Mixed Reality dev
12-03-2009 is mijn studio 1537 opgehaald in verband met proplemen met het geluid als ik druk op de linkerkant van de pols steun.
Vandaag 19-03-2009 is de laptop weer retour gekomen, dus wat betreft snelheid viel me dit zeker niet tegen..
Probleem is echter nog niet verholpen, staat op de werkbon wel dat mainboard is vervangen maar lijkt me sterk..
Daarnaast zit er nu een deuk in de mediabar, dus heb maar weer gebeld met Dell om 'm voor de tweede keer op te laten halen...
Zakelijk hebben we ook Dell (rond de 60), eerste laptop particulier en meteen ellende
Maar hopen dat het nu wel wordt opgelost.
Ik ben zeer tevreden met mijn Golla Ode tas. Past hij heel mooi in en ik vind het een prettige tas in gebruik.poekie3000 schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 22:56:
Ik zoek nog een mooie tas voor bij mijn studio 1537.
Iemand tips?
Anoniem: 279039
Hij lijkt geen 'langzaam' stand meer te kennen ofzo, het is of uit of maximaal blazen...en het was gisteren zelfs zo erg dat ie gewoon door bleef blazen terwijl de CPU 25 graden was (normale temperaturen voordat dit gebeurde waren 40-50 graden).
Ik heb teruggezocht in dit topic, er zijn blijkbaar meerdere mensen met dit probleem...maar er is nog geen oplossing voor?
Voorheen had ik een Inspiron 8300 van Dell, bij deze kon je met i8kfangui je fans beheren...maar dat gaat bij deze Dell hopeloos mis

Het vreemde is dat de fan uit gaat zodra je de laptop wat optilt, of de klep wat kanteld...maar 15 sec. later gaat de fan weer maximaal aan
Iemand suggesties
Voor de prijs van €875,- de volgende specs:
- 15.4" LCD met resolutie van 1920x1200
- Intel P8600 CPU
- 4GB DDR
- HD3450 videokaart
- 320GB HDD
- Blu-ray / DVDR combo
- 4 jaar in home garantie
Hopelijk blijf ik verstoken van de bekende problemen, we zullen zien!
11x Eging 245Wp & Involar MAC250A = 2695Wp, richting: Zuid, helling: 20º
Nog even gekeken, maar zoals verwacht totaal geen stof...de temperatuur van de CPU is ook gewoon prima. Net nog 25 graden, en hij schiet toch weer aansilmaril8 schreef op zaterdag 21 maart 2009 @ 12:35:
Misschien zit er veel stof in: dus openschroeven en kijken of er veel stof zit en deze dan uit de ventilator verwijderen.
Nu valt de laptop ook spontaan uit zodra ik een klein tikje / stootje geef op de polssteunen (links of rechts naast toetsenbord). Soms krijg ik dan nog een bsod waar een geheugenfout wordt aangegeven. Zit het geheugen onder het touchpad? Zo ja dan zit dat niet goed. Vindt Dell het leuk als ik daar zelf ga kijken?
Edit:
Heb net nog even de Diagnostics tool van de recovery partitie gedraaid (tijdens aanzetten laptop Fn key ingedrukt houden)...en die kon helemaal niks vinden.
De aansturing van de fan werkt opzich prima dus,
High speed...netjes rond de 4400 rpm = stofzuiger geluid wat ik nu bijna continu hoor
Low speed...netjes rond de 3300 rpm = amper geluid
Off...1e meting nog 1000 rpm, daarna consistent 0 rpm
Dus opzich werkt de fan nog prima, alleen zit ergens iets wat het blijkbaar nodig vind om em bijna altijd op de hoogste stand te laten draaien
Edit2:
Net nog even zelf een 'testje' gedaan, het lijkt erop dat ie moeilijk gaat doen zodra de ventielatiegaten geblokkeerd worden...maar zelfs gewoon op een vlakke tafel neerzetten is dan 'blokkeren' blijkbaar.
Zodra ik de laptop een beetje schuin zet (dmv een kleine verhoging aan de linkerkant bij de fan te plaatsen) draait ie alleen nog maar op low of off...(en alleen vanaf 50 graden weer ff op full)
Maargoed dit gaat niet altijd op, dus het is geen sluitend bewijs voor het probleem...en daarmee helaas ook geen oplossing.
Edit3:
Hier iemand met exact hetzelfde probleem...
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=317095
Daar wordt de suggestie gedaan om een oudere bios te proberen.
Heb nu versie A03 en A05 van de Dell site geplukt...hopenlijk dat het helpt.
en het resultaat...3, 4, 5 en 8 erop gehad...met elke versie blijft het probleem. Vermoed toch iets hardwarematigs met de sensor ofzo
[ Voor 121% gewijzigd door Anoniem: 279039 op 22-03-2009 20:29 ]
Anoniem: 55563
Ben hier ook wel benieuwd naar! De 1555 heeft namelijk een betere videokaart. Kan 'm echter nog nergens op de site vinden, ook niet via dell.com of Google.TripleM schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 11:26:
Her en der is de Studio 1555 al te koop, maar in Nederland zo te zien nog niet. Weet iemand wanneer deze hier te bestellen zal zijn?
Staat ook alleen in nieuw-zeeland en india op de site vooralsnog.Anoniem: 55563 schreef op maandag 23 maart 2009 @ 01:15:
[...]
Ben hier ook wel benieuwd naar! De 1555 heeft namelijk een betere videokaart. Kan 'm echter nog nergens op de site vinden, ook niet via dell.com of Google.
