• ovigo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-12-2024
@ Darkstone: niet helemaal: je kan verbinding maken met een netwerk EN verbinding maken met een stel devices. Dus denk dat ik dat toch 2 netwerken noem;)
qua DDR, dus toch wel. Maar toch blijf ik het vaag vinden dat ik in CPU-Z niet de timings e.d. kan zien.

Dit is de mijne, maar dus zonder prestatieindex en met maar 3,86 van de 4 :S
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/764358/systeem.png

• hellboy123
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-05 20:45
Anoniem: 303530 schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 19:03:
[...]
dat kan al, maar je kan slechts verbinding maken met 1 netwerk...

[...]

Double Data Rate :)

dit is de mijne btw:[afbeelding]
Met dezelfde setup haal ik 5punten (win7)
ovigo schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 19:22:
@ Darkstone: niet helemaal: je kan verbinding maken met een netwerk EN verbinding maken met een stel devices. Dus denk dat ik dat toch 2 netwerken noem;)
qua DDR, dus toch wel. Maar toch blijf ik het vaag vinden dat ik in CPU-Z niet de timings e.d. kan zien.

[afbeelding]
even op de link klikken dat er geen score beschikbaar is en dan de test opnieuw draaien?

Anoniem: 318025

Die rating zegt geen klote, das gewoon een opsomming.

• Jaish
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-09-2024
ovigo schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 19:22:
[afbeelding]
De mijne geeft dezelfde waarde aan. Bij mij is echter de prestatie index wel vermeld, maar ik heb wel een eigen Windows 7 Ultimate geinstalleerd.

I'm empty inside

Anoniem: 303530

hellboy123 schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 20:33:
[...]

Met dezelfde setup haal ik 5punten (win7)
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/vhS4e.png

flikker toch op met je "slechte aero performance"....
alsof een GMA4500 daar moeite mee heeft 8)7

(ik heb de 4570)

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 303530 op 18-02-2010 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaish
Anoniem: 318025 schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 15:30:
Hou ons maar op hoogte van refund, ik ga dat ook doen zodra mijn systeem vrijdag komt, vandaag komt al de rugzak. Ik raad trouwens aan bij weigeren foto's of de weigering te filmen, maar zover duidelijk is geeft dell gewoon refund en die schijnt rond de 80 euro te zijn.
zie hier:
Afbeeldingslocatie: http://img175.imageshack.us/img175/1373/dellgeldterug.png

Dit is dus Win7 Home Premium i.c.m. McAfee 15mnd. Works is fout gegaan, maar zou toch ook maar 0.72 euro zijn. Maar 120 is niet slecht :)

[ Voor 12% gewijzigd door Jaish op 19-02-2010 14:10 ]

I'm empty inside

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jaish schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 14:09:
[...]

zie hier:
[afbeelding]

Dit is dus Win7 Home Premium i.c.m. McAfee 15mnd. Works is fout gegaan, maar zou toch ook maar 0.72 euro zijn. Maar 120 is niet slecht :)
Ik heb net de mail verstuurd heb mail gebruikt op pagina 13 van dat topic en nu dus afwachten, ik ben Linux al op installeren.

Heb jij ook contacr opgenomen via de mail? Das echt wel mooi bedrag 120 euro, ik hoop dat ik dat ook krijg, maar lijkt me vreemd als iedereen verschillende bedragen uitgekeerd krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaish
Volgens mij heb ik dezelfde mail verstuurd. Die waarin staat dat er Linux op geinstalleerd staat :P

I'm empty inside

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nee in die mail stond niks over Linux.
Dear Sir/Madam,

The Studio 1551 laptop I bought from Dell has been delivered today. The laptop has been delivered with the following software:
- Windows 7 Home Premium 64 BIT - Dutch
- Microsoft Works 9.0 - Dutch
- McAfee SecurityCenter - Dutch

I have rejected the EULA from Microsoft, therefore I would like to call upon Dell's own policies that state that I can reject the license of software provided by 3rd parties and am eligible for a refund.

Therefore I would like to request a refund for all the software named above since I will not be using them because I rejected the license terms.

My bankaccount details and ordernumber are:
Name: xxxx
Accountnumber: xxxx
Bankname: xxxx
IBAN: xxxx
BIC: xxxx

Customer Number: xxxx
Ordernumber: xxxx

I hope I supplied enough information to make the refund. Thanks in advance for the refund.

Yours faithfully,

xxxx
Het vet gedrukte stukje heb ik zelf aangepast, trouwens nu is mijn model plots 10 euro goedkoper terwijl ik pas vandaag de notebook ontvangen heb, maja met refund krijg ik ook veel terug, maar als ze mcafee niet doen refunden dan zou ik die toch liever gebruiken.

Want nu is het model dat ik heb 10 euro goedkoper, maar mcafee zit er niet bij meer, niet dat ik mcafee erbij wou, maar je betaal er dus blijkbaar wel 10 euro voor?

Ik ben nu de notebook testen, Linux draait er prima op, alleen vindt maar irritant dat de grafische effecten van kwin worden onderbroken, en vraag me af of geluid wel goed is of dat gewoon teveel gewend ben aan een 5.1 geluids set.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 318025 op 19-02-2010 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fespen
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
op welke stand hebben jullie de brightness?
ik heb hem op de lichtste stand omdat ik dacht dat dit de beste kwaliteit levert maar zeker weten doe ik dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

die van mij (1080p) staat altijd op z'n laagst, max doet echt pijn aan je ogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

fespen schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 13:26:
op welke stand hebben jullie de brightness?
ik heb hem op de lichtste stand omdat ik dacht dat dit de beste kwaliteit levert maar zeker weten doe ik dat niet.
Denk dat het eraan ligt, meestal wel maximaal zo vindt ik het beeld beter uit zien.

