 05-11-2008 14:07 . Reden: sorry, deze foto is niet op het niveau dat we verwachten in dit topic ]
@ Rozo: heel mooi idee en ook goed uitgevoerd. Alleen een versie waarbij de wat donkere paarse delen wat minder aanwezig waren had ik persoonlijk mooier gevonden.
Omdat dit een topic is waarvan men dient te leren post ik een foto waarvan ik vooral qua compositie wat advies wil:
Omdat dit een topic is waarvan men dient te leren post ik een foto waarvan ik vooral qua compositie wat advies wil:

Canon EOS 30, 100D, 6DII, 7D met 17-500mm, DJI Mavic Pro, Dell XPS13
De witte overbelichte lucht valt meer op. Qua compositie is het geen spannende foto, maar dat is meer het beeld zelf dan de compositie.LethalInnocence schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 20:35:
@ Rozo: heel mooi idee en ook goed uitgevoerd. Alleen een versie waarbij de wat donkere paarse delen wat minder aanwezig waren had ik persoonlijk mooier gevonden.
[afbeelding]
Klinkt wel erg negatief nu, zo is het uiteraard niet bedoeld
Ik ga ff met Wekko mee. Probeer dit soort luchten te vermijden op je foto's. Misschien dat je bij deze foto wat meer van die straat rechts mee kon pakken. Zodat je echt in de straat kunt kijken. Want volgens mij is het best een authentiek straatje. (en links staat een bouwsteiger).
Mijn laatste creatie. ff totaal iets anders. M'n oude stations-fiets moest ff het slot af (sleutel kwijt). (klinkt dit heel diefstallish?)

Flickr
Mijn laatste creatie. ff totaal iets anders. M'n oude stations-fiets moest ff het slot af (sleutel kwijt). (klinkt dit heel diefstallish?)

Flickr
ben het eens met de voorgaande post, maar als ik de compositie voor het kiezen had, had ik die steiger er zeker afgelaten, het huis meer naar links zodat je ook nog een beetje de straat in kan kijken en de boom er wat meer op hebt. Maarja die lucht blijft inderdaad jammer.LethalInnocence schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 20:35:
[afbeelding]
Verwijderd
Verwijderd schreef op woensdag 05 november 2008 @ 22:46:
[...]
Dit vind ik echt een heel mooie foto!
De sweer komt van mn scherm afspatten.
:-) Ik moet drie keer kijken voordat ik zie waar de vonken vandaan komen. Leuk, apart, een van de weinige gevallen dat zelfs ik een filterje op m'n lens zou schroeven.Noxa schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 21:03:
[afbeelding]
Flickr
Twee vreemden voor me in het bos:

Ik weet zo al een ding wat eraan schort maar dat zag ik thuis pas.
[ Voor 4% gewijzigd door Wijnands op 06-11-2008 20:15 ]
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Als je die vuilnisbak rechts bedoeld, die is wel storend in de grote variant ja.Wijnands schreef op donderdag 06 november 2008 @ 20:14:
Ik weet zo al een ding wat eraan schort maar dat zag ik thuis pas.
Kun / wil je die niet wegshoppen dan?
Wel een mooi doorkijkje.
Ik zie ff neit hoe ik die weggeshopt krijg zonder kunstmatig over te komen.
Ja.. wat heb je gedaan? Stuk van de andere kant van de boom gekloont?
Neem aan van wel. Valt vrij goed weg te clonen zoals je ziet. Je moet alleen heel vaak een ander clonepunt selecteren, dat is mijn ervaring iig. Dan wordt het mooier.Wijnands schreef op donderdag 06 november 2008 @ 22:30:
Ja.. wat heb je gedaan? Stuk van de andere kant van de boom gekloont?
Ja, kloon-source van de andere kant (links) van de prullenbak gepakt.
Het mooie is dat de achtergrond horizontaal doorloopt, en vrijwel overal achter die bomen de zelfde kleuren heeft (gezien van boven naar beneden).
En inderdaad, je moet erg! vaak een ander kloonpunt selecteren.
Het mooie is dat de achtergrond horizontaal doorloopt, en vrijwel overal achter die bomen de zelfde kleuren heeft (gezien van boven naar beneden).
En inderdaad, je moet erg! vaak een ander kloonpunt selecteren.
[ Voor 15% gewijzigd door Nolani op 07-11-2008 07:51 ]
Verwijderd
Op zoek gaan naar iets waarmee je rook kan maken (denk makkelijkst met sigaret) in mijn geval wat papiertjes in een schaaltje, dit tegen een zwarte achtergrond, en met een flitser inflitsen enkel op het rook (niet de achtergrond/op je cam), in photoshop het zwart wat zwarter maken.Nedra schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 19:39:
[...]
Heel tof, hoe heb je dat gedaaan als ik vragen mag?
Invert functie in photoshop; zwart -> wit en om de grijze rook meer om te laten vallen, met saturation/hue kleurtje toevoegen, en misschien wat met contrast/brightness spelen.
Hier nog veel ontzettend mooie voorbeelden (met tutorial): http://photocritic.org/artsmoke-photographing-smoke/
Voor de volgende keer een iets andere compositie en gebruik van sigaret rook of ventilator achtig iets, voor beter lijnen spel
Sorry voor het niet verder reageren, ik heb me flickr link in me signature gezet, je kan hem daarvandaan downloaden, bedanktDennusB schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 09:15:
[...]
Ziet er erg vet uit! Heb je ook een high-res versie? Ik wil hem graag als wallpaper
Dope, thanks voor de uitleg en tutorial ook! En ik maar afvragen wat zulke paarse rook produceertVerwijderd schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 15:38:
[...]
Op zoek gaan naar iets waarmee je rook kan maken (denk makkelijkst met sigaret) in mijn geval wat papiertjes in een schaaltje, dit tegen een zwarte achtergrond, en met een flitser inflitsen enkel op het rook (niet de achtergrond/op je cam), in photoshop het zwart wat zwarter maken.
Invert functie in photoshop; zwart -> wit en om de grijze rook meer om te laten vallen, met saturation/hue kleurtje toevoegen, en misschien wat met contrast/brightness spelen.
Hier nog veel ontzettend mooie voorbeelden (met tutorial): http://photocritic.org/artsmoke-photographing-smoke/
Voor de volgende keer een iets andere compositie en gebruik van sigaret rook of ventilator achtig iets, voor beter lijnen spel
[...]
Sorry voor het niet verder reageren, ik heb me flickr link in me signature gezet, je kan hem daarvandaan downloaden, bedankt

Verwijderd
edit
@hankie010
Leuke kleurtjes, mooie sfeer, ik vind de foto wel af, maar ik vind het persoonlijk niet echt een spannende foto om naar te kijken.
@Wijnands
Mooi doorkijkje, waardoor je aandacht gelijk naar de mensen gaat, ik zou misschien iets lichter maken op de voorgrond en ietsie meer contrast toevoegen.
@Noxa
Leuk idee, maar ik vind de compositie niet echt bijzonder, enerzijds is het niet duidelijk wat je doet dit kan je door het verder af te doen, of juist spannender maken door misschien meer een close up te nemen van vonkenregen en stukje cirkelzaag
@hankie010
Leuke kleurtjes, mooie sfeer, ik vind de foto wel af, maar ik vind het persoonlijk niet echt een spannende foto om naar te kijken.
@Wijnands
Mooi doorkijkje, waardoor je aandacht gelijk naar de mensen gaat, ik zou misschien iets lichter maken op de voorgrond en ietsie meer contrast toevoegen.
@Noxa
Leuk idee, maar ik vind de compositie niet echt bijzonder, enerzijds is het niet duidelijk wat je doet dit kan je door het verder af te doen, of juist spannender maken door misschien meer een close up te nemen van vonkenregen en stukje cirkelzaag
[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2008 17:08 ]
Heb deze vanavond gemaakt.
Voor de mensen die niet weten waar dit is Hoek van Holland.
Maeslantkering
Voor de mensen die niet weten waar dit is Hoek van Holland.
Maeslantkering

PVOutput 10x Longi 360wp zo PSN: Yamy_Daffy
Verwijderd
@Wijnands: Mooie dieptewerking! Ook leuk dat je als het ware naar het "licht" wordt toegetrokken. De vuilbak viel me eigenlijk maar op omdat je zelf de hint gaf.
@hankie010: Voor mij is de foto wel af qua bewerking: leuke sfeer die wel bij het plaatje past. Zoals RoZo al zegt is het inderdaad wel nogal een "standaard" plaatje. Misschien iets meer op compositie letten (andere hoek, door de knieen zakken,...)
@Yamy_Daffy: De dynamiek in de wolken vind ik zeer geslaagd. De kering op zich zegt me niet zo veel...
Hierbij ook nog eentje van Vietnam van afgelopen maand (klikbaar voor groter):
@hankie010: Voor mij is de foto wel af qua bewerking: leuke sfeer die wel bij het plaatje past. Zoals RoZo al zegt is het inderdaad wel nogal een "standaard" plaatje. Misschien iets meer op compositie letten (andere hoek, door de knieen zakken,...)
@Yamy_Daffy: De dynamiek in de wolken vind ik zeer geslaagd. De kering op zich zegt me niet zo veel...
Hierbij ook nog eentje van Vietnam van afgelopen maand (klikbaar voor groter):