Meteen op de NZ-site gekeken. Valt meteen tegen: het beeldscherm is alleen verkrijgbaar met de resolutie 1366x768. Wel jammer eigenlijk dat fabrikanten lijken te vergeten dat je meer doet met een laptop dan alleen films kijken. 16:9 is in mijn ogen gewoon te laag om nog lekker te kunnen browsen en tekstverwerken. 16:10 vind ik al minimaal, 5:4 zoals bij desktop-monitoren vind ik persoonlijk nog steeds het fijnst bij schermgroottes tot 19 inch. 1366x768 is hoe dan ook veel te weinig pixels. Jammer dat je de oudere Studio niet met een iets snellere videokaart kan bestellen.Amargedon schreef op maandag 23 maart 2009 @ 07:45:
[...]
Staat ook alleen in nieuw-zeeland en india op de site vooralsnog.
Even een vraagje,Cheesy schreef op zaterdag 21 maart 2009 @ 21:40:
Ik heb ook exact dezelfde problemen als Esotériques.
Nu valt de laptop ook spontaan uit zodra ik een klein tikje / stootje geef op de polssteunen (links of rechts naast toetsenbord). Soms krijg ik dan nog een bsod waar een geheugenfout wordt aangegeven. Zit het geheugen onder het touchpad? Zo ja dan zit dat niet goed. Vindt Dell het leuk als ik daar zelf ga kijken?
wanneer jou fan staat te loeien...en je gebruikt de media keys, blijven deze dan wel eens "plakken".
En hoe reageert de muis (touchpad), lijkt die soms ook te schokken bij een combinatie fan + mediakeys?
Met de media keys geen problemen, enkel met het eject-lampje tijden het opstarten.Anoniem: 279039 schreef op maandag 23 maart 2009 @ 20:10:
[...]
Even een vraagje,
wanneer jou fan staat te loeien...en je gebruikt de media keys, blijven deze dan wel eens "plakken".
En hoe reageert de muis (touchpad), lijkt die soms ook te schokken bij een combinatie fan + mediakeys?
Muis lijkt niet te schokken, zal er nog eens beter op letten als het probleem zich voordoet.
Wat wel helpt is de laptop even tilten.
Maar ik heb nu dus heel die media keys losgehaald (intern stekkertje) en sindsdien heb ik de stofzuiger niet meer gehoord...maargoed of dat een direct verband is geweest weet ik ook niet helemaal zeker
Een 64-bits Windows konden ze bij een XPS wel regelen, maar bij een Studio niet. Ik heb dus maar niks gevraagd over een verlicht toetsenbord, want dat wil ik ook (dacht hier gelezen te hebben dat het wel kon). Omdat ik ook game vond hij een XPS wel wat, maar ik wil geen XPS 1530 en de XPS Studio 16 is supermooi maar dat ding wordt loeiheet. Hij vroeg me waar ik dat gehoord/gelezen had, dus ik heb em doorverwezen naar notebookreview.com.
Ik weet inmiddels echt niet wat ik moet kopen. Het liefst zou ik een laptop kopen met de looks en specs van de XPS Studio 16, maar dan net iets goedkoper (ze zijn duurder geworden laatst zag ik) en ik wil em wel op schoot kunnen houden. De 1555 met o.a. een betere videokaart leek me een betere optie, zeker als ik er een verlicht toetsenbord en 64-bits Vista bij kan bestellen (verlicht toetsenbord is handig omdat ik m'n laptop vooral voor tekstschrijven ga gebruiken, en 's avonds in bed is een verlicht toetsenbord wel erg handig). Dat zit er dus blijkbaar niet in...
De 1555 wordt wel leverbaar met een backlight keyboard.TripleM schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 10:10:
Net maar even met Dell gebeld omdat ik wilde weten wanneer de Studio 1555 gaat komen, kreeg een wel hele snelle jongen aan de telefoon. Of het klopt weet ik niet, maar hij en zijn collega dachten dat het nog wel even ging duren voor de 1555 hier verkrijgbaar gaat zijn.
Een 64-bits Windows konden ze bij een XPS wel regelen, maar bij een Studio niet. Ik heb dus maar niks gevraagd over een verlicht toetsenbord, want dat wil ik ook (dacht hier gelezen te hebben dat het wel kon). Omdat ik ook game vond hij een XPS wel wat, maar ik wil geen XPS 1530 en de XPS Studio 16 is supermooi maar dat ding wordt loeiheet. Hij vroeg me waar ik dat gehoord/gelezen had, dus ik heb em doorverwezen naar notebookreview.com.
Ik weet inmiddels echt niet wat ik moet kopen. Het liefst zou ik een laptop kopen met de looks en specs van de XPS Studio 16, maar dan net iets goedkoper (ze zijn duurder geworden laatst zag ik) en ik wil em wel op schoot kunnen houden. De 1555 met o.a. een betere videokaart leek me een betere optie, zeker als ik er een verlicht toetsenbord en 64-bits Vista bij kan bestellen (verlicht toetsenbord is handig omdat ik m'n laptop vooral voor tekstschrijven ga gebruiken, en 's avonds in bed is een verlicht toetsenbord wel erg handig). Dat zit er dus blijkbaar niet in...
De videokaart is alleen de 4570 met 256MB. of 512MB.
The birds turned into The Flying Dutchmen!
Hoezo 'alleen'? Als in, de enige keuze, het enige verschil, of is ie minder snel dan de 3450 die er nu bij wordt geleverd?Gutteguttegut schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 13:01:
[...]
De 1555 wordt wel leverbaar met een backlight keyboard.
De videokaart is alleen de 4570 met 256MB. of 512MB.
Heb jij enig idee hoe lang het nog duurt voordat de 1555 hier leverbaar is?
Volgens mij komen er 2 opties, een Intel X4500 en een Ati 4570 en deze laatste dan met 256 of 512MB.TripleM schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 14:22:
[...]
Hoezo 'alleen'? Als in, de enige keuze, het enige verschil, of is ie minder snel dan de 3450 die er nu bij wordt geleverd?