Ik heb overigens nogal wat gekloot met het draadloos internet, in Linux, maar ook in Windows.

Wie heeft nog meer problemen met de Dell Wireless 1397 Mini card? Eerst werkte die zowel in Linux en Windows en nu heb ik ondere beide besturingsystemen problemen, ik ben een nieuwe installatie op zetten om te kijken wat er mis is.

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 318025 op 20-02-2010 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ovigo
@ Fespen: Ik heb de brightness van mn 1080p momenteel vrij laag staan, in de onderste helft van wat mogelijk is, omdat het scherm anders zo veel lichter is dan zijn omgeving. Ik denk dat dat van de zomer waarschijnlijk anders wordt: dan wil ik waarschijnlijk hem wel op volle brightness, omdat de omgeving dan natuurlijk ook veel lichter is. (vergis je niet in het verschil in hoeveelheid licht dat een winterzonnetje tov een zomerzon geeft!) Das op zich wel jammer, want dan gaat mn batterijduur er wel op achteruit. Ach, dan zie ik dan wel weer eigenlijk.
Qua kwaliteit maakt het denk ik niet zo heel veel uit, maar zou denken dat het optimum of bij maximaal of ergens in het midden zou zitten.

@SeekerNL: Ik heb de intel 6200, maar heb wel gemerkt dat er naast de toetsenbordschakelaar ((Fn) F2) Binnen windows nog een (softwarematige?) schakelaar is die het wireless echt helemaal uit zet. Om dat weer aan te krijgen moest ik de probleemoplosser draaien, die zette m weer netjes voor me aan. maar ik ben een relatieve newbie in windows 7 met netwerkinstellingen.
Linux en wireless is naar mijn ervaring altijd al black magic geweest, maar dat zou inmiddels beter kunnen zijn:P Ben er op de mijne nog niet aan toe gekomen om een distro neer te kwakken.
Slot-loading dvd drive is trouwes erg vet^^. En ik denk nog minder schadegevoelig ook:)

Ovigo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[b][message=33504974,noline]ovigo schreef op zaterdag 20 februari 2010

@SeekerNL: Ik heb de intel 6200, maar heb wel gemerkt dat er naast de toetsenbordschakelaar ((Fn) F2) Binnen windows nog een (softwarematige?) schakelaar is die het wireless echt helemaal uit zet. Om dat weer aan te krijgen moest ik de probleemoplosser draaien, die zette m weer netjes voor me aan. maar ik ben een relatieve newbie in windows 7 met netwerkinstellingen.
Linux en wireless is naar mijn ervaring altijd al black magic geweest, maar dat zou inmiddels beter kunnen zijn:P Ben er op de mijne nog niet aan toe gekomen om een distro neer te kwakken.
Slot-loading dvd drive is trouwes erg vet^^. En ik denk nog minder schadegevoelig ook:)

Ovigo
Ik heb gekozen voor de standaard Dell wireless mini card 1397, verrekt krijg nu wat, ik wou schrijven dat ik maar niet gefixt kreeg en net klik ik op Alt + F2 en het werkt plots, want ik had gelezen van ja Fn + F2 en ik dacht van ja die toetsencombinatie tik je in als je dat balkje van verbindingen open hebt staan.

Maar gelukkig dat nu is op gelost want ik heb mijn laptop nodig voor school. En in Linux werkt deze Dell na de drivers te activeren ook, en geluid fix je met een stukje tekst in een configuratie bestand toe voegen. Volgens mij is juist deze soort kaartr die met mac osx ook werkt.

@Ovigo

Die slotdrive vindt ik ook erg vet, ik dacht die zat alleen in de duurdere modellen, zo onderscheidt Dell zich toch wel, want in meeste laptops vindt je geen slotdrive.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 318025 op 20-02-2010 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ovigo
@ SeekerNL nu ben ik alvasst benieuwd voor als ik m zelf ga installen, wat bedoel je precies met drivers activeren? de propriëtaire ATI drivers, of nog meer Dell drivers? in t geval van dat laatste, hoe heb je dat dan gedaan?(A)

Ovigo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@ ovigo nou zal je alvast op weg helpen, overigens in april komt kubuntu 10.04 uit en dan is (K)ubuntu al stuk beter, ik had even alpha 2 gedraait en geluid deed outofthebox en volgens mij werd de opensource driver van Ati gebruikt, maar ik zag dat de desktop effecten gewoon aanstonden.

Ja met drivers activeren bedoel ik de proprietaire ATI drivers en de Broadcom driver in mijn geval voor de wlan, maar ik moest ook nog even googleen.

Maar je moet dit lijntje options snd-hda-intel model=dell-m6 toevoegen aan /etc/modprobe.d/alsa-base.conf en dan herstarten en het geluid werkt, maar in 10.4 straks niet nodig, en dat is ook nog een lts, maar is te vroeg om me aan aplha te wagen.

Wat betreft Ati, je hebt volgens mij keuze uit 3 drivers ofzo, maar de proprietaire driver werkt wel gewoon, maar ik moest/moet steeds de desktop effecten opnieuw hervatten na een herstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaitsab
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:10
Iemand ervaring met een herinstal van windows 7 op een studio 15?
Ik wil wel de functie toetsen behouden en de touch-scroll functie(op het touchpad) de rest heb ik niet nodig.