Heerlijke compo zeg, al zou ik voor 't even wicht eigenlijk mooier hebben gevonden dat de berg meer links zou zitten.
|>
Dat zal niet meevallen, even een paar bergen verzettensimon schreef op zondag 09 november 2008 @ 16:15:
Heerlijke compo zeg, al zou ik voor 't even wicht eigenlijk mooier hebben gevonden dat de berg meer links zou zitten.
Zonder berg zou nog mooier zijn geweest.
weet niet of 't zonder mooier zou zijn geweest, vind 't wel iets toevoegen, maar kan ook komen omdat ik van bergen hou.
|>

Linkje naar fullsize
Een poging gedaan met me flitser en "ambient light" te schieten
@viper52b: Ik vind het een zeer geslaagde foto, de bergen op de achtergrond geven juist extra sfeer (de mistigheid)
@Yamy_Daffy: Voor een avond foto vind ik hem een beetje aan de lichte kant, de lampen aan de overkant worden meer vuurtorens
@NeoTheMatrixM: Technisch een goede foto, maar niet echt spannend. ik mis b.v. een effectlichtje in het haar of op de schouder, een beetje schaduw in het gezicht. De foto is nogal "vlak", als je begrijpt wat ik bedoel.
Hier nog eentje van mijzelf:
Deze heb ik van het weekend gemaakt, heerlijk licht en mooi kleuren. En zoals gewoonlijk een aantal fotoregels aan mijn laars gelapt, gewoon tegen de zon in gefotografeerd. Op een nette manier natuurlijk.
Zie mijn website voor de rest van de serie.
Hier nog eentje van mijzelf:

Deze heb ik van het weekend gemaakt, heerlijk licht en mooi kleuren. En zoals gewoonlijk een aantal fotoregels aan mijn laars gelapt, gewoon tegen de zon in gefotografeerd. Op een nette manier natuurlijk.
Zie mijn website voor de rest van de serie.
apollo13
@apollo13, waar heb je licht gemeten? als je tegen de zon in fotografeert heb je toch een hele snelle sluitertijd? hoe kun je dan zoveel licht vangen voor de voorgrond zeg maar?
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Het was wel een wat wazig zonnetje en ik heb er voor gezorgd dat de zon voor het grootste gedeelte achter een boom stond.Deathchant schreef op maandag 10 november 2008 @ 11:03:
@apollo13, waar heb je licht gemeten? als je tegen de zon in fotografeert heb je toch een hele snelle sluitertijd? hoe kun je dan zoveel licht vangen voor de voorgrond zeg maar?
Mijn sluitertijd was 1/125 bij een diafragma van 7.1 op iso 800.
Heb wel via de M-stand gefotografeerd met 1 stop overbelichting, in raw.
Daarna de foto bewerkt in Paintshop pro, de schaduwen wat opgelicht, hoge lichten weggewerkt en de kleurverzadiging iets omhoog geschroefd.
[ Voor 6% gewijzigd door apollo13 op 10-11-2008 12:03 ]
apollo13
Verwijderd
Heeft er iemand een idee hoe je een beetje redelijk wolken kunt bewerken?
Ik heb een aantal fotos net als deze waar de lucht een witte vlek is door dat er zoveel wolken hangen.
Weet iemand dit aan te passen zonder dat de rest van de foto donkerder word?
Ik vind het namelijk best jammer dat er op een aantal fotos van die grote witte vlekken voorkomen die behoorlijk storen.

Klikbaar
Ik heb een aantal fotos net als deze waar de lucht een witte vlek is door dat er zoveel wolken hangen.
Ik vind het namelijk best jammer dat er op een aantal fotos van die grote witte vlekken voorkomen die behoorlijk storen.