Heb jij enig idee hoe lang het nog duurt voordat de 1555 hier leverbaar is?
Wanneer hij leverbaar is weet ik niet.
[ Voor 4% gewijzigd door Gutteguttegut op 24-03-2009 15:25 ]
Anoniem: 160970
Alleen dit schijnt opgelost te zijn, maar tot een paar pagina's terug zie ik nergens de oplossing.
Kan iemand mij helpen? Thanks.
Dat is echt belachelijk! Zit je dan met je 4 gig ram...TripleM schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 10:10:
Een 64-bits Windows konden ze bij een XPS wel regelen, maar bij een Studio niet.
Heb een steeds minder prettig gevoel bij Dell. Jammer, het merk leek eerst nog zo goed.
Wifi driver downloaden en installerenAnoniem: 160970 schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 16:15:
Ik lees hier een hoop over krakend geluid bij de '15.
Alleen dit schijnt opgelost te zijn, maar tot een paar pagina's terug zie ik nergens de oplossing.
Kan iemand mij helpen? Thanks.
Als je goed op GoT zoekt zul je zien dat het iets anders ligtAnoniem: 55563 schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 16:48:
[...]
Dat is echt belachelijk! Zit je dan met je 4 gig ram...
Heb een steeds minder prettig gevoel bij Dell. Jammer, het merk leek eerst nog zo goed.
[ Voor 9% gewijzigd door Gutteguttegut op 24-03-2009 16:56 ]
LekkerGutteguttegut schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 16:49:
Als je goed op GoT zoekt zul je zien dat het iets anders ligt.
Kan een aantal bevindingen op een rijtje zetten waardoor ik toch maar geen Dell koop. Als je goed op GoT zoekt, zul je weten welke...
kijk nog even goed naar mijn postAnoniem: 55563 schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 17:09:
[...]Lekkerconstructieve
bijdrage
weer.
Pfff
Kan een aantal bevindingen op een rijtje zetten waardoor ik toch maar geen Dell koop. Als je goed op GoT zoekt, zul je weten welke...
en dan vooral naar het puntje
Da's wel goed nieuws op zich inderdaad. Al heb ik natuurlijk liever dat ik niet zelf achter de CD aan moet en hem standaard bij m'n nieuwe laptop krijg. Maar goed, iets is beter dan niets!Gutteguttegut schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 16:49:
[...]
Als je goed op GoT zoekt zul je zien dat het iets anders ligt.
Ondertussen heb ik me helemaal suf gezocht naar laptops, en ben ik tot de conclusie gekomen dat ik het liefst toch nog even wacht op de Studio 1555, al is dat scherm 16:9 en heb ik liever 16:10. Ik kan verder simpelweg geen laptop vinden die ik er leuk uit vind zien, die aan m'n eisen voldoet en die nog betaalbaar is ook. Aan iedere laptop 'mankeert' wel wat
Nieuw is ben ik bang een betrekkelijk begrip. Het versienummer van deze driver is 8.590, terwijl de Catalyst 8.12 driver (van december vorig jaar) die ik op het moment draai als versienummer 8.561 heeft.Amargedon schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 08:12:
Lijkt erop dat er nieuwe videodrivers voor de 1537 op de website staan, A06 met een datum van 25-03-2009.
>>>insert witty remark here<<<
Krijg binnen 24 uur (nu wel netjes!) een mailtje terug dat ik de geheugen reepjes zelf mag uitnemen en opnieuw indoen. En even testen in elke slot of er misschien 1 niet doet...
Had ik zelf ook wel kunnen bedenken, maar die schroefjes van de achterkant zitten zo muurvast... Kan ik weer nieuwe schroevendraaiers kopen omdat je die kleine schroevendraaiers zo verrot draait. Gelukkig zijn de schroeven wel van stevige kwaliteit.
Voor het ander probleem wil hij een nieuwe mediabar sturen. Nu denk ik zelf dat het niet nodig is, maarja, geef me maar een 3e, heb ik er altijd 1 op voorraad

Dus het is een bekend probleem dat de mediabar de fan verneukt? Want die heb ik nu dus losgehaald en alle problemen zijn weg.Cheesy schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 17:29:
Mijn geheugen reepjes zitten niet goed vast... Ik heb om een een monteur gevraagd, om dat probleem en de loeiende fan + het spontaan opstarten te repareren.
Voor het ander probleem wil hij een nieuwe mediabar sturen. Nu denk ik zelf dat het niet nodig is, maarja, geef me maar een 3e, heb ik er altijd 1 op voorraad
Of gaat het over het reboot probleem hier?
Ja, ik vraag me het ook een beetje afAnoniem: 279039 schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 18:31:
[...]
Dus het is een bekend probleem dat de mediabar de fan verneukt? Want die heb ik nu dus losgehaald en alle problemen zijn weg.
Of gaat het over het reboot probleem hier?
Mijn laptop gaat vaak "zomaar" aan. Ook in mijn tas. Ik zie dan ook dat het scherm aan staat, terwijl het scherm dichtgeklapt is. Als dat gebeurt, dan branden de volgende lampjes op de mediabar:
volume zachter: staat aan
volume harder: knippert
volume dempen: knippert
Ik lees nog even het mailtje door en het lijkt dat die mediabar een oplossing zou zijn voor de harde fan.
Voor het spontaan opstarten geeft hij namelijk een andere oplossing.
Heeft niemand hier verder last van? Typisch dat ik de enige ben.