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 313540

Ik zie nu dat je bij het i5 model een upgrade kan krijgen naar een ati 4670 maar als je naar de epp variant van dell gaat krijg je een upgrade voor een 5470.. Nu ben ik bereid om de korting te laten vallen van epp om zo een 4670 te krijgen maar ik heb geen zin om achteraf gezeik te krijgen dat dit een fout op de website was. Dus mijn vraag zal het gaan om een fout of zal ik hem gewoon bestellen? Heb er maar even een screenshot van gemaakt:

Afbeeldingslocatie: http://img138.imageshack.us/img138/145/dellzx.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 344615

Anoniem: 313540 schreef op zondag 21 februari 2010 @ 18:48:
Ik zie nu dat je bij het i5 model een upgrade kan krijgen naar een ati 4670 maar als je naar de epp variant van dell gaat krijg je een upgrade voor een 5470.. Nu ben ik bereid om de korting te laten vallen van epp om zo een 4670 te krijgen maar ik heb geen zin om achteraf gezeik te krijgen dat dit een fout op de website was. Dus mijn vraag zal het gaan om een fout of zal ik hem gewoon bestellen? Heb er maar even een screenshot van gemaakt:

[afbeelding]
Voor een upgrade naar de 5470 vind ik 105 € nogal veel. Dan heb je de versie met i7 en 5470 voor minder. Maar de logica van dell is vaak ver te zoeken, dus ik weet het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 313540

Anoniem: 344615 schreef op zondag 21 februari 2010 @ 19:05:
[...]

Voor een upgrade naar de 5470 vind ik 105 € nogal veel. Dan heb je de versie met i7 en 5470 voor minder. Maar de logica van dell is vaak ver te zoeken, dus ik weet het niet.
Inderdaad daarom twijfel ik of ik hem nu moet bestellen of niet.. Is het veel moeite om je bestelling te annuleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• COWBertha
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-05 13:50
Ik zie nergens staan dat je die upgrade hebt. Alleen naar de 5470 voor +105 euro.Zoals je idd zei (op de EPP pagina). Verder denk ik dat het wel zeker een fout is aangezien de HD4670 te warm zou zijn voor de Studio 15 alsmede dat de XPS dan weinig zin heeft met zijn high end-kaart;). Niet bestellen dus, of nog niet betalen en het via de mail/telefoon vragen later. Als je namelijk verkeerd besteld heb jij een probleem en niet Dell gezien ze alles graag van jouw kant laten komen. Ook wat betreft compensatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bear87
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-02 22:41
Anoniem: 313540 schreef op zondag 21 februari 2010 @ 19:08:
[...]

Inderdaad daarom twijfel ik of ik hem nu moet bestellen of niet.. Is het veel moeite om je bestelling te annuleren?
Als de 5470 in ieder geval binnendruppelt nu, zou ik nog even wachten. Dan zal het binnen nu en 2 weken wel de 4570 gaan vervangen langzaam. Zal wel niet lang meer duren voor de 5470 gewoon de standaard optie is. 105 euro prijsverschil kunnen ze niet lang volhouden, die kaarten horen zo'n beetje hetzelfde te kosten namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

naaitsab schreef op zondag 21 februari 2010 @ 18:39:
Iemand ervaring met een herinstal van windows 7 op een studio 15?
Ik wil wel de functie toetsen behouden en de touch-scroll functie(op het touchpad) de rest heb ik niet nodig.
Ja daar moet je quick nog iets voor downloaden bij drivers en toepassingen van de dell site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karakedi
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:04
Zijn er concrete benchmarks bekend van de hd5470. Hoewel het veel op de 4570 lijkt. (80sp, iets snellere core snelheid), ben ik benieuw wat de teogevoegde waarde is van gdddr 5 op deze kaarten. De4570 wordt vooral gebottleneckt door de 64bit bus. Door gdddr5 te gebruiken wordt deels ongedaan gemaakt, doordat je de standaard snelheid moet vermenigvuldigen met 4. Verder zullen er nog paar andere kleine tweaks zijn toegepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

de core van de 4570 is sneller hoor: die is nl overgeclockt van 500 naar 680, mem staat wel standaard @ 800.

jammer dat het niet mogelijk is hem zelf te overclocken, volgens mij heeft hij (zowel de 4570 als de 5470) een mem bottleneck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaish
Gisteravond via Ebay een extra (9-cells) accu besteld. De 1558 zal regelmatig mee gaan naar college en de reistijd van bijna 5 uur per dag maakt het wel handig wat extra tijd te hebben met de laptop. De accu wordt als het goed is vandaag al verzonden, maar het moet nog blijken hoe snel hij hier is.