Klikbaar
Waarom in godsnaam ISO 800? Je kan hier echt wel met 400 uit de voeten...apollo13 schreef op maandag 10 november 2008 @ 12:00:
[...]
Het was wel een wat wazig zonnetje en ik heb er voor gezorgd dat de zon voor het grootste gedeelte achter een boom stond.
Mijn sluitertijd was 1/125 bij een diafragma van 7.1 op iso 800.
Heb wel via de M-stand gefotografeerd met 1 stop overbelichting, in raw.
Daarna de foto bewerkt in Paintshop pro, de schaduwen wat opgelicht, hoge lichten weggewerkt en de kleurverzadiging iets omhoog geschroefd.
Verder vind ik het licht wel enorm wit, iets wat niet echt klopt bij de najaarszon. Dat is eerder zoiets: http://www.flickr.com/photos/soid/2983754535/
Er is overigens niks mis mee om tegen de zon in te fotograferen hoor
iso 400 had idd gekund, maar dan had ik een kleiner diafragma of langere sluitertijd nodig. Aangezien ik niet zo'n vaste hand heb is 1/125s voor mij toch wel een lekker snelheid. Ik wilde ook een beetje scherptediepte in de foto, daarom de f7.1
apollo13
Op 20mm is f5.6 ook wel zga alles scherp hoorapollo13 schreef op maandag 10 november 2008 @ 14:36:
iso 400 had idd gekund, maar dan had ik een kleiner diafragma of langere sluitertijd nodig. Aangezien ik niet zo'n vaste hand heb is 1/125s voor mij toch wel een lekker snelheid. Ik wilde ook een beetje scherptediepte in de foto, daarom de f7.1
Op je camera zou je een polarisatie filter kunnen schroeven. Scheelt vaak een hoop. Vooral bij open water.Verwijderd schreef op maandag 10 november 2008 @ 12:10:
Heeft er iemand een idee hoe je een beetje redelijk wolken kunt bewerken?
[afbeelding]
Klikbaar
Verder kun je in Lightroom een gradient filter over je wolken heen trekken daar wat exposure weghalen. Kan overigens ook in Photosoep.
ja maar dat werkt alleen als je een rechte horizon hebt. stel je hebt verschillende objecten voor de horizon staan, zoals een gebouw of een boom.....dan doe je deze ook automatisch mee "gradienten"....Noxa schreef op maandag 10 november 2008 @ 17:26:
[...]
Verder kun je in Lightroom een gradient filter over je wolken heen trekken daar wat exposure weghalen. Kan overigens ook in Photosoep.
Verwijderd
hmm... zo'n beetje altijd dus... is met maskers werken misschien een optie? Dan zou ik mij wat verder in photoshop moeten gaan verdiepen.Deathchant schreef op dinsdag 11 november 2008 @ 13:17:
[...]
ja maar dat werkt alleen als je een rechte horizon hebt. stel je hebt verschillende objecten voor de horizon staan, zoals een gebouw of een boom.....dan doe je deze ook automatisch mee "gradienten"....
ik kan niks van photoshop, ik heb alleen lightroom.....Verwijderd schreef op dinsdag 11 november 2008 @ 13:21:
[...]
hmm... zo'n beetje altijd dus... is met maskers werken misschien een optie? Dan zou ik mij wat verder in photoshop moeten gaan verdiepen.
Verwijderd
Ik zou als ik jou was gewoon een statief meenemen (tenminste heb ik laatst ook gedaan in het bos omdat je soms met donkere plekken zit, niet zon grote maar kleine/lichte die ook makkelijk in me tas past), lichtval vind ik erg mooi op de foto, maar je ziet wel dat er een hogere iso is gebruikt en dat is jammer.apollo13 schreef op maandag 10 november 2008 @ 14:36:
Qua compositie had ie zelfs ook misschien nog lager gekunt.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2008 14:28 ]
@RoZo, Thnx voor je info. Ik zal eens gaan rondkijken voor een statief die makkelijk is mee te nemen. Ik heb er al een, maar die idd te zwaar om makelijk mee te nemen c.q. te gebruiken in b.v. een bos.
apollo13
Deze hele week op "vakantie" op texel, hieronder een foto van vandaag. Het weer slaat hier net om van mooi naar slecht.