[ Voor 4% gewijzigd door Cheesy op 26-03-2009 20:45 ]
OK, ik was wat gaar vanmiddag, en hoewel ik nog steeds gaar ben zie ik nu dat ik een getalletje verkeerd heb gelezen: 8.590 is uiteraard hoger, en dus nieuwer, dan 8.561. Ik heb net even op mijn desktop-PC gekeken, waar een ATI-videokaart in zit en waar Catalyst 9.3 (de meeste recente driver) op geïnstalleerd staat, en deze laat versienummer 8.591 zien. De driver van Dell lijkt dus erg recent te zijn; iets ouder dan Catalyst 9.3, maar wel nieuwer dan Catalyst 9.2 (die versienummer 8.582 draagt).TommyCP schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 14:30:
[...]
Nieuw is ben ik bang een betrekkelijk begrip. Het versienummer van deze driver is 8.590, terwijl de Catalyst 8.12 driver (van december vorig jaar) die ik op het moment draai als versienummer 8.561 heeft.
Zometeen zal ik hem eens proberen, ik ben namelijk niet helemaal tevreden over mijn huidige gemodde Catalyst 8.12 driver. Hij is een stuk stabieler dan de vorige driver van Dell (Catalyst 8.7, versienummer 8.512, die met een extern scherm ingeplugd nog wel eens crashte of een BSOD veroorzaakte), maar heeft wel twee onvolkomenheden: 1) als je een extern scherm aansluit, moet je altijd opnieuw aangeven hoe de schermen t.o.v. elkaar gepositioneerd zijn, en 2) als je het externe scherm afkoppelt blijft de laptop hem zien (op te lossen door het scherm opnieuw in te pluggen en vervolgens direct weer los te trekken).
Edit: De datum van de 8.590 driver is 12 februari 2009. Erg recent dus. De installatie verliep goed.
[ Voor 6% gewijzigd door TommyCP op 26-03-2009 21:13 ]
Anoniem: 272691
Nu vind ik de mediabar wel handig, maar kan ik de de mediaknop niet koppelen aan zeg maar iTunes?
En als ik pauze/play/stop, vooruit of achteruit wil spoelen moet ik eerst het programma naar de voorgrond brengen. Is hier iets tegen te doen, dat als ik via iTunes muziek luister pauze kan drukken via de mediabar zonder dat ik iTunes naar de voorgrond moet slepen?
De knoppen op de media bar zijn gewoon global hotkeys -- die zou je wel in iTunes aan de praat moeten kunnen krijgen.Anoniem: 272691 schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 21:20:
Nu vind ik de mediabar wel handig, maar kan ik de de mediaknop niet koppelen aan zeg maar iTunes?
Even googlen naar "itunes global hotkeys" gaf me direct de volgende link: http://www.jacobhickman.com/hotkeys/
Deze werkt nog steeds niet want moet iTunes toch naar de voorgrond slepen.TommyCP schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 22:22:
[...]
De knoppen op de media bar zijn gewoon global hotkeys -- die zou je wel in iTunes aan de praat moeten kunnen krijgen.
Even googlen naar "itunes global hotkeys" gaf me direct de volgende link: http://www.jacobhickman.com/hotkeys/
Maar toch bedankt voor de moeite.
Kan dat ergens harder gezet worden? (1535)
Jammer dat iTunes Global Hotkeys niet werkt, het idee van global hotkeys is inderdaad dat je het programma in kwestie vanuit ieder ander programma kunt bedienen zonder het eerst naar de voorgrond te hoeven brengen. Maar er zijn veel meer van dit soort hulpprogramma's te vinden, dus ik zou je willen aanraden om gewoon verder te zoeken.Anoniem: 272691 schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 09:17:
[...]
Deze werkt nog steeds niet want moet iTunes toch naar de voorgrond slepen.
Maar toch bedankt voor de moeite.
[ Voor 7% gewijzigd door TommyCP op 27-03-2009 15:25 ]
Volumemixer openen (rechts onder in Vista). Dat op max = max. Mijn ervaring is dan ook dat de boxen van de Studio 15 ontzettend zacht zijn. Ben blij dat ik nu een Studio XPS 16 heb, veel beter geluidCheesy schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 13:47:
Ik vind dat de speakers van de laptop soms wel erg zacht staan.
Kan dat ergens harder gezet worden? (1535)

Ik merk zelf wel dat ik krakend geluid op de 3.5" jack heb wanneer de AC adapter verbonden is...dat is hiermee niet opgelost blijkbaar?
Verder is het geluid nl. prima, ja op de mee-resonerende ingebouwde speakers na zodra je boven de 50% volume uitkomt
Ja dat heb ik al gedaan. Ook het volume balkje in Media Player zelf staat dan op full (dat werkt afzonderlijk van de volumemixer).Nokia6230i schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 15:13:
[...]
Volumemixer openen (rechts onder in Vista). Dat op max = max. Mijn ervaring is dan ook dat de boxen van de Studio 15 ontzettend zacht zijn. Ben blij dat ik nu een Studio XPS 16 heb, veel beter geluid
Zodra je er echter een oordopjes aan hangt, staan die kei- en keihard
Gelijk even een schaamteloze crosspost uit het Studio 17 topic;
BastiaanN schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 21:32:
Ik heb deze laptop vandaag ook besteld. Mijn eerste laptop van Dell. De laptop ziet er lekker degelijk uit, in elk geval geen klepjes of dunne plastic randjes die kapot kunnen!
Mijn vraag, zijn er mensen die een tv tuner gebruiken op de notebook i.c.m. vista MCE? Ik zou graag een tv tuner willen toevoegen aan de dell.