Ook zag ik bij toeval een 15,6 inch screen protector. Dit leek mij handig omdat er veel mensen zijn die iets op een scherm zien en dan - "TIK" - nagel tegen het scherm. Ook voor het snel schoonvegen (bij stof) lijkt een screen protector toch veiliger.
De screen protector kost 10 euro voor 2, inclusief verzenden. Daarvoor wil ik de gok wel wagen. Hiervan houd ik jullie echter nog op de hoogte. Eerst maar eens mn trein halen :P

I'm empty inside

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Link die batterij eens, ik ben benieuwd wat ie kost, ik dacht bij dell zelf iets rond 150 euro? Overigens gaf mij laptop aan laatst langer dan 3 uur op de batterij te kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaish
Zie hier. http://cgi.ebay.nl/ws/eBa...iewItem&item=260550409380

Accu kost 80 euro incl verzendkosten ;)

I'm empty inside

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Oh das een koopje, met die refund kun je dus mooi een reserve accu kopen, maar ben je niet bang dat accu niet goed werkt? Ik ga er trouwens vanuit dat ie ook in de 1558 werkt? 2e accu is altijd wel handig eigenlijk, alleen prijzig vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
In de 1558 gaan idd dezelfde accus
http://www.dell.com/downl...oc_part_num_portables.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zou je in China niet goedkoper zo'n accu krijgen? Ik ben verplan dit jaar daar heen te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

moet je er wel zeker van zijn dat je geen nepper binnenhaalt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530 schreef op maandag 22 februari 2010 @ 13:27:
moet je er wel zeker van zijn dat je geen nepper binnenhaalt...
Zeker dat ben je op ebay ook niet eerlijk gezegd, je kunt ja ook bij Dell in china bestellen, je moet alleen wel aflever adres hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

daar hebben ze feedback voor bedacht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannisi
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03:42
Anoniem: 318025 schreef op maandag 22 februari 2010 @ 13:20:
Zou je in China niet goedkoper zo'n accu krijgen? Ik ben verplan dit jaar daar heen te gaan.
Ik zit momenteel in China, en ik ga het er denk volgende week is op wagen:
http://translate.google.c...5d234d2fa501ea85a65c4.htm

Voor ~68 euro wil ik de gok nog wel wagen.

There is no place like 127.0.0.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Klopt maar een ruil voor mijn geld terug geef ik positieve feedback over iets wat niet goed werkt, en veel mensen geven positieve feedback en na paar weken gaat hun product alsnog kapot.

@Denniskrol, ja je kunt dat zeker wagen, hij zal vast wel die capaciteit hebben, voordeel is als je in Land zelf bent dat je gewoon met je bagage mee neemt, want als je naar Nederland zou late versturen komt er nog flinke belasting op en kost het bij zelfde als bij Dell bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ovigo
Zucht, Ik heb het dus nu voor mekaar om me geluid (volgens mij software matig) gesloopt te hebben. Ik was wat met die IDT software aan het kloten (probeerde geluid gtegelijk uit mn externe en interne boxen te laten komen(A)) en nu doet het het niet meer en is alles wat met geluid te maken heeft zeer traag of loop gewoon vast:S. Ook blijft die IDT software vastlopen en er van overtuigd zijn dat er een 5.1 set hierin zit. Heel vaag. Iemand ervaringen/ suggesties?

Ovigo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gewoon vanaf vooraf beginnen en kijken waar het vorige keer fout ging, ik heb mijn laptop pas sinds vrijdag en heb al bijna 10 Kubuntu installatie gedaan omdat sommige vlakken met drivers fout ging, en uiteindelijk weet je dus van oh ik moet die doen en dat.

Dus bijvoorbeeld als je wou proberen de nieuwste drivers installeren, en dat daar wat fout ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ovigo
Mja, ik heb het over Windows he? Windows herkent mn speakers nog wel, maar kan de testtonen niet afspelen, WMP zegt dat er een fout optreedt bij het afspelen, etc. Heel vaag:S

Ovigo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja Windows of Linux of je deinstalleer de drivers of je herinstalleer os en installeer de drivers die je van Dell website download, Linux en Windows verschillen niet zoveel, alleen drivers installeren kan moeilijkere zijn in Linux, maar niet perse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaish
IDT verwijderen en je drivers verwijderen in Apparaatbeheer. Laptop opnieuw opstarten en dan zouden de stuurprogramma's automatisch moeten installeren. Eventueel (indien je daar zin in hebt) IDT weer installeren ;).

I'm empty inside

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ovigo
@ Jaish: nou dat gaan we dan maar eens proberen. Zoals iemand hier thuis al opmerkte: ik dacht dat problemen met sound bij linux hoorden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ovigo schreef op maandag 22 februari 2010 @ 17:56:
@ Jaish: nou dat gaan we dan maar eens proberen. Zoals iemand hier thuis al opmerkte: ik dacht dat problemen met sound bij linux hoorden...
Nee elke os heeft wel eens problemen met geluid, inderdaad ik moest een lijntje aan alsa toevoegen zodat werkt, maar in nieuwe ubuntu release 10.4 zal het wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterAelse
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 30-05 11:39
Iemand trouwens die dit misschien kan verklaren :P ?...
Afbeeldingslocatie: http://img99.imageshack.us/img99/4932/dsc00971blurr.png
Er zit een of andere sterke magnetische bron. Maar wat? Wifi, blauwtand? 8)7 ..
edit: Studio 1555. Plekje tussen het rubber en de linkermicrofoon vd cam.

[ Voor 13% gewijzigd door PieterAelse op 22-02-2010 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ovigo
Hehe, geluid werkt weer.

@Pieterke: Denk dat dat een magneet is, die samen met een spoeltje in de base een senvsor vormt om te checken of de klep open of dicht zit. Ik zat gister met wat magneten de spelen bij mn laptop nooit doen ik weet het) en toen ging ie ineens in standby:S Toen ik ze op de met jouw plaatje corresponderende plek op de base hield.