Fullsize:
http://tweakers.net/ext/f/gdXTRVyWvMB49WrChC3hwccA/full.jpg

Fullsize:
I am the great Cornholio!
Hij is wel heel erg donker. Denk dat het de foto goed zou doen als je hem wat lichter maakt, volgens mij kun je hier zeker een mooie plaat uithalen. Je ziet mooi het zand dat over het strand waait.
off-topic: is dat aan de vuurtoren in het noorden van Texel?
Erg mooie sfeer vind ik, hoe heb je die zo gekregen, HDR? Of gewoon gedesatureerd?
Erg mooie sfeer vind ik, hoe heb je die zo gekregen, HDR? Of gewoon gedesatureerd?
Zag vandaag in de auto ook de hele tijd zulke luchten. Erg mooi. Had alleen geen camera bijMetaFrame schreef op woensdag 12 november 2008 @ 20:58:
Deze hele week op "vakantie" op texel, hieronder een foto van vandaag. Het weer slaat hier net om van mooi naar slecht.
[afbeelding]
Fullsize:
WhiskeyPhreak:
Als ik hem lichter maak word de foto minder sfeervol vind ik. Ik ben zowiezo wel wat meer van de rauwe harde z/w/kleur conversie`s.
Mattijsken:
Ik heb 2 layers aangemaakt met diezelfde foto, de eerste heb ik z/w gemaakt en een aantal kleuren in de z/w conversie naar voren gehaald (extra gesatureerd). De 2e foto heb ik gelaten zoals hij was en de opacity naar beneden gehaald.
Als ik hem lichter maak word de foto minder sfeervol vind ik. Ik ben zowiezo wel wat meer van de rauwe harde z/w/kleur conversie`s.
Mattijsken:
offtopic:
Yep, dat is de vuurtoren in het noorden
Ik heb 2 layers aangemaakt met diezelfde foto, de eerste heb ik z/w gemaakt en een aantal kleuren in de z/w conversie naar voren gehaald (extra gesatureerd). De 2e foto heb ik gelaten zoals hij was en de opacity naar beneden gehaald.
[b][message=31042296,noline]MetaFrame schreef op woensdag 12 november 2008 @
offtopic:
offtopic:
dacht 't wel, had ik vorig jaar een serie van gemaakt, crasht de harde schijf natuurlijk net voordat ik backups had kunnen maken
,
testcase
dacht 't wel, had ik vorig jaar een serie van gemaakt, crasht de harde schijf natuurlijk net voordat ik backups had kunnen maken

Ik ga me echt eens in layers in PS moeten verdiepen denk ik, ik probeer al lang zo 'n soort sfeer te creëren. Lekker herfstgevoel.
Zou je ook eens een totale Z/W versie kunnen posten?MetaFrame schreef op woensdag 12 november 2008 @ 21:38:
WhiskeyPhreak:
Mattijsken:
offtopic:

There ya go
Fullsize
http://tweakers.net/ext/f/yMInEOm1hM75VQ6j1bhTWkJZ/full.jpg
Als ik er de tijd voor had gehad had ik de regenboog die nu dus niet zo lekker uit komt er nog wel even uitgesoept maar mn vriendin kijkt me nogal boos aan... iets met vakantie en te veel achter mn nieuwe macbookspeeltje enzo
In principe heb je voor zo`n soort sfeertje geen layers nodig, met de mogelijkheden van PS CS 3/4 en zwartwit conversie kom je al een heel end. Al kun je dus met layers nog veul meer.k ga me echt eens in layers in PS moeten verdiepen denk ik, ik probeer al lang zo 'n soort sfeer te creëren. Lekker herfstgevoel.
http://www.photoshopcafe.com/tutorials/layers/intro.htm > leuke tut. over layers waar je al een endje mee komen zult. Lekker veel prutsen is dan ook aan te raden
[ Voor 36% gewijzigd door HaterFrame op 12-11-2008 23:15 ]
@MetaFrame: Mooi. De kleuren variant vind ik beter en lijkt ook wat meer detail te hebben.
Ik heb wat nieuwe z-w presets gemaakt in Lightroom. Is het wat?

(mijn nieuwe boot)
Ik heb wat nieuwe z-w presets gemaakt in Lightroom. Is het wat?