[ Voor 70% gewijzigd door BastiaanN op 28-03-2009 17:28 ]
Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)
Ik had een Studio 1537, had via Ebay een Mini Pci-e kaartje aangeschaft voor ontvangst van DVB-T/analoog. Helaas blokkeert de Dell bios waarschijnlijk "third part" kaartjes. Laptop start niet meer op als het kaartje in het slot zit. Haal ik het kaartje er uit dan werkt ie weer prima. Schijnen meer mensen problemen mee te hebben, moet bios gehacked worden enzow. Ik waag me er niet aan, dus als iemand nog een leuk hybrid (analoog/ DVB-T) Mini Pci-e kaartje wil overnemenBastiaanN schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 17:27:
Waarom is er eigenlijk een apart topic voor de Studio 17? Ze zijn toch hetzelfde op de schermgrootte na?
Gelijk even een schaamteloze crosspost uit het Studio 17 topic;
[...]

EDIT: Het gaat hier trouwens over een Avermedia A306
[ Voor 3% gewijzigd door Nokia6230i op 28-03-2009 20:03 ]
Ten eerste: Mijn beeldscherm is er scheef op gemonteerd, waardoor de rechterkant iets meer naar achteren staat dan de linkerkant
Ten tweede: De ejectknop die bij een koude start-up weer vast blijft zitten
en Ten derde: Krijg ik elke keer krassen op mijn scherm te zien. Deze kun je eraf poetsen, maar ik blijf toch nog oneffenheden voelen op mijn scherm. Bij de krassen op het scherm zeiden ze dat ze er weinig aan kunnen doen en eigenlijk zeggen ze dan ook gewoon life with it.
Dit is al mijn tweede laptop die ik van Dell heb gekregen. Nu overweeg ik serieus op deze laptop gewoon terug te brengen en mijn geld terug te vragen.
Iemand misschien advies of andere ideeën?
Ik denk dat ik wel even ga kijken naar een kaartje dat in het expresscard slot past, dat zou denk ik wel moeten willen.Nokia6230i schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 19:59:
[...]
Ik had een Studio 1537, had via Ebay een Mini Pci-e kaartje aangeschaft voor ontvangst van DVB-T/analoog. Helaas blokkeert de Dell bios waarschijnlijk "third part" kaartjes. Laptop start niet meer op als het kaartje in het slot zit. Haal ik het kaartje er uit dan werkt ie weer prima. Schijnen meer mensen problemen mee te hebben, moet bios gehacked worden enzow. Ik waag me er niet aan, dus als iemand nog een leuk hybrid (analoog/ DVB-T) Mini Pci-e kaartje wil overnemen
EDIT: Het gaat hier trouwens over een Avermedia A306
Verder, zijn er hier mensen die géén problemen hebben met de mediabar en wél tevreden zijn over het geluid?
geen enkel probleem met de mediabarBastiaanN schreef op zondag 29 maart 2009 @ 15:47:
[...]
Ik denk dat ik wel even ga kijken naar een kaartje dat in het expresscard slot past, dat zou denk ik wel moeten willen.
Verder, zijn er hier mensen die géén problemen hebben met de mediabar en wél tevreden zijn over het geluid?
BastiaanN schreef op zondag 29 maart 2009 @ 15:47:
[...]
Ik denk dat ik wel even ga kijken naar een kaartje dat in het expresscard slot past, dat zou denk ik wel moeten willen.

Wel heb ik 802.11a uitgezet tegen het gekraak. Het geluid is wat een laptop je kan geven en dat is niet briljant, maar wel voldoende.
Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.
Anoniem: 280327
gewoon terugsturen en een ander model kiezenAnoniem: 272691 schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 23:31:
Ik heb ook problemen met mijn studio 1537
Ten eerste: Mijn beeldscherm is er scheef op gemonteerd, waardoor de rechterkant iets meer naar achteren staat dan de linkerkant
Ten tweede: De ejectknop die bij een koude start-up weer vast blijft zitten
en Ten derde: Krijg ik elke keer krassen op mijn scherm te zien. Deze kun je eraf poetsen, maar ik blijf toch nog oneffenheden voelen op mijn scherm. Bij de krassen op het scherm zeiden ze dat ze er weinig aan kunnen doen en eigenlijk zeggen ze dan ook gewoon life with it.
Dit is al mijn tweede laptop die ik van Dell heb gekregen. Nu overweeg ik serieus op deze laptop gewoon terug te brengen en mijn geld terug te vragen.
Iemand misschien advies of andere ideeën?
Daar heb ik hier nog 3 stuks van liggenAmargedon schreef op woensdag 01 april 2009 @ 10:36:
de code ervan is F962C.

Mja, dat vermoeden had ik al. Als het goed is weet ik vanavond of het de oplossing is of niet, anders mogen ze mij weer aan de telefoon verwachten.Nokia6230i schreef op woensdag 01 april 2009 @ 19:10:
[...]
Daar heb ik hier nog 3 stuks van liggenWas bij mij helaas niet de oplossing...
Anoniem: 297463
Geluid momenteel=
Dan heb ik maar 1 minpuntje en dat is wanneer je je laptop gaat vervoeren/verplaatsen en 'm dus omkiept of schuin houd er kruimels/stof onder je toetsen komt waardoor sommige toetsen kunnen gaan haperen en je als een gek moet gaan doordrukken.
Nou, het was inderdaad niet de oplossingNokia6230i schreef op woensdag 01 april 2009 @ 19:10:
[...]
Daar heb ik hier nog 3 stuks van liggenWas bij mij helaas niet de oplossing...
Je kan bij Vista als je met rechtermuisknop op het geluidsprekertje klikt voor Opnameapparatuur kiezen.Klik hier eens op en stel eens een andere kanaal op standaardSypheron schreef op zondag 05 april 2009 @ 21:05:
Mijn vriendin heeft een probleem met haar externe headset op een Studio 15 (moet daarbij wel even vermelden dat het een Canadees model is). Het probleem zit hem in het feit dat de laptop de externe microfoon niet herkent. Hij blijft ofwel de array mic gebruiken (dus de ingebouwde) of er komt helemaal geen geluid uit. Is iemand anders ook bekend met dit probleem? Veel gezocht op google, maar eigenlijk nog geen werkende oplossing gevonden.