Ovigo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellboy123
Pieterke schreef op maandag 22 februari 2010 @ 18:17:
Iemand trouwens die dit misschien kan verklaren :P ?...
[afbeelding]
Er zit een of andere sterke magnetische bron. Maar wat? Wifi, blauwtand? 8)7 ..
edit: Studio 1555. Plekje tussen het rubber en de linkermicrofoon vd cam.
Haha gaaf, was me nooit opgevallen (zit dan ook niet met een lepel tegen mn scherm aan te porren :D )

Maar wat kan het zijn? Webcam/Microfoon zitten daar, maar volgens mij is geen van beide zo sterk magnetisch. Wifi/blauwtand veroorzaken dit zo ver ik weet ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterAelse
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 30-05 11:39
@ovigo
Dat zou best kunnen, ik speel zelf niet echt met magneten bij m'n laptop ja :P. Maar het scherm ging niet uit met de lepel erop, terwijl dit wel gebeurd als ik hem dichtdoe.

@hellboy123
Mic en webcam zitten beiden ernaast dus die zullen het denk ik niet zijn. En wifi/bt lijkt me niet zo sterk nee.

Maar dat het een soort sensor is zou kunnen! alleen lijkt mij dat beter om zoiets in het scharnier te verwerken. In plaats van met een magneet boven de plaats waar de hardeschijf zich bevind (als je de laptop dicht doet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karakedi
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:04
HEt is een stukje magneet die erin zit :) toen de monteur mijn display cover verving heb ik het gezien. Het was eruit gevallen. Ik denk dat het voor detectie dient om te controleren of de laptop is dichtgeklapt is. Wordt gebruikt om te controleren niet prongelijk start als er op de knop wordt gedrukt terwijl scherm uitstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

het is in idergeval niet voor de detectie van het open en dichtklappen, ik heb het getest met een magneet, en er gebeurde niets (ja, ik heb altijd wel een magneet bij me :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianni Rombios
  • Niet online
Er zit een magneetschakelaar onder de palmrest zoals ovigo al zei. Je moet testen op de palmrest niet op het scherm. De schijf zit aan de andere kant onder de palmrest, die heeft er geen last van.
Reed contact (reed=rietje)
Wikipedia: Reed-contact

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:45
Vraag me trouwens af waarom de kwaliteit van een €99.- kostende cover zo zwak is tegenover een cover van ca. €39,-.
Vorige jaar mijn Studio 1555 aangeschaft en daar (mede door toen nog 10% korting + refund) een leuke kleuren cover (uit de Product RED serie) erbij gedaan.
Nu hebben we hier nog een Studio aangeschaft, ditmaal met een kleurencover met 'satijnachtige' afwerking, echter is laatst genoemde cover behoorlijk steviger dan dat plastic dingetje wat ze voor €60,- meer verkopen.

Belachelijk dat je ruim meer dan het dubbele betaald en mindere kwaliteit krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bear87
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-02 22:41
Is de 'satijnachtige' afwerking cover ook van een betere kwaliteit dan de standaard 'Black chainlink' cover? Ik heb gelezen dat de satijnachtige afwerkingen minder krasgevoelig zijn, maar is het qua kwaliteit/ stevigheid ook beter of maakt dat niks uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 205632

Ik sta op het punt om een Dell Studio 15 (i7 - 720QM) te bestellen.

Maar hoelang zou je met een volle 6-cells accu doen bij gewoon internet/office werk ?

Verder had ik een keer gelezen dat er problemen waren met een 1.366 x 768 scherm en dat het beter was om een ander te selecteren. Is dat momenteel ook nog steeds zo ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Anoniem: 205632 schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 16:34:

Maar hoelang zou je met een volle 6-cells accu doen bij gewoon internet/office werk ?

Verder had ik een keer gelezen dat er problemen waren met een 1.366 x 768 scherm en dat het beter was om een ander te selecteren. Is dat momenteel ook nog steeds zo ?
Nou de eerste die we hier besteld hebben had zo'n scherm wat doormidden was gebroken ;) Maar de 2de die vandaag binnen kwam is goed :)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat er problemen waren bij sommige mensen wil niet zeggen dat bij iedere model is.

Trouwens vandaag de laptop in klas gebruikt en hij werkt echt super goed, dus die i3 is echt wel krachtig, ookal is de studio bedoel voor multimedia ik denk juist dat deze laptop geschikt is voor ict opleidingen omdat hij wel krachtig genoeg is, en gelukkig zijn er stopcontacten in klaslokaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gianni Rombios schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 00:14:
Er zit een magneetschakelaar onder de palmrest zoals ovigo al zei. Je moet testen op de palmrest niet op het scherm. De schijf zit aan de andere kant onder de palmrest, die heeft er geen last van.
Reed contact (reed=rietje)
Wikipedia: Reed-contact
nog even getest, als je een magneet op de linkermuisknop legt, schakelt het scherm inderdaad uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik denk 2a3 uur afhankelijk van de energie instellingen maar met de i7 iets langer misschien deze is standaard lager geklokt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

met i7 net 3 uur gok ik, had notebookreviewcheck daar geen test van?

gevonden: http://www.notebookcheck....557-Notebook.23009.0.html

[ Voor 44% gewijzigd door Anoniem: 303530 op 23-02-2010 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellboy123
bear87 schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 14:47:
Is de 'satijnachtige' afwerking cover ook van een betere kwaliteit dan de standaard 'Black chainlink' cover? Ik heb gelezen dat de satijnachtige afwerkingen minder krasgevoelig zijn, maar is het qua kwaliteit/ stevigheid ook beter of maakt dat niks uit?
Over de krasgevoeligheid, ik neem de laptop nu al een paar maanden elke dag mee in de tas en ik zie nog geen krasje op de cover. Het ligt er meer aan hoe je met het apparaat omgaat, en of je nog andere spullen bij de laptop stopt bij het opbergen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hellboy123 schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 19:49:
[...]