(mijn nieuwe boot)
[ Voor 12% gewijzigd door djengizz op 15-11-2008 12:54 ]
ik vind het zeker wel wat djengizz
. Fijne toning, lekker veel contrast.
ik vind hem ook zeker wat hebben, zeer mooie foto vind ik persoonlijk. alleen de toning onderin vind ik een beetje te paarsig worden...
ook leuke boot
ook leuke boot
Ik heb een nieuwe 350D gekocht met drie lenzen: sigma 70-200/2.8, 50/1.8 en de 18-55 IS lens van canon. Nu wil ik deze gebruiken bij stijldansen. De 18-55 is echt te lichtzwak. De 50 en de 70-200 zijn wel fijne lenzen hiervoor. Nu heb ik hieronder een paar fotootjes staan waar ik verbeterpuntjes voor vraag. Wat zou ik beter kunnen doen en wat doe ik wél goed?

http://www.mydancepicture...ms/tweakers/tweakers4.jpg
http://www.mydancepicture...ms/tweakers/tweakers5.jpg
Foto 3 heb ik enigszins bewerkt in het gezicht. Deze was nl. geschoten met mijn 70-200 uit de losse pols... Beetje beweging dus. Morgen nieuwe wedstrijd en dan wél met een statief... Dus hopelijk dan ook scherpere foto's...

Foto 3 heb ik enigszins bewerkt in het gezicht. Deze was nl. geschoten met mijn 70-200 uit de losse pols... Beetje beweging dus. Morgen nieuwe wedstrijd en dan wél met een statief... Dus hopelijk dan ook scherpere foto's...
[ Voor 11% gewijzigd door Nomad op 16-11-2008 00:30 . Reden: solo = 1 ]
@Nomad: tnx
.
@Amplified: dat was ook een beetje mijn punt.
Op zich vind ik het paarse wel mooi maar in de schaduw gebieden wordt het soms wat sterk. Preset is eigenlijk een z-w variant van een analoge look&feel preset die ik ooit gemaakt heb voor kleurenfoto's. Voor kleurenfoto's vond ik de zware splittoning wel kunnen maar het komt wat sterker naar voren in z-w. Smaakgevoelig en foto afhankelijk denk ik.
@Amplified: dat was ook een beetje mijn punt.
Op zich vind ik het paarse wel mooi maar in de schaduw gebieden wordt het soms wat sterk. Preset is eigenlijk een z-w variant van een analoge look&feel preset die ik ooit gemaakt heb voor kleurenfoto's. Voor kleurenfoto's vond ik de zware splittoning wel kunnen maar het komt wat sterker naar voren in z-w. Smaakgevoelig en foto afhankelijk denk ik.
Solo?Paultje3181 schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 18:40:
Wat zou ik beter kunnen doen en wat doe ik wél goed?
De derde is zo bewogen, dat hij misschien leuk is als aandenken, maar daar blijft het dan ook bij.
This footer is intentionally left blank
Verwijderd
1 is niet leuk belicht, ik zou flits bounce (via plafond) proberen.Paultje3181 schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 18:40:
Ik heb een nieuwe 350D gekocht met drie lenzen: sigma 70-200/2.8, 50/1.8 en de 18-55 IS lens van canon. Nu wil ik deze gebruiken bij stijldansen. De 18-55 is echt te lichtzwak. De 50 en de 70-200 zijn wel fijne lenzen hiervoor. Nu heb ik hieronder een paar fotootjes staan waar ik verbeterpuntjes voor vraag. Wat zou ik beter kunnen doen en wat doe ik wél goed?
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
2 is OK, maar erg weinig emotie in die blik zeg... lijkt wel 'n robot
en 3 is te hard bewogen
@Paultje 3181
Dit topic heet het SOLO testcase foto's. De solo in de naam betekent dat je 1 foto mag plaatsen. Als je meer zou willen plaatsen moet je er een testcase van maken.
Inhoudelijk vind ik foto 2 aardig gelukt. alleen de lip van het meisje loopt mij een beetje te scherp af (slecht gephotoshopped of gewoon een hele hoekige lip
)
Verder vind ik foto 1 slecht geflitst, en je had ook een minuutje kunnnen besteden aan de rode ogen van meneer. Foto 3 is zoals eerder al vermeld erg onscherp.
Dit topic heet het SOLO testcase foto's. De solo in de naam betekent dat je 1 foto mag plaatsen. Als je meer zou willen plaatsen moet je er een testcase van maken.
Inhoudelijk vind ik foto 2 aardig gelukt. alleen de lip van het meisje loopt mij een beetje te scherp af (slecht gephotoshopped of gewoon een hele hoekige lip
Verder vind ik foto 1 slecht geflitst, en je had ook een minuutje kunnnen besteden aan de rode ogen van meneer. Foto 3 is zoals eerder al vermeld erg onscherp.
[ Voor 0% gewijzigd door deugtniet op 15-11-2008 20:52 . Reden: typfouten ]
Ga nou niet hier lopen roepen dat het een solo topic is, maar maak gewoon even een TR aan
.
Anyway, het is gefixed.
Anyway, het is gefixed.
Nomad schreef op zondag 16 november 2008 @ 00:32:
Ga nou niet hier lopen roepen dat het een solo topic is, maar maak gewoon even een TR aan.
Anyway, het is gefixed.
offtopic:
gefikst in goed Nederlands
gefikst in goed Nederlands