CM SL600M | MSI MPG Z390 PRO CARBON & RTX2080TI GAMING X TRIO | CORSAIR 115i PRO & CORSAIR RGB PRO 16GB 3200DDR4 & HX750V2 | INTEL I9 9900K & 660P 512GB & 1TB | LOGITECH G910 & G502 | RAZER NARI ULTIMATE | TEUFEL CONCEPT 2.1 | LG 27UK850
Anoniem: 295992
In die "apple bar" bovenaan je desktop van dell zit ook een uitgebreid regelprogramma van je geluidskaart. Daar kun je instellen of je een microfoon of line-in wilt gebruiken en wat de algemene opname bron moet zijn.Sypheron schreef op zondag 05 april 2009 @ 21:05:
Mijn vriendin heeft een probleem met haar externe headset op een Studio 15 (moet daarbij wel even vermelden dat het een Canadees model is). Het probleem zit hem in het feit dat de laptop de externe microfoon niet herkent. Hij blijft ofwel de array mic gebruiken (dus de ingebouwde) of er komt helemaal geen geluid uit. Is iemand anders ook bekend met dit probleem? Veel gezocht op google, maar eigenlijk nog geen werkende oplossing gevonden.
Maar wat het probleem ook kan verhelpen:
configuratiescherm - > geluid -> tabje opnemen. Klik daar met rechts op de microfoon en kies 'als standaardapparaat instellen' hmz dat is hetzelfde als die andere post
Mixed Reality dev
Anoniem: 295243
Die van mij van 25 maart ook op of voor 16 april.Anoniem: 295992 schreef op maandag 06 april 2009 @ 14:00:
Mijn dell studio 15 heb ik op 23 maart besteld, zou voor of op 6 april geleverd worden. Maar hij is vertraagd en zal nu voor of op 16 april geleverd worden..
Anoniem: 295243
Dat is dus een levertijd van 1,5 maand als dat zo blijft.
Overigens raar ook, er stond eerst in productie sinds 25 maart. Nu staat er ineens in productie sinds 10 april.
Ik ben benieuwd. Inmiddels heb ik hier dus 2 "reserve" mediabars liggen
Ga ik het probleem ook weer even officieel aankaarten. :\Atrax schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 21:04:
Afgelopen dinsdag is mijn mediabar vervangen. Zonder resultaat. Vandaag was er weer een monteur met eenzelfde mediabar. Nadat hij een telefoontje met Dell gepleegd had kreeg ik te horen dat het mediabar-probleem nu officieel in onderzoek is bij Dell, en dat ze momenteel geen oplossing hebben. Klanten die zich reeds met het probleem gemeld hebben worden gecontacteerd zodra ze wel een oplossing hebben.
Ik ben benieuwd. Inmiddels heb ik hier dus 2 "reserve" mediabars liggen

Anoniem: 295992
Is hier eigenlijk al een oplossing voor? Want dit probleem heb ik ook.Anoniem: 295992 schreef op woensdag 15 april 2009 @ 14:06:
Zit nu heerlijk achter mijn Dell studio 15 in de zon. Gisteren binnen gekomen en ik moet zeggen een mooie laptop met echt een prachtig scherm, zelfs buiten in de felle zon kan je nog vrij goed op het scherm kijken. Wel al meteen het probleem van de eject knop gehad dat deze bleef branden inclusief het geluid. Maar na op de eject knop gedrukt te hebben op het toetsenbord zelf was het weer opgelost. Al met al ben ik er nu heel tevreden over!
Ook heb ik het probleem dat de muispad af en toe niet reageert en ik dus moet wachten en dan werkt ie weer.
Vista opnieuw geïnstalleerd, nog meer programma's en drivers (ook via CD), en nu opeens staat heel m'n DVD-speler er niet meer. Ook niet in verkenner.
Kan zo 123 niet de goede driver vinden, als iemand een idee heeft hoor ik het graag.
Niet meer nodig: Vista heeft zelf een driver gevonden

[ Voor 10% gewijzigd door Cheesy op 15-04-2009 21:13 ]
Zowel onder WinXP als Vista kraakt het geluid. Normaal gesproken zou ik dan de latency wat omhoog krikken maar dat helpt niet. Via het Native Instruments forum heb ik een aantal mogelijke oplossingen gevonden. Eén van die oplossingen is het uitzetten van acpi.sys en dan stopt het gekraak inderdaad. Enkel het scherm bevriest dan ook terwijl de muziek kraakloos doorspeelt. Heb ik dus ook niets aan.
Heb ondertussen in de afgelopen maanden veel geprobeerd maar ik krijg het niet voor elkaar. Heb de hoop nu eigenlijk opgegeven en wil overstappen op een MacBook Pro. Vraag is nu alleen; hoe krijg ik Dell zover dat ze de laptop terugnemen? De Dell Studio serie is de enige laptop die dit specifieke probleem heeft dus ik wil geen reparatie of een andere laptop.
Iemand een idee?
Draadje op het forum van Native Instruments waar mijn probleem visueel wordt weergegeven (spikes): http://www.native-instrum...thread.php?t=82401&page=9
Dat kraken is al vaker voorbij gekomen.DJT schreef op woensdag 15 april 2009 @ 20:57:
Ik heb mijn Studio 1537 aangeschaft om te gebruiken in mijn werk als DJ. Ik werk dan met Native Instruments Traktor Scratch Pro. Dat is dan ook zo'n beetje het enige dat ik heb geïnstalleerd.