Over de krasgevoeligheid, ik neem de laptop nu al een paar maanden elke dag mee in de tas en ik zie nog geen krasje op de cover. Het ligt er meer aan hoe je met het apparaat omgaat, en of je nog andere spullen bij de laptop stopt bij het opbergen.
Ik heb bij Dell een laptop rugzak besteld, en dan zit laptop in een aparte ruimte met een zachte stof zeg maar die zorgt dat je laptop niet beschadigd, buiten vingerafdrukken denk ik niet dat hij kras gevoelig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baasandre
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-05 19:14
[.] knip zelf verplaatst naar juiste topic.

baasandre in "[NBBG Aanschaf] Betaalbare multimedianot..."

[ Voor 88% gewijzigd door baasandre op 23-02-2010 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hellboy123 schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 19:49:
[...]

idem, echter heb ik wel een opvallende kras van doen ik het toetsenbord inbouwde :X

aan de binnenkant komen ook vrij snel krassen... die vallen wel een stuk minder op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:45
De satijn afwerking is inderdaad beter kras'afstotend', in tegenstelling tot het cheap-ass plastic wat gebruikt wordt voor covers van bijna €100,-
So much for 'premium design covers' :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530 schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 21:07:
[...]

idem, echter heb ik wel een opvallende kras van doen ik het toetsenbord inbouwde :X

aan de binnenkant komen ook vrij snel krassen... die vallen wel een stuk minder op
Dan kun je tenminste zien dat er met een laptop gewerkt wordt :P Of heb je in je achterhoofd zitten dat je ooit wilt gaan verkopen?

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 318025 op 23-02-2010 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Klopt het dat de 9 Cell accu iets uitsteekt aan de achterkant ?
Of zie je helemaal geen verschil aan de buitenkant tussen de 6 of 9 Cells accu ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaish
De 9 cells accu steekt uit aan de onderkant, waardoor de laptop dus aan de achterkant iets hoger komt te liggen. Maar een simpel zoekwoordje rechtsbovenin dit scherm en wat leeswerk hadden je dit antwoord binnen een minuut kunnen geven. ;)

I'm empty inside

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 318025 schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 21:14:
[...]

Dan kun je tenminste zien dat er met een laptop gewerkt wordt :P Of heb je in je achterhoofd zitten dat je ooit wilt gaan verkopen?
ja :Y)

mijn pc is, al zeg ik het zelf, vrij waardevast:
blu ray
4 jaar nbd garantie
hd-scherm
zuinige c2d
krijg je over een jaar of 3 nog een paar €100 voor, hopelijk :)

het word trouwens tijd voor een nieuw topic..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530 schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 12:35:
[...]

ja :Y)

mijn pc is, al zeg ik het zelf, vrij waardevast:
blu ray
4 jaar nbd garantie
hd-scherm
zuinige c2d
krijg je over een jaar of 3 nog een paar €100 voor, hopelijk :)

het word trouwens tijd voor een nieuw topic..
Mijn pc zal ik ook minimaal 200 euro voor moeten kunnen krijgen, vooral omdat het een Mini itx is met 1,5tb aan opslag, maar je moet ervanuit gaan dat je een pc niet gaat verkopen, zoals je zelf zegt je pc is over 3 jaar nog maar 100 euro waard, dat is ja niks.

Dus ik persoonlijk hou zo'n pc liever als reserve of ik geef hem aan familie.

Trouwens dit krasjes komen ook als je er netjes mee om gaat :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

verkopen aan familielid :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaish
Mijn 9-cells accu is vanochtend binnen gekomen. Nu ligt hij sinds I don't know aan de lader, maar bij 96% geeft RMClock nog 25 minuten nodig te hebben om 'm vol te krijgen :P

I'm empty inside

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinned123
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-05 16:45
Jaish schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 13:58:
Mijn 9-cells accu is vanochtend binnen gekomen. Nu ligt hij sinds I don't know aan de lader, maar bij 96% geeft RMClock nog 25 minuten nodig te hebben om 'm vol te krijgen :P
Volgens mij klopt dat wel.
Laatste beetje gaat altijd trager.
Weet eigenlijk niet eens waarom precies, zal wel met overspanningsbeveiliging oid te maken hebben en het zal dan de batterij levensduur vermoedelijk verbeteren.

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heb net 108 euro terug gekregen voor de Windows software die bij Dell geleverd was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roger1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22-05 09:28
Me vader is op zoek naar een laptop van rond de 400euro waarmee die vooral gaat internetten etc.
Maar nu wil die ook Full HD films op kunnen kijken.

Welke is dan het meest geschikt van de laptopdeals van Dell?

http://www1.euro.dell.com...ls&s=dhs&cs=nldhs1&~ck=mn

Is de Inspiron 15 voldoende, of de Studio 15?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaish
RMClock geeft trouwens aan dat de accu 8700 mWh heeft. Maar ik zal het zien wat deze aangeeft nadat ik hem leeg heb gewerkt ;) Op dit moment wordt aangegeven dat energiebesparende modus met WLAN, excel, Chrome, MSN en iTunes het 5u30 moet volhouden.

edit: belangrijkste draaiende programma's vergeten te melden: Dreamweaver en Flash CS4

Time will tell, denk ik maar zo.