@djengizz: leuk bootje, leuke preset maar komt mij meer lichtjes sepia over.
@paultje3181: Die man lijkt rode ogen te hebben, doe daar 's wat aan voordat je hier post joh!
@eeerik: Interessant, creatief, hoe heb je dit gedaan?
Ik liep langs 't strand:
@paultje3181: Die man lijkt rode ogen te hebben, doe daar 's wat aan voordat je hier post joh!
@eeerik: Interessant, creatief, hoe heb je dit gedaan?
Ik liep langs 't strand:

Voor dit soort foto's heb je echt een externe flitser nodig. Anders krijg je in die donkere omstandigheden nooit een mooie korte sluitertijd zodat je de beweging kan bevriezen. Extern omdat je dan de flitser kan richten. Dus bijvoorbeeld de flitser op het plafond richten zodat het licht diffuus wordt verdeeld over de ruimte en je dus een mooie egale zachte belichting krijgt (hoewel ik op de foto zie dat je daar een zwart plafond hebt). Of je moet naar hogere ISO's gaan waardoor de ruis in je plaat weer toeneemt. Verder kan een statief inderdaad handig zijn om de beweging van jezelf weg te nemen, echter geeft dat je wel weer iets minder bewegingsvrijheid. Dus mijn advies, koop een mooie flitser (bijvoorbeeld de canon 430EXII) en ga goed oefenen met bouncen, sluitertijden en ISO waardes. Verder raad ik je aan om je te verdiepen in nabewerkingen. Kun je nog veel meer uit de foto's halen!Paultje3181 schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 18:40:
[afbeelding]
[ Voor 3% gewijzigd door Japie.G op 21-11-2008 11:28 ]
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output
@wijnands Mooie compositie, maar ik mis links een onderwerp. Er heerst daar een leegte voor mijn gevoel.
Dit is mijn eerste foto die ik hier post. Ik heb gisteren mijn 40d gekregen (eerste dslr) en deze foto genomen. Volgens mij is hij best wel geslaagd, maar commentaar is welkom!
Dit is mijn eerste foto die ik hier post. Ik heb gisteren mijn 40d gekregen (eerste dslr) en deze foto genomen. Volgens mij is hij best wel geslaagd, maar commentaar is welkom!

