Shivan_20 schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 21:29:
Binnenkort wil ik Windows 7 (32bit) ook eens op mijn laptop (
FZ21e) proberen. Alle drivers en utilities heb ik al gedownload van de
Sony website gedownload maar in de utilities zip kan ik niet alle utilities vinden die bv. Bensonn gebruikt (pagina 18 van dit topic, 1e post). O.a. de '
Sony Utils DLL', 'Setting Utility Series' en '
VAIO: AV Mode Launcher Utility' zijn bij mij niet aanwezig in de zip file. (Files komen beide vanaf de
Sony site)
Vandaar dus een aantal vragen.
Vraag 1: Zijn deze utilities nodig of lukt het ook zonder?
Vraag 2: Werken de drivers voor de videokaart vanaf de
Sony site voor een 8400m GT? (32 bit, dus niet het probleem als w0utje hierboven waarschijnlijk)
Vraag 3: Werken alle FN functies, de hardware volume toets, cardreader en webcam?
Vraag 4: Werkt de batterijstatus correct? (Er schijnen wat problemen te zijn met de Battery Checker Utility)
Vraag 5: Stel dat de installatie niet vlekkeloos verloopt, is het dan hersteldvd's erin mikken en vista terug zetten?
Mijn doel is om in principe een Windows 7 dusdanig geinstalleerd te krijgen zoals ik Vista had toen ik hem uit de doos trok en voor het eerst aanzette (alleen dan zonder programma's als PowerDVD e.d.). Oftewel, alles compleet en werkend (S1 en AV gebruikt ik niet, dus die vind ik niet echt belangrijk)
Ik heb de allereerste RC versie van W7 nu al maanden probleemloos draaien hier, en echt alles werkt net als onder Vista.
1. Ik heb zelf geïnstalleerd:
Vaio AV mode launcher,
Vaio camera capture utility,
Vaio hardware diagnostics tool,
Vaio power management, en
Vaio update 3. Daarvan zijn de camera utility, de hardware diagnostics, en de update waarschijnlijk niet echt nodig. Vond ze toendertijd gewoon wel handig om te hebben.
2. Ja, al lopen deze vaak wel wat achter. Als ze voldoen voor jou; lekker laten zo. Zoniet dan kun je altijd de nieuwste/best geteste versie van laptopvideotogo grabben.
3. Ja.
4. Ja.
5. Kan natuurlijk altijd (ik heb zelf gewoon de herstel partitie laten staan, just in case), maar mijn ervaring is dat dit echt niet nodig is. Bijna alles werkte gelijk na installatie en het dowloaden van de beschikbare windows updates, daarna was het slechts een kwestie van 1 of 2 onbekende apparaten (kaartlezer en webcam in mijn geval, als ik het me goed herinner) identificeren en installeren, en de gewenste
Sony app's erop gooien.
Ik begrijp trouwens niet waarom men steeds moeite doet om de benodigde drivers en utility's te downloaden via
Sony, ze staan namelijk ook allemaal op je herstel schijven. Ik heb ze ooit 1x op een externe drive gegooid, en die gebruik ik gewoon bij iedere installatie. Daarna is het slechts een kwestie van updaten naar de nieuwste versies en voila.