[ Voor 13% gewijzigd door Jaish op 24-02-2010 16:35 ]

I'm empty inside

Acties:
  • 0 Henk 'm!

roger1984 schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 15:27:
Me vader is op zoek naar een laptop van rond de 400euro waarmee die vooral gaat internetten etc.

Welke is dan het meest geschikt van de laptopdeals van Dell?

http://www1.euro.dell.com...ls&s=dhs&cs=nldhs1&~ck=mn

Is de Inspiron 15 voldoende, of de Studio 15?
Ik denk dat je dan voor de Studio moet gaan, de Inspiron heeft een intergrated grafische kaart, en kan zijn dat die niet krachtig genoeg is, dus vandaar zou ik je adviseren voor de Studio te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roger1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22-05 09:28
Anoniem: 318025 schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 15:49:
[...]

Ik denk dat je dan voor de Studio moet gaan, de Inspiron heeft een intergrated grafische kaart, en kan zijn dat die niet krachtig genoeg is, dus vandaar zou ik je adviseren voor de Studio te gaan.
De 2e Inspiron 15 (zie link) heeft een 256MB ATI Mobility Radeon HD4330 video kaart.
De Studio wordt mssn wel teveel boven budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

roger1984 schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 16:04:
[...]

De 2e Inspiron 15 (zie link) heeft een 256MB ATI Mobility Radeon HD4330 video kaart.
De Studio wordt mssn wel teveel boven budget.
Doe de Windows weigeren zet er Linux op en je laptop kan 80 tot 120 euro goedkoper zijn bij Dell, door achteraf te refunden.

Mijn Dell studio core i3 koste totaal 587 euro, en na windows te weigeren kreeg ik 108 euro terug, dus kost ie maar 479 euro, dus voor zelfde wat voor die inspiron met ati kaart zou betalen, ( 19 euro koste mijne studio 15 met i3 meer ).

Dat model wat jij noemt heeft een oude dual core, en ik denk dat dat je beter uit bent met een core i processor, en prijsverschil is niet zo groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

roger1984 schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 15:27:
dat gaat dus niet lukken, of hij moet een extern scherm hebben.
het hd-scherm kost €75 meer, een goede investering imo

€400 is trouwens wel heel erg weinig, ik betwijfel of je daarmee een dualcore kan kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530 schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 19:43:
[...]

dat gaat dus niet lukken, of hij moet een extern scherm hebben.
het hd-scherm kost €75 meer, een goede investering imo

€400 is trouwens wel heel erg weinig, ik betwijfel of je daarmee een dualcore kan kopen
Jawel dat lukt wel hoor, maar dat is dan een celeron dual core, of een verouderde dual core. En 15,6 inch is volgens mij nog altijd 15,6 inch, dus voor film kijken is die investering van 75 euro niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianni Rombios
  • Niet online
De inspiron van 429 of 469 lijkt me dan de keus, want daar kun je ook de refund op aanvragen. De i3 graphics draait HD vergelijkbaar goed als de Ati 4330. Full HD op een HD ready scherm is wel vrij zinloos, dan kun je beter gewoon 720p HD ready films kijken. Maar goed, via hdmi naar de tv is 1080p natuurlijk wél interessant. Ik zou de i3 dan nemen.

* Anoniem: 303530 komt morgen met een nieuw topic

Anoniem: 303530 schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 00:49:
* Anoniem: 303530 komt morgen met een nieuw topic
Mag dat wel van het strenge bestuur hier

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 318025 op 25-02-2010 07:43 ]

• Jaish
na 226 pagina's lijkt het wel dat er een deel 2 mag komen van het bestuur ;)

I'm empty inside

Anoniem: 318025 schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 07:43:
[...]

Mag dat wel van het strenge bestuur hier
ja, de norm is eigenlijk 100 pagina's O-)

Nou ik ben er nu bijna uit. Nog een punt waar ik jullie advies voor nodig heb, het lcd-scherm.
Wat is de kwaliteit van het standaard 1388x768 scherm ? Ik had namelijk in een review op notebookcheck.com gelezen dat het full-hd scherm (1920x1080) een stuk beter is.

Het gaat mij niet om het verschil van 70 euro maar waar ik meer mee zit is:
- worden de letters op het full-hd scherm niet te klein.
- verbruikt het full-hd scherm niet veel meer energie.

Anoniem: 205632 schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 17:29:
Nou ik ben er nu bijna uit. Nog een punt waar ik jullie advies voor nodig heb, het lcd-scherm.
Wat is de kwaliteit van het standaard 1388x768 scherm ? Ik had namelijk in een review op notebookcheck.com gelezen dat het full-hd scherm (1920x1080) een stuk beter is.

Ik vindt die kwaliteit van 1388x768 goed, maar zal vast dat full hd scherm beter is.

• ovigo
@ JdKock: Ik heb zelf het full HD scherm, en ben daar heel erg blij mee. Ik heb geen vergelijking met het 1366x768 scherm, maar ik denk dat dit scherm echt de 70 euro meerwaarde wel waard is. De lettertjes worden niet te klein, de DPI-scaling van Windows 7 is inmiddels zo goed als ideaal. Standaard staat die op 125% bij levering, dan zijn de icoontjes en tekst echt wel groot genoeg. En als je het nog groter wil kan je het geheel altijd nog naar 150% zetten. En andersom kan ook: zelf ben ik teruggegaan naar 100%. Energieverbruik weet ik niet hoeveel het uitmaakt, maar ik kan op laagste helderheid settings makkelijk 3 en een half uur halen (wifi uit, geen games). En die laagste helderheid is zeker geen straf. Het scherm blijft prima leesbaar. Zoals iemand eerder in dit topic al zei, op max brightness doen je ogen er pijn van.