Canon Eos 40d, 28-105 F3.5-F4, 18-55 is F3.5-F5.6, Lowepro Slingshot 350AW, 70-200mm F4L,580EX II
euhh wat is het?mat2005 schreef op zaterdag 22 november 2008 @ 13:09:
@wijnands Mooie compositie, maar ik mis links een onderwerp. Er heerst daar een leegte voor mijn gevoel.
[afbeelding]
Het zijn twee lampen.
Canon Eos 40d, 28-105 F3.5-F4, 18-55 is F3.5-F5.6, Lowepro Slingshot 350AW, 70-200mm F4L,580EX II
Dat heb je goed gezien, ik wil leegte laten zien.mat2005 schreef op zaterdag 22 november 2008 @ 13:09:
Vind em wel mooi maar te donker om goed leegte te kunnen illustreren. Ik denk dat het beter zou zijn om hem staand te nemen. Nu is er rechts te veel donkere ruimte. Je zou em natuurlijk ook vierkant kunnen kroppen, zou die er ook mooi uit komen denk ik.mat2005 schreef op zaterdag 22 november 2008 @ 13:09:
[afbeelding]
@Wijnands: ik vind hem leuk al doet dit formaat hem echt geen goed. Leegte links vind ik juist goed en zou ik zeker niet kleiner maken.
@mat2005: goeie abstract maar ik vind hem wel wat saai en het gebied links van de lamp is wat storend en doet af aaan het abstractie nivo. Misschien dat nog wat zwarter maken en een wat strakkere crop (vierkant?) proberen.
@mat2005: goeie abstract maar ik vind hem wel wat saai en het gebied links van de lamp is wat storend en doet af aaan het abstractie nivo. Misschien dat nog wat zwarter maken en een wat strakkere crop (vierkant?) proberen.
Doe ik ook niet. Bedoel je verhoudingen? Of de kleine thumbnail hier? Als dat laatste dan even klikkendjengizz schreef op zaterdag 22 november 2008 @ 20:55:
@Wijnands: ik vind hem leuk al doet dit formaat hem echt geen goed. Leegte links vind ik juist goed en zou ik zeker niet kleiner maken.
Denk dat dat een heel goed idee isNedra schreef op zaterdag 22 november 2008 @ 17:00:
[...]
Je zou em natuurlijk ook vierkant kunnen kroppen, zou die er ook mooi uit komen denk ik.
[ Voor 26% gewijzigd door Wijnands op 22-11-2008 22:07 ]
Nee, ik had gezien dat het een thumb was maar bedoel alleen dat de grote zoveel beter is.Wijnands schreef op zaterdag 22 november 2008 @ 22:06:
Doe ik ook niet. Bedoel je verhoudingen? Of de kleine thumbnail hier? Als dat laatste dan even klikken
Is ook zo maar flickr is niet zo goed in tussenmaatjes voor hier. Het is 500x216 of het dubbele.
Gisteren weer wat geschoten voor mijn serie over de haarlemmermeer. Nee, hier zat geen polariser op, sowiso niet echt veel aan gedaan.
Gisteren weer wat geschoten voor mijn serie over de haarlemmermeer. Nee, hier zat geen polariser op, sowiso niet echt veel aan gedaan.

Zal later eens mijn comments geven op de vorige foto's, maar wou deze foto van mijn auto even met jullie delen. Het logo heb ik er voor de gein even bij gezet. 

Gear: nog stééds mijn Powershot A40.

Gear: nog stééds mijn Powershot A40.
Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.
Verwijderd
Eerste foto hier en tevens eerste post op tweakers 
Ik heb nog best wel veel te leren over het naar foto's kijken en (nuttige) commentaar te geven, maar van de foto's op de laatste pagina van dit topic vind ik vooral de strandfoto van wijnands en het glazenshot van eeerik leuk.
@tomswinnen: ik heb de neiging mijn hoofd naar links te draaien als ik die foto bekijk, ik zou hem zelf dus wat naar rechts draaien.
Anyway, na de eerste sneeuw van het jaar gisteren ben ik 's avonds een wandeling gaan maken in Aalst (BE).
Dit was de plaat die mijn collega's meestal de beste vonden, ben benieuwd wat jullie vinden.

De foto is genomen zonder statief, dus heb bewust moeten onderbelichten om een scherp beeld te krijgen en nadien zitten corrigeren in lightroom.
Ik heb nog best wel veel te leren over het naar foto's kijken en (nuttige) commentaar te geven, maar van de foto's op de laatste pagina van dit topic vind ik vooral de strandfoto van wijnands en het glazenshot van eeerik leuk.
@tomswinnen: ik heb de neiging mijn hoofd naar links te draaien als ik die foto bekijk, ik zou hem zelf dus wat naar rechts draaien.
Anyway, na de eerste sneeuw van het jaar gisteren ben ik 's avonds een wandeling gaan maken in Aalst (BE).
Dit was de plaat die mijn collega's meestal de beste vonden, ben benieuwd wat jullie vinden.

De foto is genomen zonder statief, dus heb bewust moeten onderbelichten om een scherp beeld te krijgen en nadien zitten corrigeren in lightroom.
Is dat aan het Oud Hospitaal genomen? 
Heb je geen grotere versie? Deze staat vol met compressie-artefacts.
Heb je geen grotere versie? Deze staat vol met compressie-artefacts.
Het slootje tussen "de muy" en "vliehorst" in postbode taal eiland 7 en 8Wijnands schreef op zondag 23 november 2008 @ 09:45:
Is ook zo maar flickr is niet zo goed in tussenmaatjes voor hier. Het is 500x216 of het dubbele.
[afbeelding]
Misschien valt daar vlakbij in het bos ook wel iets leuks te maken. Geinig nooit geweten dat er tweakers bij nij in de buurt woonden (kan ook moeilijk anders met een kwart milioen leden).
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
Dit topic is gesloten.