Zowel onder WinXP als Vista kraakt het geluid. Normaal gesproken zou ik dan de latency wat omhoog krikken maar dat helpt niet. Via het Native Instruments forum heb ik een aantal mogelijke oplossingen gevonden. Eén van die oplossingen is het uitzetten van acpi.sys en dan stopt het gekraak inderdaad. Enkel het scherm bevriest dan ook terwijl de muziek kraakloos doorspeelt. Heb ik dus ook niets aan.
Heb ondertussen in de afgelopen maanden veel geprobeerd maar ik krijg het niet voor elkaar. Heb de hoop nu eigenlijk opgegeven en wil overstappen op een MacBook Pro. Vraag is nu alleen; hoe krijg ik Dell zover dat ze de laptop terugnemen? De Dell Studio serie is de enige laptop die dit specifieke probleem heeft dus ik wil geen reparatie of een andere laptop.
Iemand een idee?
Draadje op het forum van Native Instruments waar mijn probleem visueel wordt weergegeven (spikes): http://www.native-instrum...thread.php?t=82401&page=9
De truck is om je 802.11a uit te zetten, dat heb ik gedaan, wat je ook kan proberen is:
Gutteguttegut in "[Ervaringen] Dell Studio 15 - Deel 1"
[ Voor 7% gewijzigd door Tukk op 15-04-2009 21:15 ]
Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.
bij deze laptop? Het wordt wel aangegeven bij de Technische specificaties, maar niet bij de configuratie.
Ik heb al een gesprek gehad met iemand van de afdeling verkoop via de chat. Maar zij vertelde me dat ik
maar contact op moest nemen met de afdeling verkoop
Aangezien ik daar nog niet aan toegekomen ben, vroeg ik me af of er hier iemand is die het misschien weet
Ik gebruik met deze software de meegeleverde geluidskaart, de Audio8DJ dus de oplossing voor het kraken van de ingebouwde geluidskaart helpt hier niet.Tukk schreef op woensdag 15 april 2009 @ 21:14:
[...]
Dat kraken is al vaker voorbij gekomen.
De truck is om je 802.11a uit te zetten, dat heb ik gedaan, wat je ook kan proberen is:
Gutteguttegut in "[Ervaringen] Dell Studio 15 - Deel 1"
Daarnaast zit er in mijn laptop de intel 5300 kaart dus aan die driver heb ik niets..
Uit een ander forum gekopieerd, probeer onderstaand. Dat is zoals ik het heb gedaan.DJT schreef op donderdag 16 april 2009 @ 21:41:
[...]
Ik gebruik met deze software de meegeleverde geluidskaart, de Audio8DJ dus de oplossing voor het kraken van de ingebouwde geluidskaart helpt hier niet.
Daarnaast zit er in mijn laptop de intel 5300 kaart dus aan die driver heb ik niets..
Control Panel / Device Manager / Network Adaptors / Dell Wireless N mini-card / Advanced / Disable Bands – then disable 802.11a
Het gekraak van de interne speakers is gewoon resonantie denk ik, goedkoop materiaal
Ik heb momenteel zelf een laptop in bestelling (swap voor de huidige die ik heb) waarbij dat scherm gewoon geleverd wordt. Althans, dat staat op de bestelling.Galactus schreef op donderdag 16 april 2009 @ 21:14:
is er iemand die weet of het ook mogelijk is om een scherm met een resolutie van 1.440 x 900 te bestellen
bij dit laptop? Het wordt wel aangegeven bij de Technische specificaties, maar niet bij de configuratie.
Ik heb al een gesprek gehad met iemand van de afdeling verkoop via de chat. Maar zij vertelde me dat ik
maar contact op moest nemen met de afdeling verkoopmaar dan wel telefonisch.
Aangezien ik daar nog niet aan toegekomen ben, vroeg ik me af of er hier iemand is die het misschien weet
Ik denk dat een belletje met de afdeling verkoop dan ook wel kan helpen, op de website kan je namelijk niet alles kiezen wat mogelijk is (backlit keyboard kan ook alleen per telefoon bijvoorbeeld).
Dan zou ik contact opnemen met Dell.DJT schreef op donderdag 16 april 2009 @ 22:17:
Ik heb mijn Intel 5300 wireless kaart zelfs helemaal uitgezet en ik blijf de spikes en dus ook het gekraak houden.
Anoniem: 121278
Ik heb wel een vista 64 bit versie, maar dat zou geen verschil mogen maken.
Zou het mogelijk zijn?
Ik heb onlangs een Studio 15 besteld en die komt deze of volgende week aan en ik wil 'm onder andere gaan gebruiken als blu-ray/dvd/divx player i.c.m Vista media center (misschien een ander programma, maar dit is een goede optie).
Er zit een remote bij de laptop (dat staat in ieder geval op de factuur), daar kan het sowieso al mee, dacht ik. Dan moet het toch ook mogelijk zijn met de Harmony?
Dat zou ik zo niet weten. Ik had ook zo'n remote besteld maar heb een complete afstandsbedieing gekregen :\ Die werkt helaas niet op de IR er zit namelijk een apparte IR ontvanger bij.floduR schreef op maandag 20 april 2009 @ 18:10:
Heeft iemand ervaring met het bedienen van deze laptop d.m.v. een Logitech Harmony?
Zou het mogelijk zijn?
Ik heb onlangs een Studio 15 besteld en die komt deze of volgende week aan en ik wil 'm onder andere gaan gebruiken als blu-ray/dvd/divx player i.c.m Vista media center (misschien een ander programma, maar dit is een goede optie).
Er zit een remote bij de laptop (dat staat in ieder geval op de factuur), daar kan het sowieso al mee, dacht ik. Dan moet het toch ook mogelijk zijn met de Harmony?
Ik heb een engelse studio en wilde graag een nederlands os. Nu heb ik een nederlandse vista alleen mis ik teveel drivers die niet op de site staan zoals van de IR-sensor.
Dell wil er niet bij helpen helaas.
gr peter
http://support.euro.dell....=1&libid=17&fileid=262192corrado20vt schreef op woensdag 22 april 2009 @ 07:46:
Zou iemand misschien een image van de bijgeleverde vista dvd kunnen uploaden?
Ik heb een engelse studio en wilde graag een nederlands os. Nu heb ik een nederlandse vista alleen mis ik teveel drivers die niet op de site staan zoals van de IR-sensor.
Dell wil er niet bij helpen helaas.
gr peter
hier?
Alle drivers die op de cd staan, staan ook op de website (meestal zelfs nieuwere)
Plus dat het volgens mij niet helemaal de bedoeling is om Vista iso's te vragen via GoT...
There is no place like 127.0.0.1
Maar in ieder geval bedankt want dit was wel degene die nodig was.
Nog een raar probleempje, tijdens het typen van deze tekst is het al 3 x voorgekomen dat de cursor ineens een paar regels hoger staat en ik dus ineens in een andere zin aan het typen ben.
Laatst moest ik draaien op een feest en daar kwam ik iemand tegen die met MIDI-controller werkte en ook met Ableton geloof ik. Hij had ook last van het gekraak. Zijn oplossing was om ducktape over de lipjes van de randaarde heen te plakken.DJT schreef op donderdag 16 april 2009 @ 22:17:
Ik heb mijn Intel 5300 wireless kaart zelfs helemaal uitgezet en ik blijf de spikes en dus ook het gekraak houden.

Dus over de zilveren lipjes in het midden
Ik kan het in de x64 drivers niet meer vindenAnoniem: 279039 schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 15:57:
Waar precies, ik kan het niet vinden nl...dat is natuurlijk dè oplossing.
Volgens mij had ik eerst non-Dell x64 drivers, omdat Dell ze niet had. daar kon je het instellen. Bij de officiële Dell drivers niet
Heb alleen GEEN idee meer hoe het heette, sry
Onderstaand mijn configuratie, voor een totaal prijs van 900Euro. Normaal 1250 euro...350 euro korting dus, opgebouwd uit:
50 euro korting op garantie (4jr) (t/m 28-4 geldig)
200 euro korting op laptop (t/m 29-4 geldig)
10% bonnetje (SDCKPSXJ5?M226) (t/m29-4 geldig)
----- +
350 euro!
Geen idee of zo'n kortingsbedrag normaal is, eerste keer dat ik bij Dell bestel enzo
Kleurkeuze:Jet Black met matte afwerklaag
Basis:Intel® Core 2 Duo Processor P8600 (2.40Ghz, 3MB, 1066MHz)
Ondersteuningsdiensten:4 jaar In Home-garantiesupport, incl. 's avonds en op zaterdag
LCD-scherm:15,4-inch WXGA WLED (1.280 x 800) TFT-breedbeeldscherm met TrueLife™
Geheugen:4.096 MB 800 MHz Dual Channel DDR2 SDRAM [2 x 2.048]
Harde schijf:500GB (5400RPM) Serial ATA Hard Drive
Videokaart:256 MB ATI® Radeon™ HD 3450 grafische kaart
Optische apparaten:Blu-Ray Disc-rom-station
Primaire Batterij:6-cel lithium-ion hoofdbatterij (56 Wh)
Tv-tuner en afstandsbediening:Express Card-reisafstandsbediening
Draagtassen:Belkin 15,4" Sleeve (zwart/rood)
Accessoires:Kensington Slim MicroSaver-slot
BlueTooth:Dell Wireless 370 Bluetooth-module
Draadloze connectiviteit:Intel WiFi Link 5100 (802.11 a/b/g/n 1x2) halve minikaart
Hoi
"Geen idee of zo'n kortingsbedrag normaal is, eerste keer dat ik bij Dell bestel enzo Mij klonk het in ieder geval wel leuk in de oren"
Dell heeft meestal wel veel korting vooral als je boven de 900 euro komt. Maar in ieder geval mooi laptopje
Anoniem: 20784
In hoeverre is 1280x800 voldoende op een 15,4" scherm? 1920x1200 lijkt mij daarentegen weer net iets teveel van het goede. Is er iemand die mij hier, eventueel vanuit eigen ervaring, iets meer over kan vertellen?
/edit:
In het verlengde van mijn vraag zojuist even een chatsessie gedaan met een Dell medewerker, met de vraag of de Studio 15 ook met een resolutie van 1440x900 beschikbaar is. Dat is 'ie niet en zal 'ie ook niet meer worden, deze gaat namelijk uit productie. Ook werd mij nog even vermeld dat de Studio 15 op dit moment 5 weken extra (!) levertijd heeft. De totale levertijd komt hiermee op ongeveer 9 werkweken.
[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 20784 op 27-04-2009 11:14 ]
dat is heel wat anders, dat doet ie om een aardlus te voorkomen.DaMarcus schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 16:43:
[...]
Laatst moest ik draaien op een feest en daar kwam ik iemand tegen die met MIDI-controller werkte en ook met Ableton geloof ik. Hij had ook last van het gekraak. Zijn oplossing was om ducktape over de lipjes van de randaarde heen te plakken.
Dus over de zilveren lipjes in het midden
[ Voor 56% gewijzigd door dsibma op 27-04-2009 23:02 ]
Zeker net 1 dag te laat besteld...
Ik hoop dat ze iets sneller leveren dan 14-5, 2-3 weken vind ik wel een beetje de max voor bestellen op internet (normaal gesproken zou ik dan uitwijken naar een andere shop, maar dat gaat lastig bij Dell...)
Anoniem: 20784
Ook nog even gevraagd naar die 1440x900, maar die wordt echt niet meer geleverd, helaas.
Dit topic is gesloten.