Al met al raad ik het Full-HD scherm zeker aan, je zit toch 90% van de tijd dat je met je laptop bezig ben ernaar te kijken;)

Heeft die IDT software eigenlijk nog praktische voordelen? Heb het zootje nu niet geinstalleerd staan, wil wel weer ernaar gaan zoeken, maar als het toch geen voordelen heeft is dat een beetje nutteloos en kan ik mn tijd beter bestedenXD

Ovigo

dat is persoonlijk, maar ik vind het prima leesbaar
mag zelfs nog kleiner
niet dat ik weet

ik weet in idergeval al dat ik nooit meer een PC ga kopen met lage resolutie, 1080p werkt gewoon hemels :) , mits je het kan lezen natuurlijk... maar dan heb je altijd nog DPI en browser zoom

@hierboven
IDT??

Thnx.

Denk dan toch dat ik voor het full-hd scherm ga.
Stel dat het me toch te klein is allemaal, kan je toch ook in windows de resolutie aanpassen of kijkt dat dan niet lekker als het scherm niet op de max resolutie staat ingesteld ?

• Gianni Rombios
  • Niet online
- zet in je browser het zoom niveau op 70% dan heb je een idee hoe klein het wordt. (is natuurlijk in full HD wel scherper). Het is erg klein en alleen aan te raden als je goede ogen hebt. Maar je kunt natuurlijk je lettergrootte aanpassen.
- full HD verbruikt niet veel meer.

• Jaish

I'm empty inside

Gianni Rombios schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 19:00:
[...]

- zet in je browser het zoom niveau op 70% dan heb je een idee hoe klein het wordt. (is natuurlijk in full HD wel scherper). Het is erg klein en alleen aan te raden als je goede ogen hebt. Maar je kunt natuurlijk je lettergrootte aanpassen.
- full HD verbruikt niet veel meer.
of nog beter: zet het zoom niveau op 150%, dan weet je hoe een standaard scherm er in vergelijking uitziet :9

Anoniem: 205632 schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 18:56:
Thnx.

Denk dan toch dat ik voor het full-hd scherm ga.
Stel dat het me toch te klein is allemaal, kan je toch ook in windows de resolutie aanpassen of kijkt dat dan niet lekker als het scherm niet op de max resolutie staat ingesteld ?
Had jij geen laag budget? Je moet kijken heeft die full hd meerwaarde voor jezelf? En ik vindt dat niet want vindt resolutie die ik heb eerlijk gezegd hoog genoeg, ik werk er in de klas heel prettig mee vindt ik, en dan heb ik sommige toepassingen zoals openoffice gewoon in klein venster open.

Anoniem: 318025 schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 19:24:
[...]

Had jij geen laag budget? Je moet kijken heeft die full hd meerwaarde voor jezelf? En ik vindt dat niet want vindt resolutie die ik heb eerlijk gezegd hoog genoeg, ik werk er in de klas heel prettig mee vindt ik, en dan heb ik sommige toepassingen zoals openoffice gewoon in klein venster open.
Volgens mij heb ik het niet over een laag budget gehad dat ik weet.
Het gaat me in eerste instantie niet om de hogere resolutie van het full-hd scherm. Maar uit de reviews blijkt dat de kwaliteit van dit scherm beter is.
Maar ik kan hier niet echt mensen vinden die klagen over 1388x768 scherm.

het standaard scherm is ook niet slecht, het HD scherm is gewoon van bizar hoge kwaliteit, dan is in mijn ogen zeker €70 waard.

[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 303530 op 25-02-2010 20:20 ]

• fespen
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
persoonlijk vind ik met een HD scherm alles wel erg klein.
ik kan firefox lettertype aanpassen. maar de rest blijft erg klein.
ook zijn foto's een stuk kleiner dan op mijn oude scherm. en als ik hem dan even groot maak wordt het plaatje heel snel korrelig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xenne
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-01-2022
ovigo schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 18:52:
Heeft die IDT software eigenlijk nog praktische voordelen? Heb het zootje nu niet geinstalleerd staan, wil wel weer ernaar gaan zoeken, maar als het toch geen voordelen heeft is dat een beetje nutteloos en kan ik mn tijd beter bestedenXD
geluidskwaliteit is een stuk beter dan met de standaard windows driver. maar ik en vele anderen hebben wel het probleem met de driver versie 6.10.0.6217, die doet namelijk soms het geluid plots wegvallen, komt vooral vaak voor na het ontwaken uit slaap/sluimertoestand. enige mogelijkheid om het geluid dan terug te krijgen is terug op te starten. ben nu zelf aan het testen met IDT driver versie 6.10.0.6255

mvg,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OsiriX
  • Laatst online: 04-06-2024
Bij het afspelen van filmpjes (bv op youtube) hapert het filmpje de ganse tijd. Ook als het filmpje volledig gedownload is. Hoe kan ik hier iets aan doen?

Ik heb het HD scherm.

[ Voor 7% gewijzigd door OsiriX op 27-02-2010 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

flash opnieuw installeren

of, in geval van linux of mac: windows installeren :P

we hebben trouwens een nieuw topic, zie 5 posts omhoog.

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 303530 op 27-02-2010 20:13 . Reden: tikfout... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:43

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica